Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 1096 ggr
Tjeja
9/21/18, 7:56 PM

Vem tror du blir talman? Eller vad kommer hända?

Vem blir (förste) talman, nu har partierna presenterat flera olika kandidater och sandlådekriget mellan partierna i riksdagen fortsätter.

S ville först hitta en gemensam talman med alliansen, från sin sida… Men det ville inte Alliansen utan presenterar en egen kandidat:  Andreas Norlén

Så S presenterar i sin tur en "egen" kandidat: Åsa Lindestam

Om SD lägger ner sina röster vinner Åsa, om SD väljer att rösta på Andreas blir han talman.  Om jag har förstått valgången rätt så kan det alltså ej bli oavgjort utan någon kandidat blir vald hur man än gör.  Kan Alliansen räkna med SD's stöd här? 

Röstningen i Riksdagen sker på måndag.  Vem tror du blir vald och varför?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Tjeja
9/21/18, 8:01 PM
#1

Jag valde "något helt annat" mest för att inte påverka resultatet ni andra väljer.

Jag tror på två alternativ:

1: SD vill visa Alliansen lite good will i hopp om att hålla dörren öppen för framtida samarbete på något vis. Då väljer de Andreas.

2: SD vill markera för Alliansen att de inte skall ta SD för givet och lägger ner sina röster.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annia1
9/22/18, 2:49 AM
#2

Jag tänkte först klicka i S utifrån det jag hört på tv här ikväll. Alliansen upprepade sitt mantra. Att om nån vill rösta på dom så är det ok, men att förhandla, så nej.
Medan Ygeman sa att de skulle hålla sig till praxis. Vilket då skulle  innebära att SD får sin talman.
Och SD ska ha sagt att vill alliansen ha stöd så får de börja ge signaler att de är beredda att ge nåt. Och nåt sånt är ju inte alliansen beredda att ge.

Men sen har jag läst tidningar. Och då blir det lite knasigt. Alliansen ska ha sagt samma sak som ygeman att de kommer hålla sig till praxis och de kommer lägga ner sina röster när det gäller SD:s talman. Men eftersom V lagt fram en egen talman så räcker inte det för att söder säkert ska bli vald, utan S eller alliansen måste rösta för söder. 

Men  jag läste i tidningen att stefan löfven ska ha pratat med jonas sjöstedt och tyckt att det är bra att V lägger fram sin talman. Så det ger intrycket att S kommer rösta på V kandidat. 

Så vem SD kommer släppa fram som första talman. Det törs jag inte gissa. 

Men en sak. Om söder inte blir talman utan det blir V:s kandidat då tror jag man kan säga rätt säkert att det kommer bli extra val. För då lär inte SD acceptera nån konstellation när det gäller regering.
Eller i och för sig finns ju ett alternativ att C och L trots allt bildar regering med S. 

Sen en annan sak som kan göra att SD inte röstar för M:s kandidat på måndag. C och L har ju sett till att SD inte kommer få några ordförandeposter i utskotten. Alliansen har ju tillsammans med S diskuterat det och C och L sa samma sak som S. M och KD ansåg att dom skulle ha enligt storleksprincipen. 

Visst kan det bli oavgjort. Om de rödgröna (144 mandat) röstar för S  kandidat. Alliansen (143 mandat) + 1 SD:are röstar för M:s så är det också 144. 

Men det får väl inte bli oavgjort så de kommer fortsätta rösta tills det blir en kandidat. Fast så länge de röstar på samma sätt så vet jag inte hur de löser det. Hittar ingen info hur dom gör när det är oavgjort.

.

[Göstage]
9/22/18, 11:19 AM
#3

Verkar klart att det blir Alliansens förslag.

"Sverigedemokraterna kommer rösta på alliansens talmanskandidat Andreas Norlén (M) i talmansvalet på måndag.  – Av de två nominerade kandidaterna från S respektive M väljer vi att aktivt rösta för M:s kandidat, säger SD-ledaren Jimmie Åkesson i ett pressmeddelande."---

 https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sd-kommer-rosta-pa-alliansens-talmanskandidat/

Tjeja
9/22/18, 12:52 PM
#4

Jag vill nog hellre ha omval än Modreat talman tror jag..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annia1
9/23/18, 3:44 AM
#5

Vilket parti som får talmansrollen, för mig spelar det ingen roll eftersom hen ska vara opolitisk i sin roll som talman.

Men det jag tycker är intressant är hur SD har formulerat sig. De säger att de kommer rösta för M:s kandidat. Likaså säger de att de kommer stödja M som regering i någon konstellation. Så de nämner inte alliansen överhuvudtaget i sitt pressmeddelande. 

De andra partierna har ju kommenterat det på olika sätt. Det som jag håller med om är från morgan johansson. Han undrar vad SD har fått i utbyte. Jag tror också att SD har fått nåt i utbyte, frågan är vad.

Kommer M och ev KD rösta aktivt för söder på måndag eller har de fått nåt annat löfte när det kommer till samarbete efter regeringsbildning.

En sak är väl klar. Åtminstone enligt mig. Om M och ev KD röstar aktivt för söder så lär det inte bli nån alliansregeringen för då är det väl sannolikt att C och L tackar för sig. 

V har ju krävt sluten omröstning så det kommer inte synas vem som  röstat, men får söder fler röster än SD:s egna så kommer nog de flesta anta att det är från M och KD.

Och tittar man på hur SD formulerade sig gällande regeringsbildning. Så kan man tolka det så kommer de säga nej till en alliansregeringen. 

Så blir några intressanta dagar framöver med början på måndag.

.

Draken
9/23/18, 9:40 AM
#6

Hörde på Tv att SD kommer rösta på moderaternas talman, så jag tror att det blir M som "tar hem" det hela.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Göstage]
9/23/18, 11:07 AM
#7

Väntad nyhet:

"Miljöpartiets riksdagsgrupp kommer att rösta på Socialdemokraternas kandidat till talman, Åsa Lindestam, i måndagens omröstning."---

"När det gäller valet av andre vice talman tänker MP stödja Vänsterpartiets kandidat Lotta Johnsson Fornarve. Till den posten har SD nominerat Björn Söder, en kandidat som inte faller MP på läppen. "Björn Söder står för åsikter vi inte kan acceptera och de borgerliga partierna har redan frångått praxis om att välja utifrån partiers storleksordning", skriver Maria Ferm."

http://www.vt.se/nyheter/talmansvalet-mp-rostar-pa-lindestam-om5477824.aspx

[Hayabusa]
9/23/18, 11:13 AM
#8

#7 Oh, ja…

[Göstage]
9/24/18, 11:07 AM
#9

Även sossarna stöder vänsterpartiets förslag till andra vice talman. Praxis upplöses och blocken stelnar…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0EyJ6M/s-beskedet-rostar-nej-till-sds-bjorn-soder

Denna kommentar har tagits bort.
[Göstage]
9/24/18, 12:59 PM
#11

Andreas Norlén har valts till ny talman. Han vann över Åsa Lindestam med siffrorna 203–145.

Aasi1
9/24/18, 5:02 PM
#12

Jag blir så irriterad över våran odemokratiska riksdag som inte har någon respekt för väljarna. Söder röstades bort och istället blev en från V andre vise talman. Ingen respekt för valresultatet alls. 

Edit: Sista meningen om kommunister struken! Se inlägg #13 //Tjeja - Medis

Tjeja
9/24/18, 5:47 PM
#13

#10 och #12 Här är det lika otillåtet att kalla Vänstern för kommunister som det är otillåtet att kalla SD för rasister och nazister ! Varning ni två!

Vänstern är idag inte heller sin bakgrund som SD inte är sin bakgrund.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
kamera0710
9/24/18, 5:51 PM
#14

#12 Är du lika kritisk till att "högste" talmannen inte kommer från största partiet? Är allt som inte går SD:s väg per definition odemokratiskt?

Aasi1
9/24/18, 5:56 PM
#15

#14 högste talman kommer från det största regeringsalternativet. Alliansen är större än socialdemokraterna. Allt enligt praxis

[Hayabusa]
9/24/18, 6:02 PM
#16

#13 "…det är otillåtet att kalla SD för rasister och nazister"

Ursäkta, men det förekommer väl? Ganska ofta t om.

Tjeja
9/24/18, 6:13 PM
#17

#16 Ja det har förekommit fleratalet gånger, men det accepteras inte och både varnas och redigeras varje gång  jag ser det!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JonasDuregard
9/25/18, 7:49 AM
#18

#15 Varför säger du saker som inte är sanna? 

1. Förste talman kommer enligt praxis från största parti, inte största "regeringsalternativ".

2. Alliansen är inte det största regeringsalternativet.

Aasi1
9/25/18, 2:00 PM
#19

Vad är det som inte är sant? Aliansem är större än S och MP och Alliansen är ett regeringsalternativ som vill regera tillsammans. De hade gemensamt utsett en talman.

JonasDuregard
9/25/18, 2:21 PM
#20

#19 S+V+MP vill också regera tillsammans, men till skillnad från alliansen inser de att de inte har egen majoritet. Och SD är ju inte med i något regeringsalternativ alls i så fall, så de ska ju inte ha någon talman även om man utgår från din låtsas-verklighet där de rödgröna inte finns.

Hur du än vrider och vänder på det blir det patetiskt att SD först hjälper Alliansen knipa talmansposten och sedan grinar när de själva blir av med andre vice talman. Varför skulle de få den? För att de är tredje största parti?  

SD röstade på M:s kandidat, det tycker du är OK? Sossarna röstade på V:s kandidat och det är upprörande? 🤔

Annons:
Aasi1
9/25/18, 2:42 PM
#21

Sen när ville S regera med V? De vill ju bara ha deras stöd men de fick inte ingå i en regering förra gången och jag har inte hört något om att de vill inkludera V den här gången heller. S vill ju att alliansen ska spricka så att de kan regera med C och L och sen hoppas på att få med V som ett stödparti. Vilket de säkert kommer få iså fall efter som det är deras enda chans att få inflytande. Då SD är 3:e största partiet och typ dubbelt så stort som V så borde de få en talmanspost.

annia1
9/25/18, 2:56 PM
#22

När det gäller val av talman där håller jag med jonas.

Praxis har varit att talman (och vice talmän) väljs utifrån storlek på partierna. Det är ju den praxisen som gjorde att SD fick andre vice talman förra valet eftersom de var tredje största parti. Och det är den praxis man i stort sett alltid gått efter. Har funnits ett par avsteg.

När det gäller V så vet alla att V nära nog 100% röstar för S:s förslag. Och utan V:s stöd så brukar det inte bli nån S ledd regering. Så fast de inte sitter i själva regeringen så bör de räknas in som underlag för en S regering.

.

JonasDuregard
9/25/18, 4:17 PM
#23

V röstade dessutom för att Löfven skulle sitta kvar, och har tydligt sagt att Löfven bör bilda regering. Det ger solklart Löfven större stöd än Kristersson i riksdagen. Så att kalla alliansen för största regeringsalternativet är helt enkelt inte sant. 

"V-ledaren Jonas Sjöstedt kommer meddela talmannen att han vill se Stefan Löfven som nästa regeringsbildare."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Kvm71E/sjostedts-besked-da-faller-vi-regeringen-till-jul

[Hayabusa]
9/25/18, 4:21 PM
#24

Vi har två ytterlighetsparti, dock bara ett som har några vänner…

JonasDuregard
9/25/18, 4:26 PM
#25

Ordnar man partierna på en skala kommer det alltid finnas ett parti i varje ända. 

En skillnad är ju att partiet på vänsterkanten stadigt flyttat in mot mitten i 30 år ungefär, medan partiet på andra sidan plötsligt dykt upp långt ut i högermarginalen.

[Hayabusa]
9/25/18, 4:32 PM
#26

…och att röka lite gräs är ju rena hälsokosten :)

JonasDuregard
9/25/18, 4:34 PM
#27

Ehhh. Va?🤔

Annons:
[Hayabusa]
9/25/18, 4:36 PM
#28

Precis.

[VSK]
9/25/18, 4:48 PM
#29

😃

👍

🚬

Upp till toppen
Annons: