Annons:
Etikettövrigt
Läst 5712 ggr
[Göstage]
3/13/18, 8:31 AM

Böneutrop?

"Ansökan om böneutrop vid moskén i Växjö lämnades in till polisen några dagar före jul. Sedan dess har debatten blivit allt hetare. Kommunalrådet Anna Tenje, M, har bett stiftelsen att ta tillbaka sin ansökan. SD kräver att Växjöborna ska få säga sitt i en folkomröstning.

Riksdagskandidaten Ann Heberlein, M, anser att frågan är för stor för att avgöras lokalt. Hon menar att den också kommer att dyka upp på många fler platser i landet närmaste tiden. Hon efterlyser därför nationella riktlinjer och menar att böneutrop inte ska vara tillåtna."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/m6yjlp/strid-om-boneutropen-ingrepp-i-religionsfriheten

Skall det vara fritt fram för böneutrop i Sverige?

Annons:
[Hayabusa]
3/13/18, 8:53 AM
#1

Ska jag gå till mig själv så är ett böneutrop INTE något jag vill lyssna på. Vilket jag förvisso, kanske, inte heller behöver. Beror till stor del på plats, utförande osv.

[Göstage]
3/13/18, 8:56 AM
#2

Biskopen tycker att det är en självklarhet med böneutrop, medan åsikterna i Växjö i övrigt svajar.

Jag tycker biskopen överdramatiserar en del när han säger att "jag tycker att vi ska sätta oss in i alternativet – att muslimer inte skulle ha rätt att utöva sin tro – en sådan tanke strider mot alla grundläggande principer i en demokrati". Muslimer har ju hittills kunna utöva sin tro utan böneutrop i landet (på några platser har man dock böneutrop). Att få det till att böneutropet är en förutsättning för att kunna utöva religionen är lika snett som att påstå att trosutövningen i Svenska kyrkan skulle stå och falla med klockringningen.

Edit.

[Hayabusa]
3/13/18, 9:06 AM
#3

Man får väl i ett "worst case scenario" spela "Häng Gud" med Ebba Grön på en stadigt hög ljudvolym 😉

landsbygdsbo
3/13/18, 9:08 AM
#4

Ja, böneutrop ngr gånger i veckan, muntligen och utan högtalare stör inte mer än kyrkklockor. Vi har ju religionsfrihet i landet. Var detta ska ske kan ju kommunerna reglera genom att tillåta hur lokaler används. Så att inte utrop sker inne i bostadsområden.  Det finns gott om kyrkor som står tomma och som avkristnas och används som samlingslokaler, loppis eller varför inte som moskéer.

Ett klart nej till högtalare o förstärkare där anläggningar på flera 100 watt används för att med hög diskant skräna ut budskap  ett otal ggr per dygn.

Carmarino
3/13/18, 10:25 AM
#5

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
3/13/18, 10:30 AM
#6

#5 Oftast inte i Sverige utan då är det nån/några gånger/vecka

l'm back

Annons:
[Göstage]
3/13/18, 10:44 AM
#7

Just i Växjö gäller den lokala ansökan tre minuter i samband med fredagsbönen, men frågan här är tänkt som mer generell och inte bunden till vare sig en gång i veckan eller fem gånger om dagen.

kamera0710
3/13/18, 11:56 AM
#8

Satte alternativ två, det är ju de kommunala miljökontoren som har att avgöra om såväl kyrkklockor som böneutrop utifrån gällande lagstiftning. Att tillåta det ena men inte det andra är inkonsekvent.

JonasDuregard
3/13/18, 6:24 PM
#9

Ansökan gäller att spela upp ett förinspelat utrop en gång i veckan, Fredagar 13.00 sommartid och 12.00 vintertid. 

Allt det framgår tydligt i ansökan som finns i länken i #0

#5 Varför uttalar dig du dig om du inte har koll? 🤔

Carmarino
3/13/18, 6:26 PM
#10

#9 Frågan i TS var "Skall det vara fritt fram för böneutrop i Sverige?", inte vad ansökan gällde.

Varför är du alltid så otrevlig?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
3/13/18, 7:14 PM
#11

#10 "Varför är du alltid så otrevlig?" Svar: Det ingår i tjänsten…

landsbygdsbo
3/13/18, 7:17 PM
#12

#9 Det ska de naturligtvis ha rätt till. om de inte använder högtalare o förstärkare. Alltså förinspelat NEJ!!

JonasDuregard
3/13/18, 9:00 PM
#13

"Varför är du alltid så otrevlig?"

Som en motpol mot din ständiga trevlighet ❤️ 😃

Annons:
[Torahzen]
3/13/18, 9:39 PM
Tjeja
3/13/18, 10:42 PM
#15

Tycker att det fattades alternativ att välja på i röstningen!

Jag vill inte ha böneutrop! Men inte för att det är främmande.

Jag vill helt enkelt inte höra någon skränig röst skrika ut över nejden. Jag skulle gärna förbjuda concerter utomhus också! Tycker att det är väldigt jobbigt och störigt med allt röstrkrik (sång/w/e) som hörs genom högtalare och förstärkare.

Men det är jag som är ljudkänslig och speciellt för brusljud.

Kyrkklockor så som de normalt används och spelas i normala fall stör mig vanligtvis inte däremot. Det är ofta akustiska ljud utan förstärkning och relativt rena klanger utan brus.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sarafiaklara
3/14/18, 12:08 AM
#16

Jag är nyfiken på om ni som tycker att det bryter mot religionsfriheten vill förbjuda allt som kan anses vara en religiös akt från att ske där människor kan råka bli påtvingade. Vill ni också förbjuda Jehovas vittne och mormonor från att ringa på dörren eller gå fram till folk och prata om Gud? Eller Jehovasvittne från att stå på stan och dela ut Vakttornet? Jag tänker också på nu när det är populärt att gifta sig utomhus på offentliga platser så kan vi väl inte tillåta kristna vigslar på platser där allmänheten kan råka se och höra och bli ofrivilligt utsatta för religiösa handlingar.

landsbygdsbo
3/14/18, 6:29 AM
#17

#16

Vi har religions o åsiktsfrihet här i landet. Det är alltså ok att försöka värva medlemmar. Skapa samfund, fixa mötes och Gudstjänstlokaler. Vad som däremot inte är ok är att medelst högtalare och förstärkare , flera ggr om dagen skräna ut sitt budskap. Om en kyrka ringer in för en akt, bröllop,dop, begravning, elle en Moské på traditionellt vis ställer en böneutropare på taket det är ok. Kommunerna kan ju medelst bygglov reglera var dessa böneutrop kommer att ske.

[Torahzen]
3/14/18, 9:19 AM
#18

För att citera artikeln jag länkade till i #14 så står det:

Religionsfriheten är ett uttryck för varje människas autonomi, hennes rätt att själv bestämma över sådant som berör henne. Autonomin har dock en gräns: min autonomi tar slut där din börjar. Jag får inte använda min autonomi för att kränka din autonomi. Det gäller också den form av autonomi som tar sig uttryck i FN:s allmänna förklaring av religionsfriheten. Religionsfriheten skyddar rätten att tro – och rätten att inte tro. Man får aldrig, under några omständigheter, tvinga någon att ansluta sig till en religiös åskådning eller underkasta sig religiösa påbud. Friheten att utöva sin religion kan under vissa förutsättningar inskränkas – med hänsyn till allmänhetens säkerhet, ordning, hälsa och moral samt andras fri- och rättigheter. Den enes rätt att slippa oönskad religiös påverkan väger således tyngre än den andres rätt att utöva sin religion.

Därför är det inte hållbart att hänvisa till religionsfriheten för att få igenom krav på böneutrop. I själva verket strider böneutrop tydligt mot religionsfriheten. Till skillnad från kyrkklockor innebär böneutrop inte bara en uppmaning till bön – nej, böneutropet är bön. I den bön som proklameras från minareter, sägs att "Gud är stor, jag vittnar om att det inte finns några andra gudar än Gud" och "jag vittnar att Muhammed är Guds profet". Det uttalade syftet med böneutrop, är att både troende och icketroende ska få ta del av islams andliga budskap. Böneutrop går alltså inte att jämställa med de kristna kyrkornas klockringning.

---

Böneutropet ÄR en bön. Jag vill inte lyssna till en gudstjänst varken kristen eller muslimsk. Det är min rätt att inte vilja lyssna. 

Ringer någon på dörren kan jag avstå att öppna.

Vigslar sker sällan med högtalare (min erfarenhet) så jag vet ingen som råkat höra en vigsel. Du måste vara nära, typ gäst, för att ta del av det. Du kan också välja att gå därifrån.

[Hayabusa]
3/14/18, 10:21 AM
#19

Jag gillar glass men avskyr Hemglass "truddelutt" när deras bil kör runt i kvarteren.

[Göstage]
3/14/18, 10:37 AM
#20

Utropets text i svensk översättning (källa Aftonbladet).

"Gud är större Jag vittnar om att det finns ingen Gud utom Allah Jag vittnar om att Muhammed är Allahs sändebud Kom till bönen Kom till den goda gärningen Gud är större Ingen gud utom Allah"

Och så här skall det låta enligt den ljudfil församlingen bifogat i sin tillståndsansökan till  Polisen.

https://www.youtube.com/watch?v=2ICGtoXn3R0

Annons:
[Göstage]
3/14/18, 10:52 AM
#21

#20 "Gud är större" är f.ö. vår ärkebiskops valspråk och titeln på en bok hon gav ut 2016. 

I original lyder meningen "Allahu´akbar". Vi hör den allt oftare.

landsbygdsbo
3/14/18, 11:02 AM
#22

#21 nja det stämmer väl inte riktigt… Att orden uttalades på ett semitiskt språk stämmer väl men men det handlade då om arameiska, Hebreiska, de språk som judarna talade. Och som de första kristna också brukade. Islam kom väl till nästan 600 år efter Kristi födelse   Och då liksom nu ansåg nog alla trosanhängare att deras Gud är större…..

[Göstage]
3/14/18, 11:06 AM
#23

#22 Så det stämmer inte att  "Allahu´akbar" betyder "Gud är större"?

Något semantiskt ursprung för uttrycket har jag inte givit mig in på vad jag kan se, bara jämfört en mening i den svenska översättningen med utropets lydelse i original.

72mm
3/14/18, 4:03 PM
#24

#15 "Jag vill inte ha böneutrop! Men inte för att det är främmande."

Ska något förbjudas överhuvudtaget (man kan motarbeta islam på många andra vis) så är "att det är främmande" snarare precis rätt anledning. Att man, som du, vill påtvinga resten av befolkningen ett förbud därför att man har personliga problem med en viss företeelse är väl inte så rättvist? 

#17 "Vi har religions o åsiktsfrihet här i landet."

Tveksamt om det fortfarande gäller i praktiken va?

#18 Det där.  Argumentet "religionsfrihet" är inte tillämpligt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
3/14/18, 4:51 PM
#25

#20 Man kan ju föreställa att några stofiler i kyrkofullmäktige någonstans sitter och deppar över att det är så glest i kyrkan på högmässan, och att någon då  kläcker idén; "vi lånar en förstärkare och några rejäla högtalare av konfirmanderna och kör ut den apostolistiska trosbekännelsen över bygden före högmässan!"
-Ja, men måste man inte tala med polisen då?, undrar en, något försiktigt.
-Jag känner Persson, jag fixar det, säger kyrkvärden.
Och så, på söndag förmiddag spelas bandet upp på hög volym inför de förskräckta stadsborna:

"Vi tror på Gud Fader Allsmäktig, himmelens och jordens skapare. Vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre, vilken är avlad av den heliga Ande, född av jungfrun Maria, pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda. Vi tror ock på den helige Ande, en helig allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv."

Då är frågan - hur skulle allmänheten reagera? Några religiöst lagda skulle säkert uppskatta det, men merparten skulle med största sannolikhet bli förbannade och svära över religiösa fanatiker som försöker påverka andra och stör friden. (Som den hedning jag är skulle jag tillhöra den senare skaran.)

Ytterligare en kategori är sådana som skulle protestera för att man sårar människor av en annan tro och kultur. Och, förlåt mig, men jag är rätt övertygad om att dessa senare utan att blinka skulle rösta på alternativ ett här ovan.

JonasDuregard
3/14/18, 5:13 PM
#26

#25 Ganska många skulle nog rycka på axlarna och glömma bort tilltaget ett par minuter efter att det var över.

Sarafiaklara
3/14/18, 5:23 PM
#27

#25 Det har hänt mig flera gånger när jag har varit nere på stan där jag bor att en eller flera kristna personer stått i centrum och predikat. Tror faktiskt att de har haft mikrofon nån utav gångerna. De tillfällena har såvitt jag minns inte satt igång nån nationell debatt.

Annons:
[Göstage]
3/14/18, 5:24 PM
#28

#26 Så överraskade de skulle bli då, om tillståndet då gällde söndag efter söndag…

[Göstage]
3/14/18, 5:27 PM
#29

#27 Med det som exempel kanske man då kan nöja sig med att läsa upp kallelsen till fredagsbönen i Växjö inför de som är intresserade och inte för hela innerstaden? Det skulle säkert inte heller väcka någon nationell debatt.

[[eskils_]]
3/14/18, 5:43 PM
#30

Böneutrop från moskeer, med eller utan minaret, är rimligen något som bara intresserar ett fåtal procent av befolkningen. Därför är det fel att tillåta böneutrop som hörs i en hel kommun.

Av de få procenten muslimer i t ex Växjö är troligen ca hälften kvinnor, och de är ju inte berörda ändå, enligt de som bestämmer:
"Män förväntas be de fem dagliga bönerna i moskén med församlingen och även om kvinnor är välkomna att be i moskén är det mer lovvärt för dem att be i hemmet."

Därför borde problemet kunna lösas genom att de intresserade muslimska männen skaffar en app i sin mobiltelefon, där de kan lyssna till böneutropen. 👍

Utrop via högtalare kommer från tider innan mobiler och datorer var uppfunna, och från länder där islam är statsreligion. Och där är vi faktiskt inte - ännu………

72mm
3/14/18, 7:13 PM
#31

#28 "Så överraskade de skulle bli då, om tillståndet då gällde söndag efter söndag…"

…och spred sig från församling till församling. Med fler och fler alltmer radikala röster som höjdes till försvar av "tilltaget".

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Halvdansken
3/14/18, 8:49 PM
#32

Ringer man i kyrkklockor inför gudstjänsten på söndagar nuförtiden?  Jag bor i Danmark, och sist jag hörde kyrkkolockorna var när prins Henrik begravdes, men då höll de iofs på en halvtimme.

Ska böneutropen ske på arabiska eller svenska?
Edit : Hörde utropet på YT. 
Varför ska det kallas till bön på ett annat språk än svenska? Nåt som bara vissa vissa personer kan förstå? Är inte det diskriminerande?
Jag är helt klart emot.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
3/14/18, 8:56 PM
#33

#32 ja och även vid begravningar. Det är ofta så högt att jag får ont i öronen om jag går förbi. Ofta är det inspelat och via högtalare nuförtiden också. Jag skulle hellre lyssna på böneutrop än kyrkklockor alla gånger, tyvärr kan jag inte välja i vår stad

l'm back

[VSK]
3/14/18, 8:58 PM
#34

Jag tycker det är helt sjukt att man ens diskuterar böneutrop, månggifte, barnäktenskap, Sharialagar, könsstympning mm i ett kristet land som Sverige. Snacka om att nåt inte står riktigt rätt till.

Annons:
[Hayabusa]
3/14/18, 9:21 PM
#35

#32 Frågar mig detsamma, bor i ett litet samhälle men här hörs inga kyrkklockor.

#34 Nä, framförallt när man ställer sig frågan - hjälper det att be?

[VSK]
3/14/18, 9:29 PM
#36

#35

Isf så hade det stått andra siffror i min signatur 😉

Sarafiaklara
3/14/18, 9:53 PM
#37

#32 Jag bor i en lite större stad och hör ofta kyrkklockorna. Inte bara på söndagar och många gånger när jag sitter inne i min lägenhet. Jag har flera kyrkor i min närhet och ett kapell för begravningar. Stör mig inte på kyrkklockor och inte heller på böneutrop. Har däremot aldrig hört böneutrop i Sverige utan när jag var i Turkiet, enda gången jag blev störd då var när utropet var tidigt på morgonen och jag inte hade kunnat somna pga värmen.

landsbygdsbo
3/15/18, 12:19 AM
#38

#23 visst betyder det det, men uttrycket är äldre än Islam.  Islam bygger ju till del på Judiska skrifter, därav uttrycket Bokens folk..dvs anhängare av Islam, Judendom och Kristendom. Därav , Den enda Guden återfinns i äldre skrifter än Koranen.

landsbygdsbo
3/15/18, 12:25 AM
#39

#24  Ja, vi har både religions o åsiktsfrihet i Sverige.

Du har rätt att ha vilka åsikter du vill. Det finns vissa begränsningar vad det gäller att utrycka åsikter eller att i praktiken utöva vissa religiöst betingade seder. Men tyckandet är inte förbjudet.

landsbygdsbo
3/15/18, 12:27 AM
#40

#33

Ja smaken är ju som baken

jämfört med

landsbygdsbo
3/15/18, 12:30 AM
#41

#33 jämfört med

Annons:
[Göstage]
3/15/18, 7:58 AM
#42

#38 Känns mest som en diskussion om profetens skägg. Här ingår Allahu´akbar i ett islamiskt böneupprop,  och det  är en vanlig fras i arabiskt språk och vardagsliv. Tyvärr hörs det från terrorister och stridande i våldssituationer, något som muslimer i gemen givetvis tar avstånd från, men lika fullt är det uppenbarligen ett uttryck som i sammanhanget ligger nära till hands. Då känns det inte särskilt välbetänkt att  låta det eka över gator och torg till en majoritet av icke muslimer.

Länk.

[Göstage]
3/15/18, 8:35 AM
#43

KD:s ledning tar nu ställning i böneutropsfrågan, där man är för ett förbud:

"Böneutropet har som syfte att proklamera en religions andliga makt över ett bostadsområde", säger Ebba Busch Thor, och att "det är rimligt att islam i en svensk kontext anpassar sig till det land där det utövas".

[Torahzen]
3/15/18, 8:37 AM
#44

Jag håller med Ebba denna gången.

72mm
3/15/18, 9:58 AM
#45

#39 Jag vet inte om du medvetet väljer att inte förstå vad jag menar, eller om du faktiskt inte förstår att det inte är svart eller vitt, att saker som yttrandefrihet, åsiktsfrihet och demokrati alltid existerar på ett spektrum. 

Sverige har glidit så långt åt det totalitära hållet att vi kollektivt tabubelägger enskilda ORD, med mycket långtgående och allvarliga konsekvenser om man dristar sig till att använda dem.  Saker som borde vara rena självklarheter och obestridlig sanning förtrycks därför och kan inte öppet diskuteras. Med fel ord eller fel kontext så riskerar du att bli paria, ta ordet "volymer" som exempel.  

Sverige tillämpar en lag om "hets mot folkgrupp" som har så gummiaktiga paragrafer och rättsvidrig tolkning att man bötfäller pensionärer och barn.  

Sverige slänger konstnärer i fängelse. 

Sveriges media-etablissemang har för länge sedan slutat att granska makten och ägnar sig nu nästan uteslutande åt politisk propaganda, folkuppfostran (man måste tycka "rätt", ha rätt "värdegrund", skriva under på diverse floskler och "stå upp" för "allas lika värde" etc). 

Sverige har blivit så infekterat av feministiska idéer om maktordningar att vi nu helt öppet relativiserar gruppvåldtäkter, regimmedia tillåts basunera ut att våldtäktsmännen minsann är offer de också.       

Sverige är farligt nära att att ta steget från riktig demokrati till värdegrundsdemokrati, dvs man villkorar hela den politiska diskursen, skriver du inte under på vissa premisser är du exkluderad från den.  Somliga menar att vi redan tagit det steget, och att det är det som är problemet.

Så visst kan man fortfarande tycka vad man vill, men det kan man nog i länder som Kina, Ryssland, Nordkorea och Saudiarabien också. Faller dina åsikter utanför åsiktskorridoren så gör du dock bäst i att hålla dem för dig själv.  

Så man gör nog bäst i att fråga sig var på spektrat åsiktsfriheten i Sverige befinner sig, och åt vilket håll den är på väg.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
3/15/18, 10:36 AM
#46

#45 Amen.

För semantikintresserade, avdelning onödigt vetande:  "Amen" är ett hebreiskt ord som i grunden betyder "vara trovärdig, tillförlitlig". (Källa "Brobyggarna" på nätet.)

kamera0710
3/15/18, 11:51 AM
#47

#45 När har barn blivit bötfällda för hets mot folkgrupp? Googlar, men hittar inget.

Är du personligen nertystad här på politik i fokus?

72mm
3/15/18, 12:57 PM
#48

#45 Hehe, det var en luring. Jag syftade på 16-åringen med skämtet på Facebook om hur man "enklast dödar 50 flugor i en smäll".  

Givetvis inget barn. Man har ju på många håll varit rätt villig att kalla unga afganska män i tjugo-års åldern för barn, så jag tänkte att då skulle väl en svensk 16-åring kunna kallas barn också?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Göstage]
3/15/18, 1:18 PM
#49

Blev lite nyfiken och googlade på hets mot folkgrupp och minderåriga, och hittade en del exempel, bland annat någon femtonåring som ristat hakkors på ett soprum och dömdes för det till ungdomsvård - fullt i sin ordning, enligt min åsikt.

(Samtidigt blir man lite brydd när åklagare släpper killar i samma ålder på fri fot efter att de knivhuggit en person svårt , utan att lämna över dem till sociala myndigheter. Men det är en annan historia, så åter till trådämnet - böneutropen.)

Tjeja
3/15/18, 3:52 PM
#50

#24

Ok vi säger så här då, Jag vill inte ha böneutrop för att det är störande!

Kyrkklockor så lite som jag hör dem stör de mig inte. Men måste jag välja mellan allt eller inget är valet helt klart INGET!

Jag hade gärna sluppit reklam rakt över också om jag fått välja! Men det är på en annan nivå. 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
3/15/18, 4:16 PM
#51

Böner är finemang - bruna bönor :)

[VSK]
3/15/18, 4:25 PM
#52

😂👍

[Göstage]
3/15/18, 6:04 PM
#53

#43 Statsministern håller inte med EBT om att det behövs en nationell samordning om böneutropandet.

"_Löfven slår fast att situationen kan se väldigt olika ut över landet. Och att det därför är bäst om avgörandet sker från område till område – i respektive kommun.
_

– Om du har ett böneutrop på en plats där ingen störs utav det så är det en sak, men en helt annan om man faktiskt störs och upplever att man bli pådyvlad en religion, då är det nåt annat, säger han. – Så låt kommunerna avgöra det."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/7l4aP8/lofven-kommuner-ska-avgora-om-boneutrop

Tjeja
3/15/18, 6:20 PM
#54

#53 

Perfekt för utanförskaps områden där 99% av invånarna är invandrade muslimer. Då kan de få känna sig mer som hemma medan Svennarnas villaområden och Öfvre Östermalm slipper höra något av det. 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[eskils_]]
3/15/18, 6:34 PM
#55

#53 Fegt av Löfvén  att skjuta ifrån sig ansvaret på kommunerna. Men han är ju en fegis.

#54 Inte alls perfekt. Om moskén med böneutrop är sunnimuslimsk skulle detta med all säkerhet vara kraftigt störande och traumatiserande för de shiamuslimer, yazidier, kristna och andra i samma förort som flytt till Sverige för att slippa ifrån sunnimuslimskt förtryck. T ex från den sunnimuslimska terrororganisationen IS.

Det ska inte vara några böneutrop i Sverige. Punkt.

Annons:
[Göstage]
3/15/18, 7:14 PM
#56

Kristersson är "skeptisk". 

"Moderaternas Ulf Kristersson menar att allmänheten har rätt att inte bli påtvingade religiösa budskap. "Jag är skeptisk till böneutrop. Vi ska värna religionsfriheten, exempelvis genom att bejaka gudstjänstlokaler. Men vi ska också respektera allmänhetens rätt att inte bli påtvingade religiösa budskap i det offentliga rummet", säger han i en skriftlig kommentar till TT."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mGaGr/kd-och-m-skeptiska-till-boneutrop

Sarafiaklara
3/15/18, 7:42 PM
#57

Intressant artikel om hur böneutrop inverkat på bostadspriserna i Botkyrka : https://www.fokus.se/2015/09/moskeeffekten/

72mm
3/15/18, 8:45 PM
#58

#57 Skrämmande, men samtidigt lite tröstande att de svenskar som säljer åtminstone får lite  segregations-rabatt. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
3/15/18, 8:54 PM
#59

I Dagen har Tomas Samuel, som presenterar sig som "kristen apologet och f d imam" skrivit en intressant artikel om böneutrop. Här är ett utdrag, men läs den gärna i sin helhet. Artikeln var publicerad i tidningen den 22 februari, och jag har inte sett  att fakta i den har ifrågasatts i något genmäle.

"Böneutropet ska proklamera islam över en stad. Denna innebörd i böneutropet återfinns i kommentaren till ”Umdat Al-Ahkam” som är en av de viktigaste böckerna för islamisk juridik (fiqh). I den kan vi läsa under kapitlet för böneutrop ”Adhan”. Jag citerar: ”Adhan är en mycket viktig ritual i religionsutövningen av islam, man kan likna det vid den muslimska flaggan och utropet visar att folket i staden är muslimer.

Det är också viktigt för proklamationen av Allahs ord och på så sätt manifestera Allahs religion (islam). Böneutropet inleds med ”takbir” genom att proklamera ”Allaho akbar” för att visa att Allah är den störste och att allting och alla, utom Allah i islam, ska böja sig. Det islamiska vittnesbördet är den andra satsen i böneutropet (Det finns ingen Gud utom Allah och Muhammed är hans sändebud). Detta bekräftar islam och proklamerar det (islam) över landet.”---

http://www.dagen.se/debatt/tomas-samuel-vad-innebar-boneutrop-1.1104635

Vad tycker Växjöborna om att utropet proklamerar att de boende i staden är muslimer och att alla skall böja sig?

Record
3/16/18, 9:59 AM
#60

I vårt nya Stadshus finns ett klockspel (entonigt / 1 Oktav) vilket spelar kl 1200 varje dag. Var det inte en tid då även kyrkklockornas "kläpp"  lindades in i tyg. Även vår trattgrammofon fick en trasa i luren minns jag.

Hur var det "Jättarna"  gjorde när de blev störda för tidigt? De kastade ett berg av sten-- tror jag. 🤔

[Göstage]
3/16/18, 10:15 AM
#61

#59 Tycker Samuel fångar något som våra politiker missat i sina uttalanden. Förvisso kan utropen vara en sanitär olägenhet, precis som trafikbuller kan vara det, men det finns en symbolisk innebörd som är väl så påtaglig och oroande, nämligen:"Böneutropet ska proklamera islam över en stad." Det kommer ingen förbi.

Kalli
3/16/18, 12:27 PM
#62

Inte fritt fram på samma sätt som jag inte vill lyssna på kyrkklockor flera gånger om dagen men 3 minuter en gång i veckan har jag inga problem med. Är i ungefär samma utsträckning jag hör kyrkklockorna när jag är hemma.

Annons:
[Hayabusa]
3/16/18, 12:40 PM
#63

Om det nu är så att böneutrop "över bygden" ska vara ett välkommet inslag i vardagen - vilka fler ska då också var det?

Carmarino
3/16/18, 3:43 PM
#64

Som någon skribent i någon artikel påpekat (något omändrat av mig); kyrkklockorna är bara toner, böneutrop är religiös propaganda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Monarkism]
3/16/18, 5:17 PM
#65

Svar Nej !

Vi är i Sverige och vi är inget muslimskt land , man får ta seden dit man kommer.

Vi ska inte anpassa oss efter muslimska seder , dom ska anpassa sig efter den kultur som dom valt att flytta till, VÅRAN annars kan man ta sitt pick och pack och bege sig hem igen.

Böneutrop stör omgivning och störningar anses som en sanitär olägenhet.

Inga böneutrop är min strängaste åsikt, vad dom sen gör i sina grupper det är upp till dom så länge dom inte stör andra men kom inte hit och kräv att vi ska leva  muslimskt och finna acceptans för det är vårt Sverige som ni invaderar.

Zepp
3/17/18, 5:02 PM
#66

Ja altså som ateist så vill jag förbrjuda alla former av religiös proklamation!

Och på det så vill jag hävda vårt sekulära samhälle befriat från religon, det är var och ens ensak!

Så låt klockan ringa hemma, men inte så att den stör andra!

I övrigt ser jag lixom ingen skillnad mellan kyrcklockor och böneutrop.. iomed att bägge kallar troende till bön!

Men nu så är jag inte troende så kräver jag att få slippa bägge!

Klocka och utropa hur mycket ni andra vill som är religiösa, så länge ni inte stör era grannar!

Men altså hur himla svårt är det att förstå att klockringning bara påminner om förtryck, Kungen som enväldig härskare och alla andra som undersåtar för honom att bruka för sin egen makt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/18/18, 8:35 AM
#67

#66

Så du menar att alla som tex går på en begravning är troende? Hur kom du fram till den slutsatsen? Med hjälp av bottensats?

Men jag håller med dig, ta bort allt vad religion heter så kommer antagligen 99.9% av alla terroristdåd att försvinna, samt 95% av alla krig försvinna.

Normalt sett så har ju Sverige varit förskonat från både krig och terroristdåd, men det betyder ju knappast att vi blir förskonade från detta enbart av att stänga av klockorna i kyrktornen. 

Du är den första person jag någonsin har hört talas om som tycker att kyrkklockor påminner om förtryck. Är du unik, eller har jag bara haft en jäkla otur?

[[eskils_]]
3/18/18, 12:56 PM
#68

Anna Dahlberg på Expressen är ju en klok person. Hon menar att det kan vara kontraproduktivt att förbjuda böneutrop helt och hållet.

"Starka krafter vill påverka muslimer i Sverige

Det finns verkliga problem kopplade till islam i Sverige. Säpo räknar till runt 2 000 våldsbejakande islamister. Runt dem finns nätverk som på olika sätt understödjer extremismen, däribland radikala moskéer. Sofie Löwenmark, kolumnist på denna ledarsida, har rentav visat på kopplingar mellan islamistiska extremister och en skola i Göteborg. 

I veckan presenterade dessutom Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) en forskarrapport om Muslimska brödraskapets verksamhet i Sverige. Då handlar det inte om våldsbejakande islamism, utan om organisationer som försöker skapa ett muslimskt parallellsamhälle vid sidan av det svenska.

Enligt författaren Aje Carlbom har Sverige vaknat sent inför denna verklighet och statens penningrullning fortsätter till grupper som är associerade till Brödraskapet. Bland de svenska organisationer som pekas ut finns Islamiska förbundet, Sveriges unga muslimer och studieförbundet Ibn Rushd.

Det finns med andra ord starka krafter som på olika sätt vill utöva påverkan på muslimer i Sverige. Det kan handla om länder som Saudiarabien, som finansierar var fjärde svensk moské, eller om Turkiet, som skickar hit imamer för att säkra inflytande, men också om grupper som IS och MB.

De försöken måste Sverige ta på största allvar och mobilisera mot. Det är inte minst här som slaget om svenska värderingar står och demokratiska rättigheter utmanas, såsom religionsfriheten och yttrandefriheten.

Det svänger fort i den svenska debatten

Men då måste islam ges en legitim plats i det svenska samhället. Om motståndet växer mot alla uttryck för islam i det offentliga rummet – moskéer, böneutrop och huvuddukar - riskerar samhället att spela islamisterna i händerna. Då blir det lättare att underblåsa offerperspektivet och myten om en epidemisk islamofobi.

Allt med islam kan inte sorteras under hotbilder. Det måste också erbjudas ett positivt sätt att vara troende muslim i vårt land, ett som går att förena med det svenska. Att tillåta böneutrop en gång i veckan på ett sätt som inte stör omgivningen kan vara en sådan sak."

(min understrykning)

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/sag-ja-till-boneutrop-pa-det-lagom-svenska-viset/

[Torahzen]
3/18/18, 1:09 PM
#69

Islam  - ja

Islamism - nej

Böneutrop - nej

Annons:
kamera0710
3/19/18, 5:51 AM
#70

Fler kloka ord av Anna Dahlberg i Expressen (ja, samma länk som #68):

"Kanske kommer någon så småningom att mynta begreppet Minaretvalet 2018 - valet då frågan om muslimska böneutrop räddade kvar Kristdemokraterna i riksdagen. För nog andas Ebba Busch Thors utspel i veckan desperation. Hon uppmanade alla KD:s kommunpolitiker att säga nej till att tillåta böneutrop och målade upp en hotbild där ljudet av muslimska böner tränger in i svenska hem.

Att KD har blåst till strid i denna fråga är paradoxalt. Normalt identifierar sig kristdemokrater med religiösa minoriteter som kämpar mot den sekulära majoriteten i Sverige, såsom i den aktuella frågan om religiösa friskolor. Nu ställer sig KD i stället på barrikaderna för att pressa tillbaka religiösa uttryck i det offentliga rummet, åtminstone när det handlar om islam. Det är inte lätt att hänga med."

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/sag-ja-till-boneutrop-pa-det-lagom-svenska-viset/

[Göstage]
3/21/18, 9:00 AM
#71

Diskussionen om böneutropen har helt naturligt ökat intresset för Växjömoskén, och med böneutropen insatt i ett större sammanhang får man bilden av en missionerande verksamhet som skall få svenskarna att "närma sig islam". Böneutropen får därmed en vidare roll än enbart kallelse till bön för de redan troende, proklameringen av Växjö som en islamsk stad  genom böneutropandet (#59) är alltså i så motto inga tomma ord, utan en uttalad målsättning. Det framgår i underlag som framtagits av Rebecca Weidmo Uvell.

https://uvell.se/2018/03/20/vaxjo-moskes-kopplingar-till-muslimska-brodraskapet/

[Hayabusa]
3/21/18, 9:03 AM
#72

#71 Ingen djärv gissning.

[VSK]
3/21/18, 9:06 AM
#73

Eftersom vi alla numer äger en klocka så känns väl en diskussion för eller emot böneutrop ganska onödig?

[Göstage]
3/21/18, 9:10 AM
#74

#73 Vi vet redan vad klockan är slagen, menar du? 😃

Fast om man skall vara allvarlig så har ju böneutropet en annan dimension är en tidsangivelse.  (#20)

[VSK]
3/21/18, 9:19 AM
#75

#74

Så skulle man ju kunna tolka det hela förstås men jag syftade mer på att dessa oljud skall påminna diverse utövare om att nu är det dags att vända upp baken i motsatt riktning mot Mecka. 

Vill man göra det enkelt för sig så kan man ju alltid hänvisa till SIFO. http://omni.se/sifo-majoritet-av-svenskar-vill-forbjuda-boneutrop/a/1kXLOM

Bara en tanke som slog mig. Eller var det klockan som slog 🤔

😃

Annons:
[VSK]
3/21/18, 10:26 AM
#77

#76

Ja, du ser 😃

[Göstage]
3/21/18, 10:37 AM
#78

#75 Vår omröstning ligger inte så långt från SIFO f.ö., även om det är fler alternativ här.

[VSK]
3/21/18, 10:38 AM
#79

👍

[Göstage]
3/22/18, 6:29 AM
#80

I samband med att man samlade in pengar till uppförandet av Växjömoskén lades en reklamfilm på YouTube ut 2010, där moskéstiftelsens ordförande Ismail Abuhelal förklarade att “Sverige är faktiskt ett väldigt bördigt land för islam. Det skiljer sig väldigt mycket från länder i Europa. Folk är väldigt spontana och goda inombords och de kan ta till sig islam och islamiska vanor”. (Mer här.)

Och bilden av det offentliga Sveriges fruktbarhet för islam(ism) bekräftas i ett inlägg av en exiliranier om böneutropsdebatten. Han skriver bland annat: 

"Uttalanden från en rad politiker och journalister ger känslan av att demokratin är under attack om böneutropen stoppas. Reaktionerna visar på deras naivitet och okunskap inför hotet som har omvandlat Europa och inte minst Sverige till ett allt mer fruktbart landskap för islamismen."---

 "Enligt en av islams viktigaste böcker, fiqh, är böneutropet (adhan) ”en mycket viktig ritual i religionsutövningen av islam. Man kan likna det vid den muslimska flaggan och utropet visar att folket i staden är muslimer. Det är också viktigt för proklamationen av Allahs ord och på så sätt manifestera Allahs religion (islam).” Det är ganska uppenbart att de som ställer sådana krav och känner behov av böneutrop från minareten i dag inte är vanliga muslimer utan religiösa extremistgrupper med en medveten strategi även i Europa. Deras företrädare är involverade i att fatta dessa beslut. Att bekämpa den islamiska fundamentalismen i varje form har varit en av huvuduppgifterna för Förenade föreningar för ett fritt Iran sedan grundandet, trots att många av organisationens medlemmar är muslimer."---

"Vi måste kunna känna trygghet i vetskapen att politiker, journalister och hela samhället står enade mot terrorn. Ändå känner vi oro. Vi känner oss inte trygga. Vi har faktiskt en känsla av att vi har sett allt det här tidigare, Déjà vu. Men i stället för att bekämpa denna fruktansvärda bakåtsträvande ideologi har regeringen under de senaste åren försökt blidka dess förespråkare."---

Mojtaba Ghotbi, vice ordförande för Förenade föreningar för ett fritt Iran (FFFI),  på Aftonbladet debatt.

Carmarino
3/22/18, 11:54 AM
#81

#80 Märkligt att det är så många i Sverige som blundar för detta, och inte lyssnar på dem som är insatta i vad det gäller. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
3/22/18, 10:46 PM
#82

Men om nu Sverige är ett sånt bördigt land för Islamisk tro så är det väl i så fall ett argument för böneutrop?

Dvs så att var och en får en tro som faller dem i smaken?

Såå.. dåså, vi kanske skulle instifta obligatoriska böneuprop i stället?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
3/22/18, 10:52 PM
#83

#81 Det finns gott om präktiga svenskar, nyktra såväl de som är på snusen,  som talar om hur allting förhåller sig.

Annons:
[Jarl]
3/22/18, 11:37 PM
#84

Nej, Nej Nej Nej Nej Nej Nej inga bönneutrop. Varför för det är enormt störande!

72mm
3/23/18, 12:20 AM
#85

#80 "Sverige är faktiskt ett väldigt bördigt land för islam."

Problemet är nog tyvärr det att Sverige är ett bördigt land för all form av totalitarism. Ska man hårdra det lite så var vi för inte så länge sedan rätt duktiga små nazister, pigga på tillämpad rasbiologi. Sedan skulle vi leda hela världen till ett socialistiskt nirvana, det finns fortfarande folk som kallar sig kommunister. Nu verkar halva befolkningen istället känna ett starkt behov av att kalla sig feminister, och knappt inget av feminismens trossatser, helt oavsett hur stolliga, ovetenskapliga eller uppenbart falska de är,  ska ifrågasättas. Man kan lugnt konstatera att Sverige av idag är ett mycket bördigt land för postmoderna idéer såsom kulturmarxism eller likhetsfeminism. 

Vi har alltid haft en mycket stark tilltro till auktoriteter, med en misstänksamhet till dissidenter som stör ordningen. Det spelar ingen roll om ett parti vill tvångs-sterilisera delar av befolkningen, stämpla ett "J" i judars pass eller öppna gränserna för hundratusentals migranter från världens mest dysfunktionella länder, vad svensken bryr sig mest om är huruvida de är regeringsdugliga.  Vad det nu betyder. 

Redan idag är det mycket svårt att kritisera, eller ens diskutera, islam. Så jag skulle inte bli förvånad om islamism faktiskt blir nästa statsreligion. Konstigare saker har hänt.            

"Vi har faktiskt en känsla av att vi har sett allt det här tidigare, Déjà vu."

När en Iranier säger på det viset kanske man bör lyssna. En tanke bara.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
3/23/18, 8:29 AM
#86

1 § Envar äger rätt att fritt utöva sin religion, såvitt han icke därigenom stör samhällets lugn eller åstadkommer allmän förargelse.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/religionsfrihetslag-1951680_sfs-1951-680

Slutdiskuterat mao 🙂

[Göstage]
3/23/18, 8:30 AM
#87

#85 Som av en händelse läste jag nyligen en intervju från 2013 i det tyvärr nu avsomnade magasinet Neo med Harvardprofessorn Niall Ferguson, vars framträdande på ett seminarium i Almedalen skildrades som en hyllning till svensk ekonomi. Men när Paulina  Neuding klämde honom på pulsen efteråt framkom det en del närmast profetiska utlåtanden som inte var fullt så glättiga. Här är bara några små stycken, passande i den här diskussionen:

"-Ytterligare ett skäl till det är att människor som vill forska på frågor som rör muslimsk icke-integration, råkar ut för alla möjliga sorters problem, från två håll: dels en politiskt korrekt vänster, dels det muslimska samhället. Jag vet med säkerhet att detta är ett känsligt ämne att forska på."---

"– Så vi behöver börja ta politisk islamism mer på allvar. För att det är ett hot mot vårt sätt att leva. Låt oss säga det, uttryckligen. Precis som vi sa att kommunism var ett hot mot vårt sätt att leva. Vilket den var."---

http://magasinetneo.se/artiklar/misslyckandet-kommer-att-fa-katastrofala-foljder/

[Göstage]
3/23/18, 3:49 PM
#88

Getslakt på Stortorget i Växjö vid offerhögtiden? Ja, om vi säger "A" så bör vi väl också säga "B"? Eller var skall gränsen dras - och vem skall dra den? Anosh Ghasri funderar på Dagens Samhälle:

"Det är symtomatiskt för debatter som rör religiösa eller kulturella krockar att vi talar mer om tolerans, minoriteters skydd och acceptans från majoritetssamhällets sida - än en pragmatisk hållning och anpassning från minoriteters sida."---

"Det som böneutrop aktualiserar, även om det beskrivs som harmlöst då det bara förekommer två gånger i veckan på tre minuter var gång, är att majoritetssamhället i ett sekulärt land måste acceptera religiösa inslag i det offentliga som inte är en naturlig del av dess historia eller kulturella sfär. Men är det inte just här som majoriteten ska vara toleranta mot minoriteten utifrån sin majoritetsstatus? Nå, den steken kan vändas på; minoriteter ska i sin tur tolerera och visa förståelse för att vissa av deras religiösa traditioner är främmande för majoriteten och bör därför hållas utanför det offentliga.

Trots att debatten orienterat sig utifrån tolerans och minoriteters rättigheter, har inget svar formulerats på var gränser för toleransen går. Ska exempelvis även slakt av djur, ibland på offentliga platser, tillåtas i samband med Eid al Adha? De som talar om tolerans, liberala värden och minoriteters rättigheter måste i konsekvensen namn även försvara detta, för det är en starkare tradition än böneutrop i islam."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/innebar-tolerans-verkligen-acceptans-av-alla-religiosa-traditioner-21350

[Hayabusa]
3/23/18, 4:01 PM
#89

#88 Precis - var ska gränsen dras? Att tillåta böneutrop någon gång i veckan kan, givetvis, växa till att gälla flera gånger om dagen. Vem ska ha tolkningsföreträde för vad som ska tillåtas ta plats i det offentliga?

JonasDuregard
3/23/18, 4:15 PM
#90

#88, 89 Kan vi inte fortsätta göra på samma sätt som vi gjort hittills? Alltså att göra en rimlig bedömning från fall till fall? Det där att man måste endera tillåta eller förbjuda allt köper jag inte riktigt. Varför skulle det vara så? 🤔

Det här är ju inte första gången någon vill ha en offentlig tillställning av något slag, och hittills har det överlag fungerat bra tycker jag (inga offentliga getslakter trots att vi då och då tillåter oljud). 

Då får vi ju också automatiskt svar på alla de där frågorna om vem och hur: Vi fortsätter helt enkelt efter samma regelverk som hittills (alltså mestadels polisen som avgör, men andra berörda myndigheter kan också tillfrågas).

Annons:
[Göstage]
3/23/18, 5:28 PM
#91

#90 Har som hastigast skummat en skrift från demokratiutredningen 1999, där den där gränsdragningen uppenbarligen inte med självklarhet skall utgöras av svensk lag eller svenskt djurskydd. (SOU 1999:9, "Att slakta ett får i Guds namn - om religionsfrihet och demokrati", författare Göran Gunner, teol. dr i religionshistoria.) Utredningen har några år på nacken, men jag tror att den motsvarar den syn som även idag finns bland olika beslutsfattare och förespråkare för "tolerans". Fetstilsmarkeringar och anmärkningar inom parentes är mina egna.

"Inför mötet med nya religioner och kulturer sätts majoritetssamhällets tradition och demokratiskt fattade majoritetsbeslut på prov genom att öppenhet och gränsdragningar fokuseras. Så till exempel när företrädare för världsreligionerna hävdar att religionsfrihet ingalunda råder eftersom grundläggande handlingsmönster utifrån det för religionen självklara hamnat utanför det av svensk lag tillåtna. Självklart finns gränser för vad ett samhälle kan acceptera i religionens namn och allt kan inte tillåtas. Men ska gränsen gå där den i dag är satt?"---

(Tolkar det som om författaren inte ser det som en självklarhet att svensk lag äger tolkningsföreträde över religiösa handlingsmönster, och att gränser kan behöva flyttas för att tillfredsställa krav från andra religioners utövare.)

"Vad händer när mångtusenåriga världsreligioners traditioner i ett sekulariserat samhälles lagstiftning reduceras till en samhällsfråga kring djurskydd? Den religiöst motiverade slakten och religionsfrihetsaspekten ignoreras eller ställs mot djurskyddsaspekter i svensk lagstiftning."---

(Är det "ignorant" att tillgodose djurskyddsaspekter?)

"Årligen utförs offerriten när pilgrimsfärdens höjdpunkt nås i Eid al-Adha och tar sin början efter Eid-bönen. Samtidigt genomför varje muslim som har de ekonomiska förutsättningarna offret på den plats där han eller hon befinner sig. Offret ses som en av Gud anbefallen sedvänja varför Guds namn skall nedkallas över djuren. Efter offret används djuren till föda."---

(Råkar man då vid  Eid al-Adha befinna sig på Stortorget i Växjö så kan väl  knappast Polisen sätta sig över en av Allah anbefallen sedvänja?)

"Islam framhåller en grundläggande princip, al-ibaha aslan fil-ashya – ”lagenlighet är en erkänd princip i alla ting” – med utgångspunkt i att Gud skapat allt på jorden åt människan till välsignelse. Det innebär att allt är tillåtet om det inte är definierat som otillåtet i en tydlig utsaga från den laggivande Gud. Enligt muslimsk uppfattning kan ingen annan än Gud avgöra vad som är halal respektive haram och ingen människa har rätt att ifrågasätta eller vägra att lyda. En människa som tillhör det skapade har en alldeles för liten horisont för att kunna ifrågasätta eller testa det gudagivna."---

(Åter en bekräftelse på att världsliga lagar är underordnade.)

"I den svenska lagstiftningen finns religiösa sammankomster och gudstjänster nämnda. Däremot saknas exempelvis hänvisning till religiös sedvänja och därmed religiösa handlingar och beteenden utanför det direkta sammankomst/gudstjänstrummet."---

(En getslakt på Stortorget kan väl då ses som en religiös sedvänja utanför moskén och något som måste accepteras i religionsfrihetens namn?)

 "Självfallet får inte religioners krav på sina efterföljare avvika från svensk lag men när invandrares religioner inte heller får avvika från svenska traditioner och synsätt är frågan vad som blir kvar av religionsfriheten. Om svensk tradition och synsätt är måttstocken blir religionsfrihetens räckvidd problematisk."---

(Så svenska traditioner och synsätt är problematiska.)

 "Om en eller flera tydligt definierade grupper i en minoritetssituation vilka lever i ett pluralistiskt samhälle entydigt upplever lagarna som ett hinder måste deras uppfattning och omdöme tas på allvar. ”I jämlikhetens namn har varje individ i en demokrati rätt till lika hänsynstagande, rätt att erkännas som och respekteras som den myndiga människa hon är”. Det som i samhällets och rättsstatens ögon blir betraktat som ett brott blir en konflikt mellan plikten att följa lag och att följa den rätt man menar härstammar från religionens lagsystem."---

(Och därmed bör religionens lagsystem äga företräde. Då finns det knappast något behov att ta hänsyn till svensk lagstiftning eller inhämta myndigheternas tillstånd.)

Detta är alltså ingen muslimsk intresseyttring, utan en svensk statlig utredning.

[Göstage]
3/23/18, 5:32 PM
#92

#90 Ghasri skriver i den länkade krönikan att böneropsdiskussionen egentligen bara är en yttring av den islamska kravmaskinen:

"Islamiska föreningar, stiftelser, studieförbund och församlingar har snarare under lång tid och via offentliga medel kunnat bedriva religiösa verksamheter och även påverka samhällsservicen. Om något, så har signalen varit att muslimer är välkomna och att de därtill kan bevara sin religiösa särart. (Vilket framgår av #91, min anm.)

Praktiserandet av islam, eller religionsfriheten, står inte och faller med böneutrop. Böneutrop är, som imamen på Stiftelsen Växjö muslimer själv sagt, ”egentligen mest en symbolisk sak.” Det är således fullt möjligt att praktisera islam i Sverige utan religiösa symbolhandlingar i det offentliga som kan vara stötande eller störande för andra. Och det är här ett av felen ligger; det budskapet, med den gränsdragningen, har inte på ett sansat och bestämt sätt förmedlats till de bland muslimer som inte nöjer sig med mindre än att få igenom alla sina önskemål. "---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/innebar-tolerans-verkligen-acceptans-av-alla-religiosa-traditioner-21350

Carmarino
3/23/18, 6:11 PM
#93

#91 Snart är det påsk. Kanske dags att börja införa offerslakt av lamm igen? Visserligen är det väl inte direkt en kristen sed, men det står ju i bibeln att man ska göra det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
3/23/18, 6:13 PM
#94

#93 Nja, jag nöjer mig nog ändå med att nacka ägg.

[Hayabusa]
3/23/18, 6:43 PM
#95

Eller varför inte ta upp traditionen från vårt grannland i väster? Ett bål på Sankt Hans Aften.  Det är ju bara 1 gång om året, det måste väl folk ändå kunna tåla?

[Göstage]
3/23/18, 6:50 PM
#96

#95 Ja varför inte? Fast vi får väl vänta till midsommar då?

Carmarino
3/23/18, 6:55 PM
#97

#95 Vi har ju Valborgsmässobålet redan i slutet av april. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
3/23/18, 6:57 PM
#98

#90 En rimlig bedömning från fall till fall. Absolut, det är vettigt. Personligen är jag inte intresserad av att lyssna på återkommande böneutrop. Men allt beror på hur detta utrop framförs - är det något som kommer att ljuda högt & tydligt över hela bygden? Dvs att "alla" får detta presenterat till sig vare sig man vill eller ej. Om det är så, då är en rimlig bedömning att "alla" får vara med och säga sin mening om utropen: "Ja eller nej?"

"Ja men klockringningar då!" Ja, men låt oss rösta om dem också i så fall. Gissar att det är få som skulle sakna dem (själv har jag inte hört en klockringning på år & da´r).

[Göstage]
3/23/18, 6:59 PM
#99

#97 Och påskbrasa nästa helg!

[Hayabusa]
3/23/18, 7:02 PM
#100

#97 Jo, jag vet - men med en viss skillnad mot den danska traditionen…

Zepp
3/23/18, 7:12 PM
#101

Ja altså jag är för ett förbud mot Valborgsmässobrasor.. dvs i en stor del av landet är det ioförsej förbjudet då.. dvs det råder eldningsförbud vid den årstiden.. brasor skall man bränna vid påsk.. punkt och slut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lotofs
3/24/18, 4:48 AM
#102

Göstage, jag försökte öppna länkarna i #80 du lagt ut. Youtube - inget ljud. Den andra - ingenting. Konstigt.

[Göstage]
3/24/18, 7:06 AM
#103

#102 Kollade nu, och hos mig fungerar alla tre utan anmärkning.

Lotofs
3/24/18, 7:24 AM
#104

Okej, då måste det vara min mobil 😀

Annons:
[[eskils_]]
3/24/18, 11:09 AM
#105

#80 Mycket viktigt citat från den iranske frihetskämpen, upprepar:

"Det är ganska uppenbart att de som ställer sådana krav och känner behov av böneutrop från minareten i dag inte är vanliga muslimer utan religiösa extremistgrupper med en medveten strategi även i Europa."

Ett citat till:

"Under de senaste tio åren har vi många gånger varnat för den radikala islamismen som det främsta hotet mot demokratin i Sverige samt mot världsfreden.

Eftergivenhet från en rad regeringar samt de politiska partiernas naivitet och okunnighet om just fundamentalistisk islam har orsakat demokratin stor skada. Terrorattackerna i Europa och i Sverige är exempel på just det höga pris som vi fått betala.

Förklaringarna till IS uppkomst och framväxt är flera. En viktig delförklaring till fenomenet är dock våra politikers velighet mot islamistisk terrorism. "

Därför får böneutrop inte tillåtas i Sverige! Hög tid att svenskar lär sig se skillnad på toleranta muslimer och radikala extremister.

Måste man kompromissa av taktiska skäl (se #68) så kan man möjligen tillåta böneutrop inne i moskéerna, där de kan höras av personer som sökt sig dit. INGA ANDRA. Framför allt bör imamernas förkunnelser kontrolleras ofta, så de inte innehåller extremistiska/islamistiska budskap, och detsamma gäller koranskolorna.

Se även tråden https://politik.ifokus.se/discussions/55ee64448e0e7422eb003b91-gavles-mosk-vill-sprida-extrem-tolkning-av-islam

och denna

https://politik.ifokus.se/discussions/56d41bd08e0e747ddc0044c1-is-hyllare-inbjuden-att-tala-pa-skola

Zepp
3/24/18, 12:35 PM
#106

Ja altså jag som brukar tillbringa åtminstone en vecka om året i Turkiet har lixom aldrig ens tänkt tanken om att att det skulle vara IS-anhängare som står för böneuppropen?

Vi får se till påsk då jag skall ner dit igen?

Utan jag har mest sett det som en tradition som kallar Muslimer till bön.. dvs de flesta besöker knappast mosken.. iallafall så vet man på ett ungefär vilken tid på dagen det är.

Osådåså.. vi brukar gå till kyrkan på Söndagen, dvs där ligger vi lite efter.. iallafall om man skall vara svensk och religiös, nu så är jag inte religiös så det kvittar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
4/1/18, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Riktigt bra förslag tycker jag. Rättvist och bra.

VeilofElysium
4/1/18, 8:42 PM
#108

Jämförelsen mellan kyrkklockor/ glassbilen och böneutrop är extremt fånig. Är helt emot böneutrop och religiösa riter i det offentliga rummet. Religionsfriheten innebär också att man ska få vara fria från dessa. Dessutom skriker de att Allah är den enda guden och Muhammed deras profet. Vem är dem att säga att man ska tro på deras gud? Muhammed ligger dessutom bakom mord på flera tusentals människor och var dessutom pedofil. Bönen får ske inom de religiösa byggnaderna och inte utanför.

Zepp
4/8/18, 9:09 PM
#109

Prexis hemma från en vecka i Turkiet.. med böneupprop, det störde mig inte alls, utan det jag störde mig mest på var den högljuda musiken från poolbaren, som inte stängde fören 11 på kvällen!

Den var så hög att den överöstade böneuppropen!

Och inte f*n verkade Turkarna gå till bön heller, de hade ju fullt sjå att servera drinkar och öl till turister.

Iallafall, jag smög fram till den närliggande mosken.. såg inga suspekta typer där heller, mest försäljare som ville att jag skulle köpa kinesiska kopior av kända modekläder.. förutom en som såg suspekt ut på grund av klädseln, jag antar att han var Imam eller något liknade/dvs typ präst!

Alla städerskor bar vita Hijab/slöja!

Hotellchefen var kvinna och bar ingen slöja!🤔

Jag tror att IS-anhängare bär svarta slöjor?

"Hijab (ibland hidjab; arabiska حجاب) är dels en beteckning på islamsk täckande klädsel i allmänhet och i snävare bemärkelse namnet på ett specifikt plagg, nämligen en huvudduk eller sjal som används av kvinnor och som täcker håret, halsen och axlarna. Den senare betydelsen är vanlig både i flera arabländer och västländer. Att täcka huvudet med sjal är en variant att klä sig enligt muslimska påbud och är en tradition med rötter i assyriskmykenskantik grekisk, romersk, judisk och kristen kultur."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hijab

Iallafall iomed att det knappast finns några kristna i det här landet så bär inga kvinnor slöja längre, fasten att det är ett påbud i bibeln!

Hur som helst så överlevde jag som svensk återigen en vecka i ett Muslimskt land med böneupprop.. även om de oftast dränktes utav musiken från poolbaren.

Och jag vettef*n om jag inte föredrar böneuppropen före musiken från poolbaren iomed att den mest bestod av sämsta sortens amerikansk popmusik!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
4/9/18, 1:45 AM
#110

#106 #109 Erdogan uppskattar säkert alla naiva svenska turistutsagor han kan få.

"Ett av Erdogans främsta verktyg för att nå sitt mål blir religionen. I landet finns uppemot 90 000 moskéer och i utropen från minareterna kallas det turkiska folket till manifestationer till stöd för Erdogan."---

" Enligt imamen är det uppenbart att mäktiga utländska krafter vill tysta böneutropen, fälla den turkiska flaggan, splittra landet. Och de externa fienderna är ”gudlösa länder”, med den ”stora satan”, USA i spetsen."---

"Den hatiska stämningen på just den här fredagsbönen är naturligtvis inte representativ för alla moskéer i Turkiet vid den här tiden. Men den är heller inte unik."---

"Det blir den mäktiga myndigheten för religiösa affärer Diyanet som får verkställa Erdogans order. Myndigheten har fått kraftigt ökade anslag den senaste tiden och har under Erdogans styre knutits allt hårdare till regeringsmakten. Myndigheten samordnar Turkiets religiösa verksamhet såväl i Turkiet som utomlands."---

"Den Turkiska Religionsmyndigheten (Diyanet) bidrar sedan flera decennier tillbaka till olika moskéer i Europa med imamer. I ett 30-tal länder, inklusive Sverige, utbildar och avlönar Turkiet imamer. I Sverige görs det via Svenska Islamstiftelsen i Huddinge. Enligt stiftelsens hemsida har Diyanet 9 moskéer och 14 imamer i Sverige."---

 "Ett mönster man har sett de senaste åren är att Diyanet successivt har tagit över moskéernas lokaler och på det sättet fått full kontroll på församlingarna. Det gäller olika moskéer i Stockholm, Göteborg och nu senast i Malmö. Flera personer vi har varit i kontakt med har meddelat att dessa moskéer är starkt politiserade och att de agerar som turkiska regeringspartiet, AKP:s lokaler. En religionsdirektör, formellt anställd av ambassaden, ansvarar för imamerna på moskéerna."---

SR

[Göstage]
4/9/18, 2:10 AM
#111

#110 Diyanet stärker sin position i Sverige:

"Det har gått drygt ett och ett halvt år sedan det turkiska kulturcentret, som bland annat ska innefatta en moské, började byggas (på Hisingen). Marken ägs av stiftelsen Isveç Islam Vakfı som ytterst styrs av den turkiska religionsmyndigheten Diyanet. Myndigheten finansierar moskébyggen utanför Turkiet – i Sverige finns nio Diyanetmoskéer – och utbildar imamer som predikar där. När kommunen för många år sedan först sålde mark till Isveç Islam Vakfı (se faktaruta) var Diyanet en annan myndighet än idag."---

"Enligt turkietexperten Paul Levin har Diyanet fått kraftigt utökade resurser sedan Erdogan stärkt sin makt i landet. – Diyanet har blivit en viktigare aktör samt fått en annorlunda roll. Om det tidigare var det sekulära Turkiets sätt att kontrollera religionsutövningen och begränsa radikal islamism handlar det idag mer om att fostra och uppmuntra religiositeten, säger Paul Levin."---

http://www.goteborgdirekt.se/nyheter/kontroversiell-turkisk-religionsmyndighet-bygger-moske-i-tuve/repqfB!8cmLOKxDCsZOmgfZo4PL8A/

För Diyanet är det säkert mer än välkommet om blåögda svenska turister kommer hem och bagatelliserar politiserade böneutrop och ondgör sig över amerikansk populärkultur.

Annons:
72mm
4/9/18, 7:14 AM
#112

"För Diyanet är det säkert mer än välkommet om blåögda svenska turister kommer hem och bagatelliserar politiserade böneutrop och ondgör sig över amerikansk populärkultur." Tack för det, då slapp jag skriva nått svar på Zepps naiva fiskande efter godhetspoäng hos PK-diktaturen. :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
4/9/18, 7:15 AM
#113

Precis. Vetskapen att man ändå ska åka hem - då kan man stå ut med det mesta.

[[eskils_]]
4/9/18, 10:43 AM
#114

Turkiet har utvecklats i skrämmande riktning och Erdogan är en avskyvärd fanatisk diktator. Alla de tusentals demokratiskt sinnade journalister, lärare m fl som han har kastat i fängelse är ett av många bevis på detta.

Har aldrig varit i Turkiet och skulle definitivt inte sätta min fot där nu!!! Fattar inte hur någon människa som påstår sig vara intresserad av politik åker dit frivilligt på semester!

#110 " Det gäller olika moskéer i Stockholm, Göteborg och nu senast i Malmö. Flera personer vi har varit i kontakt med har meddelat att dessa moskéer är starkt politiserade och att de agerar som turkiska regeringspartiet, AKP:s lokaler."

Diktaturen breder ut sig - otäckt!

[Hayabusa]
4/9/18, 10:49 AM
#115

#114 Talar för sig själv.

[VSK]
4/9/18, 10:51 AM
#116

#114

Antagligen så säger det en hel del om de sk turisterna som åker dit frivilligt.

Frågan är ju om de tar tåget dit eller om de flyger 😮

VeilofElysium
4/9/18, 2:32 PM
#117

#109

Har inte bara med ljudnivån i sig att göra då har du nog missat hela grejen med varför de flesta inte vill ha böneutrop.

Zepp
4/10/18, 11:33 PM
#118

#116

Vanudå.. ondgör du dig och spyr galla över vanliga fattiga svenskar som inte har råd att flyga till Thailand.. diktatur som diktatur!

Och jag klimatkompenserade rejält iomed att jag satte värmepumpen på 16 grader hela veckan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
4/11/18, 8:35 AM
#119

#118

Du har inte förstått det jag skrev i andra inlägget va? Hädan efter så ignorerar jag dina utlägg då jag tycker de saknar all relevans till informativ svärta. Dessutom så klarar du inte av en debatt där du får på pälsen utan att nyttja personangrepp. 

Har polletten trillat ned nu månne….

[Hayabusa]
4/11/18, 8:39 AM
#120

#119 Du begär för mycket….

[VSK]
4/11/18, 8:50 AM
#121

#120

Jo, jag vet 😭

[[eskils_]]
4/11/18, 11:20 AM
#122

#118 Zepp, den här gången läste jag din kommentar därför att den var så kort. Du lägger fram ett löjligt argument. Du vet förstås att det finns gott om demokratiskt styrda, och soliga, länder dit man kan åka på semester. Turkiet och Thailand är inte de enda resmålen i världen!

Du vill nog egentligen bara slippa tala om att muslimska länder oftast (alltid?) är diktaturer och att några av dem försöker sprida sina medeltida värderingar till europeiska länder. Det är kärnfrågan i den här tråden, ett viktigt ämne!

(Se t ex #80, #87 och #105)

Tips till andra: om man, som jag, bedömer Zepps kommentarer som oseriösa,  irrelevanta och ofta svårlästa kan man låtsas att de är reklamannonser. Då är det lätt att bara glida över dem och sedan fokusera på nästa kommentar i tråden. ☝️

[Göstage]
4/11/18, 11:44 AM
#123

 Jag har nämt det förut men återkommer eftersom Zepp uppenbarligen bara vill utmåla sitt årliga Turkietbesök som en budgetfråga och inte diskutera sina upplevelser närmare.

Med uttalanden som "böneupprop, det störde mig inte alls, utan det jag störde mig mest på var den högljuda musiken från poolbaren" och "jag vettef*n om jag inte föredrar böneuppropen före musiken från poolbaren iomed att den mest bestod av sämsta sortens amerikansk popmusik!" så har man nog diskvalificerat sig som deltagare i de flesta diskussioner där det förväntas att man iakttar åtminstone ett uns av seriositet.

#109 #110 Hur kan man som besökare vara övertygad om att det som ropas ut från minariterna faktiskt är bön, när SR:s utsände skriver"I landet finns uppemot 90 000 moskéer och i utropen från minareterna kallas det turkiska folket till manifestationer till stöd för Erdogan."---
Och
" Enligt imamen är det uppenbart att mäktiga utländska krafter vill tysta böneutropen, fälla den turkiska flaggan, splittra landet. Och de externa fienderna är ”gudlösa länder”, med den ”stora satan”, USA i spetsen."---

"Store satans" popmusik brukar till stor del handla om kärlek (i olika former), eller bestå av samhällskritiska raptexter. Något säger mig att det som ropas ut från minareterna varken är kärleksbudskap eller samhällskritik. Men Zapp står uppenbarligen på imamens sida.

[Göstage]
4/11/18, 12:00 PM
#124

 #123 "Moskéerna är våra baracker, de troende är våra soldater och minareter är våra vapen".

Recep Tayyip Erdoğan

Zepp
4/11/18, 8:02 PM
#125

#119

For sure.. vore en välgärning om du slutade läsa mina inlägg, för det kommer  mer!

Dvs  jag skilljer på Turkar, de verkar över huvudtaget inte vara speciellt religiösa, samt även på Muslimer, samt kristna som inte följer påbuden i Bibeln!

Dvs kvinnor skall täcka sitt hår/sin barm/stora delar av sin hud.. enligt Bibeln om man är kristen.. men jag är Ateiist så jag skiter i det.. liksom de flesta andra Ateistiska Svenskar, varav en del ändå röstar på KD/Bush-Tor.. trots att hgonm inte ens följer Bibelns påbud!

Iallafall så är påbudet att för kvinnor att täcka sitt hår/barm/andra kroppsliga frestelser tagit från kristna moden.. applicerat på och upphöjt bland Muslimsk överklass på den tiden då det Ottommanska väldet stod på sin höjdpunkt!

Från det ena till det andra.. när man nu vistas i Turkiet så får man iallafall en ytlig kontakt med Turkar, det mest bestickande är då att de verkar vara som oss andra!

Och om du undrar varför de röstar på Erdogan så får jag nog fråga samma sak?

Mest troligt handlar det om att under militärdiktaturen så utrederades i princip  alla sk vänsteralternativ?

Så då får man rösta på den som hur som helst gör något för vanligt folk även om denne är Populist!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
4/11/18, 9:11 PM
#126

Ibland önskar jag att det hjälpte att be…

Zepp
4/11/18, 9:31 PM
#127

Jag som är Ateist tror lixom inte att det hjälper att be!

Däremot så har jag inga som helst aversioner mot personer som är religiösa/tror på bön!

Dvs jag skilljer på tron på att bön har någon som helst effekt och den psykologiska effekten när man tror på att bön till högre makter kan påverka ens eget liv/ens egen världsuppfattning!

Dvs jag tror inte att du kan förändra världen eller människorna däri via bön.. men jag vill bara ge dig tröst och en uppfattning om att dina böner ger dig bekräftelse på att dina böner iallafall ger dig en helhetsupplevelse, dvs att du är en del av något större!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
4/11/18, 9:37 PM
#128

Det gjorde det inte…

Record
4/11/18, 10:20 PM
#129

Låter det inte som så att historien om Ottomanska riket och Romarna slogs upprepas i dag? kanske är det helt tyst i morgon, av ett par Kryssn-robotar.

#Zepp, Vad säger du när du slagit tummen blå med hammaren ? ( Herre jävlar?) 😉

[VSK]
4/12/18, 10:25 AM
#130

#128

Tror det beror på att herren där uppe bland molnen har kastat in handduken för länge sen. Det sägs att även en blind höna hittar sitt korn, men i det här fallet så är det tvärrökt. Betongen har stelnat, kört, finito.

[Hayabusa]
4/12/18, 10:31 AM
#131

#130 Förmodligen. Jag fick svar i mina böner, mina gudar sa: "Äh, men va´tror du? Att vi kan trolla?".

[VSK]
4/12/18, 10:33 AM
#132

😃 👍

Annons:
Zepp
4/16/18, 8:43 PM
#133

#128

Synd, men jag gjorde iallafall ett försök och jag delar i övrigt din uppfattnimg om att det knappast hjälper med bön förutom den där man då kan få dela en större gemenskap.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
4/16/18, 8:51 PM
#134

#129

Aså både romariket och det Ottomanska riket är borta.. likaså en massa andra historiska riken när väl förutsättningarna för deras existen försvann!

Och iomed att jag är infödd Svensk så använder jag mig av högst normala invektiv när jag slår mig.. iallafall om någon är i närheten vilket främst handlar om att uppmärksamma dessa på mitt eget lidande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
4/16/18, 9:26 PM
#135

Detta lidande…

Zepp
4/16/18, 10:19 PM
#136

Det mänskliga lidandet är i princip konstant!

Däremot så får vi av uppfostran,språk, religion och kultur använda oss av olika sorters invektiv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
4/17/18, 11:09 AM
#137

Zepp, det är väl en viss skillnad att åka till en turistort i Turkiet (där har jag också varit) eller de andra delarna där folk nog är mer religiösa, eller lever i gamla klansamhällen (oavsett religion)?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hayabusa]
4/17/18, 11:11 AM
#138

#137, Äh, han är nog bara lite invektiv…

[VSK]
4/17/18, 11:20 AM
#139

Mr Invektiv

Annons:
[[eskils_]]
4/18/18, 6:10 PM
#140

#110-111 Mer om Erdogans "myndighet för religiösa affärer" Diyanet, som tillåts att påverka barn och ungdomar i bl a svenska skolor till fanatisk islamism:

"Men det är inte bara Al Azhar-skolan som lånar sina lokaler till islamister i helgen. På lördag anordnar Svenska islamstiftelsen, den svenska sektionen av Diyanet, myndigheten för religionsfrågor i Turkiet, ett religiöst evenemang på Fittjaskolan i Botkyrka.

Diyanet kontrollerar åtta svensk-turkiska moskéer och nyligen avslöjades att i en av dessa moskéer, Mevlana-moskén i Rinkeby, fick barn mellan sex och tolv år be för turkisk krigföring i Syrien. I tyska medier uppmärksammas just nu den tyska Diyanet-sektionen (DITIB) intensivt, eftersom rörelsen ordnade en parad med barn i militära uniformer och fejkade vapen intill en jättestor turkisk flagga på en av sina 900 moskéer i Tyskland.

Hur kan islamistiska organisationer få verka i Sverige ostört på våra skolor samtidigt som vi lägger ner miljoner på att bekämpa rekrytering av svenska ungdomar till terrorrörelsen IS/Daesh? Inser man inte att konsekvenserna kan bli mycket allvarliga för vårt samhälle? Har man redan glömt lastbilsattentatet på Drottninggatan?

Organisationer som Millî Görüş och Diyanet skapar nämligen plantskolor för islamistisk/jihadistisk/salafistisk och all annan form av radikalisering av ungdomar. Steget från dessa "plantskolor" till terrorrörelsen IS/Daesh är inte långt. Men det som upprör mig mest är att allt detta sker mitt framför ögonen på naiva eller aningslösa politiker och skolrektorer. Senast var det Sjumilaskolan i Biskopsgården i Göteborg som gav plats åt Millî Görüş.

Avslutningsvis två frågor till utbildningsminister Gustav Fridolin:

Ska våra skattemedel gå till att underlätta eller försvåra för terrorrörelser som IS/Daesh att rekrytera ungdomar i vårt land? Hur länge ska våra skolor tillåtas vara arenor för islamism?

Kurdo Baksi

författare och opinionsbildare"

https://www.svd.se/ska-svenska-skolor-vara-arenor-for-islamister

Carmarino
4/18/18, 6:20 PM
#141

#140 Det verkar som om politikerna är både blinda och döva för alla varningar från de som vet hur det är. Åtminstone kan jag inte minnas att jag hört någon politiker kommentera de här frågorna de brukar få av olika skribenter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/18/18, 6:25 PM
#142

#140 Skall bli intressant att se om Fridolin svarar på det! Gissningsvis hänvisar han väl till kommunerna om skolupplåtandet  i så fall…

Inte så länge sedan Baksi ställde en fråga till kulturministern, men jag har inte sett något svar:

https://nyheter24.se/debatt/903542-vara-skattemedel-ska-bekampa-islamism-inte-radikalisera-barn-i-sverige

http://www.vlt.se/opinion/ledare/sakine-madon-varfor-ges-bidrag-till-hatmoskeer-alice-bah-kuhnke

Edit.

Zepp
4/18/18, 8:13 PM
#143

#137

Nämentvärtom.. visstas man på en sk turistort så kan jag nästan garantera att där inte finns något Klansamhälle annat än som en reminisens.. på sin höjd!

Iallafall så har jag kollat upp Södra Turkiet politiskt, det visar sig att en överväldigande majoritet röstar på Erdogan!

Och vid lite olika förfrågningar… många kom från andra delar utav Turkiet, en del oxå från andra länder.. i närheten!

Dvs det är litta samma som här.. fattiga outbildade personer får okvalificerade jobb inom turistnäringen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
4/18/18, 8:21 PM
#144

#138, #139

Lite syftningsfel på er bägge.. men det kan ju ske i farten och man kan dras med utav känslor!

Iallafall så kan man inte vara invektiv.. men har man klippt sig, kammat sig och skaffat sig en utbildning, fått ett arbete samt köpt sin bostad så brukar man kunna skilja på på svensk språklära/olika ordklasser/deras sortering samt oxå på uttryck som kan användas om olika personer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
4/19/18, 8:37 AM
#145

Zepp Invektiv

[Göstage]
5/8/18, 8:39 AM
#146

Första delmålet uppnått…

"Polismyndigheten har beviljat tillstånd till högtalarutsändning från en moské som Stiftelsen Växjö muslimer ansökt om. Det skriver polisen i ett pressmeddelande. Beslutet innebär att stiftelsen kommer att få sända böneutrop varje fredag."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l10A2y/polisen-tillater-boneutrop-via-hogtalare

Annons:
[Hayabusa]
5/8/18, 8:49 AM
#147

#146 110 dB är ju ganska högt. 

30 dB - Ventilation på kontor.
60 dB - Normalt samtal.
70 dB - Dammsugare.
80 dB - Stark trafik.
90 dB - Motorsåg.
110 dB - Rockkonsert.
120 dB - Smärtgränsen.
130 dB - Jetplan 25 meter bort.
150 dB - Gevärsskott.
170 dB - Kanonskott.
180 dB - Trumhinnan brister.
190 dB - Atombomb.
Källa: Miljöförvaltningen Stockholms stad

[Hayabusa]
5/8/18, 11:11 AM
#148

"Polisen har inte pratat med grannarna, polismyndigheten har inte någon "sakkunskap om ljudstörningar", framgår det av beslutet."

https://www.hd.se/2018-05-08/klartecken-for-boneutrop-i-vaxjo

[Hayabusa]
5/8/18, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

"…får inte utropet ljuda starkare än 110 decibel "utomhus i förskolornas utemiljö" och 45 decibel "inomhus i bostäder och skolverksamheter"."

Gissar att det är Pilbäckskolan som avses, c:a 500 meter ifrån moskén. Vilket torde betyda att en ljudstyrkan är högre än 110 dB lite närmare källan.

[VSK]
5/8/18, 11:55 AM
#150

Här får vi hjälp med översättning av Bassam Al-Baghdady.

"det finns fler bilder men nu tror jag att bilden har kommit fram. En hatisk, rasistisk och antisemitisk moské som ägnar sig åt att sprida hatpropaganda mot kristna och judar bör inte ha plats i vårt samhälle. Ännu mindre att tillåta denna hat, rasism och sekulärfobi får högtalare för att förgifta Växjö och resten av Sverige med sitt hat".

http://www.bassam.nu/hets-mot-judar-och-kristna-fran-vaxjo-mosken/

[Hayabusa]
5/8/18, 12:03 PM
#151

#150 Där ser man…och jag som tyckte att min dödsmetall på vardagsvolym var på gränsen. Glassen ska jag givetvis börja äta med vänster hand.

JonasDuregard
5/8/18, 12:09 PM
#152

#149 Det är ju skillnad på "är" och "tillåts vara".

Det verkar helt omöjligt att de kommer upp i sådan volym, särskilt eftersom det inte får överskrida 45db i inomhusmiljön i närliggande bostäder.

Det står också i pressmeddelandet att det "bland annat" har dessa begränsningar, inget om vilka andra begränsningar som finns. 

-

Men för att ge ett tekniskt svar på din fråga så avtar ljudstyrkan proportionellt mot kvadraten på avståndet, och decibelskalan är logaritmisk … så under ideala förhållanden kanske 35 db högre om man är 10 meter bort jämfört med om man är 500 meter bort?

[Hayabusa]
5/8/18, 12:42 PM
#153

#152 Visst är det skillnad och vi vet inte de facto hur det kommer att bli/låta. Kan svänga åt båda håll, antar jag.  Ja, det är korrekt att volymen inte får överskrida 45 dB inomhus, det beaktade jag, men samtidigt har Polisen inte pratat med grannarna om beslutet så…vad det är värt återstår att se. Gissar att vi inte sett slutet på denna sak, särskilt med tanke på att moskén redan tidigare anmälts. 

_

Jag känner till dB-skalan och hur det fungerar. En ökning med 10 dB = fördubbling av ljudstyrkan. Man bör även ha i åtanke att ljudfrekvensen påverkar hur ljudet upplevs.

Annons:
[Hayabusa]
5/8/18, 1:06 PM
#154

"Stiftelsen Växjö muslimer är nöjda.

– Det känns självklart bra, att man kan lita på att samhällets processer är demokratiska, säger presstalespersonen Avdi Islami till tidningen Dagen.

Han tillägger att stiftelsen vill att fler moskéer i Sverige tar efter deras exempel. Människor måste acceptera religiösa budskap i vardagen, anser Islami.

– I ett samhälle måste vi kunna hantera olika budskap. Jag är till exempel allergisk mot hundar, men måste acceptera att de finns i samhället. På samma sätt är det med religiösa budskap, säger han till Dagen."

Men inte tvingas du till kontakt med hundar?

[[eskils_]]
5/8/18, 1:31 PM
#155

#147 Upp till 110 decibel får alltså böneutropen ha, vilket är nära smärtgränsen. Så dumt, provocerande och onödigt!! Det räcker ju om utropen hörs inne i moskén, av dem som faktiskt vill höra dem. En del imamer har ju gjort sig kända för hemska antisemitiska och fanatiska budskap, så inte undra på att befolkningen ogillar moskeer.

#153 "att moskén redan tidigare anmälts." När anmäldes den, och för vad?

#154 Avdi Islami är pressansvarig för Stiftelsen Växjö muslimer. Han utvisades ur Sverige 1992 men kom tillbaka. Man undrar varför han utvisades.

[Hayabusa]
5/8/18, 1:38 PM
#156

#155 "Föreningen har också polisanmälts för att den under de senaste åren haft högtalarsändning utan tillstånd vid gudstjänster i samband med att ramadan avslutas."

[[eskils_]]
5/8/18, 2:12 PM
#157

"I stadsdelen Araby, som kategoriseras som särskilt utsatt område av polisen, i Växjö, har moskén fått tillstånd att sända ut sina böneutrop med högtalare. Polisen tillåter böneutrop på 110 decibel, vilket motsvarar att lyssna på en motorsåg på en meters håll eller en rockkonsert. Beslutet kommer med största sannolikhet leda till att fler moskéer söker tillstånd.

Polisen har haft i uppgift att utvärdera frågan enligt ordningslagen, vilket lett till att frågan reducerats till att handla om ljud och buller. Enligt en färsk Sifo-undersökning från i mars svarade 60 procent att böneutrop bör vara förbjudna. 21 procent svarade att de bör vara tillåtna (TV4). De är förmodligen inte oroliga för böneutropens ljudnivå, utan för att religionen islam flyttar fram positionerna i ett i övrigt väldigt sekulärt samhälle."

SvD Ledare

Om nu 60 procent av befolkningen är oroliga för att religionen islam flyttar fram positionerna borde väl myndigheter och politiker ta hänsyn till det…

[Hayabusa]
5/8/18, 2:18 PM
#158

#157 Knivig fråga - hade politikerna sagt "nej" så hade det med stor sannolikhet fått negativa konsekvenser. Ett "ja" ogillas av en majoritet, tydligen, och lär dessvärre också gjuta olja i elden. 

Personligen ser hellre färre än fler religiösa budskap i samhället.

[[eskils_]]
5/8/18, 2:22 PM
#159

#158 Det finns mellanlägen mellan "nej" och "ja" om man är lite fiffig och lojal mot sin befolkning.

Vad menar du med negativa konsekvenser?

[Hayabusa]
5/8/18, 3:11 PM
#160

#159 Jo, om det blivit ett "nej" så hade det sannolikt uppfattats som islamofobi, rasism etc. vilket ger vatten på kvarn. Och möjligen fler bilbränder & stenkastningar.

Annons:
[Göstage]
5/8/18, 4:41 PM
#161

Ledningen för Uppsalamoskéen tror att deras församling kommer utan att man behöver ropa på dem. Och så finns det ju mobiltelefoner numera…

"Enligt Ahmad Orfali, vice-ordförande för Uppsala moské, är beskedet om Växjö inget som förändrar läget för den egna församlingen. – Vi är inte så intresserade av det faktiskt. Det finns inga bostäder omkring vår moské och syftet med utropet är att folk ska höra och komma ihåg att de ska gå till moskén. Det är onödigt om ingen bor runtomkring, säger han.

De fem dagliga böneutropen sköter församlingen i stället inuti lokalen och Ahmad Orfali tycker att det fungerar bra utan några externa högtalare. – Det är inget krav att ha det och alla har ju sina egna mobiler ändå, så dom vet i alla fall om när det är dags, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsala-moske-inte-intresserade-av-boneutrop

[VSK]
5/9/18, 5:52 PM
#162

Nu är tråden så pass lång så jag vet inte om lagen tagits upp än, men förvånande annars. För säkerhets skull så tar vi den igen.

Religionsfrihetslag (1951:680)

Svensk författningssamling 1951:680

t.o.m. SFS 1995:1212

1 § Envar äger rätt att fritt utöva sin religion, såvitt han icke därigenom stör samhällets lugn eller åstadkommer allmän förargelse.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/religionsfrihetslag-1951680_sfs-1951-680

Är väl inte så mkt mer att diskutera egentligen.

kamera0710
5/10/18, 8:51 AM
#163

Humanisternas Christer Sturmark och Anna Bergström hade kloka tankar i ämnet för några veckor sedan.

”Vad vi som enskilda personer tycker om böneutrop är alltså irrelevant. Det som är relevant är att fattade beslut grundar sig i fastslagna regler som inte särbehandlar. Bakgrunden till den här hållningen är väldigt enkel. Religion ger oss varken fler eller färre rättigheter än någon annan.

Konsekvensen av detta är att böneutrop inte kan tillåtas eller förbjudas med argumentet att det handlar om religionsutövning. Tvärtom är religionsfriheten ett sätt att skydda allas lika rättigheter. Att frågan handlar om religionsutövning är således irrelevant och motiverar vare sig positiv eller negativ särbehandling. Om böneutropen tillåts eller inte ska därför inte påverkas av budskapets religiösa innehåll.

Böneutropen kan inte heller begränsas utifrån argumentet att de innehåller yttranden och budskap vi inte vill höra. Vi har, som bekant, ingen rätt slippa möta budskap vi ogillar. Det är detta som gör att vi inte har hädelselagar, exempelvis. Vi har rätt att invända mot budskap, men det är något helt annat än att invända mot att de alls uttalas.

Här är måttstockarna alltför ofta olika. Många hävdar, med all rätt, att Lars Vilks ska få rita rondellhundar, att Charlie Hebdo ska få skämta om religiösa grupper och att vi ska få kritisera religiösa påståenden i allmänhet. Allt med hänvisning till yttrandefriheten. För vissa debattörer är detta vurmande för yttrandefriheten dock inte lika viktigt när det handlar om böneutrop. Vilka skäl som ligger bakom denna särbehandling kan vi bara spekulera i. Kanske är den omedveten, men det gör den inte mindre allvarlig.”

”Frågan om böneutrop är således principiellt väldigt enkel. Ansökan om böneutrop i Växjö behandlades mot bakgrund av ovan helt korrekt som vilken som helst ansökan om att sprida ljud och budskap. Vi kan alltid diskutera gränserna för sådana tillstånd, men de regler vi har ska gälla alla. Beslutet kan påverkas av plats, ljudvolym och en mängd andra saker, men att det är en moské som ansöker om att sprida ett religiöst budskap saknar helt betydelse för frågan om tillstånd. Sen kan vi jubla eller tjura bäst vi vill.”

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/beslut-om-boneutrop-ska-inte-sarbehandlas-21545

[Hayabusa]
5/10/18, 9:04 AM
#164

Å andra sidan finns det de som anser att rondellhundar & skämt om Islam inte hör hemma i vårt samhälle - men däremot böneutrop.  

"Vi har att rätt att invända mot budskap, men det är något helt annat att invända mot att de alls uttalas". Är det så? Verkligen?

Nå, hur som helst - personligen ser jag helst färre än fler religiösa budskap i samhället.

kamera0710
5/10/18, 9:17 AM
#165

#164 För min del tycker jag att såväl konstnärer (inklusive de som ritar rondellhundar och de som kröker flaggstänger) som religiösa och de som driver med religionen ska ha sin yttrandefrihet. Sedan får man såklart också vara beredd på mothugg i en fri debatt.

[VSK]
5/10/18, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

Det börjar bli poppis med böneutrop. Här en till ansökan 😃

[Göstage]
5/10/18, 9:20 AM
#167

#163 Tycker att deras "kloka tankar"bara  är subjektivt tyckande. 

Det är inte i egentlig mening irrelevant vad vi som enskilda personer tycker om böneutrop. Möjligen ur mycket strikt myndighetsperspektiv vid tillståndsgivningen.

Att "vissa personer" tycker att Lars Vilks skall få rita rondellhundar men tycker att böneutrop är pest är troligt. Men det kan finnas personer som såväl vill förbjuda Vilks hundar som vill slippa böneutrop eller vill tillåta båda - så länge man inte presenterar underlag för sambandet så är det bara fria spekulationer efter eget behag.

Att det finns många som retar sig på att det just en moské som sprider oljud är förstås klart. Men man kan ju inte bortse från att i det här fallet uppfylls obehagskriterierna för plats, ljudvolym "och en mängd andra saker", så "i principiell mening" är det ovidkommande vad det är som ljudförorenar - moské eller vindkraftverk kvittar lika.

 Den som inte är fallen att vanemässigt placera människor i separata fållor kanske rent av kan tänka sig att det även finns sekulariserade muslimer som kommer att störas av utropen?

Annons:
kamera0710
5/10/18, 9:29 AM
#168

#167 Håller helt med om att det i principiell mening är ovidkommande vad som ljudförorenar. Därav min åsikt i inlägg #8.

[Hayabusa]
5/10/18, 9:29 AM
#169

#164 "För din del" är en personlig åsikt vilket det ska finnas utrymme för. Det offentliga rummet fungerar ju dock på ett annat sätt eftersom ett stort antal åsikter måste beaktas. 

"Mothugg" är intressant. Om jag levererar ett mothugg i form av: "Nej, jag önskar ej böneutrop" vad blir reaktionen då?

[Hayabusa]
5/10/18, 9:32 AM
#170

#166 Givetvis.

kamera0710
5/10/18, 9:37 AM
#171

#169 Min inställning/åsikt är att även de som på olika sätt vill inskränka yttrandefriheten också ska ha sin yttrandefrihet. Sedan må jag ogilla dessa yttranden/åsikter, men jag tänker inte ifrågasätta rätten att ha och lufta dem.

[Hayabusa]
5/10/18, 9:47 AM
#172

#171 Absolut. Problemet  är att den breda massan är av en annan åsikt, möjligen. Din åsikt blir enbart 1 av oändligt många - vilken ska ha företräde?

 Låt oss säga att jag ansöker om att, via ett högtalarsystem monterat utomhus, spela dödsmetall på mkt hög volym varje lördag kl. 11.00 - får tillståndet och drar igång, så att säga. Reaktionen hos grannarna blir utan undantag starkt negativ. Ja, faktum är att de av Polisen inte ens blivit tillfrågade. Är det då rimligt att jag får fortsätta?

JonasDuregard
5/10/18, 9:57 AM
#173

#172 Om det är störande höga volymer får de så klart sluta. Det där är ju inte nya problem direkt så vi löser väl dem på samma sätt som vi löst dem tusentals gånger innan. Varför diskutera det här som att det är första gången någon utsätts för potentiellt störande ljud?

En mer intressant fråga är kanske om man i behandling av tillståndsansökan ska skilja på dödsmetall och annan musik. Ska det vara strängare regler för dålig musik, eller ska samma regler gälla oavsett vilken musik man spelar?

[VSK]
5/10/18, 10:00 AM
#174

Eftersom polisen i Växjö tar hänsyn till innehållet utan endast volymen, så skulle teoretiskt vem som helst göra en ansökan om liknande. Tex NMR som vill sprida deras budskap. Skulle detta vara okej för er som inte har nåt emot böneutrop? 

Jag personligen är emot allt som går emot svenska lagar (läs #162) och jag är lika emot om NMR skulle ställa upp ett par kraftiga högtalare inställda på max 110 dB och skråla ut deras budskap.

Antingen så följer man svenska lagar, eller så skall det vara lika för alla, tex NMR i exemplet ovan. Enkelt, eller hur?

Annons:
kamera0710
5/10/18, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

#172 Man får väl verka politiskt om man inte är nöjd med regelverket. Frågan är ju på intet sätt ny, vi har ju i decennier med jämna mellanrum haft heta debatter om exempelvis den enes rätt att uppleva en bullerfri natur kontra andras rätt att köra skoter och motorbåt.

När den här pippin, turkduvan, började sprida sig till Sverige retade sig många på den och kontaktade sina kommuners miljökontor eftersom de störde sig på sången. Själv njuter jag av den! Den som vill kan provlyssna via länken och bedöma själv! 

https://www.xn--fgelsng-exae.se/turkduva/

[Hayabusa]
5/10/18, 10:20 AM
#176

#173 "En mer intressant fråga är kanske om man i behandling av tillståndsansökan ska skilja på dödsmetall och annan musik. Ska det vara strängare regler för dålig musik, eller ska samma regler gälla oavsett vilken musik man spelar? "

Kanske borde inte musik med exempelvis tydliga naziinslag få gehör?

[Hayabusa]
5/10/18, 10:23 AM
#177

#175 Den där duvan tog civil olydnad hand om :)

JonasDuregard
5/10/18, 10:48 AM
#178

#176 Det finns ju lagar mot hets mot folkgrupp och så vidare. Men all laglig musik tycker jag borde behandlas lika. Du tycker inte det?

[Hayabusa]
5/10/18, 10:56 AM
#179

#178  Fast nu var ju din frågeställning: "…oavsett vilken musik man spelar?"

Du tycker inte det?

JonasDuregard
5/10/18, 11:06 AM
#180

#179 Nej, jag funderade på att lägga till "om vi bortser från hets mot folkgrupp och liknande" men bestämde mig för att det var underförstått att man inte får bryta mot lagen. Det fattar nog alla tänkte jag 🙂.

Men för att vara 1000% tydlig: Jag förutsätter att inga andra brott begås när man spelar musiken. Man får alltså inte heller spela musik om man saknar tillstånd från upphovsmannen, om man stulit utrustningen man spelar på eller befinner sig på en plats man inte har rätt att vistas på inklusive militära skyddsobjekt. Är det några fler reservationer som krävs? Om inte kanske du kan svara på vad du tycker. Ska all laglig musik behandlas lika eller ska dålig musik underställas hårdare krav?

[Hayabusa]
5/10/18, 11:10 AM
#181

#180 Vad sägs om Wagner?

PS Är det ett förhör?

Annons:
[Ipomea]
5/10/18, 1:47 PM
#182

Vi har religionsfrihet.man ska tåla religiös propaganda. Allah är den enda sanna guden!!!!ropar dom på arabisksa. Dom kristna kan väl stoppa fingrarna i öronen om det stör dom😏 I början utlovad dom att minareterna inte skulle användas, men som.tur är har man varit tolerant, med all säkerhet kommer man tillåta utropen på fler ställen och allt oftare. Kul tycker jag. Allah akubar!!!! Allah är störst kom till bön kom till bön ingen annan gud är som.allah!!! Människor som flytt från islamismen kan väl stoppa fingrarna i öronen dom med. Sen är det bra att muslimerna kan känna sig som hemma. Dom som inte känner sig hemma med utropen kan väl flytta? Låt islam pinka in revir 😁

[Ipomea]
5/10/18, 2:21 PM
#183

Vi har yttrandefrihet,om ett politiskt parti vill ropa ut en gång i veckan att deras läranär den enda rätta och att alla andra suger fett så ska dom få göra det tycker jag jag är tolerant. Tänk att få höra zozzarna i högtalaren vråla vi är bäst ingen protest kom till mötet kom till mötet!!!! Varje lördag morgon klockan 7. Eller nazisterna kanske kunde vråla att Hitler var bästa partiledaren någonsin kom,kom alla dags för möte! Livets ordarna kunde ropa ut hur bäst livets ord är varje söndag klockan fyra och att ingen annan frikyka har den rätta tron bara livets ord är sann! Propaganda i högtalare är något fint att värna om tycker jag.. och öronproppar kan man dela ut gratis.

[Göstage]
5/10/18, 8:21 PM
#184

#175 OT: en av kvarterets turkduvor satt på mitt balkongräcke nu ikväll.

[VSK]
5/10/18, 9:45 PM
#185

#184

Du hann väl ta fram kameran?

[Göstage]
5/10/18, 9:47 PM
#186

Ha - jag som knappt hinner plåta statyer innan de flyttar på sig…

[VSK]
5/10/18, 10:01 PM
#187

😂

[Hayabusa]
5/11/18, 8:46 AM
#188

#186 👍

Annons:
[VSK]
5/11/18, 11:51 AM
#189

"Katolska kyrkan nekades klockringning — kunde störa villaområde

Växjö Idag 10.22, uppdaterad Idag 10.23

Katolska kyrkans Sankt Mikaels församling i Växjö ansökte om klockringning vid gudstjänster i kyrkan men fick nej.

Enligt kyrkoherde Ingvar Fogelqvist fick de avslag för att klockan kunde störa i villaområdet på Väster".

http://www.smp.se/vaxjo/katolska-kyrkan-nekades-klockringning-kunde-stora-villaomrade/

Där ser man.

Carmarino
5/11/18, 11:55 AM
#190

#189 Klockringen har säkert en ljudnivå på 112 dB, så det är därför de nekas. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/11/18, 12:07 PM
#191

Tääääääänkte inte på det 🤦‍♂️

😉

Zepp
5/11/18, 3:49 PM
#192

#181

Wagner förknippas hur som helst med Nasizter.. var iallafall en av AHs favosar!

Så det finns anledning till att begränsa Wagners verk i offentliga sammanhang.. främst sådana som företräder en återgång till tredje rikets agenda!

I alla övriga sammanhang så för han väl få lov att förekomma.. dvs han levde långt innan man gjorde honom till någon som helst företrädare får någon politisk inrikning av något slag!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Wagner

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
5/11/18, 4:00 PM
#193

#182

Mnjae.. jag som är ateist kan ha avvikande synpynkter!

Iallafall Allaha, Gud, Jehova, El, många olika namn på samma monoetistiska gudsföreställelse.

So WTF.. spelar lixom ingen som helst roll för mig om man har olika benämningar på samma monoetistiska gudsuppfattning.. vi.. iallafall som de ber till samma gud.. och när det gäller kristna och muslimer så brukar man framhålla att det handlar om Abrahams gud!

Den stora skillnaden för mig är hur som helst att vi som är uppfostrade i/levt i en krristen(/protestantistiskt kontext i förhållande till en Muslimsk så är Jesus, en av deras profeter, för oss den sista, för Muslimer så är Muhamed den sista och Jesus, dvs på arabiska Isa en av de föregående!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
5/11/18, 4:19 PM
#194

#193

Jag tycker du har väldigt många avvikande synpunkter, och jag känner mig rätt säker på att det inte har med om du är ateist eller inte.

Du är ju för demokrati påstår du, så varför lägga ned en massa tid på käbbel?

https://www.svd.se/sifo-majoritet-vill-forbjuda-boneutrop

Zepp
5/11/18, 5:18 PM
#195

For sure.. jag har en massa avvikande synpunkter, framförallt till dina!

Och du har rätt på den punkten om att det knappast handlar om att jag är ateist

Utan jag är mer för att i demokratisk anda bedömma folk efter hur de bidrar till samhället, dvs hur mycket de betalar i skatt för flertalets välmåga/pensöin osv!

Dvs det är synd och skam att vi inte kan utvisa svenska medborgare till Kabul när vi ändå är på G, dvs sådana som alldrig bidraget till det svenska samhället/skaffat sig pensioner som går att leva på!

Och vad gäller böneupprop/kyrklocor/störande trafik/andra akustistiska störningar så behöver ingen besväras utav dessa utifall man väljer att bosätta sig på landet!

Men de som valt att bosätta sig i andra områden får hur som helst stå ut.. eller köpa sig en bostad någon annan stans.

Grejen är fortfrande att man bör se till att kunna köpa sig sin bostad, det tarvar då först o framst att man bör klippa sig, skaffa en frisyr och sen oxå utbildning samt arbete, som leder till att man har valmöjligheter.

Oså på det.. om man inte ens lyckats klara det mest elemäntära så man för fan vara glad för att man slipper bli utvisad till Kabul eller Mogadischu?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
5/11/18, 5:35 PM
#196

#195

Så du menar alltså att dina synpunkter är avvikande för att mina vad då? 😃

Märkligt resonemang du har gällande betala skatt eller inte. Akta så du inte blir rasistanklagad. 

Du har verkligen inte förstått för fem öre vad det handlar om den här tråden. Märkligt att du är så aktiv i en tråd du inte ens begriper vad den handlar om. Men, jag är inte förvånad 😉

Ja happ, så nu hux flux så handlar det om att köpa sina egna bostäder. I en tråd som handlar om böneutrop? Du är i paritet med Lööfven och hans LAS. Du skall få några länkar att gotta dig med medan du slumrar in.

https://www.expressen.se/ledare/-slopa-gladjekalkylerna-for-statens-latsasjobb/

http://www.dagen.se/debatt/tomas-samuel-vad-innebar-egentligen-boneutrop-1.1104635#eas_redir=true

https://nyheteridag.se/bassam-al-baghdady-ett-oppet-brev-till-statsminister-stefan-lofven-om-boneutropen-och-sveriges-framtid/

Tror det räcker så länge med länkar. Vill gärna inte att tryckkokaren skall gå på övertryck 🙂

Zepp
5/11/18, 6:04 PM
#197

Ja altså jag är ateist.. så jag undanber mig allehanda religiösa påtryckningar.. dvs jag har lixom inget problem med att de förekommer.

Hur som helst.. vill man slippa de totalt.. så får man köpa sin bostad på landsbyggden!

Oandrasidan, om jag hde valt att bosätta mig i ett område typ storstad får jag stå ut med en massa olika störningar.

Det är väl för övrigt bara du som riktat rasistanklagelser mot mig.. ingen annan?

Dvs de som inte själva aktivt kan välja sin egen bostad får lov att stå ut med både det ena och andra, det är lixom nackdelen med att inte kunna eller vilja göra egna val här i livet!

Angående Lövfen och LAS, det är en (1) faktor som kan vara avgörande utifall man faktiskt kan göra egna val!

Dvs du vill altså att folk inte skall kunna göra egna val.. vare sig de är religiösa eller ej?

En förutsättning för detta är trots allt LAS, dvs man skall kunna lita på anställningstrygheten/kollektiavtal/arbetsmarknadens regler.., dvs de flesta utav oss är faktiskt anställda!

Oså finns det då hipp som happ de med avvikande synpunkter, dvs de har alldríg satt sig in hur svensk arbetsmarknad fungerar.. tror att man får en massa förmåner utan att jobba/bidra själva.. synd om dessa för att man dragit ner på skolan osv, och att de missat en massa självklarheter!

Dvs man får de förmåner man betalt skatt för/som kollektivavtalet medger/väldigt många utav dessa är avtalade av fackförbunden.

På det så har fackförbunden inflytande på politiken via att de sitter med i S högsta organ.

Dvs de flesta förmåner som medborgarna åtnjuter är beroende utav fackförbundens inflytande inom politiken.. både genom påtryckningar gentemot politiker och genom kollektivavtalen!

Jodå jag har nog begripet om vad den här tråden handlar om, dvs om vi skall kunna tänka oss olika religiösa yttringar typ böneupprop eller kyrkklocor!

Iomed att jag är ateist så ger jag skit i vilket, men jag är ödmjuk nog att att alla får lov att förkunna sin övertygelse så länge det inte stör andra!

Har man då problem med detta så får man faktiskt lov att flytta/köpa sin bostad på något annat stä'lle.. däremot så kan man alldrig ställa kravet på att alla i ens område har samma tro/övertygelse som en själv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
5/11/18, 6:19 PM
#198

#197

Ja altså jag är ateist.. så jag undanber mig allehanda religiösa påtryckningar.

Nu orkar jag inte räkna antal inlägg du gjort i denna tråden, men eftersom du är emot böneutrop, så varför inte vara säga det på en gång? 🤪

Får se om jag orkar läsa det sista du skrev sen nån gång. Är antagligen off topic så det skriker om det…

Zepp
5/11/18, 6:47 PM
#199

För det första.. du lovar i ena tråden efter den andra att sluta svara på mina inlagor.. så varför inte hålla det löftet?

Dvs du får lov att svara på detta inlägget, dvs jag är ateist, jag vill helst slippa andras religiösa manifestationer.. men här skiljer sig väl du och jag åt, jag vill inte förbjuda andra att manifestera sin egen tro/övertygelse.. dvs jag tror inte på förbud  härvidlag.. utan på att alla skall få manifestera vad de tror på.. så länge det inte stör andra/hålls inom rimliga gränser!

Dvs jag är inte per se emot böneupprop/kyrkklockor/Hare krisna/frälsnimgsarmen/annat.. de får lov att hålla på så länge de inte stör allmän ordning eller stör boende!

Dvs trots att jag själv är ateist så har jag full respekt för att en del är religiösa och jag har som regel inga som helst problem med detta..  och jag bangar inte för att de då oxå skall kunna få uttrycka sin övertygelse på lite olika sätt!

Dvs det är i princip lika för de som har en annan politisk/sexuell läggning än mig!

Dvs och här kommer nu det slutliga avgörandet vem du är.. dvs jag skulle inte ha något emot att delta i en pridefestival.. även om jag är heterosexuell.

Såå.. om jag och pride står på ena sidan och NMR på den andra, vilken sida väljer du?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
5/11/18, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#200

Richard Wagners verk har en viss spridning i "offentliga sammanhang" :)

Zepp
5/11/18, 8:03 PM
#201

Oh shit, är man inte mer PK?

Iallafall Wagner är/var ett barn av sin tid.. då fllorerade olika rasteorier.. såsom vetenkapliga.

Numera vet man att de som företrädde sådana teorier var "dummpkofs"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
5/11/18, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

*

Annons:
Zepp
5/11/18, 8:55 PM
#203

Shit igen är de inte mer PK?

Dvs de är inte PK alls.. dvs nassarna förlorade kriget.. Ryssarana vann!

Likt förbannat så var Wagner en stor tonsättare.. dvs skrivit en hel del bra främst opera.. såvitt jag förstår iallafall som inte är någon kännare av opera alls!

Att  AH var en stor anhängare av Wagners verk skall såklart inte läggas honom till last!

Iallafall så tror jag det vore helt förfelat att lägga skuld på Wagner för WW2 och AHs utsvävningar vad gäller både krig och utrotning av olika befolkningsdelar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
5/12/18, 2:52 AM
#204

#199

du lovar i ena tråden efter den andra att sluta svara på mina inlagor.. så varför inte hålla det löftet?

Vad då, behöver man hålla sina löften. Det gör ju inte regeringen, så varför skulle jag då behöva göra det? Men det så klart, allt är ju relativt vad man går igång på 😮

Jag har fortfarande inte läst ditt andra inlägg, men i det här inlägget så kan jag konstatera att du fortfarande inte varken har läst de länkar du fått av mig eller begriper vad det hela handlar om. Tragiskt är bara förnamnet.

Dvs och här kommer nu det slutliga avgörandet vem du är.. dvs jag skulle inte ha något emot att delta i en pridefestival.. även om jag är heterosexuell.

Såå.. om jag och pride står på ena sidan och NMR på den andra, vilken sida väljer du?

Ha Ha -slutliga avgörandet på vem jag är? 10.000 kr frågan *trumvirvel* 😃

Förstår att du setat och klurat ihop den här "slutgiltiga frågan", eller om du tagit hjälp av en vän, vad vet jag. 

Du undrar vilken sida jag väljer hmmm hmmm hmmmm 🤔

Vet du vad Zepp. Det är som att välja mellan pest eller kolera, och måste jag välja, så väljer jag inget av alternativen.

Ett litet tips så här i all välmening och det mitt i natta. Böra spela schack. Tror du skulle ha nytta av det faktiskt ☝️

[VSK]
5/12/18, 12:10 PM
#205

"Den svenska Formel 1-banan i Anderstorp, Scandinavian Raceway, lägger ned sin tävlingsverksamhet. Detta efter att de polisanmälts för att två gånger ha överskridit högsta tillåtna ljudnivå, 95 decibel".

http://teknikensvarld.se/anderstorp-lagger-ned-racingverksamhet-117851/?fb_share=1525983770323

landsbygdsbo
5/12/18, 2:18 PM
#206

#205,,hur länge sedan är det som Anderstorp var en f1 bana? var det inte på R Pettersons tid?

landsbygdsbo
5/12/18, 2:21 PM
#207

#201 Problemet är väl att i de grupper som står för dessa ideal finns ofta ett och annat geni, som har förmåga att organisera och bygga upp verksamheter.

[VSK]
5/12/18, 2:21 PM
#208

#206

Kontakta Teknikens Värld och fråga, vettja.

[Göstage]
5/12/18, 2:54 PM
#209

Anderstorp skulle lägga ner* racingverksamheten 2013 efter att de polisanmälts två gånger av kommunen för att ha överskridit bullernivån, framgår det av länken i #205. Det var alltså inte när man körde F1-lopp som dispyten om ljudet ägde rum.

Och 95 db verkar vara vad som gäller inom racing.

"Ljudfrågan är något som diskuteras flitigt inom motorsport, inte minst i racingvärlden. Bilarna har ett krav på att de inte får låta mer än 95 decibel (dB)fly-by på tio meters avstånd. – Vi som redan är förstörda vill att det ska låta, det är en del av helhetsupplevelsen och tjusningen. Men det är naturvårdsverket som ställer kraven och då får det inte låta mer än 55-60 dB vid närmaste bostadshus, förklarar Peter Hansson."--- 

https://www.dalademokraten.se/sport/motor/motorsporten-leder-idrottsrorelsens-miljoarbete

(*Man verkar dock fortfarande köra tävlingar vad jag kan se.)

Edit.

Annons:
Carmarino
5/12/18, 3:07 PM
#210

#206 Tydligen var det 1978, enligt Wikipedia. Ett av Ronnie Petersons sista lopp?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[hippieworld]
5/12/18, 5:10 PM
#211

Jag har inte läst igenom hela tråden och jag är inte öppen för böneutrop eftersom det handlar om att använda sig av högtalare som stör omgivningarna.

Jag är öppen för religionsfrihet så länge religioner inte stör eller försöker påverka andra in i sitt för där har ingen annan att göra och varje människa måste själv välja vilken väg som för henne känns rätt.

I mitt stilla sinne när jag ögnar igenom tråden lite snabbt, hur vore det om även moskéer använder sig av någon form av klockringning istället för böneutrop ? det vore betydligt lättare för oss som inte alls förstår den kallelsen det innebär för muslimerna att gå till moskén och skulle närma sig det vi är vana vid här i Sverige med kyrkklockorna.

Det som är så skrämmande med religioner är det vi kan läsa i inlägg 150 av VSK  och så här får det inte gå till för religioner är nåt som borde föra samman människor inte splittra och skapa hat mellan olika grupper men det är fantastiskt bra att sånt ont påtalas och länkas till så människor får upp ögonen för vad det handlar om.

Ingen som utövar religion har rätten att med sitt påverka andra såvida dom inte själva söker upp en religion. Jag är en andlig person och har alltid varit men min tro och min övertygelse den har jag ingen rätt att försöka dyvla på andra däremot frågar nån så svarar jag och om inte så är jag som alla andra med mina medmänniskor och samma går för kyrkan och det muslimska ingen ska behöva höra på någons budskap eller böneutrop om dom själva inte väljer och vill vara en del av den gemenskapen.

Klockringning, kanske kan det vara en väg att gå men med olika ljud som skiljer dom olika religionerna åt dock inte störningar men ungefär som med det vi redan är vana med från kyrkan.

[Hayabusa]
5/12/18, 7:21 PM
#212

#210 Stämmer, Ronnie blev 3:a i det loppet (Anderstorp). Senare samma år avled han efter sviterna han ådrog sig en masskrock i Italiens Grand Prix. Det var 10/9 1978 så det blir alltså 40 år sedan nu i höst. 

Säsongen 1978 slutade Ronnie 2:a i mästerskapet, postumt.

Zepp
5/13/18, 3:29 PM
#213

#204

Nämenvisst.. löften är löften, och de är oftast fromma förhoppningar om en viss utveckling.. iallafall i minst 4 år!

Som regel så är de flesta väljare såpass kompetenta att de inser detta, dvs man röstar på någon som verkar ha stor sannolikhet att genomföra iallafall delar av vad de lovar!

Och vi skyr som regel partier som tänker genomföra vad de lovat oavsett hur utvecklingen kommer att gestalta sig!

Sen så är det en helt annan sak varför du inte kan hålla dina löften, för du har redan rätt bra koll på mina inlagor och vart jag står?

Oså till kuggfrågan.. Pride eller NMR.. jag tvekar inte även om jag är heterosexuell, för jag är för allas likaberättigande.. dvs jag är även för att NMR skall få uttrycka sin synpunkter, däremot så delar jag inga som helst övriga värderingar med dem.

Iallafall så var jag iallafall hyfsat bra på schack och pingis i grundskolan, gick iallafall vidare.

Senare blev jag hur som helst duktigare på Racing och jag har således även kört på Anderstorp, men det kommer som en senare inlaga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
5/13/18, 4:11 PM
#214

#205

Nu råkar det hampa sig som såå.. att jag under några årtionden faktiskt pysslat med Racing.. ibland även på Anderstorp, det var/är hur som helst en annorlunda bana, jämfört med de flesta andra svenska.. helt annorlunda inställningar på bilen!

Hur som helst, de har lagt ner sin verksamhet flera gånger under den tid då jag själv var aktiv för att senare återuppstå!

Oså själva banan ligger på en mosse rätt långt från bebyggelse.

På alla de år då jag själv var aktiv så har kraven ökat, dels på ljudnivå men oxå på katalysator!

På det hela anser jag att de kraven är positiva, dvs alla skall ha samma förutsättningar i sitt tävlande och hålla sig till att deras verksamhet inte skall störa civilsamhället mer än nödvändigt!

Om man säger som så.. ofta så är det tillströmningen av folk/publik som kan vara mest störande samt även en extra inkomstkälla för närliggande hotell/lunchställen!

Personligen så är jag inte för att det skall låta, det viktiga är att det går fort och att samma regler för ljuddämpning gäller för alla!

Dvs vet inte hur många tekniska kontroller jag bevistat, men där inför varje tävling så besiktigas bilen så att den uppfyller kraven som Svenskt Bilsportförbund satt upp!

Som regel innebär kravet på katalysator att man håller sig inom 95 decibell utan extra ljuddämpare!

Iallafall så körde jag för GMF/Göteborgs Bilsportförbund!

http://www.goteborgsmf.se/

Inte med någon framgång men det var hur som helst kul.

Iallafall så körde jag/min bror i SSK-serien, dvs Stckholms sportvagnsklubbs serier!

Iallafall vår närmaste bana var Falkenberg.. vår hemmabana var Kinnekulle!

Hur som helst.. runt banan i Falkenberg så har det byggts bostäder, de första bosättarna tyckte det vara fräckt, andra senare klagar på tävlingarna.. trots att de vetat om hela tiden att de bor vid en tävlingsbana!

Såå. föreningen i Falkenberg har fått restriktioner, bara träning vissa helger och större tävlingar ett fåtal helger under året.

Samtidigt så misstänker jag att kommunen inser att Västkustloppet är ett evenemang som drar dit besökare och att det inte fungerar utan en fungerande förening/tävlings/träningsverksamhet på banan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[eskils_]]
5/16/18, 4:25 PM
#215

Om vi nu skulle lämna Zepps och andras skojiga minnen av diverse bilsportevenemang, och återgå till trådämnet?

SD-politiker kräver svar från Löfvén om böneutropen - kan bli intressant.

"Tänker statsministern undvika frågan om böneutrop inför valet genom att hänskjuta den till kommunerna som inget kan göra? Stefan Löfven måste ge konkreta svar i frågan, skriver 27 kommunpolitiker från Sverigedemokraterna. …

Tycker Stefan Löfven att kommunerna kan ställa sig över ett myndighetsbeslut? Om han nu på allvar anser att vi kommuner ska hantera böneutrop blir frågan hur? …

Vi anser att detta är en mycket enkel och rak fråga. Ska kommunerna ha veto i böneutropsfrågan? Om svaret är ja på denna fråga, på vilket sätt skall då kommunerna kunna säga nej?"

https://www.svd.se/lofven-maste-ge-svar-om-boneutropen

Polismyndigheten har alltså tagit ställning till frågan enbart utifrån antalet decibel, enligt #157. Men det handlar ju inte bara om ljud och buller. Kan en kommun sätta sig över polisens beslut om kommuninvånarna så önskar?

Zepp
5/16/18, 10:56 PM
#216

Prexis.. trots mina ungdoms minnen och allt det där som följer, det är sällan fel att återgå till trådämnet.. trots att bilsport oxå är en faktor att räkna med i sammanhanget, dvs buller av verksamhets som kan störa andra som inte vill veta av den verksamheten!

Iallafall.. vi har lagar så det räcker, det stiftas nya hela tiden om det behövs.. främst om gammal lagstiftning inte tagit hänsyn till nya förhållanden/ny teknik!

Iallafall näe, kommuner har att följa Svea rikes lag oavsett vad kommuninnevånarna tycker!

Dvs de har inget veto vad gäller böneutrop/lottoförsäljning/frälsningsarmens insamlingar på gator och torg eller ens om man får lov att tigga utanför affärer!

Utan det hänvisa då angående böneupprop till uttrycksfriheten, dvs samma som SD och NMR användersig av.. begränsas då enbart till om det stör andra.. och då pratar vi främst om decibel!

Iallafall för er som alldrig har haft möjligheten att visstas i ett muslimskt land.. böneupropen är inte det som stör utan det är poolbarernas musik!

Men för sjutton.. vad är det för fel på att förbjuda alla religiös förkunnelse på offentlig plats, likaså alla sorters politisk.. främst då NMRs demonstrationer!

Och varför kan vi inte utvisa alla de som deltagit till antingen till Kabul eller Mogadishu.. främst de då som deltagit i NMRs demonstrationer!

Med tanke på att de främst har sina likar där.. kanske mest i Al kabab i Somalia ioförsig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Göstage]
5/17/18, 9:33 AM
#217

Tillståndsgivarna hos Polisen verkar inte ha speciellt stor tilltro till "allmänhetens kunskaper om ljudstörningar". Behövs det ens"kunskap" - ljudstörningar upplever man väl helt enkelt? I så fall borde det nog ske bullermätningar hos de kringboende innan man fattar beslut över huvudet på kommuninnevånarna.

"Två personer som bor i närheten av moskén i Växjö har överklagat polisens beslut att ge klartecken för böneutrop. Personerna som överklagat skriver att de anser att polisens beslut är felaktigt eftersom en grundlig förstudie, där grannarna får lämna synpunkter, inte gjorts."---

"Växjö kommuns miljö- och hälsoskyddsnämnd, som fick yttra sig om böneutropen, rekommenderade att grannarna skulle få lämna synpunkter innan polisen fattade beslut. Men polisen valde dock att inte höra grannarna med hänvisning till att allmänheten saknar relevanta kunskaper om ljudstörningar."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/grannar-overklagar-boneutropet

Carmarino
5/17/18, 9:35 AM
#218

#217 Det låter lite som om polisen har inställningen "nej, det är ingen hög ljudnivå, det bara hörs så".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
5/17/18, 9:48 AM
#219

Det är ju faktiskt skillnad på ljud och ljud, så det handlar inte bara om decibel.

En musik som man gillar kan man lyssna på och njuta av på riktigt hög volym.

Men ett obehagligt ljud, t ex när ett barn gråter, eller när en främmande religion proklamerar sin överhöghet över bostadsområdet, blir man störd av hur lågt ljudet än är.

Hänvisar till #157 och #162:

1 § Envar äger rätt att fritt utöva sin religion, såvitt han icke därigenom stör samhällets lugn eller åstadkommer allmän förargelse.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/religionsfrihetslag-1951680_sfs-1951-680

"allmän förargelse" var ordet…

[VSK]
5/17/18, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#220

Polisen har blivit syltryggar och böjer sig för islam. 

Är lite osäker på vad kyrkklockor i allmänhet kan ha för ljudtryck men enligt den här notisen så verkar det som 80 dB är gränsen https://www.expressen.se/nyheter/anmaler-storande-kyrkklockor/

Enligt undersökning så är endast 1% emot kyrkklockor då de upplevs som störande. Så om 80 dB anses störande så är det väl inget snack om vad 110 dB anses.

#213

Har inte glömt bort dig, men det är bara det att ibland blir det för mkt naivitet i dina inlägg. Eller korkhet om du så vill. Svar kommer, var så säker.

[Hayabusa]
5/17/18, 10:27 AM
#221

Lite olika röster från Växjö:

https://www.youtube.com/watch?v=S8tiKRdTP9g

Carmarino
5/17/18, 10:40 AM
#222

Bodde granne med en kyrka under flera år. Trots att kyrkklockorna inte ringde så ofta så vande vi oss. En gång pratade jag i telefon med en kompis och hon sa något om att "det var väldigt vad kyrkklockorna låter". Jag hade inte ens lagt märke till att de börjat ringa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
5/17/18, 10:55 AM
#223

#222 Säkert så. Uppväxt med F10 (flygflottilj för de som inte vet) och där väsnades flygplanen oerhört mycket vid olika tillfälle, men man vänjer sig vid det mesta. Å andra sidan fast det protester också, det ska man komma ihåg. Tror INGEN hade velat ha de ljuden tillbaka idag. En surrande fläkt i en lokal lägger man i regel inte märke till - förrän den tystnar. 

Åsikter om böneutrop är känsligt, det är tydligt, men som jag tidigare skrivit - personligen ser jag heller färre än fler religiösa budskap i samhället.  

PS När skriver "uppväxt med F10" så menar jag att jag bodde oerhört nära.

Annons:
kamera0710
5/17/18, 12:12 PM
#224

#223 Enligt gjorda studier är det mer problem med hjärt- och kärlsjukdomar bland dem dem bor nära flygplatser.

[Hayabusa]
5/17/18, 12:50 PM
#225

#224 Gäller säkert också de som bor nära järnvägen. Eller nyttjar den… :)

Zepp
5/17/18, 8:42 PM
#226

Mm.. summa summarum, vi har yttrandefrihet i det här landet, man får lov att kalla till bön, ringa i kyrkklockor,man får spela musik och sjunga, man får tillomed ha fest i sin egen lägenhet.. ute på gården samt dansa kring en midsommarstång.. litta oavset vad folk tycker om det, så långe det hålls inom rimliga gränser!

Inte nog med det.. man får köra hur fort man vill med bil/MC på områden speciellt avsedda för detta och med restriktioner för decibell och antalet dagar/timmar/tid på dygnet/osv!

Kyrkklockor får lov att ringa på Söndagar/böneupprop får lov att ljuda på deras helg.. dvs det är inte förbjudet med mänsklig samvaro samt olika uttryck för detta utan det hänfaller hur som helst till decibell och hur störande det kan vara i olika områden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
5/19/18, 8:01 AM
#228

"Polisen har gett klartecken till Islamska kulturföreningens böneutrop från minareten i Kungsmarken, det uppger SVT Nyheter Blekinge."---

"Karlskrona kommun uppmanade polisen att innan sitt beslut prata med närboende i området – men det är något som polisen valt att inte göra, skriver SVT. – Det beror på två omständigheter. Dels att vi inte anser att närboende är en part i ärendet och dels för att handläggningen hade dragit ut oerhört mycket på tiden om vi behövt göra det, säger Klas Werme, rättschef på polisregion Syd till tv-redaktionen."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6956424

Om inte de närboende  är en part i målet, vem är det då? Kanske dags att ta ifrån Polisen tillståndsgivaransvaret och lägga det på andra som i demokratisk anda  tar tillvara på kommunbornas synpunkter?

[VSK]
5/19/18, 8:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

#228

Läs igen: dragit ut på ärendet. När vanligt folk söker bygglov för petitesser så kan de få vänta till världs ände innan de får svar. Följer man läget så kokar svensken nu mer. Kommer inte sluta väl det här om inget drastiskt görs efter kommande val. 

Ni som såg Lamottes sändning från Växjö såg även detta (undrar varför den sk feminismen är så tyst, eller har jag missat nåt). Kanske IT-ansvarige Zepp har nåt å tillägga.

[Göstage]
5/19/18, 9:22 AM
Annons:
JonasDuregard
5/19/18, 4:48 PM
#231

#189 Det där var visst fake…

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6955892
"Katolska kyrkans utspel falskt: Ansökte aldrig om klockringning"

[Göstage]
5/24/18, 6:50 PM
#232

I morgon kommer böneutropet  att ljuda över Växjöborna, rena såväl som orena. 

"Stiftelsen Växjö muslimer har nu fått den ljudutrustning man beställt för att kunna hålla böneutrop från moskén i Växjö. Det första utropet kommer därför att ske inför den här veckans fredagsbön."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/klart-premiar-for-boneutrop-i-vaxjo

[Hayabusa]
5/24/18, 7:26 PM
#233

#232 Härligt 👍

Zepp
5/24/18, 8:47 PM
#234

Nu så ligger ju Växjö i bibelbältet så då kan de knappast ha särskildt mycket emot att någon ropar att Gud är stor på arabiska?

Lite mer.. det är bättre att komma till bön än att sova.. litta sådant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
5/24/18, 9:04 PM
#235

Crank it up! 🎧

[Göstage]
5/25/18, 4:51 PM
#236

"Det känns bra. Det känns historiskt, både för mig och Växjöborna", ansåg  imamen efter dagens premiärutrop.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forsta-fredagsbonen-med-boneutrop-lockade-hundratals

[VSK]
5/25/18, 6:58 PM
#237

🤮

Annons:
Zepp
5/29/18, 12:42 AM
#238

"Boende och förbipasserande passerade moskén utan att höja särskilt mycket på ögonbrynen."

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
5/30/18, 10:30 AM
#239

*

Zepp
5/30/18, 7:12 PM
#240

Säger väl en hel del vad du står för.. även om jag lixom inte betvivlat det på rätt lång tid!

Menna.. bara att hänvisa till "antivita systemet" säger en hel del!

Ponera att det finns vita som är muslimer?

Sådåså.. nu vill du altså förbjuda både Jul och Midsommar. eller?

Oså till mannen från Iran.. som vill slippa böneupprop.. han lär knappast vara särskildt religiös iallafall dvs de flesta Iranier är inte särskild religiösa!

Men de lever under en religiös regim!

Sådåså.. du vill altså öppna våra gränser för alla som flyr från en religiös regim?

Och om så vore fallet så förstår jag din aversion mot böneupprop, Jul, Midsommar, andra religiösa tradtioner!

Grejen är snarare att när landet som sådant.. typ Sverige blivit sekulärt så lär det hur som helst finnas kvar iallafall en reminisens av troende.. som vill utöva sin religion/hålla fast vid sina traditioner.. bland annat sk Svenska traditioner med Jul och Midsommar även om det är kristet/asatro.. oså kommer då några som är muslimer som firar Ramhadan, El Fiter/annat.. grejen är att det kan bli för mycket att begripa.

Så för dylika personer kan jag rekommedera en resa till Turkiet, ett i huvudsak muslimskt land.. där folk per se skiter i böneuppropen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
6/1/18, 11:53 AM
#241

Radioprogrammet Medierna har granskat de många märkliga turerna kring den (som det visade sig) falska nyheten i Smålandsposten och intervjuat tidningens ansvariga. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=6964551

[Hayabusa]
6/2/18, 11:24 AM
#242

Muslimer i Ljungby säger nej till böneutrop.:

"Muslimska föreningen i Ljungby kommer inte att ansöka om att få ha böneutrop, säger han.

– I Sverige dominerar kristendomen. Det passar inte in i det svenska samhället att ropa ut när det är dags för bön, säger han.

Lahouarichri tycker inte att det går att jämställa kyrkklockor och böneutrop.

Han säger att skillnaden är att böneutropen har ett budskap. I Ljungby ropas dessa budskap ut inne i moskén för att inte störa andra."

Lahouarichri = vice ordförande i Muslimska föreningen i Ljungby. 

källa: www.smalanningen.se

[Göstage]
6/2/18, 1:02 PM
#243

#2 Kanske har biskopen tid att titta till de här personerna mitt i all iver för moskén?

"I snart två veckor har Jamshid, Amir Abbas och Mohammad demonstrerat utanför domkyrkan i Växjö. Sittstrejken görs för att uppmärksamma att personer som bytt religion ändå skickas tillbaka till Afghanistan.

Demonstrationen är en protest mot Migrationsverket som enligt Jamshid Ahmadi felaktigt utvisar de som har konverterat från islam till kristendomen, och därmed riskerar sina liv om de skickas hem igen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/deras-vanner-har-dodats-for-sin-tros-skull

Zepp
6/3/18, 2:59 PM
#244

#242

Nemas problemas.. även om det var litta syftningsfel, dvs Sverige är ett sekulärt land och de flesta är ateistiska/agnostiker/blättan blättan, religion har förlorat sin betydelse.. förutom på det personliga planet!

I sverige dominerar sekulariseringen.. dvs och detta är det viktigaste.. iallafall om man är demokratiskt lagd, dvs personer som är religiöst lagda får lov att utöva sin religion/traditioner.. även om dessa råkar vara Mosaiska eller Muslimska.. eller kristna.. eller någon annan form av religion!

Så länge de inte bryter mot ordningsförodringar.. stör andra!

Oså kommer vi då osökt in på problemet med personer som flytt från en muslimskt dominerad diktatur.. dvs de har då flytt till ett sekulärt land typ Sverige där inga religiösa påbud är av statlig karaktär/påbjudna av statsmakten!

Sådåså, då borde vi skilja folk från folk.. framförallt borde vi då öppna upp våra gränser för dessa och ta emot betydirangt fler person från mellanöstern än vad vi gör i dag.. för att inte tala om Afrika!

Iallafall.. folk från mellanöstern/Afrika förefaller för mig iallafall vara på ett ungefär som mig.. litta mer påverkade av religiösa doktriner än mig.. men iallafallponera att de vore Jehovas Vittnen.. dvs jag betvivlar lixom inte att de flesta är rätt sekulära.. en hel del håller hur som helst kvar en del av sina traditioner.. du vill väl fortfarande inte förbjuda Jul, midsmmar, påsk-firande!

Nästa steg är då att det är förbjudet att sjunga små grodorna runt midsommarstången!

Nu så vet ju jag inte hur viktigt det är för dig att dansa till och sjunga smågrodorna runt midsommarstången.. men det är en fransk/engelsk företelse.. inte en dansk.. utifall du vill hänvisa till ditt forna fädernesland.. dvs Danmark!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
6/3/18, 5:40 PM
#245

#243 Ett dilemma så klart…

[Hayabusa]
6/9/18, 9:15 AM
#246

"Den infekterade frågan om böneutrop kommer också på tal flera gånger. Och trots att nästan alla vi möter är muslimer, svarar de flesta: ”Nej tack”.

Några oroar sig för att svenskar inte kommer att vilja bo i områden med böneutrop. Andra menar att det inte finns behov av böneutrop och att det riskerar att polarisera och skapa hat i onödan. En muslimsk man vi talar med menar att en minaret duger gott som symbol, men påtalar att minareter inte ska byggas högre än kyrktorn." 

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/nastan-alla-jag-talar-med-vill-minska-invandringen/

Zepp
6/10/18, 6:23 PM
#247

Mm.. prexis.. de senaste invandrarna är mest kritiska till att fler invandrare kommer hit.. speciellt de som inte lyckats bli en del av den nationella medelklassen!

Men då frågar jag mig varför de själva skall få stanna?

Dvs om de inte ens lyckats etablera sig som en del av den nationella medelklassen!

Oså då kommer det lustiga, de är mest glada för att de fick invandra och bli en del av den nationella medelklassen.. oså har de lixom inga större problem med vad som händer i de sk utanförsområdena iomed att de inte bor där och de själva väljer bra skolor till sina barn osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
6/10/18, 6:47 PM
#248

#247

Redan för 10-15 år sen så var invandrare kritiska till denna destruktiva invandringspolitik som då rådde, så att säga att det är det endast är de senaste invandrarna är helt fel. 

Men, det gäller ju att man vet vad man pratar om för annars är det inte så lätt att veta. 

Det är inte det minsta lustigt med att folk som flytt för nånting inte vill återuppleva det här. Då ska du veta att det endast är ~4% av de sk flyktingarna som kommit som skulle kunna klassas som riktiga krigsflyktingar. De ser vad som sker då de varit med om liknande förr. Kolla bara Libanon som ett exempel.

Som sagt, det gäller att man inte har skygglapparna på.

Zepp
6/10/18, 7:10 PM
#249

Nämen det var väl det jag skrev.. de föregående invandrarna är kritiska mot nya invandrare?

Och det är som du påminner om inget nytt.. Italienarna var kritiska mot att nyare invandrare tog deras jobb/flickvänner osv!

För att inte tala om Finnar, Balter, jugoslaver, greker.. what ever!

Dvs de gynnas själva om det råder brist på arbetskraft som nyinvandrade!

Iallafall så bor jag i ett lågbudgettområde.. här kostar tomterna inte mer än 2,5 mille.. och jag har räknat ut att de som bor här är iallafall om man går på efternamnen invandrare!

Och när vi tar en öl tillsammans, grannar emellan så är de oftast mer kritiska till invandringspolitiken än vad jag är.. så jag undrar bara varför de då inte åker tillbaka.. oftast då till deras föräldrars hemland?

Dvs jag har lixom inga problem med dem.. de är typ som jag, jobbar sköter sig och betalar skatt/betalar sina lån/sina vägavgifter/avgifter till förskolan/besiktar sina bilar/osv.. så jag undrar för mig själv vad de är rädda för?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
6/10/18, 7:20 PM
#250

#249

Nej, du skrev de senaste invandrarna. Är en jäkla skillnad på 10-15 år och nutid. 

Försök att inte blanda ihop arbetskraftsinvandring med asylanter. Det är två helst skilda saker vettu.

Zepp
6/10/18, 11:38 PM
#251

Det är knappast du som får lov att välja vilka de senaste invandrarna är!

Det kommer för övrigt alltid att finnas de senaste invandrarna!

Näe.. jag vågar påstå att det knappast är någon större skillnad mellan invandrarna/flyktingarna för 10-15 år sedan och de nuvarande!

Däremot så har samhället förändrats, till det sämre angående att integrera olika lågutbildade i samhället!

Iallafall så får jag citera den äldre Ungerska damen en bit bort i mitt område, det är för mycket invandrare nu/araber!

Dvs hon är snäll och jag bråkar inte med henne.. men jag tänker för mig själv att det var väl en j*vla tur för henne att vi inte stoppade invandringen/flyktingarna 1956?

Iallafall så kan hon ju vara undantaget,, numera svensk och ungersk medborgare, lägenhet och sommarstuga samt en iallafall hyfsad svensk pension samt barn och barnbarn.. som hjälper henne med sommarstugan iallafall ibland!

Och för att citera en välkänd krönikör;

"Om Sverige tas över av nationalister så kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska."

https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/anvand-inte-svenskhet-for-att-stanga-ute-andra/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
6/11/18, 7:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#252

#251

Har inte du alltid påstått att din verklighet är sanningen? Det är rätt tradigt att ens försöka diskutera med en person som är färdigstöpt och som vägrar ta åt sig av fakta. Jag vet, jag behöver inte ens lägga energi på dig. 

Nej, jag behöver inte välja vilka som är de senaste invandrarna för det är de som kommit ganska så nyligen. Invandrare som kom för 15 år sen är inte de senaste. Rätt enkel matematik faktiskt. 

Om du inte ser skillnad nu och för 15 år sen så säger det nog mer om din sk erfarenhet än hur verkligheten ser ut. Skall inte ta det ifrån dig, utan vill du tro så så får du göra det. Dock undrar man ibland hur det står till på övervåningen.

Det finns många saker som har blivit till det sämre när man tagit in så många människor i ett land som har mindre befolkning och ekonomiska resurser än många städer på jorden och det på så kort tid. 

Skillnaden idag är att de flesta som kommit de sista 10 åren knappt kan skriva eller räkna, om du jämför med tex 70-90 -talet. Vissa kan inte ens cykla. Ja, det är de högutbildade som Löfven stått i tv och ljugit om. Pensionsräddarna du vet.

Nu ska man inte dra alla över samma kam och det gör jag inte heller, utan berättar bara för dig hur det ser ut i stora drag. 

Ännu en stor skillnad gällande riktiga krigsflyktingar förr och låtsasflyktingar nu, och det är att de som kom förr, säg 90-talet, ofta kom med tomma händer, fick inte alla dessa bidrag som de som inte ens har rätt att vara här idag får, samt de har fått slita för sitt nya liv. Många av dessa är fly förbannade på förra och nuvarande regering. Du vet, man skall inte göra skillnad på folk och folk.

Så vitt jag vet så har vi inte stoppat invandringen (asylanter) så varför du tar upp exemplet med den ungerska damen begriper jag inte. Det närmsta vi kommit är Luciabeslutet, och det var en sosse vid namn Ingvar Carlsson som införde 1989.

Begriper inte hur du ens kan länka till den där mobbaren och provokatören Alex. Än mindre begriper jag inte hur du kan läsa hans bladder. Säger en hel del om dina åsikter antar jag.

Det finns så mkt jag skulle kunna berätta för dig men det känns liksom ganska menlöst, för du läser knappast det andra skriver som du inte själv håller med om. Men när man läser att du inte anser att det är nån skillnad idag mot för säg 15 år sen, så inser man hur pass liten livserfarenhet du har.

Varför skall man integrera lågutbildade med varandra enligt dig? Är det inte bättre de assimileras så de som kan, får en bättre framtid? Problematiken är just att invandrare integreras med varandra, och i många fall så är det lågutbildade eller folk som inte har nån utbildning alls.

Att sitta och spela kort och röka dagarna i ända är ingen lösning. 

All heder åt de som verkligen sliter och kämpar för att ta del av samhället. All heder åt de som verkligen gör allt för att bli en del av samhället. 

De som pysslar med knark, våldtäkter, rån och annat skit kan dra dit pepparn växer. 

Sen jag flyttade hemifrån så har min större del av min kompiskrets bestått av nån form av invandrare. Jag flyttade hemifrån när jag var 19 år gammal. Skulle vara intressant å veta när du flyttade hemifrån. 

När man ser en sån här bild så får man tillbaka hoppet.

kamera0710
6/14/18, 6:56 AM
#253

Det här hade jag missat helt. Intressant i alla fall.

"I veckan gick Kristdemokraterna ut och sa att man vill stoppa böneutrop i Sverige. Ett uttalande som fått stor kritik.

Kritiken kommer bland annat från Judiska Församlingens ordförande i Stockholm, som jämför utspelet med hur judar behandlades i Sverige på 1700-talet.

En jämförelse som partiledaren Ebba Busch Thor inte går med på, säger hon i Ekots lördagsintervju idag.

– Jag blev faktiskt ganska sårad av den liknelsen. Jag tycker inte att det håller alls. Det här handlar inte alls om att säga att muslimer inte får finnas i Sverige. Det var det man sa till judar på 1700-talet. Det är ett ganska grovt övertramp att likna det, menar jag. Det här handlar om att säga att muslimer är mycket välkomna till Sverige. Men att religionen har en given och stark plats i det svenska samhället, men den har sin naturliga gräns vid människors privata hem."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6909084

Zepp
6/16/18, 8:30 PM
#254

#252

Det här var ju lite kul.. att du hade aversioner mot Schulman, som jag länkade till!

Ioförsig så var det nog första gången jag läste en krönika av honom.. så jag ger lixom inga garantier för resten.

Men jag håller med om stycket;

"Om Sverige tas över av nationalister så kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska."

Oså till skillnaden mellan verkligheten och sanningen.. sanningen är individuell och verkligheten är universel, dvs sanningen kommer från tolkningen av ens egen verklighet!

Iallafall med tanke på att vi bägge är invandrare.. så har vi väl i princip inte misslyckats med att integrera oss.. fast det var nog våra föräldrar som drog det lasset.. eller deras förfäder?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
6/16/18, 8:54 PM
#255

#254

Du glömde svara på min fråga jag ställde till dig.

Zepp
6/17/18, 3:41 PM
#256

Du får nog upprepa din fråga.. för att jag skall fatta vilken du vill att jag skall besvara?

Dvs du får förlåta mig att jag inte alltid hänger med i dina tankegångar och vad det är jag eller Schulman skall stå till svars för?

Iallafall så var det en rätt rolig reaktion på hans inlägg.. dvs är inte han en sådandär överklasstockholmare som surfar fram på en räkmacka?

Dvs man vet inte alltid var man har sina meningsfränder!

Så lite för din skull så har jag Googlat.. Alex Schulman.. "

Han är son till den finlandssvenske journalisten Allan Schulman och Lisette Schulman, dotterson till Sven Stolpe. Schulman tillhör den adliga ätten Schulman (nummer 176). De flesta medlemmarna av ätten kallar sig "von Schulman". Ätten är från början från Preussen och deltog under 1300-talet i den tyska erövringen och kolonisationen av Livland. Den svenska grenen introducerades 1634 och dog ut 1717. Nuvarande grenar fick representationsrätt på Riddarhuset 1912 och 1962."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alex_Schulman

Oså som en bonus riktad främst till dig;

"Det är nästan som att dessa politiker glömt bort att vi är många som inte röstar på SD av en anledning. Vi är många som inte går med på den högerextrema bilden av Sverige som förlorat till massinvandringen. Som inte vill ha en valrörelse där regering och opposition tävlar mot varandra i råhet och hårdhet mot utsatta grupper.

20 procent röstar på SD. Det betyder att vi är 80 procent som inte gör det. Sveket mot oss är totalt. "

https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/de-behover-inte-samarbeta-med-sd-de-har-ju-blivit-sd/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
6/17/18, 4:59 PM
#257

Missa nu inte böneutropet på fredag bara för att det råkar vara midsommarafton!

[Hayabusa]
6/17/18, 5:00 PM
#258

#257 Nej, för sjutton! Inte röra jordgubbarna innan bönen 🤓

Annons:
[VSK]
6/18/18, 6:43 AM
#259

#256

Det normala är att man skrollar tillbaka nåt inlägg och kikar vilken fråga det kan tänkas gälla, när jag skrev att du glömde svara på min fråga. Det var bara en (1) fråga, men uppenbarligen så fattade du den inte då, så varför skulle du fatta den nu om jag tar den igen?

Men guuuuuuuuu så schysst av dig att googla åt mig. Det hade jag aldrig klarat av själv. Vilken tur jag hade. Du räddade mig dag.

Gällande din sk bonusgåva från dig till mig, så säger den inget mer än de vi alla redan vet. Dvs din totala kunskapsbrist gällande samhällsutvecklingen i det här landet, och du verkar fortfarande leva kvar på 80-talet.

Varför länkar du till en mobbare för. Begrep du inte tidigare vad jag sa om Alex? 

Du verkar besatt av SD, precis lika mkt som "feminister" är av hudfärg. Medan du blandar dina groggar så lägger jag tid på att följa samhällsklimatet, och en sak kan jag nog säga dig med stor säkerhet. Du kommer bli chockad över valresultatet. 

Gällande din analys om massinvandring så får den stå för dig. Inget jag vill diskutera med en person som gång på gång visar hur förlegad denne är.

[VSK]
6/18/18, 7:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#260

🙂

Record
6/18/18, 10:18 AM
#261

Är det kärnväljarna som gör tråden så lång? 😃 av glömska.

[Göstage]
6/18/18, 10:29 AM
#262

#261 🤫Stör inte Zepps böneutrop!

[VSK]
6/18/18, 11:01 AM
#263

😂

[Göstage]
7/6/18, 7:47 AM
#264

Idag är det KD:s dag i Almedalen, och då kommer bland annat böneutropsfrågan att aktualiseras. Partiet ställer sig bakom ett förbud mot böneutrop. Inför debatten har SVT/Novus gjort en väljarundersökning som presenteras på SVT  Nyheters hemsida idag. 

"I undersökningen som Novus gjort på uppdrag av SVT säger drygt 61 procent att de tycker att böneutrop bör förbjudas medan 28 procent är emot ett förbud.

Bryter man ner siffrorna är stödet för ett förbud klart störst hos Sverigedemokraternas sympatisörer där 96 procent säger att de vill se ett förbud. Bland alliansens är ungefär 60 procent för ett förbud, medan ungefär lika många är för som emot hos de rödgröna."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valjarna-vill-se-forbud-mot-boneutrop

[VSK]
7/6/18, 8:40 AM
#265

#264

Känner på mig att Ebba kommer ta upp situationen vi har med svältande pensionärer/fattigpensionärer samt krisen i sjukvården samt äldreboenden. Hoppas kan man alltid göra då ingen annan partiledare yppat ett enda ord om det.

Annons:
Zepp
7/10/18, 3:49 PM
#266

Riktigt, riktigt vart Nya Sputniks kommentar hör hemma skall jag låta vara osagt, men jag har mina misstankar?

"Intresset för Sverige och Norge och är fortsatt högt för Rysslands del i det ständigt pågående cyberpropagandakriget. Nu har det senaste ryska flaggskeppet Sputnik börjat cirkulera på två nordiska språk. Först ut var svenska och kort därefter norska."

"Överlag hårdvinklar Sputnik i rubriksättningen redan sina tendentiösa propagandaalster för att förstärka den ryska psykotiska världsbilden där all världens elände kommer från Väst, där ryssofobin härjar och Ryssland är hotat. Man drar sig inte heller för att göra rewrite på högerextrema Fria Tider."

https://www.helahalsingland.se/artikel/opinion/ledare/sputnik-nu-i-svensk-cyberrymd

Men jag kan ju ha fel.. både om religionsfrihet/utövande utav detta/olika yttringar av detta som kyrkklockor/böneupprop eller om att Taggen för nya Sputnink är den gamla Sovjetiska flaggan?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
7/10/18, 4:11 PM
#267

Var Sputnik (och RT) hör hemma diskuterades för åratal sedan på detta forum , bland annat i den här tråden. 

https://politik.ifokus.se/discussions/5798982bce12c40e8b00053e-dagliga-desinformationsattacker-fr-frammande-makt

[Hayabusa]
7/17/18, 11:25 AM
#268

"I första avsnittet av Hur Kan Vi? gästar författaren och doktoranden i etik, Ann Heberlein. Navid Modiri och Ann Heberlein pratar bland annat om det är okej att skylta med sin religion, om godhet är dåligt och den stora frågan, är Gud påhittat?"

Hör samtalet om böneutrop mellan Navid och Ann, från c:a 39:50.

[Göstage]
8/7/18, 9:33 AM
#269

#30 #161 "Mobilappar som påminner om bön är lika effektiva som böneutrop från en moské. Det anser Mohammad El-Alti, pressansvarig för Göteborgs moské, rapporterar Ekot. – Alla muslimer har en mobiltelefon och de har en app som visar när det är dags för bönen och det räcker för de flesta, säger han till Sveriges Radio."---

https://www.expressen.se/nyheter/flera-moskeer-mobilapp-lika-effektivt-som-boneutrop/

Javisst!

Tjeja
8/15/18, 10:15 PM
#270

#269

Sådan app borde ju vara bekvämare för dem själva med egentligen? För när det ropas ut över nejden stör det ju även vad de håller på med. Störande bullernivåer är jobbiga i städerna ändå.

Jag menar.. själv föredrar jag personliga larm själv med saker jag vill bli påmind om. Inget sådant personligt skulle jag vilja på utropat bland allmänheten liksom.  Religion bör vara en sådan privatsak. (men är ej något privat alls enligt islam)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
11/23/18, 1:10 PM
#271

Böneutrop strider inte mot ordningslagen. Det har förvaltningsrätten i Malmö kommit fram till, och går därmed på polisens linje.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7094813

Upp till toppen
Annons: