Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 962 ggr
Honestyisdead
2018-07-24 04:35

Gå ur eu?

Om det var val om vi ska stanna i eu eller gå ur. Hur hade ni röstat idag?

Annons:
Herveaux
2018-07-24 07:13
#1

Lämna EU.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2018-07-24 08:03
#2

Vill nog också lämna. Blev en ögonöppnare när förslaget om.internet kom upp

[Hayabusa]
2018-07-24 08:06
#3

Jag är för EU, men inte i nuvarande format.

[Göstage]
2018-07-24 08:27
#4

Jag valde stanna, eftersom ett sådant beslut måste utredas grundligt så att man vet vad man röstar på. Idag vet vi inte konsekvenserna av ett lämnande. Kanske gör det större nytta att verka för en förändring om man finns i EU - står man utanför saknar man inflytande.

Honestyisdead
2018-07-24 08:37
#5

#4 Samtidigt blir vi inte påtvingade helt galna lagar.

[VSK]
2018-07-24 08:37
#6

Gå ur EU alla dagar i veckan. Avtal finns ändå och koster en spottstyver jämte EU-medlemskapet. För att inte tala om otryggheten öppna gränser bidrar med.

Har alltid varit motståndare till EG/EU-medlemskap.

Hade jag trott på en positiv förändring inom EU så hade jag svarat som #3.

#4

Stämmer inte helt om man läser det Wiki säger gällande inflytande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_ekonomiska_samarbetsområdet

Annons:
annia1
2018-07-24 15:51
#7

Som det är idag vet jag inte hur jag skulle rösta. När man hör nåt om EU så är det ju oftast negativa saker, men det finns ju även positiva även om jag inte kommer på nåt just nu och det är sällan det skrivs om de positiva för det har inget nyhetsvärde.
Skulle det bli aktuellt med en omröstning så fick jag sätta mig in i vad som faktiskt är positivt i första hand för att sen väga det mot det negativa.

Om vi skulle gå ur EU så kan vi inte gå tillbaka till hur det var förut med EES avtalet, utan det ska då förhandlas fram nya villkor och det vet man ju inte vad det blir. 

England blir väl ett bra exempel på att se hur det faktiskt blir att funka för dom när brexit väl är genomförd.

.

Honestyisdead
2018-07-24 15:55
#8

Har någon exempel på positiva förändringar sverige har upplevt pga eu?

Cragan
2018-07-24 15:56
#9

skulle rösta för ett inget avtal för o lämna eu till o med vissa saker med eu är dock bra och underlättar för folket och om möjligt skulle jag gärna se att vi behöll dem 
men så som eu är i dag så ser jag det som mer skada än nytta

[VSK]
2018-07-24 15:57
#10

#8

EU-moppar

Honestyisdead
2018-07-24 16:02
#11

Tänk om ländernas medborgare fick rösta om alla förslag som rörde medborgarna. Som det med regler kring länkar osv.

Fördelen med dom jämte scooter?

[Hayabusa]
2018-07-24 16:03
#12

#8 Lättare att handla över gränserna.

[VSK]
2018-07-24 16:09
#13

#11

Du ska nog läsa mitt förra inlägg som ironi 🙂

Tyvärr så är det ju i Bryssel all makt finns, och alla EU-länder kan bli överkörda av pamparna i Bryssel. 

Jag tycker det funkade rätt så bra i Sverige innan vi tvingades med. Jo vi hade en folkomröstning om detta, men Göran Persson avslöjade flera år efter att det inte hade spelat nån roll om svenska folket hade sagt nej till EU (eller EG som det hette en gång i tiden) så hade Sverige gått med ändå.

Det vad ju det här med demokrati.

Annons:
Carmarino
2018-07-24 16:19
#14

#13 Å andra sidan så röstade svenska folket nej till att byta till högertrafik också, men det blev det ändå. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2018-07-24 16:26
#15

#13 Haha ok.

Ja det är det jag inte gillar. Att eu inte betyder gemensamma beslut utan att några snubbar bestämmer över alla medlemmar.

Jag ville vi skulle gå med. Men förstod inte riktigt utan trodde mest att vi kunde få hjälp vid krig och slapp stå ensamma. Att eu innebar trygghet.

Nu känns det som några klowner leker ihop förslag som kan bli hur galna som helst och förstöra för så många.

[VSK]
2018-07-24 16:40
#16

Om jag tolkar det här rätt så har man år 2002 tagit bort rätten till folkomröstning. 

2 § Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende. Inte heller får någon av det allmänna tvingas att delta i sammankomst för opinionsbildning eller i demonstration eller annan meningsyttring eller att tillhöra politisk sammanslutning, trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första meningen. Lag (2010:1408).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152

-

Gällande EU-lagarna. Om ett EU-lands egen lag går i konflikt med EU´s lag så har alltid EU´s lag företräde. Visst, förhandla om undantag finns men det är inget som är skrivet i sten. 

Det är så långt ifrån demokrati man kan komma mao.

#14

Jag är 70-talist så jag vet inte riktigt vad du talar om 🤦‍♂️😃

Farwuq
2018-07-24 16:44
#17

Jag vill stanna, galna laga kommer vi inte undan; vi har värre politiker här än nere på kontinenten.
Ända sättet att hålla tillbaka idioterna uppe i Stockholm, är insyn och inflytande utifrån.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
2018-07-24 16:57
#18

#17 Idioter finns överallt.

Jag vill ha demokrati och det är det verkligen inte när folk som inte bor här bestämmer utan folket.

Här röstar vi och kan ändra idioter med jämna mellanrum. Det fungerade förr och kan göra det igen.

Jag hoppas det blir en omröstning om eu framöver. Tror många ändrat sig.

Farwuq
2018-07-24 17:02
#19

Jag vill inte ha tillbaka den gamla gränsen med tullsnokar m.m. så fort man ska till eller från  Danmark. Gränsen kan flytta till Markaryd.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2018-07-24 17:11
#20

Jag har alltid varit för en Nordisk Union istället för en Europeisk Union.

Annons:
annia1
2018-07-24 19:48
#21

Sånt som är positivt så ta två exempel från närtid. 

All denna hjälp vi nu får när det gäller bränderna. Den hjälpen får vi via organisation inom EU där vissa länder via den organisation erbjuder hjälp. Visst kan det finnas en möjlighet att vi genom avtal kan få hjälp, men den organisation, men kanske mest de länder som erbjuder hjälpen prioriterar nog i första de som är medlemmar. För det är helt upp till länderna som erbjuder hjälp om dom vill erbjuda hjälpen till länder. De kan helt avstå om de vill.

Ett annat exempel där vi skulle stå oss slätt på egen hand, även med ett EES avtal är det handelskrig som trump startat. EU har muskler att sätta emot, det har inte vi. Så skulle det införas extra mot oss så skulle vi kunna drabbas rätt hårt. Det vi skulle kunna göra mot usa skulle vara som en piss i mississippi. 

Sen finns det ju andra saker (även om jag inte kommer på nåt specifikt). Om vi kommer underfund med att nåt är farligt och behöver fås bort från marknaden så kan vi via EU få bort det så det slutar säljas. Själva skulle vi inte ha nån chans.

Om jag kommer ihåg rätt från EES tiden så var vi väl förbundna att införa vissa lagar, men vår röst betydde inget för dom utan vi fick alltid köpa grisen i säcken. Och så skulle det ju bli igen. Att vi inte skulle ha nån rätt att säga nånting alls, men nu har vi åtminstone möjligheten. Visst är det så att det är majoritetsbeslut som gäller, men vi har åtminstone rätten att rösta det hade vi inte förut.

***

När det gäller folkomröstning, visst finns dom fortfarande. Dom är rådgivande så politiker kan köra över valresultatet om dom vill som med högertrafiken. Om det inte gäller en grundlagsändring och omröstningen är lagd i samband med val. Åtminstone enligt wiki. Och så har det nog varit förut också.

.

Honestyisdead
2018-07-24 22:57
#22

#21 Du är nog den enda jag sett som säger att hjälpen är via eu. Annars är budskapet att det inte är tack vare eu dom hjälper utan empati. Tror man citerade någon viktig från polen.

annia1
2018-07-25 00:00
#23

#22 jag trodde själv till för bara några dar sen att varje land helt på egen hand ställer upp.
Men i tråden här brinner det (inlägg 133) citerar sponny från en artikel som tar upp det om en organisation som finns i EU ercc som samordnar hjälp till olika länder när det gäller kriser. I det inlägget finns en länk till den artikeln.  (på ercc:s startsida finns ett bildspel upptill och två av dom gäller sverige ena är helt om sverige den andra nämns sverige) Så som jag förstår en del som jag läst så är det dit som msb och regeringen vänt sig och bett om hjälp eller om dom vänt sig till avdelningen humanitärt bistånd och krishantering som sen i sin tur via ercc sett till att vi fått hjälp 

En länk till wiki där det står väldigt kort om ercc.

Eftersom ercc är en nyhet för mig så har inte läst på så mycket så vet  inte riktigt hur allt fungerar, men läste nånstans att de länder som anmält sig dit kan välja om dom ska ställa upp eller inte. Och det är ju inte säkert att de resurser de anmält att de kan ställa upp med  är lediga utan kanske hjälper till på andra håll, men vi har möjlighet via ercc att få hjälp som nu.

Sverige har som jag förstått också anmält sig till ercc för att kunna ställa upp vid olika kriser ute i världen. Jag skulle gissa att det var via ercc som gjorde att vi ställde upp med båtar i medelhavet och hjälpte till att rädda flyktingar.

När det gäller det där med polen. Var nån polska som sa nåt om att polen inte ställer upp för att hjälpa svenska regeringen utan de ställer upp för att hjälpa medborgarna. Och man kan förstå det uttalande då regeringen inte för så länge uttalade sig väldigt negativt gällande nåt som hände i polen.

.

Honestyisdead
2018-07-25 00:37
#24

Tack

[VSK]
2018-07-25 06:42
#25

EU samordnar, det är alla andra länder som beslutar hur mkt de kan hjälpa till. 

Har läst så mångas inlägg där EU-kramare skriver att :det är sånt här vi betalar EU-avgiften för bla bla bla. De flesta länder hade hjälpt till ändå och vi kommer iaf få betala dyrt för detta.

Finns handelsavtal och "krisberedskapsavtal" och det räcker alldeles utmärkt. Bara kolla Norge som hade 350 bränder på två veckor. De är inte med i EU och skickade ändå hit sina hjältar.

Så som både Stefan Löfven och Morgan Johansson behandlat Polen och dess befolkning, så är det ett under att dessa hjältar ens kom hit och hjälper oss bekämpa elden. Polackerna kom hit för att hjälpa landet Sverige och dess befolkning, inte regeringen (som tidningarna vill påskina).

Folk är inte dumma i huvudet. Är nog därför hyllningarna blev så pass stora antar jag.

Nej, det är bättre om varje land bygger sina egna styrkor så de kan bekämpa 99% av alla sina egna bränder, och den gången det inte går, så får man hjälpa varandra länder emellan. 

Att skrota försvar och beredskap för att förlita sig på hjälp utifrån som kan ta en vecka eller mer, är enbart idiotiskt. 

Pengar finns, det är bara att prioriteringen är galet fel. 

Ett av EU´s syften är att se till så att alla EU-länder inte är självförsörjande och därför så "monterar" man ned det mesta. Skulle det bli säg stor katastrof i Europa så att alla länder måste buffra mat och det som växer på åkrarna till sin egen befolkning, så kommer folk i det här landet svälta ihjäl. 

Fråga: svenska bönder tvingas nödslakta köttdjur samt mjölkdjur nu. Varför vill inte EU hjälpa våra bönder?

micki78
2018-07-25 13:43
#26

Jag vill att vi ska Lämna EU.

[VSK]
2018-07-25 14:09
#27

Alla vet att fetma och annan kraftig övervikt är direkt skadlig och förutom människans hälsa, så kostar det massor med pengar och resurser. Hur många vet att EU tvingade sina medlemsländer att konsumera hälsofarligt, för annars blev det inget bidrag?

Man hade enorma fettberg som blivit över vid produktion och detta fett skulle in i andra livsmedel. Skolor som vägrade servera fetaste mjölken blev av med sina bidrag mm.

https://rutersju.wordpress.com/2013/02/12/fettberget-i-eu/

Nån som vet om detta fortfarande pågår?

Annons:
[VSK]
2018-07-26 18:10
#28

[GIKmio]
2018-07-26 18:27
#29

#28 😃 Skulle inte förvåna mig ett dugg om det blev så.. Men nu har dom ju sommarlov.

[VSK]
2018-07-26 18:38
#30

😂

[Göstage]
2018-08-15 17:16
#31

SD-besked:

"Sverigedemokraternas linje om Sverige och EU är "glasklar", enligt partiets EU-parlamentariker Kristina Winberg och Peter Lundgren. "Sverigedemokraterna vill att vi lämnar EU", skriver de i en debattartikel på Altinget.se och tillägger att det bör ske efter en folkomröstning."---

"I somras skrev partiets ekonomisk-politiske talesperson, Oscar Sjöstedt, att SD inte tänker ta upp folkomröstningsfrågan i eventuella regeringsförhandlingar i höst. Däremot vill SD göra om EU till ett frihandelsområde. Går det inte att reformera EU inifrån vill SD ha en omförhandling av medlemskapet och därpå en folkomröstning."

TT

Dioramabyggare
2018-08-15 17:52
#32

Sverige bör lämna EU omgående, anser jag. Ingen enda av världens olika unioner mellan nationer har ju visat sig fungera, så varför skulle EU göra det…

Upp till toppen
Annons: