Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 1433 ggr
[Göstage]
8/22/18, 5:09 PM

Grå varg i centertoppen?

Ännu en svensk toppolitiker som trivts i vargflocken…

"Centerpartiet utesluter med omedelbar verkan sin lokala toppkandidat på riksdagslistan i Göteborg, Mikail Yüksel.

Partisekreteraren Michael Arthursson uppger för TT att skälet är att Yüksel tidigare haft samröre med den turkiska högerextrema organisationen Grå vargarna.

Han har inte berättat om det för partiet, enligt partisekreteraren. Beslutet har tagits av partistyrelsen. Yüksel står som andra namn efter partiledaren Annie Lööf på den lokala riksdagslistan."

TT
Tidigare:

https://www.expressen.se/gt/goteborgspolitiker-anklagas-for-att-vara-erdogan-megafon/

https://uvell.se/2016/04/13/gra-vargarna-och-kaplan/

Även:

https://politik.ifokus.se/discussions/56976c728e0e741ae900124c-nar-kommer-terrorn-till-sverige#43

https://politik.ifokus.se/discussions/5915653ace12c462330013f0-folkets-hus-i-rinkeby-och-policyn

https://politik.ifokus.se/discussions/570b47518e0e743e510006ab-turks-tal-pa-sergelstorg#8

https://politik.ifokus.se/discussions/5717f8bbce12c42bf8000415-aven-lokalpolitiker-s-med-pa-gra-vargarnamiddag

Annons:
[[eskils_]]
8/22/18, 5:32 PM
#1

"I hjärtat av Rinkeby ligger Folkets hus. Den 1 april i år arrangerade föreningen Manas Kulturcenter ett event till minne av Alparslan Türkes, grundaren av det turkiska partiet MHP – ett ultranationalistiska turkiskt parti. Han grundade även partiets ungdomsorganisation Grå vargarna, som enligt flera Turkietkännare som Mitt i intervjuat är högerextrem och fascistisk.

Partiets grund är islamism och nationalism. De vill återinföra dödsstraff i Turkiet och erkänner inte minoriteter som kurder och armenier.

– Alparslan Türkes är en etablerad men kontroversiell person, därför kan det anses kontroversiellt att arrangera möten till hans minne. Grå vargarna och MHP förespråkar inte demokratiska värden, säger Helin Sahin, Turkietkännare vid Olof Palmes Internationella center.

Mitt i har tagit del av filmer från ­mötet. Ett 60-tal personer deltog i stora salen i Rinkeby där MHP:s flagga­ dekorerade scenen. Nationalistiska dikter lästes upp och en propagandafilm ­visades.

Nybildade turkiska Föreningen Manas Kulturcenter arrangerade evenemanget, och ordförande Yalcin Selek berättade under mötet att föreningen ska ägna sig åt politik i Sverige i stället för turkisk politik. Ett mål är att etablera sig i landets alla regioner och stötta sina ungdomar för att de ska kunna ta plats i Sveriges riksdag."

mitt i

(mina understrykningar)

#0 "Yüksel står som andra namn efter partiledaren Annie Lööf på den lokala riksdagslistan." Och hade väl stått där ännu, om Centerpartiet inte hade blivit avslöjat…  Centern vill alltså ha in islamister i Sveriges riksdag!! Vem farao vill rösta på dem?? 😮

[[eskils_]]
8/22/18, 5:53 PM
#2

#0 Ur TT-artikeln:

"– I går (tisdag) fick vi kännedom att han har en mycket starkare koppling till den högerextrema organisationen Grå vargarna än vad vi tidigare haft kännedom om, säger partisekreteraren Michael Arthursson till TT. (…)

Mikail Yüksel, är Göteborgscenterns vice ordförande och toppkandidat på riksdagslistan, han har valkampanjat i Turkiet i sommar tillsammans med andra svenska politiker som har turkiska rötter."

Så Centerpartiet visste om att mannen har en koppling till de fascistiska och islamistiska Grå vargarna, bara inte hur stark kopplingen är! Och honom satte de som andranamn på sin riksdagslista. Finns bara ett ord: SKANDAL! 😟

[Göstage]
8/22/18, 5:53 PM
#3

"– Det spelar ju ingen roll hur många beväpnade vakter vi har utanför riksdagen om partier som slarvar kan släppa in personer som inte har här att göra."

Centerpartiets gruppledare Anders W Jonsson september 2016 i samband med Putilovaffären.

Precis!

[[eskils_]]
8/22/18, 6:17 PM
#4

Ett uttalande av partisekreteraren Michael Arthursson (c) som inte fanns med i GT:s artikel i #0:

"Han säger att kandidaten för ungefär fem år sedan var med i förberedelsearbetet för att starta en sidogren till organisationen i Sverige och Skandinavien och han har också poserat på foton tillsammans med Grå vargarnas partiledare."

SVT

Härligt med organiserade fascist-islamist-fanatiska turkar här i Sverige, helst också i riksdagen, eller vad? 🤐

(=ironi)

[Göstage]
8/22/18, 6:33 PM
#5

Ur en-inte minst nu!-intressant artikel i Aftonbladet i december förra året: 

"35-årige Mikail Yüksels fall illustrerar svårigheter med att skapa inkluderande strukturer i partiet som Alsahlani talar om. Trots att han fick det högsta stödet i medlemsomröstningen ville den lokala nomineringskommittén i hans hemstad Göteborg inte sätta honom på riksdagslistan alls. Den platsen var reserverad för nuvarande riksdagsledamoten Rickard Nordin. Nomineringskommittén ansåg att Yüksel skulle stå på andra plats på kommunplats. Men han utmanade – och vann."---

"Men efter valet skrev Göteborgs-Posten med hänvisning till anonyma källor inom partiet att han ”kuppade” in sig på listan. – Ordet kupp syftar i regel på att göra någonting otillåtet. Jag har hela tiden varit tydlig med att jag vill satsa på riksdagslistan och vi har haft lika mycket tid på oss att mobilisera medlemmarna och jag har varit duktig på det. Det var ingen kupp, säger Mikail Yüksel. Enligt uppgifter inifrån partiet har hans lojalitet ifrågasatts i slutna grupper. Han som är född i Turkiet, vems sida står han på egentligen? Har han enbart värvat turkar och andra invandrare i syfte att komma in i riksdagen? – Jag har värvat medlemmar i tre år. 90 procent av dem lärde jag känna efter att jag blev medlem i partiet. De enda jag är lojal mot är partiet och väljarna."---

"2014 gav han sig in i politiken. Fokus på miljö och individen gjorde att valet föll på Centerpartiet. Efter det har det gått fort. Han startade en egen avdelning ”Centerturkarna” som sedan bytte namn till Centernära – det första namnet var för segregerande, tycker han själv. En stor del av de cirka hundra medlemmarna har sin bakgrund på Balkan och Mellanöstern. Han blev ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden, andra och sedan förste vice ordförande i partidistriktet. Och nu är han alltså partiets riksdagskandidat även om vissa tycker att han är för grön."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Mx8Vm/centern-samre-an-sd-pa-mangfald-var-mangfaldspolitik-ar-ett-skamt

[[eskils_]]
8/22/18, 9:26 PM
#6

#5 "Enligt uppgifter inifrån partiet har hans lojalitet ifrågasatts i slutna grupper. Han som är född i Turkiet, vems sida står han på egentligen? Har han enbart värvat turkar och andra invandrare i syfte att komma in i riksdagen?"

Det kan man fråga sig.

Man kan också undra varför  en svensk riksdagskandidat gör en valkampanj i Turkiet sommaren före ett svenskt val. Var syftet att nå semestrande svenska väljare på turkiska turistorter? Är det ekonomiskt försvarbart, för man kan väl anta att svenska skattebetalare stod för notan? Gör alla partier så, och åker man till alla större turistorter, t ex London, Mallorca och Grekland?

Annons:
[Göstage]
8/22/18, 9:29 PM
#7

Har inte lyckats hitta ett ord i Aftonbladet om den uppseendeväckande nyheten att Centern stryker sitt andra namn efter Lööf på sin västsvenska valsedel. De brukar ju annars inte missa händelser i Allianspartierna, allra minst nu i valtider.

[Göstage]
8/22/18, 11:45 PM
#8

"…vad beträffar Mikail Yüksel, så kan han trots uteslutningen fortfarande ta sig till riksdagen. Valsedlarna är ju tryckta sedan länge. Så den här historien lär följa partiet fram till valdagen. Minst."

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/en-högst-ovälkommen-förtroendekris-1.7824045

Och Mikail Yüksel själv tänker bilda ett eget parti, vilket innebär att han kan sitta i Riksdagen som Centerpartist,  men driva det egna partiets frågor.

"– Jag kommer fokusera mycket på islamofobi, främlingsfientlighet, och all sorts extremism, det är mina kärnfrågor. Jag kommer såklart inte att driva hundra procent centerpolitik, jag kommer ha avvikande åsikter beroende på vad frågan handlar om. Men i stort sett kommer min politik likna deras, eftersom jag håller med om de flesta delarna."

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/yüksel-känner-mig-otroligt-besviken-1.7827207

Yüksel säger sig mer eller mindre ha slutat med turkisk politik ("Ju mer jag har engagerat mig i Centerpartiet, desto mer har jag slutat med turkisk politik och etniska konflikter").  Ändå var han i Turkiet och bedrev valkampanj inför svenska valet.

[Göstage]
8/23/18, 11:44 AM
#9

Yüksel sägs ju ha kuppat sig in på valsedeln med hjälp av sympatisörer, och uppenbarligen hoppas han på liknande uppbackning i Riksdagsvalet, samtidigt som Centerpartiet försöker blockera den möjligheten.

"Centerpartiets toppnamn i Göteborg, Mikail Yüksel, blev igår utesluten ur partiet."---

Nu uppmanar han väljare att förtidsrösta och att kryssa i hans namn på valsedeln. Han skriver att han enligt vallagen kan bli vald om han inte själv återkallar kandidaturen. Centerpartiet undersöker nu möjligheten att trycka nya valsedlar." 

Källa.

[[eskils_]]
8/23/18, 11:47 AM
#10

#9 "Centerpartiet undersöker nu möjligheten att trycka nya valsedlar." 

Vilken cirkus!! Om de hade haft lite verklighetsförankring och sunt förnuft så hade det aldrig behövt hända. Nu får de skylla sig själva. Bra att det avslöjades före valet i alla fall och inte strax efter.

[[eskils_]]
8/24/18, 7:05 PM
#12

#11 Glad nyhet, framför allt för (c).

Han får väl bilda ett eget parti då, för någon lojalitet till (c) tycks han inte känna.

[[eskils_]]
8/30/18, 5:39 PM
#13

Nu har även Länsstyrelsen satt ner foten. 

"Mikail Yüksel, som tidigare var toppkandidat för Centerpartiet i Göteborg, uteslöts ur partiet i förra veckan när det framkom att han har kopplingar till den turkiska högerextrema organisationen Grå Vargarna.

Yüksel har vägrat dra tillbaka sin riksdagskandidatur och satsade istället på att bli invald via personkryss, något han gick ut med på sin Facebook-sida.

”Det här en en kamp om värderingar! En kamp för alla som blir utsatta för diskriminering pga sin bakgrund! Jag uppmanar därför er alla att stötta mig med detta. Börja rösta snarast! Hittar ni inte sedlar med mitt namn så kan ni kontakta mig” skriver politikern.

Partiet får bestämma

Centerpartiet å sin sida vill inte ha Yüksels namn på sina listor, och begärde Länsstyrelsens godkännande om att dra tillbaka Yüksels kandidatur till riksdagen. Under torsdagen kom beskedet att Länsstyrelsen godkänner partiets begäran."

Han tänker, föga förvånande, slösa ännu mer skattepengar genom att överklaga beslutet till Valprövningsnämnden…

Annons:
[Göstage]
9/22/18, 7:01 PM
#14

En röd varg - eller ljuger bilderna, vilket pressekreteraren tycks hävda?

"Riksdagsledamoten Sultan Kayhan, S, deltog i somras på middag i Rinkeby med en företrädare för ultranationalistiska Grå vargarna. 

På ett tv-inslag från turkiska Kulu syns hon med en C-kandidat – som uteslutits för samröre med Grå vargarna – kampanja på en plats där väljarna ska vara själva och ta valsedlarna. Där är propaganda förbjudet enligt svensk lag. Kayhans pressekreterare förnekar det som syns på tv-bilderna. "Svaren på samtliga tre frågor är nej", skriver Martin Rynoson, S."---

http://www.expressen.se/nyheter/s-ledamoten-avslojas-av-tv-bilderna-fran-turkiet/

[Göstage]
2/11/22, 7:44 AM
#15

#6 Inget nytt under solen- även i år verkar Yüksels valkampanj ha sin början i Turkiet, med skillnad att han nu är ledare för partiet Nyans.

Desinformationskampanjen som de senaste månaderna riktats mot Sverige och främst arabisktalande svenskar ökar nu i styrka efter att den regimkontrollerade kanalen TRT World nu aktivt sprider den vi...
[Göstage]
2/11/22, 10:42 PM
#16

Avliden centerpartists konspirationsteorier används i desinformation om Sverige.

2010 kraschade hans riksdagskampanj efter att SVT avslöjat att han drev en hemsida med konspirationsteorier. Ove Svidén avled 2020, men nu används hans påståenden i den pågående kampanjen mot den svenska socialtjänsten – där han presenteras som en framstående svensk expert.
[Göstage]
2/16/22, 7:48 AM
#17

#15 Johan Westerholm fortsätter granskningen av hur Turkiets regim blir en faktor i den svenska valrörelsen och hur den riskerar öka sitt inflytande på vårt samhälle.

Allt fler menar att Partiet Nyans måste granskas inför den kommande valrörelsen. Och allt fler gör det. Partiet Nyans är det parti som kanske är tydligast med att löpa andra länders ärenden, i dett...
[Göstage]
2/25/22, 8:27 AM
#18

#17 Johan Westerholm på Ledarsidorna fortsätter granskningen av trådarna mellan Turkiet och ett svenskt parti med riksdagsambitioner.

"Det svenska samhället är det under attack. En attack mot medier och myndigheters trovärdighet som även om den är uppenbar skapar osäkerhet. En attack från inte bara Ryssland utan även såväl Turkiet som Qatar som under lång tid har byggt upp svenska hubbar och ”proxys” för att öka trovärdigheten i information som annars uppenbart är falsk.

Allt i syfte att destabilisera och polarisera det svenska samhället inför valet 2022."

Det svenska samhället är det under attack. En attack mot mediers och myndigheters trovärdighet som även om den är uppenbar skapar osäkerhet. En attack från inte bara Ryssland utan även såväl Turkie...
Upp till toppen
Annons: