Annons:
Etikettbostadspolitik
Läst 532 ggr
KimE
2018-11-04 13:02

Kommuner behöver bara hålla boende för flyktingar

Kommuner behöver bara hålla boende för flyktingar i två år därefter måste de hitta ett eget boende.

https://www.expressen.se/nyheter/flydde-kriget-nu-bor-de-pa-gatan-/

Annons:
Draken
2018-11-05 08:37
#1

Klippt från artikeln:

"För två år sedan fick Josef permanent uppehållstillstånd i Sverige, efter att ha flytt från ett krigshärjat Syrien. Han fick då ett så kallat socialt kontrakt på en liten lägenhet i Solna. 

På onsdagen gick kontraktet ut och dagen därpå var Josef tvungen att flytta ut.

– Man kastade bara ut mina saker på gatan. Första natten fick jag sova hos en kompis i hans lilla modulbostad. Men jag kan inte störa honom längre. Det är för trångt, säger Josef till tidningen Vi i Solna som var först med att rapportera om händelsen"

Om han har fått permanent uppehållstillstånd, så har han väl förmodligen fått svenskt medborgareskap också. Så vad är det för skillnad på honom och andra svenskar, som inte har bostad ? Det finns massor av svenska, både ungdomar och äldre, som inte får tag på bostad, eftersom bostadsköerna är så långa. Många ungdomar, även de som har passerat 20, tvingas bo kvar hemma då det inte finns några lägenheter att hitta.

Många äldre får gå från sina lägenheter och flytta in på andra boenden ( servicehus, äldreboenden etc), trots att de mycket väl skulle kunna klara sig hemma, i lägenheten de kanske har bott i de senaste 50 åren, då deras lägenhet behövs till att hysa in nyanlända.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: