Annons:
Etikettekonomi
Läst 694 ggr
LBB
9/24/19, 8:40 AM

Ska vi ställa tuffare krav?

Ja det är väl frågan om..

Jag anser att den som arbetat hela sitt liv ska ha en betydligt högre standard än den som inte gjort det.

Då pensionen är avhängig av vad du tjänat så borde alltså garantipensionen inkl bostadstillägg vara 30% lägre en den pension en undersköterska med full arbetstid har.(inkl bostadstillägg)

Garantipensionen ska, SKA vara avhängig av de antal år individen varit skriven o registrerad i Sverige.  1/40 av full garantipension för var år individen bott och varit skriven i Sverige.  Detta gäller idag för alla EU-medborgare. Men inte för dem som kommer utifrån Varför?

A-kassa ska utbetalas endast om individen ställer sig till samhällets förfogande för antingen utbildning eller ex renhållningsarbete på gator och i parker

Arbetskraftsinvandring? Självklart..Har du en seriös arbetsgivare som behöver folk ska han få plocka hit folk. På det att han med bankgaranti säkrar upp för sjukvård och eventuell hemtransport.

Anhöriginvandring? OK om den som hämtar hem sin släkt har eget arbete och egen bostad, samt att inkomsten täcker kostnader för underhåll o försäkringar de första åren.

Avskaffa barnbidragen helt!!!🤔 och lägg den pengen på bostadsbidraget istället.

Du vinner 2 fördelar. Det ena är att de som i praktiken inte behöver barnbidrag, inte längre får det. Det andra är att det inte längre lönar sig att göra karriär som barnalstrare eftersom bidragen inte längre ökar med antalet barn. I samband med detta så skulle ramarna för sociallägenheter stramas åt. Inga femrummare till stora barnfamiljer längre med andra ord.

Vad det gäller statens våldsmonopol så skulle budgetförvaring av återfallsförbrytare skapas.

Lägre standard, högre andel automatiserad övervakning och skarpare inhägnads-system. Ex besök och samtal via glasfönster och högtalare.

Straff-rabatter och ålders-rabatter på straff skulle avskaffas.

Friår? Absolut…..om du själv skrapar ihop de resurser som krävs

Annons:
Maria
9/24/19, 8:48 AM
#1

#0 Jag anser att den som arbetat hela sitt liv ska ha en betydligt högre standard än den som inte gjort det.

Där faller jag bort som har varit hemma med barn och sedan kraschade vid 43 års ålder och därefter inte har varit fullt arbetsför. Jag har 50% sjukersättning sedan 2014.

Ska jag straffas ytterligare bara för att jag har haft oturen att bli sjuk?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LBB
9/24/19, 8:58 AM
#2

#1  Då ser jag det så stället , att du har turen att bo i ett samhälle som erbjuder både garantipension, sjukersättning ,

bostadstillägg, subventionerad sjukvård, subventionerade mediciner och så vidare. Så du straffas inte. Du kommer att vara garanterad en viss pension dvs standard…de som jobbat har råd med högre standard.

Däremot så skulle den tid du är hemma med barn kompenseras eftersom samhället sparar pengar på det.  En dagisplats kostar upp mot 500 000 per år för samhället.

Därför skulle de åren beräknas och tillgodoräknas  pensionen för detta.  Anser jag

Maria
9/24/19, 9:16 AM
#3

#1 Så klart att vi bor i ett land med stora fördelar. Jag tänker om pensionen som så, att den borde vara lika för alla. Sedan har du givetvis ett eget ansvar för att pensionsspara om möjlighet finns.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LBB
9/24/19, 10:13 AM
#4

#3  Pensionen, dvs garantipensionen är ju lika för alla.  Den andra pensionen är avhängig på hur mycket du betalt in. se den som ett bankkonto.  Ska vi ha lika pension så ska vi naturligtvis betala in lika mycket. Jag har gjort mitt val utifrån de möjligheter jag haft, tagit risker, burit dem själv och nu som pensionär så använder jag det jag jobbat ihop.

Ngt jag anser att vi inte ska ändra.

Däremot så anser jag att gifta par ska dela på den pension de tillsammans arbetat ihop.  Väljer han eller hon att stanna hemma med barnen för att den andre ska kunna göra karriär så är det helt ok. Skiljer man sig sedan efter 35 år ska de 35 årens pensionspoäng delas lika mellan paret. Inte som nu, att de "rikare" parten tar med sig sin pension ograverad.

Lussan20
9/24/19, 10:15 AM
#5

Att vårda egna barn skulle absolut ge pension, titta vad en plats kostar samhället.

Att sjuka ska straffas gillar jag inte, det vet väl alla att man inte kan få sjukersättning eller förtidspension idag ens om man är döende, konsekvenser blir  att man inte har råd med sjukgymnast, smärtskola mm. Man hamnar i fällan av att inte kunna få vården man behöver.

Barnbidraget ska behovsprövas  alla med inkomst tex över 50.000 i månaden eller fler än 4a barn får klara sig med det. De föräldrar som sparar barnbidraget till körkort och bil åt barnet har inte månadsbehov av barnbidrag. Kanske en viss del av barnbidraget ska betalas ut i tex klädcheckar, resepengar, eller annat som behövs varje månad. För att komma barnet tillgodo, inte föräldrarnas behov.

Vi fattigpensionärer arbetade för så låga löner att vi aldrig får dräglig levnadsstandard. Vi vårdade barn, vuxenstuderade och tog hand om gamla föräldrar, borde finnas fler kriterier för pensionen.

Mvh/WL🌺

LBB
9/24/19, 10:24 AM
#6

#5 att behovspröva barnbidrag är egentligen helt onödigt och kostsamt, när vi redan idag har ett behovsprövningssystem vad det gäller bostadsbidragen. Använd det.

Pension är en uppskjuten konsumtion av egna pengar.

Det är alltså helt i sin ordning att den som uppskjuter lite pengar också får en liten pension.

Naturligtvis borde samhället tillgodoräkna när individer tar över samhällets skyldigheter, så som exempelvis att stanna hemma med barnen före skolåldern, vård av gamla föräldrar, istället för äldreomsorg från samhället.  Vuxenstuderande..ja det är ju en investering för individen, ska lika lite som högskolestudier tillgodoräknas i pension.

Men att hävda: -jag har arbetat i hela mitt liv, betalat skatt i hela mitt liv, då borde jag ha rätt till en anständig pension.  Håller inte.

Den skatt du betalt ger dig rätt till vård o omsorg, samhällsservice med mera. Men pensionen…den har du betalt in till själv så….

Annons:
LBB
9/24/19, 11:32 AM
#7

Tillägg. Samhället skulle i vissa fall kunna kompensera låglönejobb där det finns brist på personal genom att man betalar in extra på den individens pensionskonto.

Ex  en individ betalar in 5000 per månad via sitt jobb, då skulle staten, för att subventionera och för att få folk till det jobbet exempelvis betala in ytterligare 2000 per månad till pensionskontot. På så vis kunde man centralt stödja kommuners lågavlönade vårdpersonal.

Men det är ju en politisk fråga. Hur man då skulle hantera andra låglönegrupper ex.

Man jag ser det som en riktad åtgärd för att på sikt bibehålla samhällsviktig verksamhet.

Man skulle ex även kunna helt finansiera, dvs lösa studieskulder för läkare , barnmorskor, sjuksköterskor om dessa skriver på för ex 5 eller 10 år, att placeras där landstingen behöver dem, ex glesbygdskommuner.

På det viset skulle stat o kommun få betydligt mer PANG för skattepengen.

Calcifer
9/24/19, 11:43 AM
#8

Trist för mig som varit sjuk hela mitt liv och aldrig klarat av varken ett riktigt jobb eller studier på hög nivå. Som dessutom inte har barn eftersom jag är för sjuk och alltså inte sparar samhället en massa pengar genom att uppfostra barn hemma. Men jag kanske ska känna mig lyckligt lottad för att jag bor i ett så bra land där jag får bidrag, trots att bidraget är så pass lågt att jag aldrig har tillräckligt med pengar för att täcka både levnadskostnader och den vård jag behöver samtidigt. 

Men ja, det är klart jag ska straffas eftersom jag inte har hut nog att arbeta hela livet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LBB
9/24/19, 12:15 PM
#9

#8  Straff är resultatet av en gärning. Din situation finns ingen individ eller samhälle att skylla på. Det är så livet är. Därför har vi tillsammans via skattsedeln byggd upp ett av världens bästa trygghetssystem.  Allt kan naturligtvis bli bättre.

Du kommer att med gällande regler få en pension inkl bostadstillägg på runt 14 till 15 000 per månad..ungefär detsamma som en låginkomsttagare som jobbat hela sitt liv.  Att den jobbaren frågar sig varför han/hon jobbat är förståeligt

Carmarino
9/24/19, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det är kanske dags att avskaffa flerbarnstillägget? Vad jag vet kom det till för att stimulera ett högre barnafödande, men det borde väl knappast behövas numera.

Källa: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/barnbidrag


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LBB
9/24/19, 1:02 PM
#11

#10 visar väl att ett totalavskaffande vore på plats.

Resurserna förs sedan över till bostadsbidraget som är inkomstbeprövat

Strama samtidigt åt villkoren för yta med många barn…

Så hamnar pengarna hos dem det gör nytta för-

Carmarino
9/24/19, 3:05 PM
#12

#10 Såvitt jag minns ökar flerbarnstillägget med 1250 kr fr.o.m. det femte barnet. Det innebär att det blir dubbelt barnbidrag per nytt barn från och med barn nr 5 (1250+1250 kr). Å andra sidan gäller det förstås att man får barnen tätt, för så fort de äldsta barnen fyller 16 år (eller 19 år om de fortsätter att studera på gymnasiet) räknas de inte längre med för flerbarnstillägget.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LBB
9/24/19, 3:19 PM
#13

Naturligtvis ska alla retroaktiva bidrag försvinna (om de inte redan gjort det)

Annons:
Carmarino
9/24/19, 4:04 PM
#14

#13 Det är inte retroaktiva bidrag, men om det är en fembarnsfamilj och det äldsta barnet fyller 16 år, och inte fortsätter studera på gymnasiet, så blir det bara flerbarnstillägg för fyra barn. Om det äldsta barnet däremot studerar, och får studiebidrag, så kan det barnet också räknas med för flerbarnstillägg tills det gått ut gymnasiet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LBB
9/24/19, 4:49 PM
#15

Ja naturligtvis ska individen ur systemet när åldern är inne

Sjuttan
9/26/19, 9:52 AM
#16

#0. Så talar "Bror Duktig" som vet allt och som aldrig fått känna av livets hårda villkor. Ett bra sätt att ytterligare öka klassklyftorna.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lussan20
9/26/19, 10:10 AM
#17

Vad är arbete måste man också fråga sig.

Att ta hand om en hel familj, kanske sjuka barn och gamla föräldrar. Räkna ut förskolekostnader för staten, åldringsvård, mm. Man skulle lätt se att det är fyra personers arbete. Vad är det värt?

Att livet ger massa bekymmer av sjukdom, handikapp som tex svåra synnedsättningar mm gör vardagen extra prövofylld. Man får ta ledigt för att köra barn och föräldrar till sjukvård, rehab mm. Vi som föddes på 40 talet ärvde inget, kom från fattigdom och startade från 0, vi fick ta lån för att studera.

Sjuka barn bor hemma längre och kan inte lämnas vind för våg.

Vanvården av våra äldre idag har inga proportioner, tror inte 70-80 talisterna skulle klara vad vi och våra föräldrar fått gå igenom.

Lev sedan på 9.000kr i månaden, bostads bidrag för en liten tvåa är nästan 0, för de räknar då att på dessa 9.000kr ska man klara 4.000kr i hyra. Jo det kan gå om inget händer. Glöm rätt tandvård, julklappar , födelsedagspresenter till barn och barnbarn, resor, kläder osv.

Om vi fick 1000kr för varje år vi tog hand om våra egna barn och föräldrar skulle jag ha  25.000kr mer per månad.

Men någon duktig kan ju räkna ut vad staten betalar för omvårdnaden för detta. Man skulle kunna räkna ut hur mycket arbete som krävs.

Jag är barnpedagog i botten och vi var 3 personal på 12 barn , jämförbart tycker jag. Var ligger skillnaden? Mvh/WL🌺

kamera0710
9/26/19, 12:08 PM
#18

Vi kanske också ska komma i håg att våra styrande vill ha en viss så kallad jämviktsarbetslöshet, för att inte inflationen ska bli för hög. En del vill ogärna prata högt om det.

[Hayabusa]
9/26/19, 12:32 PM
#19

#10 Du har en poäng där, Carmarino.

LBB
9/27/19, 9:34 AM
#20

#16  kan ju istället bero på att "bror duktig"  levt, lärt och framförallt tagit lärdom av livet.Ingenting, absolut ingenting är gratis. Antingen betalar du själv eller så tvingas någon annan att betala. Sedan får ideologer och andra rabbla bäst de vill..är pengarna slut så är de.

Annons:
LBB
9/27/19, 9:44 AM
#21

#17 ja, jag pekade ju på att man borde, på något  vis kompensera dem som tar över delar av samhällsansvaret.

Det kan exempelvis vara vård av äldre (föräldrar) eller maka/make.

Samtidigt borde möjligheten att "klä av" föräldrar deras ekonomiska resurser med syfte att få ner avgifter etc ses över.  Ett ansvar för barnen att ekonomiskt bidra borde införas. För som det nu är, kan en äldre sjuklig man föra över tillgångar på 50 miljoner till barnen för att sedan gå in i systemet som fattigpensionär och "komma undan" en hög månadsavgift.

Vad det gäller vård av barn så anser jag att den borde tillgodoräknas fram till dess barnen når skolplikten.

Att de flesta av oss fick jobba ihop de resurser vi har är allmänt känt, samma sak gäller att alla har olika förutsättningar. Men det hör livet till och en absolut rättvisa kan inte finnas.

För ska A hålla med resurser så att B får ett lika bra liv som A

Nej

A ska hålla med resurser till det skyddsnät vi gemensamt beslutar. men detta får inte belasta A så att det negativt påverkar samhället på sikt (dvs ett för högt skattetryck)

Draken
9/27/19, 10:35 AM
#22

#21

"Samtidigt borde möjligheten att "klä av" föräldrar deras ekonomiska resurser med syfte att få ner avgifter etc ses över.  Ett ansvar för barnen att ekonomiskt bidra borde införas. För som det nu är, kan en äldre sjuklig man föra över tillgångar på 50 miljoner till barnen för att sedan gå in i systemet som fattigpensionär och "komma undan" en hög månadsavgift."

Allvarligt ? Är du förvånad över att de äldre skickar iväg pengarna till sina barn och barnbarn ? Varför skall de stå och betala dyra avgifter, för en hjälp de inte kommer att få ? Det spelar ingen roll om de betalar
10 000 eller 2000 i avgifter, de får iaf inte den hjälp/stöd de är berättigad.. Pengarna går till något helt annat.

Vad det gäller vård av barn så anser jag att den borde tillgodoräknas fram till dess barnen når skolplikten.

Vad menar du här ?  Ska man inte kunna ta ut VAB innan skolålder om barnet är sjukt, eller vad då ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
9/27/19, 11:50 AM
#23

#22  Tja det handlar om rättvisa..den som kan betala ska inte ha sociala bidrag.  Idag "kläs" föräldragenerationen av så att man får så mycket bidrag som möjligt. Om man istället ikläder de barn som har ekonomiska förutsättningar att tillföra de resurser som krävs för att deras föräldrar ska ha det bra…så är det väl inte fel.

Svårt att förstå?

Den som istället för att utbytta barnomsorgen (som kostar i snitt 110 000per barn och år, stannar hemma.  Den skulle ha rätt att tillgodoräkna sig ett visst anta pensionspoäng för den tiden.  Samhället sparar ju 110 000, så säg 50 000 per unge ooh år skulle tillföras pensionskontot eller ca 300 000 per barn kvinnan haft.

Och innan du börjar om barnrika invandrarfamiljer..så när kvinnan med 10 ungar går i pension så får hon ut dessa pengar istället för garantipensionen..så där går det +-0 i alla fall.

[Hayabusa]
9/27/19, 12:09 PM
#24

Det pensionssystem som Sverige under många år haft lär ser helt annorlunda ut inom en relativt snar framtid. Bidragssystemet kan mycket väl gå samma väg.

LBB
9/27/19, 12:13 PM
#25

#24 instämmer till fullo.

Vi måste ha ett system för pensioner som till stor del blir just individuella. Att Kalla betalar in till sin pension och inte in till de nuvarande pensionärerna.

[Hayabusa]
9/27/19, 12:15 PM
#26

#25 Kalla?

LBB
9/27/19, 12:37 PM
#27

Ja jag kunde ha skrivit hen också.  Men ett system där var individ betalar in till sin egen pension och staten inte kan göra uttag ur dessa konton (man skulle alltså betala in skattade pengar)skulle innebära att betydligt stabilare system

Annons:
Draken
9/27/19, 12:39 PM
#28

#23 Ursäkta, men rättvisa ? Bor du som enstäöring utan media att tillgå ?  VET du verkligen inte vart våra skattepengar och andra avgifter som skall gå till bl.a pensionsfonderna tar vägen ? den största delen hamnar för att täcka upp kostnaderna för invandringen och att de som kommer hit skall få ett drägligt liv.

Är de över 50 så får de samma pension som en svensk som har jobbat och betalat skatt i hela sitt liv i Sverige.

Har de barn, så får de barnbidrag retroaktivt från det år barnet föddes

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
9/27/19, 12:43 PM
#29

Sverige kan inte vara en global socialförvaltning.

LBB
9/27/19, 7:19 PM
#30

#28  Frågan är om du vet vad du talar om. Jag talar om pension och pensionssystem och du?

Vad det gäller det retroaktiva barnbidraget

https://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/far-utrikes-fodda-barnbidraget-och-foraldrapenning-retroaktivt/

Och den som jobbat och haft en vettig lön, får betydligt bättre pension än den som inte jobbat, då pensionen bygger på livstidsinkomst. Vad du får är en garantipension på ca 8200 före skatt.   fakta…fakta du vet…

Upp till toppen
Annons: