Annons:
Etikettmiljö-klimat
Läst 3005 ggr
[VSK]
7/22/18, 10:24 AM

Här brinner det del två

förra tråden är lång och tungladdad kanske, så får vi fortsätta här. 

MSB: Läget har förbättrats lite.

https://www.expressen.se/nyheter/helikopter-stod-stilla-under-askovadret/

Annons:
[VSK]
7/22/18, 10:47 AM
#1

[[eskils_]]
7/22/18, 11:01 AM
#2

Här är en kommun som bryr sig om djuren:

"De senaste dagarna har Oxelösunds kommun fått in flera rapporter om vilda djur som hittas döda eller utmattade i hettan. Och nu går kommunen ut med en uppmaning om att hjälpa djuren med vatten. (…)

Alla små som stora djur behöver vatten, och det är klart att man vill hjälpa till så gott det går, säger Emilia Torstensson.

Hon har också varit i kontakt med det kommunala bostadsbolaget Kustbostäder för att se om de kan vara behjälpliga."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/vilda-djur-hittas-doda-i-hettan-stall-ut-vattenskalar

[VSK]
7/22/18, 11:53 AM
#3

#2

Kan säga att denna infon delas rätt frisk på sociala medier nu, så det är bra att folk får uppmaningen om att dela ut vatten till djuren.

[VSK]
7/22/18, 11:57 AM
#4

Från 2015 (sossestyrd regering).

Därför vill regeringen stoppa brandutredningen.

http://www.landskogsbruk.se/skog/darfor-vill-regeringen-stoppa-brandutredningen/

[VSK]
7/22/18, 12:06 PM
#5

43 pågående bränder varav fyra stycken som inte går att släcka såvida det inte kommer massor med regn i många många dagar.

[VSK]
7/22/18, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ca 30 st tyska brandbilar passerade precis Lomma.

Annons:
[VSK]
7/22/18, 12:42 PM
#7

Polska brandmännen hyllas genom landet.

https://www.expressen.se/nyheter/polska-brandmannen-hyllas-genom-landet/

Social media översvämmas av överlyckliga och tacksamma medborgare.

Det sägs att de polska hjältarna får bekosta kost och logi själva. Hur det är med bränslet och annat är ingen information som jag tagit del utav. Färjan över till Sverige bjöds de på iaf av färjebolaget. 

Går uppmaningar på social media att de butiksägare som har råd, att låta dessa hjältar få ta mat och annat nödvändigt gratis.

Kan inte låta bli att fundera på vad Morgan Johansson anser om detta.

sponny
7/22/18, 1:15 PM
#8

Jessica Ritzén: Jag rustar mig för ett hetare klimat

"Tvingas motvilligt anpassa mig för ett nytt klimat med extrem hetta, torka och brand. Jag måste sluta kasta fimpar när jag cyklar, låta grillen vila och får nöja mig med stekt halloumi i panna. Inte glömma att blåsa ut värmeljus på altanen innan jag går och lägger mig. Kort sagt, normalt eldvett som australiensare och Karliforniabor tillämpat i årtionden.

Att obekymrat grilla och eldjonglera hör till dåtid. När brandmän från halva Europa måste korsa E4:an för att rädda ett land som brinner är det dags att släcka ned. Vill inte gå till historien till den som satte Bromma i brand och brände ned Judarskogen."

Bra att folk vaknar upp och börjar ändra sitt beteende. Sedan kan man tycka vad man vill om att brandmän från halva Europa ska behöva hjälpa till att släcka Sverige. Detta har våra politiker och vi, genom valsedeln, själva fixat. Dels genom försvarsbeslutet 2004 som tog bort brandbombningen från försvarsmakten och RIB 17 avtalet som fick deltidsbrandmän att sluta.

[VSK]
7/22/18, 1:55 PM
#9

Bandvagnsförare på väg till Trängsletbranden fick vända – hade inget avtal med Trafikverket.

https://www.dt.se/artikel/dalarna/alvdalen/bandvagnsforare-pa-vag-till-trangsletbranden-fick-vanda-hade-inget-avtal-med-trafikverket

🤪

[VSK]
7/22/18, 2:02 PM
#10
sponny
7/22/18, 2:18 PM
#11

Budskapet till stockholmarna: "Sluta grilla nu"

– I onsdags sade jag till några ungdomar som satt och grillade. De sa att de inte visste att det var förbjudet. Då frågade jag om de varken hade tittat på tv, läst tidningen eller lyssnat på radio, säger badgästen Inger Palm.

– Den allmänna inställningen är att ”det är okej så länge jag gör det”. Jag tror inte att folk förstå hur allvarligt det är, säger väninnan Anette Widholm Lindgren.

[VSK]
7/22/18, 2:31 PM
#12

Varför kör man inte VMA via sms?

Då kan man knappast säga att man inte visste. Finns inte många personer i det här landet som inte har en mobiltelefon av de "aktiva". 

Man tycker ju att synapserna gällande eldnings och grillningsförbud borde fungera, speciellt när halva landet brinner.

sponny
7/22/18, 2:36 PM
#13

SOS Alarm

Varning genom ett sms-meddelande till mobiler som befinner sig i området. Detta sker genom positionering av mobiltelefoner enligt den lagändring som träder i kraft den 1 juli 2017. Det är den aktör som begär VMA som utifrån varje enskild händelse avgör om tjänsten ska nyttjas.

Möjligheten finns. I hur stor utsräckning den används vet jag dock inte.

Annons:
[VSK]
7/22/18, 2:45 PM
#14

Då man kan dela inlägget på fb så delar jag här med då alla inte har fb. 

Bawan Avraham Said skriver:

Har fått kontakt med Seferhan Celiker som är ägare till Pizzahuset i Ljusdal.

Han kommer att åka ut själv för att leverera pizzorna till våra hjältar och hjältinnor som idag kämpar mot skogsbranden i Ljusdal.

Han står för kostnaderna för all dryck som han kommer att leverera och vi står för pizzorna.

Swisha: 0709 2233 12
Märk: Pizza Ljusdal.

Om jag har några vänner som bor i Ljusdalsområdet som kan också tänka sig att köra ut så får ni gärna kontakta mig! (Vi står för bensinkostnaden).

Inlägget kommer att tas bort när vi är uppe i ca 100 pizzor för kvällen/natten idag eller för lunchtid imorgon.

Tillsammans är vi Starka !

-

Att tänka på när man swishar är att kolla upp vart pengarna går nånstans (allmänt tips). 

Är du motståndare till att man hjälper till via swish, skapa en egen tråd om det.

[VSK]
7/22/18, 2:46 PM
#15

#13

Ja men då så. Det råder ju förbud i hela landet så…….

Jag har dock inte fått nåt sånt sms. Har Telia.

[VSK]
7/22/18, 2:48 PM
#16

Ser länken i #14 inte vill funka, men ni med fb är ju bara ni söker på hans namn om ni vill läsa hans inlägg jag kopierade in.

sponny
7/22/18, 3:17 PM
#17

#15 Just detta gäller väl VMA eller "Hesa Fredrik." Mao när tyfonerna ljuder osv. Och jag vet inte om man använt VMA-systemet någonstans för att varna för ett allmänt brandförbud. På sin höjd på bestämda platser där personer blivit tvungna att utrymma…

[VSK]
7/22/18, 3:29 PM
#18

#17

Det här är inte "mitt område" så jag litar på det du skriver till 100%. Va bara en tanke varför man inte går ut och varnar alla i hela landet via sms när det råder förbud i hela landet.

Att alla av de 15 bränderna som uppstod inom samma dygn i Arboga nyligen skulle bero på blixten eller bromsande tåg och gnistbildning, finns det nog ingen som tror på.

Carmarino
7/22/18, 3:46 PM
#19

#16 Det hade kommit med lite extra text i länken, så därför funkade den inte. Inlägget finns här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/22/18, 3:54 PM
#20

#19

Tack 👍

Annons:
sponny
7/22/18, 4:06 PM
#21

#18 Jag ställde precis frågan om varför systemet inte använts på det sätt du förespråkar till krisinformation.se. Jag hör av mig när jag hör något. Tja, du kanske hinner få ett SMS innan jag hör av mig… 😃

För övrigt hörde jag under dagen att några bekanta som tillhör Tredje Helikopterskvadronen på F17 i Kallinge lastade sina brandtunnor i sina Hkp14 och lyfte mot Älvdalen under gårdagen.

[VSK]
7/22/18, 4:10 PM
#22

#21

Bra agerat av dig att lyfta denna självklara sak vidare 👍

Vi delar väl på kakan? 😃

Emo
7/22/18, 4:13 PM
#23

#22 Dela på kakan? Så som min farfar ville dela med mig. Han kunde ta ringen runt om, så fick jag hålet i mitten. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
7/22/18, 4:23 PM
#24

#23

Vill inte vara elak, men jag tror du blev grundlurad 😮

😃

-

sponny säg ut snubbarna att de ska ta med sms-varningen på minst 5 olika språk ☝️

[VSK]
7/22/18, 4:34 PM
#25

Norge har haft mer än 350 bränder på kort tid. Ändå så har de resurser kvar att hjälpa Sverige med 6 st helikoptrar plus manskap. Undrar hur det kommer sig.

https://www.nrk.no/telemark/dsb_-_-ma-regne-kraftig-i-flere-uker-for-brannfaren-er-over-1.14130668

sponny
7/22/18, 7:26 PM
#26

Nu höjs de italienska och franska brandplanen till skyarna. Man älskar de polska och tyska brandmännen. Regeringsföreträdare bröstar sig och talar väl om EU:s Emergency Response Coordination Centre (ERCC) som koordinerar hjälpen. Men vad sa man om det i januari?

Sverige skeptiskt till räddningsstyrka i EU

Men Sveriges inrikesminister Morgan Johansson är skeptisk till planerna.

– Det blir för dyrt, och risken är att EU-länderna förlitar sig på hjälp från EU istället för att bygga upp egen räddningskapacitet, menar Morgan Johansson.

– Vi måste se till att medlemsstaterna själva, och för egna pengar, höjer sin kapacitet så att man inte tror att man kan luta sig tillbaka och säga att det här kan vi nog ta på EU-resurser, så att vi själva slipper ha den här kapaciteten, säger Morgan Johansson.

Vilka är det som lutat sig tillbaka och sagt att detta fixar EU så vi själva slipper pynta upp stålarna? Snabbt skola syndaren vakna…

JMW
7/22/18, 7:42 PM
#27

Det här är bara så mäktigt. Jag blir tårögd.

Polsk konvoj.

https://www.youtube.com/watch?v=v23QzzSaz1Y

Annons:
[VSK]
7/22/18, 8:58 PM
#28

Jämtlands Flyg Helikopter (fb) skriver:

Våra piloter som arbetar med att släcka skogsbranden vid Äxingmyrkullen (Bräcke) har blivit bestulna på sina väskor som fanns vid tankningsdepån. Tips mottaget tacksamt via PM.

Dela gärna.

https://www.facebook.com/jamtlandsflyg/posts/10156647891207147

Vad faen är det för fel på folk. Förbannade tjuvpack 😡

annia1
7/22/18, 11:48 PM
#29

Börjar med VMA. Det är inte till för att skicka ut meddelande i förebyggande syfte vilket man kan anse eldningsförbud vara.
Utan det används när det hänt en olycka i din närhet som kan innebära fara för liv. Tex gasolycka eller brand. Och får man ett VMA så innebär det att man ska gå inomhus och stänga fönster, dörrar och ventilation och lyssna på lokalradion. 

Så att skicka ut nåt gällande eldningsförbud är det inte till för. Tror inte heller det kommer bli aktuellt då det är nåt som varje kommun tar beslut om.

Visst är politiker (som  johansson) lustiga, ena gången är det inte aktuellt med utökat samarbete utan nåt som alla ska sköta själva. Sen när det faktiskt blir aktuellt då ropas det på mer samarbete för det blir för dyrt att sköta självt.

När det gäller det där som hänt jämtlands flyg är ju bara för jävligt.

*

I dalarna kommer dom göra en planerad avbränning (skyddsavbränning) på 800 hektar stort område. Det är för att när den stora branden kommer dit så ska den inte komma längre eftersom det inte finns nåt bränsle. Vet inte när det ska, mer än att dom vill göra den innan vädret blir ännu sämre (varmare) nästa vecka. Men det är den sortens personal som brukar sköta planerade avbränningar som kommer sköta det. 

Om dom verkligen kommer utföra det så kommer det bli intressant att se hur det faller ut.  

*

Den totalen dom nu pratar om ligger på 25 000 hektar. Frågan är vart det slutar i slutänden.

Och det startar nya bränder undan för undan. Tack och lov så nya bränder verkar släckas rätt snabbt. 

Men fy fan ärligt talat hur det är nu.

*

När det gäller hyllandet av polska brandkonvojen. Vet inte vart din film är tagen JMW, men finns en annan (kanske samma men tagen ur annan vinkel) där svenska brandbildar med brandmän på dom hyllar dom på sin väg genom sverige. Den ligger på svt. Dom har hyllats på flera platser runt om i sverige när dom passerat och jag håller med om att man blir tårögd.

.

[VSK]
7/23/18, 12:07 AM
#30

#29

Jag finner det vara ett lämpligt läge att nyttja VMA för att skicka ut sms om eldningsförbud och grillförbud då folk inte verkar begripa bättre. Ibland får man helt enkelt göra undantag.

Finns det nån politiker i regeringen som inte är "lustig". Bara läsa detta så blir man mörkrädd.

https://uvell.se/2018/07/20/elcyklar-till-ostermalmsbor-istallet-for-brandplan/

annia1
7/23/18, 12:47 AM
#31

#30 Om man inte själv förstår bättre (med all rapportering i media om torka/bränder, varning för bränder), så ärligt så har de glömt av ett sånt meddelande så fort det läst det. Eller i alla fall nästa gång de känner för att grilla. 
Det är definitivt avglömt om det är fest på gång eller bara finns alkohol med i bilden. 

Så dom som verkligen skulle behöva sånt meddelande förstår inte ens allvaret av sånt meddelandel.

.

[Göstage]
7/23/18, 9:02 AM
#32

_"Utländska flygare och brandmän hyllas som hjältar för att de hjälper ett Sverige i nöd.
Men efter hjälpen kommer notan.
Mottagarlandet betalar hela kostnaden för den internationella insatsen.
_

En lång rad länder skickar flygplan, helikoptrar och markpersonal för att bekämpa skogsbränderna i Sverige. Och svenska folket uttrycker sin tacksamhet. Längs vägar, på gator och torg och i sociala medier.

Men Litauen och Polen bjuder inte Sverige på flygbränsle och andra driftskostnader för miljonbelopp. Inte heller Tyskland och Frankrike tar notan för sina helikoptrar och avancerade brandflygplan."---

http://www.expressen.se/nyheter/sverige-far-jattenota-for-internationella-hjalpen/

Nu är det väl inte bara i sociala medier tacksamheten uttrycks och hjälteinsatserna hyllas, inte media som Expressen bidrar till den bilden- vi har ju sett bilderna i tidningarna där människor längs vägarna vinkat åt de anländande polska styrkorna. Och de utländska brandkämparna blir väl inte mindre hjältar för att de får betalt för sitt jobb, precis som våra svenska brandmän?

Att Sverige får stå för driftkostnader för sådant som faller utanför gemensamma EU-åttaganden är väl heller inte mer än rimligt. Vi har ju beställt jobbet.

[VSK]
7/23/18, 9:45 AM
#33

#31

Det du indirekt säger är alltså att vi skulle behöva många många dårhus i det här landet. Jag håller med dig till 100%. 

#32

Har för mig jag såg nånstans att den totala notan för branden 2014 var ungefär 1 miljard USD. Kan dock inte länka så du får ta detta med en nypa salt. Lätt att blanda ihop med notan 1 miljard kronor, men det här handlar om USD.

sponny
7/23/18, 10:05 AM
#34

Helikopterpersonal avbryter semester – hjälper till vid bränder

Två helikoptrar med personal från tredje helikopterskvadronen i Kallinge finns på plats i Älvdalen i Dalarna för att understödja räddningstjänsten i bekämpningen av bränderna.

Två helikopter 14 med besättningar och underhållspersonal från tredje helikopterskvadronen skickade till Älvdalen på lördagskvällen.

Även i försvarsmakten handlar det om frivillighet. Eftersom man sedan försvarsbeslutet 2004 inte får ta höjd för de personalkostnader som blir följden av bättre beredskap för brandbekämpning.

Annons:
[VSK]
7/23/18, 10:16 AM
#35

Vet inte om detta varit uppe tidigare men hellre en gång för mkt än ingen gång alls.

Morgan Johansson tycker det är för dyrt med ca 3 miljarder kronor om året och sen tycker han att alla länder borde utöka sin egen kapacitet. 

Han har helt rätt. Gå ur EU och lägg pengarna på att stärka landet istället. Dock så stod det inget om vilka det var som nedmonterade de resurser vi haft, men vi vet ju att det var Göran Persson som började, Alliansen som utökade det hela och nuvarande regering som inte vidtagit några åtgärder alls för det finns inga pengar i ladorna.

Artikeln är från Januari. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6868675

[Göstage]
7/23/18, 10:26 AM
#36

#35 Ur artikeln:

"– Det blir för dyrt, och risken är att EU-länderna förlitar sig på hjälp från EU istället för att bygga upp egen räddningskapacitet, menar Morgan Johansson.

– Vi måste se till att medlemsstaterna själva, och för egna pengar, höjer sin kapacitet så att man inte tror att man kan luta sig tillbaka och säga att det här kan vi nog ta på EU-resurser, så att vi själva slipper ha den här kapaciteten, säger Morgan Johansson."

Och nu står han där med brallorna nere.

[VSK]
7/23/18, 10:28 AM
#37

#36

Och med skägget i brevlådan, handen i kakburken och ena foten i en björnsax.

Carmarino
7/23/18, 10:33 AM
#38

Ur led är tiden; skogen brinner, men inte vedklabbarna. 🤪

https://www.expressen.se/nyheter/ulrikas-sanslosa-upptackt-mitt-i-elandet-med-branden/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/23/18, 10:35 AM
#39

#38

Det här är inte rättvist 🤪

JMW
7/23/18, 10:36 AM
#40

Och skitit i det blå skåpet. 😃

Martin
7/23/18, 10:53 AM
#41

Räddningstjänsten körde ett VMA via SMS vid en brand i Tomteboda tidigare i år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vma-meddelanden-via-telefonen

Kan för övrigt rekommendera alla appen "Krisinformation" där man också kan få VMA via sin smarta telefon. Upplever den dock lite instabil mellan varven (inte alltid VMA flaggas som notis).

mvh Martin

Annons:
Martin
7/23/18, 11:06 AM
#42

För övrigt så blev några brandmän igår instängda / inringade av en brand som spreds snabbt och nyckfullt, och fick evakueras med helikopter som på så sätt räddade livet på dem. Källa: https://www.dalademokraten.se/artikel/dalarna/alvdalen/brandman-instangda-i-skogsbranden-evakuerades-med-helikopter-raddade-livet-pa-dem

Det är (såklart) inte ofarliga saker, att släcka bränder i skogar…

mvh Martin

[VSK]
7/23/18, 11:27 AM
#43

#42

2014 fick 6-7 st personer slänga sig i en sjö och simma iväg från lågorna och hettan. De hade givetvis ingen annan chans till överlevnad. Var privatpersoner om inte minnet sviker mig.

Finns många farligheter med stora skogsbränder och även om inte jag hört talas om nåt olycksfall, så kan jag tänka mig att man inte vill stå i vägen när det kommer älgar och andra stora djur springandes i panik. 

Kommer fasen inte ihåg nu vad samhället heter men det ligger inte så långt ifrån Norberg (var ju där jag fick flygande glöd på mig) och fick senare höra att massor med hästar hade bokstavligen sprungit rakt igenom elstängsel eller vad nu stängslen bestod av. 

Hoppas verkligen de skapat öppningar i alla viltstängsel nu så att alla de djur som kan, får en möjlighet att fly. Det jag fick berättat för mig 2014 gällande djur och viltstängsel var ingen trevlig upplevelse. 

Men, då vi har en regering som inte ens tagit del av de utredningar som gjorts från 2014, så blir jag inte förvånad om inga åtgärder har gjorts gällande viltstängsel.

[VSK]
7/23/18, 11:33 AM
#44

De höga temperaturerna som väntas i veckan kommer göra att brandrisken i Mälardalen kommer nå extrema nivåer.

https://www.vasterastidning.se/vasteras/msb-okad-risk-for-brander-i-malardalen/reprgw!qLNwXdnkEcg6dH7S0jBMYg/

[VSK]
7/23/18, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Kartan visar var i Sverige det är pågående bränder. En markering på kartan kan innehålla flera ärenden om brand i terräng. Uppdaterades senast den 23 juli kl 10:15.

[VSK]
7/23/18, 12:40 PM
#46

Svenskarna hyllar och välkomnar de polska hjältarna.

Finns nån här som kan polska språket så översätt gärna vad som står i ts.

https://twitter.com/MSWiA_GOV_PL/status/1021098748074700801

[Göstage]
7/23/18, 1:28 PM
#47

#30 De verkar ha hört dig…😉

"Nu kommer MSB gå ut med ett nytt viktigt meddelande till allmänheten om riskerna. – Läget är extremt allvarligt och vi kommer gå ut med ett VMA för att uppmana allmänheten att ta stort ansvar och följa eldningsförbudet, säger Britta Ramberg, MSB:s operativa chef för bränderna."---

 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5Vq09e/msb-vadjar-respektera-eldningsforbudet

sponny
7/23/18, 1:33 PM
#48

#47 Jag fick svar från Krisinformation igår att vi skickar inte ut meddelandena. Så jag mailade MSB istället men inget svar är. Skönt att de använder det system som faktiskt finns.

Annons:
[VSK]
7/23/18, 1:57 PM
#49

#47

Ja, det gäller bara att RYTA till så löser sig allt. Det har man ju läst så många ggr i slaskmedia 🤦‍♂️

*ironi*

Själv så blir jag så oerhört irriterad på handlingsförlamade människor som står där som stolpskott och inte begriper lite sunt bonnförnuft.

Vänta nu, Dan Eliasson………….. 😮

#48

All heder till dig att du har försökt med det du kan 👍🏆
Antagligen så har de tänkt till lite kanske. 

-

#29

Jag är glad att du trodde fel gällande VMA.

Martin
7/23/18, 2:19 PM
#50

Enligt Google Translate:

"brandmän har redan nått platsen där de kommer att vara stationerade. Så var de hälsade."

Så om man bortser från det grammatiska så är det väl ett meddelande om att man kommit fram och "så här hälsades vi välkomna" eller liknande. 

En googling på texten under MSWIA så ger det att det är polska inrikesministeriets officiella twitterkonto som twittrat.

mvh Martin

[VSK]
7/23/18, 2:20 PM
#51

#50

Tack 👍

Martin
7/23/18, 2:20 PM
#52

Och här är länk där de själv lagt ut filmer från resan hit, flera filmer med hälsningar från olika ställen (om man bläddrar ner lite)

https://twitter.com/MSWiA_GOV_PL

mvh Martin

[VSK]
7/23/18, 2:34 PM
#53

#52

Härligt 👍

[VSK]
7/23/18, 3:04 PM
#54

Läser man den här twittertråden så kan man lugnt påstå att folk har börjat tröttna på nuvarande regerings lögner och misskötsel av landet. Det fullkomligen kokar under ytan oavsett vart man än läser.

https://twitter.com/margotwallstrom/status/1020006066560602114

kamera0710
7/23/18, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#55

Några bilder från OK i Gällö i går, där de har en sambandscentral för brandbekämpningen i området. Från er utsände reporter i området!! (Om man får skämta om detta!?)

Annons:
[VSK]
7/23/18, 7:00 PM
#56

#55

Du får gärna "skämta" om detta för min del. De flesta är oroliga och påverkade av hög värme och lite sömn (speciellt jag).  

Beroende på vindar så antar jag det luktar en hel del där nu.

Vid branden 2014 så gick det ju brandlarm i Östersundstrakten.

kamera0710
7/23/18, 7:20 PM
#57

#56 I Gällö-området handlar det, om jag är rätt informerad, främst om eftersläckning nu. På tal om humor så noterar man en del galghumoristiska skämt när man tjuvlyssnar på andras diskussioner om det som pågår. Det kan väl vara ett sätt att "lätta på trycket".

kamera0710
7/23/18, 7:22 PM
#58

Vad säger man!??😡

"Piloter som har jobbat med släckningen av skogsbränderna öster om Gällö blev bestulna på personliga tillhörigheter så som kläder, plånböcker, nycklar och en del av utrustning till helikoptrarna försvann."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7004351

[VSK]
7/23/18, 7:43 PM
#59

#57

Ja, jag tror så med gällande "galghumor" men det finns ju en verklighet och orsak bakom den många ggr. Tex så läste jag för en liten stund sen att bränderna började ju egentligen för flera veckor sen men i liten tappning och det är först sista veckan som det har exploderat. 

Kommande utredning får visa sanningen. 

#58

Folk kokar av ilska av såna där fasoner tjuvpack håller på med 😡

[Göstage]
7/23/18, 8:48 PM
#60

Tänkvärt: "Det är den största EU-gemensamma hjälpinsatsen någonsin, enligt EU-kommissionen. Och det är första gången i historien som Sverige får så mycket hjälp från utlandet."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-tar-emot-den-storsta-eu-hjalpinsatsen-nagonsin-1

[VSK]
7/23/18, 9:03 PM
#61

Lite smått underligt detta jag läste precis just nyss.

Sverige är ett udda land.

När brandbilar kommer till landsbygden jublas det. Det bjuds på mat och kärleken sipprar överallt.

När samma brandbilar kommer till förorten hotas blåljuspersonalen, upplopp startar och personalen får sten kastade på sig.

_Roger Salle Sahlström
_

[Göstage]
7/23/18, 9:23 PM
#62

#61 Träffande! (Om man får uttrycka det så när man talar om stenkastare?)

Annons:
[VSK]
7/23/18, 9:42 PM
#63

Lite smått underligt detta jag läste precis just nyss.

_Träffande! (Om man får uttrycka det så när man talar om stenkastare?)
_

Göstage

😉

[VSK]
7/23/18, 9:59 PM
#64

För att få sig en uppfattning om hur stor branden i Hälsingland är så kan man jämföra den här mot våra tre största städer. Denna yta (länken) är inaktuell då den totala brandhärden är större idag. 

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=13eawz3K8T7gRRdP7hrvgabK5CyGlm6V_&ll=57.852332241565804%2C14.222057072656298&z=7

kamera0710
7/23/18, 10:29 PM
#65

Nu började det just regna i Östersund! Bara att hoppas att det också faller där det behövs mest!!!

[VSK]
7/23/18, 10:30 PM
#66

#65

Härligt 👍

Hoppas på det bästa gällande alla andra ställen som behöver regn mest.

annia1
7/24/18, 2:30 AM
#67

Här är några (svt) som behöver boka plats på sitt "nya boende". Tre män grillade i friluftsområdet Ånnaboda. Hade en klotgrill direkt på backen, trots att flera förbipasserande sa åt dom, så deras svar att de skulle bara grilla färdigt. När polisen kom dit så tog en polis helt  sonika en hink med vatten och slog över det hela. Då bad de så mycket om ursäkt. 

Tyska brandmännen/konvojen  fick liknande mottagande och de har också uttalat sig att de känner sig välkomna. Och de tackade svenska folket för att de visat sitt stöd för dom.

När det gäller regnet. Sett vädret på tv och läst på nätet. Södra sverige ska tydligen få rätt bra med regn mot slutet av månaden. Men resten av landet kommer bara få lite. Men väderkartan för lö och sö såg lite lustig ut, det fanns nästan bara gråa moln och regnskurar. Fast det är några dar kvar tills dess så det hinner ändra sig.

I region gotland och kalmar län har de nu beslutat om eldningsförbud även på egna tomter. Från svt.. Artikeln handlar egentligen om att det är ännu högre temperaturer på väg.

En lustig grej här hemma. Har en gammaldags barometer. Den står mellan ostadigt och regn. Antar att den fått värmeslag.

rapport 19.30 (ca 6.30 in ligger bara några dar) så var det ett kort inslag från älvdalen. De sa att de hade bränt av 250 hektar av de 800. Men inte hört nåt mer och inte heller läst nåt om de är färdiga.

Även i älvdalen. Måste säga att den räddningschefen verkar kunna tänka lite utanför ramarna. De pratar nu med fjällanläggningar och hör om de ev kan få använda den snö de har sparat och lägga ut som begränsningslinje. Som han säger att det är en ovanlig brand så då får man ta till ovanliga metoder. Från Svt. Finns även filmsnutt som man kan höra han själv.

Sen det där med brandflyg. Verkar som stockholm kan få ett helt eget plan åtminstone vill Moderaterna skaffa ett. Från en sida som heter politism. Vet inte vad det är för sida.

.

Cragan
7/24/18, 2:48 AM
#68

#67 

Politism[redigera | redigera wikitext]

Politism.se är en fristående opinionsbildande webbplats med egen chefredaktör som initierades av Aftonbladet i syfte att nå yngre personer med vänstersympatier.[32] Webbplatsen startade som betaversion i augusti 2013 och medfinansierades från starten av LO och Kommunalarbetareförbundet, med Eric Rosén och Margret Atladottir som redaktörer. Hösten 2014 blev Politism ett aktiebolag där Aftonbladet står för webbplattfomen och deras ägare Schibsted innehar 49 procent och LO och Kommunal tillsammans äger 51 procent.[33]På grund av låga intäkter som varit lägre än personalkostnaderna har ägarna varit tvungna att lämna kapitaltillskott 2015 och 2016.[34][35]

klippt o klistrat från https://sv.wikipedia.org/wiki/Aftonbladet#Politism  så om det stämmer till 100% vet jag ej

[Göstage]
7/24/18, 8:00 AM
#69

Grekland är också hårt drabbat av bränder, och till skillnad från de härjande bränderna  i Sverige har det skett förluster av människoliv, hittills har minst 24 döda och över 100  skadade konstaterats. Nu begär även Grekland stöd från EU, så nu återstår att se hur långt tillgängliga resurser förslår.

Källa.

Edit: minst 50 döda i Grekland enligt senare uppgift.

Annons:
[VSK]
7/24/18, 8:26 AM
#70

#69

Norge har haft över 350 bränder på två veckor men ändå så har de resurser att hjälpa Sverige. Norge är inte med i EU heller för den delen.

kamera0710
7/24/18, 9:00 AM
#71

Enligt text-tv har SOS nu 21 pågående ärenden. Låter ändå som en stor framgång efter omständigheterna. Ser också att det i extremfall kan fortsätta att brinna i marken även när den är snötäckt. Det var nytt för mig.

[VSK]
7/24/18, 9:03 AM
#72

#71

Det kan brinna ett år under marken om det vill sig illa. Handlar om att det precis finns syre för att hålla glöden vid liv. Därför så kan det räcka med att ett träd (med sönderbrända rötter) ramlar omkull för att ge glöden syre nog för att starta en ny brasa.

[VSK]
7/24/18, 9:25 AM
#73

Stora bränder i Grekland, Norge och nåt till land som jag inte uppfattade namnet på. 

Minst 50 döda i Grekland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRaAbB/minst-50-doda-i-skogsbrander-i-grekland

[VSK]
7/24/18, 9:36 AM
#75

😕

[VSK]
7/24/18, 9:37 AM
#76

"Det kokar ute i stugorna och folk är förbannade på regeringen. Det säger Bernt Brännvall som kämpar i skogen med att röja brandgator för att hindra elden att sprida sig. – Man har agerat för sakta, för dåligt och de skyller på varandra, säger han om räddningsinsatsen."

Läs mer här om du har intresset.

https://nyheteridag.se/det-har-slar-mot-regeringen-stort-missnoje-efter-skogsbranderna/

Annons:
[VSK]
7/24/18, 9:51 AM
#77

Nu har man tagit fram förslag om SMS via VMA (SVT1 nu).

[VSK]
7/24/18, 10:15 AM
#78

Pratas om att hämta snö från fjällen och stänga in elden med snön.

Carmarino
7/24/18, 3:14 PM
#79

_Fler län inför grillförbud i trädgården.
_

Brandrisken är alarmerande hög och en enda gnista kan orsaka allvarliga bränder. Nu inför flera län förbud mot grillning – även i privata trädgårdar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaj3ma/fler-lan-infor-grillforbud-i-tradgarden


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/24/18, 3:16 PM
#80

Deltidsbrandmännen får lägre lön än heltidsbrandmännen, trots att de bekämpar samma bränder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QlkxJA/brandmannens-olika-loner-irriterar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/24/18, 3:20 PM
#81

#80

Är ju inte annat än ett misslyckande ur feministisk synvinkel. Var inte nuvarande regering världens första feministiska regering tycker jag statsministern sagt femtioelva ggr 🤔

sponny
7/24/18, 3:35 PM
#82

#80 Löneavtalet RIB 17, det som så många varnade för i fjol våras visar sig i all sin makt. Det finns en anledning till att Sverige just nu saknar 2500 deltidsbrandmän.

Carmarino
7/24/18, 3:39 PM
#83

#82 För några år sedan hade jag en kollega som var deltidsbrandman, men jag vet inte om han har fortsatt med det efter det nya avtalet. Det är ju inte konstigt att så många slutade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
sponny
7/24/18, 4:06 PM
#84

Det totala eldningsförbudet sprider sig över landet

Under måndagen gick MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, ut med en uppmaning att respektera de bestämmelser som råder. Att människor tidigare inte respekterat eldningsförbuden, ser Robert Strid mycket allvarligt på.

– Det är högst allvarligt. Det finns en förståelse för att det är torrt, men jag tror inte att folk riktigt förstår situationen.

Totalt förbud införs även i Värmland från och med onsdag morgon. Anledningen är att väderläget blivit mer extremt och resurserna är begränsade.

Vi har nu även totalt eldningsförbud i Blekinge, grillning i trädgård är även den förbjuden nu, och Skåne har infört Vanligt eldningsförbud.

[VSK]
7/24/18, 5:57 PM
#85

Flera anlagda bränder vid Balladgatan i Vivalla – polisen uppmanar boende att vara uppmärksamma.

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/flera-anlagda-brander-vid-balladgatan-i-vivalla-polisen-uppmanar-boende-att-vara-uppmarksamma

[VSK]
7/24/18, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Bild på ryska superplanens kapacitet.

sponny
7/24/18, 9:16 PM
#87

Branddrabbad kommun saknade plan för skogsbränder

DN:s granskning visar dock att Ljusdals kommuns risk- och sårbarhetsanalys helt saknar uppgifter om hur kommunen ska hantera en skogsbrand. Detta trots att Ljusdal är landets sjunde skogstätaste kommun. 95 procent av ytan består av skog, enligt SCB.

Kommunalrådet Lars Molin (M) är ångerfull.

Kommunens handlingsprogram för skydd mot olyckor nämner inte skogsbrand - varför har ni missat att ta med det?

– Det där är en fråga som jag själv ställt mig nu. När vi gjorde en beredskapsplan för olika kriser då tror jag inte att vi lyfte fram skogsbränder, säger Lars Molin.

Ett tips är kanske att ringa kommunen och höra hur det ligger till i er egen kommun?

Dioramabyggare
7/25/18, 12:50 AM
#88

s#55: jag kan inte heller koppla av, beroende på värme (här i lägenheten är det mellan 28 och 30 grader dygnet runt sedan kanske ett par veckor) och alltför lite sömn, på grund av värmen (dessutom är det just nu månadens fullmåneperiod vilket gör att jag är ännu tröttare. Lyckligtvis har jag kunnat utveckla sätt att motverka effekterna av sömnbrist, i varje fall för kortare perioder).

Martin
7/25/18, 10:43 AM
#89

Svenska Blackhawks med splitterskydd har kunnat göra att man fortsatt släcka branden över skjutfältet där det fanns risk för odetonerad ammunition och splitter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnBpqw/explosionssakra-militarhelikoptrar-vattenbombar-skjutfaltet

Sen är väl "explosionssäkra" en grovt felaktig rubriksättning men så är det ju med media…

mvh Martin

[VSK]
7/25/18, 10:59 AM
#90

#89

På runt 1000 m höjd så räcker splitterskyddet enligt kalkyl. Håller med gällande media.

Annons:
[VSK]
7/25/18, 11:38 AM
#91

Allt eftersom valet framskrider kan vi räkna med att Aftonbladets ledarsida inte bara skyller skogsbränderna på Sverigedemokraterna.

Även ebolans spridning i Afrika, nedsmutsningen av världshaven, Hamas diktatur på Gaza, den kinesiska kulturrevolutionen, Aztekernas undergång, Japans åldrande befolkning, att Pluto inte längre räknas som en planet samt förmodligen även redaktionens egna intellektuella, om man kan kalla det så, tillkortakommanden i allmänhet och Jonna Simas tragikomiska oförmåga i synnerhet, kommer att visa sig vara Jimmie Åkessons fel.

Thomas Gür

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/dd9mkO/sds-klimatskeptiker-ar-en-fara-for-sveriges-skogar

Expressens krönikör Jens Liljestrand beskyller de vita männen för bränderna (har varit på tapeten förut jag vet).

https://www.expressen.se/kronikorer/jens-liljestrand/det-brinner-i-hela-landet-och-jag-vet-vems-fel-det-ar/

Nuvarande regering har lagt drygt 500 miljarder kronor denna mandatperiod på migrationen och de som blir anklagade för att det inte finns pengar till vårt brandförsvar är SD och de vita männen.

Man kräks för mindre.

Halvt off topic men ändå inte.

[Göstage]
7/25/18, 4:34 PM
#92

JAS-plan bombar skjutfältet i Älvdalen, och räddningsledaren är nöjd med första försöket.

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-militaren-kommer-falla-bomber-for-att-slacka-branden-i-alvdalen/

[VSK]
7/25/18, 5:32 PM
#93

#92

Förlåt en okunnig, men är det inte vakuumet som blir som släcker elden? Tänkte på hur en torped funkar.

[Göstage]
7/25/18, 7:07 PM
#94

Några tidningar skrev på ett tidigt stadium att det var jordkaskader från detonationen som skulle släcka brandhärdar, men så här förklaras i en annan artikel:

"Bomben GBU-49 kan träffa sitt mål med en meters precision, och leder till en chockeffekt som kan strypa syretillförseln till elden, och således kväva den."---

 "Bomben ledde till att bränder ända upp till 100 meter från bombmålet släcktes, och brandchef Johan Szymanski och insatsledare Urban Molin, menar att effekten varit ”utomordentligt bra”. Detta kan nu ses som ett verktyg att plocka fram, i den här typen av extrema situationer."

 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6jWbo/filmen-som-visar-nar-bomben-har-slappts

[VSK]
7/25/18, 7:14 PM
#95

#94

Tack för svar, men chockeffekt säger faktiskt inte speciellt mkt. Men å andra sidan så är det Aftonbladet som skrivit detta.

Det viktiga är ju trots allt att det funkade, men blev lite nyfiken bara.

[VSK]
7/25/18, 7:52 PM
#96

Brandman dog i skogsbranden – pyroman misstänks ligga bakom.

https://www.metro.se/artikel/brandman-dog-i-skogsbranden-pyroman-misstänks-ligga-bakom

Om detta stämmer gällande pyroman så får man be till gudarna att den skyldige åker dit och det rejält 😡

[VSK]
7/25/18, 8:24 PM
#97

Det talas nu om att lära, att utreda och analysera. 

Men det finns säkerligen tusentals sidor utredningar redan gjorda om vår usla krisberedskap.

Problemet är att ingen har brytt sig, skriver professor Stefan Hedlund. 

https://www.expressen.se/debatt/vi-star-handfallna-darfor-att-ingen-har-brytt-sig/

Annons:
Martin
7/25/18, 8:32 PM
#98

Mer info på Försvarsmaktens egen sida samt film på bombfällningen och inspektionen efteråt:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2018/07/lyckad-bombfallning-for-att-hindra-branden-i-alvdalens-skjutfalt/

En bit ner på nedanstående sida så är där en intervju med både en överste i Flygvapnet samt räddningsledaren som tog beslutet. Just nu är det inte aktuellt att fälla fler bomber men man anser att provet som man gjorde idag visar att det är ett verktyg att räkna med i ett värsta läge - men där är man inte än:
https://www.svd.se/jas-bomb-mot-brandomradet-har-aldrig-testats

mvh Martin

[VSK]
7/25/18, 8:44 PM
#99

Morgan Johansson anser att Sverige har god beredskap (SVT1) 

#98

Att bomba/spränga bort eld är ju ingen ny teknik precis. Så släckte man oljeborrtornen i Irak som Saddam hade tuttat eld på.

[Göstage]
7/25/18, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

#93 #94 Nu var det många år sedan jag gick utbildning i ämnet, men jag minns ännu brandpyramiden, som bestod av värme, brännbart material och syre, de komponenter som behövs för att en brand skall uppstå.

[VSK]
7/25/18, 9:57 PM
#101

#100

Gäller fortfarande. Menar om nåt ämne i bomben trängde bort syret så nåt slags vakuum uppstod.

Cragan
7/25/18, 10:13 PM
#102

#100 nu mera har vissa med kemisk reaktion som ett fjärde ben så en fyrkant ist för en pyramid 

#101 första skedet så är det en tryckvåg från explotionen som trycker undan syret som bildar en zon med undertryck och ett lättare vakuum innan syret kommer tillbaks  effekten syns väldigt väl på gamla videos från kärnvapen sprängningar.
https://www.youtube.com/watch?v=RqyBzXYZPoM  om man kollar så ser man delarna från byggnaderna blåsas bort för att helt plötsligt sugas tillbaks

[VSK]
7/25/18, 10:14 PM
#103

#102

Då var jag inte så fel ute mao 🙂

Carmarino
7/26/18, 10:23 AM
#104

Sverige kan inte räkna med ytterligare hjälp från EU med brandbekämpningsflyg. 
Detta efter den kaotiska branden i Grekland. 
Men nu kommer släckningsstödet utanför EU.
– Turkiet har erbjudit oss ett plan och det har vi accepterat, säger Anneli Bergholm Söder, chef för MSB:s operativa avdelning, vid en presskonferens.

https://www.expressen.se/nyheter/gronland-skickar-brandman-till-sverige-/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
7/26/18, 10:50 AM
#105

#104

Går ju inte att be Nato om hjälp inte. Nä det är bättre vi offrar lite mer liv och hem. 

Jag begriper inte hur fasen folk vill vara kvar som medlemsland i EU 🤪

Carmarino
7/26/18, 10:52 AM
#106

#105 Men Turkiet och Grönland kommer till undsättning i alla fall. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/26/18, 10:54 AM
#107

#106

Du får inte glömma Norge 🤦‍♂️

😃

[VSK]
7/26/18, 11:05 AM
#108

Vara kommun har drabbats av ytterligare en anlagd brand – under natten till onsdag brann en gårdsbyggnad ner till grunden.

Branden är den åttonde på fyra dagar i området.

– Det som är klart är att det inte finns någon naturlig orsak till de här bränderna, säger polisens förundersökningsledare Lars Johansson.

Under natten har två personer anhållits i utredningen.

https://www.expressen.se/gt/mordbrannare-ga-fri-brande-ner-ytterligare-en-byggnad-i-natt/

Från igår.

[VSK]
7/26/18, 11:16 AM
#109

Regeringen har valt att inte sammankalla det säkerhetspolitiska rådet, vilket skulle ha inneburit att Stefan Löfven kunde leda arbetet för att hantera skogsbränderna. Detta beslut kan leda till att släckningsarbetet försvåras kraftigt.

https://nyheteridag.se/stefan-lofven-har-inte-sammankallat-sakerhetspolitiska-radet-for-skogsbranderna/

[Göstage]
7/26/18, 1:04 PM
#110

#69 "Sverige kan inte räkna med ytterligare hjälp från EU med brandbekämpningsflyg. Det innebär att de italienska brandflygen åker vidare till bränderna i Grekland under helgen."---

Källa

Carmarino
7/26/18, 1:07 PM
#111

#107 Ja, men Norge har ju varit här ett tag nu. Turkiet och Grönland är på gång. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
7/26/18, 1:08 PM
#112

Nu passar det Dan Eliasson och skylla på att de är underbemannade. Undrar varför han inte skyllde på det när han var chef för polisen?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dan-eliasson-svarar-pa-kritiken-mot-msb


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/26/18, 1:11 PM
#113

Så håller du lugnet i extremvärmen

Kort stubin, bristande impulskontroll och sämre minne – även hjärnan påverkas av värmeböljan.

– Sömnlöshet har otroligt starka effekter på hjärnarbetet, säger docent Mare Löhmus.

Det finns flera undersökningar och experiment som visar att människor fungerar sämre när det är varmt. De största effekterna inträffar om man har det väldigt varmt inomhus, säger docent Mare Löhmus, som är forskare inom miljömedicin.

– Generellt när man inte har sovit får man kortare stubin – man blir mer irriterad, blir lätt frustrerad och får svårare att kontrollera impulser. Sömnlöshet har otroligt starka effekter på hjärnarbetet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-haller-du-lugnet-i-extremvarmen


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/26/18, 1:18 PM
#114

#110 En fråga vi aldrig får svar på är hur det gått om brandkatastrofen i Grekland inträffat före  bränderna i Sverige bröt ut. Då hade förstås alla tillgängliga EU-resurser (med all rätt) dirigerats dit, och Sverige hade fått klara sig med betydligt sämre resurser i luften.

Nästa gång kan vi alltså inte lita på att det finns plan att disponera, om det brinner på flera håll i Europa.

[VSK]
7/26/18, 2:28 PM
#115

#112

För att Dan Eliasson är just Dan Eliasson. Den största katastrofen av de alla. Helt obegripligt att han ens får ett jobb. Undrar vilken hållhake han har egentligen.

[VSK]
7/26/18, 6:14 PM
#116

Först nu trillade polletten ned. Det är jobbigt det där med stolthet som krackelerar.

Regeringens besked – ber Nato om hjälp.

https://www.expressen.se/nyheter/lofven-och-johansson-haller-presstraff/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_source=facebook&social=fb

[Jimmy.L]
7/26/18, 6:19 PM
#117

Denna video bör ses hur det snabbt förändras.

[Göstage]
7/26/18, 6:37 PM
#118

#117 Välgjord film, som gav en bra uppfattning om en del av den jätteapparat som krävs för att kämpa emot elden,  på olika sätt. "Hjältar" - absolut! 👍

Annons:
[VSK]
7/26/18, 6:58 PM
#119

Ni som har tillgång till fejjan kan kika här

https://www.facebook.com/marthellmindset/videos/2124122324522610

sponny
7/26/18, 9:10 PM
#120

Nu börjar de första fallen av brott mot eldningsförbudet dyka upp.

Kvinna åtalas för grillning – kan få böta 1 500 kronor

Kvinnan har i förhör berättat att familjerna suttit i parken i ungefär en timme och att hon inte var medveten om eldningsförbudet.

– Jag visste inte att det var något eldningsförbud. Hade jag vetat det så hade jag inte grillat, jag är rädd om mina barn. Jag följer inte med i nyhetsrapportering så jag visste verkligen inte att det är eldningsförbud, har kvinnan sagt i förhör.

Åklagaren Kristin Rydenståhl yrkar nu på att kvinnan ska få dagsböter på totalt 1 500 kronor för grillningen. Men åklagaren hade svårt att hitta liknande fall att förhålla sig till.

[VSK]
7/27/18, 8:52 AM
#121

Och mindre begåvade fortsätter att tända eld på saker och ting.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/flera-grasbrander-under-natten-i-norrkoping

[VSK]
7/27/18, 12:59 PM
#122

Det tog inte lång tid med Dan Eliasson vid rodret innan kritiken kom. Nu är det Härjedalens kommun som är fly förbannade.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/harjedalens-kommun-kritiserar-msb

Martin
7/27/18, 2:23 PM
#123

Jag säger inte att Dan Eliasson gjort ett felfritt jobb på MSB, men sannolikt är mycket av de strukturer och annat som finns där idag beslutade innan hans tid och även om han varit där ett tag nu är det sannolikt också så att han aldrig kan ha hunnit (även om han hade velat) fixa allt.

Däremot är det oroande att Expressen rapporterar om att man tagit del av dokument som handlar om att man tar höjd för bränder i sommar men att saker och ting verkar ha runnit ut i sanden eller av andra skäl inte åtgärdats. Semestrar är såklart inte en rimlig anledning att inte ha en beredskap eller för att ta itu med något stort problem man förväntar sig.

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/lars-klint/visa-vad-du-gar-for-nu-dan-eliasson-for-folkets-trygghet-och-raddning/

mvh Martin

[Göstage]
7/27/18, 5:44 PM
#124

Så här går det till rent konkret när man ställer en förfrågan om assistans via ett internationell koordinatorsystem.

[Göstage]
7/27/18, 11:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

England plågas också av högtryck och skogsbränder, och just nu ligger ett långvarigt och riktigt ettrigt åskväder över östkusten och har gjort så i flera timmar. I samband med temperaturfallet  uppstår det dessutom stormvindar. Det är ju speciellt vindarna som räddningsledarna här hemma fruktar, så det kan bli besvärligt om det ovädret drar sig häråt. 

"Räddningschefen Johan Szymanski betonar att det kommande dygnet känns ovisst. – Framför allt eftersom det är väldigt varmt, i kombination med kraftig vind. Vindbyar uppåt 13-14 meter per sekund innebär att branden kan flytta sig 13-14 meter i sekunden i värsta fall. Då går det fruktansvärt fort. Det är svårt att få stopp. Det är framför allt vinden som är den bidragande orsaken till att det kan bli riktigt besvärligt."

https://www.expressen.se/nyheter/forodande-scener-fran-de-varsta-branderna/

Annons:
kamera0710
7/29/18, 12:06 PM
#126

Nu verkar det som det är mer omfattande regn på många håll! Och att mer är på gång!

[VSK]
7/29/18, 12:07 PM
#127

Måtte hela landet få en ordentlig skur nu, speciellt brandhärdarna.

kamera0710
7/29/18, 12:12 PM
#128

Och antalet härdar är väl nu relativt få. Men jag ser på text-tv att blixten orsakat en del nya, bl a i Göteborgsområdet.

[VSK]
7/29/18, 12:19 PM
#129

Ja, och många är oroliga att kommande åskoväder kan ställa till det med bränder som följd.

Eftersom det ändå finns så pass många bönder och skogsägare i landet så tycker man de borde få bidrag så de kan bygga sin egen lilla "brandstation".

[Göstage]
7/31/18, 7:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Den bistra sanningen på Google Trends, sökord "skogsbränder".

[VSK]
7/31/18, 1:27 PM
#131

Tyska brandmännen tar farväl av Älvdalen: ”Fint, men lite sorgligt”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kajM06/tyska-brandmannen-tar-farval-av-alvdalen-fint-men-lite-sorgligt

Tyska hjältarna brummar hemåt.

[Göstage]
8/1/18, 1:38 PM
#132

Medlemmarna i olika flygklubbar tar ledigt från ordinarie jobb för att ligga i jour eller tillbringa tiden i luften för att spana efter bränder. Enda ersättningen är att de har flygbränslet betalt, i övrigt är det ideellt. Och det har gett resultat- enbart klubben i Göteborg har upptäckt cirka tio bränder hittills.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/nojesflygarnas-viktiga-uppdrag-i-torkan/reprgD!MC4@Poch9qFyOW8eaTC6pw/

Annons:
kamera0710
8/1/18, 2:12 PM
#133

Utanför Ljusdal läste jag att de nu fått en hel del regn, vilket underlättat. Och en hel del ytterligare regn verkar vänta på många håll.

[VSK]
8/1/18, 2:38 PM
#134

👍

[VSK]
8/5/18, 7:38 PM
#136

5-10 hus brinner på Björkö, Göteborgs skärgård.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoAv0o/brand-pa-bjorko--fastigheter-hotade

[Göstage]
8/5/18, 7:43 PM
#137

#136 Ligger ett stort rökmoln över delar av Göteborg och delvis skymmer solen härifrån, brandrök känns ända till Mölndal.

[VSK]
8/5/18, 7:59 PM
#138

😕

[Göstage]
8/5/18, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Rökmoln blandas med vanliga moln i riktningen mot Norra skärgården.

Annons:
[Göstage]
8/5/18, 9:13 PM
#140

Björköbranden uppges nu vara under kontroll. Eftersläckning av 5-10 hus pågår, enligt polisen. En nödraket från en båt med motorproblem kan vara orsak till branden.

Källa.

[VSK]
8/5/18, 9:22 PM
#141

Läst om den misstänkta orsaken. Lär väl dröja innan de vet till 100%. 

Hoppas alla drabbade får professionellt stöd och hjälp.

[Göstage]
8/5/18, 9:34 PM
#142

En boende på ön uppger att någon hade grillat, och att det kan ha varit orsaken, men än så länge står uppgift mot uppgift där.

Källa.

[VSK]
8/5/18, 9:45 PM
#143

Hade nån sagt förra året att nästa år så kommer man tappa räkningen på alla bränder i naturen så hade man nog inte trott på det.

[Göstage]
8/6/18, 7:33 AM
#144

#10 "Stödet för regeringen har ökat efter skogsbränderna."🤔

 https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kajmoB/sd-tappar-i-ny-matning--rysare-mellan-blocken

[VSK]
8/6/18, 8:04 AM
#145

#144

Klart som tusan att Aftonbladets beställda undersökning visar nåt annat än verkligheten. 

Finns inte en enda person jag läst som är nöjd med regeringen alla dess lögner (gällande skogsbränderna). 

Visst, man kan inte hinna med att läsa allt, men nog tusan skulle man se om nån vore nöjd eftersom det skulle sticka ut ur mängden på alla missnöjda. Och om då S skulle öka eftersom folk är nöjda, så undrar man varför inte såna inlägg borde synas mer.

[VSK]
8/6/18, 8:05 AM
Annons:
[Göstage]
8/7/18, 10:06 AM
#147

 De svenska skogsbränderna härjade 25.000 hektar. Det ger ett mått på det som nu hemsöker Kalifornien (även om det inte är samma typ av växtlighet).

"Skogsbränderna som rasar i Kalifornien är nu de största i den amerikanska delstatens historia. Eldmassorna i Mendocino, norr om San Francisco, har nu svept över 115 000 hektar och passerat fjolårets katastrofbrand i storlek, skriver CNN. – Detta är en ny trend, det nya normala som vi måste hantera, säger Kaliforniens guvernör Jerry Brown till Reuters."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEjVxA/kaliforniens-jattebrand-ar-nu-storst-nagonsin

😮

[VSK]
8/7/18, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

#147

Vilken lustig helikopter de använder 😮

[VSK]
8/9/18, 7:03 AM
#149

Massor med bränder pga alla blixtarna. 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kajyQB/blixtkaos-drar-fram-over-sverige

Det visas även ett klipp om varför blixten slår ned men man missar lite fakta som att blixten endast är nån mm tjock men ser tjockare ut och det beror på att luften runt blixten brinner. Man tar även inte upp att en blixt kan gå från marken upp till molnen eller från molnen uppåt eller i sidled.

Carmarino
8/10/18, 4:17 PM
#150

Sara Svensson var en av de "civila" som ställde upp och hjälpte till vid skogsbranden i Älvdalen.

http://svenskamaltider.se/2018/08/10/elden-var-var-fiende/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
8/10/18, 4:44 PM
#151

#150

Fantastisk insats av henne tycker jag 👍

Carmarino
8/10/18, 4:46 PM
#152

#151 Ja, och fantastiskt hur både hennes arbetsgivare och folk "längs vägen" ställde upp och sponsrade. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
8/10/18, 4:51 PM
#153

#152

Ja verkligen. Men hon hade nog ställt upp utan lön oxå, men all heder åt hennes arbetsgivare.

Annons:
Carmarino
8/10/18, 5:10 PM
#154

#153 Så fattade jag det också. För henne var det nog mest en bonus att arbetsgivaren betalade hennes lön när hon var där och hjälpte till.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
8/10/18, 5:12 PM
#155

🙂

[Göstage]
8/13/18, 11:11 PM
#156

Omkring hundra bränder i sommar har orsakats av tågtrafiken. MSB är starkt kritiska till tågbolagen.

https://www.svt.se/nyheter/msb-kritik-mot-tagbolagen-de-kan-inte-aka-runt-och-spruta-eld

kamera0710
8/14/18, 5:21 AM
#157

#156 Har ju tyvärr varit ett bekymmer länge när det är torrt. Branden i Jämtland 1997 som jag nämnde (Sveriges största dittills) var orsakad av ett tåg, en sträcka på flera kilometer antändes.

[Göstage]
8/14/18, 6:23 PM
#158

En annan brandorsak:

"Många av sommarens bränder i trakterna kring Sala misstänks vara anlagda, rapporterar Sveriges Radio P4 Västmanland. Polisen utreder mordbrand i 25 fall."---

http://www.expressen.se/nyheter/runt-25-brander-kring-sala-tros-vara-anlagda/

[VSK]
8/14/18, 6:31 PM
#159

#158

Otroligt vad mkt pyromaner det har blivit bara så där.

[VSK]
8/15/18, 1:46 AM
#160

"Det låg ingen oaktsamhet bakom den brand som rasade på Björkö efter att en nödraket landat i vassen. Det bekräftar polisen, som nu avskrivit brottsmisstankarna".

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/inget-brott-bakom-björköbranden-1.7674353

Annons:
kamera0710
8/15/18, 4:55 AM
#161

Ja runt Sala har det väl länge funnits misstankar om anlagda bränder.😕

kamera0710
8/15/18, 5:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

😃

[Göstage]
8/15/18, 7:37 AM
#163

#161 Tror att vi varit inne på det i den här eller föregående tråden, men att de skulle röra sig om så många som 25 brandhärdar tror jag är en nyhet.

#162 Berättigad fråga!

[VSK]
8/15/18, 11:09 AM
#164

#163

Ska bli skönt när den här smutsiga valrörelsen är över samt nästa regering installerad så man kan återgå till sitt intresse foto.

kamera0710
8/15/18, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#165

Storsjödeltat i Härjedalen i mitten av juli, när röken från bränderna några mil bort låg tät över området och utrymning av Lillhärdal diskuterades.

sponny
10/23/18, 3:01 PM
#166

Nu kom den obligatoriska, väldigt svenska fortsättningen på denna historien. Klart som f*n att de frivilliga ska förmånsbeskattas närde ställer upp. Frågan blir, hur många är intresserade nästa gång? 🤔

Brandmännen ställde upp – ska betala extra skatt

Räddningspersonal som i somras ställde upp och släckte skogsbränder ska nu förmånsbeskattas för kost och logi, skriver Aftonbladet.

– Vi lämnade familjer och semester för att hjälpa Sverige i kris. Nu ska vi förmånsbeskattas för våra nätter borta och för den kalla mat vi fick äta i knät under sena nätter, säger en av de drabbade till tidningen.

(…)

Beskedet från Skatteverket lyder att mat som delats ut under brandbekämpningen och gratis boende i tält och skolor räknas som förmåner.

– Vi måste som statlig myndighet följa skattelagstiftningen och förmånsbeskatta det här. När det gäller till exempel tältboende där marknadsvärdet är litet eller obefintligt så kan vi begära en justering av det värdet från Skatteverket. Det måste i så fall göras för varje enskild boende, säger Klara Hörnqvist, strategisk rådgivare på MSB:s enhet för operativ personal, till Aftonbladet.

[VSK]
10/23/18, 3:12 PM
#167

#166

Man saknar ord.

Lika bra att jag är tyst så det inte blir en Kapten Haddock.

Annons:
Emo
10/23/18, 4:10 PM
#168

Man saknar inte ord - men de är olämpliga att skriva.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
10/23/18, 5:24 PM
#169

#168

Så kan man ju oxå säga förstås för det är mer korrekt.

Emo
10/23/18, 6:17 PM
#170

#169 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
10/23/18, 7:58 PM
#171

Skatteparadiset Sverige 🤓

Nog är det ett paradis alltid - för Skatteverket…Jag undrar vad förmånsvärdet för en övernattning i tält är?

Cragan
10/23/18, 9:26 PM
#172

#171 troligen tillräckligt mycket för att man skall kunna köpa sig en ganska fint tält själv

Ford -57
10/24/18, 6:33 PM
#173

Återigen visar dom skatteavlönade parasiterna hur mycke dom begriper. Man får tro att detta inte är glömt till nästa gång det är krisläge.

[Göstage]
12/9/19, 11:19 AM
#174

Epilog (?) till den stora skogsbranden i Västmanland för fem år sedan:

"Skogsentreprenören vars skogsmaskin startade den stora skogsbranden i Västmanland döms till böter på 2,5 miljoner kronor. Skogsbolaget Stora Enso, som entreprenören jobbade för, frias från brottsmisstankarna."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/stora-skogsbranden-i-vastmanland-skogsentreprenoren-doms-till-boter

Annons:
kamera0710
12/9/19, 12:21 PM
#175

Har passerat en hel del brandskadad skog i främst Hälsingland, ser att en hel del står kvar "orört" efter bränderna. Vet inte om en del områden kanske ska skyddas. (Efter den stora branden i Västmanland 2014 har en stor del av det brandområdet skyddats och kommer att få sköta sig själv.)

Upp till toppen
Annons: