Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 590 ggr
Fillifjonkan60
9/10/18, 2:50 PM

Mer demokratiskt (?)

Jag tycker att det vore mest demokratiskt om partierna fick vara med och bestämma efter hur många röster dom får. Det känns fel att partierna bestämmer själva vilka dom ska regera med, eftersom det innebär att partier som knappt klarat riksdagsgränsen får mer att säga till om, än partier som har dubbelt och tom tredubbelt så många röster. Vad tycker ni andra?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Gronstedt
9/10/18, 3:01 PM
#1

Partierna får bestämma efter hur många röster de får. Det är riksdagen som "bestämmer", och där fördelas mandaten efter rösterna.

Draken
9/10/18, 3:03 PM
#2

#0  jag tycker nog också att det skulle vara mest demokratiskt. Men de 2 största ligger på vardera sidan om blockgränserna, och det tredje störsata partiet ligger helt utanför blocken.

Det låter väldigt bra i teorin ja, men tyvärr troligen inte genomförbart i praktiken. I synnerhet som partiledarna överhuvudtaget inte kan enas om nånting.

Det är min åsikt i varje fall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kamera0710
9/10/18, 3:15 PM
#3

Var det då odemokratiskt av alliansen att inte regera med sossarna, även om de var tydliga med det innan valen 2006 och 2010?

Bör m, sd och s bilda en regering/inleda samarbete nu, med tanke på valresultatet?

Borde vi kanske rentav lagstifta om detta?

[Jimmy.L]
9/10/18, 3:34 PM
#4

#3 Jag skulle lätt betala för att se Löfvens min  om Jimmie blev migrationsminister i en sådan regering. Tror han hade avgått som statsminister med omedelbar verkan hahahahaha.

Honestyisdead
9/10/18, 3:51 PM
#5

Jag tycker det är skamligt att man vägrar samarbeta med ett parti som så många väljare VALT. Jäkla idioti. Snacka om icke demokrati.

[VSK]
9/10/18, 3:53 PM
#6

#5

Kallas för demokratur eller skendemokrati.

Annons:
Draken
9/10/18, 4:01 PM
#7

#3 Ja, faktiskt (fortfarande min åsikt) De tre största partierna, de tre partier som VÄLJARNA anser ska styra landet, kan mycket väl "bita i det sura äpplet" och samarbeta.

#4 😂

#5 Som jag sagt tidigare, om partiledarna skulle kliva upp ur sandlådan och faktiskt börja bete sig som vuxna människor, då skulle  dödläget som är just nu snabbt och enkelt lösas.

Det är ju sjukt egentligen, det enda partierna ( alla 8) absolut inte är överens om, är ju just migrationen. Alla andra (kanske med nåt undantag) valfrågor är de ju i stort sett överens om, mer eller mindre iaf.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
9/10/18, 4:09 PM
#8

#7

Fast det är en sak som sagts före val och en sak vad som kommer ske efter val gällande vallöften. Det som gör mig förbryllad gällande Alliansen är att dessa fyra partier går till val tillsammans (så klart) men de måste kompromissa för att komma överens. Nåts partis väljare kommer bli ruggigt besvikna vid varje kompromiss. 

Kanske dags att införa Tvåkammarriksdagen igen är ett hett ämne i den sociala medias värld.

Fillifjonkan60
9/10/18, 4:09 PM
#9

#2 Jo jag kan förstå att det kanske inte skulle vara helt lätt. #5 Helt enig med dig.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Novachan
9/10/18, 5:06 PM
#10

Om S, M och SD skulle tvingas till att bilda en regering, är det är mycket möjligt att två av dem går ihop ändå och försöker utesluta det andra?

[Jimmy.L]
9/10/18, 5:27 PM
#11

Jag har svårt att se att det skulle fungera efter som alla tre har olika budget och olika sätt  att bedriva politik.

Draken
9/10/18, 5:35 PM
#12

Nej, ska jag vara helt ärlig, så tror jag att det kommer gå så långt som till omval

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tjeja
9/15/18, 10:56 PM
#13

En tanke-lek:

Det vore ju intressant med tex en regel som sade att "de största partierna som tillsammans uppnår minst 51% av rösterna ska bilda regering"

I så fall skulle det i detta fall bli så här:

 S - störst (28,3%) men ej tillräckligt stora ensamma. Därför måste man lägga till nästa största parti efter S. Det vill säga M.

M - Näst störst (19,8%) tillsammans får de 48,1% så fortfarande för lite, därför måste man lägga till nästa största parti från valet, SD.

SD - Tredje största parti (17,5%) Tillsammans besitter de tre partierna mer än 50 % av väljarnas stöd. 65,5 %!!

65,5 % är mer än väl tillräckligt många röster för att kunna styra landet utifrån sina gemensamma beslut!

Frågan blir förstås då istället… hur skall de lyckas komma överens i en regering ihop då… tja.. de får väl växa upp helt enkelt och styra för landets bästas skull istället för sitt eget bästa och partiets image liksom!

Men.. näe.. med det politiker vi har idag skulle det förstås bli ett konstant kaos då. Frågar är bara.. skulle det verkligen kunna vara ett sämre alternativ med mer röra än det som råder idag?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[VSK]
9/16/18, 5:20 AM
#14

#13

Har skrivit detta nånstans redan, men i vilken tråd vette tusan (antal partier tills majoritet uppnås fixar ny regering).

Draken
9/16/18, 1:34 PM
#15

#13 Jag tycker att den ideen är nåt de faktiskt skall fundera kring. För som det är just nu, om man ser på valresultatet, så är det tredje största partiet helt uteslutet ur styrandet, men partier som Vänstern, Miljöpartiet, liberalerna och Centerpartiet , de får vara med att påverka, inte för att väljarna (alltså hela svenska folket) tycker det, utan för att de är väldigt duktiga på rumpslickning.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: