Annons:
Etikettövrigt
Läst 2172 ggr
[Hayabusa]
5/17/18, 7:11 PM

Är Janne Andersson rasist?

Ja, vi pratar om Janne Andersson. Fotbollstränare och förbundskapten för det svenska landslaget i fotboll (herrar). Är han en rasist? Gillar han endast "svenska" spelare? Ja, frågan är lite underlig, kanske, och det är ju sanningen att säga inte möjligt att svenska landslaget spelar med spelare av annan nationalitet. Hemskt, kanske någon tycker, men det är ju det som är andemeningen med ett landslag oavsett vilket land som representeras. 

Nåväl, häromdagen presenterades den VM-trupp som Janne tagit ut till årets VM som går av stapeln inom kort (c:a 1 månad bort). Presskonferens hölls och första frågan kom från Ivar Ekman som jobbar med SR P1  "Konflikt". Frågan rör varför dagens landslagstrupp har mindre mångfald kontra tidigare år samt hur det ser i övriga "fotbollssverige". 

https://www.tv4.se/fotbollskanalen/klipp/hela-presskonferensen-efter-vm-trupputtagningen-3970664

Annons:
[Göstage]
5/17/18, 7:40 PM
#1

Man har missat i kvoteringen, helt uppenbart.🤓

😉

[GIKmio]
5/17/18, 7:55 PM
#2

Att ta ut en trupp till ett idrottsevenemang som är så oerhört stort som ett fotbolls-VM är, och som dessutom Sverige inte deltagit i på 12 år så krävs det att hitta dom bästa pusselbitarna för att tillgodose alla förväntningar och förhoppningar som det kommer att  bli. Vilka spelare har rutin, god form, gryende form, ledaregenskaper, lätt att samsas och samarbeta i gruppen osv. osv. Det är mycket omkring som ska stämma också. Det har Janne Andersson och hans kollegor i landslagsledningen tittat över och hittat dom namn som man tror mest på och därför blev det just den truppen…

[Hayabusa]
5/17/18, 8:12 PM
#3

#2 Jag tycker att Janne gav ett bra svar. Ivar Ekmans agenda upplevde jag som mindre bra,  dock inte oväntad i ett land som Sverige.

[Göstage]
5/26/18, 9:24 AM
#4
[Hayabusa]
5/26/18, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

*

[GIKmio]
5/26/18, 10:02 AM
#6

#5 Inte lätt för Janne.. Det var lättare på Åbys tid. Då fick Åby Ericsson frågor om vad det handlade om.. Det stundande världsmästerskapet..

Annons:
[Hayabusa]
5/26/18, 10:16 AM
#7

#6 Nej, det är sannerligen inte enkelt. Visst - man kan lyfta frågan kring landslag och det samhällspolitiska dilemmat kring det men den hör, enligt min mening, hemma på en helt annan plats (än den presskonferens som hänvisas till i #0). 

Vem ska vara med och varför? Ska vi enbart gå på prestation? Hur ska dräkten se ut? Vilket land/länder ska det eventuella laget representera? Bör vi överhuvudtaget ha ett landslag? Om ja - varför?

[Hayabusa]
5/26/18, 10:16 AM
#8

#6 Nej, det är sannerligen inte enkelt. Visst - man kan lyfta frågan kring landslag och det samhällspolitiska dilemmat kring det men den hör, enligt min mening, hemma på en helt annan plats (än den presskonferens som hänvisas till i #0). 

Vem ska vara med och varför? Ska vi enbart gå på spelarnas prestation? Hur ska dräkten se ut? Vilket land/länder ska det eventuella laget representera? Bör vi överhuvudtaget ha ett landslag? Om ja - varför?

[Hayabusa]
5/26/18, 10:32 AM
#9

Blev dubbelt där, sorry…

[Göstage]
5/26/18, 12:03 PM
#10

Som den invandringspolitikkritiker jag är så tycker jag ändå att vår fotboll har berikats av spelare med rötterna på annat håll, och då tänker jag inte på värvningar utifrån, utan sådana som har växt upp här.

För några år sedan när Zlatan var på topp och det fanns fler utifrånbördiga i landslaget så gjorde PK-styrkorna stor affär av det - "se själva, svensk fotboll klarar sig inte utan inflyttarna!"

Nu, när det är en period när vi inte har så många stora talanger från den kategorin insinueras det istället om rasism - jag begriper det inte…

När man ser på våra ungdomslandslag ser upptäcker man att det vimlar av talanger med för oss mer "exotiska" efternamn än Andersson, Pettersson och Lundström. I senaste EM-kvalet för U21 bestod den offensiva formationen av Isak Ssewankambo, Erdal Rakip, Joel Asoro och  Alexander Isak.  Deras tid kommer tids nog även i A-landslagssammanhang, och det ser jag fram emot (om jag fortfarande är kvar i TV-soffan då). 

Skulle inte förvåna om den där Ekman dyker upp även då och viftar med mikrofonen under näsan på den som är förbundskapten med frågan  vad han skulle ha gjort utan alla nysvenskar…

[Hayabusa]
5/26/18, 4:08 PM
#11

#10 Precis. Idrott, och framförallt fotboll, är ett utmärkt verktyg för integration etc. Radioprogrammet (se #4) handlar mindre om själva idrotten fotboll, ja i princip inte alls, utan vad ett landslag är ur ett nationalistisk synsätt. Som att landslaget är ett projekt med en nationalistisk agenda. Det kan man få lov att dryfta - men det är inte fråga till Janne Andersson.

JonasDuregard
5/26/18, 5:38 PM
#12

Intressant med raseriet som uppstår över en så enkel fråga. 

Är det den nya "åsiktskorridoren" vi ser här? Att ens antyda att det kan förekomma rasism i Sverige är inte riktigt PK? 😎

[Göstage]
5/26/18, 5:59 PM
#13

För min del har jag varken hört presskonferensen eller "Konflikt", men jag utgår från att reportern kunnat uppge några namn som han anser borde ha varit med i truppen av mångfaldsskäl.

#12 Du kanske i din tur kan peka på några spelare som du anser är kvalificerade att delta, men som inte kommit ifråga, och vilka de i så fall skulle ersätta?

Annons:
[Hayabusa]
5/26/18, 6:14 PM
#14

#12 Knappast vare sig "raseri" eller enkel fråga.  Blev Jiloan Hamad  inte uttagen pga att han inte var tillräckligt "svensk"? Var det det som fällde avgörandet? Den som tror det känner inte Janne Andersson särskilt väl. 

PS Personlig anser jag att Hamad skulle varit med i truppen - men inte beroende på hans etnicitet.

JonasDuregard
5/26/18, 7:53 PM
#15

#13 "Du kanske i din tur kan peka på några spelare som du anser är kvalificerade att delta, men som inte kommit ifråga, och vilka de i så fall skulle ersätta? "

Jag har ingen aning. 

Men det trevliga med en fråga (som "hur kommer det sig att det blivit färre spelare med utländsk härkomst?") är ju att man inte behöver veta svaret på frågan för att ställa den 🙂. 

"jag utgår från att reportern kunnat uppge några namn som han anser borde ha varit med i truppen av mångfaldsskäl."

Det tror jag inte. Jag tror inte ens att han förväntar sig att någon alls ska vara med av "mångfaldsskäl". Reportern ser en trend och försöker hitta en förklaring till den.

[Göstage]
5/26/18, 8:07 PM
#16

#15 Jag tror reportern helt enkelt såg en arena som passade väl för hans syften. Varför inte annars begära en enskild intervju med Janne Andersson för en diskussion om dennes syn på lagbygge och integrationsfrågor istället för att armbåga sig in på en  presskonferens där landslagstruppen skulle presenteras? Jag kan inte se något annat skäl än att det här var en metod att väcka största möjliga uppmärksamhet för sig själv och sin programidé, i Gert Fylkings anda.

[Hayabusa]
5/26/18, 8:16 PM
#17

#15 Den frågan kan man absolut lyfta - men det var fel plats. Är helt övertygad om att Janne hade tagit den diskussionen i ett annat forum. Nu blev frågeställningen om huruvida Janne, som tagit ut sin första VM-trupp,  hade en del i att mångfalden inte representerade ett tvärsnitt av fotbollssverige. 

#16 Helt klart.

[GIKmio]
5/26/18, 8:20 PM
#18

Som sagt, Janne har tagit ut sin trupp utan att titta på spelarnas namn och bakgrund.  Lycka till i VM Sverige!

[Hayabusa]
5/26/18, 8:26 PM
#19

#18 Exakt. Dessutom ska man veta att det finns spelare som spelar i svenska ligor men även representerar ANDRA landslag än Sverige. För att inte tala om att samtliga uttagna spelare INTE spelar i någon svensk liga. (jo, "Grana" är klar för HIF men spelar inte där ännu).

[Göstage]
6/1/18, 10:12 AM
#20

”Snälla Public Service, i alla möjliga sammanhang, försök att bli bättre på att se att er uppgift är att sprida kunskap och inte konflikt.”

Joakim Rust i Aktuellt - i annan fråga visserligen, men passande även här.

Annons:
[Hayabusa]
6/1/18, 10:20 AM
#21

Joakim Ruist 🤓

[Hayabusa]
6/1/18, 10:32 AM
#22

Här kan den som (känner för det) läsa lite mer om landslaget:

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/lundh/2018/05/29/en-styrka-att-kunna-hantera-fragor-som-inte-bara-ror-fotboll/

"Att SvFF börjat jobba med Civil Rights Defenders är ett bra steg. Även om landslaget åker till VM i Ryssland för att spela fotboll så är det viktigt att de är orienterade om hur regimen agerar kring allt från rättigheter för homosexuella till en haltande demokrati och att man krigar och begår övergrepp i vissa områden.

Det är också befriande med en förbundskapten som Janne Andersson som inte har några svårigheter att svara på frågor i ämnen som rör sig en bit utanför fotbollsplanen. Det går inte att vara ignorant för annat bara för att man är förbundskapten i fotboll.

Befriande att även en hel del spelare säger vad de står. Nej, man kan absolut inte tvinga någon och därför är det bra att SvFF sett till att utbilda spelarna och förklara läget. Då blir det betydligt lättare att säga vad man tycker och tänker."

[Göstage]
7/5/18, 9:15 PM
#23

Vi lär ju aldrig få veta hur det slutat om Ivan Ekman fått stå för laguttagningen- fast visst har det väl gått rätt bra med det lag som Janne Andersson valde att satsa på?

[Hayabusa]
7/5/18, 9:32 PM
#24

#23 Det får man säga 🙂

Upp till toppen
Annons: