Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 846 ggr
[Hayabusa]
7/4/18, 10:37 PM

Joakim Ruist

Kvartal har intervjuat Joakim Ruist:

"Han lät tystnaden tala i den famösa intervjun med SVT:s Aktuellt förra veckan. Men vad ville Joakim Ruist egentligen säga med sin tystnad? Och vad var det mest intressanta i den drygt 100-sidiga rapporten om integration som de knappt hann komma in på? Jörgen Huitfeldt åkte till Göteborg för att prata med en av Sveriges främsta migrationsexperter. Och det visade sig att de mest spännande sakerna han hade att säga drunknade i metadebatten om Aktuellts intervju. Bland annat tycker Ruist att politikernas tal om de senaste decenniernas naiva migrationspolitik är olyckligt."

https://kvartal.se/fredagsintervjun/gst-i-fredagsintervjun-86-joakim-ruist

Annons:
[Hayabusa]
11/30/18, 8:21 AM
#1

"Enligt en stor SCB-studie har inte ens 60 procent av dem som invandrade av flyktingskäl haft förvärvsarbete som huvudsaklig inkomstkälla under huvuddelen av sina femton första år i Sverige.

Ungefär en tredjedel av flyktingarna har under dessa femton år fått sin huvudsakliga inkomst från Ams, Försäkringskassan eller socialtjänsten i form av arbetsmarknadspolitiska åtgärder, sjukpenning eller ekonomiskt bistånd.

Ännu efter femton år i Sverige får bara 55 procent av flyktingarna sin huvudsakliga försörjning genom att jobba."

https://www.hd.se/2018-11-30/scb-studie-forutspar-massflytt-av-syrier-fran-sverige-till

OBS! Betalartikel

LBB
11/30/18, 10:46 PM
#2

#1 Enligt scb så är väl sysselsättnings % efter 15 år

  • 65,4% Flyktinginvandrare

  • Och sysselsättningen bland de inrikes födda, alltså vi andra

  • 81,1% Inrikes födda    Så en skillnad på knappt 15 %

[Hayabusa]
11/30/18, 11:05 PM
#3

#2 Vad SCB´s undersökning visar är ett resultat av mindre lyckad integration. 

"Enligt de svenska arbetsmarknadsundersökningarna, framtagna av Statistiska centralbyrån, är en person sysselsatt om den under mätveckan har arbetat minst en timme, eller varit tillfälligt frånvarande från ett arbete (semester, tjänstledighet, sjukdom, osv). Även personer som deltar i vissa arbetsmarknadspolitiska program räknas som sysselsatta (lönebidrag, start av näringsverksamhet osv)"

gruvel
12/1/18, 10:58 AM
#4

# 3 Om man inte tar med detta med mätmetoderna  och definitionerna får man lätt en skev bild av verkligheten. Vill minnas AMS drar gränsen högre - vid 10 timmar/vecka  (= sysselsatt) - men även då lär man behöva  någon mer källa för sin försörjningen.

LBB
12/1/18, 6:14 PM
#5

Men, om jag jämför 2 grupper med samma ofullständiga metod, får jag då inte ut ngt av mätningen i alla fall, jag har ju en likvärdig utvärdering av grupperna.

Om jag tex snabbt kollar av korttidssjukskrivningarna och kör dessa mot åldrar så ser jag, oavsett orsak att yngre tenderar att sjukskriva sig oftare och under kortare perioder än äldre…och sedan kan ju var o en dra sina egna slutsatser utifrån det 😉

Upp till toppen
Annons: