Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 1918 ggr
[Jimmy.L]
2018-09-10 09:54

Det svenska valsystemet "chockerar"

Den danska politikern Michael Aastrup Jensen riktar hård kritik mot det svenska valsystemet. Han kommer ta upp frågan på nästa möte i Europarådet säger han. – Under alla valobservationer jag har varit på har jag aldrig sett ett val så odemokratiskt som det svenska, säger han. – Det är långt ifrån europeisk standard.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/karvyB/det-svenska-valsystemet-chockerar-dansk-politiker

Märkligt att det får så lite utrymme i svensk media?

Annons:
ThatPie
2018-09-10 10:10
#1

Så jag arbetade som röstmottagare och just på grund utav att valmyndigheten fått ”skäll” om detta tidigare år, så hade placeringen av valsedlarna ändrats i år. De skulle stå så att det bara är personen som väljer som kan se dem framifrån och det skulle bar vara en person i taget som fick plocka sedlarna. De jobbar även på att göra det lag att valsedlarna ska stå bakom en skärm av något slag, för att valet ska bli ännu mer anonymt. Jag vet dock att det var en del distrikt som inte följde valnämndens direktiv kring valsedlarna detta år, de ända det kan skyllas på är ordförande och röstmottagare i det distriktet. För de gjorde fel. Men ja jag skulle också vilja att media tog upp detta för att öka chansen att alla får det lika på sin val dag.

Draken
2018-09-10 10:12
#2

Är det någon som är förvånad ?

Inte jag i varje fall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
2018-09-10 10:17
#3

Personligen tycker jag att det var aningen förvillande & rörigt bland valsedlarna. När jag röstade (förtid) så var jag den enda (röstande) i lokalen så inget problem, men för förstagångsväljare kunde det nog upplevas som krångligt.

ThatPie
2018-09-10 10:21
#4

#3 det håller även jag med om! ”Lådorna” i kartong vi fick var väldigt otympliga och var väldigt svårt att se vilket parti som var var, även för oss som ställt dit dem. Man kunde även inte har en allt för stor bunt i facken, för då såg man inte vilket parti som var över.

[Hayabusa]
2018-09-10 10:26
#5

#4 Fick en känsla av "Old School" …som att det moderna digitaliserade slungades bakåt i tiden. Högstadiets skoldans, typ 😉

Draken
2018-09-10 10:32
#6

#1 De direktiven följdes inte i våran vallokal i varje fall. Där stog lådorna med valsedlar mitt i rummet. Nu förtidsröstade jag, så jag var väl nästan ensam röstare i lokalen just då så det gick ju bra, men jag tycker synd om de som var där på valdagen, om de nu inte hade ändrat innan dess, det kan jag inte svara på, för då var jag inte där.

Hoppas det blir ändring till nästa val.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
kamera0710
2018-09-10 11:30
#7

Vad jag läst mig till kommer det väl att åtgärdas till nästa val med bättre valhemlighet. Eller?

Draken
2018-09-10 11:43
#9

#7 Jag har inte hittat något om just det, jag utgick ifrån det som skrevs i #1.

Men det kan mycket väl vara så att det står någonstans att det skall ändras till nästa val.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2018-09-10 11:58
#10

Så här såg det ut där jag röstade. När jag påpekade att röstsedlarna skulle stå skyddade från insyn så fick jag svaret "det har vi inte fått någon information om".

Förslaget om ändring har tydligen inte gått igenom än, så det var förmodligen inte obligatoriskt utan bara en rekommendation.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-10 12:11
#11

Lagrådet reserverar sig tydligen . Utdrag från deras yttrande:

"I remissen föreslås att lagen ska träda i kraft den 1 januari 2019 men tillämpas första gången inför och vid valet till Europaparlamentet 2019."---

"Enligt remissen ska dagen för 2019 års Europaparlamentsval vara styrande för frågan om gamla eller nya regler ska tillämpas, även i fråga om ett val till riksdagen och landstings- och kommunfullmäktige. Övergångsregeln medför att vid ett omval till 2018 års ordinarie riksdagsval kan olika regler för personröstning och rösträkning bli tillämpliga beroende på om omvalet hålls före eller efter 2019 års Europarlamentsval, ett förhållande som kan påverka utfallet vid omvalet.    I praktiken lär visserligen ett omval till 2018 års ordinarie val knappast hållas så sent som vid eller efter 2019 års Europaparlamentsval, om man bortser från risken att även ett omval skulle behöva göras om."

https://www.lagradet.se/yttranden/Starkt%20skydd%20for%20valhemligheten.pdf

Verkar alltså som att lagrådet anser att ett omval eller eventuellt andra omval  från årets riksdagsval  vid eller efter EU-valet i maj nästa år sätter käppar i hjulet för att den nya lagen införs innan dess.

Nu har det ju visat sig att regeringen inte har några betänkligheter inför att köra över lagrådet titt som tätt. Blir det så även nu?

Draken
2018-09-10 12:30
#12

#10 Hos oss hade de placerat valsedlarna mitt i lokalen, jag tog ju ingen bild på det. men skall kolla om maken gjorde det, han brukar ta bilder lite varstanns.

#11 tack för förklaringen, nu är jag också med.

Man kan ju tycka att det ligger i partiernas intresse också, att dessa lagar följs, även om det i dagsläget bara är en rekomendasion…..eller är jag helt ute och cyklar nu ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emo
2018-09-10 12:46
#13

Eftersom vi brukar få hem de valsedlar jag behöver, har jag dem med mig. Förr om åren har jag plockat med mig en av varje av de framställda för att kunna se vilka personer det är som ställer upp på de olika listorna. 
Baksidorna är ju så bra till inköpslistor senare. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Göstage]
2018-09-10 12:50
#14

#13 Jag har inte fått hem en enda valsedel i år, och bara ett fåtal politiska budskap därutöver (och inte mig emot!). Kanske har brevbäraren gjort det kloka valet att klassa det som reklam, vilken jag tackat nej till med en lapp på brevlådan?

Draken
2018-09-10 14:30
#15

Jag fick heller inte hem några valsedlar. Men de jag ville ha fanns på plats :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2018-09-10 14:37
#16

Fick hem valsedlar från två eller tre partier, men de var inte från något av de partier jag kunde tänka mig att rösta på, så jag var hänvisad till röstsedlarna i lokalen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-10 23:08
#17

Ett mandat som rätteligen skulle ha tillfallit SD gick till C i valkvällens räkning, på grund av att ett röstkuvert skickades till landstingsvalet i stället för till riksdagsvalet. Felet har nu rättats till. Har det skett andra missar i rapporteringen?

"– Som förvaltningsforskare undrar jag vad Valmyndigheten håller på med. Valsajten kraschar, avtalet med Postnord funkar inte — det är häpnadsväckande saker. Det kanske är dags att granska även denna myndighet, säger Marja Lemne, statsvetare och lektor vid Södertörns högskola, till TT.

- Jag har följt val i 50 år, men nu börjar jag undra. Det kanske är dags att tillsätta en parlamentarisk utredning, där samtliga partier deltar, och se över valrutinerna och vad som kan blir bättre, säger hon."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ny-mandatstallning-efter-miss-144-142/

kamera0710
2018-09-11 05:19
#18

#14 I Södertälje verkar det ha varit partiernas eget folk som delat ut reklam/information. Jag har fått en hel del, trots anslaget "ingen reklam tack".

[Göstage]
2018-09-11 08:12
#19

#17 Med lite perspektiv kan man fråga sig om det verkligen skall behövas någon "parlamentarisk utredning" som väl ändå bara komma fram till att man borde ha bättre ordning och reda? Någon på valmyndigheten lär knappast ställas till svars för fel som begåtts över "hela fältet".

https://www.nyteknik.se/digitalisering/valmyndighetens-sajt-kraschade-vet-inte-vad-som-orsakade-problemen-6929576

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2w7rE/valarbetaren-bakom-rostmissen-kanns-sa-jadra-olustigt

https://www.svt.se/nyheter/val2018/fortidsroster-forsenade-postnord-varit-sa-manga

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1ARab/sds-pall-med-225-kilo-kampanjmaterial-borta-med-postnord

Draken
2018-09-11 10:17
#20

Är det egentligen nån som är förvånad över nånting av allt detta ?

Hela valrörelsen har i stort sett rört sig på sandlådenivå, debatterna har i stort sett gått ut på att man skall skrika högst för att höras mest.

Valet har inte handlat om vad som är bra för Sverige, utan stora delar av valet har handlat om att partierna skall smutskasta varandra, fokusera på vilka partier man konsekvent skall vägra samarbeta med etc.,etc.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Tjeja
2018-09-16 00:03
#21

Sandlåda med valorganisation från 70-talet! Fast med en befolkning som har helt andra preferenser idag än då…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-10-08 19:13
#22

"SVT Stockholm har tidigare avslöjat att rösträknare på länsstyrelsen skickades hem sedan man upptäckt väldigt mycket fel i deras registrering av röster och personkryss. När vi frågar om vilka felregistreringar som egentligen gjordes av räknarna som skickades hem, får vi olika svar. En räknare vi pratar med säger att det ska ha lagts till kryss på valsedlar, en annan att kryss-summan för partier i registreringen fördelats slumpmässigt på olika kandidater. Enhetschefen säger att ingen särskild politisk favorisering kunnat misstänkas."---

"Och vår granskning visar dessutom att det helt saknas dokumentation över vilka fel som räknare gjort, eftersom Länsstyrelsen inte protokollför sina egna omräkningar. Man suddar helt enkelt bara de felaktiga siffrorna i blyerts. När vi begär ut avvikelserapport om rösträknarna som fick sluta och felregistreringarna de gjort, får vi ett nästan tomt papper, med en liten bristfällig anteckning."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fel-eller-fusk-i-rostrakning-svart-att-utreda-lansstyrelsen-har-inte-dokumentation

Verkar inte direkt förtroendeingivande.🤔

JonasDuregard
2018-10-09 00:42
#23

Problemet med att förvara valsedlarna avsides är väl att det är lättare att sabotera genom att avlägsna valsedlar, eller ännu värre byta ut valsedlar mot snarlika men ogiltiga.

Upp till toppen
Annons: