Annons:
Etikettpolitiker
Läst 3011 ggr
[Hayabusa]
2018-03-16 12:15

Far Stefan Löfvén med osanning?

Saxat från HD 16/3-2018:

"När Löfven besökte Vita huset i början av mars sade han under en presskonferens med president Donald Trump att han som statsminister "ärvt en ohållbar migrationspolitik", men att han sett till att ändra på reglerna.

Detta vänder sig Ulf Kristersson starkt mot. Han tycker att Löfven förtiger att Socialdemokraterna under alla år i opposition stödde alliansregeringens migrationspolitik.

– Det är ovärdigt en statsminister att säga saker som är så uppenbart lättkontrollerade. Det är klart att det inte var så, att han ärvde alliansregeringens politik. Stefan Löfven bytte ju 180 grader i migrationspolitiken under hösten 2015, från talet på Medborgarplatsen till den gråtande presskonferensen.

På Medborgarplatsen lovade Stefan Löfven den 6 september 2015 att "mitt Europa bygger inga murar". På den presskonferens som han kallade till den 24 november 2015 sade han att "det smärtar mig att Sverige inte kan ta emot asylsökande på den höga nivå vi gör i dag."

Enligt Ulf Kristersson "vet alla som var med" under de borgerliga regeringsåren att det inte är sant att Stefan Löfven ärvde ett problem. Han betonar att Socialdemokraterna, "precis som alla andra", stod för den gamla migrationspolitiken.

– Den var ogenomtänkt. Vi är många som bär ansvar för detta. Att skylla ifrån sig är bara fånigt. Att börja med sanningen är alltid det enklaste."

Annons:
[Göstage]
2018-03-16 12:42
[Hayabusa]
2018-03-16 12:45
#2

#1 Ja, det är faktiskt så det var och är.

Geru
2018-03-16 13:27
#3

Så en moderat irriterar sig på att en socialdemokrat inte sa i från moderaternas dåvarande migrationspolitik?

Eftersom migrationspolitiken nu är förändrad, så ser jag inte problemet med uttalandet?

Eller tänker ni att folk inte får byta uppfattning och politik kring frågor?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
2018-03-16 13:56
#4

Finns det nåt som Stefan Löfven säger som är sant?

[Göstage]
2018-03-16 13:57
#5

#3 Det är inte riktigt så enkelt att byta åsikt som att byta skjorta i det här fallet, och att de nu försöker skuldbelägga varandra är inte direkt oväntat. Det vore mer hedersamt om de gemensamt tog på sig misslyckandet - för det är ju ett sådant vi ser, annars skulle de inte bråka om vems felet är. 

https://politik.ifokus.se/discussions/563d1725ce12c46d46000cb3-nar-sanningen-kom-ikapp-sjuklovern

[Hayabusa]
2018-03-16 14:26
#6

#5 Där anser jag att Kristersson faktiskt står mer rakryggad:

"Vi är många som bär ansvar för detta. Att skylla ifrån sig är bara fånigt. "

Likaså uppfattar jag Magdalena Anderssons uttalande i december -17. Ett erkännande att man ville väl, men att det blev fel.

Annons:
[VSK]
2018-03-16 14:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

😃

KimE
2018-03-16 20:13
#8

Ja han ärvde migrationspolitiken men han gjorde inget heller för att ändra den för att både S och de flesta andra partierna var med på den. Redan 2014 var den ohållbar och då var Reinfeldt statsminister och höll sitt "öppna hjärtan" tal.

[Göstage]
2018-03-16 20:26
#9

Märks att det är valår!  Nu grälar Moderaterna och Socialdemokraterna även om vilka som bär skulden för polisbristen.

https://www.expressen.se/nyheter/ordbraket-om-polisen-saknar-helt-krisinsikt/

Geru
2018-03-16 21:43
#10

#5 Det är dock skillnad på att någon skyller i från sig ansvaret, eller skuldbelägger någon annan. Det uttalande som gjorts stämmer ju, att de ändrat sin politik.

Det går faktiskt utmärkt att byta politik. Något annat vore väl väldigt konstigt kan jag tycka, eftersom det inte är någon poäng med politisk opinion då.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Hayabusa]
2018-03-16 22:01
#11

Löfvén ärvde en migrationspolitik som han själv stod bakom, fram till den 24/11-2015. En nog så viktig info i sammanhanget.

[Göstage]
2018-03-16 22:23
#12

#10 Jovisst, det är både tillåtet, nödvändigt och bra att byta politik, men när man grälar om vems fel något var så tyder det enligt min tolkning på att man inte vill ta ansvar för det som man i stort sett gemensamt åstadkommit. 

Min minnesbild är att Socialdemokrater och Moderater inte protesterat mot varandras migrationspolitik direkt högljutt oavsett vem av dem som styrde. Sjuklöveröverenskommelsen var väl också en bekräftelse på samstämmigheten. Att säga att "men nu har vi ju ändrat politik" kanske inte berättigar till att slippa ansvarstagande för redan skedd skada?

Det här är en så stor fråga att det inte borde föras med glåpord part(i)erna emellan,  utan i KU eller ännu hellre motsvarande amerikanernas senatsförhör, öppet och med allmänhetens insyn och lett av personer med folkligt förtroende.  Inga-Britt Ahlenius t.ex.

[Göstage]
2018-03-17 07:11
#13

Kanske håller ansvarsfrågan för den förda migrationspolitiken på att bli en valfråga? De som tjänar mest på det är det parti som ifrågasatt den förda politiken oavsett block vid makten och som inte fick vara med på sjupartiöverläggningarna. Hur som helst måste anklagelserna om att vara en lögnare kännas alltmer besvärande för statsministern. Idag är det Alice Teodorescu på GP som ställer frågan: "varför ljuger Stefan Löfven?"

"Den migrationspolitik som Löfven ärvde var inte utformad enbart av Alliansen, den var till stor del socialdemokratisk. Om Löfven och hans parti hade synpunkter på att politiken som Alliansen delvis ärvde från Göran Persson (S) var för slapp och i behov av uppstramning hade det stått dem fritt att påtala det. Eller gå till val år 2014 på att göra det. Eller göra det så snart de vunnit valet. Någon som kan erinra sig att något av detta gjordes?"---

"Tobias Billström (M), tidigare migrationsminster i Alliansregeringen, konstaterade i veckan att Löfven ägnar sig åt djupt ohederlig historierevisionism (Expressen 13/3). Billström tog också tillfället i akt att påminna Löfven om hur han, när Billström ville tala om volymer i migrationspolitiken, på Facebook kommenterade utspelet enligt följande: ”De gör det med ett avhumaniserande språk, där människor på flykt från krig beskrivs som 'flöden' och 'volymer'. Det är oanständigt." Så varför ljuger Stefan Löfven? Och varför kommer han undan med det?"

http://www.gp.se/ledare/kappvänderi-på-löfvenska-1.5395872

Annons:
KimE
2018-03-17 08:36
#14

Partierna målade in sig i ett hörn retoriskt och kunde inte vända migrationspolitiken på något vettigt sätt då de hade en överenskommelse med de andra partierna. Billström hamnade ute i kylan för att han försökte hålla nivån på flyktingströmmen på en vettig nivå. Flyktingfrågan stog inte så högt på agendan före valet 2014 utan mer senare på hösten ändå väntade de ett helt år med att göra något åt den. C och MP har ännu inte ändrat sin flyktingpolitik.

[Hayabusa]
2018-03-17 08:55
#15

#14 Precis, då blir det patetiskt av Löfvén att påstå "vi ärvde migrationspolitiken" dvs ge sken av att S minsann inte var införstådda med den förda politiken.

KimE
2018-03-17 11:33
#16

politiker :)

Geru
2018-03-17 13:39
#17

#11 Jo, absolut. Men sen ändrade sig ju det.

#12 Det kan jag hålla med om. Ansvarsfrågan är dock rätt mångsidig och svår att svara på. Sen, är det någon poäng att lägga ansvar? Det finns inga lagliga följder, och sannolikheten att vi faktiskt kan avgöra till 100% vad som orsakade det är låg.
Det finns alltså, enligt min mening, inte någon poäng att försöka hitta någon att lägga skuld på.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Göstage]
2018-03-17 13:59
#18

#17 Det är ju faktiskt de politiska partierna själva som lägger skuld på varandra, och uppenbarligen är det av värde för dem att visa sig ha varit mindre dåliga än de andra.

Och visst är det viktigt att utkräva ansvar! Se t.ex. på debaclet med Transportstyrelsen - skulle det ha räckt om politikerna sagt "shit happens" inför ett folk som i sin tur ryckt på axlarna? I så fall hade ju de ministrar som fick gå lika gärna ha stannat kvar.

För övrigt hänger väl frågan om Löfven farit med osanning där också i luften, i det fallet om när han själv blev informerad. Förmodligen kommer den sanningen att avslöjas i någon ministers memoarer om så där om tjugo år, när frågan är iskall sedan länge…

[Hayabusa]
2018-03-17 14:34
#19

#17 Att uttala sig så som Löfvén gjorde, att han ärvt politiken, är ett sätt att svära sig fri från ansvar. Visst han man rätt att ändra sig, men det ändrar inte det faktum att även S har ett ansvar för den migrationspolitik som fördes fram till 24/11-2015.

S var införstådda med den migrationspolitik som fördes, det var inget man "ärvde" i den meningen att det inte låg i linje med deras egna politik.

Zepp
2018-03-17 14:40
#20

Men for sure.. visst ärvde Lövfen Allianceregerigens invandringspolitik.. tex dominerad av Moderaterna, de är för fri invandring, var iallafall, sedan en massa årtionden!

Det var främst på den tiden då invandring kunde pressa ner lönerna och därmed hålla ner kostanderna för näringslivet/ge avkastning till aktieägarna.

Men i samma stund som det började kosta samhället och tenderade att öka skatterna så byttade de åsikt!

Så i samma stund som invandringen tenderade att öka skatterna så var det lixom inte lika roligt längre!

För en Moderat så är låga löner, låga skatter samt ökad konkurans på arbetsmarknaden något bra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Geru
2018-03-17 15:41
#21

#18 Det är dock skillnad på transportstyrelsen där folk faktiskt fått information och inte handlat. Detta är mer en fråga om allmän opinion och media, mer är en faktiskt säkerhetsläcka, även om jag förstår vad du försöker säga.  Jag menade bara att vi antagligen inte kommer kunna hitta en "skyldig" eftersom det är så många faktorer, vilket gör det mindre rätt att försöka lägga allt på en. 

#19 Nej, men dom ärvde den ju ändå. Sen att det retoriskt låter bra handlar väl i så fall mer om något annat. Det är ju inte så att jag inte tycker att S eller M har minst lika stort ansvar i det hela - men det är fortfarande inte de enda faktorerna som spelade roll i det hela. Jag förstår att folk vill ha en skyldig, men det är inte så det blir alltid.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zepp
2018-03-17 16:05
#22

#19

Prexis, det är fult att skylla på andra, dvs det var skåningarna som ville bygga Öresundsbron, därmed så borde då solidariskt stå för kostnaderna, tex invandringen.

Jag ville alldrig ha någon sådan bro, ej heller bekosta den eller dess konsekvenser!

Dvs jag är för att Skåne skall tillhöra Sverige, och det skall inte heller finnas någon bro till Danmark/kontinenten!

Så stäng av brof*n, låt skåningarna via högre kommunalskatt bekosta det hela.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-03-17 16:22
#23

#21 Nu handlar det inte om "att folk vill ha en skyldig" utan att Löfvén utser den tidigare regering till skyldig. Vilket är är patetiskt eftersom S är minst lika skyldiga. Om det nu var så att S INTE var överens om den tidigare regeringens migrationspolitik så borde ju Löfvéns tal på Medborgarplatsen låtit annorlunda än den gjorde. 

"Det jag vänder mig mot är att Löfvén inte kan stå för att de själv har ett ansvar i hela situationen. Det hade varit rakryggat att säga som Kristersson:

Enligt Ulf Kristersson "vet alla som var med" under de borgerliga regeringsåren att det inte är sant att Stefan Löfven ärvde ett problem. Han betonar att Socialdemokraterna, "precis som alla andra", stod för den gamla migrationspolitiken.

– Den var ogenomtänkt. Vi är många som bär ansvar för detta. Att skylla ifrån sig är bara fånigt. Att börja med sanningen är alltid det enklaste."

Geru
2018-03-17 16:37
#24

#23 Jag hade brytt mig om det inte vore så att moderaterna gör likadant. Så länge pajkastningen är ömsesidig så skiter jag i det. Båda är ryggradslösa än så länge, eftersom pajkastningen är från båda håll, därav är bådas skuld lika, och att gnälla över lövet när han gör det som sker från båda sidor sen långt tillbaka är inte bara meningslöst, grundlöst och lite idiotiskt, det spär bara på problematiken.

Så lös problemet istället för att skuldbelägga, är väl det som jag rekommenderar. Annars kan ni ju pyssla med pajkastning i all oändlighet, och ta bort all förutsättning för samarbete. Det är ju erat val hur ni ser på saker.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zepp
2018-03-17 16:41
#25

Jomenförf*n visst handlar det om att utse en skylldig.. en enskild person som vi kan skylla allt på!

Grejen är att merparten faller då på Reinfeldt.. iomed att han var statsminister.

Sådå.. men han framförde ju bara gammeldags Moderat poliktik, med vissa nya inslag!

Iallafall så kan jag förklara Lövfen oskyldig.. på sin höjd så kan han skylla på Göran Persson, Tage Elander, Palme, andra såssar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-03-17 17:14
#26

#24 Tjafs, var det…jodå, visst är det " Det är bara käbbel!" :) alldeles för ofta.  

"Lös problemet istället för att skuldbelägga". Jo, det saknar vi nog alla. Löfvén har ju skjutit skulden till någon annans bord och om han löser så många problem, det är jag inte övertygad om. 

Löfvén för knappt tre år sedan:

”Uppåt en 30 procent av de människor som exempelvis nu kommer från Syrien, de har en högskoleutbildning. Till Sverige kommer läkare, ingenjörer, och andra välutbildade grupper som vi behöver, vi vet att vi har brist på.”

Jo, tjena…

Zepp
2018-03-17 17:38
#27

Mm No skuld på Löfven, för han var inte ens politiker innan han valdes till Ordförande för Socialdemokraterna, för att sen bli utsedd av riksdagen till Statsminister!

Iallafall så var det Skåningarna som främst ville ha Öresundsbron, så jag tycker att det är inte mer än rätt att de oxå står för alla flyktingar som tar sig över.

Och för f*n bekosta en avstängning av den där hemska bron som vi inte ens behöver, alternativt låt Danmark stå för kostnaderna, för både bron och flyktingarna!

Grejen är enligt Schengen att de inte skulle låtit de passera deras gräns och det är fult som f*n att dumpa dem i Sverige.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2018-03-18 08:21
#28

#27

Så du menar för att en snubbe som är totalt korkad blir statsminister för att alla andra kandidater som var före han i listan tackade nej, gör att Steffe inte behöver ta ansvar och det för att han inte är politiker? 

Tyvärr så är det ju bara SD och KD (om jag minns rätt där) som vill införa tjänstemannaansvaret/ämbetsmannaansvaret. Varför de andra inte vill det, behöver man inte vara nån raketforskare för att begripa.

Svårt att veta om du börjar vakna, eller om du trollar, eller om det träder fram en schizofren sida med hjälp av flytande Helly Hansen 🤔

Zepp
2018-03-18 19:31
#29

Mah för det första så gillar jag inte att du kallar min förra fackföreningsordförande för korkad.. såvida du inte menar att alla som är fackligt aktiva är korkade!

För det andra så steg han fram och tog ansvaret trots att situationen inte var optimal!

Andra fegade ut och valde uppdrag i näringslivet i stället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-03-19 07:51
#30

#29

Du får väl gilla det du vill gilla, men totalt korkad är han i alla fall. Det är ingen kramkalassajt det här. 

Han tog ansvaret att rasera det som fanns kvar av det här landet, inget annat. En marionettdocka mao.

Det är synd att han inte har ryggrad och vågade stå för sitt då löfte om nyval.

Zepp
2018-03-19 23:37
#31

Mah.. har man avancerat från svetsare till ordförande för ett av de största fackförbunden i landet samt sen till statsminister så lär det knappast fattas något vad det gäller den intellektuella förmågan.

Men du kanske hellre såg ett upprättande utav det kungliga enväldet?

En helt annan sak är när man blir tvungen att försöka regera landet trots att föregående regering raserat landet.

Vi kan bara nämna nedläggningen av försvaret, nedskärningarna i välfärddssytemen, de ökade avdragen för välbärgade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-03-20 07:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Zepp.

För det första så är inte Stefan Löfven klar med sin svetsarutbildning än (för att prata utbildningar). 

För det andra så kan man avancera väldigt långt inom det politiska och det utan erfarenhet av en enda riktig utbildning eller arbete i sin ryggsäck. Man kan komma väldigt långt med sk svågerpolitik för övrigt (bara kolla upp vissa politiker).

Att kalla en person som mestadels stått för lögner, hat, förakt, käbbel, skylla-ifrån-sig-taktik, rasism och fan och hans moster, för intellektuell säger kanske mer om dig än om Stefan Löfven.

Bara så du vet så var det Göran Persson som började nedmontera försvaret. Alliansen eskalerade det och nuvarande statsminister fortsatte i samma bana. 

Problemet med sossar överlag är att de är jäkligt duktiga på att skylla ifrån sig på förra regeringen men de gör ingenting åt det hela när de får chansen att förändra nåt till det positiva och det i sin styrande ställning. Sen är det ju jäkligt duktiga på att skylla ifrån sig på folk som aldrig fått chansen att styra (SD).

Varför tillät nuvarande regering att BB i Sollefteå lades ned? Varför tillät man folk föda barn i sina bilar samt utsätta nyfödda för allvarliga risker? 

Känns ganska lönlöst att diskutera med en person som vägrar släppa sitt tunnelseende. Naivt korkad är en snäll beskrivning.

Zepp
2018-03-24 14:12
#33

Mm.. att han inte är klar med sin svetsarutbildning är så klart ett aber.. framförallt om man vill bli statsminister i Sverige?

Dvs det är ett av de krav jag vill ställa på alla som är partiledare.. iallafall alla som kan tänkas bli statsministrar!

Dvs då kan vi tänka bort i princip alla i riksdagen!

Dvs ingen borde få stå till val till Riksdagen eller annan utbildning som är en del av gymnasiets yrkesprogram!

Då fick vi helt annat folk i både partier och i riksdagen!

Sen så har ju Löven bidragit stor till att rasera allt vårt land står för genom att höja pensionerna, minskat skatten för pensionärer, ökat anslagen till försvaret!

Och sådant måste vi ju rösta emot i nästa val, dvs pensionärer  skall inte ha det bra, de skall ju lida om de inte själva  skaffat en förmögenhet.. oså till försvaret, det är ju fattiga som skall betala detta samt att bidra med sina  ungdomar!

Som sen kan offras som kanonmat i en framtida väpnad konflikt mot en granne Österut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-03-24 15:41
#34

Zepp, jag förstår att du är trippla ironiskt med ditt inlägg. 

Du kan ju jämföra Stefan Löfven mot tex Jimmy Åkesson gällande utbildningar. Bäst du sitter ned när du ser facit. 

Granne österut säger du. Estland? 

Däremot har du rätt i när du säger att Stefan Löfven har raserat detta land, men inte av de orsaker du så ironiskt och naivt nämner. 

Idag är det Lördag. Får se när stavfelen kommer 😉

Annons:
Zepp
2018-03-24 18:41
#35

Nej jag menar allvar, alla som har ambition att bli partiledare bör ha en fullgjord svetsarutbildning eller motsvarande!

Dvs det duger gott med undersköterskeutbildning och liknade!

Och problemet i dag är knappast brist på utbildning bland politikerna, tyvär så är allt för många statsvetare, dvs utbildade politruker utan någon som helst förankring bland vanligt folk.

Och likt förbannat så har Löven ställt till det raserat hela svenska folkhemet iomed att han höjt pensionerna sänkt skatten för de sama samt ökat anslagen till försvaret av Sverige dvs till stora delar tagit bort alla fördelarna som Alliansregeringen byggt upp!

Dvs han tar bort skillnaden mellan folk och folk.. snart så är det ingen skillnad på om man har en förmögenhet eller ej och så kan vi ju inte ha det!

För då skulle alla flytta till Portugalien där man får skattelättnader om man köper en bostad där nere!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-03-24 20:15
#36

Zepp, kan du påvisa att skatterna är sänkta för pensionärerna? När du ändå är igång, så kanske du kan påvisa hur mkt allat gått upp pga alla förbannade skatter, så de flesta pensionärer går minus än mer varje månad. Du vet det där med att söndra och härska. Man raserar det mesta som kommer i ens väg, och det sista året innan val, så kommer alla floskler. 

Detta för att den normala Svensson oftast minns det sista året på mandatperioden. 

Sen tar han inte bort skillnaden mellan folk och folk. Han om nån, gör skillnad på folk och folk.

Ska du trolla, så försök göra det snyggt iaf.

På tal om Portugal. De har rätt bra utbyggt bredband där. Du kanske skulle klura på att köpa dig en koja där. Då kan du sitta på din veranda i din gungstol och räkna fiskmåsarna dagarna i ända. 

Knirr knarr, knirr knarr, knirr knarr.

Zepp
2018-03-25 14:49
#37

"Oavsett inkomster – alla pensionärer får mer i plånboken 2018.

– Höjt bostadstillägg och sänkt skatt kan innebära en kraftig höjning av pensionen, säger Ole Settergren, analyschef på Pensionsmyndigheten.

Tabellerna visar hur mycket mer pengar det blir."

https://www.expressen.se/dinapengar/pension/allman-pension/tabeller-sa-mycket-hojs-pensionen-2018/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-03-25 21:13
#38

Zepp, du kan ju länka hur mkt du vill för sanningen är så här: 

"De som i första hand berörs är de som är födda 1937 eller tidigare och förtidspensionärer.

Som mest kan pensionärerna förlora 800 kronor i månaden, vilket motsäger politikernas löften om höjd allmän pension och sänkt pensionärsskatt".

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-01-17/-Pensionärernas-blåsning-–-150-000-får-lägre-pension-479943.html

[VSK]
2018-03-25 22:06
#39

"Fattigpensionärer säljer de hemlösas tidning Faktum i Göteborg. De har så låga pensioner att de är i behov av ytterligare en liten inkomst för att klara av sin vardag.

– De behöver den där extra tusenlappen varje månad för att inte bli vräkta, säger Sarah Britz, chefredaktör för Faktum".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jzklq/pensionarer-saljer-hemlosas-tidning-for-att-inte-bli-vrakta

Zepp, kommentar på detta?

annia1
2018-03-25 22:15
#40

VSK det du tar upp i #38 det handlar inte om pensionen som kommer från staten utan det gäller tjänstepension som är avtalade mellan fack och arbetsgivare. Och det är dessutom inte längre aktuellt.
För skl:s tjänstepension har fryst sänkningarna och de kommer betala ut retroaktivt i april det som de gått miste om under de första månaderna. Sen kommer tjänstepensionen för dom ligga på samma nivå som 2017.

Sen kommer fack och arbetsgivare gå igenom avatalet så det inte ska bli så här framöver.

Birgitta, 82 äntligen lyssnar dom på oss…. SKL kompenserar sänkt tjänstepesion.

Så den pension man får från staten den har höjts. När det gäller SKL:s avtal så blev det olyckligt på grund av hur avtalet är konstruerat, som ska rättas till.  Men visst finns det fortfarande pensionärer som har låg pension.

.

[VSK]
2018-03-25 22:19
#41

#40

Spelar väl ändå ingen roll när regeringen höjer precis varenda skatt de kan. Vad hjälper det om man i lönekuvertet får säg 500 kr mer när det kostar 1000 kr mer att leva?

Annons:
annia1
2018-03-25 22:23
#42

#41 nu var det ju inte det som du skrev om i #38.

Hur mycket mer man får betala på andra områden vet jag inte. Jag har inte sett några direkta höjningar. Förutom att de höjer bensinskatten i vanlig ordning och inflationen gått upp något. Och jag kan inte komma på att vare sig jag eller mina föräldrar har några ökade kostnader.

.

[VSK]
2018-03-25 22:40
#43

#42

Anser du att du och dina föräldrar är nån slags referens för pensionärerna i det här landet eller vad menar du? 

Om det gått dig förbi hur pass många hundratusentals pensionärer som knappt klarar av vardagen numer så kan jag bara beklaga.

annia1
2018-03-25 23:29
#44

#43 nej jag har inte sagt att vi är nån sorts referens. Men tittar jag på kostnader så har de inte ökat. Som du skriver så låter det ju som alla fått ökade kostnader som överstiger den höjda pensionen. Så du kan ju tala om vad det är som gått upp så kan jag kika på det nästa gång jag råkar på just dom sakerna.

Hyran brukar öka nån procent. Många pensionärer (som har låg pension) har bostadstillägg så det ökar istället. Tittar jag på maten, ja jag är rätt prismedveten, där ser jag inte att det ökat. Så de dagliga kostnaderna ser jag ingen ökning på. Men som sagt du kan ju upplysa mig om vad som ökat. Förutom då bensinskatten som alltid brukar gå upp vid nyår.

Jag är fullt medveten om att det finns pensionärer som har dåligt ställt.

.

[VSK]
2018-03-26 07:56
#45

#44

Man behöver inte gräva speciellt långt för att ta två utmärkta exemplar på skatter som drabbar alla. Vi kan ta kemikalieskatt och bränsleskatter som två exempel. Uppenbarligen så bor ni i en koja och cyklar när ni skall nånstans då ni varken har motordrivet fordon eller elektronik i hushållet eftersom ni inte blir påverkade negativt?

Om vi utgår från oljepriserna som "styr" (det är lägre råoljepris nu än 2014 men ändå så är bränslepriserna betydligt högre idag) bränslepriset så har nuvarande regering sett till så vi har automatisk höjning av bränsleskatterna varje år, och detta oavsett pris på råoljan. Du tycker "Förutom då bensinskatten som alltid brukar gå upp vid nyår".

Branschorganisationen BIL Sweden tycker så här: Med de automatiska höjningarna kan Sverige snart vara landet med högst drivmedelsskatt i världen. 

– Folk är grundlurade, för de har inte förstått vad det innebär på lång sikt, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen BIL Sweden.

https://www.expressen.se/motor/guider-2/sa-paverkas-du-av-hojda-bensinpriserna-2018/

Jag tror inte jag behöver gå in på alla yrken/tjänster/transporter där nån form av motordrivetfordon är inblandat och som kommer få höja sin taxa för sina tjänster, men kan ta hemtjänsten som ett exempel där väldigt stor grupp utsatta kunder blir drabbade.

Vad låginkomsttagare som behöver fordon tycker om både höjda bränsleskatter samt fordonskatter tycker står antagligen skrivet i stjärnorna. Sverige består inte enbart av Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Vi har fått höjd el/energiskatt som slår hårt för de som lever på gränsen. Hur det kommer se ut nästa år när man slår igen kärnkraftverk vågar man inte tänka på. Snart är det lyx med en morgondusch på 5 minuter. 

Du säger dig ha full kontroll på matkostnader och inte har märkt nån ökning och detta trots skenande energipriser och transportkostnader? Du säger att du inte märkt en enda höjning av det som samhället har att erbjuda. Helt otroligt. Du måste dela med dig av dina hemligheter till oss andra.

Ta bara en sån kostnad som fysioterapeut innebär, som numer kostar 280 kr istället för 150 kr (olika priser beroende på landsting).

Du önskar dig en lista på allt som blivit dyrare. Lite får du faktiskt anstränga dig själv, och du kan ju alltid börja här: https://www.svt.se/opinion/tomas-tobe-om-s

annia1
2018-03-26 15:24
#46

#45 Nej jag bor inte i koja.
Du tycker att jag ska leta och läsa på. Jag kan vända på det och säga samma sak till dig.

Kemikalieskatten infördes i juli förra året och det finns ett maxtak på 400 kr per pryl gäller då lite tyngre saker som kommer upp i maxtaket. Så ofta köper man inte elektronikvaror så att det blir nå betungande. 
Bränsleskatten höjs med ca 30 öre, vilket gör 3 kr för 10 liter. För en som kör 1000 mil så är det 180 kr extra på ett år. För en som kör 5000 mil blir det enligt din länk som mest 900 kr extra på ett år. Pensionärer brukar ligga mellan 1000 och 1500 mil per år. Oljepriset kan inte staten påverka och bensinpriset brukar normalt sett gå upp och ner under året. Brukar då handla om +/- 10-20 öre per liter. Så en ökning brukar så småningom rendera i en sänkning.
Hemtjänsten har ett maxtak på strax över 2000 kr. Sen finns det även ett förbehållsbelopp vilket innebär att har du väldigt låg pension så betalar du inte ens maxtaket.
Fysioterapeut vad jag hittar så ingår det i högkostnadsskyddet. Så går man ofta så kommer man snabbt upp till frikort.
El/energiskatt. Bor man i lägenhet så betalar man normalt sett inte mer nån hundralapp i elräkning. Så nåt extra öre märks inte.

Sen din sista länk, ser ingen lista där. Där handlar det mest om vanliga löntagare och barnfamiljer med låg inkomst att de får högre skatt. Men jag hittar inget om pensionärer där.

Pension räknas normalt sett upp med inflationen. Så för det mesta går det plus/minus noll mellan den höjningen och kostnadsökningar. I år är första gången på länge som man faktiskt får mer kvar av pensionshöjningen tack vare de höjningar som gjordes från statens sida.

.

[VSK]
2018-03-26 16:13
#47

#46

Det är märkligt att du vet hur ofta man behöver köpa nya elektroniska varor. För den som lever på svältgräns så kan det bli katastrofala följder med att tvingas köpa tre elektroniska prylar på ett år.

Ett av sossarnas vallöften var att inte röra skatten för både bensin och diesel. Man har brutit det löftet två ggr samt infört en automatisk höjning av skatten varje år. För en ensamstående förälder med två barn, så kan dessa belopp vara förödande.

Rent generellt så tror jag inte att alla människor går upp i belopp så det blir aktuellt med högkostnadsskydd. Lever man med ytterst tajt ekonomi så är ökningen av 130 kronor per läkarbesök fruktansvärt stort belopp.

Så om man bor i en lägenhet så betalar man bara nån hundralapp i elräkning per månad? Jag börjar mer och mer tro att du bor i en koja. Jag som bara skämtade först. 

Vi får se hur framtiden blir för alla småhusägare. 

Varför tror du man bytte pensionssystem. Jo för att de råka försvinna ett antal hundratals miljarder kronor. 

Får jag fråga om du är sosse?

[VSK]
2018-03-26 16:54
#48

Som ett brev på posten.

"Var tionde pensionär har som högst 10 000 kronor i månaden i pension efter skatt – åtta procent har så lite som 2 000 kronor kvar efter det att boendet är betalt. Det visar en Inizio-undersökning som gjorts på uppdrag av Aftonbladet".

https://www.metro.se/artikel/var-tionde-pensionär-på-2-000-kronor-i-månaden

Annons:
annia1
2018-03-26 21:30
#49

#47 #48

Du kan sluta med det där med att bo i koja.

När det gäller elräkning i lägenhet så ligger den i medel på ca 300 kr/månad. Finns lägre, men även högre. Är det högre så har man som regel många saker igång. Och den summan har inte ökat nämnvärt under åren.

När det gäller elektroniska saker. Naturligtvis vet jag inte hur ofta saker går sönder hemma hos enskilda människor. Men tittar man på elektroniska saker, bortsett från måndagsexemplar, så brukar dom hålla i alla fall i minst 5 år. Många håller längre än så.

Bor man i hyreslägenhet så behöver man inte fundera över vitvaror för går dom sönder så bara höra av sig till hyresvärden. Så det finns bara några få saker som en som bor i hyreslägenhet måste köpa själv om det går sönder, som tex tv, dator och radio. För det mesta andra kan man faktiskt klara sig utan.

Men visst de som bor i bostadsrätt eller hus har större kostnader då de även måste stå för kostnader för vitvaror.

Dessutom om man tittar på elektroniska varor så har de faktiskt inte gått upp så mycket i pris fast kemikaliskatten tillkommit.

När det gäller högskostnadsskyddet så tog du upp fysioterapeut. Och tittar man bara på det, så 5 besök så är man uppe i frikort. Så bakvänt nog så är högre kostnad bättre om man behöver gå ofta eftersom man snabbare kommer upp i frikort. Däremot är det ju så att enstaka besök blir dyrare.

Vad jag står politiskt hör inte hit då jag diskuterar sakfrågan. Och det går inte att komma ifrån att den ökning av pension som gjorts i år är större än den normalt sett brukar vara. Och att i år äts inte hela ökningen upp direkt av normala kostnadsökningar.

Sen varför upprepa nåt som ingen säger emot. Att det tyvärr finns alltför många fattigpensionärer. Det vet dom flesta.

.

[VSK]
2018-03-27 08:29
#50

#49

Poängen är (eftersom du inte förstår det) att alla ovälkomna utgifter kan vara förödande för personer som lever på väldigt tight ekonomi. 

Gällande elen i en lägenhet. Vem förbrukar el för 100 kr i månaden? Energiskatten flyttade regeringen till elnätsfakturan 1 Januari i år, samt hann med en indexuppräkning av energiskatten på el. Normalskatten är 41.38 öre per kWh.

Eftersom energiskatten är dynamisk på förbrukad el så går det så klart inte säga en exakt siffra det kostar per månad, men vi får betala ungefär 180 kr i månaden i snitt för elnätet (kollade flera fakturor). Sen har vi vår verkliga förbrukning av el (som man kanske skulle kunna skära ned en hundring i månaden om man lever tufft) som så klart diffar nån hundring hit och dit beroende på vilken månad det handlar om.

Sist men inte minst så har vi tappvarmvatten. Dvs vi får betala för allt varmvatten vi använder i den här hyreslägenheten.

En riktigt bra månad (om vi knappt är hemma) landar på drygt 600 kr i månaden för allt. Ändå har vi bundet avtal då det var bra kWh-pris. 

Så med din enastående kunskap om hur verkligheten funkar så skulle vi göra av med ungefär 100 kr i förbrukbar el och då skall varmvatten in på den kalkylen?

Tycker du det är konstigt att man undrar om du bor i en koja när du har totalt noll koll?

Ditt resonemang gällande att det går snabbare att komma upp i högkostnadsskydd (eftersom de nästan fördubblat avgiften) är så obefintligt korkat så det tänker jag inte ens bemöta. Du har inte förstått det jag pratar om.

Jo det vore intressant att få veta om du röstar på sossarna för du resonerar som statsministern tycker jag.

Den där skitsumman de har höjt pensionen med är ett stort jäkla hån mot alla pensionärer som varit med och byggt det här landet. Speciellt när allt skall skattas sönder till den minsta fragmentbit. Detta gäller de mest utsatta pensionärerna som (beroende på mätning) är ett par hundra tusen pensionärer. 

De som är i absolut akut läge var förra året ca 42 000 och det var så pass allvarligt läge så de riskerade enligt läkarlarm att svälta ihjäl.

Detta i Sverige!

År 2016 var siffran ungefär 15 000 pensionärer per år som riskerade att svälta ihjäl. Mörkertalet är givetvis stort. 

"75 000 svenskar svälter varje år.

15 000 av dem riskerar att dö av undernäring, ofta efter plågsamma biverkningar:

urinvägsinfektioner, tandlossning och depressioner.

– Vissa socialchefer hävdar att det är naturligt att dö av svält. Det är det inte. Att bli gammal i Sverige innebär diskriminering, säger Yngve Gustafson, professor i geriatrik"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article23924464.ab

Varför envisas med att den sk pensionshöjningen skulle rädda krissituationen när allt blir mångfalt dyrare?

[VSK]
2018-03-27 12:20
#51

Och givetvis mer blir än mer skatter (jag nämnde det ovan).

"Förmögenhetsskatt är inget annat än en förtäckt fastighetsskatt. Så om Socialdemokraterna ska återinföra förmögenhetsskatten kommer det åter bli småhusägarna som får betala, skriver Håkan Larsson, Villaägarnas Riksförbund".

https://www.svd.se/gar-s-till-val-pa-hojd-boendebeskattning/i/senaste

Men det så klart, det drabbar ju ingen fattig, eller vad säger du annia1?

annia1
2018-03-27 18:06
#52

Vem som har noll koll kan verkligen diskuteras.

Normalt sett så ingår värme, vatten och basutbud på tv-kanaler i hyran. Ja du kan själv söka på nätet så ser du att det normalt sett ingår. Så det som en hyresgäst normalt sett betalar är hushålls el. Och det enda som man inte kan påverka är kyl/frys för de måste gå. Så hur långt ner man kan komma vet jag inte.

Vet att det för nåt år sen så var det nåt fastighetsbolag som funderade på att införa så att hyresgästerna även skulle betala för vatten. Kommer dock inte ihåg vilket bolag det gällde.  Men det är inte det normala att man som hyresgäst betalar för vatten, inte ens varmvatten.

Sen var det du som skrev att det inte spelade nån roll om pensionen ökade med 500 när kostnaderna ökade med 1000. Det stämmer inte heller. För normalt sett så går det plus/minus 0 mellan pensionsökning och kostnadsökningar. Eftersom pension följer konsumentprisindex/inflation.

Sen enderar så missade du eller så har du glömt det jag skrev. Att vare sig jag eller mina föräldrar sett till nå kostander. Ja jag är pensionär, visserligen är jag förtidspensionär och jag har det bättre än vanliga för jag har även livränta. 

Så jag behöver inte läsa hur pensionärer har det. Räcker med att gå till mig själv. Så jo tack jag vet att man måste tänka sig för innan man köper nåt. Och jag vet att man måste vara prismedveten så man ser om nåt tex aviserar höjningar så kanske man ska försöka köpa i förväg.

Nu kommer jag inte ihåg hur många år sen det är. Men jag har varit med om att pensionen sänktes eftersom bromsen slog till i pensionsystemet. Då gick dåvarande regeringen in och sa stopp, att hela sänkningen inte fick slå igenom eftersom det skulle bli så stor sänkningen. Så sänkningen skulle delas upp på ett par år. Sen har jag vid ett par tillfällen fått min pension korrigerade och det har då gått ner. Så jo då jag vet hur det är när pensionen sänks istället för vanlig höjning.

Sen att det finns fattigpensionärer som har det väldigt knapert behöver du inte upprepa. Det är gamla nyheter och tyvärr så kommer ingen regeringen göra nåt åt det.
Den höjning som nu gjorts är valfläsk, men som pensionär får man vara glad att dom faktiskt gjort nåt åtminstone en gång. För det finns nog inget parti som kommer göra nån extra höjning igen.

.

[VSK]
2018-03-27 20:02
#53

#52

Så för att sammanfatta det hela. Det går inte så bra för Sverige som man försöker påskina folket.

[VSK]
2018-03-28 14:21
#54

Tillbaka till verkligheten igen.

Genomförda och aviserade skattehöjningar, summerade och sorterade efter storlek i miljoner kronor:

Höjda arbetsgivaravgifter för unga, 18 730

Försämrat ROT- och RUT-avdra samt slopat läxrut, 5 770

Slopad avdragsrätt för pensionssparande, 4 460

Höjd bensinskatt (3,87 + 0,35 mdr), exkl. indexeringen, 2017-2018 4 220

Försämrad brytpunkt för statlig inkomstskatt, 2 930

Höjd skatt på sparande i ISK och kapitalförsäkring, 2 790

Höjd marginalskatt (avtrappat jobbskatteavdrag), 2 710

Höjd energiskatt på el, kommande skatteförändringar på energiområdet (helårseffekt 2018) - men skatteväxling då skatten för kärnkraftverk och vattenkraft minskar lika mycket (redovisas därför även under sänkningar), 2 380

*Höjd resolutionsavgift (dold bankskatt), 2 180

Ny kemikalieskatt på vissa elektroniska produkter, 1 980

Höjd skatt på tobak och alkohol, 1 890

Höjda arbetsgivaravgifter för äldre (den särskilda löneskatten), 1 770

Höjd bensinskatt, indexering 2017-2018, 1 731

Bankskatt – (avdragsförbud för ränteutgifter på vissa efterställda skuld-förbindelser), 1 650

Höjd fordonsskatt för lätta fordon, 1 555

Slopad avdragsrätt för representation vid måltider, 1 035

Flygskatt (helårseffekt 2019=1,37 mdr), 1 020

Sänkt intäktsränta i skattekontot, 730

Höjd koldioxidskatt, 600

Förmånsbeskattning, privata sjukvårdsförsäkringar (helårseffekt 2019=1,17 mdr) 590

Malus- förhöjd fordonsskatt för nya bilar 1juli, (helårseffekt 2019=1,34 mdr), 450

Minskad skattebefrielse för vissa biodrivmedel, 380

Höjd SINK-skatt för utlandsboende, 370

Höjdskatt på termisk effekt i kärnkraftsreaktorer och höjda skatter på naturgrus och bekämpningsmedel, 350

Höjd beloppsgräns vid avdrag för resor, 338

Höjd biomoms (6 till 25 %) och omläggning av filmstödet, nettohöjning 265

Slopad skattereduktion för gåva till välgörenhet, 250

Höjd skatt "elektrisk kraft", 190

Slopad avdragsrätt för förvaltningsutgifter, 180

Höjning av försenings- och kontrollavgifter, 110

Slopad slussningsregel moms, 100

Ändrad beräkning av bilförmån, 84

Höjd koldioxidskatt i värmesektorn, 80

Personalliggare i fler verksamheter, 60

Fortsatt sänkt energiskatt för företag och hushåll i Norrlandskommuner – men begränsad skattenedsättning för vissa 48

Punktskatt på e-cigaretter, 1 juli 2018, 30

Anpassning av investeraravdraget, 18

Skattetillägg vid rättelse på eget initiativ, 1aug 2018, 10

-

Den höjda energiskatten och två läkarbesök per år, äter upp den pensionshöjningen för de med lägst pension (strax över 200 000 pers?).

En tvåbarnsfamilj med ordningsam ekonomi betalar idag ungefär 1000 kr mer i månaden i skatt än 2014.

Källa: https://www.skattebetalarna.se/kampanj/skattesmallnejtack

annia1, du fick din lista. Slit den med hälsan.

Carmarino
2018-03-28 17:50
#55

Få vet hur dyrt det är att vara fattig

Det är en sak att äta ärtsoppa när det är ett val, en annan när det är en nödvändighet för oöverskådlig framtid. Dag efter dag, skriver journalisten Lisa Förare Winbladh.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Zepp
2018-03-28 22:19
#56

#38

Du kan länka hur mycket du vill men om inkomsterna går ner för fattigpensionärena så går bostadsbidraget upp, det är i princip ett nollsummespel!

De enda det påverkar är de som har så hög pension så att de inte får bostadsbidraget!

Sådå kanske man bör undvika att få hög pension/ha pengar på banken?

Iallafall ett litet tips till alla som tänkt sig att gå i pension så småningom.. när man går i pension så kan man räkna med cirka 50-60% av lönen.. så då är det en fördel om man sänkt sina utgifter så dags med cirka minst 50-40%!

Alla vet om det.. förutom Elisabeth Höglund!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-03-29 10:16
#57

#56

Näste man för rakning.

Bostadstillägg ersätter inte all hyra och endast upp till ett visst belopp. Maxtaket för en ensamstående är 5560 kr i månaden. Ovan så finns det länkat om hur pensionärer endast har 2000 kr kvar att leva på då endast hyran är betald. Du med din naivitet tror väl givetvis att dessa pensionärer inte sökt bostadstillägg. Eller så måste du tro att de har en levnadskostnad på 2000 kr? 

Tänk att det finns så okunnigt folk som stångar sig blodiga för att försvara sossarnas skitpolitik. Helt jäkla otroligt är vad det är. Inte förvånande, men som sagt otroligt. 

De där 50% till 60% av lönen i pension gäller nog om man ligger på 55 tkr i månadslön eller mer. Idag är det snarare 40% som gäller som nytillkommen på arbetsmarknaden med medellön och jobbar i 50 år.

annia1
2018-03-29 14:27
#58

Hade inte tänkt skriva nåt mer. Och efter det här inlägget så kommer jag inte ens öppna tråden.

De med lägst pension (som jag hittar) där extra ökningen är så pass liten att den direkt kan ätas upp av extra kostnader är gifta. På gifta står det inte om de har bostadstillägg vilket säger sig självt för man måste titta på båda för att se om de har rätt till tillägget eller inte.

Sen eftersom dom är två så ska energiskatten delas på två eftersom man är två om kostnader i hemmet.

Sen vet jag inte vad du tror om pensionärer eftersom du tar upp läkarbesök. Det är inte så att pensionärer per automatik behöver gå till läkare utan det är lika för dom som för alla andra. En del behöver gå ofta, andra kan det ta flera år mellan besöken.

Är det så att du bara tagit läkarbesök som en oförutsedd utgift så hade du kunnat ta precis vad som helst. För självklart är det så att får man en oförutsedd utgift så äter den naturligtvis upp ökningen. 

Men när du nu tagit upp läkarbesök. Man måste titta på varje landsting för att se vad det kostar eftersom dom kan sätta egna avgifter. Dessutom är det så att de över 85 inte betalar för läkarbesök. Så det går inte säga nåt generellt när det gäller läkarbesök eftersom hur ofta man behöver gå, landsting och ålder varierar.

Sen när det gäller din lista. Det är rätt mycket på den som inte ens rör pensionärer. Sen nåt som definitivt skulle varit borttaget innan du publicerade den är tobaksskatten. Visst får pensionärer röka. Men har man så dålig pension att man har svårt att få det dagliga att gå ihop, men väljer att röka så är det rätt många som kommer anse att pensionärer får skylla sig själv för röka är dyrt.

Sen tar du upp sossarna igen. Vad du missar är att de andra är inte en bit bättre. Borgarna satt vid makten i 8 år och dom gjorde inte heller nåt. Så pensionärerna generellt kommer inte få det bättre även om det blir maktskifte.

Jo en sak till. Jag skrev att inget parti kommer göra nåt igen. Men jag hade fel. Om det blir verklighet så kommer garantipension och bostadstilläggen öka igen. Som tidigast 2019, men dom lovar inget årtal. Ja förutsatt att dom kommer överens. Men vänta nu vad dum jag är, man får ju inte skriva nåt positivt om pensionsökning så bara bortse från det här sista.

.

Denna kommentar har tagits bort.
Zepp
2018-03-29 19:41
#60

Vet lixom inte vem som är mest tragisk men jag röstar på dig, för du har inget annat än spyor att komma med!

Oså då till anledningen till dina kräkreflecxer, de borde du undersöka!

Dels fysiskt hos någon läkare eller om det är mentalt hos någon psykiiatriker!

Aså både jag  och annia1 har förklarat hur det fungerar,, dvs även fattigpensionärer som av olika anledningar har svårt att försörja sig har ett garanterat minsta levnadsstöd!

Och så kan vi sen gå till politikernas reaktion på  detta, dvs Lövfens regeringar hur som helst höjt dels bostadsbidraget till pensionärer, dels sänkt skatten för dessa.

Så alla vet att den dag man går i pension så halveras ens inkomster, då bör man altså helst ha  halverat sin utgifter oxå.. man har cirka 65 år på sig!

Dvs ens penion är helt beroende utav hur mycket skatt man betalat under de där 65 åren.. inngen hemlighetv alls!

Och sen så.. alla vet att levnadsomkostnaderna oftast ökar med tiden hur som helst så man bör ha marginaler!

Och  det är dessa marginaler man bör lägga sig till med under de  där 65 åren½!

Men som tur är så har vi ett system så innebär att man på sin ålders höst iallafall får existensminimum!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-03-29 19:50
#61

#60

Existensminimum av vad då? Det som har betydelse är vad man har kvar efter boendekostnaderna är dragna. Det finns tusen och åter tusentals människor som inte ens har råd att gå till läkaren, än mindre att köpa sin egen medicin.

Jag förstår att du upplever fakta som väldigt jobbigt.

[VSK]
2018-03-30 12:18
#62

Då det så uppenbart finns människor som har svårt med sin verklighetsuppfattning så kommer här en lättläst sammanfattning av hur det sett ut i flera år i det här landet. Och värre kommer det att bli. 

"Det är bättre att vara häst än gammal människa i Sverige. För hästar har vi en rättighetslagstiftning som är bindande. Hur långt det får vara mellan målen, hur många timmar de måste få vara ute varje dag… För våra äldre finns inget sådant. Det talas om att mellan 40 000 och 75 000 av våra gamla lider av allvarlig undernäring. Tiotusentals dör av svält varje år i Sverige. Vi har med andra ord påkostade reklamkampanjer i massmedia finansierade av hjälporganisationer som i hög grad lever på statliga bidrag för att lindra svälten i Sudan. Men samma organisationer tiger inför undernäringen av våra egna äldsta. Chris Forsne skriver idag om en humanitär stormakt som sviker dem som byggde den".

http://katerinamagasin.se/gamla-manniskor-dagens-sverige-svalter-ihjal-var-likgiltighet-och-tystnad/

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
2018-03-30 17:20
#64

#63

För det första Zepp, så är jag inte 65+ och för det andra så verkar du totalt ha glömt bort att inte alltför länge sen så fanns det nåt som hette hemmafru och som var hemma och tog hand om både barn och hem medan herrn i huset skötte det fysiska arbetet på sitt jobb.

Enligt ditt sätt att se på det så förtjänar de ingen livskvalitet och levnadsvärde. Och jag som trodde av mitt hela hjärta att du var en sån där feminist. Är det inte dags för dig att ta och vakna upp ur din dvala nån gång. 

Det finns människor som har svår bokstavskombination och inte kan sköta ett normalt arbete. Det finns människor som är sjuka och som inte kan sköta ett arbete. Det finns människor som är skadade av tex trafikolycka och som inte kan sköta ett arbete. 

Dessa är inte värda luft i dina ögon sett. 

För det andra, till skillnad mot dig, så är jag lyckligt gift och har inga alkoholproblem, normalbegåvad (IQ 128) och allmänt trevlig mot de som behandlar mig väl.

[[eskils_]]
2018-03-30 17:51
#65

Visst ljuger Löfven när han skyller migrationspolitiken på den borgerliga regeringen. Bra citat från artikeln i #1 :

"Det här budskapet har Socialdemokraterna hamrat in i två år. Det är lögn. Ren och skär lögn.

Den asyllagstiftning som gällde fram till 2016 antogs 2006 under en socialdemokratisk regering med Göran Persson som statsminister. De ändringar som tillkommit under tiden däremellan är nästan uteslutande en följd av EU-direktiv.

Inte vid något tillfälle under de åtta åren med regeringarna Reinfeldt har Socialdemokraterna krävt en skärpning av flyktingpolitiken. Som S-ledare har Stefan Löfven tvärtom upprepade gånger sagt att han står bakom den."

#64 VSK, till dina goda egenskaper kan läggas att du skriver begripligt, utan att försöka vara rolig genom att ideligen stava fel till vanliga ord. 🌺😉

(Har f.ö. anmält inlägg #63 pga personliga påhopp.)

[VSK]
2018-03-30 17:57
#66

#65

🙂

Zepp
2018-04-08 15:51
#67

#64

Om du inte märkt det tidigare så är mitt #63 inlägg bortröstat .. så innan du bemöter detta så kan du gå till sajtvärden och få det publicerat igen!

Menna.. det stack väl en del i sidan att man var tvungen att betala skatt för att få pension?

Dvs jag har inga som helst problem med att betala skatt för att försöra de som inte har förmåga att jobba för sin egen pension!

Det jag har emot är att försörja via min skatt är personer som inte själva jobbat och betalat sin skatt, under den tid då kunde ha gjort detta!

Iallafall och återigen,, man får circka 50% av sina inkomster i pension,, sådåså, man bör den dagen när man går i pension iallafall ha halverat sina utgifter!

Har man sen under sin yrkesverksamma tid jobbat i ett företag med kollektivatal så kan man då oxå få ytterligare cirka 10% som tjänstepension!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
2018-04-09 08:32
#68

Kul med en levande och intensiv diskussion igen här på PiF! Men hörrni, dags för en påminnelse! Tänk på tonen ni använder mot varandra! Låt bli personliga påhopp , ha normal hyfs och möt varandra med respekt! Man kan det även om man har viddt skilda åsikter! Mvh Admin Tjeja

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
2018-04-09 08:47
#69

#67

Det du skrev var personliga påhopp och inget annat, och det var antagligen därför din tråd röstades bort.. Helt ärligt så var det inte förvånande alls, för det är tydligen rätt vanligt beteende av folk från vänsterkanten som inte kan argumentera för sin sak och det på ett korrekt schysst sätt. När argumenten tryter…….

Det är inte första gången det sker, och lär knappast vara den sista gången heller. 

Du har visat i fler år vilken vidrig människosyn du har samt vilken enorm okunskap du är behäftad med. Man behöver inte tycka lika om en samma sak, men att sjunka så lågt som du gjorde i den borttagna tråden är rent ut sagt bedrövligt. 

För trevlighetens skull samt för klimatet på den här sajten, så tänker jag hädanefter inte lägga nån energi på att ens tilltala dig nå mer, för i mina ögon är du inte ens luft värd när det gäller "debatter".

Annons:
[VSK]
2018-04-09 10:58
#70

Helena Lindahl (C), riksdagsledamot från Västerbottens län, skriver så här om skattehöjningarna (replik): 

Retorik kan aldrig kompensera för det faktum att regeringen tar mycket mer än vad man ger tillbaka. Företagare och deras anställda har gemensamt fått plocka upp närmare 50 miljarder kronor extra ur egen ficka till följd av socialdemokraternas skattehöjningar.

https://www.norran.se/asikter/debatt/replik-det-blev-en-brakforlust-for-landsbygden/

Carmarino
2018-04-16 14:12
#71

Dags att återinföra tjänstemannaansvaret?

Ett utvidgat straffrättsligt ansvar för offentligt anställda tjänstemän är en viktig pusselbit för att stärka förtroendet för det offentliga och minska slöseriet med skattebetalarnas pengar.

Det skriver Christian Ekström, vd för Skattebetalarnas förening, och Johan Gustafsson, chef för Slöseriombudsmannen.

Att tjänstemän idag inte ställs till svars för sina beslut riskerar att urholka människors förtroende för i första hand myndigheter och kommuner och underminera tilliten i samhället.

När människor i Sverige inte följer landets lagar innebär det att de kan fällas för brott. Men när offentligt anställda tjänstemän begår fel, får det sällan några konsekvenser för dem.

De som är skyldiga att betala skatt kontrolleras och de som försöker slinka undan straffas med rätta. Men om en kommun eller myndighet begår grova fel eller slösar med skattebetalarnas pengar är det inte ofta någon ställs till svars. I bästa fall tar medierna upp det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2018-04-16 23:12
#72

#69

Det där lovar du i var och varannan tråd så jag ger lixom inte så mycket för det löftet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-04-22 10:37
#73

#0 https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/val-2018--integration--invandring/sa-gick-det-till-nar-socialdemokraterna-totalt-svangde-om-invandringen/

Inga nyheter kanske, men ändå en intressant betraktelse över Löfvens och hans socialdemokraters vandring på slak lina i migrationsfrågan.

Zepp
2018-04-23 20:59
#74

Nemas problemas.. alla partier iallafall de som aspirerar på regeringsmakt måste hantera frågor som dels berörs av väljarna, dels som handlar om hur samhället skall utvecklas samt då oxå trycket från omgivningen!

Dvs under WW2 så ledde en socialdemokratisk6t styrd samlingsregering till dels att Tyskland blev t´vugna att stämpla ett J i passen för de som var av Judisk härkomst.

Detta har senare lagts dem till last.. för övrigt hela svenska samhället.. dvs hur vi kunde agera så egoistiskt och i stället låta folk skickas till gaskamrarna?

Och även om vi inte ännu har sett några tendenser tiull gaskamrar i mellanöstern så får vi lite rapporter om hur förbjudna gasvapen används där ner i främst Syrien.

Och hur vet vi då att alla dessa som söker asyl här verkligen är föremål för dessa gasattacker näe det vet vi inte utan det vi vet är att Ungern, dit Ekeroth flytt inte på några villkor vill ta emot några som helst Muslimer/eller kristna från mellanöstern!

Dvs då får vi sätta ner foten och införa gränskontroller, dvs dumpa tillbaka alla som kommer via Danmark.. som borde stoppat dessa vid sin gräns, men de låter dem åka vidare genom sitt land för att själva slippa alla besvär/kostnader!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-04-29 14:28
#75

#0 Ivan Ari, SvD:s ledarsida: "Regeringen ljuger om flyktingkrisen, igen":

"Fanns det något som regeringen kunde ha gjort annorlunda under flyktingkrisen 2015? Svaret är ja. Både Riksrevisionen och utredaren Gudrun Antemar har i sina utredningar konstaterat samma sak: regeringen agerade inte på information de fick från Migrationsverket om att trycket på Sverige ökade mer än befarat. I slutet av juli var mottagandet mycket större än till och med det övre scenariot i Migrationsverkets juliprognos. Där och då hade en ansvarsfull regering agerat. Ändå dröjde det till den 12 november innan gränskontroller infördes. Det dröjde till den 17 november innan ID-krav på färjor infördes.

Statsminister Stefan Löfven stod på Medborgarplatsen: "Vi ska aldrig bygga murar för att skilja människor från människor. Mitt Europa tar emot människor som flyr från krig. Mitt Europa bygger inte murar." Det var den 6 september 2015 och parollen var "Refugees welcome". Då visste hans regering att migrationen till Sverige var ohållbar."---

"I måndags var justitieminister Morgan Johansson hos konstitutionsutskottet och svarade på frågor om vad som egentligen skedde mellan juli och oktober 2015. Där förnekade han att regeringen kunde ha gjort något som helst för att förhindra situationen som uppstod. Det är bara det senaste i raden av försök av regeringen att skylla ifrån sig och två sina händer…"---

"Men utredningarna som har gjorts visar entydigt på samma sak: regeringen fick tidigt information om att något extraordinärt höll på att ske. Verkningsfulla åtgärder, som gränskontroller, var uppe på dagordningen redan i mitten av september. Det visar protokoll från möten mellan statssekreterare. Men regeringen väntade. Och väntade. Och nu lever vi med konsekvenserna. Stefan Löfven, Ann Linde, Anders Ygeman och Morgan Johansson driver alla samma linje. Det är svårt att dra någon annan slutsats än att de ljuger."---

https://www.svd.se/regeringen-ljuger-om-flyktingkrisen-igen

[VSK]
2018-04-29 16:00
Annons:
[Göstage]
2018-05-01 07:14
#77

"Sverige ska bli ett tryggare land – där polisen kommer när man ringer och man får vård när man behöver", är några av Löfvens löften idag. Känns som han blandat samman 1 maj med 1 april.

Mer i samma ämne.

[VSK]
2018-05-01 08:24
#78

😂

[Hayabusa]
2018-05-01 08:33
#79

#77 "Ska bli…" Jaja, den som lever får se.

Zepp
2018-05-08 00:47
#80

Men först så måste vi lösa sjukvårdskrisen i Stockholms landsting, dvs där man blandat ihop sina partners med konsulter och fått en av världen dyraste sjukhus..

Så dyrt och ineffektivt att man snart inte har råd med att ta emot patienter?

Iallafall så löste det en hel del av sjukvårdsköerna, dvs det är knappast någon ide att stå i kö, så snart är allt köande avskaffat.

De enda som står kvar i kön är alla konsulter.. och då har sjukvårdförsäkringar på andra sjukhus, i privat regi.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-05-26 18:41
#81

Svårt att se socialdemokraternas vikande siffror i opinionsundersökningarna som något annat än ett utslag av att väljarna tappat förtroende för dem och inte längre tror dem på deras ord. "Det är väldigt mycket utspel och signaler från Socialdemokraternas sida - tröttsamt mycket rentav - men i praktisk politik levererar inte regeringen" skriver Anna Dahlberg i en krönika i Expressen. 

 "Förra året beviljade Migrationsverket totalt 135 529 uppehållstillstånd, vilket är den näst högsta siffran någonsin. Ett bra mått på hur många som får stanna i Sverige på flyktingrelaterade grunder är antalet kommunmottagna. Det handlar alltså om personer som har fått ja på sin asylansökan, deras anhöriga och kvotflyktingar, som antingen anvisas till en kommun eller bosätter sig där på egen hand. 

Under åren 2014-17 uppgick denna grupp till drygt en kvarts miljon människor. I år väntas kommunerna ta emot ytterligare 46 000 nyanlända. Därtill kommer de drygt 9 000 ensamkommande som ska ges en ny chans till uppehållstillstånd trots att de saknar asylskäl. Nästa år är prognosen 30 900, och då upphör även den tillfälliga, skärpta asyllagen att gälla. Det är långt ifrån någon europeisk miniminivå. Och det är heller inte bilden av en stängd gräns. Som jämförelse låg snittet för antalet kommunmottagna flyktingar under åren 1996-2004 på runt 11 000 per år."---

"Det är denna verklighet som finansminister Magdalena Andersson (S) fångar upp när hon uppmanar asylsökande att söka sig till andra EU-länder och konstaterar att en välfärdsstat inte kan expandera hur snabbt som helst. Ändå lyfter inte S, utan rasar i opinionen.

Den rimliga tolkningen är att väljarna inte ser kopplingen mellan ord och handling. Det är väldigt mycket utspel och signaler från Socialdemokraternas sida - tröttsamt mycket rentav - men i praktisk politik levererar inte regeringen. Återvändandet fungerar inte, trots Ygemans storstilade löften, utan havererade tvärtom i höstas när vuxna personer med utvisningsbeslut kunde börja skicka in gymnasieansökningar på grund av regeringens slarv. Ovanpå detta kommer nu den så kallade gymnasieamnestin för ensamkommande, som snart ska röstas igenom i riksdagen."--- 

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/migrationsfragan-ar-mer-an-cynisk-valtaktik/

[Hayabusa]
2018-05-26 18:44
#82

#81 Så är det.

Zepp
2018-05-29 00:39
#83

Mm.. ett problem är att så gott som alla partier förutom Centern och MP i princip försöker bli bättre på SDs planhalva!

Dvs S har gjort de åtgärder som krävs vad gäller både stängda gränser och dessutom vad gäller debaklet vad gäller de unga afghanerna, dvs om vi bara hade hunnit med när det gällde så skulle de ha fått stanna.

Aså om man försöker spela på SDs planhalva så är  man lixom rätt sent ute och har det mesta att förlora.

Problemet är snarare att de knappast har framfört egna förslag.. tex inom bostadspolitiken, dvs det blir inga billiga bostäder, det blir svindyra bostadsrätter.

Och antagligen till hösten så får vi en kris inom bostadsbyggnadsektorn när det knappast går att sälja några nya bostadsrätter!

Och det har oxå sitt eget skede.. iomed att inga/iallafall väldigt få kommuner vill ha billiga bostäder för folk som knappast ens kan betala hyran, för då får de oxå försörja dessa.

Iallafall så slopade Alliansen själva grunden för bostadspolitiken, fastighetsskatten, dvs överföringen av medel från de som var välbeställda till de som inte hade råd att betala så hög hyra.

Men detta har vi ju röstat för i flera val.

Synd om dem som du inte kunde få alla fördelarna.. och nu står vi här!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: