Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 1735 ggr
[Göstage]
9/25/18, 9:51 AM

Stefan Löfvens regering har fallit

Med 204 röster emot och 142 röster för regeringssidan har Riksdagen beslutat entlediga Stefan Löfvens regering och vi har nu en övergångsregering.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sa-bildas-en-ny-regering-nu-borjar-talmannens-arbete/

Annons:
[Hukanson]
9/25/18, 10:08 AM
#1

Så dramatiskt! Vem hade kunnat tro att det skulle hända oss? Stackars Löfven…efter fyra år av hårt arbete har ingen förtroende för honom. Gör han nu som Reinfeldt och startar eget för en profitabel framtid? eller framhärdar han i opposition mot en legitim regeringsbildning? Kanske dramat fortsätter i fyra år till?

[Göstage]
9/25/18, 10:11 AM
#2

#1 Man kanske inte skall sälja skinnet innan björnen är skjuten, som Gunnar Hedlund uttryckte det på sin tid? Ingen, inte ens politikerna, vet vad talmannens arbete komma att resultera i. Risken är inte obefintlig att vi kan få dras med Löfven i fyra år till…😕

[Hayabusa]
9/25/18, 10:22 AM
#3

#2 Nä, läget är låst på många sätt. Ett maktspel om de egna positionerna.

JonasDuregard
9/25/18, 10:33 AM
#4

#0 I alla fall en expeditionsregering. Övergångsregering verkar lite mer dramatiskt enligt WP-artikeln du länkar till ("t.ex. vid plötsligt byte av statsskick, författningskris, inbördeskrig, statskollaps eller utländsk ockupation") 🙂. 

#3 Belgien var utan ordinarie regering i 18 månader, kan vi slå det rekordet?

Carmarino
9/25/18, 10:34 AM
#5

Stefan Löfven ger sig inte utan han "ser goda möjligheter att fortsätta som statsminister" enligt svt.se. Tyvärr leder rubriken inte till någon artikel, och de filmade inslag som ligger på sidan handlar om bortröstningen. Men förhoppningsvis kommer det en artikel så småningom.

Edit: Citatet är borttaget från SVT:s förstasida, men nu finns det en film om att Stefan Löfven "står till talmannens förfogande".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksmotets-oppnande-2018


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
9/25/18, 10:35 AM
#6

#4 Precis allt är möjligt…

Annons:
[Göstage]
9/25/18, 10:38 AM
#7

#4 Jag gick efter vad som står i diverse rubriker, så jag verkar vara i gott (?) sällskap.

https://www.dn.se/nyheter/politik/lofven-leder-overgangsregering/

Carmarino
9/25/18, 10:45 AM
#8

#4 och #7 Stefan Löfven själv kallar det för övergångsregering.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksmotets-oppnande-2018


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
9/25/18, 11:35 AM
#9

Tror inte talmannen kommer föreslå Löfven som statsminister, motståndet är för stort mot att han skall få fortsätta, fast man skall aldrig säga aldrig iofs.

Jag dansar inte segerdansen än i varje fall ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Aasi1
9/25/18, 2:48 PM
#10

Jag tror S kommer att ha större chans om de skulle byta ut Stefan löven. Om de hittar någon annan så är jag rädd för att det kommer vara lättare för C och L att gå över. Dr har ju lovat att fälla Stefan löven och nu har de gjort det.

JonasDuregard
9/25/18, 2:52 PM
#11

Så kan det vara. Över huvud taget är det stor chans att dödläget bryts genom beslut på någon partikongress.

[VSK]
9/25/18, 3:09 PM
#12

#9

Här är det både regndans och fredspipa. Äntligen så är Sveriges i genom tidernas sämsta statsminister ett skoavtryck i baken rikare 🥳

Kicken borde han ha fått för fyra år sen.

kamera0710
9/25/18, 3:25 PM
Annons:
[plumcreek]
9/25/18, 5:35 PM
#14
annia1
9/26/18, 1:17 AM
#15

Om vi kan slå belgien. Det beror väl på hur alla regler faktiskt ser ut. Vilket jag inte vet. Vet inte heller hur belgiens regler ser ut, om de har liknande som oss.

Teoretiskt kan vi ha det så här för all framtid. Det förutsätter då att resultat från extra val blir ungefär detsamma och läget blir lika låst. Annars ska vi väl inte slå belgien.

För talmannen har 4 försök på sig. Det bör väl inte ta mer än några månader. Om alla 4 misslyckas så ska talmannen utlysa extra val vilket ska då ske inom 3 månader.  Så vi kan väl få ha det så här kanske ett halvår +/- nån månad.

Men förhoppningsvis blir det inte längre än så, utan då bör de ha klivit upp ur sandlådan. Alternativt att väljarna (vid extra val) ser till att det blir ordentlig skillnad i valresultat.

.

[VSK]
9/26/18, 5:16 AM
#16

#15

Belgien hade ca 500 dagar som de var utan ny regering. Sverige kan ha det tills nästa ordinarie val 2022 om det vill sig illa.

JonasDuregard
9/26/18, 10:06 AM
#17

#15 Belgien hade ett omval under perioden, men det förvärrade bara förutsättningarna för att bilda regering.  

Deras system liknar Sveriges, fast med den extra kryddan att kungen har talmannens roll 😃.

annia1
9/26/18, 10:50 PM
#18

#16 rent krasst så kan det väl fortsätta längre än så. Har vi inte fått en vanlig/riktig regering när vi får ordinarie val 2022 så borde ju rimligen vara den övergångsregering som  redan sitter som fortsätter.
Och rent krasst har inte några extra val gjort nån skillnad så lär inte ordinarie val göra det. För vi kan ha flera extra val under de kommande åren om dom inte kommer fram till nåt.

#17 Jag brukar kunna se olika alternativ. Men jag kan inte se hur det kan bli värre än det redan är här i sverige. Om du vet så får du gärna tala om hur det kan bli värre.

Kungen brukar kunna lösa en del knutar, men tror tyvärr inte heller han är nån trollkarl som kan lösa det här läget.

.

[Jimmy.L]
9/27/18, 11:08 AM
#19

Löfven vill alltså se en blocksamarbete med Alliansen det är hans målsättning och för samtal med partiledarna från dom. Ska bli intressant vad dom andra partiledarna säger idag efter mötet med Talmannen.

[Hayabusa]
9/27/18, 11:17 AM
#20

#19 Jodå, han vill ha samarbete över blockgränserna - men bara om han själv får sitta i förarsätet…

Annons:
[Jimmy.L]
9/27/18, 11:43 AM
#21

#20 Det jag säger ju. 🙂 

Han är så maktfixerad att han inte vill släppa fram någon som kan sätta krokben för fortsatt styre.

[Hayabusa]
9/27/18, 11:45 AM
#22

#21 Precis.

[Jimmy.L]
9/27/18, 12:17 PM
#23

Ulf Kristersson säger alltså nej till Socialdemokraterna och vill bilda regering med Alliansen med stöd från dom rödgröna. 

Detta kan bli riktigt underhållande om alla partier står för vad partiledaren säger. 

Vem behöver cirkus när vi har Sveriges Riksdag. 😃

annia1
9/28/18, 1:22 AM
#24

Jag kom på en sak här. Blir lite av konsperationsteori.

För löfven spelar det ju ingen roll att det drar ut på tiden. Det är ju han som är statsminister (vilket är det han vill vara) även om det är en övergångsregering, som inte ska lägga fram kontroversiella förslag. Men dock så är det han som är statsminister. 

För som det är så är ju möjligheten  den att det kommer bli en alliansregering av nåt slag. Så rent krasst att han sätter sig på tvären (och får det att framstå som det är alliansen som är problemet) det gynnar ju han för desto längre kan han vara kvar som statsminister. 

Så vi får väl vänta och se.

.

Tjeja
9/28/18, 1:31 AM
#25

Japp! Löfven har inget att förlora på att dra ut det hela ända till en omröstning så länge han inte får som han vill… Det hanlar bara om hur lång tid det kommer ta för de andra partierna att inse och acceptera det och gå på hans villkor. Antingen böjer sig L och C för det och de bildar regering ihop, eller Moderaterna och de blidar regering ihop med Löfven som Stadsminister. Eller så drar det till Omval och det lär i alla fall varken C eller L något att vinna på!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annia1
9/28/18, 1:48 AM
#26

Nej jag tror inte de andra skulle gå med på hans villkor om de skulle komma underfund med att han drar ut på det bara för att få sitta kvar. Utan de skulle då sannolikt låt det gå till extra val eftersom dom skulle känna sig grundlurade. Alternativt så skulle de börja samarbeta med SD, ja även C o L, bara för att visa löfven att så gör man inte.

.

Upp till toppen
Annons: