Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 3379 ggr
[Jarl]
2018-09-10 13:00

Valfusk?

Valfusk tycker vi ska kräva omval det skulle gynna SD

Annons:
Gronstedt
2018-09-10 13:02
#1

Vad har du för grund för att valfusk skulle ha förekommit?

Draken
2018-09-10 13:03
#2

#0 Det finns inga indikationer på att valfusk har förekommit.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jarl]
2018-09-10 13:17
#3

Att SD fick så lite! Varje människa man pratar med har sagt SD nu vänder vi på detta! Trode dom skulle ha 20% 25%

Gronstedt
2018-09-10 13:20
#4

#3: Bland dem jag pratat med är det inte ens 1 % som sagt sig ämna rösta på SD - ska jag hojta om valfusk för att de fått för många röster då? Knappast.

tlover
2018-09-10 13:24
#5

Jag har hört samma som #4 de gånger jag pratat med folk om valet tack och lov

Det är ju lite olika beroende på vilka man pratar med män har tex större antal väljare blan Sd till skillnad från kvinnor (vilket man lätt kan förstå) Yngre röstar hellre röd/grönt (så kanske blir det bättre nästa val 🙂 ) osv

l'm back

Annons:
Draken
2018-09-10 14:02
#7

#6 Nu känner inte jag till nya Dagbladet, men det är även länkat till SvT' s rapport i ämnet. Och ska man dra slutsats efter denna länk, så ja, då har det förekommit valfusk. Om detta stämmer, då ber jag om ursäkt för mitt uttalande i inlägg #2

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gronstedt
2018-09-10 14:18
#8

Nja, det är knappast valfusk att uppmana folk att inte slicka igen kuverten. Enligt lagen ska de vara "förslutna", vilket innebär att det räcker att sticka in fliken. Igenklistring ger inget ytterligare skydd. Kuverten med röstsedlar läggs i ytterkuvert med röstkort och läggs sedan i valurnan i den röstandes åsyn. Urnan öppnas inte förrän det är dags att räkna rösterna, och då ska kuverten ändå öppnas. Om urnor varit oplomberade är det betydligt värre.

Det återstår att se om andra av dessa rapporterade företeelser kan anses vara "valfusk". Det blir ju inte automatiskt det för att någon påstår det. Angående utlagda eller inte utlagda valssedlar, så måste det till exempel kunna påvisas att partiet är berättigat till och har begärt att få valsedlar utlagda och att de har anmält deltagande.

Jag skulle också sätta större tilltro till sådana påståenden om de rapporterades i fler medier. Men det kanske kommer.

Draken
2018-09-10 14:52
#9

Så här skriver SvT nyheter om det påstådda "valfusket"

https://www.svt.se/nyheter/val2018/sd-s-valsedlar-saknades-i-vallokal

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gronstedt
2018-09-10 14:59
#10

#9: Det är förvisso illa om det som beskrivs i artikeln är sant.

[VSK]
2018-09-10 15:03
#11

Kan tillägga att många personer blev uppringda av folk som påstod sig representera S och erbjöds pengar för att rösta på de. Hoppas detta utreds ordentligt.

tlover
2018-09-10 15:27
#12

#9 Fast med tanke på hur många vallokaler det finns i Sverige bör det ske misstag rent statistiskt någonstans. Inget system är säkert till 100%

Såklart bör det utredas men att ropa valfusk redan nu känns lite i överkant.

l'm back

Draken
2018-09-10 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10 Jo, det var lite så jag kände.

Denna skärmdump fick jag till min messenger imorse. Det kommer från en  kompis till mig (som f.ö röstade M) ……Se bild nedan…..

**OBS!! Jag vet inte vad det är för grupp eller om det var en privat profil, och jag kan inte garantera att detta stämmer (finns inga andra källor , vad jag hittat) OBS!!
**

Jag, personligen, hoppas verkligen att det inte stämmer. Men skulle det stämma, då blir jag riktigt mörkrädd .

#11 Ja det får man verkligen hoppas 😕 är man så desperat att man tom erbjuder mutor, då tycker i varje fall inte jag, att de skall styra ett helt land, som dessutom står inför ett eventuellt krisläge, i en snar framtid.

Jag måste nog säga som Kristersson sa i sitt tal till sina medlemmar och väljare. "Det har nu blivit dags att landets styrning tas över av vuxna människor som kan hantera situationen" eller nåt liknande i varje fall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2018-09-10 15:52
#14

#12 Ja absolut håller jag med dig om det. Misstag sker, naturligtvis. Jag anser också att det är förtidligt att börja ropa om valfusk, därav skrev jag också det påstådda "valfusket" inom situationstecken.

Jag hoppas verkligen inte det handlar om valfusk, utan att det är mänskliga misstag. Det ska väl egentligen inte, om man hårdrar det hela, ens vara möjligt att valfuska ? har fått för mig att röstningar och vallokaler är strängt kontrollerade av utomstående valobservatörer ( OSSE)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
2018-09-10 15:55
#15

Fusk förvånar mig inte. Sverige har visat sig innehålla mycket odemokratiska människor som anser sig ha rätt att bestämma vilka partier som man får och inte får rösta på.

Tjeja
2018-09-10 15:56
#16

😭 Orkar inte med valfusk! Det blir nog omval igen i alla fall. Lär inte bli mindre valfusk då heller. 

Inget i Sverige går att lita på längre.. tilliten till allt och alla samhällsinstutitioner är helt raserad. 🤮

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
2018-09-10 15:57
#17

Moderaterna har iaf polisanmält vallokal för fusk. Får se vart det här landar.

Draken
2018-09-10 16:06
#18

Att det förekommer sabotage och försvunna valsedlar från lokalerna, har media i varje fall börjat uppmärksamma. Sen får vi se vart det leder.

Det kan ju också, precis som journalisten skriver, vara misstag eller att partierna inte ha hunnit dit eller nåt 🤔

https://www.svt.se/nyheter/val2018/valfusk-sabotage-och-gomda-valsedlar-ett-stort-problem

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gronstedt
2018-09-10 16:07
#19

Jag har för mig att det måste påvisas att ett visst antal röster måste betraktas som osäkra för att det ska bli omval - någon som vet?

[VSK]
2018-09-10 16:17
#20

Just nu 20 anmälningar om valfusk enligt Aftonbladet.se

Annons:
[11:11]
2018-09-10 16:59
#21

Jag håller med dig..

Men dem andra partierna har redan sagt för längesen att dem tänker göra vad som helst för att SD inte ska kunna vinna.

Honestyisdead
2018-09-10 17:12
#22

#21 Det gör det inte ok.

micki78
2018-09-10 17:12
#23

Med det klimatet vi har idag så förvånar det mig inte ett dugg om det är valfusk. Det är konstigt att sd i tidigare mätningar haft höga mätningar till att bara få 17,6%. Och Löven och hans parti som gång på gång gjort bort sig får så pass höga resultat. För mig osar det helt klart skumt..

Novachan
2018-09-10 17:18
#24

Kanske kan fråga här istället för att skapa en egen tråd:

När jag var och röstade såg jag att Fi:s valsedlar var på samma plats som "de stora partierna". Partier som t.ex. Piratpartier, Medborgerlig samling m.fl. fanns med i lokalen med men i en egen låda. Dumt nog tänkte jag inte då på att jag borde fotat det för bildbevis utan kom på det igår…. Är det ett valfusk? och borde/kan jag anmäla detta även fast jag inte kan visa bildbevis på vad jag vittna?

[VSK]
2018-09-10 17:25
#25

#23

Det är så tongången går "lite här och där".

Draken
2018-09-10 17:41
#26

#23 Ja det osar helt klart skumt. Men det måste väl kunna påvisas, med konkreta ,mycket starka bevis, att det faktiskt är valfusk, innan man kan ta ställning ….eller har jag fel ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2018-09-10 18:05
#27

#24 Så här står det i anvisningarna gällande valsedlar:

På alla ställen där väljarna kan rösta lägger röstmottagarna ut partivalsedlar (valsedlar med endast partiets namn) för de partier som vid något av de två senaste valen till riksdagen fick mer än 1 procent av rösterna. Dessutom lägger röstmottagarna ut kommun- och landstingsvalsedlar för de partier som sitter i kommun- och landstingsfullmäktige. Dessa partier ska begära om att få sina valsedlar utlagda.

F! fick över 3 procent förra valet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
papa-bear
2018-09-10 18:10
#28

typisk högerextremistisk taktik att skrika på valfusk, enligt christer mattsson, expert på naziströrelser, i expressen. tänkte säga något om jarl och tidigare inlägg som han gjort, men då riskerar jag väl att bli anklagad för personligt påhopp.

Novachan
2018-09-10 18:11
#29

#27 Ok, tack för svar!

Gronstedt
2018-09-10 18:27
#30

Viktigt att inte ta enskilda vallokalsarbetares eller -besökandes eventuella misstag eller felhandlingar som centralt sanktionerad partistrategi! Om en indignerad medborgare stoppar på sig en bunt valsedlar för ett misshagligt parti och slänger dem i en buske är det en enskild persons förbrytelse. Alla som är anti-SD är inte med automatik varken smarta eller goda.

Draken
2018-09-10 18:42
#31

#27 Tack :) #28 Hoppas du inte missförstog mina inlägg. Jag tror jag var väldigt tydlig med att påtala att jag inte kan uttala mig om huruvida det är valfusk eller ej. #30 Absolut. Håller med.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

micki78
2018-09-10 18:42
#32

#26

Absolut, man måste alltid ha starka bevis innan man vet något säkert. Men däremot måste man få skriva vad man tycker om saken. Och jag skrev inte att det är valfusk (för det vet jag inte) Jag skrev bara att jag inte skulle bli förvånad om det ligger fusk bakom med det klimatet vi har i Sverige idag.

Draken
2018-09-10 18:45
#33

#26 Tack. Då var jag inte helt ute och cyklade :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jarl]
2018-09-10 20:12
#34

Finns tråd på flashback och 4chan eller vad dom heter!

Några säger att Val.se krashade och SD¨s röster sjönk

Flashback var ju också nere

Annons:
Honestyisdead
2018-09-10 20:16
#35

#34 Ja valmyndighetens sida låg nere. Vad har det med saken att göra? Det kunde alla som följde vakan se.

Niklas
2018-09-10 20:56
[Jarl]
2018-09-10 21:54
#37

#35 Några säger att SD låg 20% innan krachen sen vart det ändrat till 17%

Draken
2018-09-10 21:59
#38

#34 Det var ingen hemlighet att Valmyndigheten sida låg nere. Jag betvivlar starkt att det har något med siffrorna att göra. Jag vill dessutom minnas att valmyndigheterna gick ut direkt med informationen att sidan hade kraschat, när det skedde. #36 Det här blir bara värre och värre. Vad är det som händer. Våga man tro på vad medierna,säger överhuvudtaget ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
2018-09-10 22:01
#39

#37 Det hoppade upp och ner hela tiden i början. Som vanligt. Hade inget med det att göra.

moondancer
2018-09-11 05:34
#40

Så, vilket parti är det som ligger bakom fusket?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[VSK]
2018-09-11 08:42
#41

Jarl, även om sidan skulle ha hackats så sker ju räkningen inte i den datorn som har webservern.

Annons:
[VSK]
2018-09-11 09:00
#42

Misstaget berodde på att distriktet hade blandat ihop rösterna från de olika valen. De hade rapporterat in siffrorna för landstingsvalet i stället för riksdagsvalet.

Statsvetaren Marja Lemne riktar skarp kritik mot Valmyndigheten efter det inträffade.

– Som förvaltningsforskare undrar jag vad Valmyndigheten håller på med. Valsajten kraschar, avtalet med Postnord funkar inte — det är häpnadsväckande saker. Det kanske är dags att granska även denna myndighet, säger Marja Lemne, lektor vid Södertörns högskola, till TT.

"Dags tillsätta utredning"

– Jag har följt val i 50 år, men nu börjar jag undra. Det kanske är dags att tillsätta en parlamentarisk utredning, där samtliga partier deltar, och se över valrutinerna och vad som kan blir bättre, säger hon.

Valmyndigheten vill inte kommentera kritiken innan man hunnit kontakta de ansvariga och utreda vad som egentligen hänt.

– Det är inget fel begånget av Valmyndigheten utan det är valdistriktet som rapporterat fel. Kommunen är ansvarig för valdistriktet, säger Lars Aden Lisinski.

Enligt Lisinski tyder inget på att den preliminära mandatfördelningen kommer att ändras ytterligare förrän onsdagsrösterna, sena förtidsröster och utlandsröster, har räknats, skriver TT.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ny-mandatstallning-efter-miss-144-142/

Gronstedt
2018-09-11 10:01
#43

#42: Detta med felrapporteringen var ju ett misstag, som upptäckts och rättas till. Beklagligt, men inte det samma som valfusk.

Att sajter kraschar och transportavtal inte fungerar bör föranleda en granskning av hur dessa tjänster upphandlas - det bör finnas sätt att säkerställa att säljaren av tjänsterna garanterar en viss kvalitet. 

Nu när det varit valövervakare här så finns det väl all anledning att ta till sig vad de har att säga och att generellt se över systemet. Oavsett anmälningar om fusk. Med tanke på hur snabbt och genomgripande informationsflödet i samhället förändras, bör det förstås granskas hur väl valsystemet hänger med i svängarna.

Draken
2018-09-11 11:20
#44

#37 Som Hera säger, resultaten hoppade fram och tillbaka i början. SD hade klar majoritet i vissa distrikt och betydligt lägre i andra.

Nu vet inte jag riktigt hur det går till när man räknar rösterna, men säg att 3 distrikt ,där SD ligger i stark majoritet, räknades bland de första, då är det ju, åtminstone med min matematik, ganska självklart att de hamnar på en större procent.

Rätta mig gärna om jag har fel 😊

Enda nu in i det sista, kan siffrorna fortfarande ändras, beroende på poströster och utlandsröster som fortfarande inte har inkommit. Visserligen är det mycket marginellt, men med tanke på hur lite som skiljer mellan blocken, så kan rösterna tippa över så Alliansen blir störst med bara procentenheter

Exempel: Nu ligger siffrorna på 40,6 (De röd/gröna) och 40,3 (Alliansen) efter att poströster och utlandsröster har kommit in kan det exempelvis se ut så här 40,6 (De röd/gröna) och 40,7 (Alliansen), då är helt plötsligt Alliansen det största blocket.

Men hur det än blir, ingen av partierna kommer få egen majoritet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

sponny
2018-09-11 15:10
#45

#44 Nej, vi får vänta och se vad onsdagsrösterna gör med det officiella resultatet. Och sedan, som en vän skrev på facebook, så får vi se vad som händer med resultatet om ett halvår när PostNord levererar de sista förtidsrösterna. ;)

Taggeman
2018-09-11 15:46
#46

#45 😂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Draken
2018-09-11 16:58
#47

#45 😂😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

koppargaller
2018-09-11 17:03
#48

"Ogiltiga röster

I den preliminära rösträkningen har 24 479 röster i riksdagsvalet ogilitigförklarats hittills. I den summan ingår inte blankröster och röster på exempelvis "inte anmälda partier" som exempelvis Kalle Anka-partiet.

I valet 2014 ogiltigförklarades 15 485 röster i den preliminära rösträkningen men efter den slutliga rösträkningen hos länsstyrelserna var bara 1 938 röster ogiltiga.

Om andelen underkända röster som godkänns i den slutliga rösträkningen blir samma i årets val innebär att det ytterligare drygt 20 000 röster läggs till i sista stund."

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/20-000-underkanda-roster-vantas-godkannas-kan-avgora/

Annons:
Draken
2018-09-11 17:08
#49

#48 Återigen så är jag inte förvånad.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gronstedt
2018-09-11 17:17
#50

#49: Nej, det är ju utmärkt att man använder både hängslen och livrem vid rösträkningen och noga dubbelkollar att inte röster ogiltigförklaras i onödan. Faktiskt lika utmärkt som att man är noga med att skicka alla som verkar konstiga till dubbelkoll. Men det är inte förvånande, ämbetsmanna-Sverige är med rätta känt för noggrannhet, vad man än i övrigt kan säga om det.

Taggeman
2018-09-11 18:02
#51

En miss till med räkningen undrar om det kommer fram mera fel
Finansministern  Gunnar Sträng hade både livrem , hängslen och gummisnodd runt plånboken.😃
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ny-miss-fran-valmyndigheten-resultat-saknas/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Cragan
2018-09-11 18:58
#52

hoppas det blir en ordentlig utredning av valet o olika vallokaler då det verkar vara lite väl många frågetecken runt om i landet.

skulle inte bli förvånad om vissa distrikt får en extra runda i vallokalerna innan resten av oss får det andra valet  om nu politiker mot förmodan håller sina ord o vägrar arbeta med löfven från allians håll o alla forsätter att vägra sd något som är mer troligt att det hålls

Niklas
2018-09-11 20:09
#53

#38: Om du håller dig borta från ”alternativa media” kan du nog vara ganska lugn.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[GIKmio]
2018-09-11 20:45
#54

51 Gunnar Sträng, det var en finansminister det.. Han hade ingen laptop, knappt en miniräknare.. Endast en trubbig blyertspenna, men ordning på ekonomin det hade han..och livrem.. och glasögon 🙂

Draken
2018-09-11 22:34
#55

#53 Ok. Tack :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Tjeja
2018-09-11 23:14
#56

Just detta med all pappershantering och mellanhänder som räknar o s v ökar ju bara alla möjligheter till röstfusk.

Varför kan man inte börja använda digitala röstningsmetoder där man helt enkelt måste logga in med sitt bankID t e x? Det räcker ju som säkerhet för deklarationer, landsting, banker mfl myndigheter. Varför inte även valet liksom?

Tror det skulle bli mer rätt och mindre fel i alla fall om varje person själv var tvungen att rapportera in sin egen röst så som en deklaration. Utan några mellanhänder som skall fippla med rösterna på vägen!

Jag röstade på Direktdemokraterna, och det inte för inte! Hela vårt gammalmodiga system behöver utvecklas och följa den moderna utvecklingen! 

För att inte tala om alla fel som kan bli med allt papper som skall skickas hit och dit med post och annan frakt.  Alla utlandsröster och förtidsröster som kan komma bort på vägen.

Nej nytt system behövs! DirektDemokraterna är först med att försöka få en förändring som är mer tidsenlig och undanröjer en massa möjligheter för fusk och misstag!

Vi behöver ett nytt regeringssytem som fungerar på något helt annat sätt än idag! Vi behöver i min mening en mer direkt demokrati istället för representanter och despoter så som vi har idag. Politikeradel som ser om sig själva och sin image före folkets väl och ve! BORT med dem!

Jag vill att min röst skall höras från mig själv, inte från någon annan som jag tvingats överlåta mina åsikter till.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Draken
2018-09-11 23:39
#57

Digitalt röstsystem hade varit helt suveränt, jag anammar det fullt ut. Men då kommer vi ju till problemet, Bank id är ett mycket vanligt system att använda nu, nästan oavsett vad man skall göra, bankärenden,sjukvårdsärenden,skolor, jobb etc.etc.

MEN många av de äldre (20-40 talisterna) har inte Bank ID, många har inte ens en dator eller en mobiltelefon med touch. Hur skulle de kunna rösta isf ?

Däri ligger ju problemet 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emo
2018-09-12 05:17
#58

#57 Vi kan ju fortfarande deklarera på papper om vi vill, både den vanliga inkomstdeklarationen och momsdeklarationen. Problem är till för att lösas.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tjeja
2018-09-12 06:26
#59

#57 och #58

Precis som Emo skriver, Man behöver inte utesluta pappersröstning. Men det skulle minska felmarginalerna mycket! Dessutom skulle majoriteten "poströster" registreras direkt istället för att komma bort i posten! I alla fall i början. Tror inte att papper kommer vara nödvändigt i mer än max 2 val till. Sedan är folk så pass vana vid bank-ID etc att de kan använda det eller har anhöriga som kan hjälpa dem. 

Samt de som röstar på något annat än de etablerade partierna får sina röster rättvist bedömda av ett dataprogram istället för av subjektiva valräknare som gärna väljer bort och ogiltigförklarar röster de ogillar och gärna godkänner röster på partier de gillar. 

Det skulle finnas många fördelar helt enkelt! Skrivregler avgör istället för subjektiva åsikter och godtycke!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2018-09-12 06:37
#60

Spontant är jag tveksam till digital röstning. Hur vet vi att resultaten inte duperas av tekniskt kunniga personer? Se bara på vad som då och då händer med folks bankkonton och liknande. Men säkerheten kanske går framåt?

Tjeja
2018-09-12 06:48
#61

#60 Jo.. som så mycket annat förstås. Det behöver ju kontinuerlig uppföljning och modernisering hela tiden för att hålla säkerhetsnivån högt. Så är det ju. Än så länge fungerar bank ID förhållandevis säkert. Det behöver förstås uppdateras med tiden hela tiden. Som med allt annat.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Draken
2018-09-12 07:12
#62

#58 #59 Ja kan man fortfarande pappersrösta, så är det ju  helt fantastiskt. Som jag skrev tidigare, jag anammar ideen fullt ut, men jag tänkte på mina föräldrars generation, pappa är 80 och mamma är 75, och de har inte ens en dator ;)

#60 Där har vi ju också egentligen ett problem. Datahackers blir mer och mer finurliga och hittar nya vägar, men säkerheten måtte väl gå framåt, i takt med att hackers blir mer finurliga, kan man ju tycka ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[VSK]
2018-09-12 07:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Behöver inte vara speciellt komplicerat att säkra upp eventuellt valfusk från vallokal till slutdestination.

1. Insamlingsboxar med elektronisk (plomberad) räknare för varje kuvert som stoppas i, och framför allt så skall de hållas låsta med larm, inte som på bild. Och varje vallokal bör ha minst en tom box i reserv och när en är full så byter man, och ny levereras till vallokal samt den fulla hämtas.

2. Varje fordon som hämtar och lämnar insamlingsbox har GPS som visar vart aktuellt fordon är nånstans, samt en väktare som följer med. 

Går illavarslande rykten om vallokal som använt belysningsteknik för att läsa av valsedlar som då bytts ut.

Magi-cat
2018-09-12 07:28
#64

Det finns flera uppenbara orsaker till att man inte inför digital röstning, t.ex. denna:

"– Det har utretts men legitimationskravet är viktigt och är det en digital röst så vet man ju inte riktigt om den stämmer. Och när det är digitalt finns risken för manipulation, någon kan hacka."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7038563

Jag har gått utbildning för röstmottagare och vet hur minutiöst noga man är vid hanteringen av rösterna.
Vid förtidsröstning finns t.ex. i praktiken back-up om röstkuverten skulle komma bort på vägen från lokalen för förtidsröstning.
För digitala röster finns inga garantier alls att de når fram.

Jag tror att talet om valfusk är mest ett "surt sa räven!". 🙂

Det har förekommit mänskliga misstag, men observera att de rättas till.

Dessutom kontrollräknas alla röster, vilket jag tycker känns betryggande.

En digital röst ut i cyberrymden är obönhörligen borta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2018-09-12 09:11
#66

#65

Då får du gå till farbror doktorn då ☝️

Novachan
2018-09-12 09:16
#67

#63 Intressanta idéer av lösningar för att minimera valfusk i pappersform!

#64 Det var ju ett väldigt kort uttalande om saken. Syftar hen på att det är viktigt med visning av den fysiska legitimationen eller bara legitimation? Bank-id är ju en form av legitimation och om den inte var tillräckligt säker för att användas vid deklarationer och bankärenden så hade de inte använts. Röstning, vare sig i pappersform eller digital utan någon form av legitimation tror jag inte alls på och jag tror inte att de flesta tänker att det är det som är tal om heller, för vi vet redan att det inte skulle fungera.

(Jag har också oro för manipulering av data, hackers samt spårning tillbaka till vilken digital röst som tillhör vem - alltså undanröjande av anonymitet. Kanske går att få en bekräftelse om sin digitala röst eller liknande, finns kanske fler lösningar som jag inte vet om)

Jag tänker också att digital röstning kanske är något som ska fasas in, dels för dom gamla och andra som skulle ha svårt att rösta digitalt, men också för att kunna göra kontroller och se hur det nya systemet fungerar i praktiken. Kan ju vara olika grupper som får testa att rösta digitalt vid en röstning, eller om man vid en röstning ska både rösta digitalt och med papper och jämför resultaten med varandra. Dessa första "test"-röstningar kan ju vara för andra mindre val i början.

Gronstedt
2018-09-12 09:58
#68

#66: Nåja, min filterbubbla är intakt - det är de besvikna SD-anhängarna som verkar ha ondast.

#67: Bank-ID är "säkert" endast under förutsättning att en och samma person har enheten programmet är lagrat i och koden för att identifiera sig som rätt person. När kod och enhet är på avvägar är det inte säkert någonstans. Vilket ju tydligt har bevisats av alla dessa bank-ID-bedrägerier. 

Fysisk fotolegitimation har i alla fall den ytterligare säkerheten att det går att kolla om bilden i alla fall vagt påminner om personen. Vid röstning enligt nuvarande system dessutom med den extra förutsättningen att ett personligt röstkort måste företes tillsammans med den fysiska personen och dess legitimation. 

Vid fysisk röstning i vallokal finns dessutom extra säkerhet mot att inte skamlösa personer tvingar andra att rösta på önskat sätt. Det går ju bra att tvinga personer att logga in på sina bankkonton och överföra pengar till rånare, då lär det inte vara svårare att tvinga dem att rösta enligt önskemål. Vallokalerna och deras personal ger viss säkerhet mot den typen av övergrepp.

[VSK]
2018-09-12 10:12
#69

#68

Kan nog vara ohälsosamt med för kraftig bubbla.

Annons:
JonasDuregard
2018-09-12 10:37
#70

Om valfusk skulle påverka en promille av rösterna vore extremt illa. Att det skulle påverka flera procentenheter är praktiskt taget otänkbart. 

Notera också: Förra valet fick SD mer än väntat, då var det givetvis opinionsinstitutens fel. I år fick SD mindre än väntat, då var det givetvis valfusk. 🙂

JonasDuregard
2018-09-12 10:40
#71

#13 Varför vidarebefordrar du uppgifter som så vitt du vet är helt påhittade?

Om valfusk verkligen förekom i den omfattningen (vilket jag tvivlar på) så skulle gärningsmännen nog inte bete sig som skrattande bondskurkar framför vittnen.

[VSK]
2018-09-12 10:55
#72

#70

Det är nog en omöjlighet att hänga med i allt gällande det politiska så jag har missat det. Vill du länka till där SD anmält detta val som valfusk?

Draken
2018-09-12 12:19
#73

#71 Jag var mycket tydlig med att jag inte viste om det stämde. Jag var även mycket tydlig med att jag hoppades att det inte stämde.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-09-12 12:23
#74

#70 #71 Det är flera stycken i tråden , inklusive jag, som har påtalat för ts att det inte finns några som helst indikationer på valfusk. Vi har resonerat och argumenterat kring ämnet ja. Men jag kan inte se någon stans att någon annan har sagt/skrikit upp om valfusk. Annan än ts .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
2018-09-12 12:25
#75

#74

Ts har avslutat sitt konto sen ett tag tillbaka.

Draken
2018-09-12 12:30
#76

#74 Jo det vet jag. Men frågan ligger ju kvar. Och jag har fortfarande inte sett någon annan som har sagt att det handlar om valfusk. Ska gå igenom hela tråden igen när jag kommer hem, så jag inte påstår något som inte stämmer. Är på jobbet nu och det är skitjobbigt att sitta med telefonen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Gronstedt
2018-09-12 12:36
#77

#69: Det tror jag säkert!

[[eskils_]]
2018-09-12 12:59
#78

Tror inte heller att digital röstning är helt tillförlitlig.

Undrar om man inte kan ersätta den mänskliga omräkningen av valsedlarna med en maskin, som dels läser av att alla valsedlar i den bunten har samma partibeteckning, och dels väger dem ultranoga för att få fram antalet. Använder man inte redan idag liknande maskiner för att väga sedlar till bankomater? Alltså en gång räkna manuellt och en gång med maskin. Skulle nog spara en del tid och kanske minska risk för felaktigheter.

Novachan
2018-09-12 13:33
#79

#78 Jag har undrat samma sak. Men också om det finns maskiner som kan räkna enskilda reglar också - skulle visserligen ta mycket mer tid men om man inte litar på dom maskiner som väger sedlar så kan det vara ett alternativ om det finns. Maskiner som kan räkna antal sedlar används vid kassaräkning i butiker också

Gronstedt
2018-09-12 13:50
#80

#78: Det kunde vara ett bra komplement. Maskinen skulle kunna vara inställd för att spotta ut osäkra och handskrivna valsedlar, som fick kontrolleras manuellt.

JonasDuregard
2018-09-12 14:58
#81

#56 #57 Helt digitala röstningssystem är en dålig idé. Jag forskar själv i datavetenskap och mina kollegor är bland de mest teknikoptimistiska personerna man kan tänka sig, och samtidigt djupt kritiska till helt digitala röstningssystem - det säger något. Ett säkert röstningssystem måste lämna ett tydligt fysiskt spår. 

Ett system där man kan rösta hemifrån är extra sårbart, inte minst för att personer kan tvingas rösta under påtryckning (det finns olika sätt att minska de riskerna men inget vattentätt sätt). 

Däremot skulle man kunna tänka sig maskiner som hjälper till med räkningen (som komplement till en manuell räkning), eller en valmaskin där man väljer ett parti och den skriver ut ett kvitto som väljaren lämnar som en valsedel, och det är kvittona som gäller ifall maskinen och kvittona visar olika resultat.

mu365a
2018-09-12 15:09
#82

Det går väl att ändra på statestiken och sen efterarbete för att röja alla spår

JonasDuregard
2018-09-12 15:17
#83

#82 Det går ju alltid om man har tillräckligt inflytande över processen, så det handlar om att göra det så svårt som möjligt. I Sverige är till exempel rösträkningen öppen för allmänheten, så varje stort parti kan ha representanter vid räkningen (och även vanliga väljare).

Annons:
Draken
2018-09-12 16:52
#84

#83 Du är inne på något där, men hur gör de i andra länder då ? Jag tror aldrig jag har hört att det skall vara så mycket "fiffel och felräkningar" i nåt annat val i de Nordiska länderna. Som det har varit här i år.

Kan inte Sverige göra likadant som dem då ? Jag har svårt att tro att hela Sveriges regering skall vara så "korrupt" att de bara ställer till med problem, det måtte väl för himlens skull finnas någon vettig, nånstans att hitta ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[[eskils_]]
2018-09-12 16:53
#85

Omval i Degerfors?

"En politiker misstänks för att ha följt med personer in i vallokalen och hjälpt dem rösta. En annan misstänks för att ha erbjudit pengar i utbyte mot personröster. Det är två av skälen som nu lyfts fram i överklagan för ett omval i Degerfors.

Många har klagat

Det är inte bara i Degerfors som personer anser att det förekommit fel i valet. Sedan i söndags har över 300 överklaganden kommit in till valprövningsnämnden."

SVT

Honestyisdead
2018-09-12 16:56
#86

Man hoppas ju det inte är sant. Hur dumma får människor bli? Sådant fusk lär ju uppdagas.

Gronstedt
2018-09-12 16:57
#87

#84: Regeringen har ingenting med rösträkning eller valsystem att skaffa.

Draken
2018-09-12 17:05
#88

#87  "I Sverige är till exempel rösträkningen öppen för allmänheten, så varje stort parti kan ha representanter vid räkningen (och även vanliga väljare)."

Var detta jag syftade på. De kanske inte har något med regeringen i sig att göra, men jag tycker inte att partierna skall få ha representanter närvarande överhuvudtaget när rösterna räknas. Varför inte plocka in helt oberoende aktörer, just i syfte att genomföra en manuell räkning ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-09-12 17:07
#89

#85 #86  Jag har nog sagt dessa ord ett antal gånger tidigare, men jag säger de ingen

Är det någon som är förvånad ? 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Novachan
2018-09-12 18:19
#90

#81 Det var en bra idé 👍

Annons:
sArthur
2018-09-12 22:43
#91

Det är väl inte vi som ska bevisa att valfusk förekommer?

Ingen som tänker att det är misstänkt att Osse gör uppgranskning i sverige bara för det ska vara legetimt att dom fuskar!

Kan vara så att högre makter fuskar och uppgjort innan valet.

Honestyisdead
2018-09-12 23:00
#93

#92 Du verkar seriös

JonasDuregard
2018-09-12 23:53
#94

#84 "Jag tror aldrig jag har hört att det skall vara så mycket "fiffel och felräkningar" i nåt annat val i de Nordiska länderna. Som det har varit här i år."

Det har inte varit särskilt mycket felräkningar, och om du inte har hört det om val i andra länder beror det nog på att du inte sökt den informationen. 

"Kan inte Sverige göra likadant som dem då ? Jag har svårt att tro att hela Sveriges regering skall vara så "korrupt" att de bara ställer till med problem, det måtte väl för himlens skull finnas någon vettig, nånstans att hitta ?"

Sverige har inte ett stort problem med valfusk. Den typen av incidenter som nämns här förekommer i alla val.

JonasDuregard
2018-09-13 00:01
#95

#88 "Var detta jag syftade på. De kanske inte har något med regeringen i sig att göra, men jag tycker inte att partierna skall få ha representanter närvarande överhuvudtaget när rösterna räknas. Varför inte plocka in helt oberoende aktörer, just i syfte att genomföra en manuell räkning ?"

Alla får närvara vid räkningen. Gå dit själv om du vill. Att avskaffa den möjligheten skulle försvaga säkerheten och öka risken för valfusk. 

Vem ska utse de "helt oberoende aktörer" du pratar om? (Det behövs flera tusen personer) 

Rösterna räknas av röstmottagare som anställts av valnämnderna i varje kommun, så de är redan hyfsat oberoende.

Magi-cat
2018-09-13 07:43
#96

Det är närmast en säkerhet att "vem som helst" kan vara med, och det gör avgjort att valet känns närmare för oss alla vanliga vem-som-helst. Jag vet, om jag vill, vem som sitter där och tar emot röster och  räknar dem och jag kan själv vara med. Är inte det ett fint inslag i den demokratiska röstningen att den i praktiken är så nära väljarna?

Sedan finns förstås den mänskliga faktorn, det kan bli fel, men det som blivit fel kan rättas till. Det är det som är så bra!

Jag kan ta ett exempel på "valfusk" som jag bevittnade själv. 
En representant för ett visst parti stormade ut ur vallokalen på söndagen men ropades tillbaka av en representant för valnämnden.
Personen hade då lagt ut röstsedlar för sitt parti i vallokalen, vilket man inte får  göra. Efter en ordväxling framkom att han fått flera rapporter om att valsedlar för hans parti saknades i vallokalen på vår ort!
Valförrättarna visade honom då var valsedlarna stod, i god ordning, dvs bokstavsordning, så även de för personen aktuella valsedlarna.
Allt slutade i frid och fröjd och personen insåg att det måste varit ett missförstånd och bad om ursäkt.

(På kvällen såg jag på ett socialt medium att vågorna om valfusk i vår vallokal svallat högt, men det mesta hade då redigerats.)

Så kan det gå till. Allt "valfusk" är inte valfusk…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2018-09-13 10:49
#97

#84: Enligt polisen är mängden polisanmälningar om valfusk efter det här valet inte större än efter förra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Novachan
2018-09-13 10:52
#98

Falska alarm om valfusk förvånar mig inte heller. Tror fler var mer medvetna om valfusk i år (även fast det förmodligen förekommer varje år)

[VSK]
2018-09-13 10:54
#99

#97

Hur många anmälningar var det förra valet och hur många är det i det här valet?

Har för mig det var ett trettiotal förra valet men kan ju minnas helt fel. Vi får se vad årets anmälningar slutar i antal, för det kommer komma en uppsjö anmälningar till enligt info.

Niklas
2018-09-13 10:59
#100

#99: Det vet jag inte. Jag tror att det var i en radiointervju jag hörde polisen säga att det var så, men minns inte om de diskuterade antal.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
2018-09-13 11:01
#101

#100

Ok.

Runt 30 st då om jag inte minns helt galet.

Niklas
2018-09-13 11:04
#102

#101: Här hittade jag en artikel som är ett par dagar gammal.

» Närmare 30 anmälningar om valfusk - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
2018-09-13 11:08
#103

#102

Du ser 🙂

Niklas
2018-09-13 11:12
#104

Ser?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[VSK]
2018-09-13 11:14
#105

#104

Betyder att jag mindes rätt.

Niklas
2018-09-13 11:18
#106

Aha, du läste artikeln, det gjorde inte jag. Nöjde mig med rubriken. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
2018-09-13 11:25
#107

#106

Jag gjorde exakt som du 😂

Niklas
2018-09-13 12:48
#108

Åh, jag missuppfattade dig. Trodde du menade att det var 30 i förra valet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

sArthur
2018-09-13 16:08
#109

Redan uppgjort för länge sen smutsigaste valrörelsen för evigheter!

Magi-cat
2018-09-13 16:19
#110

#109 Hur då uppgjort menar du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2018-09-13 16:24
#111

#109 Det var inte länge du var borta

Annons:
[Göstage]
2018-09-13 16:25
#112

Expressen vill ha bort valfusket för att inte högerextrema skall kunna hävda att det valfuskas, om jag förstår dem rätt.

https://www.expressen.se/ledare/rensa-ut-fusket-sa-att-ingen-kan-sa-tvivel-om-valet/

Edit.

Maria
2018-09-13 16:28
#113

#112 Var det inte du som blev så fruktansvärt upprörd när du bytte nick sist och någon påtalade ditt gamla alias.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Göstage]
2018-09-13 16:37
#114

#113 Ledsen att jag hunnit editera inlägget du kommenterar - Hera hann före , så jag tog bort texten (det stod helt enkelt "Jarl II?" om någon undrar).

OT: Blev inte särskilt upprörd över att bli "avslöjad", tyckte mest det var ett burdust  sätt att påpeka det på. Jag har aldrig smugit med mina nickbyten (vilket framgår av min presentation). Däremot har jag tappat lusten ibland och avreggat mig men ångrat mig och återkommit,  och då går det inte att återanvända föregående nick. Jag har så snabbt jag kunnat meddelat admin på respektive sajt att jag återvänt för undvikande av missförstånd. Tror inte det strider mot några regler.

Skicka gärna PM om du har ytterligare åsikter om min enkla person. 🙂

sArthur
2018-09-13 17:19
#115

#110 Uppgjort så att inte SD tar makten och soicaldemokraterna vinner!

Det vissar alla fusk!

koppargaller
2018-09-13 17:46
#116

#115 Tror du på tomtar o troll också?

Om du känner till något fusk skall det anmälas till valnämnden o polisen, har du gjort det?

sArthur
2018-09-13 18:23
#117

Här

sponny
2018-09-13 19:20
#118

I och för sig inte valfusk men ändå…

Förtidsröster kom fram för sent - blev ogiltiga

Så om du vill förtidsrösta se till att använda ponnyexpressen eller röksignaler. PostNord är en dum idé…

Annons:
Niklas
2018-09-14 09:35
#119

#117: Om de har laglig rätt att rösta, hur menar du att det är röstfusk?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JonasDuregard
2018-09-14 13:34
#120

#119 Förutom att det inte är valfusk så är det inte heller sant: 
https://www.metro.se/artikel/nej-50-000-med-dubbelt-medborgarskap-r%C3%B6stade-inte-p%C3%A5-s-fr%C3%A5n-turkiet

Vlmyndigheten talar om några hundra röster från konsulat i turkiet.

sArthur
2018-09-14 17:59
#121

#119Att som visar film på arabiska från sossarna! Detta val var väldigt smutsigt!

Man måste vara blind om man inte ser hur det har myglats med rösterna!

Honestyisdead
2018-09-14 18:18
#122

#121 Fast det är ju inte fusk med rösterna.

Calcifer
2018-09-14 20:12
#123

#121 Har du en grundförståelse i vad valfusk faktiskt är? Det verkar inte så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

sArthur
2018-09-14 20:24
#124

#123Jo titta på detta

Det är väl inte privat perssoner som ska hitta fusket? Det är en oberoende orginastion! Men värkar det inte lite suspekt att dom  granskar valet?

Tror inte svenska folket är så självmords benägna att inte rösta 25% på SD eller högre

Både yougov och andra gav SD en bättre bild

Honestyisdead
2018-09-14 20:33
#125

#124 hahahaha

Annons:
Calcifer
2018-09-14 20:35
#126

#124 Du och dina youtubeklipp. 😴


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
sArthur
2018-09-14 20:37
#128

Varför ändrades SVT live sänding Tv4 live sänding! Och sedan gick upp då hade SD 17% Innan var det 25%

Calcifer
2018-09-14 20:39
#129

#127 Det var ord och inga visor. Jag är inte lat, men tackar som frågar.

#128 Det har redan förklarats för dig i tråden, att du inte vill läsa är en annan sak.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2018-09-15 00:35
#131

#128 snälla kära du. Läs på. Väx upp och sluta tro på allt du läser.

sArthur
2018-09-15 14:53
#132

#131 Du kanske kan förklara eller vad är ett diskutions forum till för?

Annons:
sArthur
2018-09-15 15:07
#133

👍

Calcifer
2018-09-15 16:31
#134

Ska jag också börja länka till helt grundlösa och irrelevanta youtubevideos kanske? Det är ju ett vanligt tema för dig, du verkar inte ha kommit på något nytt sätt att diskutera (du själv som påpekar att det är ett diskussionsforum).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[[eskils_]]
2018-09-15 17:41
#135

Håller med Hera och Calcifer.

annia1
2018-09-16 02:00
#136

När det gäller rapporter till polisen så ligger på ca 40 st ärenden för tillfället som utreds som otillbörlig påverkan. Länk till expressen

Men sen har vi ju valprövningsnämnden som hanterar överklaganden. De har hittills fått runt 400 st överklaganden. Vilket är mycket.
2014 var det ca 100 och 2010 ca 200. Före det så låg det på 10-15 per val.

Varför det är så många i år kan de inte säga. En del är bara allmänt hållna att den som överklagat anser att det behövs omval, men inget konkret. Men dom går ju igenom alla.  Dock kommer det ju ta tid innan de tagit beslut i alla ärenden. Förra valet var de färdiga i december, men årets lär dröja.

Länk till expressen. Var även på nyheterna idag.

.

Lona
2018-09-16 11:27
#137

#136, En spontan tanke; kan det ligga något i att det här valet har varit mer "laddat" än på många år och att både enskilda personer, media och andra grupperingar varit både mer uppmärksamma och mer benägna att anmäla allt som skulle kunna ses som oegentligheter? Till exempel att någon tar bort ett visst partis valsedlar, i ett annat val hade det kanske skapat "lokal irritation" inom valkretsen och setts som EN persons handling men nu slås det upp stort som valfusk och med diverse konspirationsteorier? En sån grej kanske anmäls vid det här valet men hade inte orsakat någon påverkan vid tidigare val?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
2018-09-16 14:01
#138

#137 Så kan det nog mycket väl vara. jag vill varken bekräfta eller förneka det du säger, för det kan jag inte.

Men att skrika upp om regelrätt valfusk, det har jag lite svårt att tro på. Jag VET inte, men jag har svårt att tro att det skall vara så.

Nej, då håller jag hellre på din tanke #137

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

annia1
2018-09-16 14:48
#139

När det gäller sånt som polisen utreder, där utgår jag ifrån att de bedömt att det kan vara brottsligt. Sen om det kan påverka så att val måste göras om på olika ställen, det blir väl sen valprövningsnämnden som ska prova det, om jag förstått det rätt.

När det gäller valprövningsnämnden. Så finns det nog fog för överklagan i en del. Det har ju varit tex på ett eller två ställen där de som tagit emot förtidsröster lagt dom på hög uppe på lådan istället för att lagt ner dom direkt. Det kan jag tänka mig  även är polisanmält.
Sen är det i falun och nåt mer ställe där förtidsrösterna inte kommit fram i tid så de blir inte räknade. Hur många ställen det faktiskt gäller vet jag inte, men i alla fall hört om två. Där kommer de göra bedömningen om det är så pass många så att det kan ha nån inverkan på valet. Om det kan det så kommer det bli omval i dom distrikten.

Det blir väl först när dom gått igenom alla som dom ser hur många som hade grund för överklagan även om bedömningen blir att det inget behöver göras om. Däremot så förhoppningsvis tar dom lärdom av det till nästa val. 

Men om det visar sig att de flesta har fog för sin överklagan (även om det inte behöver göras om) så tycker jag det är för jävligt. För vi har demokrati och då ska det inte behövas överklagan överhuvudtaget för valen ska gå rätt till oavsett om det förtidsröstning, poströstning, utlandsröstning eller val i vallokalen på valdagen.

.

Annons:
JarlII
2018-09-16 14:49
#140

#111 HAhaaha👍

#134  Vadå irrelvanta youtubs han pratar om valet och vad dom fuskat!

Dom har tydligen kört ett skript på val.se vilket miskar SD Med några procent!

Den rätta är väl runt 23% vilket gör SD till näst största parti men det ville dom inte ha så dom här fuskat! Igen inte privat personer som ska vissa att det funskat det kommer vi aldrig få veta för det är så korrupt.

vallhund
2018-09-16 15:19
#141

#140 Lika paranoid som alltid.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Novachan
2018-09-16 15:43
#144

#142 Publicerad 2014….

Calcifer
2018-09-16 16:19
#145

#140 Skriver du ofta "han" när du syftar på dig själv? Nåja, att prata om sig själv i tredje person är väl rätt hippt just nu antar jag.

Dessutom om det nu var så enkelt bevisat att det fuskats så att SD tappat hela 6-7% så hade det blivit ett enormt pådrag och inte bara nåt som en ensam person på detta forum sitter och skriker om. Inga bevis, inga belägg, bara tomma påhitt av dig och andra Konspirationsteoretiker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JarlII
2018-09-16 18:20
#146

#144 Värkar vara fel på!
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/valse-ligger-nere-utreds-just-nu/

#145 av: Calcifer Det pratas starkt på flashback och 4chan så vad ska man göra

Nej syftar på angry foreigner som du är för lat att kolla på

Det är namsamlig på Gång

30 brott har anmälts som läggs ner för att det är korrupt

OSSE Granskar

Tror du att svenska folket vill ha mer granater dösskjutningar varje vecka och fler våltäkter!
Varför skulle S få så mycket röster

Annons:
Honestyisdead
2018-09-16 18:25
#147

#146 Eftersom de flesta människor inte bor i problemområden. Det är inget konstigt att s fick mer.

Att fall läggs ned beror på att bevisning saknas och inget annat.

Namninsamling kommer inte ändra på något.

Calcifer
2018-09-16 18:30
#148

#146 Flashback och 4chan är inte direkt seriösa forum så hur du kan få för dig att det skulle väga tungt i en diskussion är felt fantastiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2018-09-16 19:06
#149

Nu har jag iofs bara kollat GBG och några kranskommuner - men det är INTE i de "värsta" områdena som SD får flest röster, där röstar man rött! Lång tradition i miljonprogrammets förorter, vare sig det bott svenskar eller invandrare där och oavsett om det varit problemområden eller inte. SD är väl snarare större i de områden där man förfasas över situationen men inte bor i den?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2018-09-16 19:09
#150

#149 Så har inte jag tolkat resultaten.

Lona
2018-09-16 19:11
#151

VA??!! Jag trodde att Flashback, YT och massdelade inlägg på Fejjan var absolut stensäkra källor jue! Vad ska jag göra nu?? Slänga min foliehatt? Eller skaffa en hel foliehydda för ännu bättre skydd? *Ironi, om någon missade det*


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2018-09-16 19:20
#152

Var det till mig? 🤔

Calcifer
2018-09-16 19:33
#153

#151 Sluta låtsas att det var ironi, vi vet sanningen!!!! *delar med mig av min foliehatt, jag har en extra* 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vallhund
2018-09-16 19:37
#154

"Rykten om valfusk ska splittra landet

Valet 2018: Så får man dig att misstro resultatet"

""Diktaturen visar sitt fula tryne. Tro inte på mätningarna, makten har bytt (S) procent till SDs procent"

Just nu sprider högerpopulister mängder av rykten om valfusk. Målet? Att påverka uppfattningen om svenska valets legitimitet. Det går så att säga, helt enligt rysk plan.

Att tiden efter röstningen är en kritisk period, insåg Myndigheten för samhällsskydd och beredskap tidigt. Mikael Tofvesson, operativ chef på MSB, är därför inte överraskad av ryktena.
– Effekten man vill åt är att man som medborgare känner att man inte kan lita på den regering som blir. Målet är självklart splittring internt, att regeringen själv ska känna att de inte har ett starkt mandat att styra landet. Det i sig påverkar ju Sveriges förmåga att navigera i förhållande till andra länder, säger Mikael Tofvesson."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0Eyo0E/rykten-om-valfusk-ska-splittra-landet

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lona
2018-09-16 19:57
#155

Hera, nej, nej, det blev lite fel utan hänvisning - jag syftade på en helt annan medlem men det blev knas när jag skulle skriva numret på inläggen jag svarade på. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2018-09-16 20:05
#156

#155 👍

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2018-09-16 21:05
#158

#157 Enligt dig är inget legitimt. Vi lever i olika världar.

Annons:
JarlII
2018-09-16 21:12
#161

#148 av: CalciferDe ju förfan större än iFokus varför skulle dom inte vara seriösa?

JarlII
2018-09-16 21:13
#162

#158 av: HeraSå du vill ha våltäkter och granater?

JarlII
2018-09-16 21:15
#163

Dom med störst Sosse i komuner är det fult med invadrare som vill ha sinna bidrag

Honestyisdead
2018-09-16 21:24
#164

#162 Börja nu inte igen.

Nej det vill jag inte och jag har aldrig uttryckt något liknande.

Tråden handlar om eventuellt valfusk. Inte om våldtäkter och liknande.

JarlII
2018-09-16 21:27
#165

#164 Låter som du tycker det är bra med S

Men vi får ju 4 år till med våltäkter och granater

Och S kommer importera valboskap! Sedan kan inte SD vinna något för vi har importerat S

Calcifer
2018-09-16 21:34
#166

Du pratar smörja, Jarl, precis som vanligt, och det är totalt omöjligt att föra en civiliserad konversation med dig om något överhuvudtaget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2018-09-16 21:45
#167

#165 Jag har inte uttryckt sympatier för något parti i tråden. Så det sitter i ditt huvud.

Annons:
JarlII
2018-09-16 21:58
#168

#166 av: CalciferJa vad gör du i tråden dÅ

#167 av: Hera Har sätt du rösta på SD Förru

JarlII
2018-09-16 22:00
#169

#151 av: Lonaa Flashback och youtube är betydligt bättre än iFokus!

Större visningar därför mer pålitlig

Calcifer
2018-09-16 22:02
#170

#169 Vad gör du här då om det är så värdelöst här? Är väl bara att hålla dig till flashback och youtube om det är så mycket bättre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JarlII
2018-09-16 22:04
#171

#170 av: CalciferNej jag gillar det vad gör du här om det inte går diskutera?😃

Flashback och youtub är tillförlitliga källor få in det i din skalle

Calcifer
2018-09-16 22:14
#172

#171 Att det inte går att diskutera med dig på ett resonligt sätt är vad jag sagt, men vad jag vet är det inte du som äger och styr över iFokus, så varför skulle jag inte skriva vart jag än vill?

Nej. De är inte tillförlitliga källor. Eller räknas detta också som ett säkert bevis på att USA inte behöver Florida och att ingen vill ha dem ändå? Måste ju vara det, finns på youtube! (Och då kommer det ändå från en kanal som innehåller fakta du kan kolla upp själv som stämmer men presenteras på ett komiskt vis.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JarlII
2018-09-16 22:23
#173

#172 av: Calcifer För du vill inte diskutera men nu kanske?👍

Sanningen brukar ligga mitt emellan

När man får rapporter om valfusk och mygel och sossarna delar ut info till muslimer!

Så har det ju hänt något ganska många som skrivit under valfusk

https://www.skrivunder.com/sd_anmaler_valfusk

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/erbjod-moderaterna-3000-roster-for-att-fa-mosketomt-miljopartist-bjod-in-till-mote

Calcifer
2018-09-16 22:33
#174

#173 Diskuterar gärna om du kan vara resonlig och resonabel och inte använda dig av löjliga källor. Att någon skriver under på att en namninsamling för att det skulle vara valfusk är inget bevis. Folk skrev för några år sedan också under en namninsamling för att skicka tillbaka Justin Bieber till Canada så att USA skulle slippa honom… 

Annars om youtube nu är så tillförlitligt så antar jag att du också måste tro på leprechauns, jag har bevis på att de finns.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
JarlII
2018-09-16 23:12
#175

#174 av: Calcifer Varför inte expressen, svt aftonbladet är tillförlitliga källor

Nej har inte hävdat att det är bevis:/

Igen det är inte privatpersoner som ska bevisa att det skett valfusk det är oberode orginasitioner! Men vi kommer aldrig att veta om det var ryssland eller något annat land

leprechauns Hihhi :D Det beror på vad det gäller

Vid valet krashade Dagens nyheter,flashback och val.se är det inte rimligt att tro en dos attack kan skapats och attackerats sedan kört ett script för att minimera SD !

Tror inte på 17% SD

[VSK]
2018-09-17 06:17
#176

Varför inte bara läsa det här och sen invänta och se vad som händer och fötter?

Valmyndigheten: ”Det går inte att utesluta ett omval”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valmyndigheten-det-gar-inte-att-utesluta-omval

JonasDuregard
2018-09-17 09:28
#177

Om det blir omval någonstans i Sverige kan det ändra resultatet, men inte genom att det blir mer ärligt, utan genom att valdeltagandet kommer sjunka som en sten. Svårt att se det som en seger för demokratin.

[VSK]
2018-09-17 09:56
#178

#177

Menat du att det blir mindre valdeltagande för att sossarna inte får skicka sms?

https://www.dt.se/artikel/allmant/socialdemokraterna-har-jo-anmalts-skickade-ut-700-000-sms-under-valdagen

Carmarino
2018-09-17 10:28
#179

#178 Fick ett sådant sms. Väldigt irriterande. Bra att det JO-anmälts.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-09-17 10:32
#180

#179

Är flera som fått samtal oxå att de skulle få betalt om de röstade på sossarna. Men exakt hur det gått med den utredningen vet jag inte.

Carmarino
2018-09-17 10:37
#181

#180 Det har jag tack och lov inte fått. Då hade de fått veta vad jag anser om "otillbörlig valpåverkan". 😡


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
2018-09-17 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

#181

De kampanjar ju även på fb.

Carmarino
2018-09-17 10:39
#183

#182 Vilken tur att jag inte har Facebook. 🥵


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2018-09-17 10:42
#184

Jag fick varken nåt sånt SMS eller ippringning där jag erbjöds pengar. Men jag vet av andra som fick det.

Men även om jag skulle ha fått, så hade det inte påverkat min röstning. har aldrig någonsin lagt ens en halv röst på S, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

tlover
2018-09-17 11:20
#185

#183 och du menar att SD inte kampanjat på facebook eller liknande? Jag har till och med fått i brevlådan och sett deras obehagliga propaganda på nätet och gator och torg. Är det bättre?

Att erbjuda pengar är ju fel vilket parti det än kommer ifrån och sms är ju lite tveksamt med tanke på gdpr (men alla har vi väl fått reklam via sms nån gång).

Alla partier gör ju reklam, det är ju inte konstigt. Vad som passar olika personer varierar ju och man kan ju inte passa alla (det är ju därför vi har olika partier) men att göra reklam är inte valfusk.

l'm back

Niklas
2018-09-17 14:57
#186

#130: Du kan underlätta ditt liv om du väljer dina nyhetskällor med större urskiljning. Försök välja källor som är större och så neutrala som möjligt, inte personbloggar eller sajter med en egen agenda. Väljer du källor som i din lista kommer du att hitta mycket som låter otroligt (därför att det inte är sant).


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2018-09-17 15:08
#187

#185 Jodå, jag har försökt undvika SD:s kampanjer också, så du behöver inte bli så upprörd. Har aldrig sagt att det är valfusk, bara att det är irriterande när de skickar direktreklam. Särskilt som jag har undanbett mig all reklam. Tyvärr räknas politisk propaganda som "samhällsinformation".

Fick inte särskilt mycket politisk reklam i brevlådan. Vill minnas att jag bara fick från S, M och SD. S skickade reklam flera gånger, men M och SD skickade bara ut valsedlarna. Sedan kom det en del reklam på Instagram och även här på iFokus. Väldigt mycket kom från S.

Den mest irriterande - och vilseledande - reklamen från S var den om "Viktig information om din pension".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2018-09-19 15:15
#188

Kan man inte avsäga sig samhällsinformation i brevlådan?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Carmarino
2018-09-19 15:16
#189

Tyvärr inte. Man kan sätta upp en lapp att man inte vill ha informationen, men för det mesta får man den ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2018-09-20 09:17
#190

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mu365a
2018-10-02 18:15
#191

Valfusk är det alltid i viktiga val!

koppargaller
2018-10-02 18:23
#192

#191 Gå o ta din medicin istället Jarl, fortsätt inte sabotera här som du gjort senaste timmarna inne på Psykologi.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: