Annons:
Etikettkultur
Läst 1195 ggr
Cragan
2/9/18, 11:58 PM

Fornfynd till metallåtervinning

https://nwt.se/asikter/signerat/2017/08/26/staten-smalter-ned-vart-kulturarv

 "De gamla föremålen är vår enda källa till kunskap om de epoker som saknar skriftliga källor. Förlorade föremål kan inte återskapas, skriver Lars Anders Johansson."

är visserligen en inte så ny nyhet men det verkar ha gått under radarn för dem flesta mig själv inkluderad. (kunde inte hitta något om det vid en sökning på ifokus)

det är en ren travesti endligt mig att fornfynd hellre skickas för återvinning än att dem säljs eller ges till skolor.

Annons:
Tjeja
2/10/18, 1:52 AM
#1

Sorgligt och korkat låter det som. Men det är kanske inte vanligt folk som fattar dessa korkade beslut heller utan mer de folket som menar att vi inte har något kulturarv att bevara ändå?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2/10/18, 7:04 AM
#2

#0 Vi har väl varit inne på ämnet i trådarna om politiseringen av kulturarvet, bland annat citeras Lars Anders Johansson här. Tror att även Dan Korn har citerats om omstruktureringen av museerna.

Hur som helst är det ingen skröna - det hela bottnar i Museiutredningen som framlades till Bah Kuhnke 2015.  Claes-Uno Frykholm, som ledde utredningen, intervjuades i DN vid det tillfället:

 "Den nya lagen ska, om utredningen får gehör, även ge museerna rätten att gallra i sina egna samlingar. Förslaget är kontroversiellt eftersom museerna då i teorin riskerar att kasta värdefulla föremål. Enligt Clas-Uno Frykholm är det dock inget som man behöver vara särskilt orolig för. – Risken är snarare att man kommer att gallra för lite snarare än för mycket, det finns en tradition av att vilja bevara allting, säger han.
Men hur säkerställer man att fel föremål inte sorteras bort?
– Det är professionella museiarbetare som ska sköta gallringarna, jag tror de är bäst skickade att avgöra vad som ska bevaras och vad som kan gallras bort. Vi ska naturligtvis inte börja kasta mängder med föremål som kanske har ett värde, men det finns faktiskt saker man kan fundera på om de behövs."---

https://www.dn.se/kultur-noje/museer-ska-fa-tillstand-att-slanga-foremal/

Det här är ju ren klartext att beslutet om vad man kan kosta på sig att kasta läggs i händerna på enskilda museiarbetare, och att den största risken inte är att man kastar föremål utan att man behåller för många.

KimE
2/10/18, 7:39 AM
#3

Det bästa sättet att bevara kulturföremål är att inte gräva ut utan att låta dem ligga i marken till kommande generationer.

[Carpinus]1
2/10/18, 8:01 AM
#4

#3 Men någon generation kommer dock ändå att bli den första som får uppleva dem, eller skall de ligga kvar där de ligger för eviga tider?

Många fynd görs ju för övrigt på platser där man tänker bygga, och där fynden förmodligen skulle ha schaktats bort om det inte skett en utgrävning först.

KimE
2/10/18, 12:12 PM
#5

#4 Ja utgrävningar bör göras då ny teknik har tillkommit som ger mer information ex: på nygamla tekniker som gett mer ny information är kol 14, dna, ct röntgen, markradar.

Cragan
2/10/18, 8:08 PM
#6

#2 låter ju hyfsat men om tubern som fick mig att googla hela ämnet arbeta från ärliga källor (dn var en av dem men den artikeln kunde inte jag läsa då den verkar va för premunanter) så verkar gallring ske innan arkeologer ens hunnit göra en grund undersökning av artifakten.
fast jisses vad det är svårt att hitta något om ämnet då den enda riktiga artikeln om det verkar vara just den på dn resten är debatt artiklar som den jag länka eller på sidor utan ansvarig utgivare

Annons:
[Carpinus]1
2/10/18, 11:11 PM
#7

#2 #6 Hittade artikeln jag letade efter, se länken i inlägg 8 i den här tråden.

Cragan
2/10/18, 11:55 PM
#8

#7 det var bla den artikeln abt utgick ifrån dock måste man vara premunant för o läsa den 😕
o kulturarvschefen den nissen borde dom sätta på en annan stol o sätta in någon med utbildning inom arkeologi eller historia. 
som med http://www.telegraph.co.uk/science/2017/08/24/3700-year-old-babylonian-tablet-rewrites-history-maths-could/
tänk om det är något sådant som redan är skickat på återvinning för att ingen kunnat tyda texten än o dom bedömt att dom har en liknande redan och det duger

Upp till toppen
Annons: