Annons:
Etikettövrigt
Läst 1637 ggr
[[eskils_]]
11/24/18, 6:55 PM

Diskutera politik

Det råder ju stor dramatik i bl a svensk politik den här hösten, men det är inte så mycket aktivitet här i Politiksajten längre. Synd, tycker nog några (seriösa) politikintresserade.

Det finns en ny sajt där man också kan läsa om och diskutera politik och samhällsfrågor:

https://debatt.ifokus.se

Annons:
[Teddy2]
11/25/18, 9:00 AM
#1

ja försökte de blev mobad o blokad direkt

mobare!

Magi-cat
11/25/18, 10:10 AM
#2

#0 Det du länkar till är ingen diskussions-sajt, utan en ren SD-sajt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LBB
11/25/18, 9:03 PM
#4

Om allt man inte gillar avfärdas som "SD" när det gäller politik, då  uppvisar man en rätt hög grad av enkelspårighet, inte helt olikt den som grasserar i vissa "SD" sajter ;)

[Hayabusa]
11/25/18, 9:34 PM
#5

#4 Frågan är ju vilka parametrar som ska uppfyllas för att räknas som  en"SD sajt"? Sveriges migrationspolitik följer idag ett "SD koncept" - oavsett var man står på skalan. Är Sverige då ett "SD land"?

Enkelspårighet blir det, enligt min mening, när man viftar bort andra perspektiv som "SD".

[VSK]
11/26/18, 6:57 AM
#6

Om Debatt är en ren SD-sajt, ja då är svensk politik = SD politik, för SD är tamejtusan det enda som det snackats om det här valet. Så vad är då problemet.

Faktum är ju att hade de andra partierna skött sig så hade ju inte SD funnits i riksdagen. SD-väljare 2018 består av fd S och M-väljare till 90%.

Jag identifierar mig inte som en SD:are utan som en fd S:are 😎

Annons:
LBB
11/26/18, 9:07 AM
#7

Att diskutera politik har följande ovillkorliga förutsättningar

1 Att man respekterar folks rätt till olika åsikter

2att man respekterar såväl dessa åsikter som deras företrädare.

3man behöver , vid Gud, inte dela dessa åsikter.

4 Man ska, i de fall man torgför sina åsikter, dels kunna stå för dem och dels kunna argumentera för dem med fakta.

[Hayabusa]
11/26/18, 9:32 AM
#8

#7 Absolut. Det klimatet anser jag råda på Debatt iFokus.

[Göstage]
11/26/18, 12:27 PM
#9

#7 Hur tycker du det gick förra gången med det?  Din kommentar "utestängd från alla enkelspåriga sajter som hatar en öppen diskussion" tyder på att du då möttes med en begränsad förståelse - frågan är om det går bättre nu?

(Jag har också av olika skäl bytt nick tidigare, vilket är väl känt.)

LBB
11/26/18, 2:13 PM
#10

#9 Utsprängningarna kanske berodde på en trångsynthet i de olika forumen?

Sjunger du inte med i ja-sägarkören så är det en del moderatorer som  hellre censurerar än tar en diskussion.

[Göstage]
11/26/18, 2:16 PM
#11

Återstår att se om du lyckas komma in som portad men med nytt nick. Jarl testar ju också det.

LBB
11/26/18, 2:22 PM
#12

#11 Du menar att landsbygdsbo skulle vara portat här..det var en nyhet..Kolla du med moderatorn..orsaken är ett datorhaveri, jag kommer inte längre åt min gamla email..  Men det är ju enklare att välja den vägen än att sakligt argumentera för sin sak.  Och där landsbygdsbo är censurerad så berodde det inte på personangrepp utan att man avskydde de åsikter som framfördes.   Och var är ett sådant beteende vanligt i den verkliga världen?   Svaret är rätt betecknande för beteendet i sig.

[Göstage]
11/26/18, 2:39 PM
#13

Har inte påstått att du är portad här -på din gamla hemsida står Politik iFokus t.o.m. som favoritsida. Men de som inte längre var favoritsidor, som du nu återbesöker kanske inte vet om att det är samma gamla portade Landsortsbo som hemsöker dem i ny skepnad?

Annons:
[VSK]
11/26/18, 3:30 PM
#14

#12

E-mail är inte fysiskt bundna till en specifik dator.

LBB
11/26/18, 3:32 PM
#15

#13 de som portade landsbygdsbo är mycket väl medvetna om att LBB är samma person.

"14 jo, om man varit så vårdslös att koder o lösenord fanns i den burken som dog.

[VSK]
11/26/18, 3:38 PM
#16

#15

Om man är så förbaskat klantig så kanske man inte skall vifta med moralpinnen. 

Dagens djungelordspråk /Guran.

[Hayabusa]
11/26/18, 3:54 PM
#17

#16 "Den som spar, han har - men inte lösenord & koder" 😉

Gårdagens Djungelordspråk

PS Sorry…

[VSK]
11/26/18, 4:01 PM
#18

😃👍

LBB
11/26/18, 6:46 PM
#19

#16 visst men min klantighet drabbar ju bara mig..understryker ytterligare ordspråket : - som man bäddar får man ligga.  Gäller såväl datorer som att agera förutseende inför den egna pensionen.

[VSK]
11/26/18, 7:01 PM
#20

#19

Om du är så pass förutseende så kanske du skulle satsa på siare. Tror du kan göra karriär inom det området.

Annons:
LBB
11/26/18, 9:03 PM
#21

#20 nja det behöver man inte vara en siare för att förstå. Du ska efter det att du slutar arbeta, leva i ca 20 år på det du par ihop på ditt pensionskonto, och den med en smula tankeverksamhet gick inte på det där att staten skulle sörja för allt, utan man skaffade sig en viss buffert av egna medel..Ett stort antal svenskar gjorde just det iom att man köpte/byggde sina egna boenden på 60 o 70 talet.  Och många småsparare började placera i fonder o aktier.  Jag började 1980.. och börjar ta av den potten idag.

[VSK]
11/26/18, 9:17 PM
#22

#21

Visst är det fantastiskt. Ändå så glömde du bort att ta backup på din dator, alternativt skriva ned ditt lösenord till din mail.

LBB
11/26/18, 10:16 PM
#23

#22 och vad har det med det faktumet att du själv har ett egenansvar för din ekonomi att göra., Jag löste mitt problem, utan vare sig stora kostnader eller arbete, har du gjort det med din framtida pension, eller bryr du dig inte ?

[VSK]
11/26/18, 10:47 PM
#24

#23

Skillnaden är att jag inte utmärker mig som en Messerschmitt så som du gör.

LBB
11/27/18, 9:01 AM
#25

#24  Messerschmitt, en icon vad det gäller flygplan, det första jetdrivna, väl fungerande jaktplanet.  Så tydligen anser du att min argumentering fungerar och är effektiv….Varför skulle du annars kritisera min person istället för mina argument 😃

[VSK]
11/27/18, 9:18 AM
#26

#25

Du vet exakt vad jag menar 😉

LBB
11/27/18, 9:32 AM
#27

#26 yuo know, the Hunn comes from the Sun ;)

Annons:
[VSK]
11/27/18, 9:50 AM
#28

Suckar

LBB
11/27/18, 10:01 AM
#29

#28  men vänd på det, även om det provocerar, är ngt av det jag sagt om pensioner felaktigt vad det fakta?

[VSK]
11/27/18, 10:47 AM
#30

👋

Honestyisdead
12/4/18, 8:24 PM
#31

Istället för att länka till en annan sajt med dåligt styre kan man ju se till att öka aktiviteten på den här sajten som faktiskt hanterar ämnet politik och som välkomnar alla och inte bara en del. Jäkla stil att göra reklam här inne och anmärka på låg aktivitet. Väldigt desperat.

LBB
12/4/18, 10:03 PM
#32

Det är både givande och intressant att diskutera politik med någon som kan skilja sak från person, tyvärr träffar man på dessa personer alltmer sällan.

[[eskils_]]
12/5/18, 8:49 PM
#33

#2 Håller inte med om det. Det finns faktiskt fler partier än SD som ogillar S/V/MP och som är starkt kritiska mot hur Löfvens regering skött sig de senaste 4 åren. Läs gärna sajtförklaringen i Debatt. Och dessutom har väl SD-anhängare lika stor rätt som alla andra att diskutera, eller hur?

#31 Håller inte med om att det är "jäkla stil" eller "desperat" att informera om en ny sajt. 🤔 Jag har inte "anmärkt" på låg aktivitet här, bara konstaterat faktum att det skrivs mer i Debatt än här för tillfället. Vem som helst kan ju öka aktiviteten här, du själv t ex.

Du skriver att Debatt-sajten har "dåligt styre". Gissar att det kan ha samband med ett inlägg du själv skrev där igår, som blev borttaget. Jag råkade läsa det inlägget och tyckte det var ett klart fall av Personangrepp. Så det var inte så konstigt att det blev borttaget.

Honestyisdead
12/5/18, 8:58 PM
#34

#33 Haha nej det har inte med ett inlägg att göra 😂 Krävs mer än så för att jag ska tycka personer gör ett dåligt jobb. Mycket mer.

Mitt inlägg är inget mot vad man kallar andra iFokus medlemmar inne på den sajten. Det skrevs eftersom det hela är så överdrivet att jag skäms å andras vägnar. 

I övrigt har jag kva4 samma åsikt.

Annons:
[[eskils_]]
12/27/18, 4:24 PM
#35

Puttar upp tråden så att fler kan upptäcka den nya sajten Debatt iFokus. 🙂

Det är ju lätt att missa den annars, eftersom man sällan ser några nya inlägg i den sajten i listan "Nya inlägg på iFokus". Dvs nya  inlägg i Debatt skrivs i princip dagligen, men rubrikerna till dem brukar inte ligga kvar i den listan särskilt länge.

[VSK]
12/28/18, 5:41 AM
#36

#35

Är det gravitationen som gör detta tro? 😂

LBB
12/28/18, 3:31 PM
#37

#36 du menar att den lider av samma symptom som bandyn gör ?😭

[[eskils_]]
5/13/19, 12:09 PM
#38

#36 Så kan det ju vara. Vissa nya inlägg kanske har mer tyngd än andra… 🤔

[[eskils_]]
5/13/19, 1:37 PM
#40

En intressant tråd till, (citatet är från november 2018):

"Danmarks statsminister Lars Lökke Rasmussen uppmanade idag EU att slopa kravet att alla EU-länder ska ta emot flyktingar, tvärtemot den linje som Sverige förespråkar."

https://debatt.ifokus.se/discussions/5bb70c418e0e747dda52b6cd-danmark-och-kvotflyktingar

LBB
5/13/19, 2:16 PM
#41

Då nu en majoritet av riksdagens partier (inkl SD) säger sig vilja att Sverige stannar inom EU så måste dessa partier ju även vara för att gemensamma beslut efterlevs.

Bryssel ska naturligtvis inte kunna diktera enskilda länders beslut. Men väl de förmåner enskilda länder hämtar hem från Bryssel.

Så vill inte ex. Ungern ta sin del av det gemensamt beslutade ansvaret så är det väl helt OK att de andra länderna stryper bidragen.

Allt i demokratisk ordning eller…bit inte den hand som föder dig.

Man kan ju bara beskåda de krav som Storbritannien ställer. Och jämföra detta med de villkor vi (medlemsstater)andra har lagt upp.

Man har i London (och många andra huvudstäder) börjat inse i vilken omfattning nya avtal med EU och andra länder man blir tvungen att ingå.

Fiskarna i England kläder sig, eftersom 80% av all torsk som tas i GB vatten tas av franska o belgiska fiskare.

Men vad de tycks blunda för, är att 70% av all fisk som fångas av britter exporteras till EU..så hur de än vänder sig har rumpan bak

Annons:
LBB
5/14/19, 3:04 PM
#42

#40  naturligtvis ska inga länder kunna tvingas att ta emot flyktingar utom de i de fall man ratificerat Genèvekonventionen och andra åtaganden. Men lika naturligt ska det då stå EU-samfundet fritt att dra in de bidrag man så generöst hållit med hittills.   Det fria valet ska ju gälla alla, inte bara den enskilda staten.. Och Polen, Ungern , Rumänien, Bulgarien lär få stora inrikespolitiska problem när pengakranen dras åt.

[Hayabusa]
5/15/19, 11:15 AM
#43

#40 Det kommer inte att lyckas (dvs att alla EU-länder tvingas ta emot flyktingar), inget kommer att förändras.

LBB
5/15/19, 1:13 PM
#44

# 43 med tanke på att infödet av pengar till EU kommer att minska och att motståndet mot höjda avgifter kommer att öka så blir ju alternativet att man måste minska bidragen. Och då prioritera bort de länder som väljer att inte solidariskt ta sin del av problemen kan då mycket väl leda till att bidragen till just dessa länder prioriteras ner.

[Hayabusa]
5/15/19, 1:25 PM
#45

#43 Lär inte hända. Fritzon vill inte "ge dessa länder en spänn", vilket ju är en hållning i saken men det kommer  inte att hända eftersom verktygen saknas.

Ref: SR P1 idag 15.05.2019

LBB
5/15/19, 1:27 PM
#46

Verktyget att exempelvis stoppa avgiftshöjningar finns väl? Måste inte dessa tas av alla? ett veto så stoppas höjningen?

[Hayabusa]
5/15/19, 1:29 PM
#47

#46 På frågan: "Hur ska det gå till" så fick reportern svaret av Fritzon att de (S) ska verka för det blir möjligt.

[Hayabusa]
5/15/19, 1:42 PM
#48

Fritzon: "…jag tycker att man ska fortsätta driva frågan." "…fortsätta förhandlingsarbetet…".

Lycka till, Heléne 🌺

Annons:
LBB
5/15/19, 2:05 PM
#49

Att man låser fast sig i uttalanden före en förhandling är alla gånger oklokt. Vi får väl se vart det leder och vad majoriteten beslutar.

Vanja
5/21/19, 12:00 PM
#50

Att länka till en annan sajt på iFokus om att diskutera politik, på min politiksajt tycker jag är lite väl sniket.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: