Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 657 ggr
[[eskils_]]
8/15/18, 10:16 PM

Påverkar bilbränderna valutgången?

"Efter gårdagens storskaliga bilbränder har partiledarna varit snabba att uttala sig om händelserna. Inte minst statsminister Stefan Löfven (S).

- Jag blir förbannad på riktigt. Min fråga till de här är "Vad fan håller ni på med?", sade statsministern i en intervju i P1.

"Trängt läge"

Folke Johansson, statsvetare och professor vid Göteborgs universitet, säger att språket är ovanligt hårt för att komma från Stefan Löfven.

- När de uttalade sig nu så tog alla partiledarna i ordentligt allihop. Men jag har en känsla av att Löfven är i ett väldigt trängt läge och måste ta varje chans att agera kraftfullt, säger han.

Om bilbränderna för in den allmänna debatten på brott och straff igen återstår att se. Men att det är ett bakslag för S är statsvetarna eniga om."

"- Det är faktiskt rätt många som inte har bestämt sig, jag har en uppfattning om att det är ovanligt många. Och det behöver inte ens vara ett större antal som låter sig påverkas för att det ska ha en viss betydelse och skjuta på marginalerna. Det är ju när det kommer till kritan just marginaler det handlar om i ett val, säger Folke Johansson."

GP

Tror du att bilbränderna kommer att påverka valutgången?

Annons:
Tjeja
8/15/18, 10:22 PM
#1

Njae inte mycket tror inte jag. Det sker så mycket sådant i närheten av vanligt folk ändå hela tiden, det bara blev lite mer uppmärksammat av media plötsligt ändrar inte folks känsla tror inte jag. Ev förstärker det alla partiers vilja att visa sig mer restriktiva mot invandring och mer slå på trumman för hur mycket de vill satsa på polis etc. 

Folk väljer som de tänkt ändå. att media uppmärksammat bränderna en gång för att de var lite mer tidskoordinerade var mest fånigt, bilbränder är vardag redan för vanligt folk ändå. Inget nytt alltså!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
8/15/18, 10:27 PM
#2

Beror om det hinner framkomma något anmärkningsvärt om gärningsmännen och motivet och/eller att det sker ytterligare händelser innan valet, annars bleknar det väl bort, precis som med den hetaste klimatdebatten.

Stigfinnaren
8/16/18, 9:03 AM
#3

Jag tror inte på någon medveten politisk "påverkan". Det är troligen de lokala unga knarklangarna som stökar omkring. Mycket frustrerande. Jag tänkte på något jag läst om tidigare bilbränder där en av gärningsmännen sa att det gör väl inget för drabbade personer har ju en försäkring som täcker skadorna. Jo tjena, noll koll! Det är många privatpersoner som drabbas hårt. Dags att skruva åt straffen kanske?

[Göstage]
8/16/18, 9:14 AM
#4

#3 Man ser väl ungefär vilken begreppsnivå de här individerna står på när man läser intervjun i Expressen med en talesperson för de som tar på sig upploppet i Frölunda:

"Flera gånger ställer vi frågan hur det kommer sig att det är de som bor i förorten som får sina bilar förstörda om syftet är att reagera på problem i samma förort, som man menar skapas av makthavare och polis.

Drabbas inte de som lever i samma förortsverklighet av dem som gör detta?

– De har bara otur att de blir offren, säger den maskerade mannen."---

https://www.expressen.se/gt/qs/maskerade-mannen-i-video-till-expressen-hamnd-mot-polisen/

[Hayabusa]
8/16/18, 9:55 AM
#5

#4 Dålig attityd & inställning, det är vad det handlar om.

[[eskils_]]
8/16/18, 11:17 AM
#6

Jag tror, eller åtminstone hoppas, att de här bilbränderna kan påverka valutgången något.

Folk har ju sett och läst i flera år nu om hur vissa förortsungdomar överallt i landet bränner bilar, krossar busskurer och kastar sten och flaskor m.m. mot polis, brandkår, ambulanser, bussar och privatbilar, etc.  Folk har sett och hört polisen säga att de som brände de hundratals bilarna den här gången är kända för polisen, därför att de tidigare har begått brott.

Folk har sett och läst om hur samhället reagerar med att koppla in socialtjänsten och inrätta fler fritidsgårdar o dyl. Men brottsligheten fortsätter ju bara, och tilltar.

Jag tror då att folk undrar, som jag, varför dessa unga ligister tillåts gå lösa och fortsätta sin destruktiva verksamhet. Varför är de inte inlåsta? Varför har de inte tidigare fått sådana straff att de avskräckts från kriminella handlingar?

Svaret måste vara att politikerna betraktar de unga ligisterna som små oskyldiga barn, och tillåter dem fortsätta kasta sten och bränna bilar. De styrande politikerna struntar tydligen i de skador som ligisterna åsamkar civilpersoner och samhället. De styrande politikerna vägrar vidta effektiva åtgärder, t ex sänka straffrättsåldern och avskaffa den s.k. "mängdrabatten".

Den här brottsligheten är följaktligen de styrande politikernas fel, alltså ska de ställas till ansvar på valdagen! V. s. b.

Annons:
Carmarino
8/16/18, 11:37 AM
#7

#6 Det är samma i det här fallet. De misstänkta är välkända för polisen.

Samtliga tre misstänkta har nyligen dömts för andra brott. 

_19-åringen dömdes så sent som i juli i år till tio månaders fängelse för bland annat rån. Tillsammans med fyra andra hotade och rånade han en kvinna och en man. Vid rånet viftades det med yxa och kniv, och dödshot uttalades. 
_

Straffet har han inte hunnit börja avtjäna.

– I de enda fallen man börjar avtjäna fängelsestraff omedelbart efter en dom är i mål där man redan sitter frihetsberövad. Annars är det upp till Kriminalvården att placera den dömde efter att domen vunnit laga kraft. Det är absolut inte ovanligt att det tar tid, säger rådman Fredrik Bohlin som sitter i Sveriges Domstolars mediegrupp till Aftonbladet.

I slutet av förra året dömdes 19-åringen också för bland annat grovt vapenbrott, efter att en skarpladdad pistol hittats i den bil som han körde.

Minimistraffet för grovt vapenbrott är ett år, men på grund av ynglingens ålder – han var 18 år vid tidpunkten för brottet – bestämde domstolen påföljden till skyddstillsyn och två månaders fängelse. 

I juni förra året dömdes 18-åringen för en rad brott, begångna under 2016. Tingsrätten fann honom skyldig till rån, ringa narkotikabrott, övergrepp i rättssak, två fall av misshandel och grov misshandel.

Under den grova misshandeln slog han en jämnårig flicka upprepade gånger och hotade och rispade han henne med en kniv, som han höll under hennes haka.

Övergreppet i rättssak gjorde han sig skyldig till när han försökte skrämma flickan till tystnad.

Eftersom ynglingen inte var myndig när domen föll, undslapp han fängelse. Påföljden blev i stället fortsatt ungdomsvård i syfte att ”bryta X destruktiva beteende och utreda vilka framtida behov han har.”

20-åringen dömdes tidigare i år för ringa narkotikabrott. Påföljden blev dagsböter.

https://www.expressen.se/gt/misstaget-som-kan-avsloja-bilbrannarna/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
8/16/18, 11:47 AM
#8

#7 Dödshot, rån, yxa, kniv, skarpladdad pistol, narkotikabrott, övergrepp i rättssak, grov misshandel… = "Åh, vilka söta små oskyldiga barn, klart att de ska få bete sig som de vill, raringarna! Offren får väl skylla sig själva!"  /S-V-MP

[VSK]
8/16/18, 12:11 PM
#9

#8

Tills de blir utsatta själva. Men sen så finns det folk som skuldbelägger sig själva även fast de blivit BO. Märkligt fenomen det där.

Stigfinnaren
8/16/18, 6:17 PM
#10

Det skrivs ju ofta om rättigheter eller avsaknad av rättigheter. Däremot skrivs det väldigt sällan att medborgare har skyldigheter också. Ibland önskar jag att medborgerliga rättigheter skulle kunna begränsas. 

Var finns föräldrarna till dessa "oskyldiga" barn? Har ungdomsvård någonsin gett något positivt resultat?

[[eskils_]]
8/17/18, 10:36 PM
#11

(Fel tråd)

[VSK]
8/17/18, 10:50 PM
#12

😂

[Göstage]
8/18/18, 8:29 AM
#13

Visar inte politikerna i valrörelsen var skåpet skall stå med annat än fagra löften kan konsekvenserna bli bistra. Dags att kavla upp skjortärmarna, anser Alice Teodorescu i GP:

"Om några veckor är det val och den som fortfarande tror att frågor om lag och ordning engagerar väljarna på grund av någon extremistisk högerkonspiration, eller något orkestrerat av utländsk makt, bör tänka om. En av statens främsta uppgifter är att garantera alla medborgares trygghet, oavsett om de bor i segregerade villaförorter eller i lika segregerade miljonprogram. När staten misslyckas med sitt uppdrag kommer någon annan att träda in i dess roll med konsekvenser mer långtgående än vi kan föreställa oss. Så kära politiker, vad i hela fridens namn väntar ni på?"

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-dags-att-bränna-offerkoftan-1.7731402

Annons:
Upp till toppen
Annons: