Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 2926 ggr
Tjeja
4/1/18, 11:33 PM

Riksdagsvalet 2018-del 2

Ny aktuell tråd om Årets val! Då den föregående tråden från 2015 inte känns lika aktuell längre. 

Prata om rafflet och upptakten inför valet. Vad tror ni det blir för resultat i slutänden? Kommer det bli någon form av regeringsbyte? Vilka partier tror ni bildar regering i slutänden? Kommer några åka ur riksdagen? Kommer något annat parti att kanske ta sig in? o s v.

Här är en länk till tidigare tråd som startades 2015.  

https://politik.ifokus.se/discussions/564aecf28e0e7436310007dd-riksdagsvalet-2018

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Göstage]
4/2/18, 6:49 AM
#1

Lite fakta inför valet 2018:

"I valet till riksdagen får preliminärt cirka 7 268 000 svenska medborgare folkbokförda i Sverige rösta, vilket är 98 000 fler än i 2014 års val. Även Svenska medborgare i utlandet får rösta i riksdagsval. SCB gör ingen prognos om hur stor denna grupp blir, men 2014 var det drygt 161 000 som fick rösta från utlandet."---

"Om vi studerar de röstberättigade i 2018 års val efter ålder minskar antalet unga väljare jämfört med 2014 års val. Antalet förstagångsväljare, de som fyllt 18 år sedan föregående val, blir cirka 383 000 personer, vilket motsvarar 5,3 procent av de som får rösta i riksdagsvalet. Det är en minskning med cirka 62 000 förstagångsväljare, motsvarande 0,9 procentenheter av alla röstberättigade sedan 2014."---

 "Totalt beräknas cirka 578 000 utländska medborgare få rösta i val till kommunfullmäktige, vilket är 123 000 fler än 2014. De utländska medborgarna som får rösta i val till kommunfullmäktige motsvarar därmed 7,4 procent av de som får rösta i kommunfullmäktigevalen, en ökning med 1,4 procentenheter."---

Källa SCB

"Allt du behöver veta inför riksdagsvalet 2018"

Några andra trådar:

"Viktigaste valfrågorna 2018"

"Har du bestämt dig?"

"Uppåt eller nedåt?"

[Göstage]
4/2/18, 8:12 AM
#2

Ännu år 2018 är det inte en självklarhet för alla att kunna utnyttja sin rösträtt:

"Polisen har uttryckt oro över att kvinnor i utsatta områden kan hindras från att rösta. – Vi har noterat vid ett antal tillfällen och vid olika val att människor har hindrats, eller att man försökt hindra människor, att rösta. Det kan röra sig om att meningsmotståndare och kvinnor hindras från att rösta, säger Stefan Hector, polisens kommenderingschef för valet i Sverige 2018."---

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/kvinnor-kan-hindras-från-att-rösta-i-valet-1.5475261

VeilofElysium
4/3/18, 12:49 AM
#3

Tror att alliansen kommer vinna med väldigt liten marginal eftersom att de tvingas gå ihop då SD blir större än M.  S fortsätter som största parti men MP och Vs röster tillsammans är inte tillräckligt för en rödgrön regering ska gå vidare. 

Jag själv är tvärsäker vad jag ska rösta på och hoppas på förändringar vilka som än styr från nästa val.

annia1
4/3/18, 1:57 AM
#4

Det som var intressant förut var ju att se hur stora SD skulle bli eftersom de hela tiden ökade. Nu är inte det intressant längre eftersom de slutat öka och istället minskar/t. Och M gått uppåt igen istället.

Det som jag ser som intressant nu, är ju att tre partier kan åka ur riksdan. 

MP har vad jag vet inga som ev kan stödrösta på dom så de måste klara sig på egen hand.
L. De ligger så pass nära 4 % gränsen så de borde kunna få stödröster. Eller så tänker folk att de klarar sig i alla fall eftersom de ligger över gränsen och låter bli att stödrösta och då kanske faktiskt åker ur.

KD när det gäller kd så är det knepigare. Var en på tv förut, vet inte vad han var för nåt, men kunde tydligen det där med analyser gällande stödröstning. Han sa att den kritiska gränsen för att KD ska få stödröster är 3 %. Om dom ligger över så kommer andra stödrösta, men om dom låg under så skulle folk inte stödrösta för de skulle anse att det var bortkastade röster för de skulle inte komma upp i 4 % i alla fall.

Jag tror inte det kommer in nå nya partier. Det här nya som mest verkar vara avhoppare från SD, det är för lite tid kvar till valet för att de ska hinna få ihop tillräckligt med väljare. 
FI har försökt förut och inte kommit in, tror inte de kommer in i år heller.

Så om det åker ut tre så har vi bara 5 partier kvar i riksdan. M och C på alliansen sida. Sen S och V på andra sidan. SD emellan. Så då blir det intressant vilka som kommer bilda regering.

S kommer väl sannolikt bli det parti som får mest röster som enskilt parti, men om det räcker för att bilda regering, då med stöd av  V, vete katten.

.

[Hayabusa]
4/3/18, 9:10 AM
#5

#4 Frågan, som jag själv ställer mig, är hur folk verkligen röstar på valdagen? Får en känsla av att det skiljer en del mellan analyser/undersökningar och verklig utgång. Att diskrepansen är större idag än tidigare.

sponny
4/3/18, 9:52 AM
#6

#5 Jag har också fått för mig det. Vill minnas att undersökningarna visade en knapp seger för anti-brexitsidan. De förlorade. Strax innan valet ledde Clinton. Hon förlorade. Och SD blev större än vad undersökningarna sa.

Jag får en känsla av att folk inte vill berätta vad de ska rösta på.

Annons:
[Hayabusa]
4/3/18, 10:04 AM
#7

#6 Precis. Kan bara gå till mig själv - om jag får frågan så skulle jag ogärna berätta vad jag röstar på. Varför? Tja, idag vet man ju aldrig hur en sådan info skulle kunna användas mot dig.

annia1
4/3/18, 2:17 PM
#8

#4 #5 Jag håller med om att mätningar kan slå fel. 

Men när det gäller de här tre partierna så har de stadigt gått nedåt. Om det bara var så att folk inte säger vem dom faktiskt skulle rösta på så borde det vara större variationer på upp/ner i de mätningar som gjorts, för vad jag vet så är det ju olika personer som tillfrågas och det är ju flera olika som gör undersökningar. Så att de ligger runt 4 % och under, det tror jag man kan tro på. Sen vart dom faktiskt hamnar på valdagen återstår att se.

När det gäller SD att folk inte sa/säger att dom skulle rösta på dom ligger väl mycket i att alla SD:are anses vara rasister.

.

kamera0710
4/3/18, 4:04 PM
#9

Ja, det kan bli intressant att se det faktiska valresultatet kontra opinionsmätningarna  . Ibland har det ju varit stora skillnader.

Jag hoppas för övrigt att media prioriterar vad partierna faktiskt vill göra och inte bara tjatar om vem som ska regera med vem.

[Göstage]
4/3/18, 7:23 PM
#10

Det var ju viss uppföljning på Politik iFokus av gallup före och efter förra valet, och den största bommen skedde som säkert alla redan känner till på SD. I sista opinionsundersökningarna då hade de olika instituten så här för det partiet: , UM 11,1, SIFO 10,3, Skop 8 (!), Yogov 11,1, Novus 9,6, Ipsos 9,4 och Demoskop 10,2. Det faktiska resultatet i valet blev 12,9%. I snitt alltså c:a tre procentenheter fel för opinionsinstituten. Några av företagen har väl försvunnit sedan dess, och de andra kanske har kalibrerat bättre den här gången…

Varför de låg så snett kan ju vara som någon redan skrivit, att de som röstar på SD var/är rädda att bli brunsmetade, det kan också vara så att deras väljare mer än andra misstror valutfrågningar och svarar att de inte vet eller inte vill svara. Sedan finns det ytterligare en teori, och det är att utfrågarna pillar med resultatet. Enda gången jag svarat på vad jag skulle rösta på var när SIFO ringde mig för ett valår för en del år sedan. Innan den utfrågande damen till slut lagt på luren hade hon berättat att hon röstade på sossarna själv…

[Göstage]
4/4/18, 7:32 AM
#11

Inte bara opinionsundersökningar som riskerar ses med viss skepsis, även så kallade valkompasser kanske bemöts med större misstro i en tid då algoritmer blivit ett hett diskussionsämne. Ett företag som presenterar sig med "vi älskar sökmotoroptimering, vi arbetar ständigt för att förbättra våra optimeringsmetoder" och "vi är ett gäng sökmotoroptimerare som andas algoritmer och brinner för äkta sökoptimering" driver samtidigt en stor valkompass på nätet. Det får åtminstone mig att dra öronen åt mig från att svara i kompassen…

[Göstage]
5/29/18, 8:03 PM
#12

Löfven och Åkesson möts i duell i Aktuellt i morgon, onsdag.

https://www.svt.se/nyheter/forsta-debatten-nagonsin-mellan-akesson-och-lofven

Inför förra valet lät det annorlunda från socialdemokraterna.

"Vi tänker visa att du och ditt parti svikit de idéer som en gång byggde folkhemmet, sade Åkesson. Han utmanade Stefan Löfven på duell. – Om du vågar så möts vi i en duell om detta, du får gärna välja tid och plats. Du ska helt enkelt inte komma undan. Men någon sådan duell är inte aktuell, meddelar Socialdemokraterna. ”Åkesson har alla möjligheter att debattera mot Löfven i tv:s partiledardebatter. Enskilda dueller sker mellan Löfven och Reinfeldt eftersom de är statsministerkandidater”, skriver Erik Nises, pressekreterare hos Stefan Löfven, i ett sms till DN."--- 

https://www.dn.se/nyheter/politik/lofven-nobbar-akesson/

Skall man tolka det så att sossarna ser Åkesson som statsministerkandidat det här valet?

[Göstage]
6/5/18, 9:45 AM
#13

SCB:s stora väljarundersökning görs två gånger årligen, och den dagsfärska är den sista inför valet 2018. Bilden från andra undersökningar av att S rasar medan SD går kraftigt framåt befästs i SCB:s undersökning.

Källa.

Annons:
[Hayabusa]
6/5/18, 9:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 Från artikel, det förefaller dock blivit något knas eftersom M är med två gånger.

[Hayabusa]
6/5/18, 10:07 AM
#15

S = 28,3% vilket är c:a 4% (enheter) lägre än november. Källa SR

[Göstage]
6/5/18, 10:32 AM
#16

Hade sydsvenskarna fått bestämma närmar sig Vänsterpartiet nedflyttningsstrecket - 4,5% stöder partiet i Skåne och Blekinge. 👍 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/moderaterna-ater-andra-storsta-parti-i-sydsverige

[Hayabusa]
6/5/18, 10:41 AM
#17

#16 I min kommun finns de knappt längre…

[Göstage]
6/25/18, 9:36 AM
#18

"Internet får allt större betydelse för politiken, enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet”.

"71 procent av de tillfrågade uppger att de använder internet som källa för politisk information, jämfört med 47 procent inför valet 2014."---

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/internet-allt-viktigare-for-politiken

Fast det verkar som om debatten mest förs på Facebook och Twitter numera. Nog var det mer intensitet här t.ex. inför förra valet?

Tjeja
6/26/18, 11:03 AM
#19

Förs debatten på fb och twitter nu? Använder inte twitter så där har jag ingen koll. På fb ser jag en och annan men de flesta är mest tysta i mitt flöde. Lite lokala debatter om vad som borde byggas etc i lokala politiska fb grupper. Tycker för min del att det är väldigt tyst från gemene man. Ja här är det också betydligt tystare än förra valet. Där jag ser mest debatt och politik är ändå i media som vanligt. Även om jag ser/läser även medias debatter på nätet istället för direkt i papperstidningar o på tv. Känns som att folk rent generellt är mer försiktiga med att uttrycka sina åsikter öppet nu. Även på nätet. Så som "svenskarna och internet" också rapporterar tror jag att självcensuren är hög nu för tiden i rädsla för näthat. Vi Svenskar är ofta konflikträdda och åsiktslösa ynkryggar så länge vi inte känner oss trygga i att majoriteten verkligen delar vår åsikt och anser att den är rätt och god.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
6/26/18, 11:15 AM
#20

#19 Jag har vare sig FB, Twitter eller Instagram. Känner inget behov utan snarare befrielse :)

Om jag däremot använde dessa så skulle jag vara oerhört försiktig med hur jag uttryckte mig. "Better safe than sorry", så att säga…

Fegt? Ja, kanske det men jag väljer mina debatter & strider.

Annons:
[VSK]
6/26/18, 1:18 PM
#21

#19

Av ren nyfikenhet. Vad menar du med svensk?

Emo
6/26/18, 3:47 PM
#22

#21 Nu blev jag också intresserad. Vad lägger du i begreppet svensk?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
6/26/18, 4:29 PM
#23

#18  Jag har varken FB eller Twitter själv, kanske jag skulle ha tillagt. Däremot finns det ju vissa sajter som har twitterflöde där man kan ta del av en del som skrivs på Twitter.

[Göstage]
7/9/18, 3:54 PM
#24

#0 Tyvärr blev inte tråd 1 stoppad, så nu pågår riksdagsdiskussionen i två parallella trådar. Bara att försöka hänga med…

https://politik.ifokus.se/discussions/564aecf28e0e7436310007dd-riksdagsvalet-2018?discussions-1#39

Carmarino
7/9/18, 7:45 PM
#25

#24 Det är ju inte lätt att veta att det finns en ny tråd när det inte stod något om det i tråd 1, men flytta gärna mitt inlägg hit istället om det går.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/9/18, 8:04 PM
#26

#25 Nej, det kan knappast du veta, så det var ingen kritik. Den första tråden började ju redan 2015, och det har ju hänt en del på vägen så det var väl det som var tanken med en tråd påbörjad 2018.

[Göstage]
7/16/18, 5:07 PM
#27

Verkar vila lite semesterlugn över valdebatten just nu, men snart står nog partiledarna på någon brygga och håller sina sommartal.

Fast i mycket känns det som om det mesta är avgjort, det skall nog mycket till om t.ex. sossarna skall kunna rädda sig från rekordlåga siffror, och knappast en framgrävd skandal modell större lär väl rubba SD:s framfart. "Årets Björn Söder" är ju avklarad, och Ekeroth går knappast inte att ta till ännu ett varv. 

MP kanske kan rycka till sig lite väljare från det förre bondepartiet C om torkan fortsätter fram emot valet. För KD hjälper nog varken hjälp uppifrån eller från Bert längre. Moderaterna fick kanske sin Kristerssoneffekt lite för tidigt, möjligen inser deras väljare att skillnaden mot AKB är mindre än de först hoppades på. Vänstern fortsätter antagligen att plocka missnöjda väljare från sossarna, medan det hotar ett krisval för Liberalerna. De senare kan nog redan nu börja se sig om efter något nytt i partiledningen efter valet.

Annons:
[Göstage]
7/16/18, 8:04 PM
#28

Valmyndighetens information inför valet:

https://www.val.se/

[VSK]
7/16/18, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#27

Tycker inte det ser så ljust ut för MP (lyckligtvis).

[Göstage]
8/2/18, 11:00 PM
#31

"I de allmänna valen 2014 fortsatte trenden av ökande valdeltagande och ökande andel förtidsröstande.

Det var 85,8 procent av de röstberättigade i riksdagsvalet 2014 som gick och röstade. Motsvarande andelar i valen till landstingsfullmäktige och kommunfullmäktige var 82,4 respektive 82,8 procent. Det innebär att valdeltagandet fortsätter öka i alla tre valen, nu i tre på varandra följande val.

Även förtidsröstningen ökar. Nästan 2,7 miljoner personer valde att förtidsrösta, vilket motsvarar 42 procent av de röstande i riksdagsvalet. Motsvarande andel i 2010 års val var 39 procent och i 2006 års val var andelen 32 procent."---

Källa SCB

[VSK]
8/2/18, 11:14 PM
#32

Kan mkt väl bli som så att valdeltagandet blir lägre i år då man på social media uppmanar muslimer att inte rösta på demokratiska partier då de vill ha sina egna Sharialagar (det gjorde man även 2014).

Å andra sidan så är det många mer invandrare som röstar på SD så det kanske blir hugget som stucket. Tids nog så vet vi.

[Göstage]
8/8/18, 6:21 AM
#33

Valstugorna börjar komma på plats. Men är det några andra än de redan frälsta som besöker dem?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/valstugorna-en-tradition-som-inte-paverkar-valet

Carmarino
8/8/18, 9:35 AM
#34

#33 Brukar försöka undvika dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Aasi1
8/8/18, 5:54 PM
#35

Det kanske är bra för äldre som inte inte lika lätt hittar information på nätet och sociala medier. Om någon skulle stå mellan olika partier så finns det möjlighet att gå dit och fråga. Själv har jag aldrig besökt en valstuga men tror de behöver finnas många olika kanaler för att nå folk och vissa föredrar valstugor och andra sociala medier. Det är nog sant att man inte besöket de valstugor man redan vet man står längst ifrån. Hade själv aldrig besökt Vänsterpartiets valstuga om jag skulle besöka en valstuga, då det hade varit slöseri med tid både för mig och de som står där

[Göstage]
8/9/18, 7:21 AM
#36

Då är det en månad kvar till valdagen den 9 september. Och om mindre 14 dagar öppnar förtidsröstningslokalerna. Det drar ihop sig!

[VSK]
8/9/18, 7:49 AM
#37

#36

Som man väntat på detta, tills man fick höra om DÖ 2.0

Carmarino
8/9/18, 2:05 PM
#38

Smålandsposten:

Varannan SD-röst bortkastad

Nästan 12 000 kronobergare röstade på Sverigedemokraterna i kommunvalet 2014. De fick dålig valuta för sina röster. På mindre än hälften av SD:s platser sitter det idag en person som företräder partiet.

"En röst på oss, är en röst för förändring", stod det på affischerna. Men istället resulterade många av rösterna på Sverigedemokraterna i kommunvalet 2014 i en tom stol. Eller kanske en person som inte företräder det parti man röstat på.

-----

Enligt Valmyndighetens sammanställning den 30 juli fanns det 87 tomma stolar i kommunfullmäktige runt om i landet. Nästan alla, 80 stycken, tillhör SD. Det innebär att ”det enda oppositionspartiet” i realiteten överlämnar makt åt de övriga partierna.

Ändå ger de tomma SD-stolarna inte hela bilden. På många av partiets mandat sitter idag personer som blivit uteslutna av partiet eller själva valt att lämna det. En del har gått över till ett annat parti än det väljarna röstade in dem för.

-----

Redan 2006 kom Sverigedemokraterna in i fullmäktige i sex av länets kommuner. Tre mandatperioder senare är SD fortfarande ett parti med övervägande oerfarna kandidater. Av de 47 personer som kandiderade för SD på kommunnivå i Kronobergs län i förra valet är det bara 17 som återfinns på årets listor. Av de sammanlagt 90 kandidaterna på SD:s kommunlistor i länet är den stora merparten personer som är nya i politiken.

Man hör ofta förklaringen att SD haft svårt att fylla sina platser för att man växt så fort. Men det är inte bara rekryteringen av politiker som är problemet utan också att behålla dem. Tror du det blir lika rörigt kommande mandatperiod?

– Det är nog en kombination. Och mitt tips är att de här problemen kommer att fortsätta, säger Magnus Hagevi*.

http://www.smp.se/nyheter/varannan-sd-rost-bortkastad/

Visserligen gäller detta Småland, men det verkar vara ungefär lika illa i resten av Sverige.

* Magnus Hagevi, statsvetare vid Linnéuniversitetet och Smålandspostens expertkrönikör inför valet i september.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/9/18, 2:37 PM
#39

#38 Den här gången kanske de är bättre förberedda på att det behövs mer folk och rätt folk ute i kommunerna. De har ju haft tid på sig att förbereda sig!

http://politik.ifokus.se/discussions/58e1fa67ce12c449040002d1-klarar-sd-en-valframgang-2018-pa-lokalplanet?4d71244cb9cb4621410460db-2

[VSK]
8/9/18, 11:18 PM
#40

En månad kvar och jag tänker lägga in några artiklar varje dag (om jag inte får förhinder) om hur tryggt vi har det i det här landet. Håller mig till ett fåtal blaskor. 

Idag 

Man jagas efter att ha attackerat kvinna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmjb6X/man-jagas-efter-att-ha-attackerat-kvinna

En man svårt skadad i knivattack i Solna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qlkq5q/en-man-svart-skadad-i-knivattack-i-solna

Skottlossning i Liljeholmen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nAK40/skottlossning-i-liljeholmen

En till sjukhus efter skjutning i Malmö.
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-man-hittad-skottskadad-i-malmo/

[VSK]
8/10/18, 6:13 AM
#41

En man blev knivskuren i Upplands Väsby under natten mot fredag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnBbro/man-hittad-allvarligt-knivskuren--en-gripen

Annons:
[VSK]
8/10/18, 6:17 AM
[VSK]
8/11/18, 6:46 AM
#44

Nu står det om yxmannen på icke betalsida sida.

Yxman rånade 80-åring på bil – försvann med hunden Coco i bilen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3GmJ5/yxman-ranade-80-aring-pa-bil--forsvann-med-hunden-coco-i-bilen

[[eskils_]]
8/11/18, 12:07 PM
#45

Död person hittad vid förskola i Rinkeby/Tensta, misstänkt mord.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/person-hittad-dod-utomhus

[VSK]
8/12/18, 9:29 AM
[Göstage]
8/12/18, 1:09 PM
#48

Länsstyrelserna utfärdar bestämmelser när det är tillåtet att sätta upp valaffischer. Från och med idag är det tillåtet för partierna i huvudstaden att sätta upp sina valaffischer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/i-dag-satter-valaffischeringen-igang

Annons:
[VSK]
8/12/18, 1:18 PM
[Göstage]
8/15/18, 8:40 AM
#50

Konsten att göra en höna av en fjäder.

Rubrik:

"Jimmie Åkesson stod i centrum i flera bråk under Expressen TV och DiTV:s stora partiledardebatt på tisdagskvällen. – Nu pratar jag!, röt han bland annat till Jonas Sjöstedt (V) under en hätsk diskussion om migrationen. Efteråt stormade SD-ledaren rakt förbi pressen och lämnade byggnaden. Enligt SD lämnade Åkesson på grund av tidig avresa till Östersund på onsdagsmorgonen."---

Att ha en tid att passa, är det att "storma ut"?

Och förresten, hur var det nu, fick inte arrangören Expressen en intervju? Kanske var det rent av tidningens fel att han inte hann tala med de andra församlade?

"Efter debatten stormade Jimmie Åkesson rakt förbi den väntande pressen, men innan SD-ledaren lämnade byggnaden gav han en intervju till Expressen: – Det var viktiga ämnen som debatterades, men tyvärr låter det ungefär som det brukar göra. De två gamla blocken tjafsar med varandra om vem som har gjort mest dumt och mest rätt, sa Jimmie Åkesson och fortsatte: – Det drabbar ju mig eftersom jag inte har ansvar för någonting i det här landet än. Trots bråken var Åkesson ändå nöjd med debatten: – Jag tycker ändå att det var en ganska bra debatt."

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/akesson-stormade-ut-efter-braken/

[Hayabusa]
8/15/18, 8:49 AM
#51

Sanna mina ord :)

Sjöstedts "ynkedomens politik" är väl snarast vad han själv står för. Varför i hela fridens namn ska illegala & papperslösa invandrare gå före skötsamma människor som de facto betalar notan för välfärdssamhället?

[VSK]
8/15/18, 9:42 AM
#52

Har slutat att fylla i i den här tråden gällande alla grova brott som sker då det skrivs om det ändå.

#50

Tror Åkesson var i Skellefteå igår och höll tal så han åkte ned till partiledardebatten som han sagt i inslag på fb för att sen åka uppåt landet igen för att fortsätta sin valturné. 

Är väl ingen vettig person som räknar med att MSM skulle bete sig mindre smutsigt nu än normalt.

[Göstage]
8/15/18, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Även det här valet idkar sossarna dörrknackning, vilket en del inbrottstjuvar nog tackar alldeles extra för.

(Twitterbild.)

[[eskils_]]
8/15/18, 11:09 AM
#54

#53 Nej, intelligens är väl inte det som sossarna är direkt kända för. Inte heller omsorg om befolkningen.

Men makten vill de ju gärna ha… 😕

[Göstage]
8/17/18, 12:15 PM
#55

Första valreklamen kom i brevlådan idag, först ut var Max Sjöberg, Liberalerna. Returpappersinsamlingen hälsar och tackar.

Annons:
[VSK]
8/17/18, 12:26 PM
#56

😃

[[eskils_]]
8/17/18, 1:20 PM
#57

Här kom första valreklamen igår, från Moderaterna.

"Du har ju levt och verkat i Sverige i många år (…) Du och din generation kan vara stolta över mycket i det Sverige som ni lämnar till barn och barnbarn!

Samtidigt kan varken du eller jag blunda för det som går riktigt illa." osv..

En del vettiga saker. Sparar det tills vidare.

Carmarino
8/17/18, 2:57 PM
#58

Det är tryckfel på samtliga 7,8 miljoner röstkort som just nu är på väg ut till alla röstberättigade i landet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7021920


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/20/18, 2:17 PM
#59

"För 1 000 kronor kan du köpa en röst – till vilket parti du vill. Erbjudandet har florerat i flera Facebook-grupper på sistone, menar Peter Englund som själv sett flera privatpersoner sälja sina röster. – Det är för jävligt, säger han."---

"Anna Nyqvist, kanslichef för Valmyndigheten, ser allvarligt på försäljningen av röster. – Är det så att man ser människor sälja sina röster, så är det ett brott som ska anmälas. Det är brottsligt enligt brottsbalken 17 kapitlet 8 paragrafen. Det ska utredas av polis, och kan straffas med böter eller fängelse i högst 6 månader. Valmyndigheten ser inga tecken på någon organiserad röstförsäljning, men har sett en tråd på Facebook där sådant diskuterades. Den tråden är numera borttagen."--

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AAMq/valjare-saljer-sina-roster-pa-facebook-det-ar-for-javligt

Knappast någon spridd företeelse utan mer en höna av en fjäder, men det kan ju vara intressant att fundera på om man själv skulle sälja sin röst för en tusenlapp. Jagv skulle jag inte göra det, men rent teoretiskt finns det kanske en gräns för de flesta av oss där priset och moralen möts. 🤔

Fast vem skulle betala en packe tusenlappar för röster som knappast blir så många att de kan ha någon påverkan?  Möjligen skulle någon kunna köpa in sig i kommunfullmäktige på någon liten ort, men varför?

Carmarino
8/20/18, 2:26 PM
#60

Nu ökar risken för utländsk påverkan på valet

SVERIGE Med tre veckor kvar till valet är risken som störst att utländska aktörer försöker påverka valet. En vanlig metod är smutskastning av enskilda politiker.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/nu-%C3%B6kar-risken-f%C3%B6r-utl%C3%A4ndsk-p%C3%A5verkan-p%C3%A5-valet-1.7766238


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

annia1
8/22/18, 2:18 AM
#61

Lite OT då det inte handlar om riksdagsvalet, men risken finns väl att även nåt riksdagsparti använder sig av metoden. Även om dom när dom fått frågan, säger att dom inte gör sånt.
Stått i aftonbladet. 

Socialdemokraterna i stockholm har vänt sig till ett influence företag. Dom skickar ut erbjudande till personer som har många följare på tex instagram med erbjudande om pengar om dom lägger upp en bild och skriver om en viss sak. Summan som man skulle kunna få om man har riktigt många följare är 10 000. Man kan väl säga en bra sak, att det skulle tydligt stå att det var i samarbete med socialdemokraterna, eller ja riktigt tydligt är det väl inte för det står inte socialdemokraterna i stockholm.

När S i stockholm blev konfronterade med det hela så backar dom. 

Att det uppdagades berodde troligen på att dom skickade ett erbjudande till en Medarbetare på aftonbladet. Så dom gjorde en rejäl miss. För hade det inte varit en som arbetade på en tidning så hade det nog gått obemärkt förbi för allmänheten.

Så inte bara fake news/utländsk påverkan man ska vara förberedd på.

.

annia1
8/22/18, 2:19 AM
#62

Michael Svensson, moderaten som fuskat med avdrag. Han har valt att avgå från sin riksdagsplats och slutar med politiken. Han inser att han blev en belastning för partiet. 

Från aftonbladet.

.

Annons:
[Göstage]
8/22/18, 7:31 AM
#63

#63 Här är en till, en KD-politiker den här gången, som fastnat med handen i syltburken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/gPe97a/penilla-gunther-kd-lat-riksdagen-betala-privata-resor-med-hyrbil

Carmarino
8/22/18, 1:31 PM
#64

Sverigedemokraterna backar medan Moderaterna går framåt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverigedemokraterna-forlorar-stod


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/22/18, 1:48 PM
#65

#64 Balieffekten?

annia1
8/23/18, 3:45 AM
#67

Centern har uteslutit mikail Yüksel med omedelbar verkan. Enligt C ska han dolt sitt samröre med en turkisk högerextremistisk organisation. (grå vargarna). 

Enligt Mikail så förnekar han att han haft samröre med dom. Han säger att han hela tiden varit öppen med att hans pappa haft samröre med dom och han vid olika tillfällen träffat representanter för grå vargarna. Då på grund av att de träffat hans pappa då. Men själv har han då inte haft nåt samröre.

Det som blir lite lusigt. Han står som andra namn på göteborgs riksdagslista. Så han kan faktiskt bli invald i riksdagen och han blir då en politiskt vilde. 

Centern ska se om dom hinner få ut nya valsedlar.

Nåt som blir osmakligt i det hela om det stämmer. C säger att dom haft kontakt med mikail om detta och han säger att dom inte sagt ett ord. Enligt tidningen så visste han inget när dom kontakta han.

Från aftonbladet.

.

Carmarino
9/1/18, 2:07 PM
#68

Det här skrämmer mig faktiskt.

Vips är demokratin avskaffad

HD och Sydsvenskans senior columnist Per T Ohlsson berättar om ett kusligt scenario: "Att skydda demokratin, vår viktigaste gemensamma tillgång, är som att teckna brandförsäkring. Det låter sig inte göras när det väl börjat brinna."

https://www.hd.se/2018-08-26/vips-ar-demokratin-avskaffad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
9/1/18, 5:30 PM
#69

#68 Håller med om att demokratin och de mänskliga rättigheterna, bl a för kvinnor, måste försvaras! Bra idé att göra som andra länder och kräva kvalificerad majoritet i en sådan eventuell riksdagsomröstning.

Men inte är jag oroad. Tror inte att varken V eller NMR el dyl kan få med sig en riksdagsmajoritet på att avskaffa demokratin i Sverige, två gånger, ens med enkel majoritet.

Eller hur tänker du?

Annons:
Carmarino
9/1/18, 5:38 PM
#70

#69 Tänker som så att det inte är många som tror att deras land ska bli en diktatur när de har fria val, men de senaste åren är det många länder som börjar dra åt det hållet. Turkiet och Polen till exempel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
9/1/18, 5:48 PM
#71

#70 Turkiet har väl aldrig varit någon riktig demokrati. Polen kan man vara lite oroad för, där finns nog några kommunisttendenser kvar, liksom i andra öststater. Men folk protesterar ju lyckligtvis.

Men Sverige?

Carmarino
9/1/18, 5:55 PM
#72

#71 Kanske inte, men Turkiet var ju mer demokratiskt tidigare i alla fall.

Hitler kom till makten i fria val. Sedan gick det snabbt utför med demokratin. Vad är det som säger att just Sverige skulle vara något undantag. Särskilt inte med de mesiga politikerna vi har. De böjer sig som rön för vinden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
9/1/18, 6:11 PM
#73

#72 Hitler kom till makten därför att Tyskland hade lidit svåra förluster i första världskriget och fick ett förnedrande fredsavtal på det. Så folk var allmänt kränkta, förbannade och frustrerade, vilket han utnyttjade, bl a genom att skylla riksdagshusbranden och annat på en "judisk konspiration". Så fick han igenom en upprustning av krigsindustrin för att få "revansch" på sina grannländer. Etc.

En liknande läge finns nog inte här idag. Visst är många svenskar förbannade och frustrerade här också, men inte i samma utsträckning, och det kan avhjälpas med en annan ekonomi- och invandringspolitik.

Inget riksdagsparti vill väl avskaffa demokratin. Och något islamistiskt, nazistiskt eller kommunistiskt parti lär aldrig växa sig så stort i Sverige. Tror jag. Hoppas jag.

Carmarino
9/1/18, 6:44 PM
#74

#73 Ja, det är just det där sista "Tror jag. Hoppas jag". Jag tror inte det heller och jag hoppas att det inte kan bli så, men det som skrämmer mig är den där lilla gnagande oron att det faktiskt skulle kunna hända.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
9/1/18, 7:29 PM
#75

#74 Vilken sorts diktatur är du rädd för, och vilket eller vilka partier skulle genomdriva den?

Carmarino
9/1/18, 7:39 PM
#76

#75 I det här valet är det nog inte någon större risk, eftersom ingen får egen majoritet, men det finns ju flera partier som nog gärna hade sett att demokratin avskaffades.

Har förvisso inte satt mig in i det riktigt, men partier med nazistiska eller kommunistiska rötter har en tendens att sträva mot diktatur om de får chansen. Sedan skulle jag inte vilja hamna under islamistiskt styre heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
annia1
9/2/18, 2:20 AM
#77

Det här med risken att förlora demokrati. Man måste nog titta på varje land för sig för att förstå varför dom drar åt nåt håll. 

Eftersom jag inte tänker så mycket på hur andra länder är uppbyggda politiskt sett så har jag kikat lite på turkiet och polen som nämns. Och i dom länderna kan nog finnas flera orsaker. Varav två nog kan vara gemensamma.

Båda länder har president. Nu stod det inte så mycket om polen, men turkiets ska mest ha en ceremoniell makt. Men för mig verkar det som många lyssnar på han. Och har även uppfattningen att många lyssnar på polens president (oavsett vilken makt han har) Så de lyssnar  då på bara en man. Men sen den andra faktorn som jag tror spelar stor roll. Det är religion.

Polen är i huvudsak katoliker och Turkiet är näst intill alla muslimer. Båda religioner är väl kända för att de som har dom så lever inte alla, men rätt många utifrån religionen. Och att de följer det som den högsta inom sin religion säger. Så om den säger nåt nytt så följer dom det. Sen fanns det några andra saker. Men tror de två är de som är viktigast i de två länderna.

Om vi tittar på sverige. Jag tror inte vi skulle förlora demokratin inte ens om nåt parti fick egen majoritet. Största orsaken är att det krävs ju två röstningar/voteringar med ett val emellan. Och att ett parti skulle få egen majoritet i två val efter varandra det lär inte hända. Inte om det partiet har lagt förslag om att ändra på tex våran rösträtt. För människor vill inte förlora sin rösträtt så de skulle då se till att rösta på nåt annat parti.

Så den här skrämselpropagandan som en del kör med gällande SD att vi skulle förlora demokratin och förlora möjligheten till fria val. Det är just bara skrämselpropaganda. För SD har inte så många kärnväljare att de skulle rösta på SD bara för att det är SD. Så i valet som skulle vara så skulle SD minska rejält, minska så mycket så frågan om de ens skulle bli kvar i riksdan.

Om man tittar på hur det skulle vara med flera partier som vill ändra på sånt som finns i grundlagarna (som reglerar våra rättigheter och krävs två voteringar med val emellan). Nu har jag inte kollat på senare tid vart SD ligger, men de ligger väl runt 20% så då måste det till andra partier som täcker upp resterande upp till 51%. Och de måste då ha sina kärnväljare. Dom som säger sig rösta på SD idag så är inte alla 20% kärnväljare. Så vid valet så skulle de minska och de skulle hamna under 50% igen. Så även om de andra partierna bara består av kärnväljare så skulle de inte få egen majoritet igen.

Man ska aldrig säga aldrig men att vi skulle förlora demokratin är inte sannolikt. Inte som det är idag. Hade det däremot varit säg 20-30 år sen då väldigt många röstade på partier utifrån att de har samma värderingar/ideologier då hade vi varit  i en annan sits än idag. Då hade de partierna kunnat förstöra demokratin. Idag är väljare inte trogna partier utan röstar utifrån de förslag dom har som dom vill genomföra. Det är ju därför som tex sossarna och moderaterna har minskat så mycket, att folk inte längre röstar utifrån ideologi/värderingar.

Förlora demokratin lär vi inte göra, men skulle ett parti få egen majoritet så skulle det kunna stifta lagar som ställer till en hel del. Men det partiet skulle bara få en mandatperiod (4 år)  på sig. För vi skulle inte acceptera det och rösta bort det i nästa val.

Så även om våra politiker är mesiga så är det ju upp till oss att välja de partier vi vill ha.

.

[[eskils_]]
9/2/18, 10:07 AM
#78

Det viktigaste är att ha fria medier som sakligt granskar makthavarna och oppositionen kontinuerligt. Själva kärnan i demokratin.

[[eskils_]]
9/3/18, 6:45 PM
#79

Här är vad som händer efter valet:

https://www.svt.se/special/regeringsbildningen/

[[eskils_]]
9/4/18, 12:31 PM
#80

"Den stora grejen är väl egentligen invandringspolitiken, migrationen. Det är absolut inte bra. Ta en så här liten kommun som Kramfors. Det kommer jättemycket människor hit. Men det finns ju liksom inte jobb här. Vi säger ju inte "Kul att du kommit från Afghanistan. Häng med till Arbetsförmedlingen." Utan istället "Titta på den där jäveln. Vilken dyr telefon och skinnjacka." I somras var det jättemycket människor här."

https://www.svt.se/nyheter/valjaren-mattias-vi-sager-ju-inte-hej-vad-kul-att-du-har-kommit-fran-afghanistan

Det är nog många ute i landet som tycker att det har kommit för mycket människor hit från Afghanistan och andra länder på sistone.

Det är de ansvariga politikernas fel om det leder till främlingsfientlighet. Det är S-MP-regeringen som har gjort fel, inte t ex M och SD, för de har inte suttit vid makten de senaste åren. Klandra den som klandras bör!

Codonopsis
9/4/18, 4:39 PM
#81

#80  Att anamma en främlingsfientlig attityd kan aldrig vara någons annans fel. Det är ett medvetet val som vi som individer gör och som vi naturligtvis även bör ta ett personligt ansvar för.

Här är en grupp som gjort ett annat val;

https://www.dn.se/nyheter/politik/stort-gensvar-pa-krigsveteranernas-upprop-mot-framlingsfientlighet/

[Hayabusa]
9/4/18, 4:46 PM
#82

#80 En migration som är mer omfattande än vad samhället kan absorberar får givetvis konsekvenser - det har ju t om sittande regering konstaterat. De som får tugga i sig dessa konsekvenser är dock inte politiker…

[[eskils_]]
9/4/18, 5:56 PM
#83

#81 Kanske använde fel ord. Menade invandringsfientlighet, som i sin tur kan förvärras och bli till främlingsfientlighet.

Folk ogillar den förda invandringspolitiken helt enkelt, och det får man ha respekt för.

#82 Precis!

Annons:
[[eskils_]]
9/4/18, 10:20 PM
#84

"Men en knapp vecka kvar till valdagen är kampen om väljarna lång ifrån över. Närmare 25 procent av Sveriges röstberättigade har ännu inte bestämt sig för vilket parti de ska rösta på, visar en Sifomätning. Den säkraste väljarskaran återfinns hos Vänsterpartiet och SD."

"Miljöpartiet har enligt Sifo överlägset störst andel osäkra väljare – hela 40 procent av de som uppgivit att de funderar att rösta på partiet säger sig hålla sina dörrar öppna inför valdagen."

SvD

annia1
9/7/18, 12:05 AM
#85

#80 Nu ska vi vara rättvisa. Alliansen gjorde inget dom heller när det gäller invandring/migrationen under sina 8 år. Och det har ju flera av politiker från den tiden senare sagt var fel. Att de ville inte spela de främlingsfientliga i händerna. Så därför hade vi ju det berömda från reinfeldt. Öppna våra hjärtan. Så det är inte bara den här regeringen som är ansvarig för hur det är idag. 

Men bättre sent än aldrig brukar man väl säga. Så numera så är både alliansen och rödgröna eller ja i alla fall sossarna inne på samma spår, det spår som SD haft under många år. 

Enda som man kan friskriva för att det blivit som det blivit är SD för de har inte suttit i regeringen.

.

[VSK]
9/7/18, 7:58 AM
#86

#85

Det är viktigt att veta varför Reinfeldt gjorde som han gjorde.

Dels så hatar han SD och det är därför som han började samarbeta med MP, och dels så ville Reinfeldt utarma välfärden (för att bankerna skulle få mer makt) och dels ville han utnyttja billig arbetskraft (form av slaveri mao). Anders Borg varnade Reinfeldt för detta men blev totalt ignorerad.

T.o.m Göran Persson har sagt att detta med massinvandringen var helt galet fel, det som Löfven gjorde.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/integration--invandring/persson-om-nya-asyl-prognosen-gar-inte/

Nu kan det komma 300 000 personer till till år 2021, och det kommer bli droppen som får bägaren att rinna över. Då 2021 så har det kommit ~2.0 miljoner människor till Sverige på 20 år. Drygt 70 000 av de (2021) är kvotflyktingar 

https://www.migrationsverket.se/download/18.c861a2c162e2ba0298691/1526641489990/Beviljade%20uppehållstillstånd%201980-2017.pdf

När ska folk begripa att det kommer gå betydligt snabbare än till år 2030 innan Sverige är ett U-land.

[[eskils_]]
9/7/18, 10:51 AM
#87

den här artikeln av Lasse Granestrand påpekas också:

"SOM-undersökningarna från Göteborgs universitet visar att det vid samtliga 25 mättillfällen sedan 1990 är fler svenskar som önskar en mer restriktiv migrationspolitik än som önskar sig en mer generös."

Det är ju faktiskt en period på 28 år! Om ändå politikerna kunde lyssna på folket…

[Göstage]
9/9/18, 8:36 PM
#88

Alldeles otroligt att SVT gör om misstaget från 2014 och diskuterar som om vallokalsundersökningen är det samma som valresultat. Tror att det straffar sig om några timmar.

KimE
9/9/18, 8:57 PM
#89

De kan inte sitta tysta i tv två-tre timmar. Vi får nog resultatet i morgon.

[Göstage]
9/9/18, 9:25 PM
#90

#89 Risken är nog inte överhängande att de skulle vara tysta. 🙂 Däremot skenar de iväg lite väl mycket på en vallokalsundersökning, när kanske uppemot hälften av rösterna lämnats i förtidslokaler.

Hade det varit seriöst borde man börjat diskutera från tiosnåret, det är då de faktiska resultaten kanske börjar märkas. Det det handlar om i början är spekulationer och underhållningsvärde.

Håller med dig om att det kan dröja med ett klart resultat.

Annons:
[[eskils_]]
9/9/18, 11:12 PM
#91

Just nu är det 143 mandat vardera för båda blocken…. 🥶

KimE
9/10/18, 5:54 AM
#92

1 mandat skiljer nu utlandsrösterna som kommer på onsdag avgör vilket block som blir störst, SD avgör vem som blir statsminister i vilket fall som helst (samma som med nuvarande regering).

[Jimmy.L]
9/10/18, 8:15 AM
#93

Om inte Löfven avgår frivilligt så får vi troligen vänta tills oktober innan det hålls en omröstning i Riksdagen om vem dom vill se som ny statsminister.

Tidigast i december kan det möjligen bli nyval. 

Jag tror knappast Löfven kommer få sitta kvar inga av dom partierna han försöker locka över är sugna att styra med Socialdemokraterna med deras budget.

[Göstage]
9/10/18, 10:38 AM
#94

Hittade den här uppgiften om "tågordningen" på nätet. Inga garantier för att den är korrekt, men den verkar seriös.

Edit: rättelse, se följande inlägg.

[[eskils_]]
9/10/18, 11:04 AM
#95

#94 Tågordningen stämmer ungefär, men inte riktigt, med uppgifter från SVT (länk i #79):

"Statsminister ska väljas före 8 oktober"

"Budgeten ska läggas fram senast 15 november"

"Nyval får utlysas tidigast 25 december, och ska hållas inom tre månader"

(SVT kan man väl alltid lita på? 😉)

[[eskils_]]
9/10/18, 10:02 PM
#96

Nytt valresultat:

"Ny mandatställning efter miss. 

En röstmiss har gjort det ännu lite svårare för Alliansen att komma ikapp de rödgröna i riksdagens mandatfördelning, skriver TT.

Nu skiljer två mandat mellan de traditionella blocken i riksdagen, de rödgröna leder med 144 mandat mot 142. Detta sedan det avslöjats att ett valdistrikt råkat skicka in fel resultat på valnatten.

_Enligt den preliminära mandatfördelningen hade Centerpartiet på måndagseftermiddagen 31 mandat, och Sverigedemokraterna 62 mandat. Några timmar senare hade C förlorat ett mandat till SD.
_

Felet beror på att ett valdistrikt hade skickat in felaktiga siffror. - Ett distrikt i norra Västra Götalands län hade blandat ihop valen. De hade rapporterat in siffrorna för landstingsvalet i stället för riksdagsvalet, säger Lars Aden Lisinski till TT."

https://www.svt.se/nyheter/val2018/sverige-gar-till-val-2018

[Göstage]
9/10/18, 11:04 PM
#97

#96 "– Som förvaltningsforskare undrar jag vad Valmyndigheten håller på med. Valsajten kraschar, avtalet med Postnord funkar inte — det är häpnadsväckande saker. Det kanske är dags att granska även denna myndighet, säger Marja Lemne, statsvetare och lektor vid Södertörns högskola, till TT.

- Jag har följt val i 50 år, men nu börjar jag undra. Det kanske är dags att tillsätta en parlamentarisk utredning, där samtliga partier deltar, och se över valrutinerna och vad som kan blir bättre, säger hon."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ny-mandatstallning-efter-miss-144-142/

Som sagt - man börjar ju undra…

Annons:
Tjeja
9/12/18, 6:15 AM
#98

#97 - Skoja inte… har inte varit med om maken till strul på alla håll!

Känns inte som att valresultatet är ett dugg tillförlitligt alls!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
10/18/18, 3:58 PM
#99

Lotta Gröning på Expressen:

Nu slåss förlorarna om vem som ska få makten

Är det bara jag som skäms och skräms över hur vår demokrati hanteras och skjuts i sank? Losers slåss om vem som ska få makten.

Ansvariga politiker som satt oss i den här situationen och med medvetna politiska val förvärrat den. 

Vi som i decennier har varit stolta över den svenska demokratin har nu ingenting att vara stolta över. Demokratin är skjuten i sank. Decemberöverenskommelsen var spiken i kistan eftersom oppositionen dog! Nu utgår ett gäng politiska förlorare ifrån att valresultatet handlade om sex partier inte om åtta, men så ser verkligheten inte ut oavsett vad de önskar. Dessa sex slåss nu dessutom om makten.

Faktum är ju att 1,1 miljoner människor proteströstade tydligt på SD. MP tappade fyra av tio väljare. Socialdemokraterna gjorde sitt sämsta val någonsin och de förlorade förtroendet hos medlemmarna i facket. Moderaterna har inte fått något bevis på att deras politik är rätt. Ändå sitter de alla kvar på sina piedestaler och ser det som självklart att de ska leda landet. De har stängt dörren till sina väljare, de skäller och stönar över hur politiker i landsting och kommuner tar ansvar efter valet. En bannbulla har gått ut att inte samarbeta med SD.

Värst är Stefan Löfven som ringt runt till socialdemokrater i kommunerna med uppmaningen att utesluta SD. Jan Björklund vars svansföring är särskilt hög har ju stora problem inom sitt parti.

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/nu-slass-forlorarna-om-vem-som-ska-fa-makten/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: