Annons:
Etikettmiljö-klimat
Läst 675 ggr
[Göstage]
10/8/18, 9:00 AM

"Tio år kvar" - din åsikt om klimatlarmen

"Utrymmet att begränsa klimatförändringarna krymper. I en ny rapport från FN:s klimatpanel varnas för allvarliga konsekvenser för planetens framtid om uppvärmningen blir 2 grader i stället för 1,5.

– För att ha en chans att stabilisera uppvärmningen vid 1,5 grader, är vi i ett läge där vi har mindre än 10 år kvar om vi fortsätter på dagens kurs, säger Johan Rockström, professor i miljövetenskap."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/1k9m9K/rockstrom-om-nya-klimatrapporten-vi-har-mindre-an-10-ar-kvar

Vilken tilltro fäster du till larmen om klimatsituationen i världen?

Annons:
[Hayabusa]
10/8/18, 9:41 AM
#1

Jag tar det på allvar - ur mer än en aspekt. Vad man kan göra som enskild individ är en sak, men att (som individ) påverka de stora aktörerna är svårare (eller omöjligt).

kamera0710
10/8/18, 9:50 AM
#2

Som jag sagt förut litar jag mer på klimatforskarna än på exempelvis nationalekonomer som saknar naturvetenskaplig kompetens. (För några år sedan var det inte alls ovanligt att ekonomer tillfrågades om detta, som om de skulle vara kompetenta i ämnet.) Det är inte konstigare än att jag går till en läkare och inte en skattejurist om jag har medicinska bekymmer.

[Hayabusa]
10/8/18, 10:00 AM
#3

…och har man frågeställningar som berör ekonomi så vänder man sig till någon som har rätt kompetens inom det området.  (vilket sker alldeles för sällan…)

kamera0710
10/8/18, 10:19 AM
#4

…vem som nu har rätt kompetens inom ett område som många (jag själv inkluderad) undrar om det ens förtjänar att kallas vetenskap. Men vi kanske ska diskutera det i någon av de många trådar som finns om ekonomi.

[Hayabusa]
10/8/18, 10:24 AM
#5

#4…tja, kompetens ska inte underskattas. Att kunna räkna rätt är också en vetenskap och framförallt inte helt oviktigt.

PS Nu var det ju du som drog in nationalekonomer i tråden - inte jag. Med all respekt, så…nej vi behöver inte diskutera ekonomi.

kamera0710
10/8/18, 10:27 AM
#6

#5 Ja, jag drog in dem eftersom de tidigare ofta fick agera experter i klimatfrågan. Har haft en hel del telefonsamtal med mediers redaktioner i ämnet.

Annons:
[Hayabusa]
10/8/18, 10:32 AM
#7

#6 Ok, först drar du in nationalekonomer i tråden för att omedelbart efteråt rekommendera till "diskussion i annan tråd"?

kamera0710
10/8/18, 10:46 AM
#8

#7 Här du ytterligare synpunkter i ämnet så ta gärna upp dem här. Eller i någon annan tråd.

[Hayabusa]
10/8/18, 10:49 AM
#9

#8 Oh, det var ju ett oerhört generöst erbjudande 😃

[Göstage]
10/8/18, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Aftonbladets ledarsida kastar in handduken. Kanske inte ens tanken på en blocköverskridande regering kan trösta dem?

[Hayabusa]
10/8/18, 2:17 PM
#11

#10 Det är ju faktiskt sant…

[Göstage]
10/8/18, 2:26 PM
#12

#11 Ja, Aftonbladets ledarsida har, möjligen för första gången, gjort ett sant konstaterande. Fast kanske inte i det sammanhang de tänkt sig.😉

[Göstage]
10/8/18, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10 Expressens ledarsida  är inte så mycket muntrare, kontentan är väl ungefär den samma - att det nog går åt helvete, helt enkelt.😈

Annons:
Carmarino
10/8/18, 11:08 PM
#14

Eller också blir vi djupfrysta. Om golfströmmen ändrar riktning eller saktar ner så kommer vi inte att ha lika milt klimat som vi har nu.

På Kunskapskanalen har det gått en del serier om mänsklighetens historia, och det har då nämnts att väderomställningarna kunde gå väldigt snabbt förr. Det kunde ta 5-10 år bara, så det kanske blir samma nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

annia1
10/9/18, 2:45 AM
#15

Jag tror det redan är försent. 

Vi ser redan idag hur isarna och glaciärer smälter.  Vi ser redan idag förändringar på årstiderna eftersom golfströmmen inte "arbetar" som den gjort.

Ska vi få stopp på det så det inte blir ännu värre kan inte u-länder tillåtas få det bättre. Och så måste tex kina göra riktigt stora insatser. 

Så dom där 10 åren dom hör nog redan till det förflutna.

.

Codonopsis
10/9/18, 8:20 AM
#16

Rapporten som publicerades i går natt är en evidensbaserad rapport, författad av 91 forskare från 40 länder. De har under tre år gått igenom och granskat 6.000 vetenskapliga studier på uppdrag av länderna som slöt Parisavtalet 2015. Uppdraget till forskningen var att redovisa vad som händer på jorden vid 1,5 graders uppvärmning respektive 2 graders uppvärmning.

Vetenskapen har levererat, nu är det upp till makthavarna att ta det ansvar som krävs, nämligen åtgärder för att stoppa en uppvärmning på 2 grader av den globala temperaturen. 

För den som är intresserad finns hela rapporten att ladda upp;

http://ipcc.ch/

[Göstage]
10/9/18, 9:21 AM
#17

Ännu en  konferens vars  slutdokument förmodligen kommer att väcka uppmärksamhet:

"I dag startar en stor arktisk biodiversitetskongress, där Finland står värd. Forskare, politiker och tjänstemän, samt representanter för ursprungsbefolkning, industrier och organisationer samlas i Rovaniemi för att skapa riktlinjer för framtida miljöarbete. Arctic Biodiversity Congress är det största miljöevenemanget under Finlands ordförandeskap i samarbetsorganet Arktiska rådet och har planerats i flera år. 450 internationella experter från olika sektorer väntas delta."---

"Biodiversitetskongressen sammanfaller med den färska klimatrapporten från IPCC, där forskare slår fast att nuvarande åtgärder inte räcker för att tygla den globala uppvärmningen.

Det här är ett budskap som också berör Arktis, och som von Weissenberg* tror att garanterat skapar debatt. – Det kommer ju säkert att väcka stor diskussion. Vi vet är klimatförändringen det största hotet för den arktiska regionen. Det officiella målet är en uppvärmning på 1,5 grader, som i arktiska områden betyder en temperaturökning på 6-7 grader. Det är klart att floran och faunan kommer att lida fruktansvärt mycket."---

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/09/hur-ska-vi-radda-arktis-experter-fran-hela-varlden-samlas-i-rovaniemi-for-att

*Marina von Weissenberg, miljöråd på finska Miljöministeriet

Upp till toppen
Annons: