Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 6563 ggr
[Göstage]
8/17/18, 9:41 PM

När bryts blockaden mot SD?

Aftonbladets mångårige kolumnist Wolfgang Hansson tror att tiden närmar sig för något parti att inleda samarbete i någon form med med SD. Frågan är bara när, vilket parti som faller till föga, och vilken form av samarbete det blir. Hansson skriver bland annat:

"I Sverige betraktar vi oss gärna som ett politiskt framsynt, modernt och öppet land i mittfåran. Men i övriga Nordens ögon är Sverige extremt och ett avskräckande exempel."---

"I både Danmark och Norge används Sverige som ett avskräckande exempel i den politiska debatten. Särskilt när det gäller invandrings- och integrationspolitiken. Man pekar på hög kriminalitet och de många dödsskjutningarna under senare år i utsatta förorter. I Norges talas det varnande om "det svenska tillståndet". Underförstått att där vill man inte hamna."---

"En annan förklaring är att många svenskar vill se sig som öppna, upplysta och generösa gentemot en plågad omvärld. Detta behov av att framstå som god verkar inte finnas på samma sätt i grannländerna. Sverige tog exempelvis 2017 emot dubbelt så många asylsökande som de tre övriga länderna gemensamt, enligt statistik från EU, 22 190 mot 10 800 för Danmark, Norge och Finland tillsammans. Även om man anlägger ett mer internationellt perspektiv framstår Sverige när de gäller att inte acceptera inflytande för högerpopulister mer som undantag än regel. Vi befinner oss där Norge och Danmark var för 10-15 år sedan. Oavsett om man tycker det är bra eller dåligt är sannolikheten med andra ord stor att något eller några av de svenska riksdagspartierna framöver kommer att acceptera ett samarbete med SD. Frågan är bara hur lång tid det tar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngj7Bx/har-ar-sverige-ett-avskrackande-exempel

Ja, frågan är hur lång tid det tar innan något parti inleder någon form av överläggningar och samarbete med SD, vad tror du?

Och vill du diskutera vilket parti som blir först att närma sig Sverigedemokraterna går det förstås att skriva det som kommentar.

När tror du att något parti inleder samarbete med SD:

Annons:
[Göstage]
8/17/18, 9:45 PM
#1

Jag tror att det blir någon gång under perioden 2018-2021, kanske i samband med parlamentarisk kris och nyval,  och jag tror att det föga överraskande blir Moderaterna som öppnar famnen, kanske tillsammans med KD.

Med en annan partiledare hade det kunnat vara Socialdemokraterna, men Löfven har målat in sig ett hörn genom att slå fast att han aldrig kommer att samarbeta med SD och försöka avtvinga andra att lova samma sak. Avgår han så eftertråds han troligen av Magdalena Andersson, som företräder samma linje mot SD.

[VSK]
8/17/18, 10:36 PM
#2

Nyval kan det bli rätt så omgående om ingen lyckats fixa en godkänd regering på de fyra försök de har på sig. Jag valde iaf alternativ nummer två. Men undrar om det inte borde heta kommande mandatperiod istället för följande. Det handlar ju ändå om en ny regering.

[Göstage]
8/17/18, 10:44 PM
#3

Ja, det kanske hade varit tydligare, men inte nödvändigtvis mer korrekt. Vi är ju inne i (slutet av) en mandatperiod, och "kommande" är tillika  "följande"  (på den här). Hade det avsett perioden efter valet 2022 så hade den stått efter det alternativet.

[VSK]
8/17/18, 10:50 PM
#4

Okej då 😛

Cragan
8/18/18, 1:46 AM
#5

blir nog under 2018-2021 perioden lite beroende på hur mycket röster dom får sub 20% ingen förändring 20-25% så försöker dom nog slippa sd i ett första läge men tvingas till dem för att få till en stabil regering.
25-30% sd sitter troligen med redan i första regerings förslaget om dom skulle få 

30%+ omval tills sd ligger under 25% eller tills dom riskerar att få egen majoritet

Dioramabyggare
8/18/18, 3:02 AM
#6

Jag tror det blir någon gång under den följande mandatperioden.

Annons:
[Hayabusa]
8/18/18, 8:38 AM
#7

Rätt vad det är…

[Göstage]
8/18/18, 9:51 AM
#8

Hit och dit, november 2017:

"Men på lokal nivå får moderaterna själva välja hur det ska agera gentemot SD. Kristersson, som själv har en bakgrund som kommunalråd i Strängnäs och borgarråd i Stockholm, vill inte diktera villkoren för kommunala eller regionala företrädare. – Jag vill inte gå in och peka finger till enskilda kommuner som på alla möjliga sätt arbetar i besvärliga parlamentariska situationer. Jag tror inte att det är någon kommun i dag där M förlitar sig på SD:s stöd. Men jag tycker att man inte ska ha nationella pekfingrar som ska tala folk till rätta lokalt, att de inte får skapa en majoritet eller en kommunstyrelse som bygger på en viss parlamentarisk förutsättning."---

"Efter att intervjun publicerats ringer Ulf Kristersson upp och vill förtydliga sitt resonemang om SD. Han slår där fast att partiets hållning är likadan på alla nivåer, även lokalt och regionalt. – Vi förhandlar, kompromissar, eller samregerar inte med SD."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/m79a1/kristersson-om-ms-relation-till-sd

Augusti 2018:
"Ulf Kristersson har sagt att han inte vill att Moderaterna ska samarbeta eller styra ihop med Sverigedemokraterna efter valet. Men i flera kommuner struntar de lokala M-topparna i partiledarens uppmaning – utan några repressalier från partiledningen. – Vi får se vad de väljer att göra efter valet. Jag tycker att de ska göra som vi tycker, säger Kristersson."---

"Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson gillar inte alls Kristerssons inställning – och menar att M-ledaren inte har sitt parti med sig. – Många moderata kommunpolitiker är oerhört frustrerade över att på grund av partipiskan lämna walkover till Socialdemokraterna. Så har det sett ut på många håll de senaste åren. Det kan väl ändå inte vara ett bättre alternativ för Kristersson? – Om han menar allvar med att vara den vuxna i rummet, bör han välkomna konstruktiva samtal. Det är så man tar ansvar, säger Åkesson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0EAxk6/lokala-m-topparna-lyder-inte-kristersson-om-sd

Kanske blir det kommunerna som visar vägen?

annia1
8/19/18, 2:22 AM
#9

Jag orkar inte kolla upp om kristersson verkligen sagt att han tänker se till att alliansen bildar regeringen även om de blir mindre än de rödgröna. 

För att det ska kunna ske så måste alliansen få stöd från SD. Så rent praktiskt så bör då blockaden brytas direkt efter valet. För SD kommer med största sannolikhet inte ge nåt stöd om dom inte får nåt i gengäld. 

En gissning från min sida det där med att SD skulle få ledarpost i utskott var nog tänkt från alliansen sida att få SD stöd utan att göra nåt mer, men det sket sig ju.

Som jimmie sagt gällande sittande regeringen så lär de inte ge dom nåt stöd så för att de rödgröna ska kunna bilda regering så måste de även få stöd från nåt parti i alliansen, bör väl då bli centern gissar jag.

Så som det ser ut just nu om alliansen inte pratar med SD så kommer vi troligen ha ett nyval rätt snart. 

Om centern ger de rödgröna sitt stöd så upphör alliansen att finnas i sin nuvarande form och centern kommer inte ingå i nån mer alliansregering utan dom får då hålla sig till de rödgröna.
Ja tyvärr så de siffror jag sett så räcker det med att centern ger de rödgröna stöd för att de ska komma över 50% och kan bilda regeringen.

Men annars om man bortser från procenten på de olika partierna så är det väl KD som skulle börja diskutera/samarbeta med SD. För KD har ju sagt olika saker som visar att de helt klart närmat sig samarbete med SD.

En sak som man kan glömma om kristersson får bestämma och det att det inte blir nån ny decemberöverenskommelse.

Mycket kommer ju hänga på hur många procent SD faktiskt får i valet. För ju större de blir desto snabbare kommer de andra börja prata med dom. 

Blir en spännande valnatt om några veckor.

.

[VSK]
8/19/18, 7:29 AM
#10

Att det kommer bli kaosartad efter valet behöver man inte bara nån raketforskare för att förstå. Varken S eller M behöver ta stöd av SD utan de kan bilda regering tillsammans, men vem som helst förstår ju att båda dessa partier vill föra sin egen politik, och att kompromissa om allt i en mandatperiod utan problem finns det ingen som tror på för jag hoppas.

Även om så skulle bli, så kommer iaf SD kunna sänka förslag, för skulle alla i 7K vara överens om allt, ja då hade de varit ett enda parti sen länge. Handlar om hur många mandat man får i riksdagen.

Det värsta är att det är vi vanliga dödliga som kommer bli drabbade av den här cirkusen. Politikerna bryr sig inte ett skit om oss. De bryr sig om makt samt sitt eget lönekuvert.

Jag tycker att om man som partiledare bryter mot svensk lag så borde höga straff och fängelse stå på agendan. Men så går det när man inte har fullskaligt tjänstemannaansvar och ämbetsmannaansvar. 

Kom aldrig och snacka om att Sverige är ett demokratiskt land, för då vet du inte vad demokrati är för nåt.

_Fisken
8/19/18, 8:14 AM
#11

Jag fattar fasiken inte varför det ska vara kaos efter valet oavsett procent hit o dit. Den där blockpolitiken förstör demokratin tycker jag.  Men jag är inte påläst på allt så jag kan tycka fel pga att jag vet för lite.

[VSK]
8/19/18, 9:36 AM
#12

#11

Det är jätteenkelt att förstå. Beror lite på vad du menar nu gällande kaoset. Pratar vi regering så kan aldrig en minoritetsregering vara demokrati. Går liksom inte ihop. 

Här har vi vuxna (nåja) människor som skall företräda dess väljare folket. Dessa människor bör föregå med gott exempel, men det sker öppen mobbing samt tonvis med lögner och det enbart för att mobba och frysa ut SD. Det verkar inte som om att partiledare förstår att ett demokratiskt valt parti har framkommit just för att många människor nyttja sina demokratiska rättigheter och röstat på ett parti.

Det mest önskvärda oavsett vad man röstar på är att alla röstberättigade i det här landet helt enkelt gjorde en stor fet demonstration emot mobbing i riksdagen.

Men det kommer aldrig att ske för numer så får man nästan göra vad som helst som bryter mot lagar och regler så länge man har "rätt värdegrund".

Pratar vi om väljarna efter valet så kommer det bli än mer kaos och anarki. Finns det nån här som glömt kamerorna när de filmade F! folkmassa när siffrorna presenterades valet 2014 och de stod och gapskrek ut sitt hat samt pekade fulfinger, och detta i SVT och SVT brydde sig inte ens om att avsluta just den kamerans sändning. 

Att Gudrun Schyman stod där men inget gjorde, ja det är ju inte speciellt förvånande. 

Det som kommer bli är än mer hat i samhället och än mer anarki. Folk kommer köpa knappar eller lägga in avatarer att 75% är mer än 25% eller vad nu siffrorna kommer att bli. 

Bara kolla Jonas Sjöstedt och hans ungdomsförbunds agerande. Jonas skiter i vilket ungdomsförbundet gör, men när några vilsna själar störde ordningen i Almedalen så stod precis varenda partiledare upp för att NMR skulle försvinna därifrån t.o.m Åkesson. Statsministern (nåja) sa t.o.m att när nån talar så skall man vara tyst. Gäller det bara när NMR gapar och skriker?

Åsikter skall man aldrig förbjuda men däremot allt våld. Stora problemet och varför NMR får tillstånd för att demonstrera är för att skulle de förbjudas tillstånd så måste man förbjuda andra extremistgrupper. Där ligger problemet. Jag säger: förbjud alla extremistgrupper.

Tror det är rätt svårt att vara påläst inom politiken för det är ett stort jäkla ormbo. Man försöker hänga med så gott det går iaf. 

Jag köper om ett parti inte vill samarbeta med ett annat parti. Inga konstigheter där alls, men när man bryter mot svensk grundlag samt enbart motarbetar och mobbar annat parti och dess väljare för att låsa de ute från demokrati är så fel det bara kan bli. 

Speciellt när man lånar en hel del idéer och förslag från det parti man fryser ut. Partier skall företräda folkets röst och inget mer och folkets röster får man genom att lova en massa saker och sen se till att dessa löften blir av.

Ett exempel (men minns faktiskt inte vad förslaget gick ut på och vilken politiker de intervjuade) men SD hade iaf kommit med ett riktigt bra förslag och det tyckte även denna politiker att förslaget var kanonbra, men de tänkte inte rösta igenom det för att det var SD som kom med förslaget. Man baxnar för mindre 🤪

Om ett parti man inte gillar får kanske 25% av väljarna så borde man ta sig en funderare på vad man gjort för fel i sitt eget parti och vad man kan ändra på, speciellt då massor med väljare flytt till SD. Sunt logiskt tänkande för den normalbegåvade, men sånt verkar inte förekomma i 7-klövern alls. 

Jag börjar mer och mer bli för presidentstyre faktiskt.

_Fisken
8/19/18, 9:45 AM
#13

Det var väl formulerat.  

Mitt förenklade synsätt säger mig att en majoritetsregering består av de största partierna och summan av dess procentsats överstiger 50%. Sen anser jag vidare att de ska visst prata med varandra oavsett vad de anser om den andres partiprogram. Då får de banne mig gå Familjerådgivning om de har problem med varandra. Jag ska kunna avkräva dem alla ansvar och att de sitter ner och pratar ihop sig. 

Jag kanske har en för enkel syn på det hela?

Annons:
[VSK]
8/19/18, 10:06 AM
#14

#13

Tror inte du har en enkel syn på detta. Är ju så det borde vara. Problemet är att PK styr riksdagen (förutom Åkesson) och 7-klövern saknar ryggrad. Den enda som försökt stå upp för lite demokrati är Ebba, men hon blev utfryst ganska fort verkar det som (då handlade det om varför Löfven inte gör nåt åt alla våldtäkter som sker).

Som jag sagt förut vid ett par tillfällen. Inför fullt ut tjänstemannaansvaret och ämbetsmannaansvaret och sen tar man en stor jäkla sopkvast och rensar runt i Rosenbad. 

Om jag missar att betala en räkning så kommer jag inte undan och jag straffas, men om en politiker står i direktsänd TV och ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet så händer inte ett jota. Jo, lönekuvertet blir fetare.

Nu spånar jag bara, men tittar man överlag på vad svenska folket vill så tror jag att de i stort delar uppfattning till 95%. Men så fort partitröjan åker på så sker nån märklig förändring. 

Minns inte vilket år detta var men har för mig att det var Alliansen som styrde då. Det stod att läsa i tidningen att regeringen borde ansöka till lyxfällan. Kanske nån här kommer ihåg detta.

Vad nuvarande regering skall ansöka till för program vette tusan. Bonde söker fru?

Än en gång

CTRL-ALT-DEL

Emo
8/19/18, 10:07 AM
#15

Vad tror ni om valobservatörer? Man skäms ju att det ser ut som om omvärlden inte längre litar på regimen här. Varför har det blivit så?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
8/19/18, 10:10 AM
#16

#15 Ja, jag hajade till när jag hörde nyheten på radio i morse, ändå skall jag inte påstå att jag blev så förvånad. Värt en egen tråd!

annia1
8/20/18, 1:27 AM
#17

#10 "Varken S eller M behöver ta stöd av SD utan de kan bilda regering tillsammans……." Ja, när det blir sju torsdagar i en vecka. Även om dom skulle tänka sig det så får väl inte dom heller egen majoritet utan behövs flera partier.

Kan tänka mig många konstellationer, men denna lär nog inte hända med mer än det blir krig och vi behöver en samlingsregering.

.

[VSK]
8/20/18, 6:28 AM
#18

#17

För många är det sju torsdagar i en och samma vecka, vecka efter vecka, år efter år. 

Du vet om att det är minoritetsregering nu va? Teoretiskt sett så skulle C kunna bilda minoritetsregering. 

Minoritetsregering är aldrig demokrati. Tror det här är fjärde gången jag säger det på ett par veckors tid. 

Krig är det redan i det här landet beroende på hur man definierar krig. Det finns folk som flytt från länder som är mindre otrygga än Malmö, och dessa klassas som krigsflyktingar.

[Göstage]
8/20/18, 6:56 AM
#19

"Om opinionsläget vi har i dag skulle stå sig blir det väldigt svårt att styra det här landet i fyra år om man inte ger oss något inflytande."

Jimmie Åkesson i "Roos träffar partiledarna" i Expressen

annia1
8/20/18, 9:03 AM
#20

#18 jo då jag vet att det är en minoritetsregering, men för att en minoritetsregering ska fungera så ska dom inte få majoriteten emot sig.  

Nu kommer jag inte ihåg riktigt, men alliansens regeringen 2006-2010 var väl majoritet. Men annars har det väl mest varit minoritet. 

Som det varit senaste mandatperioden så tror jag en minoritetsregeringen oavsett konstellation får svårare än vad som brukar vara om dom inte pratar med SD.

Kanske skulle skrivit attack från främmande land att det är det enda som skulle få partierna att samsas.

.

Annons:
[VSK]
8/20/18, 9:57 AM
#21

#20

Nä exakt, det räcker med att de sex övriga partierna i 7-klövern röstar för C´s budget så kan vi ha en statsminister som heter Annie Lööf (hemska tanke). Detta givet att talmannen utser Annie Lööf som statsminister. 

Ser man regeringar överlag i det här landet så är det mestadels majoritetsregeringar. Minoritetsregeringar har det inte varit många av (tack och lov för det). 

Varför tror du att statsministern heter Stefan Löfven? Ja inte beror det på kompetens för han har mkt att önska på den intellektuella nivån, utan det handlar om att de 10 före han tackade nej (eller hur många de nu var). Det betyder på ren svenska att läget är så illa i det här landet så man vill inte ens styra. Därför så avsatte inte Alliansen nuvarande regering bland annat. 

Behöver absolut inte enbart vara attack från främmande makt, utan det kan räcka att utvecklingen vi har i det här landet eskalerar än mer.

[Göstage]
8/21/18, 2:47 PM
#22

"I en intervju med Svenskt näringslivs nyhetstjänst fPlus berättar den tidigare M-riksdagsledamoten Per Westerberg, som satt på talmansstolen mellan 2006 och 2014, om de utmaningar han tror väntar när det kommer till att utse en statsminister och bilda regering efter riksdagsvalet den 9 september. Han menar att den stora låsningen, som handlar om partierna inte vill ha aktivt stöd från SD, grundar sig i "en imagefråga" och menar att "det både kommer att förhandlas och diskuteras" med SD. 

– Det har redan pratats en del. Om det handlar om höjning av bostadsbidrag och den typen av frågor är det mindre dramatiska än migrationspolitiska frågor, säger han till fPlus."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/tidigare-talmannen-spelar-ingen-roll-om-sd-blir-storst/

Och han borde ju veta…

[VSK]
8/21/18, 2:56 PM
#23

#22

Det som kan hända är att det kommer bli nyval om det inte går att lösa en regering på de fyra försöka man har på sig, och skulle det bli nyval pga "image" så kan det hända att än fler väljare lessnar på sina partier och röstar på SD istället. 

SD har sagt att får de bestämma så kommer de mest utsatta pensionärerna få upp till 2 000 kr mer i plånboken varje månad och det fördelas på 1 000 kr på höjda pensioner och 1 000 kr i höjda bostadstillägg (/dvs de som kan få bidraget*). Finns inget annat parti som matchar detta mig veterligen. 

Sossarna lovade ju upp till 600 kr mer i månaden i pension men då pensionen höjs så sänks bostadstillägget eftersom man får högre "årsinkomst". Fult gjort av sossarna. 

* - Tillägg av medis/ Tjeja

[Göstage]
8/22/18, 4:45 PM
#24

#9 Du var rätt ute beträffande KD, även om det (ännu så länge) rör sig om ett närmande på lokal nivå. Men någonstans måste man ju börja…😉

"Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna kommer att börja samarbeta med varandra på kommunal nivå.

I Sölvesborg, Jimmie Åkessons hemkommun, har de listat ett antal punkter de vill komma överens om. – Vi välkomnar att KD väljer att ta ansvar och jag tror att deras mogna övervägande kommer medverka till en minskad polarisering vilket naturligtvis gynnar demokratin, säger Louise Erixson, gruppledare för Sverigedemokraterna i Sölvesborg."--- 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6jRXR/sd-och-kd-inleder-samarbete--i-solvesborg

[Göstage]
8/22/18, 7:10 PM
#25

#24 Drevet var givetvis snabba ur startblocken, och inte oväntat ledde det till en dementi. Men för varje vända kommer man allt närmare en verklig öppning…😉

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6jRXR/kd-slar-ned-pa-sd-samarbete-i-solvesborg-olampligt

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
annia1
8/23/18, 3:36 AM
#29

#24 göstage det ska väl redan finnas en eller ett par kommuner som har samarbete med SD. Just nu kommer jag dock inte ihåg vilka. Så kommuner är föregångare.

Det har ju gjorts försök till (åtminstone verkar försök) att bryta blockaden. Ett var ju anna kindberg batra. När hon sa att man skulle börja samtala med SD. Men hon var ju så otydlig med vad hon menade så hon fick avgå.

Sen det här med utskotten. Jag tror förutom att det var ett sätt att få stöd troligen också var tänkt som ett sätt att bryta blockaden. 

De försök som KD gjort har ju inte uppmärksammats så mycket.

Jag tror att i en debatt, om man inte vet vem som säger vad så skulle inte vi väljare kunna skilja partierna åt. Eller ja MP och V skulle man nog höra att det var dom, men inte de andra. Så den här blockaden är bara löjlig.

.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Vanja
8/23/18, 10:08 AM
#36

Jag har ingen aning om när ett de kommer släppa in SD och bryta blockaden. Men jag har en känsla av att en del av partierna hellre lägger ner än att samarbeta med dom.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[VSK]
8/23/18, 10:39 AM
Vanja
8/23/18, 10:44 AM
#38

¤37 precis så.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[VSK]
8/23/18, 10:47 AM
#39

#38

Förstod det.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Tjeja
8/24/18, 10:12 AM
#44

#41 och #42  med flera uppåt.

Tråden handlar INTE om bostadstillägg utan blockaden bland riksdagspartierna mot SD.

Skapa gärna en egen tråd om bostadstillägg för det är i sig också både intressant och viktigt men et helt annat ämne. 🙂 

Nu rensar jag den här tråden från OT.

M v h

Tjeja

/Medis

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Aasi1
8/24/18, 10:46 AM
#46

Idag kom en undersökning som visar att väljarna vill att partierna samarbetar med SD i de frågor de tycker lika. https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tv4sifo-svenskarna-kluvna-om-sd-samarbete-11177894

[VSK]
8/24/18, 10:49 AM
#47

#46

Fritt från minnet nu.

75% av KD´s väljare vill ha samarbete med SD och 67% av M´s väljare vill ha samarbete med SD. Har för mig att 15% av S´s väljare ville ha samarbete med SD.

[[eskils_]]
8/31/18, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#48

Ja, vem blir först att bryta blockaden mot SD?   (från SvD)

Annons:
[VSK]
8/31/18, 7:24 PM
#49

😂

vallhund
9/1/18, 12:14 PM
#50

"Paniklösningen: Carl Bildt
En annan paniklösning i valspurten stavas – Carl Bildt. 

På söndag debatterar den förra utrikesministern mot Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson i SVT:s Agenda. På frågan varför han tar den debatten blir svaret: 

– Därför att de frågade mig – och därför att de står för det enstaka farligaste förslaget för Sveriges framtid i denna valrörelse." 
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ms-paniklosning-i-krisen-carl-bildt-moter-akesson/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

videofotografen
9/1/18, 12:28 PM
#51

8 dagar kvar till valet… och med tanke på hur opinionssiffrorna ser ut dvs M runt eller strax under 20%, SD uppåt 25% samtidigt som S även dom ligger runt 25% och MP på 6% så är väl ett troligt samarbete SD + M påhejade av KD. S + MP påhejade av V är väl mindre troligt eftersom de knappast lär få egen majoritet.

Fakta är däremot att vi upplevt vår hetaste sommar på århundraden och vad som händer efter 9 sept lär troligen det bli det mest spännande vi upplevt på 100 år.  😃

Videofotografen > http://www.videofotografen.com
Elektronikfreak > http://www.elektronikfreak.com
Stoned Records > http://www.stonedrecords.net
Bilder från Öland > http://www.olandturist.com

[[eskils_]]
9/3/18, 10:23 AM
#52

Ivar Arpi resonerar  i en ledare i SvD kring den sympatiske partiledaren Ulf Kristersson (m):

"Han svarar faktiskt på frågorna. Kristersson låter som en helt normal människa när han pratar med journalister. Det är en supertalang för en politiker. (…)

I torsdagens partiledarutfrågning visade Kristersson sig från sin bästa sida. Han var rak och tydlig. Samtidigt blev det tydligt att migrationsfrågan fortfarande sliter på hans parti. Å ena sida sade han sig förstå de väljare som valde Sverigedemokraterna 2010 och 2014 när de var det enda partiet som kritiserade den förda politiken. Han menade vidare att de som tidigt varnade för vad som höll på att ske ska ha tack.

Å andra sidan utesluter han samarbete med Sverigedemokraterna. Partierna är givetvis olika, men i migrationsfrågan ligger man nu så nära varandra att det troligen är svårt att förklara för väljarna varför alla former av samtal och förhandlingar är uteslutna. Just moderatväljare är för övrigt de som i högre grad än andra väljare vill se ett samarbete med SD. (…)

När väljaren misstänker att Moderaterna, och andra med dem, har bytt åsikt under galgen inger det inte förtroende.

Kanske är detta en förklaring till att de som övergav M för SD tvekar att komma tillbaka, trots att de förmodligen gillar Ulf Kristersson. För att partiet ska återvinna förtroendet behövs en bättre förklaring till varför man agerade som man gjorde innan 2015 och varför man ändrade sig. Det handlar i grunden om tillit. Även om Kristersson i regel svarar på frågor saknar han i dag ett sammanhängande svar på en av väljarnas viktigaste frågor."

Låter som en vettig analys.

[Göstage]
9/10/18, 3:15 PM
#53

#0 Svenska partiers inställning till SD är dödsdömd, siar Wolfgang Hansson som återkommer till ämnet i Aftonbladet.

"Årets valresultat visar att det inte längre går att kombinera blockpolitiken med att frysa ut SD. Då blir det väldigt svårt att bilda en handlingskraftig regering. Kanske är det här det sista ordinarie valet där alla andra partier redan från början deklarerar att de inte på något sätt tänker samarbeta med SD. I den mån övriga partier trott att en cordon sanitaire gentemot SD skulle få väljarna att avstå från att lägga sin röst på högerpopulisterna så har den taktiken misslyckats fullständigt. SD:s ökning har varit explosionsartad sedan de först kom in i riksdagen 2010 med 5,7 procent. Förra året växte de till nästan 13 procent och i år till 17,7.

Övriga partier har lagt enormt mycket energi på att hindra SD från att växa och kan bara konstatera att det varit helt bortkastat. Förra valet var chocken enorm över SD:s framgångar. I år är stämningen närmast lättad när de inte når över 20 procent. Tiderna förändras och det går i rekordfart.

Oavsett om man tycker det är bra eller dåligt är sannolikheten stor att Sverige gör som många andra länder i Europa. Att några av de svenska riksdagspartierna framöver kommer att acceptera ett samarbete med SD. Frågan är snarare när än om."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPE3AA/svenska-partiers-installning-till-sd-dodsdomd

[[eskils_]]
9/11/18, 10:25 AM
#54

Realisternas skara växer:

"Moderaternas vice ordförande i Helsingborg, Peter Danielsson har tidigare tagit aktivt avstånd från allt samröre med Sverigedemokraterna. Nu har han kovänt i frågan. (…)

I dag stöttar han fullt ut den nya M-linjen om ja till ett samarbete med SD i sakfrågor i både riksdag och kommuner.

”Måste häva kontaktförbudet”

– Vi måste ta in det nya politiska läge som gäller i Sverige och häva det kontaktförbud som Moderaterna tidigare haft angående Sverigedemokraterna, säger han till SVT Nyheter Helsingborg . (…)

– Men vi kan heller inte bortse ifrån att de är invalda i riksdag och fullmäktige på samma sätt som alla andra partier. Att av principskäl isolera Sveriges tredje största parti skadar människors förtroende för politiken, säger han."

SVT

[Hayabusa]
9/11/18, 10:28 AM
#55

#54 På lokal nivå är resonemanget inte alls lika låst.

Annons:
Carmarino
9/11/18, 11:48 AM
#56

#54 Peter Danielsson är desperat efter att få fortsätta "regera" trots att Moderaterna är i minoritet i Helsingborg. Det var likadant förra valet. Minns inte vem han då lierade sig med (Miljöpartiet har jag för mig), för att få fortsätta som kommunstyrelsens ordförande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
9/11/18, 12:49 PM
#57

Som den pessimistiske realist jag anser mig själv vara, så kryssade jag i sista alternativet, alltså aldrig. Hoppas jag har fel i den frågan, men med tanke på hur partierna nu resonerar, så känns det som de heller går ihop över blockgränserna, och startar ytterligare kaos, än backa på vad de så hårdnackad har sagt sedan 8 år tillbaka.

I detta nu har jag och min familj börjat se över möjligheterna att flytta "hem" till Norge.

Det känns helt, rent ut sagt, fördjävligt att det nu har gått så långt att vi tom funderar på att rycka upp barnen från deras rötter (alla är födda i Sverige) och plantera dem i en helt ny, okänd miljö med nya skolor, hitta nya kompisar etc.

Vi har pratat om detta inom familjen, och vi har resonerat oss fram till att hellre rycker vi upp dem  från den miljön de känner sig hemma och trygg i, än att vi ser ytterligare 4 år framför oss med det kaos  som vi ser framför oss idag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
9/11/18, 12:54 PM
#58

#57 Så fruktansvärt att behöva lämna sitt land och jag hoppas innerligt att Norge tar emot er😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
9/11/18, 1:35 PM
#59

#57 Hon är ju norsk medborgare så.

Maria
9/11/18, 1:36 PM
#60

Jag tror min andemening gick fram😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
9/11/18, 1:42 PM
#61

#58

Fast nu tror jag inte att 97% av Rovfisks familj flyttar till Norge av ekonomiska skäl 😉

Maria
9/11/18, 1:45 PM
#62

#61 Nej men jag läste ordet trygghet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[[eskils_]]
9/11/18, 1:50 PM
#63

#58 Det är naturligtvis inga problem för Norge att ta emot Rovfisk med familj.

De är uppenbarligen laglydiga medborgare som försörjer sig själva, har samma värderingar som norrmännen och lätt klarar språket. 😉

[VSK]
9/11/18, 1:51 PM
#64

#62

Norge är ju ett betydligt tryggare land än det Sverige har blivit. Om du tror Rovfisk är ensam om att fundera på att flytta till lite mer civiliserade platser så har du fel kan jag tala om för dig. 

Är nog bara en tidsfråga innan vi får visa pass för att resa inom de nordiska länderna. 

Senast igår fick jag höra att man måste visa pass för att åka till Finland. Ett pensionärspar som skall åka dit och tävla i bowling som hade fått information om att ta med pass (vet dock inte vilket färjebolag dessa pensionärer skulle åka med).

Draken
9/11/18, 4:26 PM
#65

#58 #60 #62 det är flera år sedan jag klev ut ur sandlådan.

#59 Både jag och barnen är Norska medborgare. Jag är däremot inte svensk medborgare. Maken är svensk, men inte Norsk medborgare och barnen har dubbla medborgareskap 🙂

#61 😂 Förlåt att jag skrattar, men nej verkligen inte. Norska regeringen delar inte ut bidrag från alla håll och kanter. Ska man kunna bli kvar i Norge, så får man vackert se till att göra rätt för sig.

#63 Vi  har kollat läget, jag och maken har jobb från dag 1 om jag tar med mig familjen över. Kolla skolorna tar lite längre tid (har barn i både grundskola och på gymnasium) vad gäller språket, så är det det minsta problemet, den enda som inte kan språket flytande är maken 😉

#64 Har vänner och bekanta som är både finnar och norskar, och 90% av dem har också börjat funder på att flytta "hem" igen 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
9/11/18, 4:32 PM
#66

#65

Många kommer flytta till Polen. 

Även många småföretagare tvingas flytta och många har redan lämnat landet.

Draken
9/11/18, 4:49 PM
#67

#66 Jag är inte förvånad om jag skall vara ärlig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

vallhund
9/11/18, 4:52 PM
#68

Ja SDare trivs ju bra i Polen o Ungern, vars politik de ser upp till.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[manny]1
9/11/18, 4:57 PM
#69

Polen, Ungern bra länder för oss att ta efter. En flytt kan bli aktuell för här vill jag inte bo, jag känner inte igen mitt land längre.

Annons:
[VSK]
9/11/18, 4:58 PM
#70

#68

Vad snackar du för skit?

Småföretagarna flyr för de har fått nog av skatter skatter skatter. 

Polen verkar ju iaf ha ett brandförsvar att tala om.

[manny]1
9/11/18, 5:02 PM
#71

#70 Polen verkar ju iaf ha ett brandförsvar att tala om. 

Nåt vi fick se prov på i somras 👍

Draken
9/11/18, 5:21 PM
#72

#71  ja det kan man ju lungt påstå .

Det hade förmodligen Sverige haft också, om Regeringen kunde ha hörsammat SD's förslag efter branden i Västmanland 2014, om att man skulle kunna utrusta  Herculesplanen så de kunde användas vid vattenbombning.

http://flygbladet.com/dokument/brandflyg/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
9/11/18, 5:49 PM
#73

#69 Skulle gärna vilja veta vad lösningen är på brist på sjukhus, fattigpensionär, bostadsbristen, jobben,

SD tycks vara roligare att kritisera än lägga fram hur 120.000 bostäder ska kunna byggas årligen om vi ska följa förslaget på att anhöriginvandringen ska uppgå till 300.000. Vart ska dom bo i tält? Bilar, ja dom som kom senast får många bo i bilar eller i tomma industribyggnader.  I år byggs det ca 67.000 bostäder det räcker inte minst 20.000 mer måste byggas och det är ett minimum.

Redan nu bor flyktingar som kommer till Sverige 2-3 familjer i samma lägenhet. för en normal väntan på hyreslägenhet i sthlm är kring 15 år.

Det är platsbrist på alla sjukhus i Sverige. folk som kommer till akuten får ligga kvar där för det inte finns plats.

Vi skulle ha den lägsta arbetslösheten i Europa det sprack.

Sagt det förr och säger igen stoppa invandringen till det finns bostäder, sjukhus, skolor, och poliser så människor känner sig trygga. 

,

Calcifer
9/11/18, 6:01 PM
#74

Naturligtvis måste en förändring ske, det säger jag som är väldigt utsatt i min situation. Men skulle SD hjälpa mig med det jag upplever? Nej, de skulle göra det värre. Betyder det att alla som röstade SD är kräk? Nej, men frågan är om de är så insatta som de borde vara. ÄR de det och ändå röstar SD så är det ju upp till dem. Men det värsta är väl när folk inte är insatta och röstar på något parti, oavsett vilket, som i slutändan inte gynnar dem alls utan tvärtom?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Jimmy.L]
9/11/18, 6:08 PM
#75

#74 Dom rödgröna har fått chansen inte blev vården bättre lika så Alliansen varför inte prova något nytt, det kan ju inte bli värre än vad det är nu.

Calcifer
9/11/18, 6:10 PM
#76

#75 Det är väl frågan om. OM det blir värre då, vad är nästa steg? JAG säger inte att jag har alla svar, för det har jag inte. Men det enda jag vet är typ att SD kan INTE vara en positiv vändning för mig eller många jag har närstående. Utöver det är det svårt att veta. Lokalt vet jag, men i landet i övrigt vettefan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Draken
9/11/18, 6:18 PM
#77

Flera sjukhus här i Västernorrland har lagts ner, därför att man måste spara pengar, akutmottagningar, förlossningar, akutvårdsavdelningar …Listan kan göras lång. både undersköterskor och sjuksköterskor flyr jobben, även läkare för det är ohållbart med arbetssituationen, så de väljer att byta jobb, i många fall tom karriär, för att de inte orkar med arbetsbelastningen.

Bostadsbristen är fruktansvärt. Vuxna barn (från 20 år och uppåt) tvingas bo kvar hemma, därför att det inte finns bostäder, och det finns (sägs det) inga pengar att bygga nya bostäder för.
Det är jättesvårt att komma ut på arbetsmarknaden, trots att arbetslösheten har sjunkit kraftigt enligt sittande regering.

Skolorna är under all kritik, lärarna går in i väggen, rektorer flyr, för de orkar inte med den kraftigt ökade arbetsbelastningen, språksvårigheter, och även svårigheterna att kunna hjälpa svenska barn som behöver särskillt stöd i skolan.

Sen ska dessutom barn, redan i grundskolan behöva oroa sig för att rätt vad det är, så kommer det in nån i klassrummet eller på skolgården och viftar med en kniv. 

Sveriges regering måste göra något, och det måste göras NU.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
9/11/18, 6:21 PM
#78

#76 Dom rödgröna la ju ner förlossningsvården i Sollefteå , samt att vårdköerna nu är längre än någonsin, 

Finns ju inget under denna valrörelse som Socialdemokraterna har lovat för att förbättra vården och köerna.

Sjukvården i Stockholm går på knäna man klarar inte av fler människor. Jag har även anhöriga som besöker akuten ofta där vi får vänta i flera timmar längre än man borde få göra..

[VSK]
9/11/18, 6:25 PM
#79

#77

40% av alla som för länge sen borde ha flyttat hemifrån bor fortfarande kvar hemma.

Detta beror inte på att de är hemmakära.

Draken
9/11/18, 6:32 PM
#80

#74  Det får ju mig att fundera, på dem som röstar på V, är de så insatta i vad de röstar på ? Där är det ju samma läge, det kan knappast bli bättre på nåt sätt om V får inflytande, nu tror jag inte att de får det, men OM.

Varför är det bara de som röstar på SD som får all skit över sig. Varför sprids inte lika mycket skit över dem som skriver rakt ut att de skall rösta på V ? Vari ligger skillnaden ?

OBS!! Nu säger inte jag att du röstar på V, för jag har ingen aning om vad du röstar på. Jag använde endast V som exempel. OBS!!

#75 Ja exakt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[[eskils_]]
9/11/18, 6:46 PM
#81

#80 Vänsterpartiet HAR tyvärr haft inflytande de senaste 4 åren, tillsammans med S och MP! För V är stödparti till S.

Det har lett till den förtvivlade situation som beskrivs i t ex #73 och #77. Och som beskrivs här: https://politik.ifokus.se/discussions/5a65acb48e0e745c900031fd-inte-svartmalning-att-saga-sanningen#56

Antar att V-väljarna är nöjda med sitt värv… För de tänker väl ungefär så här: "Jag röstar på V, för då blir det "rättvisa" så att JAG får pengar från de rika, och det är det enda JAG bryr mig om."

[[eskils_]]
9/11/18, 8:48 PM
#82

#54 Mer realister, nu i Malmö:

"Under tisdagen bekräftade Magnus Olsson, kommunalråd för Sverigedemokraterna, för SVT Nyheter Skåne att han fört samtal med Moderaternas Torbjörn Tegnhammar.

– Jag har träffat Torbjörn Tegnhammar och pratat med honom. Vi pratade om allt möjligt, bland annat att vi har att förhålla oss till det valresultat som kommer på onsdag eller fredag. Precis som jag vill han få till ett maktskifte i Malmö och det är det som förenar oss. (…)

Torbjörn Tegnhammar (M) bekräftar under tisdagskvällen att han och Magnus Olsson träffats.

– Det var samtal. Jag vidhåller att vi inte samarbetar eller förhandlar med Sverigedemokraterna.

”Beredda att släppa fram oss”

Han klargjorde under mötet att M, L och C är beredda att gå till omröstning som en allians för att ta över makten i Malmö.

Vad sa Magnus Olsson om hur SD skulle göra vid en sådan omröstning? – Att de är beredda att släppa fram oss."

SVT

Tjeja
9/11/18, 11:25 PM
#83

Det går ju bra för sveriges ekonomi och finanser nu.. sägs det ju från regeringshåll och de som vet..

Varför är det ändå sådan brist på pengar att sjukhus och vårdavdelningar måste läggas ner för man inte har råd att erbjuda vettig arbetsmiljö och vettiga löner? Varför har skolorna inte råd med böcker till barnen? Varför har man inte råd att bygga billiga bostäder som vanligt folk har råd att bo i? Osv osv osv?

Jag förstår inte!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Draken
9/11/18, 11:32 PM
#84

#83 En mycket bra fråga, som jag hoppas nån kan svara på ….för det kan inte jag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kamera0710
9/12/18, 5:57 AM
#85

#83 Kan det ha med marknadstänkandet att göra? Har citerat denna revisionsrapport förut, men det tål att upprepas (min fetning):

"Vårdmarknaderna är inte traditionella marknader där säljare och köpare möts. De är marknader med tre parter – en producent (vårdgivaren) som säljer en tjänst, en kund (patienten) som konsumerar tjänsten och samhället (skattebetalarna) som betalar.

Vårdvalsreformen har inneburit att makt förskjutits från politiker och tjänstemän till medborgarna som det var tänkt. Landstingen ska endast formulera vårdgivarnas villkor. Därefter är det medborgarnas efterfrågan som avgör vad resultatet blir. Samtidigt ska vården styras enligt hälso- och sjukvårdslagen. Det har dock visat sig vara svårt att skapa ersättningssystem som utgår från hälso- och sjukvårdslagens etiska principer.

Enligt Riksrevisionen skapades en målkonflikt när vårdvalsreformen infördes. Före vårdvalet fattades i högre utsträckning prioriteringsbesluten, förvisso utifrån begränsade budgetramar, av vårdpersonalen utifrån de etiska riktlinjerna och patienternas individuella behov. I dag fattas beslut om resursprioriteringar i primärvården i större utsträckning i enlighet med patienternas efterfrågan.

Reformens syfte, att primärvården skulle utvecklas i en efterfrågestyrd kundvalsmodell, och de etiska principernas prioritering av likvärdighet och vårdbehov bygger på olika logiker. Efterfrågestyrning innebär att marknaden erbjuder de lösningar som flest kunder efterfrågar. När efterfrågan på vård fått styra har konsumtionen av primärvård blivit större för relativt friska patienter från gynnade samhällsgrupper.  De etiska principerna ska styra konsumtionen av primärvård till de patienter som har störst besvär och behov. En sådan prioritering förutsätter en aktör med makt och mandat, det vill säga motsatsen till att kundernas efterfrågan ska styra konsumtionen av primärvård. Än så länge tycks inget landsting ha lyckats skapa en vårdvalsmodell som styr primärvården i riktning mot vårdens etiska principer. Riksrevisionen kan konstatera att de försök som hittills gjorts med att vikta ersättningar utifrån sjuklighet och ekonomisk standard inte verkar ha lyckats påverka prioriteringarna i tillräckligt hög grad."

https://www.riksrevisionen.se/download/18.78ae827d1605526e94b2fc81/1518435446126/RIR_2014_22_%20v%C3%A5rdval_Anpassad_2.pdf

kamera0710
9/12/18, 12:14 PM
#86

#83/#84 På tal om ekonomi anser vissa ekonomer att vi kan dra ner på avbetalningarna på statsskulden:

"Regeringen har de senaste åren betalat av statsskulden med cirka 150 miljarder kronor. Det har gjort att nivån är den lägsta på över 40 år. Nu kritiseras regeringen för att pengarna borde användas bättre.

Flera framträdande ekonomer har den senaste tiden börjat diskutera Sveriges ambitiösa nedbetalningar av statsskulden. Till exempel har professorn i nationalekonomi John Hassler i flera intervjuer påpekat att om statsskulden krymper allt för mycket kan det bli svårt att långa pengar igen om man hamnar i en situation där man behöver låna mycket.

”Har blivit ett mantra”

Nordeas chefsekonom Annika Winsth anser att avbetalningarna blivit för stora och att pengarna kan användas bättre.

– Det har varit ett mantra sedan Göran Persson efter 90-talskrisen sade att ”Den som är satt i skuld är icke fri”. Det var helt rätt då, men sedan har man bara fortsatt och fortsatt och fortsatt, säger hon.

Enligt Annika Winsth kan fortsatta avbetalningar skada Sverige.

– Det är dumt och onödigt. Vi ska naturligtvis ha ordning och reda i statens finanser och ha marginaler men det finns också förutsättningar för att investera för framtiden så vi får en bättre tillväxt och en större välfärdskaka. Vi rustar oss inte för framtiden, det gör andra länder. Då blir de mer konkurrenskraftiga än vad vi blir, säger Annika Winsth."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-far-kritik-for-stora-statsskuldsavbetalningar

[Hayabusa]
9/12/18, 12:37 PM
#87

#83 Mycket pengar in - ännu mer ut.

[[eskils_]]
9/12/18, 8:21 PM
#88

#54 Helsingborg, #82 Malmö, Askersund… Realisternas skara växer. 🙂

"Moderaterna går framåt i Askersund. Nu öppnar Caroline Dieker (M) för ett samarbete med Sverigedemokraterna. – Det är väljarna och inte vi som gett dem positionen, säger Dieker.

Moderaterna ökar i Askersund samtidigt som Socialdemokraterna tappar röster.

I den preliminära rösträkningen har det rödgröna blocket och allianspartierna 14 mandat var. Det gör att Sverigedemokraterna blir vågmästare med sina fyra mandat.

– Vi i Alliansen kommer att behöva stöd från andra partier, även från Sverigedemokraterna. Det är väljarna och inte vi som har gett dem deras position i fullmäktige, och det är dags att de också börjar ta ansvar för politiken, säger Caroline Dieker (M)."

SVT

[[eskils_]]
9/12/18, 8:57 PM
#89

Realistiska kommunmoderater sätter press på M på riksplanet:

"Flera skånska moderatkommuner ställer sig positiva till att Moderatledaren Ulf Kristersson inleder samtal med Sverigedemokraterna."

Kommunerna som nämns är Vellinge, Staffanstorp, Östra Göinge, Kävlinge, Staffanstorp.

Och även regionmoderater:

"Lars-Ingvar Ljungman, Skånemoderaternas ordförande, har tidigare varit tydlig med huruvida Moderaterna ska samarbete med Sverigedemokraterna och står fast vid sin synpunkt.

– Jag har länge förespråkat att man ska kunna föra samtala med alla och så även med Sverigedemokraterna och det står jag fortfarande för. Jag litar på Ulf Kristerssons omdöme, säger Lars-Ingvar Ljungman."

Vuxna människor kan samarbeta sakligt och konstruktivt. 👍 

(Omogna personer och partier skriker och hatar - inga namn…)

[Hukanson]
9/12/18, 9:12 PM
#90

Allmänt tycker jag att det är olagligt för riksdagsmän att blocka ut och vägra samarbete med andra riksdagspartier då det är rasism och främlingsfientlighet i praktisk riksdagsarbete

Annons:
Maria
9/13/18, 6:59 AM
#91

#90 Hur kan du få det till rasism och främlingsfientlighet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

starhawk
9/13/18, 7:15 AM
#92

#90: Det har ingenting med rasism och främlingsfientlighet att göra, det är ett odemokratiskt beteende, sandlådepolitik helt enkelt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[VSK]
9/13/18, 8:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

#91

[VSK]
9/13/18, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Äntligen SD fick sin statsminister

😂

[Göstage]
9/13/18, 8:55 AM
#95

#88 #89  "Valresultatet visar att M-kommunalråd i Skåne som uttryckt att de kan förhandla med SD har hållit ställningarna. En stor andel av dessa väljare ratar samtidigt  M i riksdagsvalet. Ulf Kristersson måste inse att frågan om hur SD ska hanteras inte försvinner när man vänder partiet ryggen. Väljarnas dom kan bli hård", varnar Jenny Sonesson på GP:s ledarsida.

 "Bland Moderatväljarna vill 64 procent att M regerar landet med stöd av SD. Bland KD:s sympatisörer är det ännu fler, 72 procent, som vill se ett samarbete med SD i regeringsställning. Det visar en undersökning av Aftobladet/Inizio.  Hur länge kan väljarnas efterfrågan ignoreras av Ulf Kristersson (M) och Ebba Busch Thor (KD)? Det politiska priset kan bli högt."---

"En sak är i alla fall uppenbar. Frågan om hur Sverigedemokraterna ska hanteras kommer inte att försvinna bara för att man vänder partiet ryggen."

http://www.gp.se/ledare/sonesson-sd-splittrar-moderaterna-1.8229782

[Stockholmare]
9/13/18, 9:06 AM
#96

S kommer tillslut få sin blocksamarbete  vänta ni bara.  Partierna gör allt får att sd inte ska få vågmästarrollen.

starhawk
9/13/18, 10:43 AM
#97

#96: Tror knappast det! anledningen till att det är två block är ju att dom står alltför långt ifrån varandra.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
[VSK]
9/13/18, 10:45 AM
#98

Trovärdiga rykten säger att kommande regering kommer bestå av M och KD. Vi får se om det stämmer.

[Jimmy.L]
9/13/18, 11:00 AM
#99

Det pratas om hemliga förhandlingar, så det är väl inte helt fel i att det kan bli samarbeten över blocken.

[[eskils_]]
9/13/18, 11:24 AM
#100

#94 😂

Draken
9/13/18, 11:33 AM
#101

#88  "Moderaterna går framåt i Askersund. Nu öppnar Caroline Dieker (M) för ett samarbete med Sverigedemokraterna. – Det är väljarna och inte vi som gett dem positionen, säger Dieker.

Där har vi äntligen en politiker som faktiskt kan tänka, som ser hur det faktiskt ligger till. Som hon skriver det är VÄLJARNA som har gett SD den position som de har idag**. **

#89
"Flera skånska moderatkommuner ställer sig positiva till att Moderatledaren Ulf Kristersson inleder samtal med Sverigedemokraterna."

Här förstår jag inte hur Ulf Kristersson resonerar. Han pratar om att bilda regering med S, men varför kan han inte lyssna på "sina egna" som tydligen är positiv till ett samarbete. Han sviker ju sitt eget parti, och det är väl inte det smartaste han har gjort.

Ja, jag vet att det "bara"  handlar om Skåne,  Men Skåne är också en del av Sverige. En ganska stor del där väljarna tydligt har visat att de inte vill ha vare sig Löfven eller Kristersson i ledande position.

#96 SD HAR redan vågmästarrollen, och det är , som  Caroline Dieker säger, väljarna som har gett SD den positionen. Kanske dags för partiledarna att börja se till vad väljarna faktiskt har röstat för, istället för att krypa runt i sandlådan och peka finger ?

Sverige är ett demokratiskt land, eller det påstås att det är det i varje fall. Jag vet inte vad detta skall kallas, men demokrati är det då rakt inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tjeja
9/14/18, 1:20 AM
#102

#101 Jo då! Mobbing är också demokratiskt! Dvs Majoriteten som styr när de mobbar ut en minoritet!.. Där med inte sagt att mobbing skulle vara något bra för det! 🤪

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Record
9/14/18, 9:52 AM
#103

Skavlans TV-program 1 i kväll bryts trenden med hatet, i rätt riktning.👍

[Hayabusa]
9/14/18, 10:00 AM
Annons:
[[eskils_]]
9/14/18, 3:45 PM
#105

#54 Helsingborg, #82 Malmö, #88 Askersund, Haninge… Realisternas skara växer. Glad

"I Haninge får Sverigedemokraterna drygt 17 procent av rösterna enligt Valmyndighetens preliminära röstfördelning. Både Socialdemokraterna och Moderaterna backar. Nu inleder Moderaterna samtal med SD om makten i kommunen. (…)

Däremot säger oppositionsrådet Martina Mossberg (M) att hon vill samtala med Sverigedemokraterna men inte styra tillsammans.

– Jag tycker att man ska behandla alla partier som är invalda på demokratiskt sätt på samma sätt. I kommuner samtalar vi ofta över blockgränserna och självklart ska man diskutera med SD som man gör med andra partier. (…)

Samtidigt säger Sverigedemokraternas ordförande Christian Lindefjärd att partiet åtminstone vill ha igenom något av sin politik och är redo att släppa makten till de två partier som de anser sig komma bäst överens med; Moderaterna och Kristdemokraterna."

SVT

Draken
9/14/18, 7:16 PM
#106

Som jag nog har sagt förut också ;) Jag skulle inte bli ledsen om M, KD och SD bildar regering. 😃

Min personliga åsikt : Jag tror jag har skrivit det förut också, men jag tror inte Jimmie är intresserad av att få statsministerrollen, jag tror att det enda han kommer kräva , i händelse av samarbete , är att de får ha inflytande över invandringspolitiken. Och att Löfven avgår.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
9/25/18, 8:10 PM
#107

"Stefan Löfven förlorade statsministeromröstningen med siffrorna 142-204. Och sen kollapsade alliansen. Både Annie Lööf och Jan Björklund markerade tydligt mot KD-ledaren Ebba Busch Thor som inte ser några problem att få stöd av SD.

C:s och L:s partiledare anklagas nu av M för att ägna sig åt dubbelspel. Samtidigt kan Expressen avslöja att en grupp M-riksdagsledamöter i hemlighet stödjer Ebba Busch Thor och anser att samtal nu bör inledas med Sverigedemokraterna."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/alliansens-kollaps-c-och-l-anklagas-for-dubbelspel/

Kanske börjar det röra på sig?

Tjeja
9/25/18, 8:55 PM
#108

Jag sade ju det… det kommer sluta med en V S MP C L - regering tror jag! Read my  lips! Nästan så det är spännande att se hur det hela ska utvecklas nu! 😃😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
9/25/18, 9:04 PM
#109

Jag hoppas att vi slipper en regering med inblandning av V…

[Jimmy.L]
9/25/18, 9:08 PM
#110

Ingår Vänsterpartiet i en regering kan vi lika bra sälja Sverige till Nordkorea. 🤮

Tjeja
9/25/18, 10:03 PM
#111

#110  Tja.. .eller så är det först då som svensk sjukvård får en chans att komma på fötterna igen?!!! 

Men utöver det ser jag mest bekymmer med V så väl som med alla andra riksdagens partier med anhang!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Hayabusa]
9/25/18, 10:16 PM
#112

#111 Hur då? Är det inte så att alla partier vill satsa på sjukvården?

JonasDuregard
9/25/18, 10:20 PM
#113

#110 Är det något särskilt du är orolig för att Vänsterpartiet ska göra?

[VSK]
9/26/18, 5:33 AM
#114

#109

Och MP och C. 

#111

När det gäller att förbättra sjukvården så finns det bara två partier som vill göra nåt åt det problem vi har idag och det är SD och KD. De andra partierna har haft mandatperioder på sig men inget har hänt. KD är för litet parti för att få gehör.

#113

Antagligen kanske han syftar på Venezuela (som ett av alla skräckexempel).

[Jimmy.L]
9/26/18, 8:22 AM
#115

#111 Dom har ju haft massa chanser att påverka svensk sjukvård. 

Hur dom kan slå sig på bröstet och skryta att 400 miljoner har gått till vården är ju ett hån mot alla som besöker ett sjukhus idag, dom ensamkommande "barnen" uppgår till drygt 3 miljarder kr då finns det pengar men inte till fler sjukhus, bättre löner till vårdpersonalen. 

https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiet-satsar-400-miljoner-pa-sjukvarden-till-sommaren/

#113 Ja att öppna gränserna samt skrämma bort alla storföretag från Sverige. Det kommer ju bli kaos om Vänsterpartiet får som dom vill,

Vänsterpartiet tror att pengar växer på träd. Fri invandring, bidrag till alla kontokortet är ju laddad med pengar.

[VSK]
9/26/18, 8:41 AM
#116

#115

Mer verklighetstrogen siffra är + 6 miljarder kronor, kanske ända upp till 9 miljarder kronor totalt sett (ingen vet ju).

JonasDuregard
9/26/18, 9:49 AM
#117

#115 Fast det där är ju bara saker du hittar på, inte saker vänsterpartiet faktiskt tycker. 

Här kan du läsa vad vänsterpartiet själva säger: 
https://www.vansterpartiet.se/politik/flyktingpolitik/

"Vänsterpartiet vill skapa en mänsklig, välkomnande och reglerad flyktingpolitik i Sverige och Europa. Alla människor ska ha möjlighet att söka skydd undan förföljelse och förtryck och få sina asylskäl prövade på ett rättssäkert sätt."

Så inte alls för fri invandring. Men du kanske känner till någon hemlig kommunistkonspiration eller nåt.

[Hayabusa]
9/26/18, 10:01 AM
#118

Njaa…vänsterpartiets invandringspolitik är med stor sannolikhet snarare expansiv än återhållsam. Ordet "reglerad" är en fråga om tolkning. 

"Vi vill att det svenska flyktingmottagandet görs om. Som ett första steg för att återupprätta en human asylpolitik vill vi riva upp den tillfälliga familjesplittringslagen och göra det möjligt för familjer att kunna återförenas igen, samt återinföra att huvudregeln för de som får stanna i Sverige är permanenta uppehållstillstånd."

(Saxat från partiets hemsida)

Annons:
JonasDuregard
9/26/18, 10:09 AM
#119

#118 Frågan var ju om de var för fri invandring, håller du med om att de inte är det?

Reglerad invandring är ju motsatsen till fri invandring oavsett hur man vrider och vänder på det, och de skriver ju uttryckligen att asylskäl ska prövas.

kallepudas
9/26/18, 10:13 AM
#120

jonas sjöstedt är ju inte riktigt klok. Så ska dom anställda på H&M köpa ut stefan persson eller vad menar karln?

Snälla sjöstedt dom har inte råd att göra det för det första,

Ska svenska steten köpa H&M?    Svar=nej det har staten inte råd med.

Så hur ska det gå till?

[Hayabusa]
9/26/18, 10:22 AM
#121

#119 Man bör skilja på invandring & flyktingar. Ärligt talat vet jag inte om jag kan tro på vad V skriver, baserat på att handling säger mer än ord.  Partiets agerande i t ex Malmö visar, enligt min mening, var de står. Reglerad utifrån vilka kriterier? Tänjbart uttryck. Reglerad kan, faktiskt, även betyda "ökning".

Att V står för en frikostig invandrarpolitik anser jag stå utom all tvivel.

Min uppfattning är att ett land som Sverige bör ange, i exakta tal, hur stor migration som på ett vettigt sätt (för alla parter) kan absorberas. Vissa år kan det vara 0, andra år betydligt fler osv.  Den uppfattningen tror jag inte V skulle skriva under på.

[Hayabusa]
9/26/18, 10:28 AM
#122

#120 V´s tanke är sannolikt inte att staten ska köpa HM utan helt enkelt ta över. Utan ersättning givetvis…

Vill jag vara delägare i min arbetsgivares företag? Nej, verkligen inte. Lämpligheten bland mina arbetskollegor att bli delägare sätter jag dessutom ett frågetecken kring. Tror inte heller att de är så sugna på det. Vad gör vi om företaget går med förlust?  Då är det vi som tar smällen…plus mycket annat som jag inte anser är min uppgift.

[Jimmy.L]
9/26/18, 10:34 AM
#123

#122 Undrar vad EU skulle tycka om det, total isolering skulle vi få uppleva från EU och våra Nordiska länder, vilket land utom Kina, Nordkorea, Ryssland, Iran, Syrien och Venezuela skulle handla med Sverige där företag tas i beslag av staten.

JonasDuregard
9/26/18, 10:37 AM
#124

#122 Istället för att bara hitta på vad som är "sannolikt" kan du väl fråga vänsterpartiet själva? Eller är det du som bestämmer vad de vill göra?

Om du frågar vänsterpartiet om de kommer jobba för att förstatliga HM om de får regeringsinflytande är jag övertygad om att svaret du kommer få är nej. Tror du annorlunda kan du ju pröva och se om du har rätt. 

Du kan så klart tro att de ljuger, och då finns det ju ingen gräns för vad man kan fantisera ihop. Kristdemokraterna vill "sannolikt" införa en teokrati där bibeln ersätter lagboken. Liberalerna vill "sannolikt" avskaffa välfärdsstaten och införa nattväktarstat. osv. Men är det en sådan lekstuga vi vill ha i debatten här?

kallepudas
9/26/18, 10:40 AM
#125

#123 Som tur är har inte staten råd med sjöstedts dumheter.

Annons:
[Hayabusa]
9/26/18, 10:52 AM
#126

#125 Nej, det är en helt orimlig ideologi.

[Hayabusa]
9/26/18, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

#124 Ledsen Duregård men ditt försvar av Vänsterpartiet övertygar inte mig.

Saxat från YouTube-klippet i #115:

[Jimmy.L]
9/26/18, 10:54 AM
#128

#117 Minnet är kort va? Innan du ens skriver så kan du kolla upp saker och ting. 

https://www.expressen.se/debatt/unga-afghaner-far-graddfil-men-kristna-som-flyr-is-far-avslag/

[Hayabusa]
9/26/18, 10:55 AM
#129

#123 Vänsterpartiet vill inte att Sverige  ska vara med i EU, så det ser de nog inte som ett dilemma.

[Jimmy.L]
9/26/18, 11:05 AM
#130

#129 Sant, jag undrar om det är deras våta dröm att se Sveriges befolkning gå under i hunger. För inga företag kommer ju vilja handla med Sverige efter man genomför övertagandet av företagen.

[Hayabusa]
9/26/18, 11:21 AM
#131

#130 En ideologi är ofta baserad på naiva föreställningar. Som hypotes - hade ägandet av landets produktionsmedel (företag etc) upphävts så är det ingen högoddsare att många företag hade lämnat landet. Vi hade fått börja "hugga ved" som en finsk arbetskollega uttryckte det :)

Med andra ord - det hade inte funnits så många företag att handla med. Sveriges export = Sveriges välfärd.

JonasDuregard
9/26/18, 11:37 AM
#132

#128 Står inget där om fri invandring vad jag kan se, så jag utgår från att du backar på det och vill byta ämne. Annars får du förklara vad din poäng är istället för att bara dumpa en länk.

Annons:
JonasDuregard
9/26/18, 11:39 AM
#133

#130 "För inga företag kommer ju vilja handla med Sverige efter man genomför övertagandet av företagen."

Du menar det inbillade övertagandet som Hayabusa hittat på att V vill göra? Jag är inte jätteorolig för det.

[Jimmy.L]
9/26/18, 11:55 AM
#134

#132 Nej vill du inte se så vill du inte se. jag utgår ifrån att du kan förklara vart i lagen dom har asylskäl fram med det nu tack!!!!!.

kallepudas
9/26/18, 11:59 AM
#135

#133 Sjöstedt säger det ju själv i inlägg #115.

Jag funderar bara på hur tok-vänstern ska lyckas med att överta företag. Konfiskera går ju inte så då återstår att köpa bolagen men vem har den kassan?

[Jimmy.L]
9/26/18, 12:00 PM
#136

#133 Men för i helvete, se videon i #115 svara inte på mitt inlägg innan du skriver ner allt han säger! Han vill ju att storföretagen ska bli statliga hur i helvete tänker han göra det när många av dom har utländska delägare?

Tar vänsterpartiet ett enda företag kommer Sverige bli utsatt för handelsblockad det fattar ju vem fan som helst som gått i skolan!

kallepudas
9/26/18, 12:04 PM
#137

#136 Det fattar även dom som inte gått i skolan🙂

JonasDuregard
9/26/18, 12:36 PM
#138

#134 Menar du den så kallade gymnasielagen som omfattar ett par tusen personer? Är det vad du betraktar som fri invandring? 🤔

#136 "Han vill ju att storföretagen ska bli statliga […]"

Och Jan Björklund vill att alla ska bli liberaler, det betyder inte att han tänker tvinga alla att bli det. Du kan inte ta en mening ur ett partiprogram och låtsas att det är en konkret handlingsplan. 

"Tar vänsterpartiet ett enda företag kommer Sverige bli utsatt för handelsblockad det fattar ju vem fan som helst som gått i skolan!"

Bra att de inte planerar något övertagande då. Och att vi har allmän skolplikt 🙂.

[Jimmy.L]
9/26/18, 12:53 PM
#139

#138 Är det inte fri invandring när man låter 9000 utan någon som helst skäl få stanna? Jaha så det räknas inte när man låter 9000 afghaner som inte saknar asylskäl stanna. 

Du fortsätter alltså förneka vad Jonas Sjöstedt berättar i TV, ja, ja förneka är ju så mycket roligare än sanningen.

Annons:
JonasDuregard
9/26/18, 1:01 PM
#140

#139 Nej, det är inte fri invandring. Slå upp begreppet i en ordbok eller på WP. Annars är alla partier inklusive SD för fri invandring, för alla vill ju att någon ska få invandra 🙂.

Sjöstedt säger inte att han tänker beslagta någonting.

[Jimmy.L]
9/26/18, 1:21 PM
#141

#140 Jo man låter 9000 som inte har någon asylrätt i Finland, Norge, Danmark, Polen, England, Holland, Tyskland, Italien, Spanien, Belgien och så vidare men Sverige gör ett undantag från dom egna reglerna som Vänsterpartiet är med och beslutar helt mot dom lagar och regler som finns i Sverige.

Genom kommunalt eller statligt ägande ges de demokratiskt valda församlingarna ett övergripande ansvar för produktion av varor och tjänster. 

https://www.vansterpartiet.se/resursbank/partiprogram/

Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiets valprogram vill förstatliga företagen men JonasDuregard förnekar det trots det finns på film trots det finns svart på vitt på vänsterpartiets hemsida!

kallepudas
9/26/18, 1:26 PM
#142

#140 Sjöstedt säger att människorna ska äga sin arbetsplats och han får frågan utav programledarna hur det ska gå till vilket han inte svarar på.

H&M och IKEA som exempel som dom nämner sjöstedt svamlar om banker i sitt luddiga svar när han får frågan hur det ska gå till!

Vad nu sjöstedt har drömt för något och som han tutat i sina väljare vet jag inte men faktum är att ska man äga en bank så finns det ett enda sätt och det är att köpa den. Då ska man ha pengarna och sedan ska man få alla som äger banken att sälja sina aktier och det kan ju bli dyrare än själva värdet. Så jonas du kanske vet mer om hur han tänker kring detta för sjöstedt själv verkar ju inte fatta nått?

[Hayabusa]
9/26/18, 1:54 PM
#143

Ett partis partiprogram är, givetvis, skrivet med någon form av substans (om inte - varför har man ett partiprogram?) och speglar dess (partiets) värderingar och ideologi.  Kort sagt - "det här är vi, det här står vi för, det här är vår målsättning"

Baserat på det underlaget röstade jag inte på V och ser helst att de får något inflytande på svensk politik.

[Göstage]
9/30/18, 10:07 AM
#144

Även s-märkta debattörer ifrågasätter Löfvens rävspel och befarar att det kan utmynna i en ny sjuklöver.

"För varje dag utan regeringsalternativ växer debatten om Sverigedemokraternas roll som ”utpressare” eller ”offer för mobbning”, beroende på vem man frågar. – För väljarna är detta ett tecken på att de inte behandlas på ett schyst sätt, sa S-märkta statsvetaren Stig-Björn Ljunggren tidigare i veckan.

En annan S-profil, debattören Widar Andersson, håller inte med om att det handlar om mobbning. Men menar att det ändå är ett problem. – Förr eller senare kommer Sverigedemokraterna att få makt. Frågan är om det ska bli 7 mot 1 en period till. Jag tror att det skulle vara olyckligt, säger Andersson som är chefredaktör för Folkbladet i Norrköping."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sd-valjarnas-ilska-sluta-frys-ut-oss/

[Hayabusa]
9/30/18, 10:13 PM
#145

"Sett i backspegeln är också dagens nervositet för den nymornade konservatismen onödigt överdriven. Sverige kommer att förändras svindlande snabbt framöver. Kraven på anpassning, omvandling, omlärning och omflyttning kommer att vara tuffa. Inför en sådan tid kan det vara bra med en politisk kraft som inte av ideologiska skäl reformerar verksamheter som fungerar, som restaurerar statens hårda kärna och som bejakar att även ett öppet och föränderligt land som Sverige behöver en känsla av kontinuitet."

https://www.di.se/ledare/lita-pa-hogern/

[Göstage]
10/26/18, 3:13 PM
#146

Den finns områden där pragmatismen får råda…

"I flera kommuner bryter moderater mot partiledningens regler och har lokalt samarbete om makten med Sverigedemokraterna. Det genomförs trots att partiledaren Ulf Kristersson har sagt att det inte är tillåtet."---

"Gunnar Strömmer säger att partiet inte kan straffa dom lokala politiker som bryter mot reglerna eftersom det inte handlar om stadgebrott. Uteslutning kan inte bli aktuellt säger Gunnar Strömmer: – Det ser jag inte är aktuellt, för att göra det måste man bryta mot partiets stadgar, det är ju praxis eller riktlinjer som vi har, säger Strömmer."---

"I Blekinge moderata länsförbund är Jeppe Jonsson ordförande och han säger att han inte har haft någon påverkan på uppgörelsen mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna i Sölvesborg. – Nu är det ju så att alla frågor är ju inte ideella utan det handlar ju om vanliga praktiska saker i en kommun. Och där kan man ju samarbeta med alla partier, vi har ju samarbetat med väldigt många partier genom åren, och det viktigaste för oss i detta sammanhang är ju då att vi får framgång för våra moderata idéer och våra moderata förslag, säger Jeppe Jonsson."

"Uppror inom moderaterna om SD" (SR)

Annons:
annia1
10/27/18, 2:14 AM
#147

Dom där riktlinjerna (som partierna har) är ju ett stort skämt och alla vet det. 

Alla vet, för att alliansen ska kunna bilda regering idag (oavsett konstellation) så måste de få stöd från SD. Och det kan ske på två sätt.

Ett att de pratar/förhandlar direkt med SD  eller så får kristersson i klara ordalag tala om vad dom som regering vill genomföra och i det ska det då  ingå sånt som SD sagt att de vill ändra på/ha inflytande över. Och då kan alliansen få SD:s passiva/tysta stöd. Men sen gäller det ju för kristersson att se till att det genomförs annars är hans regering historia.

Endera tar de stöd från SD eller så ger de de rödgröna sitt stöd. Alliansen har ställt till med en cirkus, eftersom dom försöker stjäla makten,  så nu får de banne mig se till att vi får en regering endera deras eller den rödgröna.

.

[Göstage]
11/4/18, 8:59 AM
#148

En ny undersökning som SVT låtit Novus göra visar att  över 80 procent av alla Moderaterna och Kristdemokraternas väljare vill att partiet ska samarbeta eller förhandla med Sverigedemokraterna. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-och-kd-valjarna-vill-ha-forhandlingar-med-sverigedemokraterna

[VSK]
11/4/18, 11:15 AM
#149

#148

Va 67% och 75% för ett tag sen, men nu har de ökat mao (har ej läst länken).

annia1
11/4/18, 3:19 PM
#150

Nja den där rubriken i svt tycker jag blir lite missvisande om man bara hänvisar till 80%

Novus har ställt två frågor. 
1. Tycker du att de andra partierna skall prata politik med SD för att se om det finns någon samsyn i sakfrågor. Och på den frågan så är det 85 % M och 83 % KD som svarar ja.
2. Tycker du att det parti du röstade på ska samarbeta eller förhandla med SD för att få igenom sin politik. Där ligger svaren på M och KD på 67 resp 74 

Så på fråga 1 är de mer positiva än på fråga 2. Och det gäller alla partier. Tex C är det 29 % resp 12 %.
L och MP finns inte med bland svaren då det var för få som svarade.

Vad jag kommer ihåg så har det väl varit ungefär den skillnaden förut på just dom här två frågorna. Att det skiljer mellan att se om det finns samsyn och rena förhandlingar. Även om man kan tycka att det i princip är samma sak.

.

[Göstage]
11/4/18, 3:29 PM
#151

Kommentar från SVT:s politiska reporter Pontus Mattsson:

"När det gäller Moderaterna och Kristdemokraterna kan man säga att det borde finnas möjligheter för partiledningarna, utifrån vad väljarna tycker, att närma sig Sverigedemokraterna mer än vad de gör i dag, säger Pontus Mattsson."

Återstår att se om de gör så.

#150 Rubriken går igen hos bland andra Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/m-och-kd-valjarna-vill-se-forhandlingar-med-sverigedemokraterna/

Carmarino
11/4/18, 3:34 PM
#152

#151 Varför skulle de bry sig om vad väljarna tycker. Det brukar de ju inte göra. Bara de får makt så struntar de i väljarna. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

annia1
11/4/18, 11:57 PM
#153

#151 som jag skrev så tycker jag det blir missvisande när man hänvisar till 80 % då det inte stämmer.  
Det är 67% resp 74 % av M resp KD:s egna väljare som anser att dom ska samarbeta.

Över 80 % gäller den andra frågan i novus undersökning.

.

Annons:
[Göstage]
11/7/18, 6:47 AM
#154

 Stig-Björn Ljunggren är fil. dr. i statsvetenskap, samhällsdebattör och författare samt Socialdemokrat. Han tror att socialdemokratin kommer att tvingas att inta en annan attityd till SD när de inser att de senare kommit för att stanna, och att flyktade väljare som tagit steget över inte återvänder i någon högre grad. Han skriver:

"Slutsatsen, tror en del, är att socialdemokratin gradvis tvingas att samarbeta med Sverigedemokraterna. Steg för steg. Först kommer det att visa sig i kommunerna – på sikt kanske också nationellt.

Sverigedemokraterna försöker nu att rekrytera personer med politisk förmåga, men fortfarande lockar partiet inte de största politiska talangerna. Också det kan förändras relativt snart. Förstår Socialdemokraterna vart verkligheten är på väg – egentligen? Det finns onekligen en motvilja att acceptera att det inte snart blir som förr."---

https://kvartal.se/artiklar/pa-resa-genom-svensk-arbetarrorelse/

[Hayabusa]
11/7/18, 6:55 AM
#155

#154 Stig-Björn har en poäng.

[Göstage]
12/11/18, 11:27 AM
#156

"En ny undersökning från Aftonbladet/Inizio visar att 23 procent av väljarna vill ha en regering med M, KD och SD.

Sedan i mars har Aftonbladet/Inizio flera gånger ställt frågan om vilket regeringsalternativ väljarna föredrar. Stödet för något (min markering) regeringsalternativ har då aldrig varit så starkt som 23 procent. – Ett sådant tydligt alternativ har vi aldrig haft i mätningen tidigare, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvxyg7/fler-vill-ha-regering-med-m-kd-och-sd

Jimmie kanske borde skicka en blomma till Annie och Janne?

Aasi1
12/11/18, 5:54 PM
#157

Det här eviga pratet om att stänga ut SD har nog gynnar dem mer än det skadat dem. Nu har vi till exempel ingen regering pga C och L inte kunde rösta på samma statsminister kandidat som SD för det fanns risk att de fick inflytande. De ser inte heller ut att vilja släppa fram löven. Tror det är en förklaring till att de ligger så högt i undersökningen. Jag börjar tycka att det börjar bli lite löjligt att hela tiden till varje pris se till att SD inte ska ha något inflytande. Att vara kritisk till hög invandring och vilja begränsa den är inte att vara rasistisk eller främlingsfientlig. Att de inte blir bjudna till Nobelfesten tycker jag också är jätte konstigt och löjligt då de samtidigt bjuder in Vänsterns partiledare samt representanter för diktaturer på middagen.

[VSK]
12/11/18, 6:17 PM
#158

Nu är ju både Lööf och Björklund så förblindande av sin girighet och kåthet på makt så de har ju blivit upplurade på läktaren av en tyst Löfven, så det är har varit ute efter hela tiden sen C och L splittrade Alliansen är ju att bli av med det minsta partiet i fd Alliansen och det är L. Detta alltså vid ett extraval vilket allt nu lutar åt såvida inte Lööf och Björklund av ren rädsla sätter sig i knät på diktator Löfven. 

Om de inte gör det så finns det inget annat alternativ än att med SD. 

Större delen av svenska befolkningen har begripit detta sedan länge. 

Lööfs och Björklunds floskler har varit att de inte tänker låta sig utpressas av SD, men som alla vet så har SD bara fyra områden som de vill ha igenom. Man kan ju undra varför Lööf och Björklund vill ha mer av brottslighet, sämre sjukvård och än sämre ekonomi i landet. 

På ett sett är du detta kaos bra för nu får förhoppningsvis de flesta väljare se vilka "handlingskraftiga" politiker vi har. Menar så klart de som begriper detta.

Record
12/25/18, 10:48 PM
#159

Vi får nog be vår kung att hjälpa till att styra landet. Men kungen var snäll i sitt tal till nationen i dag på TV.

LBB
12/26/18, 1:12 PM
#160

På kort sikt kan nog en borgerlig konstellation samarbeta och kompromissa med SD. Men Om SD börjar trycka på för mycket med en socialkonservativ politik kan det uppstå problem, För den politiken har ju som mål en stark stat. Och hur brukar starka stater ställa sig till ett samhälle där de fria marknadskrafterna skapar välstånd och tillväxt? Dessa konkurrerar  ju då med den starka staten.

DE kommer S att kunna erbjuda ett förhandlingsalternativ, man har ju traditionellt verkat för industrialism och blandekonomi. Detta under förutsättning att partiet kan tygla facket och de vänsterinfluenser som man har. (Så som G Persson lyckades med under slutet på förra seklet.)

Annons:
LBB
12/26/18, 1:12 PM
#161

På kort sikt kan nog en borgerlig konstellation samarbeta och kompromissa med SD. Men Om SD börjar trycka på för mycket med en socialkonservativ politik kan det uppstå problem, För den politiken har ju som mål en stark stat. Och hur brukar starka stater ställa sig till ett samhälle där de fria marknadskrafterna skapar välstånd och tillväxt? Dessa konkurrerar  ju då med den starka staten.

DE kommer S att kunna erbjuda ett förhandlingsalternativ, man har ju traditionellt verkat för industrialism och blandekonomi. Detta under förutsättning att partiet kan tygla facket och de vänsterinfluenser som man har. (Så som G Persson lyckades med under slutet på förra seklet.)

kamera0710
12/26/18, 2:51 PM
#162

#161 Tror du att vi på sikt kommer att få se ett samarbete mellan S och SD?

LBB
12/26/18, 3:55 PM
#163

#162  Jag tror att SD kommer att anpassa sig, på samma sätt som V har gjort. Jag tvivlar på att man, på sikt kommer att vara så stora de är idag.  Så därför tror jag inte på ett samarbete mellan SD/S

[Göstage]
12/26/18, 4:54 PM
#164

I Göteborg är man tydligen beredda att gå utanför lagen för att hålla SD på avstånd. 

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/goteborgs-kommun-brot-mot-kommunallagen-1

LBB
12/26/18, 9:12 PM
#165

#164  så blir det när man låter ändamålen helga medlen…

[Hayabusa]
12/27/18, 8:01 AM
#166

Situationen i Skåne blir kanske vägvisare? Olle Lönnaeus (HD):

"Skånemoderaternas ordförande Lars-Ingvar Ljungman, som kallat SD-förbudet "katastrofalt" tonar ner det där med SD:s rötter och ideologi. Trettio år efter grundandet är det hög tid att släppa beröringsskräcken.

För moderater som Ljungman, Sonesson i Staffanstorp och Rittmer i Hörby har SD blivit ett parti som man mycket väl kan styra ihop med och göra upp med om allt från skatter till tiggeriförbud och socialbidrag.

I mitten av november – när Centern och Liberalerna i riksdagen röstat nej till Ulf Kristersson som statsminister – utbrast Jimmie Åkesson förtjust: "Sverige har fått ett nytt politiskt landskap!"

För Sverige som helhet var hans påstående att det bildats en konservativt block med M, KD och SD lite förhastat. Men på flera håll i Skåne har det skett."

[Göstage]
2/23/19, 9:13 AM
#167

Dags för en liten glasnost i svensk politik? Ulf Kristersson i Aftonbladet:

" Min summerade känsla är att vi i Sverige ägnat en hel mandatperiod, en hel valrörelse och en hel regeringsbildningsprocess åt att bara prata om en sak, Sverigedemokraterna. Sedan bildas en regering som bara har motståndet mot SD gemensamt. – Det här är sinnessjukt. Så här kan vi inte hålla på i svensk politik, vi måste upphöra att vara besatta av en enda fråga. Vi kommer inte bidra till det de kommande fyra åren. Vi tänker prata om politikens innehåll."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/J1aEz7/m-ledaren-det-har-ar-sinnessjukt

Annons:
Emo
2/23/19, 10:22 AM
#168

#167 Det var på tiden!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Draken
2/23/19, 11:15 AM
#169

Grattis, har han kommit på det alldeles själv 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
2/23/19, 11:25 AM
#170

Sent ska syndaren vakna.

Farwuq
2/25/19, 7:04 AM
#171

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kamera0710
3/1/19, 11:43 AM
#172

Kan knappast hålla med Kristersson om att det är bara SD som diskuteras. Men det kanske finns någon systematisk  genomgång av exempelvis de stora medierna om hur det förhåller sig?

Sedan märker man ju bland många, inte minst på denna sajt, att när andra ämnen kommer upp reagerar somliga med "hur kan slösa er tid på dessa ämnen när vi har alla problem som rör invandringen??"

[Hayabusa]
3/1/19, 11:47 AM
#173

#172 Är det så? Har du något bra exempel?

kamera0710
3/1/19, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

#173 Här är en diskussionstråd om KD, där kom inlägg med det underförstådda temat "ja-men-musliiimerna-då?"

https://politik.ifokus.se/discussions/5a8451398e0e745646000f81-bert-karlsson-till-kd

Annons:
[Hayabusa]
3/1/19, 12:14 PM
#175

#173 Fast muslimer kan ju definitivt vara svenskar födda i landet Sverige. Ser inte kopplingen mellan din kommentar om KD och migrationsfrågan.

kamera0710
3/1/19, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

#175 En del av Svärjevännerna här på sajten verkar ha en lite annan syn på den saken.

https://politik.ifokus.se/discussions/579c8c018e0e741f44000051-dom-har-har-vi-i-europa

[Göstage]
3/1/19, 12:22 PM
#177

#172 Ser ut som den väntande glidningen från trådämnet kom lite senare än vanligt den här gången. 

Har det du hellre vill diskutera någon anknytning till frågan "När bryts blockaden mot SD?"

kamera0710
3/1/19, 12:24 PM
#178

#177 Framför allt håller jag inte med Kristersson om det som sägs i #167. Då kom följdfrågor om detta och jag svarade.

[Göstage]
3/1/19, 12:33 PM
#179

#178 Dock svarade du inte på stycket om Kristersson, utan andra delen av ditt inlägg, det om hur andra reagerar i diskussioner i andra trådar. Har svårt att tro att det var den delen av inlägget som följdfrågan gällde. Men det är välkommet att/om du återkommer till trådens ämne igen! 🙂

kamera0710
3/1/19, 12:40 PM
#180

#179 När jag googlar på "valrörelsen" med begränsningen "senaste året" är det inte mycket som kretsar kring SD, vid en snabbtitt på de första 20-30 träffarna. Sedan kanske någon kan hänvisa till en systematiskt gjord studie. Men det kommer nog, om ingen finns färdig.

[Göstage]
3/1/19, 12:46 PM
#181

Finns det något skäl att avkräva Kristersson hänvisning till någon "systematiskt gjord studie" när han uttryckligen talar om "sin summerade känsla"?

Annons:
[Hayabusa]
3/1/19, 12:47 PM
#182

#176 Kan inte att se att trådens ämne börjar i en ände för att övergå till att fokusera kring migration.

[Hayabusa]
3/1/19, 1:13 PM
#183

#181 Stora delar av valet och regeringsbildningen kretsade kring SD typ "hur stänger vi SD ute?" eller "hur vinner vi tillbaka röster från SD?". Det är nog inte en uppfattning jag är särdeles ensam om att ha.  Det har ju även varit en närmast schizofren inställning till att ha någon som helst beröring med SD.  Fast i Staffanstorp la man "embargot" åt sidan och såg mer pragmatiskt på de politiska frågorna - var är vi de facto överens, var kan vi samarbeta?

Record
3/1/19, 2:24 PM
#184

Ordet var ! Samarbeta ...

kamera0710
3/1/19, 3:23 PM
#185

#183 Stora delar, ja. Men långtifrån allt. Klimatet har ju exempelvis diskuterats en hel del och mycket annat också.

[Hayabusa]
3/1/19, 4:05 PM
#186

#185 Hade någon enskild punkt större betydelse än just "SD-frågan"? Tror inte det.  Vid regeringsbildningen var frågan avgörande.

LBB
3/2/19, 12:24 PM
#187

Frågan är om SD skulle tjäna på att "blockaden" bryts?

Den har visat sig vara till stor fördel för SD att sitta på glasberget och tycka om ditt o datt utan att behöva ta ansvar för sina åsikter.

Den dag SD kommer med i eller i samarbete med en regering så får man nog problem…Det går ju inte att säga: - Det är bara att,, slänga ut dem, stänga gränsen, höja pensionen.  Utan man måste ta fram dels finansiering och dels lagstiftning som passar in i gällande grundlagar o internationella avtal. Och en del av dem så gått från andra partier till SD i missnöje lär nog traska vidare tillbaka igen…

JonasDuregard
3/3/19, 12:20 PM
#188

Jag har två invändningar mot det Kristersson säger: 

1. Det har inte funnits något överdrivet fokus på SD. Om något har det väl funnits ett fokus på C i så fall. Att säga att hela regeringsbildningsprocessen fokuserat på SD är ju tokfel. SD har inte ens varit inblandade i processen och ingen har väl sagt något mer om SD än vad som i princip kan sammanfattas som "vi är inte intresserade av ett samarbete med SD"? 🤔 I alliansen har så klart frågan om de kan tänka sig passivt stöd från SD dykt upp om och om igen, men att säga att de fokuserat på den är inte sant, snarare har de undvikit den. 

2. Jag får känslan av att hans föreslagna lösning på "det pratas för mycket om SD" är att prata mer om (och framför allt med) SD 🙂. 

Det verkar som att Kristersson bara tar något som länge varit ett mantra bland Svärjevänner och upprepar det utan något konkret underlag.

Annons:
[Hayabusa]
3/4/19, 8:36 AM
#189

Hade SD inte existerat så är det högst troligt att C & L fortsatt verka i Alliansen. Rösterna hade  fördelats annorlunda, men det är givetvis en hypotes som det går att spekulera fram & tillbaka i.

kamera0710
3/4/19, 11:48 AM
#190

#189 Det tror jag också. Och då hade ju ett av blocken haft riksdagsmajoritet.

[Hayabusa]
3/4/19, 11:56 AM
#191

#190 Precis. På så vis påverkade SD´s närvaro hela situation - om än i passiv form, så att säga.

LBB
3/4/19, 1:25 PM
#192

#188  Skulle SD , som genom ett trollslag försvinna skull förmodligen mindre grupperingar brytas ur moderpartier. Som enfrågegrupperingar , så som exempelvis skedde i Sjöbo.

För, problematiken med folkförflyttningar försvinner inte. Den levnadsstandard vi i Västeuropa lyckats skapa, och framför all lyckats lagstifta fram drar åt sig människor  utifrån såsom honung drar till sig bin.  Detta är en helt logisk företeelse som påverkat Västeuropa sedan urminnes tider.

Frågan är väl inte så viktig varför SD existerar, utan är väl mer att vi inte ska blunda inför detta faktumet och ta de beslut som vidmakthåller eller tom förbättrar vår möjlighet att behålla både välstånd och trygghet.

Ty de folkomflyttningar som skett upp mot Europa de senaste 50 åren är bara en bris jämförelse med vad som skulle komma vid större konflikter och eller miljökatastrofer

Ska vi ha ett samhälle med en del som ingår i välfärden och en del som står utanför eller ska vi börja, kraftfullt reglera inflödet av människor till Västeuropa. Det är väl egentligen huvudfrågan, för vi har knappast resurser att tillhandahålla sjukvård, sociala trygghetsreformer, pensioner till grupper som inte varit/är med och finansierar dessa i längden.

[Göstage]
3/5/19, 9:10 PM
#193

"Kristersson utesluter inte att ta makten med hjälp av SD", enligt en intervju i DN. Med det lite mer finstilta tillägget "någon gång i framtiden".  Han förnekar också att det finns något "konservativt block"  där SD ingår.

LBB
3/6/19, 8:58 AM
#194

Konstellationen SD/M/KD skulle kunna få egen majoritet. Under förutsättning att man verkligen vill samarbeta och driva en konservativ politik som driver Sverige framåt.   Problemet, därvidlag ligget till stor del hos SD, då man tagit en rätt stor andel av sina väljare från S. Dessa skulle förmodligen i besvikelse lämna SD när de inser vart SD:s konservativa politik för.

[Göstage]
3/21/19, 2:31 PM
#195

En spricka i muren!

"KD-ledaren Ebba Busch Thor presenterar i dag en ny linje för hur partiets samarbeten med andra partier ska se ut framöver. Hon skriver på Facebook: ”Med Moderaterna har vi ett aktivt och nära samarbete. Med Centerpartiet och Liberalerna hoppas vi i framtiden kunna regera i koalition eller genom organiserat budgetsamarbete. Med Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är vi beredda att diskutera enskilda sakfrågor närhelst det är meningsfullt att göra så.”

KD ska kunna ”samtala med samtliga riksdagspartier i syfte att nå samsyn i enskilda sakpolitiska frågor där det finns förutsättningar för att stärka stödet för den politik vi står för”, skriver hon vidare."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nkW5l/kds-nya-linje-oppnar-for-att-forhandla-med-sd

Annons:
VeilofElysium
3/21/19, 7:44 PM
#196

#195 

Äntligen!

Record
3/24/19, 9:35 AM
#197

Alla är vi olika ! Men olika mycket.👍

LBB
3/27/19, 7:51 AM
#198

Men konstellationen SD / KD  är väl politiskt sett en mardröm, då SD står för en nästan socialdemokratisk linje i många frågor och har en stor andel gamla sossar som väljare ida. KD står för en konservativ linje och har knappast samma "röda" klientel som väljare.  Skulle dessa två befinna sig i en regeringssituation blir det hela riktigt intressant

kamera0710
3/27/19, 11:46 AM
#199

#198 Eller om de finner varann i en gemensam syn på islam? KD har ju blivit lite av SD-light.

[Hayabusa]
3/27/19, 1:33 PM
#200

Fast mest stöd från SD får…ja, vilka då?

"Enligt Riksdagens utredningstjänst röstade SD i 60,8 procent av dessa voteringar för samma förslag som S, MP och V."

Källa: DI

JonasDuregard
3/27/19, 4:46 PM
#201

#200 Antalet voteringar är kanske inte avgörande. Till exempel vilken statsbudget man röstar på är kanske mer avgörande än vilket kaffemärke man ska köpa in till riksdagens kaffemaskin, eller vad det nu kan tänkas vara för frågor de är överens om 🙂.

[Hayabusa]
3/27/19, 5:10 PM
#202

#201 Avgörande eller inte…KD´s "utspel" om att prata med andra partier berör ju just sakfrågor och det är sådant som det voteras om.  Och där förefaller SD vara på samma planhalva som S, M och MP.

Annons:
LBB
3/31/19, 4:48 PM
#203

Det vore faktiskt välgörande för det politiska klimatet om alla partier i riksdagen åtnjöt samma respekt. Ty de är ju representanter för det väljande folket. Vad det gäller SD så kanske partiet skulle ta skada av ett samarbete i regeringsställning, eftersom man där inte skulle kunna köra med samma retorik och krypskytte man gjort tidigare. Man skulle bli tvungen att inför varje förslag kolla upp de lagliga och praktiska möjligheter som finns.  Att som många SD:are idag kräver, bara visa ut dem, skulle du nödtvunget följas av en förklaring hur man skulle göra det. Med de papperslösa, med dem vars länder inte släpper tillbaka dem.  Ska vi skicka gruppen till Danmark, eftersom de flesta kom ju den vägen? Och skulle Danmark acceptera det?

[Hayabusa]
3/31/19, 4:49 PM
#204

#203 Hmm…det måste vi utreda under några år eller så - gärna länge, länge…

Farwuq
4/1/19, 6:45 AM
#205

🥵 Politikerna tänker bara på sina egna löner, ett ansvarsfullt jobb är främmande för dem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

LBB
4/1/19, 12:54 PM
#206

#205  har du en bättre lösning?  Eftersom alla som väls så antingen är de politiker eller så blir de.

[Göstage]
10/1/19, 11:57 AM
#207

Nu blir det oroligt i vissa partihögkvarter…

_"Nyamko Sabunis mål är att Liberalerna ska få statsministerposten. Och på vägen dit tänker hon inte, som företrädaren Jan Björklund, ta beslut i syfte att hålla Sverigedemokraterna borta.
_

Det säger hon i ”Malou efter tio” i TV4 på tisdagen. 

– Ju mer vi håller på med den typen av ställningstagande inom politiken desto sämre går det för vårt land, säger hon om att mittenuppgörelse som slöts i januari och de facto att den delvis handlade om att just hålla SD borta."---

  https://www.expressen.se/nyheter/sabuni-liberalerna-ska-ha-statsministerposten/

kamera0710
10/1/19, 12:07 PM
#208

Ingen brist på självförtroende hos partiet som i flera opinionsmätningar inte ens når riksdagsspärren. Vi får väl se om de blir ett exempel på att högmod går före fall…

[Göstage]
10/1/19, 12:32 PM
#209

Det i uttalandet som anknyter till trådens ämne är förstås öppningen mot SD. Fast man ser väl vad man helst vill se…

Annons:
[Hayabusa]
10/1/19, 1:49 PM
#210

#207 En verklighet att förhålla sig till. I takt med att "utmaningar" börjar kallas för sitt rätta namn och ideologier övergår i reella lösningar - då sker det förändringar över gränser som tidigare varit "förbjudna".

[Göstage]
10/21/19, 7:39 AM
#211

Är det dags nu?

"Väljarna säger klart ”ja” till samarbete med Sverigedemokraterna. 61 procent vill samarbeta med SD i frågor där man tycker lika – och bland M- och KD-väljare är siffran uppe i 85 respektive 95 procent, enligt en mätning Sifo gjort på uppdrag av Expressen. – Det är en stor förändring och helt entydig, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo."---

https://www.expressen.se/nyheter/valjarnas-dom-ratt-att-samarbeta-med-sd/

Draken
10/21/19, 12:02 PM
#212

Ja det kan man ju hoppas. men frågan är, lyssnar politikerna på vad väljarna vill ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
10/21/19, 12:07 PM
#213

Undersökningen kanske uppmuntrar de som inte vågat bjuda upp att göra slag i saken? 😉

[Göstage]
11/8/19, 8:06 AM
#214

Ebba Busch Thor verkar lite trött på att vara mellanhand åt andra partier med att fråga SD vad de anser.

"Bland annat ska flera partier enligt Ebba Busch Thor ha frågat Kristdemokraterna om de i sin tur kan fråga Sverigedemokraterna hur de står i olika frågor som ska behandlas i riksdagens utskott. 

– Det är en ganska märklig situation att vi nu har så många andra partier som pratar om att vi måste förändra debattklimatet i svensk politik och att det måste vara fler vuxna som vågar ta ansvar. Men så kommer man och frågar oss vid sidan: ”kan ni kolla vad SD tycker i den här frågan, vi kan inte ringa och kolla det själva”---. 

https://www.expressen.se/nyheter/busch-thor-markligt-att-andra-partiledare-inte-talat-med-akesson/

Draken
11/8/19, 8:39 AM
#215

De vågar väl inte ta steget. de blir ju klassade som rasister,fascister  och Nazister om de pratar med SD.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
11/8/19, 8:49 AM
#216

#215 Samtidigt som de själva inte varit oskyldiga till spridandet av den bilden.

Annons:
Draken
11/8/19, 12:26 PM
#217

#216 Ja men precis

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
5/2/20, 9:26 AM
#218

Kanske kommer coronakrisen att bryta ner det sista motståndet mot SD i övriga riksdagspartier. Men om SD blir mer salongsfähigt, kommer man då att drabbas av väljarflykt (och med det utbrytare), eller kommer man tvärtom att få lättare att locka till sig väljare från andra partier?

"Li Bennich-Björkman, professor i statskunskap vid Uppsala universitet, säger att det är ”ett genombrott” för SD att Åkesson släppts in på Löfvens möten med de andra partiledarna. – Jag tror att det är jätteviktigt. Det här kanske blir den stora effekten på det inrikespolitiska planet, att SD kommer att bli ett parti som andra, säger hon. Samtidigt kan partiet löpa en risk att tappa vissa väljare när de mer släpps in bland de andra partierna. – Det kan också innebära att man förlorar en del av de här väljarna som har sett det som viktigt att markera mot ett etablissemang, säger Li Bennich-Björkman."---

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sd-toppen-nu-blir-vi-behandlade-med-respekt/

LBB
5/2/20, 9:39 AM
#219

Muren mellan Sd och majoriteten av de andra riksdagspartierna har successivt sänkts i och med att SD i tal och agerande som parti blivit betydligt tamare samtidigt som de övriga närmat sig många av SD:s åsikter. Vilket kan innebära risker för SD. Att de  forna S, M väljarna återvänder till fadershemmet och att kärnväljare hos SD börjar anse att SD är för politiskt korrekta och vandrar till nya "hårdare" aktörer.  Samtidigt ger det en öppning för partiet att etablera sig som ett av de stora, på lång sikt , om man lyckas transformera sig från ett rent oppositionsparti till en ansvarstagande medlem i en sittande regering.

kamera0710
5/2/20, 10:13 AM
#220

Ja, det ska bli intressant att se vad som händer med SD:s opinionssiffror om de blir en del av regeringsunderlaget. Mycket tyder ju på att det kan bli så efter nästa val.

[Göstage]
5/2/20, 1:49 PM
#221

"Vi får se var det landar", som Tegnell brukar säga. Kanske blir det inte ens någon  valrörelse 2022 - den som lever får se….

Edit.

kamera0710
5/2/20, 2:21 PM
#222

Eller om det blir skypemöten i nästa valrörelse…

[Göstage]
5/2/20, 2:26 PM
#223

I nuläget känns (nästan) ingenting omöjligt…

Annons:
[Hayabusa]
5/3/20, 10:04 AM
#224

#218 Löfvén tar snart en korv & bröd med Åkesson.  Post-Corona så gissar jag att saker som IVA-platser, munskydd och handsprit kommer högre upp på agendan än t ex identitets- & mångfaldspolitik, genusvetenskap och diverse certifieringar. För att inte tala om märkliga, och dyra, konstprojekt. I dessa område har S och SD betydligt mer gemensamt än vad många tror.

[Göstage]
5/3/20, 10:15 AM
#225

#224 Mycket talar för en sådan utveckling, samtidigt som man då nog kan räkna med mer högljudd polemik från SSU och Socialdemokrater för tro och solidaritet som motsätter sig ett sådant närmande. Inom SD finns det sannolikt i sin tur falanger som vill att partiet skall hålla armlängds avstånd vänsterut.

[Hayabusa]
5/3/20, 10:28 AM
#226

#225 Absolut, men personligen tror jag att de nått en "tipping point" typ: "You loose some, but win more".

LBB
5/3/20, 8:27 PM
#227

Om man ser till de länder i eu, där populistiska partier har regeringsmakten så är det väl i de tärande staterna, med undantag av Österrike. Och där tog ju partiet men hela näven i syltburken så där har man ju dåligt rykte.. I Finland så går det väl inte så lysande för Sannfinländarna.Men i de länder dar man lyckats hålla sig i opposition fungerar ju krypskyttet från läktaren rätt bra.

Allt fler högernationalister i Europas regeringar | SVT Nyheter

[Hayabusa]
5/4/20, 4:20 PM
#228

På tal om invandringsmotståndare:

"Vi ska inte ha fler flyktingar, vi ska ha färre"

"Sök er till annat land"

Sagt av Sveriges Statminister resp. Finansminister.

LBB
5/4/20, 5:15 PM
#229

# 228

problemet är en smula mer mångfacetterat än bara ja eller nej till invandring. Sverige är beroende av invandring, har alltid varit. Samtidigt som invandringen som sådan ändrat karaktär, Från att fylla ett behov i Sverige till att fylla ett individuellt behov hos dem som kommer. Samhällets svar på den förändringen måste naturligtvis vara en anpassning till detta.

[Hayabusa]
5/4/20, 7:13 PM
#230

#228 Ja, en flerårig och fullkomligt misslyckad migrationspolitik måste ersättas med en som är inom rimlighetens gränser. Det är just den insikten som gör att S närmar sig SD. De är i mångt och mycket oerhört lika som partier.

Annons:
LBB
5/4/20, 7:32 PM
#231

# i början av den process som ledde fram till SD hade begreppet folkhem stor betydelse..så det var inte underligt att retorik och mål var lika med S:s. vad som skilde var väl att SD:s folkhem skulle gälla en utvald skara mens S:s skulle gälla alla.   Men där har nu S insett att resurserna inte räcker…

[Hayabusa]
5/4/20, 9:17 PM
#232

#231 En stor skara inom S insåg det för länge sedan, men väjde för det obehagliga och trodde möjligen att "det löser sig nog". Att vinna väljarröster när marken gungar spelade säkert också in. Det dröjer nog inte på förrän Löfvén tar en pizza med Åkesson på Mamma Mia i Ö-vik.

Farwuq
5/5/20, 6:54 AM
#233

Vi behöver kompetenta invandrare, med yrkesutbildning.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
5/5/20, 7:25 AM
#234

#233 Absolut, det är det ingen som säger emot. Inte SD heller. Dessvärre är det knappast det som Sverige erhållit de senaste 20 åren.

[Göstage]
5/5/20, 7:42 AM
#235

En ändring av blockaden kan vara omvälvande på ett sätt och inte betyda värst mycket på andra. En viss samsyn i flykting- och asylpolitiken verkar vara möjlig redan nu (även om MP, V och C stretar emot), och går det förslaget igenom faller ju en av de stora skiljelinjerna mellan S och SD.

Sedan kan man kanske gissa att det blir tom signalpolitik för C och L att stödja nuvarande regering om sossarna och SD kan umgås utan att det slamras i dörrarna.

[Hayabusa]
5/5/20, 8:18 AM
#236

#235 Verkligheten kommer allt som oftast ikapp. Saxat från Expressen:

"Det vore också ”direkt ansvarslöst” att ännu en gång låta småpartierna diktera politiken, skriver tidningen. Inte heller skribenten Widar i socialdemokratiska Västerbottens Folkblad vill se en ny Decemberöverenskommelse ”där minoriteten ges makt att styra över majoriteten”.

Han förordar i stället ett politiskt ramverk för tunga och reformkrävande samhällsfrågor, som invandrings- och integrationspolitiken, och lyfter fram Lindbeckkommissionen från början av 1990-talet som ett bra exempel.

”Kommissionen fick stort genomslag och löste – genom hårt arbete och krävande beslut i politiken – många av Sveriges tunga problem”, skriver han. "

LBB
5/6/20, 10:37 AM
#237

#232  Det var/är många som valde/väljer SD, inte för att de stöder SD, utan fär att di inte längre stöder S eller ngt av de andra Partierna. Den formen av väljare är naturligtvis inta att förakta när man räknar rösterna…men problemet är ju att när den gruppen vant sig att "vända kappan efter valvinden" så kan den lämna SD lika snabbt som man anslöt sig.  SD har utan tvekat vridit om politiken i Sverige. Det är ju nästan alltid så att hela det politiska landskapet vrider sig efter det för tillfället mest omtalade partiet.  Pandemikrisen gör ju att sittande ministär vinner poäng…för media fokuserar på dem just nu..men det varar ju inte för evigt (hoppas jag)

Annons:
[Hayabusa]
5/6/20, 10:56 AM
#238

#237 Anledningen till att någon röstar på ett specifikt parti varierar och numera flyter väljare mer flyktigt mellan de olika alternativen.  Det finns säkerligen många som lägger sin röst på S/C/L, inte för att det stödjer S/C/L, utan för att de inte längre ger sitt stöd till "de andra". Med andra ord - resonemanget kan överföras till i princip vilket parti som helst. Vidhåller att S & SD står närmare varandra än vad många vill inse. Det är nog t om så att en klar majoritet av alla politiker, oavsett tillhörighet, står närmare SD än vad som synes. De som sticker ut är "aktivistpolitiker med en ideologisk agenda". Ingen vill ha dem, men nu blev de inbjudna ändå så… 

Om framtiden vet vi inget förutom att förändringar är konstant och inget varar för evigt.

LBB
5/6/20, 2:11 PM
#239

#238  Naturligtvis kan man inte med säkerhet spå framtiden. Men om man istället vänder blicken bakåt,I historian och våra grannländer. så ser man att ofta , när ett utpräglat oppositionsparti erhåller ministerposter och därmed tvingas ta ansvar för en gemensamt förd politik så brukar det kosta dem väljare. Då kan man inte längre idka krypskytte från läktaren utan tvingas istället att, tillsammans med sina samarbetspartner ta ansvar.

Att SD och S har mycket gemensamt stämmer och är egentligen inte förvånande, när man ser vem eller vilka som väljer dem. SD kryddar sedan sitt budskap med lite protektionism och är piggare på att hitta syndabockar när det går dåligt för landet. Men "värna om de gamla" "värna om barnfamiljerna" "betalbara bostäder" är väl sådant som både S och SD ställer sig bakom (de flesta andra med) Säljer bra hos de väljare som inte kan eller vill läsa in sig på den ekonomiska verkligheten

[Hayabusa]
5/6/20, 2:48 PM
#240

#239 Spå kan man ju alltid, men det faktiska utfallet vet ingen. Det är bättre att blicka framåt - det förflutna kan man inte förändra, men däremot lära sig ett & annat av det som varit för att påverka framtiden i en så bra riktning som möjligt.

LBB
5/6/20, 5:13 PM
#241

#240 vad var det han sade i reklamsnutten?  - Men det är ju det jag gör 😉

[Hayabusa]
5/6/20, 5:33 PM
#242

#241 Den reklamsnutten minns jag inte - men det blir nog bra, ska du se 😎

KimE
5/9/20, 6:26 AM
#243

Nu har regeringen köpt/gett bidrag på flera hundra miljoner till de största medieföretagen (utöver public service som redan är skattefinansierad) så att de ska överleva trots att de redan var på gång att omstruktureras pga av dålig lönsamhet när inte annonsintäkterna finns där. Det kommer säkert att mildra deras kritik av regeringen när det är dags för val.

[Göstage]
5/13/20, 10:03 AM
#244

Till sist verkar det som om det inte räcker att stoppa ett nytänk enbart med motiveringen att "det är en SD-fråga". 

"I Botkyrka tog vård- och omsorgsnämnden nyligen beslutet att från den 1 juli införa ett språktest för nyanställning i äldreomsorgen, LSS-verksamheten och förskolan."---

"Kunskaper i andra språk än svenska är en tillgång i Botkyrka, som har en stor andel invånare som är utrikes födda. Men svenskan är ändå central, inte minst eftersom kraven på skriftlig dokumentation inom exempelvis äldreomsorgen har ökat på senare år. Tuva Lund (S) anser att tiden är mogen för ett språktest, och är självkritisk till hur kommunen agerat tidigare. – Man har inte lagt tillräckligt stort fokus på språket vid rekrytering. Jag tror ofta att man underskattar omsorgsyrket och inte ger det den komplexitet som det har."---

"Sverigedemokraterna är det parti som mest ihärdigt argumenterat för språktest för anställning inom äldreomsorgen. Partiet har motionerat om saken i ett stort antal kommuner – dock med mycket begränsad framgång. – Vi måste kunna prata om språkproblemen i äldreomsorgen. Att vara lösningsorienterad i den här frågan är livsviktigt för äldreomsorgens framtid. Då kan vi inte bara lämna det här och säga att det är en SD-fråga. Vi vill höja kompetensen och äldreomsorgens status. Det är jätteviktigt för dem som har språkbrister att få stöd, och alla behövs ju i äldreomsorgen. Det är en otrolig brist på arbetskraft, säger Kommunals utredare Mari Huupponen."

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/botkyrka-spraktestar-ny-personal-32485

Annons:
[Hayabusa]
5/14/20, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#245

En så kallat Sverigevän?

LBB
5/14/20, 10:16 AM
#246

#245  Det är det nog inte, för ordet "Sverigevän" har ju konstruerats av SD för att beskriva en SD sympatisör….

[Hayabusa]
5/14/20, 10:19 AM
#247

#246 Fundera lite på den…

LBB
5/14/20, 10:35 AM
#248

#247  Ja jo..från början var det väl ett begrepp som svenska emigranter använde om sig själva, främst då svenskamerikaner. Men sedan lade ju SD beslag på begreppet. Jag vet inte hur många tal som J Åkesson började med just - Kära Sverigevänner..Och med tanke på åhörarna så hade väl ordet partikamrater eller SD vänner varit lika passande. Alltså används ordet mest idag för att beskriva en grupp med vissa bestämda åsikter.  För du kan ju lika gärna vara kommunist, socialdemokrat eller nazist och vara vän av Sverige.  Du kan ju exempelvis vara vän av djurgården på en hockeymatch oavsett din politiska inställning  😉

[Hayabusa]
5/14/20, 10:47 AM
#249

Bilden i #245 är tragikomisk.  

  "Du kan ju exempelvis vara vän av djurgården på en hockeymatch oavsett din politiska inställning.". Å andra sidan du vara "vän av djurgården" men hata hockey…

LBB
5/14/20, 11:48 AM
#250

#245 att du anser den vara tragikomisk beror ju på den inställning du har till den politik han och hans parti står för.  Hans personliga prestation, från fattig arbetarbakgrund till statsminister, det är en icke föraktlig prestation.  Jag hade naturligtvis hellre sett en annan politisk ledning för Sverige, en ngt mer konservativ sådan.  Men för den skull tror jag varken han eller hans parti inte är vänner av Sverige i botten.  S har, om man ser lite historiskt oftast verkat för ett industriellt framgångsrikt Sverige, man har, när det kommit till kritan verkat för Sverige. Exempelvis med det NATO samarbete man hade under kalla kriget. Man har även som parti gjort betydliga insatser mot såväl kommunistiska som nationalsocialistiska grupperingar. Partiet har visat att man är realpolitisk. Man släpper sina ideal för att vinna nationella och politiska fördelar. Men visst finns det "muppar" i det partiet , liksom det finns i alla andra partier.

[Hayabusa]
5/14/20, 11:57 AM
#251

#250 Nej, det stämmer inte.

Annons:
LBB
5/14/20, 12:00 PM
#252

#251  Vad stämmer inte

Att du inte delar hans åsikter?

Att han gjort en respektabel klassresa

Att socialdemokraterna har bekämpat både nassar o kommunister?

Precisera gärna

[Hayabusa]
5/14/20, 12:03 PM
#253

#252 Anledning till att jag anser att bilden är tragikomisk.

LBB
5/14/20, 12:11 PM
#254

#253 så varför är bilden tragikomisk?  Den svenska flaggan är väl på sin plats eftersom han de facto är Sveriges högste folkvalda representant. En före detta svetsare som genom kurser och förtroendeuppdrag gjort en enorm klassresa..eller är det kanske avundsjuka

[Hayabusa]
5/14/20, 12:14 PM
#255

Ibland, som i detta fall, är det vettigt att inte lägga orden i mun på folk utan låta vara & en fundera lite och bilda sig en egen uppfattning.

LBB
5/14/20, 1:05 PM
#256

#255 Jag är inte ute efter att lägga ord i din mun..förmer att få dig till att förklara din ståndpunkt..Men kan man inte det, eller vill man inte det så….blir det hela ju lätt tragikomiskt 😉

[Hayabusa]
5/14/20, 1:26 PM
#257

#256 Nej, du lägger inte orden i min mun - precis som jag inte vill lägga orden i mun på de läsare av tråden som betraktar bilden (#245). Och där har du min ståndpunkt - att var & en bör fundera lite på bildens innehåll i en samtida kontext. Så, fundera du ett par varv till…vem vet, kanske ramlar polletten ner?

LBB
5/14/20, 1:33 PM
#258

#257 Så att man lägger orden i mun på andra, om man förklarar sin egen ståndpunkt? ,,,det är en tragikomisk åsikt. Att betrakta bilden i en samtida kontext är knappast tragikomiskt. Däremot om man ser till vad han sagt och gjort för 5, 10 år sedan.

Annons:
[Hayabusa]
5/14/20, 1:37 PM
#259

#258 Det är bra & nyttigt att utan påverkan bilda sig en egen uppfattning. Ett kognitivt perspektiv.

LBB
5/15/20, 10:03 AM
#260

#259  Hm, utan påverkan? Undrar hur bra och nyttiga beslut man kan fatta utan att ta in information.  Det du säger i #259 förutsätter ju att man kan allt, är bäst på allt och behöver därför inte konsultera andra. Låter som The Trump … Jag däremot vet att jag kan inte allt, är inte bäst på allt, söker därför saklig information innan varje beslut 😉 Det i sin tur påverkar naturligtvis mina åsikter och mina val..

[Hayabusa]
5/15/20, 11:00 AM
#261

#260 "Utan påverkan" är inte detsamma som att inte ta till sig information.  Vad det gäller #245 så är bilden informationen  envar, utan påverkan, bildar sig en uppfattning om. Kognitiv & perceptuell.

Draken
5/15/20, 11:52 AM
#262

Tragikomisk vet jag inte men jag om att minnas en elak galt vi hade på gården, då jag var barn,  när jag tittade på bilden 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
5/15/20, 12:02 PM
#263

#261  Om du tar med begreppet perceptuell, så betyder det ju att du tar intryck av influenser utifrån,,alltså låter dig påverkas 😎

LBB
5/15/20, 12:06 PM
#264

#262  Ja så kan det ju vara, men jag har en svag känsla av att det är andra orsaker som bidrar. Så som hans åsikter och hans politik.  För utseendet rår han ju inte för.

[Hayabusa]
5/15/20, 3:24 PM
#265

#263 Du blandar ihop begreppen, du tänker på manipulera. Perceptuell betyder att du blir varse vad du ser i bilden. 

Det är intressant att konstatera vad du LBB respektive Rovfisk läser ut av bilden.

Annons:
[Göstage]
5/15/20, 3:31 PM
#266

#1 Den där "parlamentariska krisen" är kanske inte så avlägsen nu…

[Hayabusa]
5/15/20, 3:45 PM
#267

#266 Nej, den rycker allt närmare. Fast ordet "kris" kommer att bytas ut mot något annat. Kanske "vägskäl"?

LBB
5/15/20, 4:43 PM
#268

#265  Manipulera…det är väl att lägga ens egna ord som andras tankar ?

Perceptuell betyder att hjärnan tar in information, processar denna för att sedan agera utifrån det. 

Utifrån den information jag fick "Det är bra & nyttigt att utan påverkan bilda sig en egen uppfattning."  Så undrar jag hur du bildar dig en uppfattning om saker och ting…utan att ta intryck dvs ta in information utifrån😎

[Hayabusa]
5/15/20, 5:08 PM
#269

#268 Vad det gäller #245 så är bilden informationen  envar, utan påverkan, bildar sig en uppfattning om. Du, LBB t ex, blir varse (perceptuell funktion) om vad du  ser i bilden och vad den föreställer. Och det sker utan att någon i förhand berättar för dig vad du förväntas se.

LBB
5/15/20, 5:55 PM
#270

#269  Det ändrar dock inte det faktum att du tar intryck (påverkas) av vad du ser…så konststycket att bilda sig en uppfattning av något överhuvudtaget, utan att ta in intryck kvarstår..ett mysterium😃

[Hayabusa]
5/15/20, 6:29 PM
#271

#270  Det finns en skiljelinje mellan att ta intryck vs att bli påverkad. Du fick se en bild och gav ett svar på vad du såg (#250). Det är det saken handlar om. "Utan påverkan", i denna diskussion oss emellan, handlar om att jag ville veta vad du såg utan att du blev påverkad av min hållning.  Se dig som en testperson som visar hur du hanterar information (i form av bild) och interagerar med omvärlden. 

Tack för medverkan.

LBB
5/15/20, 8:14 PM
#272

#270 När jag ser en bild, tar jag intryck dvs påverkas av bilden, till det kommer den information jag tagit intryck (påverkats ) av tidigare. Det kan röra sig om fotokomposition, bildkvalité, objektet självt och i vilket förhållande jag står till det. Alltså blir blir det hela en kedja av händelser och intryck/påverkan som leder fram till min åsikt om ex den bilden. Och du får förlåta mig, men jag är övertygad om att detta även gäller dig. Dina åsikter bygger på dina erfarenhet och de intryck/påverkan du utsatts för.

Annons:
[Göstage]
5/16/20, 6:25 AM
#273

Hade det funnits en admin på sajten gissar jag att denna utdragna dialog som fyllt tråden på slutet hade hänvisats till PM istället. Särskilt mycket med trådämnet att skaffa kan man  i alla fall inte påstå att den har och allmänintresset  är knappast någon kioskvältare. Tar mig friheten att tycka det som trådstartare.

[Göstage]
6/5/20, 8:32 AM
#274

#0 Rätt svarsalternativ på rubrikfrågan:  "under den här mandatperioden".

"Under coronakrisen har statsminister Stefan Löfven, till skillnad från tidigare, bjudit in SD-ledaren Jimmie Åkesson till de veckovisa mötena med partiledarna. Något som har inneburit ett skifte i synen på SD, enligt Moderaterna.

– Det här onormala i att just två partier ska hållas utanför alla samtal, det tramset pågick fram till den här krisen. Men om man sitter varje vecka och diskuterar ganska svåra saker för landet och Jimmie, Jonas, Stefan, Ebba och Nyamko pratar med varandra, då går det inte efteråt att komma tillbaka och låtsas som att nu ska två partier vara helt ute i kylan och inte få vara med längre, säger Ulf Kristersson."---

https://www.expressen.se/nyheter/qs/m-ledaren-slut-pa-tramset-om-sd/

[Göstage]
8/19/20, 8:14 AM
#275

Europaparlamentarikern Sara Skyttedal (KD) uppmärksammar på Aftonbladet debatt hur de partier som när det gäller svensk inrikespolitik med frenesi förklarar att allt tänkbart samarbete med SD är uteslutet inte har några samarbetsproblem med dem i EU. "Hycklandet måste få ett slut", skriver hon.

LBB
8/19/20, 10:01 AM
#276

Det har väl egentligen aldrig funnits en "blockad" mot SD. Vad som har funnits har varit ett kontraproduktivt avståndstagande och ett avstående från offentligt samarbete. Partiet har dock så vitt jag förstått hela tiden varit aktivt i de församlingar man har blivit invalda i. Att sedan olika partier har bildat oheliga allianser med ett enda syfte, att med demokratiska medel hålla SD borta från inflytande är en annan sak. Det är dessa partiers goda rätt. Att detta i slutändan sedan skadat dem själva mer än SD gör ju det hela rätt komiskt.

Morgondagens politiska karta kan komma att se helt annorlunda ut. Ett rött block bestående av S som tongivande och ett blått bestående av M, SD och KD. (om partierna blir en aning mer moderata i sina företrädares uttalanden)

Sedan har den mer eller mindre obestämda gruppen av V,C,FP och MP. Varav en del sitter på rätt osäkra mandat efter nästa val.

Det kan, om allt går väl betyda en kraftig omsvängning i nästa regerings politik, i jämförelse med dagens.

Vilket i sedan betyder att MP får det inflytande deras mandat egentligen medger

Så utgången av det valet blir av stort intresse…

[Hayabusa]
8/19/20, 10:05 AM
#277

#275 Det är, möjligen, lättare att "flyga under radarn" i EU-parlamentet.

LBB
8/19/20, 10:10 AM
#278

#277

Sedan är det väl så att de olika svenska partierna ingår i olika större politiska grupperingar inom EU. Och då följer man sin grupps vägval, även om det innebär att den ibland överensstämmer med den gruppen som SD tillhör. Så man röstar inte med SD eller samarbetar med SD, utan ens egen grupp samarbetar /röstar med den grupp SD tillhör.

[Hayabusa]
8/19/20, 10:13 AM
#279

#278 Det (som Skyttedal beskriver) är ett vägval som inte är särdeles konsekvent.

Annons:
kamera0710
8/19/20, 12:35 PM
#280

När det gäller frågan som är trådens rubrik skulle jag säga att blockaden har brutits efter senaste valet. Kanske har vi en regering bestående av M, KD och SD efter nästa val.

[Göstage]
8/19/20, 12:55 PM
#281

#280 Skulle tro att kohandeln kring Liberalerna snart inleds- vilket block kan  tänkas tillföra dem  taktikröster tillräckligt för att de skall hänga kvar i riksdagen? Socialdemokraterna måste kanske värna om Miljöpartiets fortlevnad i parlamentet i första hand.

[Hayabusa]
8/20/20, 10:13 AM
#282

#281 Säkert. Kampen om makten är ingen vänskapsmatch. Två anledningar till att Löfvéns regering inte spricker:

"• Klimatet: Isabella Lövin och Per Bolund är båda realpolitiker. De vill hellre påverka klimatet på riktigt i regeringen än bedriva plakatpolitik utanför.

• Makten: Miljöpartiets tongivande politiker har vant sig vid att sitta vid makten och de gillar det. Socialdemokraterna har det inristat i sin DNA att det är de som ska styra landet. Stefan Löfven avstod trots allt (tills vidare) från att köra över MP i migrationspolitiken. I höst kommer han att göra allt för att behålla makten."

Olle Lönnaeus, HD/Sydsvenskan

kamera0710
8/20/20, 11:39 AM
#283

Ytterligare en orsak till att regeringen inte spricker är att före detta alliansen är så splittrad. Vi får väl se vad som händer bland kluvna liberaler, Sabuni hör ju till den falang som var emot partiets vägval efter senaste valet.

[Hayabusa]
8/20/20, 11:46 AM
#284

#283 Vill nog påstå att fd Alliansen inte är splittrad utan helt enkelt inte existerar längre. Såväl C som L famlar efter någon form av linje och identitet.

[Göstage]
6/22/21, 7:17 AM
#285

"Ingen regering kommer att kunna tillträda utan att ta stöd av något av ytterkantspartierna. Det är en parlamentarisk verklighet", konstaterar Liberalernas Nyamko Sabuni, efter att det visat sig att Vänsterpartiet tröttnat på att agera stödhjul åt Löfvens regering.

Frågan är om ytterkantspartierna nöjer sig med att bara agera hjälpande hand även åt MP, L och KD, alla partier med mindre än hälften av ytterlighetspartiernas väljarstöd men med egna ambitioner att ingå i olika regeringskonstellationer?

Liberalernas partistyrelse har i dag fattat beslut om att man efter valet 2022 vill se en borgerlig regering där man själv ingår, erfar SVT.   Enligt uppgifterna kommer partiet att kunna samtala med alla övriga riksdagspartier, men utesluter att sitta i en regering tillsammans med Sverigedemokraterna.  
[Göstage]
6/22/21, 7:52 AM
#286

#285 När jag läser Mats Skogsjös krönika i Bulletin kommer jag angående Centern att tänka på fabeln med sens moral "den som gapar över mycket"…

"Orsaken kan till stor del sökas hos de “ytterkantspartier” – Lööfs benämning – som i och med januariavtalet skulle “krokas av” – för att återigen tala lööfska.

Denna överenskommelse innebär att Vänsterpartiet inte kommer att ha inflytande över den politiska inriktningen i Sverige under den kommande mandatperioden”, som det heter i upptakten till januariöverenskommelsen, även känt som 73-punktsprogrammet.

Att Sverigedemokraterna skulle stängas ute från allt inflytande var så självklart att det inte ens behövde fästas på papper.

Men aj, vad C och L bedrog sig.

V och SD krokades inte av. Snarare hakade de sig fast.

Att försöka totalt negligera två partier som tillsammans sitter på nästan en fjärdedel av samtliga riksdagsmandat visade sig så klart vara omöjligt. Särskilt som ett av dessa partier, V, var en del av det regeringsunderlag utan vilket Löfven aldrig kunnat tillträda."---

"Så kan det gå när moralisk renhet – att inte beblanda sig med vissa riksdagspartier – är viktigare än politikens innehåll.

För högst sannolikt hade Lööf och C haft bättre förhandlingsläge och framför allt betydligt mer lyhörda och lojala partners i en ny alliansregering. Även om denna regering vilat på stöd från de i Lööfs ögon så föraktliga Sverigedemokraterna.

Även ett samarbete på den kanten hade krävt kompromisser av C. Partiet hade med stor sannolikhet fått överge sin orealistiska hållning i invandringsfrågor. Men för ett parti som säger sig stå för ordning och reda i migrationspolitiken; som säger sig sky ytterligheter och söker lösningar i den breda mitten, borde det vara en överkomlig uppoffring."

Enligt Annie Lööf (C) väntade en liberal skördetid som tack för att partiet släppte fram Stefan Löfvens (S) rödgröna regering till makten. Men sanningen är att det ser rätt tomt ut i Centerns liberala lilla lada.
Annons:
[Jimmy.L]
6/22/21, 8:19 AM
#287

Annie har inget val än att inte låta Vänsterpartiet få igenom sina krav då flyr hennes väljare till M eller KD.

Vinnaren är SD hur det än går.

[Göstage]
9/20/21, 8:01 AM
#288

"Brunsmeta inte motståndarsidans åsikter. De kan vara dina egna om några år", skriver Peter Hjörne i en krönika på GP:s ledarsida om en aktuell u-sväng från Morgan Johansson, men också attacker från Löfven, Stenevi och Lööf.

"Anklagelser om fascism och rasism har plågat svensk offentlighet i decennier. Det är ett oskick och en skam att inte orka, kunna eller vilja argumentera i sak. Hätskheten i sociala medier har till en del anammats av det politiska etablissemanget, överdrivna beskyllningar och invektiv har letat sig in i riksdagsdebatterna trots att många partier tycks vara ense i sak.

När välmenande åsiktspoliser inte beskriver den verklighet människor upplever, av rädsla för att gynna främlingsfientliga krafter, när politiker tillskriver meningsmotståndare odemokratiska avsikter utan att kunna lösa samhällsproblemen, då är risken stor att människor tappar förtroende för politikens möjligheter. Det bidrar till polarisering, till förakt för andras åsikter och mytbildningar."

"Det vore dessutom hederligt, anständigt och skulle väcka respekt om de politiker och opinionsbildare som uppenbarligen ändrat åsikt i frågan om invandring och integration faktiskt erkände det, att de låtit verkligheten påverka kartan. Och kanske vore det både klokt och framsynt att inte smutskasta och skambelägga de åsikter man i dag inte delar. De kan vara ens egna i morgon – om man lyssnar och lär av meningsmotståndare och verkligheten."

  • Redigerat 9/20/21, 8:01 AM av [Göstage]
Upp till toppen
Annons: