Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 1433 ggr
[Göstage]
2018-09-19 11:58

Blir det extraval?

Det verkar åtminstone utåt vara kärvt i regeringsförhandlingarna, och om samtliga fyra talmansrundor kommer att misslyckas blir det extraval, vilka ska hållas inom tre månader efter att statsministern utlyser dem, något som kan ske tidigast den 24 september i samband med Riksdagens öppnande.. Mer om extraval här.

Tror du att det blir extraval?

Annons:
[Göstage]
2018-09-19 11:59
#1

Tror att det skulle bli lika låst efter ett nyval, någon måste nog försöka föra en dialog med SD.

[Jimmy.L]
2018-09-19 12:27
#2

Jag gissar dom kommer tillslut överens om att samarbeta över blocken bara för att stoppa SD. Sandlådepolitiken  kommer fortsätta.

Stallmima
2018-09-19 13:44
#3

Situationen nu är ju lite knivig!

Aasi1
2018-09-19 13:59
#4

Verkar som att det lutar mot en DÖ 2.0. De kallar det nu för att samarbeta över blockgränserna.

kamera0710
2018-09-19 15:13
#5

Svarade ovisst, även om jag lutar åt ett nej. Ett omval resulterar väl med största sannolikhet i att SD fortsätter vara vågmästare mellan de "gamla" blocken.

Carmarino
2018-09-19 15:15
#6

Tror inte ett extraval löser problemet. Resultatet lär förmodligen bli ungefär detsamma som nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Novachan
2018-09-19 17:16
#7

Kanske snarare behövs ett sorts extraval om vilka två partier av de tre största som måste bilda regeringen eftersom partierna inte kan bestämma själva… så låt folket bestämma åt dem eftersom det är "ett nytt problem" som jag skapats

annia1
2018-09-20 00:06
#8

Jag var mer säker förut på att det skulle bli extra val. Idag svarade jag ovisst. Och det med tanke på alternativet M + KD som finns med i spekulationerna. Kan tänka mig att det blir sista alternativet och att det accepteras.

Däremot så tror jag att ett extra val skulle ändra på läget. 

Jag tror att det skulle bli andra siffror då. För nu ser alla hur deras valda hanterar det hela. Så dom kanske tänker till en extra gång.

Och tittar man på olika partier så tex L verkar ha fått en del stödröster. Det är mycket möjligt att de som stödröstat röstar på sitt ursprungliga val och då är risken att L åker ur.

Sen alla som röstat på småpartier som inte kommit in. Kommer de rösta på samma eller väljer de nåt av de partier som redan finns i riksdan eftersom deras parti inte ens var i närheten av att komma in.

Sen ska man inte glömma av att det finns röster som inte ens räknats eftersom de inte kommit in i tid. Och då det bara skiljde var det 7 röster mellan C och SD när det gällde vem som skulle få ett mandat så är ju varje röst viktigt.

Ytterligare en sak som ev skulle ändras. Den här nya MP som kom in via personval. Frågan är hur MP skulle göra med henne vid ett extra val med tanke på hennes "fadäs". Och hon fick väl var det runt 1400 röster så om hon inte ens finns med som kandidat så kanske så att MP förlorar de rösterna helt.

.

Draken
2018-09-20 11:31
#9

Svarade ovisst, men jag lutar mot ett ja. Det är svårt att säga i dagsläget.

Jag tror som så att, de kommer börja samarbeta över blocken, men SD står ju fortfarande som vågmästare och de kommer säga nej till alla budgetförslag som blocken lägger fram.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2018-09-24 08:30
#10

Kanske, kanske inte…

"Enligt en ny undersökning från Aftonbladet/Inizio svarar 49 procent att de tror att det är mycket eller ganska sannolikt att Sverige kommer behöva genomföra ett extraval under mandatperioden.

Men experterna är inte övertygade. – Sannolikheten har ökat med det parlamentariska läget men det finns vissa faktorer som talar starkt emot, säger Torbjörn Larsson, docent i statsvetenskap vid Stockholms universitet. Han syftar bland annat på att ett extraval skulle vara mödosamt för partierna och att erfarenheter från andra länder visar att maktförhållandena sällan ändras efter ett nyval. – Dessutom tillkommer valet till EU-parlamentet nästa år och det tror jag gör att det inte blir något extraval. Det kommer helt klart att ha en avhållande effekt på entusiasmen för någon form av extraval, säger Larsson. 

Maria Oskarsson, docent i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, tror inte heller att det är särskilt sannolikt. – Det är ett exceptionellt läge och man kan inte se det som uteslutet. Men till slut brukar man hitta en kompromiss av något slag. Till syvende och sist är det ett land som måste regeras, säger Oskarsson."---- 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1k90xJ/varannan-svensk-tror-det-blir-nyval

[Hayabusa]
2018-09-24 08:58
#11

Nej, det blir inte extraval.

annia1
2018-09-24 12:05
#12

Jag satt och läste om extra val. Som jag förstår det hela så är det möjligt att S + MP kommer sitta kvar hela mandatperioden då som övergångsregeringen.

Som det är sagt från alliansen och SD så kommer ju löfven röstas bort. Då kommer S + MP sitta kvar som övergångsregering till vi får en ny regeringen. 

Men om talmannen inte lyckas hitta en ny regering som accepteras av riksdan så blir ju S + MP kvar som övergångsregering. Och en övergångsregering får inte utlysa extra val.

Så vi kan få dras med S + MP ända till nästa val om 4 år. Fast en övergångsregering ska ju bara sköta det löpande och inte lägga fram nå kontroversiella förslag. Så vete katten hur det här blir.

Jag hittar ingen info om nån överhuvudtaget får utlysa extra val i sådant läge.

.

Tjeja
2018-09-24 18:10
#13

#8 Jag röstade ju på ett litet parti Direktdemokraterna. Blir det omval kommer jag förstås att rösta på ett riksdagsparti för att det ska finnas en chans att bli ett annorlunda resultat än nu.

Men det var ju bara 1,2% eller nåt sådan som hade röstat på annat än riksdagspartier så det krävs att verkligen alla vi röstar på riksdagsparter och att vi dessutom röstar ungefär lika dant som varandra om det skall göra någon påtaglig skillnad.

Om alla 1% röstar lika spritt som övriga väljare kommer det knappast bli någon skillnad.

Jag tror därför ändå att OM det blir omval, kommer resultatet inte bli så speciellt annorlunda ändå. Bara cementera röran ännu mer är jag rädd för.  Samtidigt är jag nyfiken på vad som skulle hända. Lika nyfiken som orolig då.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
annia1
2018-09-25 02:33
#14

Börja med att korrigera mig själv med det där med extra val. Om talmannen misslyckas sina 4 gånger så kommer talmannen utlysa extra val. Så kommer det så långt som till 4 misslyckande så får vi se.

Jo, jag tror faktiskt resultatet blir annat om det blir extra val. För dom som följer nyheter ser ju hur partierna beter sig. 

Och tar man i beaktande med hur mycket det skrivits i tidningar där olika (även höga/kända) personer säger att man bör prata/förhandla med SD så tror jag att de partier som helt tar avstånd kommer förlora på det och rösta på partier som beter sig någorlunda vuxet.

Det har ju varit några kända namn inom olika partier som säger att det är dags att sluta med sandlådan, vilket jag tror vanliga väljare följer mer än vad rikspolitikerna säger.

Så min gissning är i så fall att M (fast kristerson inte verkar vara så intresserad av att prata med SD)  och KD, ja sen SD då kommer öka. L kommer sannolikt åka ut. De som stödröstade på MP kommer sannolikt lägga sin röst på S igen (för de vill ju att S ska få makten trots deras motstånd) så risken att MP också åker.
De inom V som faktiskt håller sig mer till hur det funkar i en demokrati röstar på annat parti eftersom dom inte höll sig till hur det brukar funka i riksdan. C är väl det parti som jag har svårast att gissa nåt om.

Så går det till extra val så kan det  bli ett rätt brutalt uppvaknande för några partier. Fast visst finns möjligheten att det blir helt tvärtom, att de som tar helt avstånd är de som ökar, men jag tror faktiskt att människor börjar tröttna på sandlådan.

.

[VSK]
2018-09-25 05:18
#15

Kommer självklart inte bli nåt extraval eftersom det enda parti som kommer tjäna på det är SD och det vet 7-klövern om. Risken är nog överhängande stor att inte MP skulle klara riksdagsspärren då, då de fick taktikröster som räddade de kvar. L kan ligga farligt nära 4%-spärren vid extraval.

Det det kommer handla om är extraval vs DÖ 2.0. Vilket tror ni kommer vinna?

Tyckte Ulf Kristersson pratade om vuxna i rummet när han tillträdde som partiledare för dryga året sen. Han sa iofs aldrig när. 

Med alla skandaler det varit med valsabotage och valfusk, så anser jag att det enda riktiga är ett extraval och då med kontrollanter i precis varenda vallokal som finns. Sen nån form av väktare som följer med valsedlarna från vallokal till slutdestination.

Redan när SVT gjorde sitt uttalande mot en avbrytande Åkesson, så borde man blåst av valet redan där. 

Mina 25 öre…….

Aasi1
2018-09-25 14:07
#16

Nu när väljare märker att de som röstade på alliansen för att bli av med Stefan löven kanske inte blir av med han ändå efter som de vill söka stöd hos S samtidigt som de gått till val på att byta ut regeringen där S ingår. Vilket i enbär att man kan rösta för mer eller mindre S inflytande eller SD om man inte gillar S. Det tror jag kommer gynna SD. Så extra val kommer att gynna SD mest.

JonasDuregard
2018-09-25 14:47
#17

Jag tror tvärt om, flertalet SD-väljare vill se en moderat statsminister och många tidigare M-väljare räknade nog kallt med att alliansen skulle bli större än S+V+MP så Kristersson skulle vara den naturliga kandidaten i en minoritetsregering, jag tror många av dem skulle rösta på alliansen i ett omval (särskilt eftersom SD sagt blankt nej till att passivt stödja en alliansregering). 

Men det är svårt att veta eftersom SD-väljare verkar gå mycket på känsla…

Aasi1
2018-09-25 23:22
#19

#17 det var väldigt generaliserande, att just SD väljare verkar gå mycket på känslor. Som om inte många andra väljare också går på känsla. Antagligen inget som endast för SD väljare. Tror alla väljare röstar på ett parti av många olika anledningar. Det kan tex var en känsla, kanske att samhället blivit otryckt eller oro för klimat. Det kan också vara av andra anledningar som att man håller med ett parti i många olika frågor medans andra taktikröstar. Tror att ett val hos de flesta väljare oavsett parti grundar sig på en blandning logiska argument och känsla. För mig var det många olika anledningar som gjorde att jag bestämde mig att rösta SD och inte bara en känsla. En anledning var att jag ville markera mot DÖ och mot att stänga ute ett folkvalt parti. Jag vill inte med min röst bidra till att S hamnar i regering vilket jag såg att det fanns en risk för med alliansen. Blir det omval så kommer jag rösta SD igen.

Tjeja
2018-09-26 22:43
#20

En helt annan fråga angående extraval.

Om det blir extraval… Blir det då enbart för riksdagen eller blir det även omval för kommun och landsting då också?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
annia1
2018-09-26 22:45
#21

Som jag förstår så gäller det då bara riksdagen. För det är ju bara där dom inte kommer överens.

.

Upp till toppen
Annons: