Annons:
Etikettideologi
Läst 816 ggr
Aasi1
11/6/18, 1:27 PM

Säga upp vänskap pga politisk åsikt.

Jag träffade en person för ett tag sedan som förlorade många av sina närmaste vänner då personen berättade att den röstade på SD i valet 2018. Jag vet att det var lite så det lät efter valet 2014. Jag har fått uppfattningen att det nu är mer socialt accepterat att rösta SD eller engagera sig i SD. Jag kanske har fel? Vad har ni för erfarenheter kring detta? Hur tänker ni, skulle ni lämna en vän pga en politisk åsikt?

Annons:
Lona
11/6/18, 3:38 PM
#1

Om vi hade HELT olika politiska åsikter, tex en högerextremist, skulle jag förmodligen ha svårt att vara vän med den personen. Har träffat de som förnekar Förintelsen och även de som anser att den var berättigad - såna personer vill jag inte ha i mitt liv. SD, nja, jag har vänner som röstar på dem men vi undviker att diskutera den typen av politik…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Aasi1
11/7/18, 7:18 AM
#2

Jag tror att är man för olika så hade man kanske börjat att umgås från första början. Ofta är en person mer än vad som ryms inom ett partiprogram. Ofta ändrats man inte som person bara för att man avslöjar sina politiska åsikter. Jag är sverigedemokrat men jag har vänner som är engagerade inom V och MP. Jag har märkt att vi ofta har samma mål men bara olika lösningar på hur man ska nå dem. Blir det för otrevlig stämmning så är det väll bara att man undviker att prata politik.

kamera0710
11/7/18, 11:53 AM
#3

För mig har det varit väldigt olika, en del vänner står långt från mig politiskt men vi respekterar våra olika åsikter. Andra tycks bli personligt förolämpade om man inte delar deras åsikter.

sponny
11/7/18, 5:21 PM
#4

Jag blev irriterad på alla de som skrev inlägg av typen "om du röstar på X sluta att vara vän med mig" på facebook strax innan valet. Så jag satte mig och skrev följande. Det sammanfattar ganska väl min åsikt när det gäller att inte prata med folk med "fel" åsikter:

Till alla er som ber folk ska sluta vara vänner med er på grund av deras politiska åsikter. Ni vet vad ni sysslar med, va? Ni stänger in er i en bubbla där bara personer med exakt samma åsikter som er passar in. Och ni kommer att lajka varandra och klappa varandra på ryggen och efter ett tag kommer du att tänka: "f'n, jag måste ju ha rätt. Alla tycker ju precis som jag." Nej, det är inte alla. Det är bara de i din lilla krets av likasinnade. Det du sysslar med är intellektuell onani. Du har en uppfattning och den är skriven i sten. Du vet allt och dina vänner tycker likadant. Du är god och ni andra är onda och kan dra åt hel*vete.

Själv är jag inte perfekt. Jag är inte god. Jag vet inte allt. Så jag vill ha alla i mitt flöde. Jag vill ha liberaler, miljöpartister, fascister, vänsterpartister och kommunister. Jag vill ha centerpartister, kristdemokrater, socialdemokrater, moderater och sverigedemokrater. Jag vill ha extremhöger och extremvänster. Jag vill ha Stalinister och Hitlerister i mitt flöde. Och jag vill lyssna på er. Jag vill veta vad ni tycker. Så att jag kan skaffa mig en uppfattning.

En egen.

Upp till toppen
Annons: