Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 678 ggr
Vanja
2018-08-24 08:32

Lättare att vara mamma än att vara pappa?

https://www.metro.se/artikel/debatt-pappor-får-för-mycket-credd

Jag börjar bli så trött på att se allt detta tjafs överallt. För inte alls speciellt många år sedan var det en massa tjafs om att männen minsann var tvungna att börja vara pappalediga och ta lika mycket ansvar för familjen och barnen som kvinnorna redan gjorde. De ska alltså bryta normen och göra saker som de i generationer inte har gjort, och när de väl gör det så kommer det puckon som denna debattör och menar att de inte ska ha credd för det. 
Självklart ska han ha credd för det, han bryter normen. Till normen inte finns längre så ska de ha credd!

När man är mamma däremot så kan man inte göra fel, då kan man bli hyllad för att man fortsätter att arbeta och låter mannen vara pappaledig och ingen ifrågasätter när man ska vara mammaledig.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
OlgaMaria
2018-08-24 08:41
#1

Debattören är en man.

Ptja… tycker det så oerhört ofta är meningslösa vinklar i såna här debattartiklar. De måste spotta ur sig något tyckande och få ihop en artikel och så blir det ganska meningslöst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Carmarino
2018-08-24 08:42
#2

Denna debattör är en 23-årig man. Det framgår inte om han är gift eller ej, vare sig med en man eller en kvinna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vanja
2018-08-24 08:47
#3

#1 #2  My bad!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Pyttelite
2018-08-24 08:58
#4

Märkligt debatt ni för. Borde ni inte tycka att det är ett positivt friskhetstecken att man tycker att det är självklart att båda föräldrarna tar hand om och ansvarar aktivt för sina barn och att det är naturligts att ta ut föräldraledigheten oavsett kön. Skulle det vara något dåligt tecken att skribenten är ung och man - om det nu är så? Ni värderar alltid artiklar efter skribentens kön och ålder?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vanja
2018-08-24 09:05
#5

#4 Nej, i #0 så utgick jag ifrån att debattören var en kvinna därför har # och #2 rättat mig att det är en man. Så det spelar egentligen inte roll mer än att jag måste se dabattören ifrån en annan synvinkel.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Carmarino
2018-08-24 09:37
#6

Personligen tycker jag att det är konstigt att det fortfarande, 2018, kallas för "hjälpa till" eller "vara barnvakt" när en man gör hushållssysslor eller tar hand om sina egna barn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
2018-08-24 10:36
#7

#6 Gör det verkligen det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-08-24 10:39
#8

#7 Ja, det är förvånande ofta det händer. Dessutom är det oftast kvinnan som säger att hennes partner "hjälper till" när han gör hushållsarbete och "är barnvakt" när hon ska göra något utanför hemmet (möte, träna, etc.).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-08-24 10:41
#9

#8 OK, i mina "kretsar" har jag då aldrig hört det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-08-24 10:44
#10

#9 Så bra. Då går det åt rätt håll åtminstone. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
2018-08-24 10:52
#11

Carmarino, så bra att du tog upp det. Min man är med i GÅS-projektet. Gott Åldrande i Skåne och som anhörig fick jag fylla i ett formulär. Jag protesterade mot just sådana påståenden eftersom det inte är att hjälpa till när man delar på arbetet i ett hushåll. Med ålder och sjukdom kan uppdelningen bli annorlunda än den var när båda var unga och friska.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
2018-08-24 11:06
#12

#11 Ja, var och en får självklart göra jobbet efter sin förmåga, men att kalla det för att hjälpa till anser jag vara fel. Det antyder att det är kvinnan som har huvudansvaret för hem och barn.

Jo, jag vet att män oftast tar hand om bilreparationer och annat liknande, men det är för det mesta inget som görs dagligen. Sedan finns det inget som säger att inte kvinnor också kan göra det. Har själv bytt däck på bilen när jag fick punktering. Att jag sedan inte tycker det är särskilt kul är en annan sak, men jag kunde göra det helt på egen hand åtminstone.

Många gånger tror jag tyvärr att vi kvinnor själv är orsaken, för vi tycker ofta att vi gör jobbet snabbare och bättre själv. Men om aldrig männen får en chans att lära sig så blir de inte heller bra på det.

Den yngre generationen verkar tack och lov tycka att det är självklart att bägge tar hand om barnen och gör sin del i hushållet, så förhoppningsvis slipper vi snart dessa kommentarer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2018-08-24 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Den där bilden är ifrån finska "Försäkringskassan" när jag ansökte om hemvårdsstöd(en sorts ledighet med barn) å min mans vägnar via hans sida. Det antas direkt att maken ska jobba så dom har inte ens ändrat till make/maka… Det är alltså mina inkomster som efterfrågas. Så Jo, debatten behövs ännu. :P

Annons:
Carmarino
2018-08-24 11:47
#14

Ett litet steg på vägen är att de åtminstone har skrivit "han/hon" i punkten om företagarinkomster. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2018-08-24 11:53
#15

#14 ja, man får ju vara glad för det lilla liksom. Men nog antas det väldigt ofta att jag ska sköta allt, vara hemma, gå på möten, fylla i papper osv gällande barnen bara för att jag är mamma. Som om deras pappa är inkompetent…

Carmarino
2018-08-24 11:55
#16

#15 Ja, det är ju faktiskt lite av en idiotförklaring av männen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2018-08-24 12:03
#17

#16 Jo men läser man på flera "mamma"forum så är det också mammors fel. Många mammor verket inte vilja släppa in pappan i barnens vardag och hur ska pappor då lära sig? En mamma skrev att hon kommer vara hemma hela föräldraledigheten för små barn kan man inte lämna med pappan…

Carmarino
2018-08-24 12:06
#18

#17 Ja, det var lite av det jag skrev om i #12. Som kvinna kan man inte förvänta sig att mannen tar sin del av ansvaret om han aldrig ges tillfälle att göra det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2018-08-24 12:12
#19

#18 förlåt, läste slarvigt och missade det. :)

Upp till toppen
Annons: