Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 642 ggr
Lona
10/21/18, 4:17 PM

Borde SD få vara med?

Vet inte om det redan finns en sån här tråd, men ni som inte stöttar Sverigedemokraterna, tycker ni att de ska få vara med i regeringen eftersom de fick så många röster? Vi lever i en demokrati och uppenbarligen vill en stor del av svenska folket se SD i styrande position.

(Vad de som stöttar SD tycker är nog rätt självklart och själva diskussionen för och emot deras politik har stötts och blötts på andra ställen här. Jag är mest intresserad hur ni resonerar ur en demokratisk synvinkel.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
OberonsMatte
10/21/18, 4:21 PM
#1

Det spelar ingen roll hur stort ett parti är så länge det är under 50%.  Är ett parti under 50% måste de ha stöd av och accepteras av andra partier för att kunna vara en del av en regering. SD är alltså alldeles för små för att på egen hand ha något att säga till om.

Sajtvärd Katter iFokus

Lona
10/21/18, 4:34 PM
#2

#1, Jo, jag kanske uttryckte mig klantigt. Men borde de övriga (tex Moderaterna) samarbeta med SD och eventuellt bilda regering tillsammans med dem, om man utgår från vår demokrati?
Nu gör de andra partierna allt för att SD inte ska få vara med i en regering överhuvudtaget, borde de resonera annorlunda?
Det är väl snarare en filosofisk fråga än en politisk när jag tänker efter.
(Själv är jag definitivt inte för SD men tja, valet visar rätt tydligt att rätt många inte håller med mig…)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

OberonsMatte
10/21/18, 4:42 PM
#3

#2 Om man ska gå efter antalet röster så är det väl i så fall rimligare att det största partiet av alla ingår i landets regering? Majoriteten av den svenska befolkningen har röstat på partier som tagit starkt avstånd från SD och vad de står för. Att sedan efter valet släppa fram dem till en maktposition skulle missgynna varje enskilt parti som medverkar till det.

Sajtvärd Katter iFokus

Lona
10/21/18, 4:54 PM
#4

#3, Ok, bra synpunkt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

_Fisken
10/21/18, 4:59 PM
#5

Det är som #1 säger; Om Moderaterna, sossarna och andra partier vägrar och samarbeta med SD så tyder det på att SD har kraftigt avvikande åsikter så det blir omöjligt att samarbeta med dem.  Ska SD vara med i matchen måste de bli mer "lik" de andra partierna. Jag förlitar mig på att 7-klöverns vägran och samarbeta med SD har sina orsaker och jag utgår från att det är befogat.

Ford -57
10/21/18, 7:45 PM
#6

Och ju mer di andre vägrar tala med SD och utesluter dom, desto större blir SD till nästa gång. D e ju inget annat än sandlådenivå på alltihop.

Annons:
OberonsMatte
10/21/18, 7:59 PM
#7

#6 Större än 50% blir de aldrig.  Finns inget parti som är så avskytt och föraktat som SD.

Sajtvärd Katter iFokus

_Fisken
10/21/18, 8:50 PM
#8

Lite OT;  Jag tror att det är mycket bra att SD inte är med och "råder". Även om Åkesson har talets gåva och vet vad och hur han ska säga så har han ett parti som bestämmer och det verkar vara brunt som moder Jord.

gudilondon
10/21/18, 11:43 PM
#9

# 3 - Vad står SD för? Berätta för mig!

JonasDuregard
10/22/18, 10:17 AM
#10

#0 Det är inte så det fungerar. Kollar du på större delen av 1900-talet hade moderaterna inget regeringsinflytande trots att de var ett stort parti (för det var socialdemokratiska regeringar). Kollar du på till exempel den borgerliga regeringen 1991-94 så stod sossarna utanför regeringen trots att de var största parti. 

Ingen av de partierna såg det någonsin som ett svek mot demokratin utan accepterade att det är så representativ fungerar, regeringen bildas av en konstellation som har stöd i riksdagen och att en del partier kommer stå utanför den konstellationen är helt naturligt. 

Kort sagt: Det finns inget demokratiskt problem i att M inte samarbetar med SD, precis som det inte finns ett problem med att de inte samarbetar med S eller V.

kamera0710
10/22/18, 11:51 AM
#11

#10 Hoppas att de som ser det som SD:s mänskliga rättighet att ha inflytande läser ditt inlägg.

koppargaller
10/22/18, 3:51 PM
#12

Brasilien har värre problem.

Tjeja
10/22/18, 4:07 PM
#13

Att vägra samarbeta med ett parti som har helt andra åsikter och värderingar som ens eget parti är förstås varje partis naturliga rättighet.

Däremot att vägra samtala med någon som tycker olika är sandlåda tycker jag.

Att sedan göra som DÖ gjorde förut och rösta emot alla förslag, inte för att de är dåliga förslag, utan bara för att förslaget stöds av "fel" parti, istället för att rösta så som deras egna väljare vill att de skall rösta, ja då förkastar man demokratin anser jag.

Ett förslag som är bra, är ett bra förslag oavsett vem som lagt det. Speciellt om det kommer ifrån något annat parti än mitt eget, för då får jag ju stöd för mina egna åsikter. 

Detta skedde flera gånger under förra mandatperioden, och då inte bara 7-klövern mot SD utan SD lika dant emot de andra partierna. M a o, lika "bra" kålsupare allihop!  

Skillnaden är den att SD framstår som ett utmobbat parti i denna situation då de övriga samarbetar emot just dem. Men de själva gör och har gjort lika dant flera ggr under föregående period och utannonserar tydligt att de tänker fortsätta göra så den här perioden med om ingen pratar med dem. 

Vad blir summan av "kalaset"? Jo… SANDLÅDA och väldigt galet regerat när det blir partiernas prestige som avhandlas istället för folkets önskemål och landets väl! 

Därför anser jag fortfarande, och ännu mer nu i detta läge,  att dagens partisystem borde skrotas och någon form av mer direkt demokratiskt system skulle införas där medborgarnas röst blir styrande istället för prestige!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Novachan
10/22/18, 5:23 PM
#14

#13 Bra skrivet! 🙂

JonasDuregard
10/22/18, 5:36 PM
#15

#13 "Att sedan göra som DÖ gjorde förut och rösta emot alla förslag, inte för att de är dåliga förslag, utan bara för att förslaget stöds av "fel" parti, istället för att rösta så som deras egna väljare vill att de skall rösta, ja då förkastar man demokratin anser jag."

Du verkar missförstått vad överenskommelsen handlade om. Vadå "rösta emot alla förslag" 🤔. 

Däremot kan jag tycka att SD betedde sig ungefär så som du beskriver när de bestämde sig för att de kommer troll-rösta fram budgetar de inte själva vill ha, bara för att sabotera maximalt för sittande regering oavsett vilken det är. Det var ju det trollandet som föranledde Decemberöverenskommelsen.

VeilofElysium
10/22/18, 9:44 PM
#16

Ja det tycker jag. Jag är en av de som vill se en M + KD regering med stöd av SD. Tycker det är fånigt att man inte kan tala med varandra och komma överrens i de frågorna man har liknande åsikter. SD är dessutom de tredje största partiet och att Miljöpartiet islamisterna ska ha mer att säga till om är obegripligt. Vänsterpartiet är enligt mig semikommunister och skulle gärna se att de utestängs däremot.

kamera0710
10/23/18, 5:20 AM
#17

Give them hell var ju SD:s devis innan DÖ…

kamera0710
10/23/18, 5:20 AM
#18

Dubbelpost

Upp till toppen
Annons: