Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 757 ggr
Vanja
5/21/19, 11:52 AM

Lägst antal bidragstagare sendan 1990

https://www.metro.se/artikel/lägst-antal-bidragstagare-sen-1990-experten-går-väldigt-bra-för-sverige

 "Den ersättning som minskade mest var sjukersättningen, som står för en tredjedel av alla som försörjs med sociala ersättningar och minskade med över sex procent under samma period."

Artikeln handlar alltså om hur himla bra det är att det är färre som får bidrag. Och tydligen den ersättning som minskat minst är sjukersättningen. Men det är ju inte för att Sverige är så jävla bra på att hålla med jobb åt alla, det är för att försäkringskassan är dum i huvudet. Rent ut sagt, min moster har fibromyalgi,  kol och diabetes. Försäkringskassan anser att hon kan jobba för att hennes diabetes är kontrollerbar. Ett jäkla skämt är var det är.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Lussan20
5/21/19, 12:47 PM
#1

Många är svårt sjuka och får inte sjukersättning, det är hemskt. Inte nog med att de är svårt sjuka , de ska svälta också. Var tog våra system för svaga vägen? Mvh/WL

LBB
5/23/19, 3:26 PM
#2

Trots att vi har haft en extremt hög invandring de senaste 5 åren så är väl andelen sysselsatta på rekordhög nivå.

Så Sverige verkar gå rätt bra.

Att vi sedan är tvungna att prioritera och skära i sociala utgifter är i sig inte förvånande.

Naturligtvis hamnar några få mellan stolarna. Men samtidigt så kommer fler tillbaka till fungerande arbetsliv, istället för att i åratal gå sjukskrivna.

Är någon oförmögen att jobba pga kroniska, obotbara sjukdomar ska de inte sjukskrivas, de ska förtidspensioneras istället. Men det gillas ju ofta inte , ty förtidspensionen är ju oftast lägre än sjukpenningen

Lona
5/27/19, 12:02 PM
#3

#2, Det är oerhört svårt att få varaktig sjukpenning eller vad det heter numera, man hamnar verkligen mellan två stolar - hos samma myndighet! Försäkringskassan drar in den tillfälliga sjukpenningen efter ett par år samtidigt som de inte godkänner varaktig sjukpenning. Tadaa! Man blir utförsäkrad. Jag trodde inte att det var så lätt att bli helt utan inkomst i dagens Sverige men det är det tyvärr. FK hänvisar till soc, som puttar tillbaks en till FK eller AF för eftersom FK anser att man kan jobba så får man inte socialbidrag. FK skickar vidare till AF - som anser att man är för sjuk för deras olika åtgärder. Det är en ren idioti att inte AF, FK och Soc kan samarbeta bättre och få en helhetssyn för bästa möjliga hjälp till varje individ. Men det är klart, medan man hänger i luften så finns man förmodligen inte i statistiken, eller går åtminstone att stoppas in i "någon annans" statistik. Det var definitivt inte bättre på 90-talet då de sjukpensionerade utan minsta koll eller försök till rehabilitering, men vad sägs om ett mellanting?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Linn Is The New
5/27/19, 6:35 PM
#4

Vi har färre sjukskrivna för att försäkringskassan tvingar sjuka att arbeta. Sverige har en dålig ekonomi och därför försöker de öka intäkterna via att ta dumma beslut.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

LBB
6/2/19, 12:17 PM
#5

#4 att vi höjt kraven på dem som vill ha ut sjukkassa, akassa och andra ersättningar o bidrag är bra!! Att sedan ett fåtal hamnar mellan stolarna är ngt man måste titta på och agera emot. Sjukskrivningar ska ha en bortre gräns, på låt säga 2 år. efter det ska individen, om han/hon inte kan arbeta förtidspensioners.

Lona
6/2/19, 4:16 PM
#6

#5, Fast det är ju inte överhuvudtaget så det fungerar idag. Siffrorna må säga en sak, men dels går statistik att vända och vrida på, dels är det definitivt inte fler friska ute på arbetsmarknaden idag än det var för några decennier sedan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
LBB
6/3/19, 8:30 AM
#7

#6 statistik och fakta är alltid obekväma saker när de talar emot ens egen uppfattning.

Självklart är det fler friska ute idag, på arbetsmarknaden, eftersom antalet individer är fler. Samtidigt ökar kraven på individen alltmer vilket gör att fler inte klarar av de krav som ställs. Förr kunde en industri ha ett antal individer som "gick på lösen" gjorde det de klarade av och fick en lön de kunde leva på. Idag byts maskiner och människor ut så fort de inte håller måttet.

Lona
6/5/19, 11:21 PM
#8

#7, Att statistik och fakta ofta går att vinkla är ingen nyhet direkt. Siffrorna i sig kan man inte ändra på, men nog sjutton(!😛) kan man vända och vrida på statistik!
För att ta en förenklad klassiker från Kalla krigets mindre glada dagar: En amerikan och en ryss tävlar i ett stort mästerskap.
Amerikanen vinner, ryssen kommer tvåa.
Vill man då vända lite på det för att få det att låta bättre för Sovjet så kom alltså ryssen på en hedrande andraplats medan amerikanen slutade näst sist…vilket är alldeles sant, men vinklat i bästa Öststatsanda.
Jag tror dock inte att vi kommer längre i den här diskussionen så jag avslutar här. Vi har olika åsikter och erfarenheter, helt enkelt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LBB
6/6/19, 10:38 AM
#9

Det samhälle v har idag är inte detsamma som under socialdemokratins gyllene år. Den protektionism som  då gjorde det möjligt att stort sett dölja vår överkonsumtion av social trygghet exponerades ju då i kronans värdeförlust och allt högre utlandsskulder. Idag går staten bra, eftersom man stjälpt över ansvaret på regioner och kommuner. Där ser man hur man har kraftigt stigande pensionsskulder och andra lån, pga för låga inkomster i kombination med för stora åtaganden.  Detta är väl fakta som vi oavsett politisk bakgrund kan vara överens om. Skillnaderna ligger väl närmast i om vi accepterar det hela och om, vad vi vill göra åt det hela.

Upp till toppen
Annons: