Annons:
Etikettövrigt
Läst 567 ggr
Lona
7/20/18, 3:42 PM

Krisberedskap?!

Med tanke på krisläget med torkan och bränderna i stora delar av landet, vore det inte dags att så mycket resurser som möjligt sätts in? Det vill säga, in med bland annat militären men enligt SVT måste det tydligen ske "på frivillig basis" eftersom de egentligen har andra arbetsuppgifter.
Nog måste det finnas en krisplan och beredskap för naturkatastrofer, krig, olyckor i kärnkraftsverk och annat där tex någon form av samlingsregering kan gå in och styra ALLT?
Tänker på regeringen under WWII som givetvis var ett oerhört mycket större hot men ändå.
Jag vet att det är en del militärer på väg (från F12?) men de skulle kunna vara så många fler. De kan kanske inte bekämpa bränderna direkt men hjälpa till med att röja brandgator, ta sig fram med materiel och förnödenheter till brandmännen med mera. Fördelen med militären är också att de har en hel del resurser som man kan använda (bandvagnar etc), dessutom har de redan en bestämd struktur och hierarki.
(Ska man ha massa civila som springer omkring som yra höns så gör det sannerligen inte saken lättare.)
Det hade väl till exempel varit lämpligt om någon gått in och blåst av O-ringen vid Höga Kusten. Självklart en ekonomisk fråga också, men hur många miljoner är det inte som bokstavligt går upp i rök i nuläget?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[VSK]
7/20/18, 4:35 PM
#1

Finns ingen krisberedskap kvar i det här landet. Hade det funnits det så hade det väl inte tagit så lång tid innan utländsk hjälp var här. Och då har inte alla anlänt än (mig veterligen). Framför allt så hade man inte skrotat försvaret eller sett till så tusentals brandmän bytt yrke.

Har faktiskt inte hängt med så mkt idag, men om jag fatta rätt så är det 15 brandhärdar som är okontrollerade. 

Jag tror man vidtar stor försiktighet gällande markpersonal beroende på terräng mm. Tror inte man bara stövlar in i en skog hur som helst. 

Nu har det brunnit så pass mkt och med den vind som råder så kan träd falla omkull då rötterna brunnit upp. Men det beror ju på vilken slags mark det är oxå. Det kan brinna under mark "hur länge som helst" som man inte ser med blotta ögat, och det kan räcka att ett enda träd faller omkull så får elden syre och  flammar upp. Gäller så klart helt på ytan släckta områden oxå.

Vad jag förstått så är det ganska mkt torv och sånt i marken på vissa ställen och den är fuktig längre ned. 

Elden kan som sagt hoppa ganska långt så folk på marken kan helt enkelt bli omringade och instängda. Därför så tror jag att de helt enkelt måste ta vissa bränder från luften och markpersonalen får försöka hindra spridningen. Glöd kan flyga långt, väldigt långt. Vindar vänder hela tiden. 

Skulle tro att de civila volontärer som hjälper till fysiskt får direkta order och det är mest bärhjälp (slangar mm) och de lär ha nån form av ledare med sig. Man kan komma gående på vad man tycker är fast mark och sen hux flux så har man trampat igenom eftersom det brunnit under marken (rötter mm) så det lär knappast vara som så att civila volontärerna springer runt som yra höns. 

Som sagt så spånar jag bara för jag har inte en susning.

Och som svar på din fråga så tycker jag att ja man bör sätta in alla resurser som finns att tillgå. 

-

Antagligen betalsida men kan kopiera en del text (ej sammanhängande).

Han kämpade under den stora skogsbranden 2014 – ryckte in vid branden som rasar i Dalarna: ”Anmälde mig av solidariska skäl”

Skogsbranden i Västmanland 2014 är det värsta han har varit med om. Men erfarenheterna har gjort Christian Thunström förberedd.

- Jag tänkte att det kan ju inte ha vara värre än skogsbranden 2014, berättar han.

- Jag var förberedd på att jag skulle komma till något som var lite kaosartat. Det brukar vara lite allmänt kaos från början.

Han berättar att det var väldigt många civila aktörer på plats för att hjälpa till. Skogsägare och bönder med maskiner som de använder till att bland annat vattna i diken.

Att branden härjar i ett myrområde gör att den inte sprider sig lika lätt som om det varit i en tallskog.

- Om det hade varit tallskog, då hade det varit riktigt illa. Men i ett myrområde får det inte samma spridning. Det är snustorrt på myrarna, högst upp blir det som fnöske, men längst ner är det blött.

https://www.vlt.se/artikel/vastmanland/han-kampade-under-den-stora-skogsbranden-2014-ryckte-in-vid-branden-som-rasar-i-dalarna-anmalde-mig-av-solidariska-skal

sponny
7/20/18, 6:11 PM
#2

#0 Jag hörde på lokalradion att personal från F17 (Blekinge Flygflottilj) är på väg upp till Dalarna med två vattentankbilar. LÄNK

[GIKmio]
7/20/18, 6:32 PM
#3

Förr i tiden ställde hemvärnet upp och hjälpte till. Finns dom kvar över huvud taget? Min morfar ingick i hemvärnet på sin tid.

[Göstage]
7/20/18, 7:32 PM
#4

#3 Javisst finns hemvärnet! Såg senast idag att det är rekordstort intresse att gå med där. Och läser man om de stora bränderna så ser man snart  att hemvärnet är med och gör viktiga insatser på de flesta håll.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/stort-intresse-for-hemvarnet-5

[Göstage]
7/20/18, 10:37 PM
#5

"Inrikesminister Anders Ygeman (S) har i dag (6:e mars 2015) fått utredaren Aud Sjökvists rapport (pdf) som utvärderar krisberedskapen vid brandkatastrofen i Västmanland under sommaren 2014."---

"Utredaren betonar att en viktig faktor bakom bristerna är avsaknad av risk- och sårbarhetsanalyser, utbildning, planering och övning. Hon efterlyser också en ny ledningsmodell som kan samla olika krafter vid liknande extraordinära händelser eller katastrofer. - Utredaren pekar på flera brister. Nu ska vi gå vidare med förbättringsåtgärder, så att vi kan hantera framtida olyckor på ett bättre sätt, säger Anders Ygeman enligt ett pressmeddelande."

https://www.nyteknik.se/miljo/beredskapen-brast-vid-skogsbranden-i-vastmanland-6394922

Jaha.

[Hayabusa]
7/20/18, 11:02 PM
#6

Ett försvarligt antal handhjärtan måste väl ändå kunna hjälpa?

Annons:
Cragan
7/20/18, 11:51 PM
#7

#6 undra om 7 handhjärtan räcker eller om det krävs hela 10st denna gången

Dioramabyggare
7/21/18, 12:06 AM
#8

#1: tack VSK för ditt långa fina inlägg!

Själv har jag anmält mig till att vara med och göra en insats, i kontakt med Räddningstjänsten här i staden. Bära brandslang, dela ut mat och dryck eller hjälpa till med annat som behövs. Bara några timmar efter att jag var dit uppstod en mindre skogsbrand bara någon halvmil härifrån, men den lyckades de snabbt släcka.

Dioramabyggare
7/21/18, 12:08 AM
#9

#6: vad är "handhjärtan" för något?

[VSK]
7/21/18, 5:39 AM
#10

#8

Kul du gillade det, tack. Är ju mest spekulationer, men lite gällande alla faror som gäller fick jag lära mig 2014 när jag var volontär här vid branden. Härligt att du ställer upp och hjälper till 👍 Du är extremt viktig med detta. 

#9

Ja du, vad det är är när man formar händerna så de bildar ett hjärta. Många gör det för, ja jag vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Lite tutti nuttigt kanske. Då väldigt stor del av befolkningen (som syns utåt) är naiva så tror de att handhjärtan och kramkalas räcker för att besegra terrorister mm. 

Terrorismens AO är ju att skrämmas och att ställa till med jävelskap och plåga, våldta och döda, och några har fått för sig att gör man lite handhjärtan och kramas lite, så skulle de visa att de inte är rädda för terroristerna och på så sätt vinna över de. Jag kan lova dig att 99.9999% av alla som skulle stå öga mot öga med en terrorist skulle skaka av skräck. Om inte, så är man trött på livet.

Nu begriper ju vem som helst att om en terrorist vill döda säg 500 personer så kan denne bara åka till ICA Maxi en fredag och skjuta hejdlöst. Många terrorister drar sig ju inte för att dö själva, för då tror de att de blir martyrer och hamnar nånstans där det finns 72 st oskulder som väntar på de, så de är lika naiva de. 

Men det är ju alltid lätt att låtsas vara tuff och stark på distans. Det finns sidor på nätet där det visas ocensurerade mord tex från IS/ISIS/DAESH eller vad de nu vill kalla sig för och inte ett enda offer har setts göra handhjärtan före de blivit avrättade. 

Så därför så brukar man säga att göra lite handhjärtan och kramas lite så löser sig allt. Det är lika effektivt med handhjärtan och kramkalas mot skogsbränderna som det är mot IS. Därför så kan man tycka det är väldigt provocerande med såna naiva människor. 

Hoppas du blev lika klokare.

[Göstage]
7/22/18, 10:14 PM
#11

#5 Aud Sjökvist är rakt på sak:

_"Svensk räddningstjänst har nedrustats under lång tid, krisberedskapen är under all kritik och lärdomar från tidigare kriser har inte tagits tillvara.
Den svidande kritiken kommer från regeringens särskilda utredare för Västmanlandsbranden, Aud Sjökvist.
_

– Jag förlorade tron på krisberedskapen, om det blir en riktig kris då ska man inte räkna med att samhället fixar att hjälpa, säger Sjökvist."---

 "Men ett ännu större problem som Sjökvist menar på är att både räddningstjänst och krisberedskap har utretts hur många gånger som helst – efter varje stor kris som landet har haft.

– När man läser de offentliga trycken som jag gjorde inför utredningen – det är som att de hade kopierat texterna, det är samma brister man anmärker varje gång. Det är det som är upprörande att man inte har lärt sig och tagit till sig, att synpunkterna inte får genomslag. Det är inte bara den här regeringen, det spelar ingen roll vilken färg det är på politiken, säger Aud Sjökvist."---

 "Ett annat övergripande problem som Aud Sjökvist har identifierat är att alla myndigheter är självständiga och ingen – inte ens regeringen – kan säga åt någon annan vad de ska gör, om det inte är en krigssituation i princip.

– När många av samhällets viktigaste myndigheter är inblandade måste någon kunna ta befälet."---

http://www.expressen.se/nyheter/svidande-kritiken-mot-svensk-krisberedskap/

Edit.

[Hayabusa]
7/22/18, 11:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

*

[Hayabusa]
7/22/18, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

*

Annons:
Lona
7/23/18, 5:55 PM
#14

Jag förstår att man inte kan ha beredskap och resurser stående jämt för den här typen av stora katastrofer, det skulle kosta alltför mycket, men just SAMARBETET är ju åt fanders! Likaså borde det finnas ett bättre samarbete inom EU vilket nu också diskuteras. Det vore väl en ypperlig uppgift, att ha någon form av gemensam krisberedskap även om det säkert behöver noggrant förarbete.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa]
7/23/18, 5:58 PM
#15

#14 Vilka tänker du på när du säger att "samarbetet är åt fanders"?

Lona
7/23/18, 6:08 PM
#16

#15, Inser att jag uttryckte mig fel, syftade på samma som utredningen i #11, att någon borde gå in och styra uppifrån, att tex sätta in militären i ett mycket tidigare skede även om det inte är deras primära uppgift egentligen. Att någon styr upp och har ett övergripande ansvar så att alla resurser sätts in och används på bästa möjliga sätt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
8/13/18, 2:37 PM
#17

Sjukvårdens krisberedskap ska utredas

Efter flera större händelser som satt sjukvården på prov ska nu sjukvårdens krisberedskap utredas. Socialminister Annika Strandhäll (S) säger att frågan om läkemedelsförsörjningen är särskilt viktig.

-----

– I samband med avregleringen av apoteksmarknaden såg man inte till att man hade en ansvarig aktör för detta. Det är en springande punkt som jag är väldigt bekymrad över. En sådan aktör ska bland annat den här utredningen lägga förslag på.

TT: Men ni har ju haft fyra år på er att tillsätta en sådan aktör, eller?

– Det första vi gjorde under den här mandatperioden var att tillsätta en större apoteksmarknadsutredning där en del förslag redan ligger på riksdagens bord, och nu tillsätter vi den här utredningen som kommer att ha till uppgift att föreslå en sådan aktör.

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/sjukv%C3%A5rdens-krisberedskap-ska-utredas-1.7646460

Först tillsatte man en utredning. När den var klar tillsatte man en ny utredning. Låt mig gissa; när den är klar så blir det en tredje utredning? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: