Annons:
Etikettlivskvalitet
Läst 947 ggr
Vanja
2018-08-30 10:37

Extra semestervecka, men bara om du har barn.

https://www.expressen.se/ledare/skamlost-semesterflask-ska-radda-stefan-lofven/

Jag hatar sånt här fjäsk. 
Föräldrar vet förhoppningsvis vad det innebär att skaffa barn och då får de snällt anpassa sig, samhället ska inte behöva anpassa sig efter dom. Blir de stressigt på lov och studiedagar, So what? Det var ditt eget val att skaffa en unge!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Gronstedt
2018-08-30 10:50
#1

Nåja, nu handlar det ju inte om en "extra semestervecka", utan om att de ska bli lättare för föräldrar att ta ledigt de dagar  om året skola/förskola/fritids har stängt. För vissa föräldrar, i synnerhet ensamstående och sådana som jobbar i yrken där det är omöjligt att flexa eller jobba hemifrån, är det ett otroligt krångel när det händer.

Detta är väl snarast avsett att utjämna knölighetsgraden mellan dem och de föräldrar som är två, har gott om vänner och släktingar som kan hjälpa till, kan flexa eller jobba hemifrån. Ett av de få utspel i denna valrörelse som faktisk verkar som "utjämningspolitik" av gammal hederlig SAP-modell.

Och "föräldrar" utgör en väldigt stor del av samhället, så naturligtvis anpassar sig "samhället" efter dem - allt annat vore både odemokratiskt och orimligt.

Åsa S
2018-08-30 11:23
#2

Det finns redan en massa föräldradagar, det finns nog inget annat land som ger föräldrar så mycket tid med sina barn och hjälp för att få ihop livspusslet. Finns många andra grupper som skulle behöva kunna ta ut lite dagar för att ex. hjälpa sina åldrande föräldrar som kanske inte får så mycket stöd av samhället. Det finns många fler som inte är småbarnsföräldrar i detta landet (medelålders, pensionärer m fl)och de har rätt få del av lite extra stöd de med samhället ska inte bara anpassas efter småbarnsföräldrar och vem har sagt att det bara är människor med barn som ska kunna vara lediga på lov och få hjälp av staten att kunna ta ledigt kan ju finnas andra som vill fira påsk och liknande ex. väldigt troende människor de är ju inte mindre värda än föräldrar med unga barn.

JonasDuregard
2018-08-30 11:34
#3

#0 Det är väl främst två resonemang bakom skulle jag tro:

1. Samhället "anpassar sig" redan till massor av saker människor är intresserade av, allt från sportutövning till bilkörning. Service till folk som bor på landsbygden (trots att de själva valt att bo där istället för i städer). Hundratals andra intressen och livsval som delvis bekostas av samhället. Att skaffa barn är bara ytterligare en punkt på listan av saker som samhället anpassar sig till. 

2. Att människor skaffar barn betraktas som långsiktigt gynnsamt för samhället.

[Hayabusa]
2018-08-30 12:08
#4

För S handlar det främst, enligt min mening, om att vinna röster. Huruvida de kan genomföra detta löfte är en annan sak. Sedan bör man vara medveten om att varje reform/förändring påverkar andra område. Svart/vitt är det sällan eller aldrig. Löfvén kommentar att ”så folk orkar jobba mer” känns minst sagt motsägelsefull.

[[eskils_]]
2018-08-30 12:50
#5

Visst är det valfläsk, och otroligt kostsamt för samhället om det skulle genomföras.

Ur artikeln i #0:

"Kostnaden uppskattas till 5,4 miljarder kronor per år. Och detta med motiveringen att föräldrar måste kunna ta hand om sina 16-åringar (!) när fritids är stängt."

Från vilken annan del av välfärden ska de 5,4 miljarderna tas? Åldringsvården, sjukvården och järnvägsunderhållet kanske - bara för att sossarna ska få fler röster och kunna klamra sig fast vid makten.

Min röst kan de se sig om i månen efter.

[Hayabusa]
2018-08-30 15:59
#6

#5 Som sagt - det finns för- & nackdelar med allt. Politik handlar om prioriteringar och även om det är ett välment förslag så finns det en baksida att ta hänsyn till.

"5,4 miljarder kronor per år beräknar Socialdemokraterna kostnaden till. Men notan blir högre för landets ekonomi, påpekar ekonomer. Om alla berörda tar ut sina dagar ger det väsenligt färre arbetade timmar per år.

"Det innebär statiskt sett ungefär 1 procent av BNP, eller 50 miljarder kronor", säger Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson till TT.

Ekonomiprofessorn Lars Calmfors konstaterar i sin tur att förslaget lär sänka statens inkomster.

Socialdemokraternas förslag bör ses för vad det är: ett skamlöst försök att flirta med en stor väljargrupp. Familjeveckan väntas beröra cirka 900 000 familjer. Men i förlängningen är det feta valfläsket inte gratis för någon."

https://www.hd.se/2018-08-29/s-feta-valflask-ar-inte-gratis-for-nagon

Annons:
Caeli
2018-08-30 20:48
#7

Håller helt med #0 och #2! Att ge extra ledighet till föräldrar under de mest attraktiva tidpunkterna på året - sommaren och runt storhelgerna - är ju ingenting annat än ogenomtänkt valfläsk! För vem ska gå in och vikariera när alla dessa föräldrar ska vara lediga? Redan idag får tex vården och omsorgen inte ihop sina semesterscheman utan skriker efter personal! Hoppas att ingen väljare går på detta för den kommer att bli grymt besviken…

gruvel
2018-09-03 16:16
#8

#6  Desperat  valfläsk av S, liksom det kuvert som pensionärer just nu får i brevlådan där Löfven lovar ett flertal fina saker om garantipension, bostadstillägg, pensionärsskatten, reformering av pensionssystemet.  S måste troligen regera - om de får det - samman med ett eller två andra partier, inte säkert dessa har samsyn om ekonomins bärkraft. Man får intrycket statskassakistans djup mirakulöst anpassas till S vallöften (det har  hänt en del annat i sommar som lär kosta: torkan, bränderna,  böndernas situation efteråt, släckningsarbetet, vårdsektorns  behov…, senare kommer troligen kännbart höjd EU-avgift).  Man får stöd i Calmfors m.fl.  bedömning av läget.  För S är makten viktigast, sedan kan de  skylla på något om inte alla kostsamma åtaganden går att genomföra snart.  - Frågan uppstår också varför det inte tidigare under mandatperioden varit akut intressant vilja genomföra några av löftena.  Studieartad valfläsktaktik.

[Thiah]
2018-09-03 17:29
#9

Svenska föräldrar har det jäkla bra redan och sånt här irriterar mig. Jag är väldigt avis på alla svenska mammor som kan vabba massor, ha föräldradagar i flera år (som dom kan ta ut på jul och sommar , toppen ju!)mm mm… Jag bor bara på andra sidan pölen men borde nästan flyttat hem för att få ungarna.

Tjeja
2018-09-04 00:28
#10

Jag som inte har barn gillar inte alls förslaget!

Jag är redan tvungen att jobba varenda jävla jul, nyår och midsommar för att "föräldrar" får ledigt per automatik när de vill ha föräldraledigt etc.

Jag vill inte tvingas till att aldrig få ledigt ens på sommaren och tvingas förlägga all min ledighet när min partner inte kan få ledigt istället.  jag och min partner har varit tillsammans över 10 år, under hela den tiden har vi inte lyckats få mer än 2 veckors gemensam semester än. Och då var dessa veckor under sommaren men ej någon gång någon högtid! Jag har inte varit ledig en hel jul under hela mitt arbetsliv och jag är över 40 år. 

NEJ till mer rätt till ledighet för föräldrar! 

DÄREMOT önskar jag att jag och min partner som inte lyckats få barn skulle kunna få motsvarande ledighet för något som är motsvarande lika viktigt för oss istället. Som till exempel ledighet för vård av sjuka husdjur så som  hund eller katt när de är sjuka. Vilket de är betydligt mer sällan än något normalt barn! Av mina två senaste katter har en varit akut sjuk och opererats och behövt några dagars tillsyn på deras sammanlagda 14+18 år.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2018-09-05 21:43
#11

Det dyker upp märkliga ting i brevlådan…info om att skola & fritids är stängt i morgon och att det dykt upp löss bland eleverna. Eller..? Kanske inte fake news men nog så förvillande:

https://www.hd.se/2018-09-05/nej-skolorna-i-skane-ar-inte-stangda-pa-fredag

Upp till toppen
Annons: