Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 903 ggr
Tjeja
12/20/18, 8:02 PM

Danmark placerar kriminella på Ö

Enligt Sveriges Radio har Danmarks Folketing idag tagit flera kontroversiella beslut!

Bland annat skall deras utvisade kriminella och kriminella som fått avslag på asylansökan placeras på en ö i Stegebukten i syftet att skydda det övriga danska samhället.

 https://sverigesradio.se/artikel/7118579

Vad säger ni andra om detta?

Personligen säger jag Bra jobbat Danmark! och Önskar vår riksdag och regering hade modet att ta liknande beslut för vår skull!

Samhället behöver skyddas ifrån  all eländig kriminalitet! Kriminella som skall utvisas skall inte få fortsätta vara kvar och kosta samhällets invånare både sorger möda och besvär! Vi har nog med folk i fängelserna av våra egna busar anser jag!

Vad anser ni andra här?  Dåligt beslut av Danmark? Bland annat FN har ju kritiserat den planen!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Herveaux
12/20/18, 8:09 PM
#1

Säger som maken min: Ännu ett skäl att flytta till Danmark. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
12/21/18, 7:51 AM
#2

Placera dem på ön i väntan på att de kan skickas tillbaka till hemlandet. Tycker Danmark gör det bra som faktiskt försöker skydda danskarna, men förmodligen kommer dessa kriminella förr eller senare komma på ett sätt att ta sig in till fastlandet och eventuellt över till Sverige, där de är skyddade 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Farwuq
12/21/18, 8:14 AM
#3

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tjeja
12/21/18, 11:17 AM
#4

#2 Ja det lär ju tyvärr bli de kriminellas första prioritet att försöka med… 😥

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Draken
12/22/18, 12:12 PM
#5

Jag förstår inte varför de inte blir hemskickade direkt, istället för att få vistas i fängelser här uppe, vilket ju blir rena rama lyxhotellet för dem.

Vet inte hur det är i Danska fängelser, men både Norska och Svenska fängelser är ju lika med lyxhotellvistelse. Det lär ju förmodligen vara samma sak i Danmark.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Farwuq
12/22/18, 12:30 PM
#6

Enkel biljett vore nog det ända rätta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Tjeja
12/22/18, 8:06 PM
#7

#5 Ofta helt enkelt för att de inte "går" att utvisa dem till sina hemländer enligt reglerna då det utgör fara för deras liv.. 😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Farwuq
12/23/18, 9:54 AM
#8

Och här är de en fara för andras liv.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Draken
12/23/18, 11:30 AM
#9

#7 Håller med #8 Det kanske är fara för deras liv om de utvisas till hemlandet. Men varför ska vi svenskar behöva frukta för våra eller våra barns liv, eftersom de inte skickas hem ?

Kanske Sverige skall hyra in sig i ett fängelse i Sibirien eller något liknande och skicka dem dit.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Novachan
12/23/18, 12:50 PM
#10

#7 Då kan man ju också tycka att deras hemländer (eller vilket land som helst för den delen) borde ta ansvar och se till och skydda sina medborgare… och se över vad de påstår är som förhindrar dem från att ge det skydd som behövs

Draken
12/24/18, 10:28 AM
#11

#10 Vissa blir ju avrättade om de kommer tillbaka till sina hemländer, och det är väl därför Sverige inte vill skicka hem dem, de vill inte medverka till "mord".

Men jag kan ju tycka att det är bättre att de blir hemskickade och ta sitt straff, istället för att utsätta alla andra för fara.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
12/24/18, 10:45 AM
#12

#11  Sverige FÅR inte skicka tillbaka individer som klart riskerar dödsstraff och eller tortyr. Den lagen har vi ratificerat, både i svensk riksdag och i EU-gemenskapen.

Draken
12/24/18, 10:51 AM
#13

#12 Jo tyvärr så är det ju så. Men jag tycker i alla fall att om de kommer hit och hittar på massa dumheter (mord, våldtäckter,misshandel etc.) så kanske man skulle göra ett undantag från den lagen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
LBB
12/24/18, 7:46 PM
#14

#13 och därför är det ju tämligen meningslöst att klaga på domare/åklagarmyndigheter o polis…..eftersom dessa inte kan arbeta med fiktiv lagstiftning utan måste följa gällande.

Novachan
12/24/18, 11:18 PM
#15

#11 Det är skillnad på om personerna löper risk att dö pga dödsstraff (pga hemlandets lagar genom deras rättsystem) eller att bli mördade (av invånare i hemlandet) tillbaka i sitt hemland. Om det är dödsstraff det är tal om går det emot de mänskliga rättigheterna - om jag uppfattat och minns rätt, MEN om så inte är fallet utan att personen löper risk att bli mördad av invånare i landet så är det, eller borde vara, hemlandets ansvar att skydda personen.

Om hemlandet inte kan skydda personen men tycker att annat land kan göra det så borde väl det landet kompenseras för att vi ska skydda personen eller a.k.a. förvara personen om det är landet personen är utvisad ifrån. En utvisad person kan ju inte få röra sig fritt i landet, "kan" hen ej återvända till hemland måste personen ta vägen nånstans men som ändå återigen inte innefattar att röra sig fritt i landet hen är utvisad i. Om ett annat land skulle acceptera att ta emot utvisade personer som ej "kan" återvända till sitt hemland av diverse anledningar så skulle det hela vara enklare. Men vilket annat land vill ta emot folk som utvisas pga att kriminella gärningar eller utgör hot mot åtminstone det utvisade landet?

Därför dyker det upp förslag om att skicka (förvara) dessa personer någonstans där de ej löper risk mot landets allmänhet men ändå i landet de har blivit utvisade från, eller att man skulle skicka dem till t.ex. fängelse i andra länder, men har uppfattat som att det ändå handlar mer om förvaring än att det är om att avtjäna straff där - men jag kan ha fel.

När personer löper dödsstraff i hemland borde det kunna finnas kompromisser man kan göra, iaf beroende på vilken typ av brott som har begåtts. Kan nog finnas lösningar även för de kriminella i utvisat land som löper risk för mord i hemland. Kan de avtjäna sitt straff på andra sätt? - kan det ske i hemlandet, det utvisade landet eller annat land?

Tjeja
12/31/18, 4:16 PM
#16

Ja varför måste en utvisning absolut avse hemlandet? Att inte få vara här betyder ju inte nödvändigtvis att vara där.. utan bara i något annat land än Sverige liksom. Tex.. senaste land man vistats i före anländandet hit till sverige. Så får det landet i sin tur göra sin bedömning osv.

Fast hyra fängelseplatser i sibirien.. inte mej emot i alla fall vad gäller mördare och våldtäktsmän! Dit kan vi gärna skicka alla dessa även våra egna "svennar" i min mening! Mördare och våldsmän har inget ute i samhället att göra mer!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Draken
1/1/19, 12:29 PM
#17

#16 Ja det är nog en del svenskar man kan skicka till Sibirien också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Farwuq
1/3/19, 7:20 AM
#18

#17 politiker t.ex.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Ssoklubb]
1/8/19, 3:09 PM
#19

Bra av Danmark som vill skydda sina medborgare.

[Hayabusa]
1/8/19, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#17

Annons:
Carmarino
1/8/19, 3:28 PM
#21

#20 😃

(Fast jag vet ju förstås vilket Sibirien det är. 😉)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
1/8/19, 3:45 PM
#22

#21 👍

Draken
1/9/19, 2:09 PM
#23

#20 jag kanske skulle förtydliga …Sibirien i Ryssland 🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Farwuq
1/17/19, 7:59 AM
#24

Nä inte ska vi skicka folk till Ängelholm, vi hyr plats hos danskarna.
Sibirien i Ängelholm är en fin plats.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
1/17/19, 8:46 AM
#25

#24 👍

gruvel
1/17/19, 10:04 AM
#26

Danmark tänker säkert bearbeta de länder där ett dödsstraff kan hota en grovt kriminell man vill utvisa, för att få garantier så långt det går mot en sådan dom. Det kan finnas verktyg, diplomatiska medel, bistånd, biståndsprojekt m.m.  som kan påverka ett land.  Verktygen kan försvaras med ett det inte är okej  (statsministerns variant) att andra länder, andra skattebetalare ska bära bördan av av en persons förvaring och uppehälle under obestämd tid.  "Pedagogiskt"  av Danmark   placera grovt kriminella utlänningar på en mindre ö på obestämd tid.  Man kan  komma till landet med ett förflutet som kan ge dödsstraff  hemma  och vara grovt kriminell i Danmark med liksom en "fribiljett",  "frälsarkrans"  till att slippa utvisning. Men då riskerar man få en utsiktslös  internering på ön.  Tanken preventiv -  undvik brott och sikta på kanske medborgarskap en dag.

Upp till toppen
Annons: