Annons:
Etikettpolitiska-skandaler
Läst 799 ggr
Zepp
2/20/18, 1:05 AM

Förstatliga sjukvården enligt Ebba!

Är det jag som blivit tokig.. eller vill Ebba göra samma som med polisen?

"– Vi vill få till ett förstatligande av sjukhusvården, vi måste på allvar kunna diskutera den här frågan. Produktiviteten och effektiviteten ligger långt under jämförbara länder. Dagens organisation hindrar oss från att utnyttja våra resurser på bästa sätt och det finns stora skillnader inom olika landsting, säger Ebba Busch Thor. "

https://www.expressen.se/nyheter/kd-kraver-kriskommission-for-sjukvarden-/

Sådå kan jag väl ropa förstatliga Polisen och genomför en omfattande nyorganisation där det bara blir en central polismyndighet.. så är brottsligheten så gått som borta.. på några dagar!

Allvarligt talat.. antingen så är hon tokig eller så är det jag.. ni får säga vilket som!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
annia1
2/20/18, 1:57 AM
#1

KD är inte ensamma om att vilja att staten tar över huvudansvaret. Även SD vill göra det, vet inte hur det är med de andra partierna.

För min del så tycker jag också att sjukvården bara ska ha en huvudman istället för olika som det är idag. För som det är idag så beror det på vart man bor vilka väntetider som är och vilken behandling man får om man blir sjuk eftersom landsting gör olika.

Man ska inte behöva bo i nån av de större städerna för att få bra vård och det snabbt, utan det ska vara samma över hela landet, men för att det ska ske så måste det förändras.

.

Zepp
2/20/18, 8:48 PM
#2

Du menar altså på samma sätt som med Polisen.. dvs man ser bara poliser i större städer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2/20/18, 9:40 PM
#3

För min del gör det inget om viss sjukdom bara behandlas på större orter som tex cancervård, men man ska få samma vård oavsett vilken ort den ligger på.

Min bror dog för ett par år sen av cancer. Första operationen och strålningsbehandling fick han i uppsala. Den tumören kom tillbaka plus att han fick ytterligare en. Den andra tumören blev på samma sätt som första op + strålning på uppsala. Men den som kommit tillbaka fick han åka till stockholm för att få strålning. För den sortens behandling finns inte i uppsala.
Senare visade det sig att han hade ytterligare metastaser. Nu kommer jag inte ihåg varför, men han skulle få åka till gävle för att få behandling.

Det är inte vettigt att en cancersjuk person ska behöva åka runt på det sättet när man slåss för sitt liv utan man ska få samma behandling oavsett vilken ort. Så man kan lägga energi på sitt liv istället för resor till flera olika ställen.

Sen om man tittar på gravida (och allt som hör dit) så all personal har samma utbildning, men de gör olika på olika landsting, vilket faktiskt kan äventyra det ofödda barnets liv. Om man bara har en huvudman så är chansen rätt stor att vården är likvärdig över hela landet. 

Och med en huvudman så är chansen större att vården blir jämbördig på alla ställen, oavsett vad det gäller, istället för att landstingen själva bestämmer vad dom ska göra. Och med en huvudman så är chansen större att det som idag läggs ner istället får vara kvar då staten tar beslut vad som ska ske och dom kan omfördela pengarna till det.

.

Upp till toppen
Annons: