Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 2074 ggr
wingren
8/13/18, 3:03 PM

"Djur-parti" val 2018

Hej allihopa. Jag skulle vilja få tips om partier (främst okända) som har en bra djurpolitik och bryr sig om djurrättsfrågor. Jag är så kallad röd och kommer alltid vara det 😎, men tänker att det är fler som är intresserade av dessa frågor så ni kan ju skriva efter partinamnet om det är rött eller blått. Det behöver absolut inte vara ett parti du kommer rösta på eller har sympatier för, och om du inte vill posta så alla kan se kan du skicka i PM så kan jag lägga ut det här. Antar att fler än jag tänker på djuren även i dessa tider då allt verkar gå åt fanders med det mesta. Tack och hej!

Annons:
[Stoffe.]
8/13/18, 3:26 PM
#1

Detta parti borde passa röding som dig. 

http://djurensparti.se/

Fast partiet kommer få under 0.10% av rösterna. Förra valet fick dom hela 4093 röster.

wingren
8/13/18, 7:08 PM
#2

Tack, ska kolla det! Jo men så som systemet med mandat och att partier går ihop och pratar ihop sig vad de ska rösta och dealar med varandra i olika frågor så är det i princip strunt samma vad man röstar på oavsett. 👎👎👎

wingren
8/13/18, 7:44 PM
#3

Läst Djurens partis partiprogram nu och det är inte alls något för mig. Det jag söker är ett parti som främst har förslag och lösningar som faktiskt kan bli genomförbara de närmsta 50 åren… Vissa saker var bra/vettiga men de flesta av deras förslag och lösningar skulle inte ens kunna genomföras om de fick 100% av Sveriges röster. Men tack för tipset i alla fall! Har fått tips om partiet Enhet också (https://www.enhet.se). Är dock för många luckor och oklarheter i deras partiprogram för att jag ska känna mig nöjd med det. Samt att jag även här känner att vissa delar inte skulle kunna vara genomförbara i praktiken.

[Stoffe.]
8/13/18, 8:27 PM
#4

Feministiskt initiativ har djurrätt i sitt program.

https://feministisktinitiativ.se/politik/djuren/djurratt/

Men du dagdrömmer även om Feministiskt initiativ skulle ta plats i riksdagen så har dom ingen påverkan. Socialdemokraterna och Moderaterna vill inte samarbeta med dom efter som det går mot deras partiprogram.

wingren
8/15/18, 8:20 PM
#5

Systemet är fel oavsett vilka partier som får rösterna, det var det jag menade om du inte förstod. Tack

koppargaller
8/15/18, 10:42 PM
#6

#5 Hur tycker du att systemet skall se ut?

Annons:
Magi-cat
8/16/18, 7:40 AM
#7

Vänsterpartiet har bra planer på att minska köttkonsumtionen och avveckla pälsdjursfarmning. De vill också ge djuren rätt till utevistelse, även höns och kycklingar.

https://www.vansterpartiet.se/politik/djurskydd/

https://www.djurensratt.se/blogg/vad-vill-partierna-i-djurpolitiken-vansterpartiet

F! har också en bra syn på djurrättsfrågor. Men tyvärr är det inte så stor chans att de får utveckla den.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aasi1
8/16/18, 12:43 PM
#8

Jag tycker det är tråkigt att vänstern tror att de har patent på djurrätts frågor. Jag är vegan och tycker djurätt är viktig men skulle aldrig kunna tänka mig att rösta V. Det känns lite som att vi som står mer till höger knappt får yttra sig i djurrätts sammanhang. Nyligen fanns det en diskussion på en vegan FB grupp om vad man skulle rösta. Det var direkt smutskastning mot medlemmar som inte angav V, Fi eller MP. Någon la ut en liten emoji på hammaren och skäraren (det var helt ok) och en annan la upp alla medlemmar som kryssat i att de skulle rösta SD och skrev att personen ville spy på dem. Många ville kasta ut dem ut gruppen. En annan hade stalkat dem och skrev att de inte var några riktiga veganer för att personen hittat bild på Hästridning. Jag srolla igenom och funderade på vad det var för grupp jag var med i. Detta gör att många som inte sympatiserar med vänster tappar intresset att engagera sig då de bemöts på det sättet. Veganrörelsen är vänstervriden tyvärr och det skrämmer bort många. Hade det funnits en större tolerans hade kanske fler kunnat bidra till bättre djurpolitik även från högerkanten. Djurens rätt har tex en policy att stänga ute de som engagerar sig inom SD. Vi finns vi veganer som inte sympatiserar vänster och vi vill också ha rätt att yttra oss. Risken är annars att djurrätt bara blir en vänster fråga.

Gronstedt
8/16/18, 12:49 PM
#9

#8: På samma sätt som många verkar förutsätta att man måste vara vegan och vänster för att vara feminist. Tråkigt när de som har gemensamt intresse av en viss fråga inte kan samverka eller ens kommunicera för att de tycker olika i något annat avseende! Jag tror många lösningar som skulle kunna göra skillnad går förlorade på det sättet.

[bergvalle]
8/16/18, 6:07 PM
#10

Tack tusen tack 😍 Detta gör att många som inte sympatiserar med vänster tappar intresset att engagera sig då de bemöts på det sättet.

Veganrörelsen är vänstervriden tyvärr och det skrämmer bort många. Hade det funnits en större tolerans hade kanske fler kunnat bidra till bättre djurpolitik även från högerkanten.

Djurens rätt har tex en policy att stänga ute de som engagerar sig inom SD.

Vi finns vi veganer som inte sympatiserar vänster och vi vill också ha rätt att yttra oss. Risken är annars att djurrätt bara blir en vänster fråga.

Så bra skrivet ❤️ jag har råkat ut själv och blivit utfryst för jag kämpar för djur och att jag inte alls är vänster så det här behövs. Ut med dom för min röst finns hos SD ❤️

Aasi1
8/21/18, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag är med i en vegan FB grupp som visade sig vara vönstervriden där tolerans är obefintlig mot olika politiska åsikter. En person på upp ett inlägg där man kunde kryssa i vad man kommer rösta i valet. Kommentatafället var en rena sandlådan. Bifogar några screenshot från gruppen där jag tagit bort folks man och bild för vill inte hänga ut någon.

Aasi1
8/21/18, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

.

Aasi1
8/21/18, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Inte bara det att de som kryssat i SD hängdes ut de uteslöts även ut ur gruppen

Annons:
wingren
8/24/18, 2:47 AM
#14

#8 som kom först, men tyvärr även många andra. Så himla tråkigt att ni blivit bemötta med skit på grund av vilken "kant" ni ligger på. Så kallade "djurfrågor" (som de flesta och även jag inte vet hur man egentligen ska benämna det) borde verkligen inte handla om höger eller vänster utan om grundvärderingar. Jag och de flesta andra vet att högern och vänstern grundar sig på två idéer som står relativt långt ifrån varandra, men att samhället idag inte ser ut som det gjorde då verkar många förbise. Missförstå mig inte, jag kommer som sagt alltid vara röd/vänster, men jag förstår hur blå/höger tänker, och så borde även alla andra kunna resonera om folk nu lärde sig att tänka själva. Läser man exempelvis tre partiprogram på vänsterkanten och tre parti på högerkanten kan man bilda sig en viss uppfattning om vilken sida man står på. Det säger inte något om vilket parti du ska/vill rösta på utan är mer fingervisning om vilket håll du vill gå. Tyvärr tror inte jag att enskilda partiröster spelar någon roll och s.k "block" spelar större roll. Har exempelvis SD flest mandat men inga partier som vill "förhandla/deala" med dem spelar det absolut ingen roll att dem vinner. Systemet Sverige har bygger på samarbeten mellan partierna och fortsätter det som nu med en blå och en röd sida kommer det antagligen gå åt fanders. (Åsikt och tanke från min sida.) Men det jag skulle komma till! Tråkigt att ni som är djurvänner och s.k höger känner att ni mest får skit och motstånd, stå på er! Alla röster behövs och uppenbarligen finns det flera av er som upplever samma sak. Jag har vänner på "högerkanten" (det låter så himla fjantigt men jag har faktiskt ingen bättre benämning,) vad kan jag tipsa dem om? Vad tänker ni rösta på som ligger åt eran politiska hållning om samtidigt är välmenande för djuren? :) //må väl och rösta vad fanken du vill

Vanja
8/24/18, 8:43 AM
#15

Sverigedemorkaterna vill tex införa en Djurpolis! Hur bra som helst om man frågar mig att ta sådana bra initiativ. Sen kanske inte partiet i stort är det bästa men de har ganska bra djurskyddsfrågor. Jag tänkte att jag skulle länka men deras hemsida håller på att uppdateras så jag kan inte.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[[eskils_]]
8/24/18, 11:56 AM
#16

#15 Jättebra initiativ med en djurpolis! Det behövs verkligen, eftersom det tyvärr finns många människor som behandlar djur illa.

En annan bra sak som SD vill göra för djuren är att stödja det viktiga förslaget om att alla katter ska vara ID-märkta och registrerade. Massor av djurrättsinstanser, veterinärer, katthem och insatta personer tycker likadant, men regeringen valde i våras att vifta bort det…

https://www.allehanda.se/artikel/opinion/debatt/sd-vi-kan-forbattra-livet-for-tusentals-katter-infor-obligatorisk-id-markning-1

wingren
8/27/18, 11:24 AM
#17

# 15 & 16. Fast SD är "blåa" i deras politik samt att jag inte håller med i deras s.k hjärtefråga. Men tack ändå, säkert någon här det kan intressera :)

[[eskils_]]
8/27/18, 11:31 AM
#18

#17 Djuren bryr sig nog inte om vilka politiska sympatier folk har som hjälper dem… 🙂

wingren
8/27/18, 12:03 PM
#19

#18 Haha, nej det har du rätt i! 😂 Men jag tänker rösta även för min egen och resten av mänsklighetens skull, inte bara för djuren men det förstår du säkert. Just nu lutar det åt Vänsterpartiet faktiskt. Har inte gjort någon valkompass än men ska ta mig tid till det denna veckan. Jag har däremot kollat igenom deras och några andra partiers partiprogram och kollar på olika sidor så man har lite koll på de olika partierna. Vet dock inte hur jag ska göra med kommunvalet, känns inte som några partier i denna kommunen har något konkret att ta upp eller ändra på :/

Aasi1
8/27/18, 12:13 PM
#20

Du kan säkert hitta dina lokala kommunfullmäktige kandidater i valstugor i din kommun. Gå och prata med dem om de du tycker är viktigast för dig och förbered dig på frågor innan. Då kan du kanske få en uppfattning om vad de vill göra.

Annons:
vallhund
8/27/18, 5:57 PM
#21

SD kan ju lova vad som helst, deras budget är full av hål så de kommer inte att kunna leverera.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vanja
8/28/18, 7:34 PM
#22

#21 Så tycker jag att det känns med de flesta partier. Alla har en hjärtefråga och drar ner tänkandet på de andra frågorna.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

wingren
8/30/18, 4:44 PM
#23

Gjort ett gäng olika valkompasser och Vänsterpartiet kom överst på alla förutom när jag gjorde två valkompasser angående kommunvalet, då blev det SD 🤣🤣 haha, lite lustigt ändå

Upp till toppen
Annons: