Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 1331 ggr
224
2018-11-05 16:17

Finns vit rasism?

Jag har kommit i kontakt med flertalet svarta människor som påstått att ''vit rasism inte finns'' inte i den bemärkelsen att den inte finns på våra gator utan i den bemärkelsen att det inte ens skulle gå att tillämpa.

Jag förstår inte hur man kan få det till att det inte skulle kunna finnas?

Annons:
Milkshake
2018-11-05 16:36
#1

Nej omvänd rasism existerar inte. Texten nedan är ett urdrag ur den här artikeln.

Fördomar är en irrationell känsla av ogillande mot en person eller en grupp, vanligtvis baserat på stereotyper. I stort sett alla har någon form av fördomar, oavsett om det är etnisk, religiöst eller för en annan grupp som blonda, feta eller långa personer. Det viktiga är att de helt enkelt inte gillar dem – kort sagt så är fördomar en känsla, en övertygelse. Du kan ha fördomar och ändå vara en schysst person, om du undviker att låta dina irrationella fördomar påverka dina handlingar.

Diskriminering är det som händer när fördomar blir handlingar. Ordet beskriver det som händer när en person nekar en annan person jobb på grund av typ ras eller religiös övertygelse. Eller till och med på grund av utseende (det finns en hel del jobbdiskriminering mot ”oattraktiva” kvinnor till exempel). Du kan själv diskriminera valfri person eller grupp, om du har makt över personen i fråga. Vita kan diskriminera svarta, och svarta kan diskriminera vita om den ena, till exempel, intervjuar den andra som arbetssökande.

Rasism däremot, beskriver diskriminerande strukturer som är institutionaliserade och ses som ”normala” i en hel kultur. Det baserar sig på den ideologiska övertygelsen om att en ”ras” på något sätt är bättre än en annan ”ras”. Det är inte en enskild person som diskriminerar, utan en hel befolkning agerar inom strukturer som gör det svårt att inte diskriminera.

Grodan
2018-11-05 16:45
#2

Jo, kom igen. I flera länder är inte vita populära alls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cragan
2018-11-05 17:44
#3

rasism är rasism nått mer behöver man inte benämna det som sen om det kommer från en vit svart grön rosa schackrutig osv mot en bla bla bla osv spelar ingen som helst roll är det baserat på färg eller sk ras så är det rasism.

Milkshake
2018-11-05 20:10
#4

#2 Kan du ge exempel på länder och hur dessa behandlar vita?

[Hayabusa]
2018-11-05 21:39
#5

De låga förväntningarnas rasism kan utövas mot exempelvis "vita" (vilka de nu än är…).

Novachan
2018-11-06 00:55
#6

Jag har också läst mig in lite i "finns omvänd rasism" och rasism i sig verkar definieras olika. Med vissa definitioner blir det svårt att få ihop det men alla kan ju också tolkas som mer eller mindre korrekta. Men "vita" får också uppleva rasism, ibland är det i princip på samma sätt som annan grupp och ibland inte i samma omfattning. Jag tror att många reagerar när det inte är i så stor omfattning, speciellt i jämförelse med annan grupp. Möjligt att rasism mot bl.a. "vita" är ett nyare fenomen - och att folk blir arga när vissa börjar klaga om det nu medan deras har släkt har klagat om det i generationer… Japan är ett exempel där det förekommer rasism mot "vita" i större omfattning.

Det finns ju en viss rasism, eller vad man kallar det, mellan olika nationaliteter, även om båda har samma hudfärg ex. i Finland behandlas vissa svensktalande rasistiskt (https://www.expressen.se/geo/det-vaxande-hatet-mot-svensktalande-i-finland/).

Jag kallar det för rasism oavsett om det är "en vit mot en svart", "en svart mot en vit", "en vit mot en annan vit", "en svart mot en annan svart". (Känns lite lustigt att kalla folk efter en färg. >.<)

Jag är väl "vit" och hela min släkt kommer inte från Sverige. Jag har upplevt rasistiska saker från både "vita" och "icke vita" som ung och vuxen. Vittnar även vad mina kollegor på apoteket genomgår - det är inte bara "vita" mot "icke vita" eller svensk mot annan nationalitet. Det går alltid att hitta något "fel" på människor som man kan vara otrevlig om. Ska jag förneka att det inte finns rasism mot "vita"?

Annons:
[VSK]
2018-11-06 08:56
#7

#1

Måste fråga vilken planet du bor på.

224
2018-11-06 09:27
#8

#1 VAR hittade du den definitionen på rasism? Skicka länk.

224
2018-11-06 09:30
#9

Jag är av den åsikten att begreppet rasism står för de fördomar man har mot en individ efter etnicitet, att man efter utseende antar att en person besitter vissa egenskaper eller är på ett visst vis.

Så enligt mig är när en svart kvinna påstod att jag borde köpa kondomer för att jag som SVENSK kvinna säkert skulle ligga runt(trots att jag har sambo) en typ av rasism, medan hon ''nej, nej'' behövde inte ha några.

Cragan
2018-11-06 09:38
#10

#7 #8 den definitionen är väldigt like den identitets vänstern använder sig av ist det enda som saknades är att man måste ha "strukturell" makt o vara vit för att kunna vara rasist 🤔

[Hayabusa]
2018-11-06 09:44
#11

Enligt min mening är den avgörande faktorn att individer blir bedömda efter vem de är, var de kommer ifrån, utbildningsnivå etc - och inte efter vad individen gör och egentligen är. 

Det är rasism i min värld och gör att den (rasism) kan utövas åt olika håll.

[VSK]
2018-11-06 09:54
#12

#10

Bara kolla i svenska skolor så ser man omvänd rasism. Omvända rasism i sig är fel benämning, utan det handlar om rasism (handling) och inget annat. Vill man gå på "djupet" gällande rasism så kan man som ett av alla exempel titta på Sydafrika och vad som sker där (nä, svensk media är tysta om det). 

Dock intressant att #1 håller med om att SD inte är ett rasistiskt parti.

micki78
2018-11-06 12:07
#13

Rasism finns åt båda hållen. Vit som hatar svarta och svarta som hatar vita.

Som #12 skriver så finns det många mörka i sydafrika som hatar vita exempelvis. Så mycket så att dom lynchar vita människor på öppen gata. ( på ett sett kan jag förstå deras förakt mot vita eftersom do praktiskt tagen tagit över deras land. Men lynchning.. det är sjukt)  I Sverige så pratas det inte mycket om dom svartas rasism mot vita. I Sverige finns bara en rasism och den rasism kommer från vita.

Annons:
[VSK]
2018-11-06 12:30
#14

#13

Du har Zimbabwe som ett till exempel där vita mördas hej vilt.

Du säger att du har viss förståelse för att det mördas vita människor i Sydafrika. Betyder det att vita har legitima skäl och rättigheter (eller iaf förståelse för) att mörda mörka människor i Sverige?

Blev lite tokigt det där va.

micki78
2018-11-06 14:39
#15

#14

Snälla, trött jag blir när folk inte kan läsa ordentligt. Suck!

Läs igen.

Jag skrev att jag har viss förståelse för deras förakt eftersom dom vita nästan tagit över deras land.  Jag skrev oxå att lynchning är sjukt. 

På viket sätt får du det till att jag tycker det är okey med lynching när jag klart och tydligt skrev att det var sjukt.

[VSK]
2018-11-06 16:26
#16

#15

Skriver man att man har viss förståelse för när man dödar andra människor så måste det väl betyda att du på nåt sätt har viss förståelse för den gärningen eftersom du säger det. Annars uttrycker man sig inte på sånt sätt. 

Att lyncha nån är sjukt, men det rättfärdigar ju inte din förståelse för detta brott.

224
2018-11-06 16:49
#17

#16 jag tolkar det som att personen ovan är införstådd med ogillande mot vita med tanke på vår historia men att personen ifråga inte försvarar själva handlingen.

224
2018-11-06 16:50
#18

#10 men definitionen är i mina ögon helt felaktig.

micki78
2018-11-06 18:25
#19

# Tack 17, precis så är det.

[VSK]
2018-11-06 18:33
#20

#19

Då kan du få förklara för mig som inte har nån koll på vad som menas med vitas historia i Sydafrika, för det förstår inte jag. Vad är det för hemskt dessa lantbrukare har gjort för nåt? Har de odlat morötter med fel färg eller vad är haken?

Annons:
[Jimmy.L]
2018-11-07 18:27
#21

#15 På vilket sätt tog dom vita över i Zimbabwe ? Robert Mugabe orsakade svält och massmord på den egna befolkningen och då talar vi inte om vita farmare.

224
2018-11-10 15:12
#22

#20. Vad förminskande att du skrev ''odlade morötter med fel färg eller vad är haken?'' Du har uppenbarligen ingen aning om vad som hände, det kallas för apartheid…

[Jimmy.L]
2018-11-10 15:38
#23

#22

Man lovade efter apartheid att inga afrikaner skulle bo kvar i kåkstäderna utan få bättre boenden men i stället har kåkstäderna växt liksom våldet. 

Förra året mördades 74 personer på gårdar och den siffran lär stiga i år. 

Flyktingar från andra länder mördas i Sydafrika trots dom är av afrikansk ursprung.

Så dra inte in historian om apartheid.

Regeringen i Sydafrika har tappat greppet om brottslingar. 

19.000 mördades förra året, 50 om dagen.

[VSK]
2018-11-10 15:42
#24

#22

Du skall inte ha så förutfattade meningar för det blir så tokigt när det blir fel.

224
2018-11-12 14:24
#25

#24 Jag skulle rakt av kunna ta dina egna ord i  inlägg '#24' och kasta tillbaka på dig för ditt uttalande i inlägg '#20' kunde inte ha passat bättre.

224
2018-11-12 14:25
#26

#23 Nej, du har helt rätt. vi ska inte diskutera apartheid. det var ett sidospår, jag ville ge inlägg #20 en förklaring.

LBB
2018-11-26 00:55
#27

En positiv särbehandling av en grupp innebär alltid en negativ särbehandling av andra grupper.

EX

Samhället subventionerar lönekostnaden för utrikesfödda. Vilket alltså betyder att de andra grupperna får en konkurrens nackdel

Vi strävar efter att en arbetsplats ska ha 50/50 i könsfördelning, alltså gör vi det lättare för den mindre gruppen att få jobben på bekostnad av den större gruppen.

vilket då ger vid handen att särbehandling ska undvikas i görligaste mån

Annons:
Upp till toppen
Annons: