Annons:
Etikettförsvarspolitik
Läst 1325 ggr
Tjeja
2019-03-10 11:51

Buss exploderat nu i Centrala Sthlm

Kl 11:25 idag 10/3 exploderade en buss i Klaratunneln i Centrala stockholm.

(nu 25 minuter senare har svt och tv 4 samt texttv sagt 0 om händelsen än.. undrar varför…🤔)

"En buss har exploderat vid Klaratunneln i centrala Stockholm uppger räddningstjänsten.

Det är oklart om någon är skadad.

– Vi har precis landat, säger Tony Frank vid räddningstjänsten"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvkO7a/buss-exploderade-i-centrala-stockholm

Förlåt men det sticker i ögonen på mig att en flyggrach i Etiopien och en Boka Haram-attack i Niger genererar större och mer akuta rubriker i Svensk media än en bussexplosion centralt i en svensk storstad !

Är det bara jag som tänker att detta inte alls är en vanlig olycka? Även om det nu mot all förmodan inte skulle finnas någon skadad så stör det infrastrukturen stort. 

Kanske är jag en notorisk Konspirationsteoretiker eller nåt, men spontant börjar jag spekulera i vad som kommer här näst? Är det en avledningsgrej? Skrämselgrej? Infrastruktur sabotage? Allt i ett? o s v..

Vad tänker ni andra? Varför avvaktar styrd svensk media i en halvtimme med att rapportera händelsen ens? osv osv..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-03-10 12:16
#1

En olycka i stan men det påverkar ju så klart vissa busslinjer.

Emptymoment
2019-03-10 12:42
#2

Kanske för att 157 människor från över 30 olika länder miste sina liv i flygkraschen medan den buss som exploderade "endast" resulterade i allvarliga skador på föraren och materiella skador.

Dessutom rapporteras det rätt friskt om det just nu. Flygkraschen hände dessutom för en längre tid sedan, medan busskraschen i skrivande stund är lite mer än en timme gammal.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Tjeja
2019-03-10 12:45
#3

Ja nu har det visat sig att det var en förhållandevis "oskyldig olycka". Men händelsen var dramatisk.  Varför vara tyst i en halvtimme istället för att rapportera allt eftersom man utredde förloppet?

Initialt visste man ju liksom inte, tänk om det en buss igång full med folk?  Tänk om det bara varit en avledande manöver för något snart efter? O s v.

Rapportera ärligt från start och följ upp. Inte sitta och tiga med andan i halsen!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
2019-03-10 12:55
#4

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-03-10 13:39
#5

#3 Nog rätt normalt att det tar en stund att skriva om saken samma sak var ju terrorattentatet på Drottninggatan, media brukar skriva en kortare notis innan dom har pratat med polis/räddningstjänst och vittnen.

Söndagar är nog även en redaktion något underbemannade.

kamera0710
2019-03-10 16:24
#6

Kan nog också vara klokt att kolla uppgifter innan man kastar sig på tangentbordet.

Annons:
Draken
2019-03-10 17:51
#7

min första tanke var bombattentat, eftersom svensk media inte skriver ett smack om händelsen.

jag har Upday på telefonen, och de har skrivit om det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tjeja
2019-03-11 03:24
#8

#7 precis så tänker jag med. Svensk medias egna ursäkter "underbemannad redaktion på söndagar" "skydda folket från onödig panik" vill veta först och skriva sen, tar tid att skriva osv osv som tex #5 säger köper jag inte alls! Smällen var gigantisk hördes, kändes och syntes över en stor del av Stockholm. Då är centrala stockholm ändå rejält stort! I storleksjämförelse hade detta skett i någon stad i storleksordning Uppsala eller mindre så hade detta synts och hörts över hela centrala stan! Nu var det tur att det "bara" var en olycka och "bara" en person som skadades. Men hade det varit folk på bussen och i rusningstrafik på morgonen hade bilden vsrit en HELT annan!!! Nej man behöver inte "veta allt" först innan man redogör för vad man ser, hör och känner! Smällen hördes och kändes! Elden var stor och rökutvecklingen mycket kraftig! Ingen i närheten varken döv eller blind missade den och ville få veta löpande vad som hände direkt i realtid! Trafiken i området kommer vara kaos i dagar och vägen kommer vara helt avstängd minst hela måndagen. Olyckan har hänt centralt i en stor stad, det är INTE som när en ensam busschaffis kört i diket på en landsväg långt ifrån bebyggelse! https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-kraftig-brand-i-centrala-stockholm-buss-star-i-lagor/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2019-03-11 05:41
#9

Försöker att ta sekundfärska uppgifter med en nypa salt. Tyvärr är det väl ofta så att det babblas som mest när man (i början) vet som minst. Vid dådet på Drottninggatan började det väl spridas felaktiga uppgifter om skottlossning på flera håll om jag minns rätt.

LBB
2019-03-11 08:10
#10

Men beror inte "smällen" i Stockholm, på den mänskliga faktorn? Flygolyckan verkar ju kunna ha ett samband med ett nytt auto-pilotsystem..

Att tidningar numera ligger online gör ju att nyheter/rykten körs ut så fort de får nys om dem…..sedan får man vänta till papperstidningen för en bättre genomlysning av händelsen…

Magi-cat
2019-03-11 09:11
#11

Spekulationerna och konspirationsteorierna tidigare i tråden visar väl hur viktigt det är att inte bara dyka rakt ner på tangenterna och fabulera fritt, särskilt om man har ett ansvar som nyhetsspridare.

Om det var så att media avsiktligt väntade med att gå ut med nyheten kanske de gjorde den rimliga bedömningen att uppgifterna måste kollas upp först…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2019-03-11 11:58
#12

#10 Jovisst. Chauffören har försökt köra bussen genom en för låg tunnel.

LBB
2019-03-11 12:23
#13

#12 det gör olyckan rätt ointressant egentligen, en mänskligt fel, som alla kan göra..jämfört med ett eventuellt mjuk eller hårdvaru-problen i flygplanet som gick i backen,,,där ett antal plan från samma batch flyger reguljärt eller på charter idag.

Annons:
Tjeja
2019-03-11 22:05
#14

#11 Ingen stans har någon i tråden önskat att media ska "fabulera" någonting! Spekulerar gör man när man upplever att info undanhålls. Att berätta vad man ser och hör tex "en stor explosion och en buss som brinner" är rena fakta och har inget med fabulerande att göra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Pingpongboll
2019-03-12 21:04
#15

14 Så sant som det är sagt Media väntar inte med att skriva tills de har alla fakta på bordet, det påstååendet är såklart befängt. Media brukar skriva om vad som hänt, vill helst vara först på bollen och kör med tillägget att ytterligare uppgifter inväntas. Smäller det och ryker så skriver man att det smäller och ryker men att man ännu inte vet vad som hänt ( ifall man inte vet det)

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

Upp till toppen
Annons: