Annons:
Etikettekonomi
Läst 1222 ggr
[Carpinus]1
3/1/18, 10:40 AM

Bitcoin och andra kryptovalutor

Boden satsar hårt på att bli för kryptovalutorna vad Schweiz är (har varit?) för valutahandeln .

_"För ett år sedan gick bitcoin-företaget KNC Miner i Boden i konkurs. Men Boden kommun fortsätter att satsa på den omdiskuterade kryptovalutan och fram till i dag har fem nya företag etablerat sig.
_

– Nu är vi i en start där vi är på väg. Men det tar väl tre, fyra år kanske, säger Erik Svensson, vd på det kommunägda bolaget Boden business agency."---

"Jag tror att Bitcoin i framtiden kommer bli det ”Virtuella guldet”. Det har redan passerat värdet på guld, men vi vet att det är en instabil valuta. Men jag är säker på att Bitcoin kommer bli mer reglerat i framtiden, säger Helmut Rauth" (direktör bitcoinföretaget Genesis mining).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fem-nya-bitcoin-foretag-i-boden

SR: "Kryptovalutor fyller datahallar i norr"

Det virtuella guldet eller guldet som blir till sand- vad tror du?

Annons:
[Carpinus]1
3/1/18, 10:46 AM
#1

Finansinspektionen höjer ett varningens finger in för kryptovalutor som investering för konsumenter:

"Bitcoin är den mest kända kryptovalutan och värdet har det senaste året gått från cirka 1 160 dollar, cirka 9 600 kronor, till nuvarande 10 600 dollar. Där emellan har värdet varit uppe och vänt mot 20 000 dollar och dippat till 6 000 dollar. Samtidigt ökar antalet kryptovalutor snabbt. Den 28 februari fanns totalt 1 523 stycken. I mitten på januari fanns runt 1 400. Men nu går alltså Finansinspektionen ut och varnar för sådana här investeringar: – Det är inte förbjudet att köpa kryptovalutor. Men vi tycker inte att det är lämplig investering för konsumenter, säger Moa Langemark, senior analytiker på FI:s konsumentskydd.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0Eg3x2/finansinspektionen-varning-for-kryptovalutor

[Carpinus]1
3/1/18, 10:52 AM
#2

"Nyligen rapporterade Svenska Dagbladet från en försäljningskonferens i Stockholm där samordnaren – Success Resources – ville sälja sin nya kryptovaluta Success coin. Att den enbart används inom det egna bolaget nämns bara ”mycket kort”, enligt SvD.

Konferensen beskrivs av tidningen som ett ”hallelujamöte” eller ”frikyrkomöte i den nya finansvärlden”. I artikeln framkommer också att det på konferensen bland annat redovisades felaktig fakta kring värdet på kryptovalutor. Och nu höjs ett varningens finger för den här typen av möten av FI. – Det finns en hel del varningssignaler som jag uppfattade när jag läste artikeln. Jag tycker att man som konsument ska vara lite extra vaksam, säger Langemark."---

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0Eg3x2/finansinspektionen-varning-for-kryptovalutor

Låter nästan lite pyramidspel över det där "halleluljamötet"…

[VSK]
3/1/18, 11:46 AM
#3

Tycker det är lite märkligt att MP inte säger nada om det här.

[Göstage]
3/9/18, 2:33 PM
#4

Fritt fall för Bitcoin, skriver TT. Värdet har minskat med 20% på några dagar, och en av orsakerna sägs vara nya regler från den amerikanska finansinspektionen.

72mm
3/9/18, 3:43 PM
#5

Kryptovalutor kommer att revolutionera världen. De ger ekonomisk frihet till individer. På sikt kommer det ersätta det dysfunktionella, förslavande och exkluderande monetära system vi har idag. Om detta jag vara helt övertygad. :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
3/20/18, 12:24 PM
#6

SVT:s konsumentmagasin Plus uppmärksammar handeln med Bitcoin.

"– Om något händer när du handlar med bitcoin så är risken stor att du som kund står helt själv mot företaget och inte kan få hjälp någonstans. Det säger Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas bank- och finansbyrå".--- 

https://www.svt.se/nyheter/konsument/stora-risker-att-handla-med-bitcoin

Annons:
[VSK]
3/20/18, 12:36 PM
#7

Än en gång. Varför uttalar sig inte alla miljövänner om alla dessa "coin-skördare" till datorer som förbrukar lika mkt ström som ett mindre europeiskt land varje dag? Nä, för de har fullt sjå med att sträcka på sig lite extra när de vid skvallerfikat minsann berättar om hur duktiga de är att släcka ned den där timmen per år, samt hur mkt charterresorna skitar ned i luften, speciellt i Sverige. 

Nu den notoriska frågan. Skall man skratta eller gråta?

72mm
3/20/18, 12:51 PM
#8

#7 Fast det gör de väl? Argumentet att mängderna energi som bitcoin-nätverket använder skulle göra det hela ohållbart är något som man hör gång efter annan tycker jag. 

Fast när folk med ekonomisk utbildning och insikt i nuvarande ekonomiska system inte förstår sig på vad som händer kan man knappast kräva att några miljömuppar ska ha större förståelse? 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
3/20/18, 12:56 PM
#9

#7 Tror inte debatten kommit så långt att man riktigt fattar den sidan av (bitcoin-)myntet ännu. Hoppas att det slutligen blir uppmärksammat - själv hade jag aldrig hört talas om det förrän du tog upp det här. 👍

https://www.nyteknik.se/energi/bitcoin-drar-mer-el-an-20-europeiska-lander-6885603

[VSK]
3/20/18, 1:07 PM
#10

#7

Kan du påvisa vart man för denna debatt gällande kryptovaluta och dess miljöpåverkan så är jag tacksam.

Det sista du skriver om kan jag inte annat än att hålla med. Tänkte faktiskt be dig skriva detta i din signatur, men såg nu att den redan var upptagen 😃

(brukar inte läsa signaturer speciellt ofta). 

#8

Blev lite paff att jag fick lära dig nånting faktiskt 😂

Om man vill skojsa till det lite. Vi alla som samlar på GuldmyntiFokus är fast i detta djupa träsk 😃

72mm
3/20/18, 1:18 PM
#11

#10 "Kan du påvisa vart man för denna debatt gällande kryptovaluta och dess miljöpåverkan så är jag tacksam."

Var det riktat till mig? Isf får jag nog backa lite. Det diskuteras bara på de ställen där bitcoin-nördar hänger, du har rätt i att det (ännu?) inte finns någon direkt insatt offentlig debatt om vare sig fenomenet bitcoin eller eventuell miljöpåverkan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
3/20/18, 7:22 PM
#12

#11

Jag fatta nog dig fel tror jag. Fick för mig att du mena på att detta med kryptovaluta och miljöpåverkan redan diskuterades på regeringsnivå. Just nu är det mest intressant att inkassera skatt på dessa virtuella Guldmynt. Miljön är bara en kuliss för att fiska väljare.

[Göstage]
3/23/18, 12:03 AM
#13

"Om tio år kommer bitcoin att ha tagit över dollarns position som världsvaluta i en allt mer digitaliserad handel", spår Twitters grundare Jack Dorsey.

https://digital.di.se/artikel/twitters-grundare-bitcoin-kommer-att-bli-den-nya-dollarn

Annons:
72mm
3/23/18, 12:57 AM
#14

#13 Om det skulle visa sig vara sant så har vi genomgått en ofantligt mycket större förändring än bara bytt en valuta mot en annan som världsvaluta. Bitcoin som monetärt system är väsensskilt mot dagens kredit-baserade system.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
3/23/18, 7:45 AM
#15

Ni som har oförskämt mkt pengar, släng upp en fet rigg, sitt i gungstolen, knirr knarr, rulla tummarna och chansa på att det går vägen.

[Göstage]
3/23/18, 9:06 AM
#16

#15 Sitta i en gungstol och rulla tummarna fixar man väl, men resten…🤔

[VSK]
3/23/18, 9:17 AM
#17

#16

Är det för krångligt med att bygga en rigg så sitta bara och njut av utsikten istället 🙂

[Göstage]
3/23/18, 10:11 AM
#18

#17 Utsikten ser dimmig ut…😃

[VSK]
3/23/18, 10:19 AM
#19

😂

[Göstage]
4/18/18, 3:05 PM
#20

Pionjär i en ny typ av kriminalitet?

"Huvudpersonen i vad som brukar kallas ”bitcoin-kuppen”– en av Islands största stöldhärvor – har flytt till Sverige, säger isländsk polis till webbplatsen Visir. Svensk polis är informerad."---

"Datorerna stals i december och januari. Bara maskinerna värderas till tiotals miljoner kronor och är avsedda att ”bryta”, det vill säga skapa, digitala valutor som exempelvis bitcoin. Island har blivit en populär plats för anläggningar där kryptovalutor bryts.

Om tjuvarna lyckas använda datorerna till detta kan de tjäna oerhörda belopp i icke-spårbara kryptovalutor, har isländska medier tidigare konstaterat. Isländsk polis har tagit till ovanliga metoder för att försöka spåra ligan. Eftersom anläggningar som bryter bitcoin drar mycket energi så har polisen övervakat strömförbrukningen, samt kontaktat elföretag, nätleverantörer och uthyrare av lagerutrymmen, skriver DI."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bitcoin-kuppens-huvudman-smet-till-sverige

Annons:
[Göstage]
4/21/18, 12:50 PM
#21

"Hypen kring kryptovalutor som bitcoin har lockat investerare att satsa stora pengar i de digitala valutornas vagga: Initial Coin Offerings eller ICO:er. ICO:er är en form av gräsrotsfinansiering som låter personer investera i nya kryptovalutor, i hopp om att dessa ska bli lika framgångsrika som de mer etablerade valutorna bitcoin och ethereum.

Men för privatpersoner finns det stora risker med den nya finansieringsformen. Redan i november gick Finansinspektionen ut med en varning för att investera i ICO:er. ”Den senaste tidens snabba ökning av såväl antalet ICO:er som värdet på dem kan locka till sig oseriösa aktörer. Dessa aktörer har inget intresse av ett fullfölja något projekt utan är bara ute efter allmänhetens pengar”, skriver FI i varningen."---

"En studie nyligen framtagen av analysfirman Satis Group hävdar att 81 procent av alla ICO:er är bedrägerier. Av de resterande 19 procenten misslyckas 11 procent, medan bara 8 procent av bolagen genomförde en framgångsrik ICO och gick vidare till en börsnotering."---

https://digital.di.se/artikel/kryptoexperternas-varning-80-procent-av-icoer-ar-bluff

Låter inte som något man skulle vilja kasta sig in i - om man hade haft något att investera…

[Göstage]
4/23/18, 10:26 AM
#22

Iran förbjuder handel med kryptovalutor.

https://www.di.se/nyheter/kryptoforbud-i-iran/

72mm
4/23/18, 6:53 PM
#23

#21 Att kalla ICO'er för "digitala valutors vagga" är grovt felaktigt.  Tvärt om. Det är kryptovalutor som har möjliggjort ICO'er, dvs gräsrotsfinansiering av allehanda projekt, seriösa och ärliga eller rena bedrägerier.  

Man gör nog bäst i att hålla fenomenen Bitcoin, altcoins och ICO'er skilda från varandra. Det är olika saker.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
5/25/18, 5:46 PM
#24

Kombinationen crowdfunding och kryptovalutor kan användas för bedrägerier, varnar Jan Olsson, kriminalinspektör och nationell bedrägerisamordnare på Polisen, efter att man fått in "hundratals" anmälningar.

https://digital.di.se/artikel/polisen-handfallna-infor-krypto-bluffarna-hundratals-anmalningar

72mm
5/26/18, 7:39 PM
#25

#24 Det hela liknar dot.com explosionen lite. Då var tillägget ".com" på företagsnamnet tillräckligt för att aktiekursen skulle påverkas positivt. Det regnade riskkapital över IT-bolagen. Nu uppvisar krypto-världen lite av samma sak. 

Jiddrar man om "blockchain" spelar det ingen roll vilken verksamheten är,  vill man skaffa riskkapital utan affärsplan är en ICO perfekt. Ingen vet någonting, allt är nytt, enorma pengar både görs och förloras. Det är rena vilda västen. Helt underbart!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
2/22/21, 8:36 AM
#26

"Kryptovalutor som bitcoin är olämpliga investeringar för flertalet konsumenter", varnar nu Finansinspektionen.

Kryptovalutor som bitcoin är olämpliga investeringar för flertalet konsumenter. Den varningen utfärdar nu Finansinspektionen (FI) som gjort en kartläggning av marknaden för finansiella instrument med kryptotillgångar som underliggande tillgång.
[Göstage]
3/1/21, 4:00 PM
#27

Kryptovalutan: fågel, fisk eller- tulpan?

Är kryptovalutorna framtidens pengar eller den största bubblan sedan 1600-talets tulpanlökshysteri? En sak är säker: Kryptovalutor är hett eftertraktade just nu.Till och med en skämtvaluta värderas till miljardbelopp.
Annons:
[Göstage]
4/15/21, 10:40 AM
#28

Introduktion av Coinbase, USA:s största handelsplats för kryptovalutor, skedde på Nasdaqbörsen igår. Den anses kunna ge en tydlig indikation på finansvärldens syn på kryptovalutasektorn.

"Förhandsvärdet var satt till 250 dollar per aktie, men som mest var den uppe i 429 dollar, men stannade sedan på 328 dollar", rapporterar SR.

Aktien för USA:s största handelsplats för kryptovalutor, företaget Coinbase, introducerades på Nasdaq-börsen under onsdagen. Förhandsvärdet var satt till ...
Fornöga
11/24/22, 7:49 AM
#29

"En generation av unga idealister och lycksökare har drivit kryptovalutors värderingar. Det är inte över bara för att valutorna nu kraschar", kommenterar Adam Cwejman på GP:s ledarsida.


Re:tired.

Spekulation har alltid förekommit, kryptokraschen 2021 förändrar inte detta.
  • Redigerat 11/24/22, 7:50 AM av Fornöga
Fornöga
11/24/22, 7:50 AM
#30

#29 Mer i ämnet: Lapo Lappin på Kvartal om hur "utilitarismen verkar ha skapat en finanskrasch".


Re:tired.

En inflytelserik filosofisk rörelse på elituniversitet har en roll i kryptokraschen som skakar USA.
Fornöga
12/14/22, 9:09 AM
#31

#7 ff Slutrabatterat för strömslukarna.


Re:tired.

Rysslands invasion av Ukraina och agerande på energimarknaden har kraftigt ändrat förutsättningarna för den europeiska elmarknaden. Svenska hushåll...
Upp till toppen
Annons: