Annons:
Etikettinfrastruktur
Läst 2631 ggr
[Carpinus]1
1/25/18, 10:19 AM

Grön ungdoms ordförande flyger och far

Grön ungdoms ordförande har kommit på ett bra sätt att förklara varför just hennes flygresande inte är en belastning för vår plågade planet - det handlar inte om henne, och om det gör det så är det bara personangrepp.

"Att Hanna Lidström också är språkrör för Grön ungdom, Miljöpartiets ungdomsförbund, förändrar inte saken. Hennes pojkvän bor nämligen i London och ska de ses krävs det att någon reser till den andra. Hon mår inte dåligt över det. – Det viktiga är inte vad jag gör. Jag förstår att när jag säger det här till dig kommer det höras i alla debatter. Då kommer jag säga ”fuck you”, det är ett fegt sätt att angripa mig.

Men hennes egna resor handlar inte bara om pojkvännen – i december flög hon på solsemester till Kap Verde.
När du var där, tänkte på att du flugit dit?
– Ja, jag tänkte på det, sen kom jag på att det här handlar inte om Hanna Lidströms liv utan ett stort ekonomiskt system som mäktiga och rika män bestämmer över. Sen vilade jag en vecka i solen."---

"– Förbjud saker, beskatta saker. Det finns en ton att miljöpartister eller miljörörelsen är så pekpinniga, ”de vill gå in och styra mitt liv”. Jag tycker tvärtom. Det är om det inte finns någon politisk ambition som man måste hänge sig till självspäkning."---

https://kit.se/2018/01/19/100656/skams-du-for-att-du-flyger-nu-igen/

Annons:
[Carpinus]1
1/25/18, 10:21 AM
#1

Ett annat smart sätt att äta kakan och ändå behålla den är att hinna åka gång på gång innan man tar avstånd från det. Då har man ju hunnit se det mesta innan man vill förhindra andra att göra "samma resa".

https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/jag-ar-trott-pa-att-visa-mitt-barn-en-doende-varld/

Gronstedt
1/25/18, 10:58 AM
#2

Påminner osökt om den korvätande veganen, som hävdade att hen VISST var vegan, för korven hen åt var gjord på djur som ändå hade slaktats … (detta argument har faktiskt framförts i min närhet). Så länge de rika vita männen ändå kör flygplan åt alla håll, kan det väl inte göra något om en stackars oskyldig miljövän åker med?

[Carpinus]1
1/25/18, 11:57 AM
#3

#2 Veganismen var kanske bara en "identitetsmarkör" i det fallet - den attityden verkar populär för tillfället. (Gäller kanske flygresandet också i liknande kretsar?)

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/manga-unga-vegetarianer-ater-kott-ibland

papa-bear
1/25/18, 1:35 PM
#4

rödlistade djur och natur var ju skyddsvärda - ibland, är åsikten hos en mp-minister, så att det hycklas något så fruktansvärt bland politiker förvånar inte mig för en sekund. 

om det inte vore sådan sandlådenivå på polemiken mellan politiker och andra med makt, kanske det vore lugnt i världen, men då kommer de med kapitalet i stället och vill styra, så hur gör vi?

JonasDuregard
1/25/18, 5:26 PM
#5

Hon har ju rätt i att det är bättre att säga rätt och göra fel än att både säga och göra fel. Men att framföra sådana nyanser som politiskt argument har nog aldrig fungerat och kommer knappast fungera nu heller.

[Hayabusa]
1/25/18, 5:48 PM
#6

"Handling säger mer än ord"

Annons:
[Carpinus]1
1/25/18, 7:05 PM
#7

Lidström utvecklar sin syn i Expressen (utan några "fuck you" över att ha blivit ifrågasatt). Hon säger bland annat:

_"– Jag är inte perfekt, det händer att jag flyger, men jag gör mitt bästa. Vi kämpar med ganska orättvisa förutsättningar för att leva hållbara liv.
_Vad menar du då?_
– Flyg är ofta det enklaste och billigaste alternativet, och bolagen står inte för de klimatkostnader som de skapar."--- _

Har jag fattat det hela rätt ser hon det som ett argument för att flyga.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sprakroret-om-flygkritiken-jag-ar-inte-perfekt/

[Carpinus]1
2/7/18, 9:33 AM
#8

"Posörer och folkfostrare" - Ann Heberlein om den koketta flygburna klimatångesten hos dygdemönstren.

kamera0710
2/7/18, 2:06 PM
#9

Hoppas att det kommer mer ekonomiska styrmedel, som gör det dyrare att ta flyget och billigare att exempelvis åka tåg. I dagsläget är det ju tyvärr ibland billigare att flyga än att ta tåget, helt vansinnigt. (Och visst, jag har unnat mig någon utlandsresa med flyg om året sedan 2015. Innan dess hade jag inte flugit på 30 år.)

[Hayabusa]
2/7/18, 2:49 PM
#10

Flyg är osannolikt billigt (för resenären) medan tåg dessvärre har stora begränsningar.

kamera0710
2/7/18, 2:58 PM
#11

#10 Syftar du på ekonomiska begränsningar, dvs stor prisskillnad (ibland)?

[Hayabusa]
2/7/18, 3:21 PM
#12

#11 Nej, mestadels på annat. Ett för min del närliggande exempel är de som pendlar på Skånes västkust. Att tågen är försenade är en sak, men de är ofta överfulla dvs ingen sittplats. Vet många som "tvingas" pendla med bilen trots att det inte heller är en trevlig upplevelse (pga överbelastad E6). Det är ett reellt vardagsproblem till skillnad mot charterresor som snarare får kategoriseras som "lyxproblem".

[Carpinus]1
2/14/18, 9:33 AM
#13

#1  #1 Anna Ekelund Nachman ger inte mycket för tagelskjortorna på kultursidorna:

"Men världen kommer inte räddas av kulturskribenter som målar upp en postapokalyptisk tillvaro medan de upphöjer sin egen försakelse till dygd. Det är alltid en dålig idé att försöka rädda mänskligheten genom att lägga band på sig och andra medan man sippar på sin sojalatte."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/varlden-behover-inte-raddas-20705

Annons:
landsbygdsbo
2/14/18, 9:55 AM
#14

Att ta tåget ner till Centraleuropa handlar inte bara om priset. Man måste avtala med ett flertal aktörer, betydligt fler än om jag tar flyget ner till exempelvis Paris.

Köl väl bil dit på ca 60 timmar  . 1 övernattning på färjan  Ca 6000:-

Tåg ca 60 timmar inklusive 2 eller tre byten  ca 5000:-

Flyget ca 16 timmar inklusive transport till o från flygplats.  ca 2000:-

Lägg sedan till en timkostnad på 500 :-

Så har du förklaringen till varför flyget öka så exceptionellt.

För dem som reser i jobbet.

För dem som reser på semester betyder flyget ca 1 dygn längre semester .

Och det till priset av att spara mellan 3 och 5 tusen kr.

kamera0710
2/14/18, 12:11 PM
#15

KD:s Sara Skyttedal är mest upprörd över dem som vill minska flygandet och twittrar: "Det finns så många dumpuckon som bojkottar flyget att förutsättningarna för bolagen att investera i ny grön teknik försämras. Jag flyger därför några extra gånger. Det är min klimatkompensation"

Men det kanske är vad man kan förvänta sig från dem som tror att somliga kan gå på vattnet och återuppstå från de döda efter tre dagar. Och samtidigt pratar om att religion är ett problem…

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/skyttedal-uppmanar-dumpuckon-till-fler-flygresor/

[Carpinus]1
2/14/18, 12:59 PM
#16

#15 Vad i all sin dar har den kristna läran med Skyttedals uttalande att göra? Är en kristen förbjuden att twittra om annat än sin religion - vad får dig att tala i termer om "dem"? 

Om vi skuldbelägger alla kristna för vad en enskild trostillhörig anser så får vi väl i konsekvensens namn dra ut konsekvenserna av vad Grön ungdoms ordförande säger i TS och se den som representativ för vad precis alla med en grön åskådning anser.

Gronstedt
2/14/18, 1:07 PM
#17

Jag måtte vara konstigt uppfostrad, men jag har alltid trott att jag personligen har ansvar för mina egna handlingar och deras konsekvenser. Skönt att veta att det inte har det minsta med mig att göra, utan beror på systemet

kamera0710
2/14/18, 2:05 PM
#18

#16 Hon verkar sakna verklighetskontakt på många områden, det var hela poängen.

[Carpinus]1
2/14/18, 2:12 PM
#19

#18 Så om det råkat vara någon med muslimsk åskådning som hade haft en åsikt om grön teknik så hade du slängt med en kommentar om det där med "72 jungfrur"? Bara för att…?

kamera0710
2/14/18, 2:17 PM
#20

#19 Inte alls omöjligt, beror på sammanhanget. Jag är ateist som bekant.

Annons:
[Carpinus]1
2/14/18, 2:31 PM
#21

#20 Och alla ateister har samma åsikt om flygbränsle och miljökompensering?

kamera0710
2/14/18, 2:35 PM
#22

#21 Knappast.

[Carpinus]1
2/14/18, 2:45 PM
#23

Men "de(m) som tror att somliga kan gå på vattnet " har det?

[Hayabusa]
2/14/18, 2:51 PM
#24

Med det resonemanget så ska ingen troende uttala sig - överhuvudtaget.

kamera0710
2/14/18, 2:51 PM
#25

#23 Knappast, yngre KD-företrädare verkar mer extrema och verklighetsfrämmande än många andra kristna.

kamera0710
2/14/18, 2:54 PM
#26

#24 Troende har självklart samma yttrandefrihet som alla andra, men yttrandefrihet innebär som bekant inte rätten att stå oemotsagd.

[Carpinus]1
2/14/18, 3:00 PM
#27

#25 Så bara unga av "dem som tror att somliga kan gå på vattnet" har samma åsikter om flygbränsle och miljökompensering? De äldre har visserligen en klandervärd tro, men är mer moderata. Och Göteborgarna heter Glenn och Beda och drar vitsar, medan skåningarna är jovialiska och går i tollor. Typ.

Annons:
[Hayabusa]
2/14/18, 3:06 PM
#28

#25 Fakta eller lösryckt tyckande?

#26 Att förminska någon är inte detsamma som att "säga emot". Nu vill du påskina att hennes tro är detsamma som att hon, rent allmänt,  är "mindre vetande" och därför inte ska uttala sig. En helt annan femma.

kamera0710
2/14/18, 3:18 PM
#29

#28 "Nu vill du påskina att hennes tro är detsamma som att hon, rent allmänt,  är "mindre vetande" och därför inte ska uttala sig. "

Se inlägg #26 igen.

[Hayabusa]
2/14/18, 3:21 PM
#30

#29 Knas

[Carpinus]1
2/21/18, 8:51 AM
#31

Ann Heberlein på ledarsidorna.se om hur känslig flygandet har blivit, även som symbol för icke acceptabla värderingar:

 "Bengt Ohlsson beskriver i en längre essä i DN* bland annat ett samtal med en bokförläggare som vittnar om en svårartad ängslighet. Bokförläggaren berättar för Ohlsson att de haft en diskussion på förlaget i fråga huruvida det verkligen är försvarbart att låta huvudpersonen i en roman bege sig ut på en långflygning. När Ohlsson frågar förläggaren vad hon är rädd för säger hon att hon rädd för att bli kallad rasist. Eller antifeminst (det är synnerligen oklart varför den som inte fördömer långflygningar är rasist och antifeminst, men rädslan för detta är uppenbart stor). Så illustrerar hon Ohlssons tes: ”Alla har blivit rädda. Och tysta. Och mer samstämmiga. I dagens debattklimat törs ingen sticka ut av skräck för att bli lynchad”, skriver han."---

https://ledarsidorna.se/2018/02/makten-over-kulturen/

*"En dag käkar jag lunch med en kompis som jobbar på ett stort bokförlag, och när jag för rädslan på tal säger hon att den präglar en stor del av hennes arbetsdagar. Hon berättar att hon just kommer från ett möte på förlaget där de diskuterat huruvida det är moraliskt försvarbart att ha med långflygningar i böckerna de ger ut, eller om man ska sträva efter att ta bort dem. – Men vad är vi så rädda för? frågar jag. Kan du förklara det? Vad är det värsta som kan hända? Hon funderar. – Ja, det är väl att bli anklagad för att vara rasist, säger hon. Eller att man är emot feminismen. – Är det så enkelt? tjatar jag. Och vad skulle hända då? Betyder det att man inte får sitta med vid vuxenbordet längre, utan föses iväg till den hörna dit Marcus Birro och Katerina Janouch har förvisats? Hon funderar igen. – Jag antar det."---

https://www.dn.se/kultur-noje/bengt-ohlsson-vad-far-man-egentligen-saga-nu-for-tiden/

[Göstage]
5/25/18, 7:11 AM
#32

Leva som man lär?🤔

"En sammanställning av Miljöpartiets tjänsteresor visar att man lagt en större andel pengar på flygresor under mandatperioden."---

"I verksamhetsberättelsen redovisar partiet hur stor andel av resekostnaderna som går till att färdas med bil, buss, båt, taxi, tåg respektive flyg. Där framgår att flygets andel har ökat under mandatperioden. 2014 stod flyget för 18 procent av resekostnaderna. 2015 låg siffran på 30 procent, och 2016 på 26 procent. Förra året hade andelen ökat till 34 procent. De totala resekostnaderna ökade under förra året med sju procent, jämfört med 2016. De resor som statsråd och riksdagsledamöter gör ingår i regel inte."---

"Partiets utrikespolitiske talesperson Valter Mutt tycker att det är dags för gröna rörelsen att tänka i nya banor. – Går det här att lösa via Skypemöten och virtuella möten? Det har ju varit tal om det så länge och ändå ökar flygresandet i världen på ett ganska katastrofalt sätt."

SR

[Hayabusa]
5/25/18, 7:30 AM
#33

#32 Inte så överraskad, faktiskt.

[Hayabusa]
5/25/18, 7:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

*

Annons:
landsbygdsbo
5/25/18, 9:42 AM
#35

Lagen för vissa politiker

- gör som jag säger, inte som jag gör….'

kamera0710
5/25/18, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Men om en person håller sig inom en kvadratkilometer med låga utsläpp då? (Själv tycker jag att utsläpp per individ är det väsentliga.)

[Göstage]
7/8/18, 11:02 PM
#37

De kvinnliga språkrören i MP får förvisso dra ett tungt lass när Fridolin tydligen anses som en så stor belastning för partiet att han bör hållas i malpåse så mycket som möjligt. Men tjejerna kan ju ställa till det för sig också - vi minns ju Romsons giftiga båtfärg, och hennes mansförakt i Almedalen kring vita heterosexuella män och deras suv:ar. Och nu verkar hennes efterträdare Isabella Lövin också ha ställt till det för sig i just Almedalen - och just kring män och deras stora bilar. Hennes mans, t.ex. 

Aftonbladets motorexpert Robert Collin skriver:
"Belinda Olsson ställde upp en leksaksbil på bordet. –  Du kanske känner igen den här bilen? Men Isabella Lövin svarade inte på frågan utan fortsatte dra sitt valmanifest. – Vi tittar på torkan i Sverige just nu och den är helt extrem. Isabella Lövin går på utan att veta vart. Belinda Olsson försöker få språkröret tillbaka på spåret. – Jag tänkte att du kan känna igen den här bilen? Tystnad. – Känner du igen den? – Jag ser att det är en, ähum, någon slags pickup. Eller något liknande. – Det är en sån bil ni har i er familj. En skitig, den skitigaste miljöboven. Den har ni i er familj. Den är registrerad regelbundet på trängselskatt i Stockholm. Språkröret: Ahumm, den körs, äh, den är min mans bil och han är skulptör och han jobbar med sten. Jag tror att han har berättat för mig att han kör 300 mil om året med den här bilen. – Nu blir jag nyfiken, säger Belinda Olsson, hur funderar du runt det, att det är en skitig miljöbov? – Nej det är väl bra att berätta då att han jobbar med väldigt, väldigt tunga stenar. Och verktyg. Där man ibland behöver använda den här."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/zL1Kdr/skitiga-bilar-okej-om-man-kor-tunga-stenar

(Robert Collin reder i artikeln också ut vilken typ av miljöbov den aktuella bilmodellen är.)

Miljöpartister vill att andra skall flyga mindre, de själva kan flyga på som vanligt. Miljöpartister anser att andra skall avstå från giftfärg på båtarna, men själva  behöver de inte bry sig. Miljöpartister kräver att andra slutar köra miljöbovar till bilar, men själva kan de ha en sådan i familjen.

[Hayabusa]
7/9/18, 6:51 AM
#38

#37 Vilken svikare…varför kan de inte åka kommunalt som alla andra?

kamera0710
7/12/18, 2:32 PM
#39

Det skulle vara bra om det kunde göras någon undersökning av våra folkvalda och se den totala miljöpåverkan för var och en dem. Mindre sådana undersökningar bland "vanligt folk" läste jag om för några år sedan.

[Göstage]
7/12/18, 6:15 PM
[Hayabusa]
7/12/18, 6:44 PM
#41

#40 Ja, du…

Annons:
[Göstage]
10/28/18, 9:29 AM
#42

#1 "Jag har rest klart till Thailand", skriver kolumnisten Frida Boisen i GT/Expressen med anledning av de "avslöjanden" som gjorts i hennes tidning av en frilansjournalist om den råa sexindustrin i landet, och hon vill nu se en turistbojkott mot Thailand. Man ställer sig frågande bakom vilken kudde Boisen gömt sig tidigare under sitt liv som uppenbarligen varit i landet tidigare, utan att på något sätt ha reflekterat över vad som försiggår där sedan minst en generation.

Nu slutar förvisso inte Boisen Thailandsflyga av miljöskäl, men hon ansluter sig på sitt sätt till samma tänkande som hennes kollega på tidningens kultursida som efter ett antal resor till olika intressanta resmål uppmanar andra att sluta flyga av miljöskäl.

Nu har de själva rest färdigt, då skall andra också sluta med det.

Och nej, jag har aldrig varit i Thailand och tänker inte resa dit. Det hindrar inte att jag har läst och sett om den här hanteringen. Det är nog bara Boisen av alla vuxna i landet som varit oskuldsfullt omedveten om den innan en frilansjournalist fick fjällen att falla från hennes ögon. Vilken tur att hon hann åka dit innan hon fick höra talas om detta…

https://www.expressen.se/kronikorer/frida-boisen-1/dags-att-bojkotta-thailand-som-resmal-nu-mar-jag-illa-/

[Hayabusa]
10/28/18, 9:38 AM
#43

#42 Precis…

Carmarino
10/28/18, 3:34 PM
#44

#42 Till och med jag har hört talas om sexindustrin i Thailand trots att jag aldrig har varit där. Skulle inte heller vilja åka dit. Men det är ju bra att Frida Boisen har varit där tillräckligt mycket för att ha "rest klart", så att hon slipper gräma sig över att ha missat att semestra i Thailand.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
12/2/18, 10:13 AM
#46

#45 Risken finns nog, om inkomstskillnaderna fortsätter att öka.

Upp till toppen
Annons: