Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1261 ggr
LBB
1/6/19, 4:54 PM

1984

Beskriver en värld full av lögner.  Alla de som med en sund inställning läser boken värdesätter därefter fakta. Oavsett politisk åskådning.

För de andra, ja antingen har de inte läst boken eller så slänger de , de sunda värderingarna överbord.  Allergin gentemot fakta verkar sprida sig

Men det är klart…med en dysfunktionell politisk världsbild följer ju denna allergi , då den hela tiden lyfter fram fakta som  förstör ens världsbild.

För min egen del finner jag glädje i att bli överbevisad med fakta, för då lär man sig ngt nytt…😎

Annons:
Cragan
1/6/19, 9:57 PM
#1

tyvärr tycks ju en del ha läst den boken o tagit den som en instruktions bok

kamera0710
1/7/19, 5:33 AM
#2

Huruvida det är en ökande andel som inte tar till sig fakta får vara osagt. (Någon kanske kan källhänvisa.) Men jag noterar att Hans Roslings bok Factfulness blivit en storsäljare. Läste ut den under nyårshelgen och kan varmt rekommendera den. Låt er inte avskräckas av en del magsura recensioner. 

I exempelvis Expressen kunde man läsa:

"Men som vanligt opererar teamet Rosling genom att utnyttja samma svartvita medielogik som de älskar att racka ned på. I deras värld finns bara ”vi har rätt och ni har fel”, även när läsaren känner hur osäkerheten växer."

Det kan jag inte hålla med om.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/team-rosling-vi-har-ratt-och-ni-har-fel/

kamera0710
1/7/19, 5:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Liberala tankar efter valet, apropå trådrubriken…

LBB
1/7/19, 9:00 AM
#5

Oavsett vilken åsikt man företräder i olika frågor, så stöter man på individer som agerar som om de vore allergiska mot fakta. Källhänvisning är för dem ett stort tabu.  En öppen, ärlig diskussion förutsätter att man skiljer mellan uppfattningar och realiteter.  Om jag uppfattar det som att alla tomtar är skurkar, ja det är ju min egen åsikt och rättighet. Men så fort jag hävdar att…..ja då anser i alla fall jag att man är skyldig att redovisa en verifierbar källa.   Efterfrågar man då en källa så..  visar sig en allergireaktion i form av frustration  😭

[Hayabusa]
1/7/19, 9:10 AM
#6

Väldigt många frågeställningar befinner sig i en gråzon dvs saker & ting är inte svart/vita. Fakta är fakta, men beroende på hur de används kan olika teser bildas. 51% är en majoritet, men kanske ändå inte…

Annons:
LBB
1/7/19, 10:09 AM
#7

# 7

ex om jag hävdar att SD är ett rasistiskt parti, då är jag, i alla fall i mina ögon skyldig att redovisa på vilka fakta jag bygger mitt påstående.

Då jag inte kan det, (eftersom ingen uttalad rasism förekommer i partiprogram o målsättning) så ska det jag hävdade betraktas som en lögn.

Om jag däremot hävdar att SD har medlemmar som gjort rasistiska uttalanden, så är det en annan femma, dessa uttalanden går ju att bevisa. (och det gäller inte bara SD-medlemmar)

Ofta är folk enkelspåriga, man hävdar ex att det är väl bara att utvisa de invandrare som begår brott och att sittande ministär är inkompetenta för att de inte gör det.

När man sedan börjat titta i ärendet så ser man att en stor del av utvisningarna omöjliggörs av internationella EU-avtal och oviljan i hemländerna att ta emot dem.

Ställer man då frågan hur man (utvisnings ivrarna) då blir de sura för man ställer irrelevanta frågor😎

[Hayabusa]
1/7/19, 10:35 AM
#8

#7 Vilket visar att livet inte är så svart/vitt som man vill tro. Allt går inte att mäta i mm & gram, hur gärna man än vill. Världen är full av falska jämförelser.

Påstående: SFI fungerar inte tillfredsställande

Svar: Aldrig förr har så många individer behärskat svenska som nu

Vad det gäller utvisningar så är det inte en enkel frågeställning. Det är inte "bara" att utföra och samhället har ju dessutom grupperingar som vill förhindra dessa (även om en utvisning  i sig är legitim). Å andra sidan finner jag det olämpligt att "kasta in handduken" enbart grundat på att ämnet är komplext. Danmarks utvisning av Said Mansour är ett bra exempel på det motsatta.

kamera0710
1/7/19, 12:13 PM
#9

#6 Utveckla gärna det där om att 51 % kanske ändå inte är en majoritet. Syftar du på hur systemet för mandatfördelning  kan slå och liknande? (Vet till exempel att de rödgröna i Vilhelmina fick flest röster efter valet 2006, men metoden för mandatfördelning gav en borgerlig majoritet.)

LBB
1/7/19, 12:30 PM
#10

#8 den utvisningen lyckades man väl genomföra efter förhandlingar med mottagarlandet, som efter förhandlingar accepterade att ta emot honom.

Vad det gäller språket, Vi har aldrig varit fler svenska medborgare än idag, inkluderar man dem med uppehållstillstånd blir vi ännu fler.  Och de allra flesta av oss kan ju göra oss förstådda på svenska.  Så det var ju inte så svårt att ställa i bevis

Källmateriel scb  😉

LBB
1/7/19, 12:33 PM
#11

#9 det lät intressant har du en källa så man kan fördjupa sig i ämnet

kamera0710
1/7/19, 12:41 PM
#12

#11 Källan i Vilhelminafallet är tjänstemän på kommunen. Jobbade åt kommunen ett halvår 2007.

Vad jag läst mig till vann för övrigt Clinton över Trump vad gäller antalet röster, men systemet med elektorer gjorde att Trump fick presidentposten.

LBB
1/7/19, 1:08 PM
#13

#12  Där har du ett exempel som omedelbart väcker misstanke "En kompis säger att"

Vad jag vill veta är, vilken metod möjliggjorde att ett minoritets tal röster gav en  i majorit mandat,

Eftersom du jobbat där kanske du kan förklara. Har de regionala mandat som ska vinna regionalt i kommunen?  det skulle förklara.

Annons:
[Hayabusa]
1/7/19, 1:18 PM
#14

#9 Nej…tänker vare sig på politik, mandat eller Vilhelmina. I teorin är 51% majoritet men i praktiken betyder det "lika-läge". Exempel:

"En majoritet av Sveriges befolkning föredrar äpple framför päron". Om det är en fördelning på 51/49 så är det sann fakta, men i praktiken kan man med fog påstå att det är jämnt skägg. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

#10 Du missar min poäng, så skratta inte för mkt…

Saken är den att antalet som förstår det svenska språket inte säger något om huruvida SFI är undermålig eller ej. Jag gav ett exempel på falsk jämförelse.

PS Att jag valde SFI och det svenska språket beror inte på något speciellt. En hypotes lika god som någon annan, bara för att göra ett exempel lite tydligare.

LBB
1/7/19, 2:49 PM
#15

#10 Men FSI är ju ansvarig för utbildningen av en bråkdel av oss som gör sig förstådda på svenska,,,en del av oss är ju också Finländare i Finland

#14  ungefär hälften av varje…men vid beslut i organisationer, församlingar gäller ju det majoriteten beslutar. Med eller utan hänsyn till minoriteten

[Hayabusa]
1/7/19, 3:04 PM
#16

#15  "ungefär hälften av varje…men vid beslut i organisationer, församlingar gäller ju det majoriteten beslutar. Med eller utan hänsyn till minoriteten"

Javisst. Beroende på situation så kan fakta få olika betydelse. I politik blir det knivskarpt, men ska två person dela på 1.000 äpple så är 499/501 i stort sett detsamma som 500/500.

kamera0710
1/7/19, 3:05 PM
#17

#13 Här har du en mer utförlig källhänvisning:

"Valet i Vilhemina har varit något av en rysare med jämna röster mellan blocken in i det sista. Det är nu klart att Vilhelmina byter från rött till blått när det sista mandatet tillfaller Centerpartiet.

– Det känns snopet eftersom socialdemokraterna fick fler röster, men så är ju reglerna när det gäller mandatfördelning. Jag kan inte annat än gratulera Gunnar Hörlund (c) som troligtvis nu blir kommunalråd, säger Åke Nilsson (s), nuvarande komunalråd till Västerbottensnytt.

Vänsterblocket fick fler röster med 50,37 procentenheter mot det borgerliga blockets 49.61. Men trots det fick de de borgerliga fler mandat på grund av den jämkade uddatalsmetoden. En metod som ska göra att mandaten inom varje parti får en bättre spridning över landet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/valet-i-vilhelmina-avgjort-1

Vilken metod som möjliggjorde detta? Vi har i Sverige EN metod för mandatfördelning, jämkade uddatalsmetoden. Källa till detta är bland annat statsvetaren Sten Markgren på Umeå universitet. Vet inte om han jobbar kvar, det är över 10 år sedan jag hade honom som föreläsare. Här är i alla fall en länk med korta uppgifter om honom.

https://mediabank.umu.se/detail/Sten%20Markgren/3390

LBB
1/7/19, 3:15 PM
#18

# 17 jag kände till principen , men inte att den skulle kunna få majoriteten att tippa över…intressant

LBB
1/7/19, 3:17 PM
#19

#16 ungefär som när lillsyrran och jag skulle dela läsk, det tog ngt år innan hon förstod att nivån i glasen även skulle jämkas med diametern på glasen 😉

Upp till toppen
Annons: