Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 3800 ggr
[Stoffe.]
8/4/18, 8:38 PM

Stockholm Pride skämde ut sig i år?

Först bar artister sovjetiska plagg och skyllde på att dom inte visste. 

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/jPjkvL/fansen-rasar-mot-rebecca-och-fiona-respektlost-och-vidrigt

Där efter hånade arrangören SD och kritiken är mycket stor. 

”Fanns det verkligen ingen vuxen partiledare på scenen idag som sa ifrån? Att låta ett uppblåsbart DJUR representera en demokratiskt vald partiledare som representerar väljare är inte skoj. Detta är ovärdigt svensk politik och demokratin. RFSL bidrar till en vulgarisering av det demokratiska samtalet och sex partiledare viftar, som en flock får, med regnbågsflaggor i toleransens namn. Bedrövligt”, skriver Sonesson.

https://www.facebook.com/jenny.sonesson.eu/posts/10155987163771051

Annons:
Herveaux
8/4/18, 8:58 PM
#1

Tycker Pride har blivit ett större jippo för varje år.😕
Känns som både arrangör, deltagare och åskådare har glömt bort vad hela festivalen och paraden har för syfte i grunden. Eller hade en gång i tiden.😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

starhawk
8/4/18, 9:03 PM
#2

Skämde ut sig i år? det gör dom ju varje år. Det hela har urartat till en tävling i vulgäritet,  ju vulgärare desto bättre!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[VSK]
8/4/18, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En bild som delas på fb.

[Stoffe.]
8/4/18, 9:19 PM
#4

#3 Det är en gammal bild från Slussen.

Idag gick dom från Stadshuset via Vasagatan mot Östermalms IP.

[VSK]
8/4/18, 9:23 PM
#5

#4

Okies. 

Var det nån större skillnad idag då?

[Stoffe.]
8/4/18, 9:32 PM
#6

Vissa gick lättklädda av det jag kunde se. Jag stod ca 30 min och tittade på dom. 

Många barn med i tåget förstår inte varför man tar med småbarn efter som ljudnivån var hög.

Annons:
[VSK]
8/4/18, 9:49 PM
#7

#6

Jag har sett många bilder med utspökade barn och de är så små så de knappt kan gå. Riktigt skrämmande är vad det är. Har sett såna bilder på läderklädda män som kryper omkring på marken och feta primadonnor håller dessa män i koppel. Vet inte vad det brukar vara för åldersgräns för skräckfilmer men tycker de borde införa åldersgräns för pride. Både deltagare och frivilliga åskådare.

Och detta bekostas av skattepengar.

Aasi1
8/4/18, 10:48 PM
#8

Efter att ha läst detta så har jag bestämt mig! Det blir en röst på SD den 9 september! Håller inte med dem i allt men alla andra partier skulle passa bättre i en sandlåda. Jag kan inte lägga en röst på ett parti som påstår sig vara den vuxna i rummet men inte agarear när det gäller. Det visar att allt annat han säger också bara är en massa prat. Fick de aldrig lära sig något om mobbning i skolan och civilkurage. SD är ett demokratiskt parti framröstat av svenska folket. Detta var ett hån mot demokratin. #SD2018

[VSK]
8/4/18, 11:10 PM
#9

#8

Det är just det. Vuxna människor som skall föregå med gott exempel, mobbar andra för att man inte tycker lika om samma sak. Som jag skrev i annan tråd, man får välja det som är minst dåligt. 

-

Ett klipp som snart är uppe i 100 000 visningar. Många undrar hur feministerna skall lösa detta.

[Göstage]
8/4/18, 11:32 PM
#10

#6 #7 Den här bilden är inte från i år, och den är tagen i Toronto, inte Stockholm, men den är rätt talande…

[VSK]
8/4/18, 11:38 PM
#11

#10

Har sett den bilden förut tror jag. Hemskt detta.

[Göstage]
8/4/18, 11:47 PM
#12

#11 Ja, bilden är länkad här tidigare, du kanske har sett den där? Hur som helst är den talande…😕

[VSK]
8/4/18, 11:48 PM
#13

😕

Annons:
[aye]
8/5/18, 5:52 AM
#14

#10 Usch, stackars barn :-( 

Prideparad i all ära men anständigheten glöms av många något som förstör för dom som bara lever normala vardagliga liv med sin homosexualitet.

I årets parad fanns flera barn med :-(  söker man finner man bilder med nakna överkroppar på kvinnor samt avklädda män som knappt döljer sin apparat.  Blottade rumpor med string med mera med mera. 

Osmakligt vulgärt och man skämmer ut dom skötsamma som absolut inte ställer sig bakom sådana beteenden.

[VSK]
8/5/18, 6:50 AM
#15

Jan Ericsson (M): ”Man kanske skulle ha någon liten gräns för hur man får spöka ut sig i dom här tågen”

https://nyheteridag.se/plus/jan-ericsson-m-man-kanske-skulle-ha-nagon-liten-grans-for-hur-man-far-spoka-ut-sig-i-dom-har-tagen/

Vad får en fullt vuxen människa med normal eller högre intelligens att spöka ut sig och skämma ut sig är nåt jag aldrig kommer att förstå. Sen att man inte bryr sig att det finns små barn begriper jag inte heller.

Jag har full förståelse för de riktiga feministerna som är fly förbannade (har läst ett antal förbannade feministers inlägg).

Aasi1
8/5/18, 9:11 AM
#16

Låt folk ha på sig vad de vill tycker det är deras sak så länge de täcker könsorganen. Kan inte tänka mig att det inte mer naket än på en badstrand. Däremot så tycker jag att Pride gjorde bort sig då de hade uppträdanden med hammaren och skäraren. Sovjet stod inte för mänskliga rättigheter på något sätt. Sovjet hade något som kallades Gulag, vilket är ett typ av fångläger. Många i min släckt dog i arbetsläger där på 30 talet då de kritiserade kommunismen. Det räckte med att någon misstänkte att man vat emot kommunismen för att hamna där. Så jag blev mycket upprörd! Sen var det lite ironiskt att 8 partiledare stod och pratade om tolerans och lika rättigheter för alla, tillsammans med en uppblåsbar elefant som skulle föreställa Åkesson som representerar kanske 1/4 väljare. Det finns ett ord för detta och det är hyckleri!

[VSK]
8/5/18, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har tydligen missförstått vad pride går ut på klädselmässigt.

Varför måste man spöka ut sig på detta viset. Att det finns folk som kanske gillar sånt här i sängkammaren har jag förstått, men på vilket sätt gör det legitimt att vistas så här i offentlig miljö där det är massor med små barn med? Vad är själva syftet?

Verkar mer vara vuxna människor som tar chansen att få leka ut sina köttsliga lustar. Lessen men jag förstår verkligen inte hur mkt jag än försöker.

Lyckligtvis vet jag småbarnsföräldrar som skonar sina barn för sånt här (även fast de flesta klär sig anständigt).

#16

Visst är det hyckleri. Man säger sig stå upp för allas lika värde och rättigheter i samhället, men så fort man inte tycker lika om samma sak så……. Sveriges första feministiska regering som Stefan Löfven stolt brukar säga. 

Här kan du läsa om en väldigt besviken person som hoppat av allt vad pride heter pga dess identitetspolitik.

"Jag tycker inte om identitetspolitik. Den förminskar mig som människa. Och nu har den vunnit och tagit över Pride. Jag kommer aldrig att sluta arbeta för homosexuellas rättigheter – men 2018 slutar jag närvara vid Pride, skriver Maria Hölerman.

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/jag-ar-homo-och-pride-ar-inte-langre-mig-23169

[Thiah]
8/5/18, 3:13 PM
#18

#10 om jag minns rätt så är han en känd nudistfigur i Toronto som inte har nått med pride att göra. Är en väldigt gammal bild :)

[Göstage]
8/5/18, 3:57 PM
#19

#18 Gjorde en enkel bildsökning på Google bilder, och hittade bland annat en som i samband med att bilden tagits bort från Facebook anger att den togs vid Toronto Pride 2011. (En annan uppgift säger Pride  Salt Spring Island i Kanada samma år.)

[VSK]
8/5/18, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#18

Då kan jag fylla på med en annan bild då.

VOFF VOFF VOFF

Hur gammal bilden är och vart den är tagen vet jag inte men är säker på att deras föda fortfarande är Frolic.

Annons:
[Thiah]
8/5/18, 6:10 PM
#21

#19 menade att mannen ifråga brukar gå runt naken i Toronto. Just denna bild kanske är från pride. Men hans nakenhet har det inte. Om du förstår :) #20 hoppas dom har knäskydd

[VSK]
8/5/18, 6:12 PM
#22

😃

[Göstage]
10/8/18, 9:27 AM
#23

Paulina Neuding i Dagens Samhälle undrar om det inte blivit för mycket ponnygalopp och liknande jippon  i Prideparaden.

 "Svenskar hör till världens mest liberala när det kommer till synen på homosexualitet. Men Pride står också för ett knippe andra värderingar, som goda människor faktiskt kan vara oense om. Tittar man på bilder från årets parad ser man bland annat en ponyplayavdelning (googla för info) som i full mundering med harnesk och läderpiskor galopperar förbi flaggviftande barnfamiljer. Man kan vara hur liberal som helst i fråga om HBTQ-personers rättigheter, och samtidigt tycka att Pride inte kan vara forum för total sexuell frigörelse och familjefest samtidigt."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/alla-alskar-inte-att-se-mens-och-ponyplay-pa-stan-24221

[Hayabusa]
10/8/18, 9:42 AM
#24

#23 Helt klart finns det en poäng eller två där…

kamera0710
10/8/18, 10:15 AM
#25

Ja, det visar sig igen; att vara liberal är att vara kluven.

[Hayabusa]
10/8/18, 10:18 AM
#26

#25 Fast man ju kan vara liberal med omtanke & hänsyn.

Nordanälvens
10/10/18, 3:11 AM
#27

Jag förstår inte riktigt vad det är som är så himla hemskt med glada, spralliga människor som deltar i paraden på sitt sätt. Finner det ganska fantastiskt och kul att fler och fler vågar visa sig halvnaket med glitter i rövspringan och med piskorna i högsta hugg. Vad är oanständigt? Vad är tabu? Vad händer om ett barn ser en vuxen person gå iklädd valpoutfit och rollspela att hen är en hund? Det är inte direkt så att folk har sex i paraden, liksom kom igen. Vad spelar det för roll vad folk har på sig? Jag blir iallafall superglad av att stöta på personer som vågar utmana normen. Att någon väljer att gå klädd som t.ex dominatrix i en prideparad betyder ju inte automatiskt att personen är där endast för att synas som dominatrix. Även viktigt att tänka på att inte alla vågar visa sitt ansikte, eller kanske har lättare för en sådan enormt socialt event om hen är i karaktär. Kan lova att många barn blev glada och nyfikna i Göteborg när vi gick ett litet gäng valpar i paraden :-)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Herveaux
10/10/18, 6:44 AM
#28

#27 Men vad har sexuella kinks och fetischer med HBTQ-rörelsen att göra?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Nordanälvens
10/10/18, 12:36 PM
#29

#28 En del av oss firar gärna kärleken genom att piffa upp oss lite extra. Sedan behöver en kanske inte ha sessioner (även om det är påklätt) mitt i paraden, det tycker inte jag lämpar sig men klädvalet är helt upp till var och en. Jag undrar lite vad hundar och hästar har med HBTQIA+ att göra..

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Herveaux
10/10/18, 1:03 PM
#30

#29 Hundar och hästar? Menar du att en del som går i paraden har med sig sina husdjur/sitter till häst? 

Om det är det du menar så tycker inte jag det är konstigt att ta med sig hunden om den tycker det är lattjo att vara bland en massa folk.
Att sitta till häst tycker jag är ett trevligt alternativ till att stå på lastbilsflak. 

Så att ta med sig djur och att gå mer eller mindre naken eller utmanande klädd tycker jag är väldigt skilda saker. 

Om du pratar om folk som utövar dog- eller ponyplay (under paraden) så är vi överens om att det inte har i paraden att göra.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tutts
10/10/18, 11:38 PM
#31

Oj j*****

Nordanälvens
10/11/18, 3:08 AM
#32

#30 Menar riktiga hästar och hundar. Förstår inte varför folk drar med sig sina husdjur på sådana högljudda event med massor av stressande faktorer. Djuren har det mycket bättre hemma och det finns definitivt en risk att upplevelsen blir traumatisk. Ser ingen anledning till att petplay-utövare inte ska få gå uppklädda i paraden. Jag gjorde det i år och tyckte det var jätteroligt (har tidigare år gått i fursuit och kigurumi, var på tok för varmt i år). Skadar ingen att jag har på mig en valphood, halsband och grejor. Mitt klädval :-)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Herveaux
10/11/18, 12:31 PM
#33

#32 Det argumentet skulle man ju kunna använda mot att föräldrar tar med sig sina små barn också. Kanske då lika bra att stryka hela avdelningen i paraden (som när jag besökte Pride senast gick under namnet) Regnbågsfamiljer. 

Det är ingen rättighet att gå klädd hur man vill, vart man vill.
Förutom på Pride då av någon märklig anledning. 

Vi får helt enkelt agree to disagree om vad som här hemma i ett Pride-tåg. 

Jag håller iaf tummarna för att arrangörerna skärper till sig och tar tillbaka paraden från lismande företag/politiker och folk som vill visa upp sina kinks. 
Tänk ett Pride utan företagsloggor/politikflagg och med påklätt folk - vilken dröm!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
10/11/18, 12:56 PM
#34

Frågan är om Pride handlar om sexuell läggning/identitet eller fetisch & utsvävande sexliv?

Annons:
[Göstage]
10/23/19, 10:05 AM
#35

Patrik Kronqvist ställer i en ledarkrönika i Expressen den intressanta frågan "har RFSL verkligen råd att porta SD?"

"Svaret lär komma med vändande post", som det heter, men vad som sker på längre sikt kan vara en helt annan fråga.

Upp till toppen
Annons: