Annons:
Etikettideologi
Läst 421 ggr
LBB
10/22/19, 10:52 AM

Ryssland redan i krig med Europa

Och det ska vara en nyhet?

Tillåt mig småle och smila en smula…

Allt sedan NATO:s avtalsbrott (genom att utvidga NATO österut) så har man i Moskva vidtagit mått och steg för att återta förlorad mark.

Effektivt har man jobbat på flera plan Se bara hur man är på väg att skifta maktbalansen i Mellanöstern.  Turkiet är på väg att byta sida..Man för diskussioner med både Saudier och Israel.  Och världens bäste….President… öppnar dörren.

Skapa en osäkerhet och polarisering i de Europeiska staterna

Fake news kampanjer som sår hat och split

Sedan har man med våld gått in i flera stater och kört över dem, ockuperat mark.

Min bedömning är att närmast står nu Lettland med sin stora rysktalande befolkning i tur.

Oroligheter iscensatta av Moskva, som sedan går in i fredsbevarande syfte. NATO har inte en konventionell militärmakt att svara upp med

Och är man då beredda att att gå in nukleärt? Knappast Det lilla landet är inte värt risken för en atomvinter.

Annons:
[Jimmy.L]
10/22/19, 11:21 AM
#1

#0 Vilket avtalsbrott? Varje land har rätt att bestämma sin säkerhetspolitik det kan varken FN, Nato eller Ryssland bestämma över.

LBB
10/22/19, 1:57 PM
#2

#1 naturligtvis har varje land rätt att själv avgöra sin säkerhetspolitik.  Men i samband med att ryska trupper drogs tillbaka från Östeuropa så avtalade NATO med Ryssland om  att NATO inte skulle utvidga sina gränser. Det gjorde man ändå, då Ryssland i det läget var så svagt att man inte kunde agera. Man (NATO)bröt alltså det avtal man hade med Ryssland.  Att de östeuropeiska länderna var snabba att söka medlemskap är förståeligt och inget avtalsbrott. Men att NATO tog upp dem bröt mot avtalet.

Alltsedan den sittande ministären i Kreml kom på plats har man aktivt arbetat för att rätta till det i Ryssarnas ögon stora avtalsbrottet.

[Jimmy.L]
10/22/19, 3:48 PM
#3

#2 Vilket avtal. Hur många gånger  behöver man skriva det att alla länder bestämmer över sig själva det finns inget avtal.

LBB
10/22/19, 5:56 PM
#4

#3 suck…då dar jag det hela en gång till.

När CCCP imploderade så blev röda armen tvungna att lämna de forna östländerna inkl DDR.  Då CCCP hade vetorätt rörande Tysklands förening. För att bibehålla maktbalansen och en buffertzon mellan NATO och CCCP/Ryssland krävde man av NATO att NATO inte skulle utvidgas österut in i de forna Östländerna. Bla för att acceptera Tysklands enande.  NATO gick med på detta avtal,/löfte bland annat för att det var osäkert om hur de länder det gällde, skulle agera.

När sedan Ryssland försvagades ytterliga och de forna östländernas regeringar blev allt mer stabila ville dessa länder gå med i NATO. En önskan de hade all rätt att uttrycka.

Det var inte för än NATO accepterade dem som medlemmar, man (NATO) bröt avtalet/löftet och flyttade fram sina positioner gentemot Ryssland.

Du måste göra den enkla distinktionen  mellan suveräna staters rätt att välja väg och organisationen NATO:s agerande utifrån ingångna avtal. Det är inte det enskilda landet som avgör om ett medlemskap, det är organisationen NATO som accepterar en eventuell ansökan.

Se där..så svårt var det väl inte ?

PS försök att få tag på boken "War with Russia"  Av general  Sir Richard Shirreff.

Där han lägger upp ett fiktivt scenario ruggigt nära det jag anser möjligt.

[Jimmy.L]
10/22/19, 6:36 PM
#5

Och Tyskland skulle tvingas in i konflikten i Turkiet sa du, humor. 😃

LBB
10/22/19, 6:50 PM
#6

Även i det fallet skrev du innan du läst på ordentligt..Jag avslutade ju överskriften med ett frågetecken..vad tror du det betyder…inte samma sak som ett utropstecken.  Och i det fallet som det handlar om här visar du ju återigen hur bra 😎påläst du är

Att du skulle provoceras förstod jag emellertid.

Ryssland befinner sig i en konfliktsituation med en Europeisk granne. Man ockuperar delar av Ukraina idag…eller hur?

Men underligt nog så insåg du ju i förra tråden, hur NATO fungerar, så varför inte i denna?

Jag är ingen vän av dagens Rysslands agerande. Men till skillnad från dig inser jag och förstår de bakomliggande skälen.

Annons:
LBB
10/24/19, 7:20 PM
#7

Aftonbladet har en intressant intervjuv  med militäranalytikern en Hr Lukasjevic.  Om forumets miljöintresserade skulle vilja kommentera

kamera0710
10/25/19, 5:58 AM
#8

#7 Antar att det är den här artikeln? Jag kan inte läsa den när jag inte är pluskund.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op0E9k/ryssland-ar-redan-i-krig-med-europa--ni-vet-bara-inte-om-det

LBB
10/25/19, 7:30 AM
#9

#8 Ja.  Och den är i stort samstämmig med min egen bedömning.

Och det värsta är att ju längre ner i det ekonomiska moraset Ryssland sjunker, ju större blir risken att man försöker lyfta upp sina problem på ett internationellt plan. Historien visar ju, att inget stärker nationalkänslan och stödet för sittande styre som ett ett krig

Upp till toppen
Annons: