Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1730 ggr
LBB
2019-05-23 15:19

Fake news

Åklagare backar om förundersökning mot Kristina Winberg

verkar ha varit en tidningsanka…

Annons:
Herveaux
2019-05-23 15:46
#1

Fast nu var det ju åklagarmyndigheten som gav fel uppgifter till media…? 
Varken fake news eller tidningsanka, bara den mänskliga faktorn som slog till hos åklagarmyndigheten.

Härligt att uttrycket "fake news" vattnas ur lite till…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-05-23 16:33
#2

Vem som gav information tar jag inte ställning till…bara att det inte höll vad det lovade.   Men jag funderade redan när jag läste artikeln, på vilken grund hon skulle kunna fällas, eftersom målet för hennes "förtalan" både medgivit och själv gått ut i media…

Herveaux
2019-05-23 19:49
#3

#2 5 kap. Om ärekränkning

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-05-24 01:07
#4

#3 om någon säger att han klev över gränsen , offentligt, hur kan det då vara ärekränkning att upprepa vad han sagt?  

myndigheterna drog väl samma slutsats….

Herveaux
2019-05-24 06:48
#5

#3 Som jag förstått det så var det Winberg som pekade ut Lundgren när händelsen uppdagades, alltså upprepade inte Winberg vad Lundgren sagt. 

Vart har du läst att det inte kommer inledas en förundersökning mot Winberg?
Jag har bara läst att det inte fanns en inledd förundersökning just då, inte att det inte kommer inledas någon.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-05-24 09:50
#6

#5 förklara det för de ansvariga myndigheterna så….kanske de ändrar åsikt och öppnar upp ärendet igen..

Annons:
Herveaux
2019-05-24 09:54
#7

#6 Återigen, vart har du läst eller fått info om att det inte kommer att inledas en förundersökning ang förtal?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-05-24 11:15
#8

#7  "Åklagare Maria Sterup har inte inlett förundersökning om SD-politikern Kristina Winberg gjort sig skyldig till förtal av partikollegan Peter Lundgren – vilket tidigare uppgavs. Åklagarmyndigheten ”beklagar den felaktiga informationen”."  Citat från DN

"Knappt hade Åklagarmyndigheten hunnit ut med nyheten förrän det kom en dementi. Någon förundersökning om förtal mot Peter Lundgren (SD) finns inte.

Det tidigare pressmeddelandet publicerades av misstag, förklarar myndighetens presstjänst och skyller på den mänskliga faktorn."¨

Citat Corren

"

Ingen förundersökning mot Winberg – åklagaren "beklagar den felaktiga informationen""

Citat fria tider

Sådär en liberal, en moderat och en SD  tidning  ;)

Herveaux
2019-05-24 11:32
#9

#8 Återigen, dessa artiklar handlar om åklagarmyndighetens dementi efter att dom skickade ut felaktig information, men det står inte att ärendet är nedlagt, avskrivet eller avslutat och att ingen förundersökning kommer att inledas. 

I alla artiklarna finns samma citat (min fetning):
”I nuläget finns ingen förundersökning om förtal av EU-parlamentariker."

…så vart finns det att läsa att ingen förundersökning hellre kommer att inledas eller som du hintar åt i #6 att ärendet är avslutat?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-05-24 16:22
#10

I nu läget så står det väl klart att det inte håller för en process därför inleds väl heller ingen…eller?

Herveaux
2019-05-24 16:47
#11

#10 Hade jag varit så säker hade jag inte tjatat om artiklar där det framkommer. 
Personligen så hoppas jag det leder till något, tycker den politiska sandlådan har kommit undan allt för länge med att smutskasta varandra och kalla varandra det ena och det tredje.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LBB
2019-05-24 18:29
#12

Politik är ett tjuv o rackarspel. All tänkbar ammunition mottages tacksam.

Och när en professionell politiker öppnar för dylika råsopar så får han räkna med att de landar.

Hela ärendet med hennes silkessnöre, hans bekännande och så vidare är tecken på ett osund klimat i partiet, där misstänksamhet och tjuvsmällar verkar höra till dagordningen.

Herveaux
2019-05-24 22:11
#13

#12 Jag tror det finns samma osunda klimat inom alla partier mer eller mindre, sen att allt SD säger, gör och tänker ständigt granskas med pincett och lupp ger ju sken av att det partiet har ett större problem av den "dagordningen".


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
LBB
2019-05-24 22:28
#14

Kan ju även vara så, att ett parti som är ungt, vad det gäller representation i riksdagen ännu inte har rutiner för att sålla bort icke lämpliga individer, utan tvingas göra detta publikt, till skillnad från de andra partierna som plockar bort sina rötägg i ett tidigare, inte så publikt skede

Upp till toppen
Annons: