Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 1042 ggr
Tjeja
9/27/18, 7:37 PM

Talmansrundorna

Så var Första talmansrundan avklarad idag så som jag förstår det..

Men det verkar inte som om talmannen presenterat något förslag för riksdagen att rösta på..

Fortsättning följer. Talmannen Norlin säger att han räknar med  ett flertalet talrundor.

Happ.. vad kan v i förvänta oss tror ni? Hur fungerar det? Hur länge ska vi vänta på ett första regeringsförlag? Kommer talmannen presentera något förslag snart och i  så fall vad för förslag till att börja med/i andra och tredje hand etc?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
annia1
9/28/18, 1:16 AM
#1

Hur det fungerar. Vet inte helt. Men talmannen har ju haft sin första runda där han hört ledarnas utgångspunkt. 

Sen får han ju själv fundera över om det fanns nån liten öppning i det som sas. (vilket det inte verkade utifrån man hört från partiledarna efter sina möten). 

Talmannen kommer prata med sina vice talmän. Sen kommer det bli ytterligare samtal mellan talmannen och partiledare. Inte nödvändigtvis alla. 

När kan vi vänta oss att han lägger fram sitt första förslag för riksdagen. Ja du. Förhoppningsvis blir det inom ett par veckor. Men kan lika gärna ta nån månad. 

Vad han kommer föreslå i första hand. Som det är idag så står det skrivit i stjärnorna. Vi kan bara vänta och se.

.

Tjeja
9/29/18, 12:03 AM
#2

Nästa runda först på måndag. Första förslaget kan ta månader för talmannen att få fram och lägga…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annia1
9/29/18, 3:04 AM
#3

Jag tror inte det kommer ta månader innan han lägger fram första förslaget. Men det kan ju bli så att det inte accepteras av riksdan. Om riksdan röstar nej så får han fortsätta med flera rundor innan han kommer med andra förslaget. Han har ju sammanlagt 4 försök på sig.

Jag för min del räknar inte med att vi har nån regering förrän fram i december om det nu blir nån som accepteras.

.

Tjeja
10/2/18, 6:09 PM
#4

Så har det varit en dag till med talmansrundor … och vad blev resultatet utav det? Något nytt alls tror ni? Är det slut på rundorna eller kommer Kristersson få ihop nån regering?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annia1
10/3/18, 2:47 AM
#5

Ja du. Kristersson har ju fått fria händer så inte nödvändigtvis att han föreslår en alliansregering med alla fyra partierna. Utan det kan bli M + KD eller bara M.  En sak som kristersson tydligen sagt att han inte tänker prata med SD. Så det kan bli knepigt för han att få ihop nåt. I alla fall om S fortsätter med sin ståndpunkt.

Ett alternativ kan ju också vara att när de här två veckorna han har på sig börjar närma sig slutet och han märker att det inte går att han pratar med Löfven och det blir M + S som bildar regeringen.

För några dar sen läste jag i nån av tidningarna att birgitta dahl hade gett talmannen andreas norlen tips. Kommer inte ihåg exakt vad hon hade sagt. Men nåt i stil med att köra de vanliga sätten i botten. (alltså först ge den ena uppdraget och sen om det misslyckas ge den andra) för hon menade då tydligen att då var dom tvungna att inse att dom måste börja tänka på annat sätt.

Fast en sak som blev lite lustigt. Jag läste lite kort idag att MP tänkte tydligen rösta nej till alla regeringsalternativ om dom inte ingick i regeringen. Och dom menade då att dom även skulle rösta nej till en S regeringen om dom inte satt med i den. Så det verkar som att det kan bli knepigt även för S om/när det blir deras tur.

.

Tjeja
10/3/18, 8:05 AM
#6

#5 Galet storhetstokiga Miljöpartiet blivit i så fall! 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
annia1
10/3/18, 11:45 PM
#7

Nja inte nödvändigtvis. 

V har också sagt nåt i den stilen att de röstar ner en regering som de inte finns med i.

Om kristersson inte lyckas så kommer ju bollen sannolikt gå över till löfven.

Löfven har ju sagt att han vill gå över blockgränsen. Så då blir det väl sannolikt C och L.
Men S + C + L får bara 151 mandat.
Så vill löfven bilda regering på det sättet så måste han få både MP och V på sin sida. Men det räcker inte med bara MP 
S + C + L + MP blir 167 mandat.  Så även V måste rösta för den regeringen. Med V så får de 195 mandat och har då egen majoritet. 

Håller V det dom sagt (att de ska ingå) så kommer inte L ingå, det har björklund gjort klart.

Så då kan det bli alternativet  S + C + V + MP det blir 175, är precis det antal mandat som krävs för att ha majoritet. Frågan är om C sätter sig i en regering där V ingår. Kommer inte ihåg att jag hört annie säga nåt om V. 

SD har inte krävt att ingå i en regering (som MP och V) , men att få inflytande i vissa frågor.

Så vad man än kallar detta val så kommer det bli intressant att se vilka som i slutänden kommer ingå i en regering eller åtminstone ge den stöd.

.

Lona
10/4/18, 3:52 PM
#8

Ole, dole, doff…?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

annia1
10/5/18, 1:44 AM
#9

Ja, det kanske blir det enda sättet att få fram nån. Den som är sist kvar får bilda regering och de andra måste acceptera den. 

****

Jag hittade där annie sagt vad hon anser om V.  Är från presskonferensen efter första talmansrundan på svt.. Vill man själv läsa så får man klicka på visar fler tillägg ett antal gånger till man kommer till klockslaget 14.20 eller leta reda på filmen från hennes presskonferens.
C kommer arbeta för att hålla SD och V borta från något inflytande. Så menar hon det så lär det bli marigt för löfven att majoritet.

Verkar som både C och L har frånsagt sig att sitta i regering denna mandatperiod.

.

JonasDuregard
10/5/18, 11:26 PM
#10

#7 "Så vill löfven bilda regering på det sättet så måste han få både MP och V på sin sida. Men det räcker inte med bara MP  S + C + L + MP blir 167 mandat.  Så även V måste rösta för den regeringen. Med V så får de 195 mandat och har då egen majoritet. "

MP behövs inte i den konstellationen S, C, V, L skulle räcka. 

"Så då kan det bli alternativet  S + C + V + MP det blir 175, är precis det antal mandat som krävs för att ha majoritet. Frågan är om C sätter sig i en regering där V ingår. Kommer inte ihåg att jag hört annie säga nåt om V. "

Skulle kunna fungera, men lite bräckligt eftersom det räcker med att en enda ledamot går emot sitt parti för att bygget ska falla.

Lona
10/5/18, 11:37 PM
#11

Ungefär hur lång tid brukar det ta innan de har fått ihop en regering? Eftersom det vanligtvis inte är så mycket krångel så har jag aldrig satt mig in i det…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JonasDuregard
10/5/18, 11:54 PM
#12

#11 Förra valet tillträdde regeringen 3 oktober.

annia1
10/6/18, 12:23 AM
#13

Jonas #10 om man bara räknar på mandaten så funkar det med S + L + C + V. Men när jag skrev  7 så tog jag hänsyn till vad jag vet att partierna har sagt. Och björklund (L) har sagt att V är lika uteslutna som SD för deras del. Så därför tog jag inte med det alternativet. Vad jag inte kom ihåg då var om annie sagt nåt om V. Nu vet jag att även hon säger nej till V.

Så om löfven ska kunna bilda regeringen så måste han få V att återgå till att enbart vara passiva för då kan nog C och ev L tänka sig att ingå i en regering med han, men att V ska gå tillbaka till att bara rösta för deras förslag lär inte hända eftersom V har fått igenom en del av sin politik under senaste mandatperioden.
Och V har ju sagt att han inte tänker rösta för en regering om dom inte får inflytande.

Så inget av mina förslag funkar om L och C håller vad de sagt gällande V. Så löfven lär få svårt även han att sy ihop en regering om han får uppdraget.

.

Annons:
annia1
10/6/18, 12:24 AM
#14

Lonaa en regering brukar finnas färdig efter bara nån vecka. För normalt sett är skillnaden mellan blocken större än vad det är idag. Så här jämt mellan blocken har det aldrig varit, vad jag kommer ihåg.

.

JonasDuregard
10/6/18, 1:01 AM
#15

#13 Vad jag kan se skulle det räcka med att V lägger ner sina röster. Jag har svårt att tänka mig särskilt många frågor där V skulle rösta med M+KD+SD mot övriga partier.

#14 Efter valet 1973 var det exakt jämnt mellan blocken (det var 350 ledamötder då). Omröstningar fick avgöras genom lottning(!). 

1979 var det något jämnare än i det här valet, bara några tusen röster skiljde mellan blocken.

annia1
10/6/18, 2:34 AM
#16

#15 1973 och 1979 det är många år sen nu. Och då fick jag inte rösta så inte undra på att jag inte kommer ihåg det.

När det gäller V. När det gäller själva tillsättande av en regeringen så skulle de nog tänka sig att lägga ner sina röster om det krävdes, men inte när det gäller andra saker som tex budgeten. Dom har ju fått igenom flera av sina saker senaste mandatperioden. Och budgeten är väl det som ses som det viktigaste att få igenom.

Några dar efter valet så sa sjöstedt att de inte krävde ministerpost, men politiskt inflytande. Från aftonbladet..
Och på pressträffen  (man får klicka på visa flera inlägg många gånger för att komma till klockslaget 15.03) efter första talmansrundan så ska sjöstedt sagt "Vänsterpartiet kommer inte stödja Stefan Löfven som statsmininster om de inte får förhandla om att få igenom sin egen politik. Den tiden är förbi".

Så V kommer kräva inflytande och det kommer vare sig lööf eller björklund acceptera.

V inser ju att dom har en guldsits nu som läget är så att  återgå till att bara vara passiva (lägga ner rösterna) det kan löfven och alla andra glömma.  Då måste löfven ge V nåt annat i gengäld för att dom ska hålla sig borta. Så vill löfven bryta blockgränsen så lär han få det knepigt.

.

JonasDuregard
10/6/18, 9:02 AM
#17

#16 "men inte när det gäller andra saker som tex budgeten"

Jag tror inte V skulle rösta på en budget lagd av KD och M med stöd av SD. Snarare skulle de lägga en egen budget i så fall, och lägga ner sina röster i efterföljande omröstningar (som oppositionspartier brukar göra, förutom SD som bara vill trolla maximalt). Och jag tror knappast KD+M+SD röstar igenom V:s budget heller. 

Så jag kan inte se att en S+MP+C+L koalition skulle falla just på budgetomröstningen. Snarare genom en misstroendeförklaring i så fall, där V inte lägger ner sin röst. 

"V inser ju att dom har en guldsits nu som läget är så att  återgå till att bara vara passiva (lägga ner rösterna) det kan löfven och alla andra glömma."

Frågan är vad de skulle göra istället? Rösta igenom de konservativa partiernas förslag?

[Hayabusa]
10/6/18, 11:07 AM
#18

#16 Vad man (V i det här fallet) vill & önskar är en sak - vad man verkligen får är en helt annan sak.

annia1
10/6/18, 3:02 PM
#19

Mitt inlägg blir svar på både 17 o 18.

Budgeten var bara ett exempel. En regering lägger flera olika förslag under en mandatperiod. 

När det gäller V. De har fått igenom flera av sina förslag under senaste mandatperioden så att de skulle sitta tysta nu är inte sannolikt. De vet att skulle S + C + L + MP bilda regering så är det de som har vågmästarrollen. Så hur man än vänder på det så har de i år makt som de inte haft förut. Och de kommer använda sig av den. 

De vill fortsätta få igenom sin politik så för deras del är det ju samma sak att sitta tysta som att rösta med de borgerliga. Resultatet är ju på det stora hela detsamma att de inte fått igenom av sina förslag. Men röstar de emot förslag från S-hållet så visar de att de accepterar inte att ställas utanför. 

Tror nog att löfven inser att hans regering (om det nu är han som bildat en) kan falla när som helst (ja för får de förslag efter förslag nerröstade så blir det ohållbart att regera) om inte V får vara med i förhandlingar så de skulle ha svärdet hängande över sig hela perioden. Och det bör rimligen även Lööf och björklund inse. Att sätter de sig i en regering med S så kan de när som helst falla om inte V får vara med.

.

JonasDuregard
10/6/18, 4:44 PM
#20

Vi får se vad som händer helt enkelt. V sa ju innan valet att de skulle släppa fram en alliansregering om de blev största blocket, möjligt att de gör detsamma för en S+C+L+MP-regering (det är trots allt från deras perspektiv något bättre).

Annons:
annia1
10/6/18, 6:15 PM
#21

Jo att V skulle släppa fram dom. Det är inte där det blir problem utan sen när det ska regeras. 

Sjöstedt tog ju under valrörelsen upp flera gånger vad dom fått igenom. Så att V nu när dom verkligen har makt skulle gå tillbaka till att enbart vara passiva är knappast sannolikt. 

Så största problemet är C + L. Deras inställning till SD och V är det som gör att läget är så totalt låst som det är.  

För de lär inte stödja M + KD om de tar hjälp av SD. 
Och de lär inte ingå i en regering med S eller ens stödja dom om V har makt över vad som läggs fram.

Så dom som är problemet är C + L. De måste ändra sig gällande endera SD eller V.

Så som läget är just idag (utifrån det partierna hittills sagt) så enda regeringen som det går att fram är S + M sen plus ett eller två småpartier. (tex MP + KD)

.

JonasDuregard
10/6/18, 8:06 PM
#22

"Så dom som är problemet är C + L. De måste ändra sig gällande endera SD eller V."

Det är ju ett sätt att se på saken, men väldigt subjektivt. Man kan lika gärna säga att problemet är att M inte vill stödja S+MP, att S inte vill stödja Alliansen och så vidare. Om någon av dem plötsligt ändrar sig skulle det finnas en regering, men det går inte att säga att det är just C eller L som måste ge med sig.

annia1
10/7/18, 1:37 AM
#23

Nu beror det på vad du menar med stödja. Att tillåta M eller S att bilda regeringen är inte problemet. Utan problemet är att sen regera, att få igenom sina förslag och då främst sin budget. För för båda sidorna är det det viktigast för ingen av dom vill regera på den andres budget.

Om kristersson bildar regering så räcker det inte med att de rödgröna lägger ner sina röster. För S ensamt eller de rödgröna kommer lägga sin budget och röstar då SD för deras budget så får kristersson genomföra S budget. Och lika tvärtom. Om S bildar regering så kommer de med största sannolikhet få genomföra alliansen budget.

Så båda sidorna vet att de måste fram så stort stöd att de får igenom sin budget. För av alla förslag de kan tänkas lägga så vill de få igenom sin budget.

När det gäller andra frågor så har båda sidorna sagt att det kommer bli blocköverskridande samtal när det gäller en del frågor. Frågor som måste hålla under lång tid.

Alliansen har gjort flera misstag. Första är ju att de försöker stjäla makten. För det normala är det största blocket är det som bildar regering. 

Ett annat misstag de gjort. De har kört sitt mantra under hela valrörelsen. Att när det dykt upp frågor om SD så har de sagt att de ser inga problem om nån vill rösta på deras förslag, men att förhandla kommer inte hända. Men dom har hela tiden räknat med att SD kommer vara en dörrmatta och rösta på deras förslag. Vad dom helt bortsett från att SD skulle ställa krav för att de ska få igenom sina förslag. 

Och största misstaget har C och L gjort. För de har varit så kategoriska när det gäller inte bara SD utan även V. 
När man lyssnar på de andra så är de öppna för olika lösningar, men C + L fortsätter med sitt vilket blockerar det hela. Man brukar använda talesättet att man målar in sig i ett hörn. Men C och L har inte målat in sig utan de har murat in sig. Och för varje gång de uttalar sig så bygger de på sin mur. Så det är de två som är problemet.

.

JonasDuregard
10/7/18, 1:55 AM
#24

#23 "Vad dom helt bortsett från att SD skulle ställa krav för att de ska få igenom sina förslag. "

Varför tror du att de inte insett en så uppenbar sak? Jag tror du har fel. Alla människor med ett mer än flyktigt intresse för politik kunde förutse den utvecklingen, och definitivt alla partistyrelser. 

Du verkar bortse från möjligheten att de helt enkelt är genuint ointresserade av att samarbeta med SD, och när de säger att de inte tänker göra det är det för att de verkligen menar det. Visst kan man se alla bestämda ställningstaganden som att måla in sig i ett hörn, men om alla partier skulle vara öppna för allt skulle politiken urvattnas helt.

annia1
10/7/18, 2:34 AM
#25

Oavsett om dom är ointresserade av att samarbeta eller inte så för att kunna regera och få igenom sin budget så måste dom få stöd.
Endera av SD eller av S eller av MP + V Annars kommer de få genomföra S budget. 

MP kanske kan tänkas rösta för men deras röster räcker inte. Att S eller V ska rösta för en alliansbudget lär inte hända så deras enda chans att få igenom sin budget är SD. Sen spelar det ingen roll om de är intresserade av nåt samarbete eller inte.

Och även om man inte använder ordet intresserade så är både M och KD beredda att samarbeta med SD, men det är inte C + L.

.

Upp till toppen
Annons: