Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 1225 ggr
[Göstage]
2018-09-10 11:55

Skall SD fälla en S-ledd regering?

"Om samtliga alliansledare håller fast vid sitt hot om att fälla honom (Löfven) i statsministeromröstningen, så avgör SD hans öde. Om också Jimmie Åkessons parti röstar nej till honom i den omröstningen, så förlorar han i varje fall tills vidare regeringsmakten", skriver K-G Bergström i Expressen.

Det är ingen hemlighet att Löfven och regeringspartierna (inklusive Vänstern) har haft SD som något av huvudmotståndare i valet. Tycker du att SD skall fälla en regeringsbildning där S ingår om de kommer i den situationen?

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-10 12:13
#1

Fäll regeringen.

Draken
2018-09-10 12:21
#2

#1 👏  👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[[eskils_]]
2018-09-10 12:22
#3

Regeringen måste fällas, bl a av de här orsakerna:

https://politik.ifokus.se/discussions/5b90d19d8e0e7414be000029-regeringen-lofvens-52-samsta-ogonblick?discussions-4

Annars kommer halva befolkningen att resa sig och lämna landet, el dyl…..  👋

C+L+M+KD+SD har just nu sammanlagt 57,9% av rösterna.

[Göstage]
2018-09-10 12:39
#4

Jag röstade också för att SD bör hindra en S-ledd regering.

#3  Men ett regeringsalternativ där SD ingår tillsammans med C och L har ju åtminstone Björklund och Lööf sagt kategoriskt nej till. Lööf har ju motsatt sig ett stöd från ett SD utanför en sådan regering (vilket Björklund kan tänka sig).  De får nog svårt att komma ur sina löften.  Gissar att de söker sig till en koalition med  S-MP med stöd av V utanför regeringen= 46,8 %(+7,9%.)

Edit.

[[eskils_]]
2018-09-10 12:50
#5

#4 Om C och L sviker sina borgerliga väljare och sätter sig i knä på S kan de räkna med ett betydligt svalare bemötande från väljarna i nästa val. 😈

[Göstage]
2018-09-10 12:59
#6

#5 Det tror jag också, men Lööf kör väl med samma taktik som med den tillfälliga (?) asyllagen, att hon (Centern) fått samvetsnöd och tvingats välja samarbete med  Löfven i stället för stöd av  Åkesson.

 Samtidigt: "Annie Lööf har sagt att Centern varken kommer att stödja Stefan Löfven som statsminister eller en regering som har stöd av SD. Centerledarens olika besked är inte förenliga med varandra, skriver Daniel Färm, chef för Tankesmedjan Tiden."---

https://www.di.se/debatt/debatt-annie-loof-maste-ge-svar-i-regeringsfragan/

(Hon kan kanske tänka sig att bli statsminister själv?)

Björklund bör förhoppningsvis vara avpolletterad som partiledare till nästa val (om han inte får bli skolminister igen).

Tankar om regeringsbildningen även i denna tråd.

Edit.

Annons:
Draken
2018-09-10 13:00
#7

#4 Min personliga åsikt om detta är , att jag tror inte att varken L eller C är villiga att ta risken att de kan åka ut ur riksdagen. De står inte så väldigt starkt på procenten. Men det är vad jag tror.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[[eskils_]]
2018-09-10 13:18
#8

Rosornas krig?

"Före detta socialdemokratiske finansministern Kjell-Olof Feldt följde kvällens utveckling och är tveksam till Löfvens agerande. Feldt säger till TT att Löfven borde kanske redan ha meddelat sig besegrad. (…)

– Det kunde han ha gjort, han har talat länge om att han vill ha en blocköverskridande överenskommelse om politik. Han kunde ha gett någon antydan om vad det är Socialdemokraterna vill uppnå tillsammans med Alliansen eller något av allianspartierna. Nu undrar alla vad det innebär med blocköverskridande samarbeten, säger han.

Feldt påpekar att Löfven nu bör söka kontakt med allianspartierna och framförallt Ulf Kristersson för att sedan kliva av."

SvD

Draken
2018-09-10 14:33
#9

#8 Kjell-Olov Feldt är en klok man.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2018-09-10 14:44
#10

Det är oenighet om hur grundlagen ska tolkas

Allianspartierna anser att statsminister Stefan Löfven ska avgå redan nu. Det framgår av grundlagen, hävdar de.
Fullt så enkelt är det dock inte.
På valkvällen konstaterade Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer att Stefan Löfven måste avgå.
– Det är mycket enkelt, vår grundlag säger att om det finns oklarhet om en regering har stöd i invald riksdag, då ska regering och statsminister avgå, sade Strömmer till TT.

Här uppstår tolkningstvisten. Den nya Regeringsformen stadgar i 6 kapitlet 3:e paragrafen: "En nyvald riksdag ska senast två veckor efter det att den samlats genom omröstning pröva frågan om statsministern har tillräckligt stöd i riksdagen."
Det står ingenting om oklarhet kring stödet i riksdagen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngxLrx/oenighet-om-hur-grundlagen-ska-tolkas


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

koppargaller
2018-09-10 21:18
#11

Ursäkta korspostning men detta bör ni läsa

"Efter valet kommer riksdagen att rösta om talman och statsminister. Om i det läget Stefan Löfven avgår eller förlorar omröstningen, kommer han ändå att sitta kvar i ledningen för en så kallad övergångsregering. En sådan sitter fram till dess att riksdagen lyckats utse en ny statsminister.

En övergångsregering får endast sköta administrativa uppgifter, alltså inte lägga fram nya skarpa förslag. Skulle det dock inte finnas en ny regering den 15 november får övergångsregeringen lägga ett budgetförslag men utan några nya politiskt kontroversiella förslag." 
https://www.dn.se/ekonomi/budgetrysare-efter-valet-sa-ska-problemen-losas/

Ganska ordagrant vad SL sagt att han skall göra.

[[eskils_]]
2018-09-10 21:34
#12

#8 Varken Kjell-Olof Feldt (s) eller Göran Persson (s) tycks tro på Löfven (s):

"Göran Persson tror att det kommer bli många vändor innan en regering bildas, men att det i slutändan blir Ulf Kristersson tillsammans med KD som styr.

– Jag tror att det blir så, säger den förre S-statsministern.

Vilka skulle stödja en sådan regering?

– Den skulle tolereras av SD och mittenpartierna. Men det blir en dramatisk process där man kanske röstar några gånger i statsministerfrågan innan det blir klart."

SVT

Häpp! 👍

Draken
2018-09-10 22:02
#13

#12 Personligen blir inte jag ledsen om KD och M bildar regering. Gärna med stöd av SD också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Tjeja
2018-09-10 22:08
#14

#5 och #6 Jag tror på samvetsnöd kommer få Centerfolket att lätt förlåta ett skifte till att stödja Löfven. Vänsterblocket tillsammans med C blir egen majoritet. Skulle L även byta sida skulle de bli ännu starkare med klar majoritet.

Den blockfördelning som råder i dag känns minst sagt framkrystad av partiledningar utan någon vidare närkontakt med sina gräsrötter egentligen.

Det borde finnas betydligt modernare och smidigare sätt att bilda en demokratisk styrgrupp till landet än det gammalmodiga sättet som råder idag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Draken
2018-09-10 22:11
#15

#14 Då hoppas jag verkligen inte att C har något samvete att prata om

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[[eskils_]]
2018-09-13 11:32
#16

Puttar upp så fler kan rösta. 🙂

[Göstage]
2018-09-22 11:52
#17

"Vi menar att Moderaterna är det parti som har bäst förutsättningar att leda en regering i någon konstellation, givet det parlamentariska läget, säger Jimmie Åkesson."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sd-kommer-rosta-pa-alliansens-talmanskandidat/

Därmed har väl SD talat klarspråk - nu återstår det att se om CD och L stannar i alliansen, eller om Löfven kan locka över dem. Åkessons besked är nog samtidigt ett besked om att man backar upp Kristersson, inte Lööf, som statsminister.

Tjeja
2018-09-22 12:59
#18

Så länge en regering, oavsett sida, bestämmer sig för att helt utesluta alla samtal med en större minoritet i riksdagen (tex V eller SD eller vilket mindre parti som helst egentligen) så vill jag inte ha en sådan regering! I mitt personliga tycke är det då inte längre demokrati där man låter alla röster höras innan man tar beslut! Därmed  givetvis inte sagt att alla kan få sin vilja igenom, så naiv är jag inte! Men civiliserat vuxet samtal, det skall man ha med ALLA som själva kan föra en civiliserad konversation !

-Tycker!-

Och röstingarna skall göras efter vad som är bästa förslag OAVSETT vem som har lagt förslaget till att börja med! Eftersom man vill Landets bästa FÖRST och egna partiets anseende egentligen är OVÄSENTLIGT i  min mening!

-Tycker! - vidare -

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-09-22 13:31
#19

Jag tror att SD går in som "fri spelare" och stöttar det vill från Alliansen. De lär aldrig få något stöd själva från L och C och är därmed fria att själva stödja eller fälla förslag från de partierna (liksom vilket annat parti f.ö., inklusive moderaterna).

Om inte Björklund tigger sig till en skolministerpost så kanske han ledsnar och drar, och då kan man ju hoppas på en mer tolerant partiledare för L. Lööf lär väl dessvärre sitta kvar…

kamera0710
2018-09-22 15:44
#20

#19 I ett debattinlägg i DN tycker några moderater att det ska vara en moderat utbildningsminister. Kan bli ett hårt slag för kunskapens självutnämnda räddare i den svenska skolan… (Inlägg via telefon och därför ingen länk.)

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-23 10:43
#21

#19 Ungefär så gissar även jag. (Förutom det där med Björklund…där har jag ingen uppfattning).

Lussan20
2018-09-23 11:06
#22

Björklund är bra i frågan om SD, han lovade sina barn att aldrig göra upp med dom, jag lovade mina att aldrig rösta på dom. Jag är glad för mina barn så kloka och sansade. Sandlådedebatterna främjar inte vårt land.

Negativa, svartsynta partier inger inget hopp. Vi ska tro på framtiden och att ge våra barn goda förebilder och värna om demokrati och alla människors lika värde anser jag.

[Hayabusa]
2018-09-23 11:12
#23

Den skötsamma delen av samhället ser gärna fram emot lite mer av "lika värde" och "demokrati"…

…och vad är det för fel på individualism? Inget.

Upp till toppen
Annons: