Annons:
Etikettideologi
Läst 1283 ggr
[Göstage]
7/19/18, 3:27 PM

"Vänstern måste göra upp med sin antisemitism"

"Uttalandet från Oldoz Javidi (FI) om att tömma Israel på judar går inte att misstolka. Antisemitismen är utbredd inom vänstern, och det som kallas solidaritet med palestinierna blir snabbt, som vi kan se, en uppmaning om etnisk utrensning av judar", skriver Annika Hernroth Rothstein, politisk krönikör för National Review, Israel Hayom och Washington Examiner i ett debattinlägg i GP, där hon påminner om diverse övertramp från vänstern.

Hernroth Rothstein avslutar sitt inlägg:

_"Att bekämpa nazister i Almedalen är lätt, för de ser ut som skurkar, klär sig som skurkar och kommer med en tydlig och förhatlig ideologi. Att bekämpa mörkret när det göms i ljuset är desto svårare, för hatet kamoufleras av de finaste ord; såsom feminism och solidaritet.
_

Jag accepterar inte Oldoz Javidis halvhjärtade ursäkt och jag tror inte heller på FI när de säger att hennes uttalande inte representerar deras ståndpunkt. ”Om man får drömma..” sade hon, tydligt, och medger därmed att hennes dröm är ett Israel utan judar, som förflyttats mot sin vilja till ett främmande land. Dessa ord, dessa innersta drömmar, är alltför välbekanta för mig, och jag vet att de föranleder en mardröm. Vänstern behöver erkänna, och göra upp med, den djupt rotade antisemitism som lever och frodas i deras led. Innan dess så faller deras vackra ord om jämlikhet och broderskap platt inför mina öron."

http://www.gp.se/debatt/vänstern-måste-göra-upp-med-sin-antisemitism-1.7251667

Annons:
[Göstage]
7/19/18, 3:32 PM
#1

Att Oldoz skyller på att hon gjorde sitt nu borttagna uttalande som privatperson döljer inte det faktum att det är antisemitiskt, skriver Fredrik Haage i Smålandsposten.

"Det går inte att uppfatta ”drömmen” om ett Israel tvångstömt på judar som en lösning på konflikten på ett annat sätt. Det finns inget att missförstå. Javidi är tydlig. Hennes partiledning är det däremot inte och därför har Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) krävt ett klargörande från dem. I skrivande stund råder dock tystnad i parti och medier. 

SKMA är rätt hovsamma, får man säga. Vad hindrar dem från att landa i den självklara slutsatsen, att fordra att partiledningen stryker Javidi från riksdagslistan? Skall det behöva klarläggas huruvida det är önskvärt med en riksdagsledamot som sitter i plenum med drömmande blick och fantiserar om hur Israel töms på alla judar?"

 http://www.smp.se/ledare/vad-gor-javidi-i-fi/

[Hayabusa]
7/19/18, 3:51 PM
#2

Det skriks över NMR (nej, gillar dem absolut INTE) som är en liten gruppering på ett 100-tal individer, men här har vi ett helt parti (Fi) som agerar rasistiskt! Ända sedan staten Israel bildades så har araberna velat krossa och kasta ut judarna ur sitt område. …och svensk vänsterflygel hejar på.  Sjukt.

[Göstage]
7/29/18, 11:39 AM
#3

#1 Sista ordet i Javidiärendet?

"Feministiskt initiativ, Fi, skriver på sin webbplats att de saknar förtroende för Oldoz Javidi och uppmanar henne att lämna sin plats på partiets riksdagslista.

Orsaken är, enligt partistyrelsen, att Oldoz Javidi "inte längre samverkar med partistyrelsen för att återskapa förtroendet för henne och partiet, med anledning av det antisemitiska uttalande hon gjorde i Fempers som Feministiskt initiativ tagit starkt avstånd från", skriver de på sin hemsida."---

https://www.expressen.se/nyheter/efter-antisemitiskt-uttalande-fi-vill-peta-javidi/

Farwuq
7/29/18, 12:00 PM
#4

Det är bra man börja få upp ögonen för Fi, och se vad som döljer sig bakom förlåten.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
7/29/18, 12:00 PM
#5

#2

Kallas för "rätt värdegrund". PK, det största hotet för landet Sverige. 

Rimligtvis finns det inte många personer i det här landet som sympatiserar med NMR. Det finns 200, kanske 300 NMR:are i det här landet.

Exempel på "rätt värdegrund" är händelsen som hände i Almedalen. Kvinnan som blev omkullknuffad blev det för att hon hade spottat på en kvinnlig NMR:Are och knuffat omkull henne, och då hade de andra i NMR försvarat sin medlem. Detta finns det ett tiotal vittnet till denna händelse, men det är inget som det pratas högt om.

Lika så så hade "pride-kvinnan" (har förträngt hennes namn) viftat med prideflagga 1 m framför ansiktena på NMR:are. Hon fick flaggan borttagen för just detta men fick sen tillbaka flaggan, och hon började provocera igen.

Enligt mitt sätt att se på saken så har båda parter betet sig illa åt och tagit till våld. Men då det är de som har "rätt värdegrund" (PK) som rapporterat om detta, så självklart nämns ingenting om att "pride-kvinnan" hade spottat på och knuffat omkull en annan människa, eller alla provokationer med flaggan.

Exempel två gällande rätt värdegrund utspelade sig i Jönköping för inte alltför länge sen. En liten kristen religiös grupp hade satt upp träkors på några ställen intill skog (som jag förstod det som) så att de kunde vara där och be men de hade tvingats ta bort dessa träkors för annars hotade böter och motiveringen löd: förstår ni inte att ni provocerar muslimerna. Jönköping är Sveriges svar på Mecka men för kristendom.

Så alltså, så länge man har "rätt värdegrund" så får man göra lite hur man vill tydligen. Jag själv tycker ju att det borde vara lika för alla, men så är det ju inte på långa vägar.

Carmarino
7/29/18, 4:37 PM
#6

#5 Visserligen är inte Svenska kyrkan statskyrka längre, men Sveriges statschef är fortfarande förpliktigad att tillhöra Svenska kyrkan.

Så om inte Sverige blivit ett muslimsk land den senaste tiden - utan att svenska folket fått information om det - så förstår jag inte varför Svenska kyrkan ska stå tillbaka för islam.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
7/29/18, 4:44 PM
#7

#6

Finns en artikel som heter Svenska kyrkan blöder, av Ann Heberlein. Kanske kan svara på din undran.

https://ledarsidorna.se/2017/08/svenska-kyrkan-bloder/

Har sovit middag, därav det sena svaret 🙂

Carmarino
7/29/18, 4:51 PM
#8

#7 Tycker inte de att sju minuter är så särskilt sent. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/29/18, 5:45 PM
#9

#8

☺️ 

Jag kollade aldrig när du skev inlägget utan det bara av farten det jag skrev 😃

Jag var nog lite yrvaken när jag skrev 🎧

Carmarino
7/29/18, 6:29 PM
#10

#9 Förstod det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/29/18, 6:33 PM
#11

🙂

Aasi1
7/29/18, 8:13 PM
#12

PK vänstern som skriker att SD är rasister för att de vill begränsa invandringen. De kanske ska ta en titt i sina egna partier innan de börjar dömma andra. Antisemitism är en typ av rasism! Den ökade antisemitismen är ett samhällsproblem som måste tas på allvar. Om inte FI gör sig av med Oldoz så visar de var de står i den frågan. Skrämmande tycker jag att antisemitismen ökar.

[Göstage]
8/1/18, 10:07 AM
#13

Frågetecknen är inte utraderade i och med att Oldoz Javidi försvinner från valsedeln, skriver Jenny Sonesson i GP.

_"Ansvaret går högt upp. När artikeln lades ut delade partiledare Gudrun Schyman den och uppmanade sina tiotusentals följare i sociala medier att läsa texten. Schyman och andra i det antirasistiska partiet uppfattade således riksdagskandidatens vision som acceptabel.
_

Svante Weyler, ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism, anser att Javidis dröm om att förflytta Israels befolkning inte bara ska tolkas som antisemitisk utan den är antisemitisk. Han konstaterar i ett debattinlägg att den som när fantasier om stora folkförflyttningar för att lösa politiska spänningar placerar in sig i en gammal idétradition som har sina rötter i radikal främlingsfientlighet.

_I ett taffligt försök att krishantera har Fi via sin hemsida informerat om att man har kongressbeslut på att partiets antirasistiska studiecirkel ska uppdateras med kunskap om antisemitism men detta är planerat att bli klart först efter valet. Uppenbarligen har Fi inte tidigare ansett att antisemitism varit värt att lyfta i en kurs om rasism. Man tar sig för pannan." ---
_

"Återigen påminns vi tyvärr om att vänstern är blind för judehat."

http://www.gp.se/ledare/sonesson-antirasism-som-blundar-för-judehat-går-inte-att-ta-på-allvar-1.7434140

Annons:
[VSK]
8/1/18, 10:11 AM
#14

#13

Ungefär lite som Morgan Johansson och varför han inte vill (vågar) ta debatt nu gällande katastrofläget om alla bränderna, utan den debatten skall han ta när alla bränder är släckta (vilket kan ta ett halvår, och då har Johansson nytt jobb, och kommer inte ta nån debatt alls).

[Hayabusa]
8/1/18, 10:12 AM
#15

"…partiets antirasistiska studiecirkel ska uppdateras med kunskap om antisemitism …"

Ah, va´ f-n??? Hur har de kunnat missa förintelsen t ex?

[VSK]
8/1/18, 10:22 AM
#16

#15

För att inte tala om de ca 100 miljoner dödsoffer som kommunisterna har på sitt samvete. Var det den förintelsen du tänkte på?

[Hayabusa]
8/1/18, 10:25 AM
#17

#16 Schh…den talar vi tyst om. Vänd blad, tack…

[VSK]
8/1/18, 10:32 AM
#18

🤐🎧

Farwuq
8/3/18, 7:34 AM
#19

🥵
Mao, Stalin, Beria och Pol Pot är bara toppen på ett gigantiskt isberg av mord och människoslakt. 
Släng dig i väggen Hitler, du är en nolla tillsammans med dessa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
8/4/18, 1:11 PM
#20

Den i svenska vänsterkretsar högt aktade Jeremy Corbyn och hans labourparti anklagas för antisemitism, och nu medger Corbyn att det finns sådana problem i hans parti.

Källa.

Annons:
[Hayabusa]
8/6/18, 7:39 AM
#21

#20 En utmaning…

[Göstage]
11/9/18, 7:24 PM
#22

"Det är ingen slump att Jeremy Corbyn återfunnits i antisemitiska sammanhang så sent som 2015. Det är inte heller en slump att många ur SSU:s vänsterfalang hyllar just Jeremy Corbyn och ser bort från hans antisemitiska kopplingar."

https://ledarsidorna.se/2018/11/socialdemokraterna-ar-pa-vag-att-gora-en-corbyn-genom-konflikterna-i-ssu/

Som sagt…

Upp till toppen
Annons: