Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Övrigt

Vassa citat - tråd 3

2018-05-25 07:57 #0 av: Göstage

Har du läst något träffande kort och kärnfullt citat med politiska förtecken så är det här platsen att dela med dig av det! 

Tanken är att citaten så långt det är möjligt skall kunna stå för sig själva utan att det leder till någon längre efterföljande diskussion om rätt och riktigt i sentensen.

Tråd 2 finns här.

"Det var bättre förr. Ju förr desto bättre."

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-25 08:12 #1 av: Göstage

"Att vara uppriktig kan jag lova, men inte att vara opartisk."

Goethe

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-25 13:22 #2 av: Göstage

"Jag älskar ju Sverige. Vem gör inte det? Men det finns en folksjäl och en icke-ängslighet i Köpenhamn som jag trivs med. Jag kan bli lite stressad i Sverige för det finns en försiktighet som är svår att ta på."

Tuva Novotny, emigrerad skådespelare

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-25 13:30 #3 av: Hayabusa

#2 Instämmer Tummen upp

Lyssnar regelbundet på dansk radio och kollar dansk TV. Befriande skönt. 

Anmäl
2018-05-25 14:30 #4 av: Göstage

"Det är viktigt för integrationen, många jag pratat med är jätteglada. Man känner sig verkligen som en del av samhället."

Imamen Ismail Abuhelal i Växjö ang. böneutropen. Frågan är bara vilket samhälle - och vilka är det som skall integreras?

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-25 15:06 #5 av: Hayabusa

#4 Bra fråga...

Anmäl
2018-05-25 15:43 #6 av: Carmarino

#4 Undrar jag med.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-05-25 23:06 #7 av: Göstage

"Varningarna om hedersvåld i början av 2000-talet ignorerades, okunniga debattörer hävdade att fenomenet inte existerade. I dag är läget ett helt annat men hur många flickor hade sluppit bli mördade, bortgifta eller könsstympade om robusta motåtgärder vidtagits redan då?"

Johanne Hildebrand

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-26 10:05 #8 av: eskils

"Terrorexperten Magnus Ranstorp varnade redan 1989 för att Sverige hyste terrorister, ändå var statens lamhet mot IS-resenärer 25 år senare enorm. Varför har inte regeringen lyssnat på hans expertis?"

Johanne Hildebrandt i SvD-krönikan "Ni borde skämmas för hur ni betett er"

Anmäl
2018-05-28 10:12 #9 av: Göstage

"Plötsligt skrattar hon till. Hon har kommit att tänka på något hennes mamma sa en gång: ”Tänk dig om alla fick lämna religionen, Mariam. Då skulle kanske inte islam finnas.”
– Och jag håller med. Då skulle kanske islam inte finnas."

"Mariam", 19 år, smygateist med muslimska föräldrar i DN-intervju.

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-28 10:13 #10 av: Hayabusa

#9 Ligger nog något i det...

Anmäl
2018-05-29 08:38 #11 av: Göstage

"Solidariteten med dem långt borta blev till tolerans gentemot dem som tagit sig hit, och toleransen snart en ursäkt för att inte lägga sig i. Var och en skulle få bli lycklig på sin fason."

Lars Åberg, journalist och författare

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-29 08:42 #12 av: Göstage

"Det eviga invandrarskapet har förstärkts i en omhändertagandets industri, vars humanism försvagas av att invandraren så ofta betraktas som oförmögen. Eftersom han eller hon inte är som vi kan inget ansvar utkrävas."

Lars Åberg, journalist och författare

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-29 08:59 #13 av: Göstage

"Konflikten i vårt samhälle står i dag mellan det konstruktiva och det destruktiva. Mellan de som bygger bilarna och de som bränner bilarna."

Jimmie Åkesson

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-29 09:05 #14 av: Göstage

#13 " Det är inte varifrån man kommer som är avgörande, menar Jimmie Åkesson, det är om man vill bidra till samhället, vara konstruktiv eller destruktiv."

Mats Knutson, SVT, analyserar Åkessons tal

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-30 07:21 #15 av: Göstage

"Men lag och ordning passar som sagt dåligt in i den svenska "skola-vård-omsorg-jobb"-marinerade politiska kulturen. Det kan skjutas, hotas och rånas  - den instinktiva reaktionen blir ändå gärna: "Här behövs fler fritidsgårdar!" 

Det socioekonomiska perspektivet stiger till toppen av agendan lika obetvingligt som olivoljan i en salladsdressing. "Lag och ordning" blir kvar på botten som ett grumligt vatten där sköna själar undviker att fiska."---

Ann-Charlotte Marteus i Expressen tycker att det är "alldeles utmärkt solidariskt av Socialdemokraterna att tala om mer poliser och hårdare tag". 

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/det-ar-solidariskt-av-s-att-lova-hardare-tag/

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-30 08:38 #16 av: Göstage

"Människa blir man först när man avviker från truppen."

Heinrich Böll.

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-30 08:55 #17 av: Göstage

"Om de kommer och dödar mig eller hittar mig så har jag i alla fall försökt ha ett bra liv."

"Ana", som blev föremål för ett äktenskapskontrakt när hon var 14 men som polisanmälde det.

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-30 18:36 #18 av: Göstage

"Han säger att det framför allt är reportern Lina Makboul som drabbats av hatet.
– Det är ofattbart tycker jag, hur folk som säger sig stå för något gott kan välja att hoppa på en person på det sättet som man har gjort."

Producenten Henrik Bergsten på Uppdrag granskning om drevet på sociala medier inför visningen av Virtanenprogrammet.

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-30 22:56 #19 av: Hayabusa

Magdalena Andersson:

Anmäl
2018-05-31 09:27 #20 av: Göstage

"Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs?"

Axel Oxenstierna?

¨Blandaren.

Anmäl
2018-05-31 09:40 #21 av: Göstage

"Liksom det behövs lagar för upprätthållandet av hög moral, så behövs det hög moral för att upprätthålla lagarna."

Nicolo Machiavelli (1469-1527)

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-01 08:54 #22 av: Göstage

"And so I sat there watching the marvelous spectacle
I had the feeling that something was missing
I don't know what, but when it was over
I said to myself, "is that all there is to a circus?"

Jerry Leiber / Mike Stoller: "Is that all there is"

Valrörelse?

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-01 11:45 #23 av: Göstage

"Problemet i den här intervjun var inte en dum fråga. Det var att den var den åttonde dumma frågan i rad."

Forskaren Joakim Ruist är frustrerad Pustar efter att ha blivit Aktuelltintervjuad.

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-02 11:21 #24 av: Göstage

"Allt som är det minsta lilla negativt om invandring är giftstämplat i Sverige".

Lionel Shrivers, författare intervjuas i The Guardian. (Återgivet på Expressen kultur.)

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-03 09:11 #25 av: Göstage

Paniken verkar börja sprida sig ute i leden, och nu stiger tonläget även  i propagandaapparaten:

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-05 12:52 #26 av: Göstage

"Man kan kun lede et land, hvis man kan samle et land".

Mette Frederiksen, formand for Socialdemokratiet i Danmark.

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-05 13:01 #27 av: Hayabusa

#26 Så sant...

Anmäl
2018-06-08 17:48 #28 av: Göstage

"Sverige var ett smutsigt land, Reinfeldt puttade i oss i sjön trots att han visste att vi inte kan simma. SD räddar oss och vi kommer upp renare än vi varit på länge."

Zyperior i PiF-tråden "Därför blir SD största parti"

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-09 13:30 #29 av: Göstage

"Du lämnar en kultur för en annan. Det är du som skall anpassa dig, ta reda på vad som gäller för det samhälle du flyttar till. Det gäller skrivna och oskrivna regler."

SKPF:s tidning "Här & Nu" i tipsruta till pensionärer som vill flytta till Spanien. 

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-09 13:45 #30 av: Hayabusa

#29 "Det var som sjutton Förskräckt"

Hayabusa

Anmäl
2018-06-09 14:08 #31 av: Carmarino

#29 Det gäller ju ändå bara svenskar som flyttar utomlands. I Sverige finns ju varken kultur eller regler, skrivna som oskrivna. Skämtar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-06-09 14:23 #32 av: Göstage

#29 "I övrigt är det en annan kultur som jag har valt att leva i, och då får jag lära mig och anpassa mig till den och språket.

Att flytta hit är ett val jag har gjort för att få en dräglig tillvaro för såväl kropp som själ och för att leva på min lilla pension. Vi som har valt att lämna Sverige och inte nyttjar något av det sociala systemet i Sverige bestraffas med högre skatt. Tråkig inställning tycker jag. Satsa på bättre sjuk- och äldrevård, höjda pensioner och respekt för den äldre generationen, så kanske fler väljer att stanna i Sverige."

Tror Christina, 68, i "Här och Nu". Hon har bott på Mallorca i tre år i augusti och verkar leva efter råden  i #29.

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-09 14:23 #33 av: Hayabusa

#31 Sverige finns väl knappt ens..?

Anmäl
2018-06-09 16:05 #34 av: Carmarino

#33 Än så länge, men hur länge till är väl frågan...?

Anmäl
2018-06-12 11:59 #35 av: kamera0710

"Liberalerna ökar från 4,2 till 4,4 procent i SCB. Nu kommer Björklundeffekten."

Viktor Barth-Kron

Anmäl
2018-06-12 16:36 #36 av: Carmarino

En man med en tioårings impulskontroll, stingslighet och allmänna mognad utsågs i januari 2017 till högste befälhavare för världens mäktigaste militärmakt.

Olle Häggström, professor i matematisk statistik

Anmäl
2018-06-12 23:09 #37 av: Göstage

"Världen har rört sig. Men rörelsen står still."

Marcus Birro om den svenska arbetarrörelsen.

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-16 08:05 #38 av: Göstage

"För de allra flesta handlar det nämligen inte om en konflikt mellan invandrare och svenskar utan om en konflikt mellan skötsamma med olika bakgrund och etnicitet samt de som skapar problem. Det är i grunden en fråga om rättvisa och resursfördelning. Att de etablerade partierna lät dessa frågor glida dem ur händerna är ett historiskt misstag med konsekvenser vi bara sett början av."

Alice Teodorescu i GP förklarar "varför valet i höst kommer att förändra den politiska spelplanen för oöverskådlig tid".  

¨Blandaren.

Anmäl
2018-06-16 12:05 #39 av: Hayabusa

"Tillskottet av sysselsatta har varit mindre än tillskottet av de som måste försörjas. Dessutom är många sysselsatta inte riktiga jobb utan åtgärder eller någon som jobbar en timme i veckan"

Tino Sanandaji

Med tanke på denna:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6975079

Anmäl
2018-06-16 13:29 #40 av: Carmarino

Everyone can breathe a sigh of relief that neuclear weapons haven't been launched. It's not so much the actual big red button I'm worried about. It's the big orange knob in charge of it.

(Alla kan andas ut, lättade över att inga kärnvapen har avfyrats. Den är inte så mycket den stora, röda knappen som oroar mig, men däremot den stora orangea knölen som är ansvarig för den.)

Graham Norton, programledare och komiker

Anmäl
2018-06-17 08:48 #41 av: kamera0710

"Björn Söder ska inte definiera om jag är svensk eller inte."

Willy Silberstein

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/21edj4/jo-bjorn-soder--jag-ar-bade-jude-och-svensk

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.