Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 2095 ggr
[Göstage]
7/17/18, 3:09 PM

Alla dessa våldtäkter...tråd 2

Tråd 1 är slut, så vi fortsätter väl i en ny då?

Annons:
[Göstage]
7/17/18, 3:12 PM
#1

Kopiering av ingressen till tråd 1, postad av Sanna70:

"Bakom alla dessa rubriker, de små notiserna, kanske bara fem rader långt bak i tidningen, döljer sig chock, förtvivlan, skräck, blod, saliv, sönderrivna kläder, ansikten nertryckta i marken, hugg, slagg, avslitet hår, brutna naglar, smärta, tårar, skrik, dödsångest, gråt, vädjan, sadism, forcerade kroppsöppningar och trasiga slemhinnor, risker för smitta, hot, brutalitet, panik."---

http://katerinamagasin.se/nar-tanker-ni-ge-oss-kvinnofriden-tillbaka/

[Göstage]
8/9/18, 10:47 PM
#2

 Patrik Kronqvist på Expressens ledarsida påminner om något som Hans Rosling bland andra varnat för - mansöverskottet i Sverige och dess konsekvenser i nutid såväl som i framtid.

"Sedan 2012 är det 100 000 fler män än kvinnor som har sökt asyl i Sverige i den yngre åldersgruppen, enligt statistik som Stefan Olsson, regionråd i Uppsala, M, tog fram i juli."---

Det kraftiga mansöverskottet kan innebära problem för Sverige, enligt flera forskare. Det kan nämligen kopplas till högre nivåer av såväl brottslighet som våldsanvändning, menar statsvetaren Valerie Hudson.

I Indien lyfts det stora mansöverskottet fram som en delförklaring till de många våldtäkterna i landet. Haryana har exempelvis den mest skeva könsfördelningen i Indien och är samtidigt den delstat som har störst problem med gängvåldtäkter. Det finns rentav forskning som pekar på kopplingar mellan månggifte och ökad risk för inbördeskrig och terrorism. Män som blir över tenderar helt enkelt att bli desperata.

Att rakt av överföra slutsatser från länder som Indien och Sudan till svenska förhållanden låter sig inte göras. Men det är ytterst oroväckande att antalet sexualbrott, enligt NTU, har ökat kraftigt i Sverige under samma tid som mansöverskottet har växt."---

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/politikerna-kan-inte-blunda-for-mansoverskottet-langre/

Se även

https://www.sydsvenskan.se/2016-02-06/mansoverskottet-foder-mer-vald

https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/bittra-oskulder-ar-de-nya-terroristerna/

https://politik.ifokus.se/discussions/55c591e2ce12c431ce000933-var-ar-de-ensamkommande-flickorna?discussions-1

[Göstage]
8/21/18, 9:49 AM
#3

Säsongpremiär Uppdrag granskning onsdag SVT1 kl. 20.00. Programinnehåll:

"Uppdrag granskning har kartlagt vilka som dömts för våldtäkt i Sverige - och söker svar på varför det inte finns någon forskning kring att så många av gärningsmännen är födda utomlands. Programledare: Ali Fegan. Kommer att kunna ses i SVT Play till 17 jun 2019 23.59 (10 månader)."

[[eskils_]]
8/21/18, 11:31 AM
#4

#2 "Det kraftiga mansöverskottet kan innebära problem för Sverige, enligt flera forskare. Det kan nämligen kopplas till högre nivåer av såväl brottslighet som våldsanvändning, menar statsvetaren Valerie Hudson."

Så viktigt att detta sägs! Och så oroande att vissa urbota korkade och ansvarslösa politiska partier vill ha en fri inströmning av ännu fler människor från Mellanöstern och Nordafrika, trots att dessa till övervägande delen består av unga män med en unken kvinnosyn!

[Göstage]
8/22/18, 7:28 AM
#5

"Samtliga domar för våldtäkt och försök till våldtäkt från Sveriges alla tingsrätter i fem år ingår i SVT-programmets underlag. I onsdagens ”Uppdrag granskning” presenteras bland annat följande siffror: 58 procent av de dömda är födda utrikes, varav merparten utanför Europa. Gällande överfallsvåldtäkter var 110 av 129 dömda födda utomlands – 97 av dem utanför Europa. I gruppvåldtäktsfall var 70 av 94 dömda födda utanför Europa."---

https://www.expressen.se/gt/utlandsfodda-en-majoritet-bland-domda-i-valdtaktsfall/

Siffror att begrunda! 

Här finns mer läsning inför kvällens program:

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ny-kartlaggning-av-valdtaktsdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands

[Göstage]
8/22/18, 10:44 PM
#6

#5 Några tidiga reaktioner på Uppdrag Gransknings program om utlandsföddas (över)representation som gärningsmän i våldtäktsstatistiken.

https://ledarsidorna.se/2018/08/uppdrag-granskning-invandringen-och-valdtakterna/

https://uvell.se/2018/08/22/valdtakterna-och-invandringen/

Annons:
[VSK]
8/22/18, 11:13 PM
#7

#4

Det är känt sen Dackes tid att överrepresentation av män i ett land skapar stora problem. Sen blir det så klart än värre när män från länder där det är farligast i världen för kvinnor att vistas i kommer hit. 

Indien är värst (men de har skärpt lagen nu med dödsstraff för barnvåldtäkter förstod jag det som) sen kommer Afghanistan, Syrien och Somalia.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/har-ar-varldens-farligaste-land-for-kvinnor

[[eskils_]]
8/22/18, 11:14 PM
#8

#6 Ur den senare länken, för dem som inte orkar/hinner läsa själva:

"Nu visar Uppdrag Gransknings reportage att nästan alla överfallsvåldtäkter begås av män förra utomlands, att de flesta är födda utanför Europa och där särskilt afghaner är överrepresenterade. Unga män. Där hittar du den grupp som media och Centerpartiet kallar “ensamkommande barn”, de 9 000 som fått amnestin ingår här. Vissa av dem kom alltså hit och våldtog någon. Ensam eller i grupp. Och har dömts för det.

Detta kommer inte ändras förrän vi vår ett maktskifte.

Och enda sättet till det är en röst på Moderaterna eller Kristdemokraterna, garanten för hårdare straff och att det är slutdaltat med kriminella generellt men inte minst invandrare som kommer hit och begår brott. De ska straffas och sedan utvisas. I den ordningen. Utan undantag."

👍

Aasi1
8/22/18, 11:45 PM
#9

#6 håller med dig om att vi ska byta regering men en röst på M eller KD är ingen garant för det. Jag rösta på dem i förra valet och fick DÖ! Mitt förtroende för dem är borta. De säger ju att de vill regera ihop med C som har en helt annan syn på invandring, C vill fortsätta bedriva ansvarslös asylpolitik. Min röst kommer gå till SD bara de står för vad de säger. De är det enda riktiga kvinnovänliga alternativet i riksdagen. Den här mandat perioden har SD försökt fälla regeringen flera gånger men M och resten av alliansen har räddat regeringen.

[Göstage]
8/22/18, 11:49 PM
#10

#9 Förmodar att du med "dig" avser Uvell, som föreslår något sådant. (Jag har röstat idag, och på min valsedel stod det varken "M" eller "KD".)

[VSK]
8/22/18, 11:58 PM
#11

#8

Fast det där stämmer ju inte för fem öre. Det är vilseledande information att den enda garanten skulle vara att rösta på M eller KD. Man har tydligen missat att att det finns nåt som heter Alliansen och i Alliansen så finns det ett parti som heter Centern och de vill ta hit mellan 30 och 40 miljoner människor. 

De enda parti som velat ha hårdare straff för grova brott är SD. Alla andra har haft regeringsställning och inte ett enda parti har gjort slag i saken utan det snackas bara en massa goja. 

Skulle kommande regering bestå av SD, M och KD, -ja då blir det en garant.

Sen skall det vara lika hårda straff för liknande brott och det har ingenting med etnicitet att göra. Det är brottsoffer och potentiella brottsoffer som skall skyddas och inte gärningsmän, gärningskvinnor eller gärningsdet.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Göstage]
8/23/18, 3:11 PM
#16

#6 Expressens Magda Gad tycker att Uppdrag Granskning lät Sarnecki fick breda ut sig, när man istället kunde ha intervjuat kvinnor som växt upp parallellt med våldtäktsmännen. Magda Gad skriver: 

"Vi som jobbar i de här länderna vet mycket väl hur stora skillnaderna är vad gäller allt från kultur till synen på kvinnor, rättssystem och hur hela samhället är inordnat.

Det är ingen verklighet som ska döljas. Tvärtom måste den lyftas fram! Främst naturligtvis för de kvinnor som dagligen lever i förtryck och som inte ens har lagen på sin sida om de blir misshandlade eller våldtagna.

I många länder är det till exempel den som blivit våldtagen som hamnar i fängelse eller på annat sätt blir bestraffad – för att ha haft sex utanför äktenskapet. Såvida det inte skedde inom äktenskapet förstås – då är det inget brott alls. Och om en kvinna kysser en man som hon inte är gift med kan hon dödas. Reglerna, kontrollen och åtskillnaden mellan könen är mycket hård."---

https://www.expressen.se/nyheter/lat-mellanosterns-kvinnor-fa-beratta/

Känns som om hon har en poäng där!

Carmarino
8/23/18, 3:17 PM
#17

#16 Men om sanningen kommer fram, då kan ju inte F! m.fl. tycka synd om gärningsmännen längre. Så kan vi ju inte ha det, eller…? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/23/18, 3:38 PM
#18

#16 Amineh Kakabaveh (V) medverkade i gårdagens program och har mer att säga:

https://www.expressen.se/debatt/hur-har-vi-kunnat-tillata-denna-tystnadskultur/

[[eskils_]]
8/23/18, 5:14 PM
#19

#16 och #18 Magda G och Amineh K har förstås rätt! Ska man försvara kvinnors rättigheter då ska man försvara alla kvinnor i samhället - även de som bor i "utanförskapsområdena".

Måtte de områdena avskaffas snart i sin nuvarande form, och åter bli vanliga svenska förorter, där svenska lagar och värderingar gäller… (Sedan kan ju folk som bor där ha vilken religion de vill och äta vilken mat de vill.)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Tjeja
8/24/18, 2:38 PM
#21

#11  Bra inlägg men i fel tråd!

Här skulle det handla om våldtäkter så jag tar och rensar lite i tråden. Ni som har åsikter om DÖ och vilka partier man kan lita på eller ej, starta hemskt gärna en egen tråd om det! 
För varje ny tråd i nytt ämne som startas ökar aktiviteten här dessutom så nya trådar med nya ämnen (ej nya trådar om samma saker) uppskattas mycket att de startas! 👍

Tar nu och rensar tråden från OT efter #11 och neråt! 

Så tillbaka till ämnet här. Våldtäkter, som ju ökat lavinartat de senaste åren…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
8/24/18, 5:36 PM
#22

Liberalen Mattias Svensson (ej att förväxla med företrädare för partiet L, som han knappast ser som liberaler)  har funderingar efter UG:

"En känslig fråga. Så brukar det heta när någon presenterar statistik eller anekdoter som handlar om att vissa invandrargrupper är överrepresenterade bland gärningsmännen i vissa brottskategorier, senast illustrerat av responsen på SVT:s Uppdrag gransknings genomgång av våldtäktsdömdas ursprung.

Sådana uppgifter har ofta använts som slagträ i debatten om asyl och migration, vilket fått andra att ifrågasätta det lämpliga i att presentera dem för att inte skuldbelägga hela grupper. Men det är skuldbeläggandet som bör ifrågasättas, inte faktasökandet. I en rättsstat är det förövaren som döms för brott, inte gruppen som förövaren tillhör.

Särskilt vanskligt blir det att neka asyl för helt andra människor som inte begått några brott, för att andra från samma etniska grupp är överrepresenterade i statistiken. Oavsett om man är för en strikt eller generös asyllagstiftning bör den frågan kunna debatteras och avgöras utan att människor tillskrivs ansvar för brott de inte har begått. Det är inte konstigare än att vi avstår från att införa utegångsförbud för unga män – även om de är överrepresenterade i brottsstatistiken och brottsligheten minskade, så skulle åtgärden också brett drabba oskyldiga."

http://www.blt.se/ledare/viktigast-att-bekampa-brott/

[Hayabusa]
8/24/18, 9:44 PM
#23

Ja, vad det där kampanjen hette…MeToo?

[Hayabusa]
8/24/18, 10:05 PM
#24

*

[Hayabusa]
8/24/18, 10:12 PM
#25

Från c:a 20:20

Tjeja
8/25/18, 4:38 PM
#26

#24 Just den där biten med invandrare som inte vill integreras som politikerna blundar för är det som stör mig mest!

Vill man inte vara en del av vårt samhälle, vad gör man då här? Nej UT med dem som inte vill bli en del av Sverige! Man behöver inte släppa sin identitet, man kan vara både svensk och något annat samtidigt! Men vill man inte ta till sig samhällets normer och sätt att leva på det stället man befinner sig då har man ju inget där att göra utan får ta sig till ett land och samhälle som stämmer överens med hur man själv vill vara och leva!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[eskils_]]
8/25/18, 5:42 PM
#27

#26 Håller med dig fullständigt!

Den polisman från Afghanistan som intervjuades i programmet sade också två andra viktiga saker.

Dels att de som skriker om "rasism" när man påpekar invandrarnas överrepresentation i våldtäkter glömmer bort att våldtäktsoffren ofta själva är invandrare. Dvs utsatta personer som samhället har extra ansvar för att skydda.

Dels att det är bra att sådana här undersökningar görs, eftersom man då får fakta på bordet. Det är bristen på fakta som riskerar att göda osäkerhet, gissningar och främlingsfientlighet.

Annons:
[[eskils_]]
8/25/18, 6:28 PM
#28

Funderingar kring vilka det är som begår överfalls- och gruppvåldtäkterna fanns även för två år sedan, och man kom fram till samma slutsats som Uppdrag Granskning häromdagen:

"Samhällen kan präglas av en bättre eller sämre syn på kvinnor, och sådant avspeglar sig i risken för sexuellt våld. Därför är kvinnosyn något mycket viktigt. Något att kämpa för.

_Detta är självklarheter som de flesta inser intuitivt. (…) På samma sätt inser de flesta hur illavarslande det är att ett nytt fenomen med gruppövergrepp i offentliga rum tycks ha fått fäste i Sverige. _(…)__

Samtidigt har en rapport från polisen visat en tydlig koppling mellan just gruppövergrepp i det offentliga rummet, och migrationen från patriarkala samhällen. Man konstaterar att det främst har varit utländska medborgare som begått brott i grupp på offentlig plats. I simhallar har de misstänkta främst varit asylsökande pojkar och de flesta anmälda brotten där har begåtts i grupp."

SvD

Sanningen måste kunna sägas!

Martin
8/26/18, 3:03 PM
#29

#8 "…Detta kommer inte ändras förrän vi vår ett maktskifte.

Och enda sättet till det är en röst på Moderaterna eller Kristdemokraterna, garanten för hårdare straff och att det är slutdaltat med kriminella generellt men inte minst invandrare som kommer hit och begår brott. De ska straffas och sedan utvisas. I den ordningen. Utan undantag"

Det är ett stort trams att påstå att det är regeringens fel att så många våldtas och att bara det blir en ny regeringen så löses problemet genom hårdare straff. 

Det finns redan i dagens lagstiftning utrymme för att döma till mycket längre straff. Det kommer inte en ny lagstiftning att ändra på, även om straffen där höjs (jo, om ministraffet höjs och det tror jag inte man kommer göra).

I dagens lagstiftning finns också ett hinder mot att utvisa dömda brottslingar till vissa länder. Den lagstiftningen kan jag inte se någon, inte ens M, KD eller SD, försöka ändra på. Men det skulle givetvis vara intressant att se om någon skulle göra det.

Och ta nu detta för vad det är, ett faktainlägg om dagens straff.

Jag tycker brotten vi pratar om är vidriga och dagens straffpraxis ett hån, så skulle de höjas (i realiteten) så skulle jag bli glad.

Sen en sak till. Det gäller givetvis oavsett etnicitet - eller kön - på gärningsmän och målsägare.

mvh Martin

Tjeja
8/26/18, 9:14 PM
#30

#29  En liten parentes bara..

Det spelar ju ingen som helst roll hur hårda straffen är när lagen ändå tolkas så att majoriteten förövare blir friade fast man vet att de är gärningsmän.  Folk går fria på grund av att bevisbördan för åklagaren är orimlig. Idag kan en brottsling begå brott på bar gärning och fortfarande gå fri om hen nekar tillräckligt envist. 

För mig är det viktigare att man ändrar hur man skall tolka lagen och hur starka bevis som behövs för att fälla. Har man medverkat till våldtäkt skall man fällas lika hårt som om man var den som utförde våldtäkten själv. INGEN ska gå fri bara för att man inte kan bevisa "vem som gjorde vad" först/värst/mest avgörande eller "i vilken ordning" så som det är idag! Har man varit med och ej ingripit för att förhindra det som händer skall man dömas lika hårt och straffas som om man själv utför brottet. Då är man delaktig helt enkelt anser jag.

Dessutom ska det inte hjälpa att den våldtagna "inte varit tillräckligt tydlig" i att hen inte ville ha sex. Man ska veta att båda VILL helt enkelt! Så tycker jag!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Martin
8/26/18, 10:10 PM
#31

#30 Det är absolut intressanta diskussioner. Det är dock inte lagen som tolkas som gör att det frias - det är bevisen. Lagen är ganska tydlig med vad som är brott eller inte. Det är sedan hur handlingen tolkas som gör att det blir svårt.

 Inte helt enkla diskussioner heller. Kräver rätt stora ingrepp i rättsapparaten som den ser ut idag. Tror inget parti är beredd att gå dit heller. Jag är för det så tillvida att det kan bevisas att man varit där. Jag tror att det är det du menar när du skriver att det kvittar om det finns bevis… för jag är ändå helt inne på att det måste finnas bevis (kan vara en trovärdig utsaga, men enbart den behöver inte vara tillräckligt heller - mycket som spelar in) - vi kan inte hålla på att döma folk för att vi tror saker bara för att brotten är avskyvärda.

Det finns oskyldiga som sitter inlåsta redan idag, trots ganska strikt regelverk. 

Jag delar inte uppfattningen om att man frias om man grips och tas på bar gärning, men såklart skall man i så fall inte frias förutsatt gärningen är ett brott.

Numera finns ju samtyckeslagen. Jag är inte säker på att den kommer att hjälpa, men kanske ett steg i rätt riktning. Det får vi se när den funnits ett tag och kan utvärderas.

mvh Martin

[[eskils_]]
9/1/18, 4:59 PM
#32

Tre kvinnor antastade av samma man, nu åtalas han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/man-atalas-misstankt-for-valdtakt-1

[11:11]
9/3/18, 11:17 AM
#33

Borde vara hårdare straff för våldtäktsmän och medhjälpare.

Tjeja
9/3/18, 7:45 PM
#34

#31 jag vill påstå att det är tolkningen av lagen som gör att det mesas så! Det hjälper inte att öka straffen när det ändå inte går att "bevisa" någonting för det är så lagen tolkas. Inte med sunt förnuft utan extrembokstavligt utan hänsyn till verkligheten.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[11:11]
9/4/18, 10:45 PM
#35

Sen så tycker jag också att det borde vara flera kvinnliga vakter vid parker, då jag inte litar ett dugg på karlar.

Och att ungdomar som jobbar under nattetid på till exempel macker inte borde få vara ensamma, då vilket rovdjur som helst kan stå utanför och vänta tills hon eller han slutar.

[11:11]
9/4/18, 10:47 PM
#36

Tjeja - Ja, jag förstår mig inte riktigt på dem här nya svenska reglerna tyvärr.

[[eskils_]]
9/7/18, 4:48 PM
#37

 Lägger in länk till Expressens undersökning av gruppvåldtäkterna här också, från Tråd 1. Så den inte kommer bort:

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/qs/de-ar-mannen-som-valdtar-tillsammans/

Det var alltså 43 män som dömdes för gruppvåldtäkt i Sverige under 2016-2017. Av dem var 42 st födda utomlands eller hade utlandsfödda föräldrar. Endast en var född i Sverige av svenska föräldrar. Fakta.

[11:11]
9/7/18, 10:37 PM
#38

eskils - Jag tror dig.

[[eskils_]]
9/8/18, 1:28 PM
#39

Dags igen.

"En kvinna i 40-årsåldern utsattes för en överfallsvåldtäkt i Västerås under sena fredagskvällen, meddelar polisen. En man slet av kvinnan från sin cykel, tryckte ner henne i en buske och började våldföra sig på henne."

SVT

[11:11]
9/9/18, 10:51 AM
#40

Mår illa utav dessa våldtäkter…. får nog byta tråd tror jag.

[VSK]
9/9/18, 10:52 AM
#41

#40

Igår var det två våldtäkter till. Kan ju ha missat läst om fler än så.

Annons:
[11:11]
9/9/18, 11:04 AM
#42

Jag förstår inte hur man kan göra något sånt… sex ska ju vara någonting rent, heligt och kärleksfullt… som båda vill göra.

[VSK]
9/9/18, 11:08 AM
#43

#42

Jag förstår inte varför ingen styrande politiker gör nånting åt det här.

[[eskils_]]
9/9/18, 11:23 AM
#44

#42 Vi har de senaste åren tyvärr fått ett mansöverskott i Sverige, pga mycket stor invandring av unga män från andra länder.

Det kan vara en del av förklaringen. Det finns helt enkelt inte kvinnor så det räcker åt de här männen för att få frivillig sex. En annan del av förklaringen är förstås den kvinnosyn som råder i de vanligaste länderna som de kommer från.

[11:11]
9/9/18, 11:30 AM
#45

VSK - Ja, som jag tidigare sade. Det borde bli hårdare straff. Sen om dem har utländsk bakgrund så tycker jag faktiskt att dem kan ta och sparka ut dem. Vi har nog med problem.. vi behöver inte ta hand om alla andras problem också. Men det verkar nästan som att sveriges regering stödjer våldtäktsmän.. eftersom att dem inte gör någonting åt detta. Vidrigt rent utav sagt.

[11:11]
9/9/18, 11:32 AM
#46

eskils - Kvinnor och barn gör mig ingenting.. det är männen som är mitt problem.

[VSK]
9/9/18, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#45

Man undrar oxå varför ingen av de andra partiledarna i riksdagen inte ens kommenterat att både Jimmie Åkesson och hans son blivit mordhotade. 

Här en skärmdump jag hann ta medan jag kollade på Åkessons tal. Ännu ett mordhot mot Jimmies son. Har inte polisanmält detta än. Suddar alla namn, men det går bra att leta rätt på namnet själv på SD´s sida på tuben. 

#46

Håller med till 100%. 

#47

Jo jag har läst 😕

Annons:
[[eskils_]]
9/9/18, 11:45 AM
#49

#43 Överfallsvåldtäkterna och gruppvåldtäkterna utomhus har ju ett samband med den heta potatisen invandringen. Är väl därför som politikerna har svårt att ta i frågan.

Citat från Expressenlänken i #2:

"Men i åldersgruppen 14 till 34 år var det ifjol ändå nästan dubbelt så många män som kvinnor som sökte asyl i Sverige."

"Lågt räknat handlar det alltså om tiotusentals unga män som kan få det mycket svårt att bilda familj i Sverige.

Ökade sexualbrott

Det kraftiga mansöverskottet kan innebära problem för Sverige, enligt flera forskare. Det kan nämligen kopplas till högre nivåer av såväl brottslighet som våldsanvändning, menar statsvetaren Valerie Hudson."

"Om svensk migrationspolitik ska bli hållbar på riktigt går det inte att blunda för den stora könsobalansen."

[11:11]
9/9/18, 1:31 PM
#50

VSK - Det är inte första gången som han har blivit mordhotad… det är för jävligt.

[VSK]
9/9/18, 1:40 PM
#51

#50

Nej, jag vet.

Draken
9/9/18, 4:04 PM
#52

Har själv döttrar som börjar komma upp i en utsatt ålder ( 10 och 11 år) Jag är livrädd när den äldre ska till eller från skolan. Jag kräver att hon ringer när hon kommer fram till skolan, och när hon beger sig hemåt. Den yngre sjutsar vi alltid fram och tillbaka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[[eskils_]]
9/9/18, 6:56 PM
#53

Dags igen:

"En man har gripits misstänkt för en våldtäkt i Österåker, norr om Stockholm, vid 4-tiden, natt mot söndag.

– Det är en kvinna som ska ha blivit våldtagen av en för henne okänd gärningsperson, säger Towe Hägg vid polisen i Stockholm.

Våldtäkten ska ha skett utomhus"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-gripen-for-valdtakt-i-osteraker

####

[Göstage]
9/13/18, 5:59 PM
#54

"En psykotisk våldtäktsman har dömts. Han har överfallit och våldtagit en kvinna, spottat på en annan och ofredat tonårsflickor vid en tunnelbanestation."---

"Solna tingsrätt anser att straffvärdet för våldtäkt, olaga hot och två fall av ofredande motsvarar tre års fängelse. Men 36-åringen bedöms lida av en allvarlig psykisk störning och döms i stället till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. När vården är färdig ska utvisas. "Mot bakgrund av den allvarliga våldtäktsgärningen och att NN även (…) helt oprovocerat angripit andra människor är det med hänsyn till allmän ordning och säkerhet i Sverige nödvändigt att utvisa NN", skriver tingsrätten."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/valdtaktsman-bet-och-spottade-pa-kvinnor/

HD nästa?

[Göstage]
9/17/18, 9:58 AM
#55

Betalspärrad artikel: "Den 45-årige mannen utvisades från Sverige efter att han dömts för flera fall av misshandel och olaga hot mot sin sambo. Trots det återvände han – och våldtog kvinnan. Nu döms mannen på nytt."---

https://www.sydsvenskan.se/2018-09-15/utvisad-doms-for-att-ha-atervant-och-valdtagit-sitt-ex

Annons:
[VSK]
9/17/18, 10:19 AM
#56

#55

Blir så där när man har öppna gränser.

Draken
9/17/18, 11:42 AM
#57

Stängda gränser skulle lösa mycket .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
9/17/18, 12:57 PM
#58

#57

Har för mig att statsministern brukade proklamera ordning & reda (men han har slutat med det sen ett bra tag sen).

Tjeja
9/20/18, 10:54 AM
#59

"I lagboken finns ännu inte hedersvåld definierat som brott. Det kommer att ta år innan en lag är på plats. Det är en rättsskandal och en tragedi för drabbade kvinnor, skriver läsaren Christer Nilsson."

(DN)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
9/21/18, 10:24 PM
#60

Fast till sist:

"I tre år höll den 26-årige misstänkte våldtäktsmannen sig gömd. Han skulle egentligen ha varit utvisad. I augusti i år var han nära fly från Sverige gömd i en Volvo XC90 som skulle skeppas till Nordamerika. I dag åtalas han för en grov våldtäkt i Malmö."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/misstankt-valdtaktsman-forsokte-fly-gomd-i-en-volvo/

[Göstage]
9/22/18, 8:31 AM
#61

Att fogas till den statistik som inte finns…

"En man i 23-årsåldern åtalades i dag för två våldtäkter i Malmö. Den första inträffade på Kulturbolaget. Men han försattes senare på fri fot. Nio månader senare misstänks han ha begått ytterligare en våldtäkt på Moriskan, en annan populär nattklubb i Malmö."---

"23-åringen är inte svensk medborgare och saknar permanent uppehållstillstånd."

https://www.expressen.se/kvallsposten/23-aring-atalas-for-dubbla-valdtakter-pa-nattklubbar/

[VSK]
9/22/18, 9:19 AM
#62

Det är bra märkligt hur man försvarar GM och vill ha de kvar i landet. Potentiella S-väljare får gräddfilen in i samhället. Destination gräddhylla.

Annons:
Codonopsis
9/22/18, 9:36 AM
#63

#34  "jag vill påstå att det är tolkningen av lagen som gör att det mesas så! Det hjälper inte att öka straffen när det ändå inte går att "bevisa" någonting för det är så lagen tolkas. Inte med sunt förnuft utan extrembokstavligt utan hänsyn till verkligheten. "

Åtal måste vara ställt utom rimligt tvivel för att den tilltalade skall kunna dömas. Det betyder att en åklagare inte får väcka åtal om hon/han inte är övertygad om en fällande dom. Vi har en lång rättstradition om att oskyldiga inte skall dömas, hellre fria än fälla.

Om du vill ersätta delar av det höga beviskravet med "sunt förnuft" så måste du nog definiera vad du menar med sunt förnuft.

[Göstage]
10/2/18, 4:11 PM
#64

#60 "Volvomannen" dömdes i tingsrätten till fängelse i fyra år och tio månader samt utvisning för grov våldtäkt, olaga hot, misshandel och försök till olaga frihetsberövande

Källa.

JarlII
10/2/18, 5:08 PM
#65

4 år till med skiten

Denna kommentar har tagits bort.
[Göstage]
10/8/18, 12:41 PM
#67

"På söndagen anhölls tre tonåriga pojkar misstänkta för grov våldtäkt i Malmö. Brottet ska ha begåtts natten mot söndagen mot en minderårig flicka."---

"Brottsrubriceringen innebär att flera varit inblandade, att våldet eller hotet varit kraftigt eller att offret varit särskilt utsatt av andra skäl. Det rör sig inte om en överfallsvåldtäkt, enligt anmälan, utan brottet ska ha begåtts inomhus i Malmö."---

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-08/tre-tonaringar-fast-for-grov-valdtakt-pa-flicka

Lite för de sociala myndigheterna att plocka med då…

[Göstage]
10/8/18, 1:23 PM
#68

Efterlyst.

"Den 36-åriga kvinnan var på väg till jobbet i södra Stockholm när hon överfölls, våldtogs och rånades på sitt bankkort.

En kort stund senare fastnade en ung man på övervakningsfilm vid en bankomat när han tog ut pengar från kvinnans konto."---

Från polisens övervakningsfilm i efterlysningen

"Polisen vill nu ha hjälp att identifiera mannen."---

 "– Det är av otroligt stor vikt att den här mannen grips så att vi minimerar risken för nya överfall, säger Sophia Lennermark."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1Lbma/kvinna-valdtogs-och-ranades--misstankt-garningsman-fastnade-pa-film

[Hayabusa]
10/8/18, 1:29 PM
#69

#68 J-a sv-n 🤮

Annons:
[VSK]
10/8/18, 2:10 PM
#70

Glömde Aftonbladet pixla förövaren.

[Göstage]
10/9/18, 10:31 AM
#71

"Polisen utreder en grov våldtäkt i Gällivareområdet, som ska ha skett under helgen. – Det som har anmälts är en gruppvåldtäkt, säger kammaråklagare Kristoffer Sahlin som leder utredningen."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4de65R/grov-valdtakt-utreds-i-gallivare

tutts
10/10/18, 11:49 PM
#72

Vad är tanken med tråden

[VSK]
10/11/18, 6:57 AM
#73

#72

Antagligen att belysa problematiken samt ta upp samhällsproblemen som finns. Kanske det kan få det kvinnliga könet att vara mer försiktiga när de befinner sig utomhus.

Vad är tanken med din fråga?

[Göstage]
10/15/18, 2:59 PM
#74

Misstänkta våldtäkter mot minderåriga  på västsvensk grundskola.

"Två tonårspojkar misstänks för att ha våldtagit två minderåriga flickor vid en skola i Västsverige. De åtalas nu för grov våldtäkt mot barn respektive våldtäkt mot barn. – Våldtäkterna ska ha ägt rum på skolområdet, säger åklagare Emelie Beillon. Det var i maj som två våldtäkter ska ha ägt rum vid en grundskola i Västsverige. Två tonårspojkar, i 18-årsåldern, åtalas nu för grov våldtäkt mot barn respektive våldtäkt mot barn. Den ena tonårspojken misstänks för att ha tvingat två minderåriga flickor till att utföra en rad sexuella handlingar. Den andra misstänks för att ha våldtagit en av flickorna."---

 https://www.expressen.se/gt/tonarspojkar-misstanks-ha-valdtagit-flickor-vid-skola/

[Göstage]
10/28/18, 3:50 PM
#75

_"Under helgen har fyra misstänkta våldtäkter anmälts i Värmland.
_

Två av dem inträffade på samma uteställe i Karlstad och en tredje i närheten av detsamma, under samma kväll. – Ingen är gripen, säger Urban Ståhl vid Värmlandspolisen. Sent på fredagskvällen anmälde en tonåring till polisen att hon blivit våldtagen i Karlstad. Den misstänkta våldtäkten inträffade i anslutning till ett uteställe i staden. Kvinnan fick föras till sjukhus.

– En plats är avspärrad. Om det är brottsplatsen eller inte kan jag inte gå in på, men vi ska genomföra en teknisk undersökning. Avspärrningen är utomhus, berättade Stefan Dangardt vid Värmlandspolisen på lördagen. Samma kväll inträffade ytterligare två misstänkta våldtäkter inne på det aktuella utestället, vilket Nya Wermlands-Tidningen var först med att rapportera. – Det är två olika händelser i två olika utrymmen. Det är trånga utrymmen. Kvinnor har blivit intvingade och sedan har man förgripit sig på dem, säger Urban Ståhl vid polisens krimjour  Värmland."---

https://www.expressen.se/gt/fyra-anmalda-valdtakter-pa-mindre-an-ett-dygn-/

Återstår att se om det kommer ytterligare information om det där "utestället".

[VSK]
10/28/18, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Klockan 16 så är Lamotte i Deje och kör livsändning (facebook). 

Fler profiler som reagerar starkt mot hatbrotten som sker mot svenskarna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: