Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 650 ggr
[Hayabusa]
2018-09-27 08:17

Höstens viktigaste...

…diskussion borde vara hur regeringen ska bildas.  Ingen djärv gissning att det sannolikt även är så. Men nu tas en fråga upp som faktiskt hållit mig vaken om nätterna mer än en gång - det märkligt föråldrade bokstaveringsalfabetet ska reformeras. En del undrar kanske vad detta alfabet är för något, men ni har säkert hört/sett det i någon film - ni vet, när någon säger: "A som Adam, B som i Bertil…" osv. På andra språk används ord/namn som "B as in Bravo" osv. Systemet används inom militär, polis och liknande. 

Nu ska det bli "ändring på torpet":

""Att inkludera fler än bara män med traditionellt svenska namn är viktigt för att synliggöra den bredd av människor som finns i samhället. Vi behöver kunna tala med ett språk som är allas.", skriver Fredrika Bremer-förbundet och Rättviseförmedlingen."

https://www.hd.se/2018-09-26/de-vill-byta-ut-ojamstallt-alfabet

Annons:
[Göstage]
2018-09-27 08:36
#1

Jag trodde det var ett skämt när jag först hörde det på nyheterna, och jag anser fortfarande att förslaget är ett skämt.

För mig personligen sitter bokstaveringsalfabetet i ryggmärgen sedan min tid som signalist i lumpen, men det färgar inte min åsikt - i praktiken kommer jag inte bli drabbad på något sätt av en nyordning.

Det som för mig är löjeväckande är med vilket allvar organisationer som Fredrika Bremer-förbundet och Rättviseförmedlingen angriper de allra minsta "problem". Jag kommer osökt att tänka på  DQ och SP och deras kamp mot väderkvarnarna, och i det här fallet tycks det finnas jättar att betvinga även i den minsta myrstack. Att dom bara orkar! 🥵

[Hayabusa]
2018-09-27 08:46
#2

#1 Jag förutsätter att det blir "H som i Hayabusa"…annars kommer jag att känna mig exkluderad. 

PS Hayabusa är icke könsbundet utan härrör till en livsform.

[Göstage]
2018-09-27 08:54
#3

Namnet Hayabusa,  jag bokstaverar - Hassan Achmed Yvette Achmed Brigitte Usama Simone Achmed - synliggör inte de som har som ambition att osynliggöra andra.

[Hayabusa]
2018-09-27 08:58
#4

#3 Sanna mina ord…

[Hayabusa]
2018-09-27 09:04
[Jimmy.L]
2018-09-27 09:27
#6

Som han säger från försvarsmakten det ses som en säkerhetsfråga. Alla kan ju dagens bokstaveringsalfabetet varför ändra på något som fungerar?

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-27 09:42
#7

#6 Borde ligga långt ner på agendan.

[Jimmy.L]
2018-09-27 09:45
#8

#6 Ja det finns 1000-saker som står före i kön som är så mycket viktigare.

Tjeja
2018-09-27 10:08
#9

Jag har aldrig lyckats lära mig "namnen" i Alfabetet så när jag ska bokstavera tar jag bara till något namn eller ord som tydliggör ljudet i bokstaven jag är ute efter.

Att språkrådet vill förbättra hörbarheten och tydligheten i standarden av vilka namn som används kan jag tycka är bra. Men att dilla om jämställdhet i detta sammanhang känns bara löjligt och att lägga krut på fel saker.

För mig är säkerheten det som är viktigast i viktig kommunikation, dv s att alla förstår utan att tveka. Kanske vore bättre att använda tex verb istället i s f så slipper man onödigt jämlikhetstjaffs?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Codonopsis
2018-09-27 10:11
#10

Håller med, det är så dumt så klockorna stannar. Jag skulle uppskatta en upplysningskampanj om användningen av versaler och gemener i det svenska språket samt  den irriterande ovanan med särskrivningar.  En röd hårig kvinna är något helt annat än en rödhårig kvinna.

Novachan
2018-09-27 10:20
#11

Eller så kan man bara skita i att använda namn och använda ord som beskriver saker istället… t.ex. B som i Bord, eller ta efter andra länder som använder Bravo, Delta, osv…

[Jimmy.L]
2018-09-27 10:52
#12

#11 Eller så fortsätter man som tidigare som funkar utmärkt hos polisen, försvarsmakten, räddningstjänsten.

Novachan
2018-09-27 10:56
#13

#12 Håller mer, jag menade om man nu måste göra någon form av ändring

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-27 11:03
#14

#13 Fast det förekommer ju redan hos polisen och försvarsmakten både Bravo och Delta. Polisen använder det och försvarsmakten,

Caeli
2018-09-27 11:16
#15

Jämställdhet är bra men man får väl ändå välja sina strider… Det finns viktigare saker att lägga tid och pengar på. Och självklart måste säkerheten prioriteras!

[Hayabusa]
2018-09-27 11:20
#16

#15 Instämmer - fokusera på de verkligt viktiga samhällsfrågorna. Tror du att någon individ har blivit "jämställdhets-kränkt" av nuvarande bokstaveringsalfabet? Själv är jag säker på att svaret är: "Nej".

PS Ja, förutom en oerhört liten minoritet. då…

Caeli
2018-09-27 11:36
#17

#16 Tror inte många ens tänkt tanken… Förslagsställarna verkar leva väldigt långt från verkligheten om de anser att detta är ett problem. Sorgligt att fokusera på bagateller!

[Hayabusa]
2018-09-27 11:38
#18

#17 Håller med till fullo.

Carmarino
2018-09-27 13:00
#19

Donna quijota är ute och slåss med väderkvarnar igen. 🤪


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-09-28 16:35
#20

Det bästa i det här fallet är nog att göra som Johan Hakelius - raljera!

 "Kan ni tänka er diskussionen mellan Fredrika Bremerförbundet och Rättviseförmedlingen när de bestämde sig för bränna krutet just här? Könsstympning? Äsch! Tio-femton kvinnor mördas av sina män varje år? Tjatigt! Hedersvåldet fortsätter? Suck! Nej, låt oss slå in lite kvinnor och invandrare i bokstaveringsalfabetet, istället! Ja, va' kul! Det gör vi! Ungefär så. Och nog framstår det som en handske som omsorgsfullt har kastats, bara för att få just mig att plocka upp den? Jag vägrar. Den är faktiskt för Khaled-Olof-Robin-Khaled-Adam-Doris."---

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/de-borde-rodna-antagligen-borde-de-entledigas/

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-28 17:47
#21

#20 Ett Sverige av idag…🤪

Upp till toppen
Annons: