Jämställdhet

Jordan Peterson

2018-10-12 12:13 #0 av: Staffan

Vad tycker ni om Jordan Peterson?

// Staffan

Anmäl
2018-10-12 12:14 #1 av: Hayabusa

Bra. 

Anmäl
2018-10-12 12:18 #2 av: Göstage

Det lilla jag känner till om honom har jag faktiskt läst här, och så långt verkar det väl vettigt.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-10-12 12:21 #3 av: Staffan

#2 Göstage

Ojdå, har jag postat en video med honom tidigare. 

Det var bra gjort av mig... ;)

// Staffan

Anmäl
2018-10-12 12:22 #4 av: Göstage

#3 "Varav hjärtat är fullt..." Skämtar

Anmäl
2018-10-12 12:29 #5 av: Staffan

#4 "Det som kommer från hjärtat går till hjärtat"

Anmäl
2018-10-12 23:36 #6 av: Gen

Här är en ganska bra dekonstruktion av petersons anti-intellektuella ordsoppa.
https://www.currentaffairs.org/2018/03/the-intellectual-we-deserve

Anmäl
2018-10-13 09:00 #7 av: Hayabusa

Denna gillar jag...

Anmäl
2018-10-13 12:21 #8 av: Fritid

Jordan Peterson 

En man med integritet och förnuft som står pall mot den armé av fanatiska, galenpannor som getts tolkningsföreträde i vår tid.

Sin vana trogen har dessa försökt stoppa JP att tala men dess bättre har det inte gått denna gång. Föraktet mot det fria ordet har tyvärr brett ut sig. Det är en sorg att se. Man får vara oerhört tacksam att några orkar stå emot "nyvänsterns" och SJW:s kamp att tysta dem som inte tycker lika. Deras slogan borde istället vara: "Vi gillar olika så länge som ingen säger emot för då vill vi censurera och göra folk arbetslösa."

Anmäl
2018-10-23 10:40 #9 av: Hayabusa

"Som att leva i början av upplysningen. Så beskriver Johan Karlström sin känsla. – Jag tror att det här är en brytningsperiod. Det kommer en ny era och finns enorma möjligheter till förändring. Johan är 41 år och arbetslös. Han bor ensam i ett hus utanför Sollefteå. Vi pratar över telefon. Jag har nyss sett en av hans Youtube-filmer om "PK-ismen", den fanatiska ideologi som han säger dominerar Sverige. PK-ismen, anser Johan, har skapat ett åsiktsförtryck där det är förbjudet att tala sanning om feminism och invandring. Alla med någon som helst intellektuell kapacitet har tvingats bort från offentligheten, till förmån för personer som antingen är moraliskt förkastliga eller korkade, förklarar han i filmen. När jag, en journalist från Svenska Dagbladet, ringer är han ändå vänlig, lågmäld och på gott humör. – Jag känner en otrolig optimism. Ja, jag blir nästan rusig över allt man skulle kunna göra när det gamla falska samhället raseras, säger han på lugn ångermanländska. Optimismen kan i huvudsak härledas till en enda person, Jordan B Peterson. – Jag tror att han är en sorts Johannes Döparen. Någon som fungerar som en gnista och väcker människors tänkande."

https://www.svd.se/for-oss-normala-ar-jordan-b-peterson-messias

OBS! Betalartikel.

Anmäl
2018-11-03 13:30 #10 av: Göstage

Ann Heberlein är förvånad över hur det Sverige som krönts att  betyda något i debatten ser på Peterson. Hon skriver bland annat: 

"Det kan rimligtvis inte vara varken Petersons livsregler eller hans boktips som provocerar den svenska offentligheten. Nej, allt handlar naturligtvis om Petersons, i den svenska kontexten, chockerande inställning till kön. Peterson menar helt enkelt att det finns biologiska skillnader mellan könen som leder till att män och kvinnor gör olika typer av val i livet. Hur kan detta vara så provocerande? I vanlig ordning handlar det naturligtvis om en skriande brist på a) kunskap och b) reflektion. I just det här fallet handlar det om att förstå skillnaden mellan disposition och determination. Män och kvinnor är disponerade att välja olika vägar i livet. Fler kvinnor än män väljer exempelvis yrken av vårdande karaktär. Det innebär naturligtvis inte att kvinnor är determinerade – ödesbestämda – att välja just den här typen av arbete. Kvinnor kan naturligtvis också välja att bli ingenjörer eller yrkesmilitärer, om de vill.

Och exakt här har vi knuten: Det faktum att majoriteten av alla män och kvinnor väljer yrke och sysselsättning tämligen könsstereotypt innebär inte att män och kvinnor bör välja utbildning och yrke könsstereotypt. Det har Peterson aldrig påstått. Däremot har han påstått att det inte är fel om en kvinna väljer att bli sjuksköterska och en man blir asfaltläggare. Det står helt enkelt var och en fritt att själv välja hur de vill leva sina liv. Tänk att ett budskap om individens förmåga till och rätt att göra egna, fria val kan vara så provocerande för en ”liberal” som Annie Lööf.

https://ledarsidorna.se/2018/11/varfor-provocerar-jordan-b-peterson/

Anmäl
2018-11-04 07:39 #11 av: Hayabusa

#10 Förstår inte heller varför en del blir så upprörda över Peterson.
För övrigt bra text av Heberlein, enligt min mening.

Anmäl
2018-11-04 08:47 #12 av: kamera0710

#9 Så han kommer till tals i Sveriges näst största morgontidning och hävdar att det råder åsiktsförtryck? Inser han inte hur motsägelsefullt det är?

Anmäl
2018-11-04 09:34 #13 av: Hayabusa

#12 Poängen är en helt annan...det borde vem som helst kunna inse.

Anmäl
2018-11-04 11:25 #14 av: Göstage
Twittertanke

Anmäl
2018-11-04 11:29 #15 av: Hayabusa

#14 Sannerligen 👍🏼

Anmäl
2018-11-04 11:38 #16 av: kamera0710

Har någon inom Sverige försökt tysta denne Peterson? Eller handlar det (än en gång) om att somliga tror att yttrandefrihet innebär en rätt att slippa bli bemött och kritiserad?

Anmäl
2018-11-04 11:48 #17 av: Göstage

#16 Vad menar du med att "tysta"? Det som verkar vara provocerande med Peterson är väl  just det att han "bemött och kritiserat" åsikter som hör till finvänsterns allra heligaste i vårt land. Är yttrandefriheten enkelriktad här?

Anmäl
2018-11-04 11:56 #18 av: kamera0710

#17 Din skärmdump i #14 skriver om att skjuta ned honom, därav min fråga. Naturligtvis ska vi ha yttrandefrihet, det gäller dig, mig, Peterson och alla andra.

Tillägg: se även #8.

Anmäl
2018-11-04 12:50 #19 av: Göstage

#17 Tror ingen (jo en då) tolkar det som att "nedskjutningen" av Peterson är annat än verbal. Förmodar att det var samma typ av allvarstyngd tolkning som fick vänstern att gå i taket (nej, inte bokstavligt!) när Bali försökte skoja med sin vapenbild.

Ja #8 var ett bra inlägg. Tummen upp

Anmäl
2018-11-04 12:53 #20 av: kamera0710

#19 Du håller alltså med #8 om att somliga vill stoppa Peterson?

Anmäl
2018-11-04 13:00 #21 av: Göstage

Det finns säkert de som vill ha tyst på Peterson, dock ej handgripligen förhoppningsvis. Och då är vi tillbaka till twitterklippet och Heberleins krönika: vad är det som är så provocerande med Peterson? 

Jag har läst, sett och hört ytterst lite av denne Petersons, men jag fascineras att han uppenbarligen retar upp PK-kollektivet. Inte illa det! 

Anmäl
2018-11-04 20:35 #22 av: Hayabusa

"Jordan B Peterson gästade det svenska pratprogrammet "Skavlan". Kontrasten mellan Petersons och gästernas perspektiv utgjorde en frapperande kulturkrock, och med denna som underlag vill jag idag presentera en analys av deras samtal, vad det säger om det Svenska kynnet och vad DU kan lära dig om att bearbeta ny information för att kommunicera bättre."

Anmäl
2018-11-06 17:00 #23 av: Hayabusa

Navid, Jens & Mustafa pratar om Jordan B Petersons besök hos Skavlan (där även Annie Lööf deltog).

Anmäl
2018-11-10 19:27 #24 av: Hayabusa

*

Anmäl
2018-11-11 12:10 #25 av: Fritid

#24 Den där var på pricken!
Åskådliggör etablerade politikers dubbla måttstockar och hyckleri över lag dessutom.

Om feminister:
En tanke som slår mig är att det kanske är dags nu att rikta blicken mot den egna gruppen? Är denna ständiga kamp mot manligt förtryck en distraktion från kvinnors/feminismens nödvändiga självrannsakan?

Margot dessutom... kanske skulle kolla sig själv i spegeln. Hon som fick lägenhet av kommunal, gick förbi kön. Vissa av djuren är ju såklart mer jämlika än andra. Vänsterns och kommunisternas toppar har historiskt alltid sett till att bli en ny överklass. Folk går på det om och om igen.

Anmäl
2018-11-11 12:14 #26 av: Fritid

Den nya jämnställdhetsmyndigheten består av enbart kvinnor

Kvinnor kan:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3071&artikel=7087870

"Jämställdhetsmyndigheten är en av våra nyaste myndigheter. Den invigdes i januari i år och har statens uppdrag att analysera jämställdhetsproblem och stödja andra myndigheter i sitt arbete med jämställdhet.

Nu, bara tio månader senare, säger över 70 procent av personalen på myndigheten att de mår så dåligt att de ligger i riskzonen för ohälsa.

Över hälften säger att de har sömnproblem och riskerar utmattning
på grund av stress. Det visar en intern kartläggning som företagshälsovården gjort, och som även visar att det förekommer mobbning och trakasserier."

Kvinnoförtryck kan alltså skötas av kvinnor själva. Mobbing är inte ett ovanligt inslag på kvinnodominerade arbetsplatser. Kanske är dags som sagt med lite självrannsakan. Kvinnors mobbning är ofta mer lömsk och dold bakom "rättrådighet".

Anmäl
2018-11-11 12:55 #27 av: Hayabusa

#26 Se på sjutton...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.