Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1289 ggr
LBB
2019-04-22 18:33

Christchurch.

Ortsnamnet pekar visserligen på kristendom. Och det gör väl att det är förklarligt att det finns nötter som hävdar att alla vet vilka vidriga"det är som är skyldiga.

Men nu var det inte muslimer som var skyldiga, utan det verkar vara en knäppstare som ville hämnas händelserna i Stockholm.

Annons:
72mm
2019-04-22 18:45
#1

Vad ska diskuteras?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LBB
2019-04-22 19:08
#2

Till exempel att extremism finns i alla olika läger, från kristna, kommunistiska, nationalistiska över till muslimska, buddistiska och så vidare. Istället för att stirra sig blind på en grupp.

72mm
2019-04-22 19:23
#3

Jaha, så efter sjutusen islamistiska terrordåd så kommer det (äntligen! vi tycker väl alla att det blivit lite tjatigt att behöva referera till Berivik hela tiden, eller hur?) något som har "fredens religion"  som mottagare och då vill du proklamera att "extremism finns i alla läger" är det korrekt uppfattat? 

Herregud.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LBB
2019-04-22 19:52
#4

#3

Hur många terrordåd i Sverige?  Ett tiotal varav ett eller två med muslimsk bakgrund.

Går vi över till Europa så handlar det naturligtvis om fler.  Men de nationalistiska har nog fler på både offerlistan och antalet attentat, fler än de som utförts av muslimer.

Det absolut övervägande antalet dåd som muslimer utför är, mot muslimer. dvs ett religiöst inbördeskrig.

Den största enskilda händelsen är utan tvekan angreppet på tvillingtornen.

Nu kryper det ju fram stollar som vill att alla muslimska organisationer ska terrorstämplas. Att alla moskéer ska jämnas med marken…  Vart skulle det leda till?

Ett samhälle utan religionsfrihet, utan demokrati   Är det ett bättre samhälle?

72mm
2019-04-22 20:05
#5

"Men de nationalistiska har nog fler på både offerlistan och antalet attentat, fler än de som utförts av muslimer."

Jämför du en politisk ideologi med vad som normalt kallas en religion? Grattis i så fall, du har kommit mycket längre än de flesta vad det gäller att klassificera den kulturella cancer som är islam. Du har givetvis rätt, islam är en politisk ideologi, och ska bedömas därefter.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LBB
2019-04-22 20:13
#6

#5 Genom att du skriver "kulturella cancer som är islam." Så uppvisar du ju en stor okunskap vad det gäller den Europeiska kulturens källa.  Tack vare Islam kunde vi i Europa få tillgång till de kulturskatter som annars hade försvunnit. Europas första universitet låg i Spanien, under muslimskt herravälde.  Den kulturelle eliten i Västeuropa vallfärdade till dess bibliotek och dess lärda.

Gränsen mellan en politisk ideologi och en religiös är ofta suddig. Man använder inte sällan religiös terminologi i politiska syften.  Och inte sällan svävar depraverade politiker över i en persondyrkan eller andra mystiska religiösa fantasier (Stalin och  Himmler ex. )

Att dra all trosutövare under Islam över en kam är lika beräknande och dumt som att jämföra ex de hat-baptister vi har i USA med vanliga kyrkbesökare i Småland.

Det enda du vinner med det är ytterligare polarisering och den då medföljande risken för fördjupad konflikt.

Annons:
[Hayabusa]
2019-04-22 22:01
#7

Den myndighet i Sverige som har till uppgift att övervaka frågan stirrar sig inte blinda på 1 grupp (vad jag vet).

LBB
2019-04-23 08:04
#8

#7  de svenska myndigheter som ansvarar för säkerheten är inte enögda, så de betraktar alla grupper som kan anses utgöra hot.  Det är istället individer som väljer att fokusera sina egna tillkortakommanden på vissa grupper. Ex. - det är invandrarnas fel att jag inte får jobb, att inte jag får tag i ngn tjej och så vidare.

Självklart existerar problem, beroende på att inflödet varit större än samhällets förmåga att integrera.

Men Sverige skulle idag få enorma problem utan den arbetskraftsresurs vi idag har i de invandrare som idag är i arbete.

Terrorism har sin grogrund i utanförskap o offer-myter. . Idag är en allt ökad andel av befolkningen frånåkta av utvecklingen. Alltså möjliga måltavlor för rekrytering. Och det är våra säkerhetsmyndigheter väl medvetna om.

72mm
2019-04-23 09:00
#9

Hehe, Europa har islam att tacka för sin kultur och Sverige tjänar på invandringen - det tog ett tag men nu fattar jag äntligen att du trollar. Jag har uppenbarligen tacklat av, men snyggt jobbat iaf.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LBB
2019-04-23 10:35
#10

#9  Jag kan ju inte hjälpa din okunnighet.

Den mörka medeltiden har fått sitt namn av en viss orsak. Efter romarrikets fall sjönk Europa ner i en värld av okunskap och kulturellt förfall.

Islam värderade då, märk väl då, kunskap o forskning betydligt högre. De grekiska filosofernas arbete bevarades, astronomi, navigation och matematik utvecklades.

Vi använder fortfarande arabiskt sätt att räkna, inte romersk.

Islam stagnerade efter det att deras lärde ansåg att man inte behövde utveckla tro o kunskap mer. Till skillnad från Europa som insåg värdet i utveckling, främst i Italien, senare även i övriga Europa

Men som sagt det handlar ju om kunskap och åsikter.

Åsikter utan kunskap, tja det är du ju ett tydligt exempel på 😎.

[Hayabusa]
2019-04-23 12:05
#11

#8 En helt avgörande skillnad är att uppgiften ligger på berörda myndigheter - inte enskilda individer (lika de du nämner). Vilket i sig gör frågan till en icke-fråga. Så länge berörda myndigheter arbetar på ett sätt som kan betraktas som korrekt.

LBB
2019-04-23 12:55
#12

#11 så länge myndigheterna får arbeta enligt de principer vi, folket fastställt i riksdagen så funkar det. Men vi, folket har ju även makten att , på sikt ändra de spelregler som myndigheterna ska jobba efter. Därför är det viktigt att hålla koll på vad vissa individer/organisationer felaktigt hävdar, så att inte vi,folket går på deras amsagor.

[Hayabusa]
2019-04-23 13:58
#13

#12 "Vi, folket" är inte ett homogent kollektiv som nödvändigtvis delar samma värdegrund eller målsättning med samhället. Det som är "Rätt Värdegrund" i din värld är inte det i någon annans och är det något som är konstant, så är det förändringar. Samma kan sägas om "Felaktigt hävdar". Principiellt. 

Sedan är det, naturligtvis, fritt för var & en att spekulera och grunna på olika hypoteser.

Annons:
LBB
2019-04-23 14:31
#14

#13 men det är ju det jag pekar på. Att majoritetens åsikter kan påverkas. Tyvärr faller många för enkla lösningar av starka män.  Med andra ord, man tycker utan kunskap.

Jag talar inte om  "rätt värdegrund" för den variera med de olika förutsättningar som råder. Men faran är uppenbar att grupper leds in i bås med löften som är orealistiska.  Den som bemödar sig om att skaffa sig kunskap är av naturliga skäl inte lika lättledd, varför företrädarna av de "lömska" åsikterna ofta uppvisar förakt mot kunskap o kunskapselit.

[Hayabusa]
2019-04-23 15:43
#15

#14 Så vad är då själva andemeningen med din tråd?

LBB
2019-04-23 16:40
#16

#14 delvis de samma som (jag tror)förorsakar dina inlägg. Att peka på vissa viktiga saker. Att det råkar trampa vissa på tårna, det bjuder jag på.

Vad är enligt dig, meningen med dina alster?

[Hayabusa]
2019-04-23 16:46
#17

#16 Jag försöker endast förstå vad du vill säga. 

Meningen med mina alster? Vilka tänker du på, mer specifikt? Modellbygge?

LBB
2019-04-23 17:30
#18

#17  jag tycker mig se, att du genom att "försöka förstå" framför din egen inställning till saker och ting. Då hamnar väl inläggen under begreppet "alster" eftersom du fabricerar dem 😉

[Hayabusa]
2019-04-23 17:42
#19

#18 Då ser du antagligen fel. Helt ärligt, jag läser och lyssnar på allt & alla. Särskilt intresserad är jag av att försöka förstå individer "Hur tänker han/hon - egentligen? Hur löper hans/hennes resonemang?". Lika ärlig är jag när jag säger att jag inte förstår vad du vill ha sagt med denna tråd. 

 Du och jag har med stor sannolikhet helt olika approach (sorry, engelskt ord…) till vad vi skriver om på ett forum som detta. Till mycket annat också, förmodligen. Men det är helt OK, du gillar ju inte "ja-sägare" som enbart håller med. Så mig måste du gilla…

LBB
2019-04-23 20:07
#20

#19  då bör du se en smula mer nyanserat på hur man betraktar exempelvis Islam o Muslimer.  Du inser mao att de inte är den kulturella cancer som vissa ser dem…

Annons:
[Hayabusa]
2019-04-23 21:04
#21

#20 Hur jag betraktar Islam eller hur "man" betraktar Islam? Vilka är "man"? Vilka är "vissa"? Rent generellt så får var & en ha en åsikt om vad som helt, det är min hållning. Vilket i sig inte betyder att jag alltid håller med.

LBB
2019-04-23 21:13
#22

#21 Var o en har rätt till både åsikt och leverne.  Under en förutsättning, att man inte gör det på bekostnad av andra.  Genom att  anklaga hela grupper , hela kollektiv för vad enskilda eller fåtal individer gör. Är lika sjukt som att anklaga alla ryssar för de massmord Stalin utförde, alla Svenska för de massmord karl den tionde utförde eller alla tyskar för vad Nazisterna gjorde.

Du hittar nog ingen här som försvarar  vad representanter för ISIS gjorde och gör..

Men dessa fåtal är inte detsamma som hela det muslimska kollektivet.

Eller?

[Hayabusa]
2019-04-23 21:32
#23

#22 Alla nationalister är inte onda heller - faktiskt. Man kan ju tycka illa om dem, men det är inte detsamma som att de är onda. 

" Du hittar nog ingen här som försvarar  vad representanter för ISIS gjorde och gör..

Men dessa fåtal är inte detsamma som hela det muslimska kollektivet.

Eller?"

Var är "här"? På detta forum? 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Man skulle kunna koka ner din tråd till:

"Ibland händer det att det görs dåliga saker, som attentat, i Islams  namn men det innebär inte per se att muslimer är onda. Jag vill att alla håller med mig, jag gillar nämligen inte ja-sägare. Eller…hur var det nu?"

LBB
2019-04-23 22:50
#24

#23  Vart tog nu din förståelse vägen ? 

Jag propsar inte på att att alla ska hålla med mig, det vore en aning tråkigt.

Däremot så kan man väl just propsa på rätten till åsikter, religion exempelvis.

Och naturligtvis så är ordet här menat här på forumet eftersom det är här på forumet du och jag kommunicerar.

Att karaktärsbeskriva en människa, bara för att den tillhör en trosinriktning, politisk åskådning är rätt naivt.

Men om man tar sig tid, att ta reda på vad han/hon står för så kommer man pudels kärna närmare.

Det finns naturligtvis pålästa kunniga extremister. En av de skickligaste polisiära krafterna de senaste 100 åren var väl Heydrich.  Skicklig pilot, skicklig musiker, skicklig polis o militär men ett odjur i människohamn vad det gällde hänsyn till människovärde.

Men massan av dem som svansar efter dessa extremistgrupperna är folk som tycker utan kunskap.

Så säger du nej, och kan sakligt argumentera för ditt nej så ändrar jag åsikt.  Annars inte.

[Hayabusa]
2019-04-23 23:12
#25

"Du hittar nog ingen här som försvarar  vad representanter för ISIS gjorde och gör.."

Ska svara ärligt - jag vet inte. Har inte läst alla kommentarer/inlägg  på iFokus

Det övriga du skriver förstår jag inte riktigt. Är det frågor till mig? Är det påstående? Något som du påstår att jag yttrat? Heydrich? Hur kom han in i bilden? Har jag nämnt Heydrich i positiva ordalag? Nej, det har jag inte. 

Vad är det jag säger "nej" till?

LBB
2019-04-24 08:01
#26

#25 om du vill märka ord så bör du nog läsa ordet nog. Det innebär att det är min bedömning, alltså ingen faktisk uppgift.

Exemplet med polischefen var ett exempel på att även anhängare av de mest fördummande ideologierna kan vara både skickliga och intelligenta..som ett undantag, för de flesta når ju inte upp till dessa nivåer.

På din fråga svarar jag att du säger ja eller kanske till de frågor du inte svarar nej till. Då du hittlills undvikit att klart ta ställning så passar väl mitt svar bra.

72mm
2019-04-24 08:12
#27

#10 "Efter romarrikets fall sjönk Europa ner i en värld av okunskap och kulturellt förfall."

Ett påstående så gott som något, lite som Mellanöstern efter islam gjort sitt intåg menar du?   

Ett tips för framtiden kan kanske vara att dra ner på ad hominen-argumenten  och inte på rutin kallar andra åsikter för okunnighet. 

Sedan så kan det nog vara kontraproduktivt att fokusera på vad islam eventuellt lyckats bevara av tidigare kultur och kunskap och inte på vad man lyckats tillföra världen av idag. Speciellt om man som exempel på "matematik som utvecklats" nämner något som föregår islam med tusen år eller så, och dessutom inte ens är arabiskt. 

Jag menar, folk kan ju lätt få för sig att islam i bästa fall endast har lyckats bevara tidigare kulturers landvinningar för att på det hela taget bara ha bromsat och kvävt mänsklig utveckling i de områden den fått fäste. Jag misstänker att det inte riktigt var den bild du vill trolla fram i läsares huvud? 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
LBB
2019-04-24 08:36
#28

#72

Mellanöstern  rättare sagt delar av Libanon, Syrien , Israel som vi säger idag var , då de kristna återvände på samma kulturella /tekniska nivå som de Kristna som kom, i en del fall, vad det gällde vapen teknik o strategi, sjukvård överglänste man ockupationstrupperna. Därför var ockupationen av "landet bortom havet" som Normanderna kallade området dödsdömt på sikt.

I de flesta av de konfliktzoner vi har i världen kan man finna delorsaker i Europeiskt inflytande o påverkan.

Så ex skulden för dagens problem i Mellanöstern ligger till stor del i Frankrikes o Storbritanniens agerande efter första världskriget.

Som sagt , mitt tyckande baserad på kunskap 😎

 
dagens situation finner man i Frankrikes och Storbritanniens
agerande efter första världskriget.
Samma fenomen finner man i Asien, Afrika .
främst efter första världskriget.

[Hayabusa]
2019-04-24 08:39
#29

Från #24: "Vart tog nu din förståelse vägen ?"

Förstå har en annan innebörd än förståelse. 

#26 Jag blev  fundersam när du skrev att Reinhard Heydrich var en skicklig pilot. Jag frågade min vän Christer Bergström, det han inte vet om Luftwaffe är inte värt att veta. Svaret var att  Heydrich knappast kan betecknas som skicklig, snarare det motsatta. 

Att "klart ta ställning"…är det trådens essens? Som en namninsamling? Exakt vad ska jag ta ställning till i denna tråd? Jag fick uppfattningen att det var en diskussion. I #2 skriver du, efter en fråga om vad som ska diskuteras:

"Till exempel att extremism finns i alla olika läger, från kristna, kommunistiska, nationalistiska över till muslimska, buddistiska och så vidare. Istället för att stirra sig blind på en grupp."

Min reaktion på detta påstående (inte frågeställning) står att finna i #7.

LBB
2019-04-24 08:47
#30

#29

Den pilot som flera gånger startat och landat med en me 109 kan nog sägas vara skicklig. 109;an var en notorisk mördare av oskickliga piloter, just vid starter o landningar… (han var en av de få här i världen som ägde en egen 109;a.) Kolla gärna, den stora motorn, det lilla planet och de täta landningsställen var orsaken…kunskap du vet😉 Tror till o med att fler piloter skadades /dödades just vid starter/landningar än som blev det vid hundslagsmålen i luften…

[Hayabusa]
2019-04-24 09:08
#31

#30 

"Den pilot som flera gånger startat och landat med en me 109 kan nog sägas vara skicklig. 109;an var en notorisk mördare av oskickliga piloter, just vid starter o landningar… (han var en av de få här i världen som ägde en egen 109;a.) Kolla gärna, den stora motorn, det lilla planet och de täta landningsställen var orsaken…kunskap du vetSkämtar"

Kunskap? Nej, du…för det första heter flygplanet inte me109 utan Bf109. Heydrich var inte en skicklig pilot i sin rätta bemärkelse. Det är totalt missvisande.

LBB
2019-04-24 09:25
#32

#31

😎

"With this run of incredible achievements, the management of BFW saw an opportunity to maximize on the positive publicity surrounding the achievements of their designer, and on 11 July 1938 incorporated the company as Messerschmitt AG (Aktien Gesellschaft), and Dr. Ing. Willy Messerschmitt was made Chairman and Managing Director.(3)  This is a significant turning point in our story of "Bf vs. Me"… heretofore, all aircraft designed under the auspices of the Bayerische Flugzeugwerke carried the prefix "Bf" before the type number to indicate the origin of the aircraft.  After the incorporation of Messerschmitt AG, all aircraft designed by the firm carried the prefix "Me", indicating the Messerschmitt factory (e.g. Me 210, Me 323, Me 262, etc)."

**Så båda beteckningar kan användas och det korrekt…Kunskap du vet 😉 Men då det är sannolikt att H flög en tidig modell så bar den nog beteckningen BF. Men som sagt. Båda används och accepteras som korrekt.
**

[Hayabusa]
2019-04-24 09:28
#33

#32 Du får nog bättra på din kunskap 😉

LBB
2019-04-24 09:29
#34

#33 det gör jag ständigt..  men just vad det gäller flygplansbeteckningen har jag nog rätt…

Det var bla av sammanslagningen av BF AG och Messerschmitt AG som beteckningen började användas bla på 262;an . Därför accepteras både BF och ME som beteckning på 109;an även på de plan som ritades o byggdes före sammanslagningen.

Annons:
[Hayabusa]
2019-04-24 09:33
#35

#34 Det är ju bra, att du jobbar med att bättra på dina kunskaper. Då kan du ta denna kunskap till dig:

 Bf109

[Hayabusa]
2019-04-24 09:37
#36

#32 Detta la du till? Efter min kommentar? Jaja…som sagt: Bf109

 "Men då det är sannolikt att H flög en tidig modell så bar den nog beteckningen BF. Men som sagt. Båda används och accepteras som korrekt."

[Hayabusa]
2019-04-24 09:41
#37

#34 Nu gör du en edit igen, efter mina kommentarer:

"Det var bla av sammanslagningen av BF AG och Messerschmitt AG som beteckningen började användas bla på 262;an . Därför accepteras både BF och ME som beteckning på 109;an även på de plan som ritades o byggdes före sammanslagningen."

LBB
2019-04-24 09:41
#38

#36 Då var det nog den enda beteckningen. Men idag är båda korrekta..

Och eftersom jag skrev inlägget i nutid så…är det inte felaktigt.

Till det kom väl att han blev nedskjuten och satte ner en kärra mellan fronterna.

Så han kanske flög båda sorterna .

Kunskap du vet

LBB
2019-04-24 09:43
#39

#37

Ja jag gjorde en sammanfattning av den engelska texten..

" 11 July 1938 incorporated the company as Messerschmitt AG (Aktien Gesellschaft), and Dr. Ing. Willy Messerschmitt was made Chairman and Managing Director.(3)  This is a significant turning point in our story of "Bf vs. Me"…"

[Hayabusa]
2019-04-24 09:45
#40

Den officiella beteckning som RLM (Reichsluftfahrtministerium) gav 109:an var Bf109. Det gällde samtliga varianter fram till de sista K-varianterna. Med andra ord finns det enbart en korrekt benämning - Bf109.

Vad andra kallade 109:an är en helt annan femma.

LBB
2019-04-24 09:54
#41

#40  Vad RLM betecknade sina kärror är en sak. Vad som är accepterat som korrekt i dag är en annan sak.

Och idag så betraktas båda beteckningarna som korrekta.

Till och med under kriget användes beteckningen "Messerschmitt  BF 109" av tyskarna själva

Jag har däremot inte sett någon skriva om BF 262…utan där…..

Annons:
[Hayabusa]
2019-04-24 10:10
#42

#41 Me262 hade aldrig beteckningen Bf262 utan Me262. En avsevärd skillnad. Att kalla en Me262 för Bf262 är lika fel som att kalla 109:an annat än Bf109. Att sedan folk förstår vad som avses är en annan sak. Helt annan sak. 

109:ans beteckning är givetvis den som RLM gav konstruktionen - Bf109. Vad som idag populärt accepteras är en helt annan femma. Det var inte som att RLM skrev: "Äh, vi kallar den Bf109 eller Me109 eller varför inte ME109?". RLM hade inte dubbla beteckningar. 

Ah…denna lilla diskussion om 109:an visar så tydligt din personlighet 🙂

LBB
2019-04-24 12:08
#43

#42 Vad underligt, jag drar tydligen samma slutsats vad det gäller din personlighet.

Me 109 796 000 000 träffar på Google

BF 109 218 000 000 träffar på Google

Kommentar?😉

LBB
2019-04-24 12:13
#44

Men vilket samband det har med förutfattade meningar om religiösa grupperingar har jag däremot svårt att förklara…

[Hayabusa]
2019-04-24 13:08
#45

#43 Min hållning om Bf109 står fast.

LBB
2019-04-24 13:38
#46

#45 Javisst det får du så gärna och eftersom båda uttrycken är vedertagna så förstår ju alla vad du menar. 😃

LBB
2019-04-24 13:41
#47

En del kallades väl även Hispano Aviacion Ha 1112

[Hayabusa]
2019-04-25 07:08
#48

LBB -  Jag anser att man bör vara öppen för att ompröva den egna hållningen, man kan/bör lyssna på andras syn på saker & ting och fundera över om det finns fog för att väga in det i den egna ståndpunkten. Ibland ändrar man sig, ibland inte. Ingen har rätt alltid - alla har fel någon gång. 

Det du skriver på iFokus, rent generellt, uppvisar inte substans nog för att påverka min hållning i sakfrågor eller ämne som intresserar mig.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Frågan om beteckningar på flygplan blev ett sidospår, men just ämnet "Bf109 eller Me109?" är inte särskilt nytt utan har funnits långt innan Google kom in människors vardag. Svaret från de som, på riktigt, är kunniga i ämnet genom åratal av forskning etc har varit detsamma. Att du har en annan syn på flygplansbeteckningar må vara hänt men ändrar inte på något i det stora hela. Inte ett skvatt, faktiskt.

Annons:
LBB
2019-04-25 08:33
#49

#48 Intressant att du tar upp substans. Dvs innehåll. Eftersom de inlägg du hittils skrivit saknar just substans.  Frågeställningar är intressanta om de följs av egna åsikter, ställningstagande. Det saknar jag från din sida.

Självklart har alla fel ngn gång. även motsatsen.

Vad det gäller ett av världens mest ökända flygplan så råkar jag faktiskt, dvs inte nu längre, (vi jagade ihop under ngr år)för han är död. känna en fd pilot som beskrev "sitt" flygplan som "Meine ME , Meine Kiste och Meine Emil. eller Meine 109. Aldrig som Meine BF.  Och båda begreppen BF och ME är etablerade och anses numera som korrekta vid en beskrivning av flygplanstypen.

Tyskarna var pigga på att namnge sina fordon. Allt från STUKA till TIGER. Fordonen hade naturligtvis beteckningar, men namnen,  även de inkorrekta (ex HETSER) är idag etablerade och används av både amatörer o proffs.

[Hayabusa]
2019-04-25 10:09
#50

#49 Så du menar att mina inlägg, hitintills, saknar åsikter som kan betraktas som mina egna? Det är möjligt, även om jag personligen är av en avvikande åsikt om just det. Det är dessutom inte min poäng, eftersom det handlar om att dina, LBB´s, inlägg inte innehåller nog med substans för att få mina hållningar att ändra kurs. Detsamma hade gällt om jag inte hade skrivit ett enda inlägg här utan enbart läst. 

Åter till flygplansbeteckningar…vad din uppfattning är, det inser jag, men här väljer jag att basera min hållning i saken på andra källor (exempelvis historiker) än din textrad "…båda begreppen BF och ME är etablerade och anses numera som korrekta vid en beskrivning av flygplanstypen." Jag väljer vad jag lutar mig mot och i det avseendet har du inte övertygat mig. 

Kan du backa upp några av de påstående som du skriver om i #49? Då menar jag med "hard facts" från etablerade namn inom området. Som historiker inom militär, flyg, WWII etc. 

Det här skulle vara intressant om du kunde utveckla:

"Tyskarna var pigga på att namnge sina fordon. Allt från STUKA till TIGER. Fordonen hade naturligtvis beteckningar, men namnen,  även de inkorrekta (ex HETSER) är idag etablerade och används av både amatörer o proffs."

LBB
2019-04-25 10:53
#51

#50

Precis, du dissekerar mina åsikter men visar inte dina egna. Om åsikter är substansen så saknar ju dina inlägg just det.

Vad det gäller 109;an  så är ju en bra indikation, märk väl indikation, antalet träffar på nätet. När man vill ta reda på vilket ord, uttryck som är i bruk just nu. Och med mer än dubbla antalet träffar för ME jämfört med BF så kan man nog lugnt dra den slutsatsen att båda uttrycken är korrekta. Speciellt som Tyskarna  själva använde ME i sina propagandafilmer.

En bra källa är exempelvis The Encyclopedia of German Military Aircraft av Bryan Philpott.

Han använder konsekvent namnet Messerschmitt när han beskriver alla de plan som konstruerats av eller tillsammans med Messerschmitt. Allt från 108 Taifun, över 109, 110,163 Komet, 410 Hornisse,261,262,323  Du kan ju kolla 😎

LBB
2019-04-25 10:54
#52

Vad det gäller Hetzer så hette den väl egentligen Jagdpanzer 38

Och du kan besöka https://www.plane-encyclopedia.com/ww2/bf-109/

där använder man både beteckningen Messerschitt (som av många förkortas  till ME) och BF tillsammans

[Hayabusa]
2019-04-25 11:46
#53

#51 Det är en tråd som du startat och då får du tåla att bli ifrågasatt. Det står dig fritt att tycka vad du vill om mina inlägg. Det påverkar inget i min hållning. Å  andra sidan skriver jag i exempelvis #45:

"Min hållning om Bf109 står fast."

I min värld är det en åsikt som är min egen. 

Frågan gäller inte "Messerschmitt" utan om korrekt beteckning på Bf109 är Bf109 eller Me109 (alternativt ME109). Jag har inte ifrågasatt "Messerschmitt". Det (Bf109 eller Me109) är en klassisk fråga för de som är intresserade av WWII, Luftwaffe, flyg etc.

Som jag tidigare redan redogjort för - poängen är att jag anser att Bf109 är korrekt beteckning medan du hävdar något annat. Där har du, som sagt, inte kunnat övertyga mig om att få mig att ändra hållning. Svårare än så är det inte. 

Bryan Philpotts bok är från 1981, jag har den inte i min ägo dvs jag kan inte kolla om han skriver Bf109 eller Me109. Alldeles oavsett det - det finns nyare och mer uppdaterade böcker. Som du själv förstår så har det hänt en hel del sedan 1981 inom området (forskning, militärhistoria). Nya rön, nya uppgifter, myter som krossas, sanningar som kommer i dagen etc. Med all respekt för Philpotts bok från -81, men jag förlitar mig mer på Christer Bergström eller Jochen Prien. Som exempel…Eller varför inte John Vascos utmärkta bok om Bf110. 

Att Googla kan ju vara kul, det finns en hel del intressant att finna, men personligen tar jag "antal träffar" med en stor nypa salt dvs att det skulle indikera på någon form av "sanning". Att "många skriver/säger…" innebär inte att det är korrekt. 

Men jag ska ge dig 100% rätt i en sak:

"Fordonen hade naturligtvis beteckningar, men namnen,  även de inkorrekta (ex HETSER) är idag etablerade och används av både amatörer o proffs."

Du har rätt i att HETSER är inte korrekt 😎. Dock vill jag mena att HETSER inte är ett etablerat namn inom militärhistoria.

LBB
2019-04-25 14:19
#54

#53   ja visst har det hänt en del sedan 1980 talet. Bla har ju internet dykt upp och med det så har begrepp och även beteckningar i bruk ändrats.Som antalet träffar på Google bevisar.

Vad det gäller JPZ 38 så är nog namnet Hetzer etablerat och accepterat. När tom. Pansarmusetet i Munster använder begreppet vid sin film bevisar ju det.

https://youtu.be/J12yMnDgaGg

Så återigen bevisas det att historien kan ändra på benämningar.

[Hayabusa]
2019-04-25 14:25
#55

#54 Hetzer, men inte HETSER.. 😎

Annons:
[Hayabusa]
2019-04-25 14:33
#56

#54 Din bevisföring övertygar inte mig.

LBB
2019-04-25 15:08
#57

#55 😎 så nu invänder du endast på stavningen..åt rätt håll med andra ord…

LBB
2019-04-25 15:13
#58

#54  Det är ditt problem, inte mitt. Eftersom jag ser bevisföringen, dvs de fakta som nu existerar framför mig på skärmen när jag kollar.  Du vet ju, man kan leda en Åsna till vattenhinken, men man kan inte tvinga den att dricka. Jag har ställt fram hinken, så nu….😉

[Hayabusa]
2019-04-25 15:21
#59

#58 Då får du väl ta och dricka ur hinken..😎

[Hayabusa]
2019-04-25 15:23
#60

Det här är ju en helt underbar formulering 😃:

 "…historien kan ändra på benämningar"

LBB
2019-04-25 16:34
#61

#60  Ja du kan ju exempelvis söka på ordet holocaustföre år 1970. Innan talade man om folkmord, brott mot folkrätten. Sedan växte ett annat ord fram. Beroende på olika intressegruppers agerande. Idag är ordet accepterat och används.

Ett exempel på hur historien ändrar.

#59  Jag kan inte annat än erbjuda hinken. resten är upp till åsnan 😃

[Hayabusa]
2019-04-25 18:05
#62

#61 Det där med att leda åsnor, eller "erbjuda hinken" det är inte något jag sysslar med 😎Men du får ju pyssla med vad du vill…

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ska jag dra det en gång till? Ja, jag gör det:

"Som jag tidigare redan redogjort för - poängen är att jag anser att Bf109 är korrekt beteckning medan du hävdar något annat. Där har du, som sagt, inte kunnat övertyga mig om att få mig att ändra hållning. Svårare än så är det inte. 

Bryan Philpotts bok är från 1981, jag har den inte i min ägo dvs jag kan inte kolla om han skriver Bf109 eller Me109. Alldeles oavsett det - det finns nyare och mer uppdaterade böcker. Som du själv förstår så har det hänt en hel del sedan 1981 inom området (forskning, militärhistoria). Nya rön, nya uppgifter, myter som krossas, sanningar som kommer i dagen etc. Med all respekt för Philpotts bok från -81, men jag förlitar mig mer på Christer Bergström eller Jochen Prien. Som exempel…Eller varför inte John Vascos utmärkta bok om Bf110. "

Annons:
LBB
2019-04-25 18:49
#63

#62. Du bör nog läsa på lite, Jag hävdar att båda beteckningarna anses vara korrekta..  Vilket även träffarna på Googel bekräftar.  Så  du vet var hinken står…

De allra festa källor talar om Messerschmitt BF 109 i olika konstellationer, där Messerschmitt ofta förkortas till ME.  I talspråk både nu och då planet flögs "skarpt" talade både piloter och markpersonal oftast om Me 109.

[Hayabusa]
2019-04-25 18:59
#64

#63 Jag lovar att ta upp det med Christer vid nästa träff…Jag ska hänvisa till dig, LBB.

LBB
2019-04-25 19:04
#65

#64  Som i sin tur hänvisar till fakta som finns tillgänglig på nätet, är det då inte enklare att kolla den (hinken) innan du hänvisar till mig 😎

[Hayabusa]
2019-04-25 19:11
#66

#65 Gör han? Hur vet du det?

LBB
2019-04-25 19:19
#67

#64

Du skrev "jag ska hänvisa till dig, LBB. "  Och han (LBB) hänvisar till tillgängliga fakta på nätet, så ja det gör han 😃

[Hayabusa]
2019-04-25 19:24
#68

#67 Nu är jag 100% säker på att Christers svar inte bygger på en sökning på Google.

LBB
2019-04-25 19:48
#69

#67   det är ju problemet med hinken. Den är tillgänglig, men ingen kan tvinga Åsnan att dricka.  Har jag inget komplett faktabibliotek hemma som jag daterar upp kontinuerligt är Google ett bra alternativ, under förutsättning att man kritiskt granskar all fakta. Men detta gäller ju annorstädes också.. Det finns mkt bra sidor på både tyska och engelska… Titta gärna på  https://youtu.be/gy9ekBSp1VA

Annons:
[Hayabusa]
2019-04-25 20:01
#70

Från #52:

"…där använder man både beteckningen Messerschitt (som av många förkortas  till ME) och BF tillsammans"

"Messerschitt", den var ju lite rolig, det måste jag ge dig 😃

LBB
2019-04-25 20:12
#71

#70 återigen du fokuserar på felstavningar istället för sakfrågan..Men jag förstår dig, det är ju betydligt enklare, så det bjuder jag på, men glöm inte hinken när argumenten torkar ut 😃

[Hayabusa]
2019-04-25 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

#71 Kunde inte låta bli, den var ju rolig som sjutton 😃

Haha, jag "hinkar inte" men kan bjuda på en bild…😎

LBB
2019-04-25 20:48
#73

Öl i samband med tyska hör hemma i motorer, att inmundiga, så föredrar jag Bier 😉

LBB
2019-04-29 20:13
#74

nyfiken på vad "Christer " hade att säga…   😎

RoachFord
2019-05-01 23:18
#75

#69, då antar jag att du faktagranskat alla miljontals sidor som refererar till Messerschmitt 109?

Google är en stor sökmotor som indexerar websidor, inte ett ett orakel som innehåller absolut sanning.

#43,

När jag googlar på "bf 109" får jag  About 4.590.000 results: 

När jag googlar på "me 109" får jag  About 1.230.000 results

Använder du inte citat-tecken runt sökorden så får du för många träffar , men det antar jag att du vet?  Annars hittar  du nämligen alla sidor som innehåller ordet 'me' och talet '109' någonstans. Resp 'bf' och '109'. Så det du visade med din sökning är att det finns fler sidor med ordet 'me' än 'bf'. Vilket inte är så konstigt eftersom me är ett vanligt engelskt ord.

Och rimligheten i närmare en miljard (!) sökträffar om ett gammalt tyskt flygplan borde också fått dig att fundera lite.

Kunskap du vet…

LBB
2019-05-02 16:16
#76

#75 Min kunskap om  "die ME" har jag fått av en pilot som flög henne i aktiv tjänst.

Han hade turen att landa med torra fötter efter ett möte med ett par P 38:or. Spenderade 44 och 45 i läger, södra Italien. Hos amerikanerna. som överlag behandlade piloter väl.

Då jag är intresserad av fakta så frågade jag och han berättade. Både om "sitt" flygplan, om hur nära det varit att Tyskarna börjat använda gas i artillerigranater ( En gruppering p 51:or droppade sina dropptankar halvfyllda och ett lokalt befäl tog dessa för gas behållare.. Som tur var blev det bara ett missförstånd på låg nivå.

Vad det gäller beteckningen så, till och med tyskarna själva använde båda beteckningarna, både i propagandasyfte, i ritningar och på instämplade . Samt både Luftwaffefolk och civila använde både beteckningarna, till stor del för att det var lättare att säga ME, istället för Be äF b  så ….??😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: