Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 494 ggr
kamera0710
11/20/19, 11:50 AM

"Nyamko Sabuni har gjort L luddigare än någonsin"

Linda Jerneck i Expressen ger inte mycket för liberalerna efter landsmötet.

"Det var jobbigt att se Nyamko Sabuni hålla sitt stora linjetal under Liberalernas landsmöte i helgen. Förväntningarna var stora: Äntligen skulle partiledaren visa riktningen för Liberalerna inför det hägrande 2020-talet.

Så blev det inte.

Kanske är Sabuni ovan vid att läsa sina tal från telepromptrar – det skulle förklara de många märkliga pauserna mitt i en mening, och kanske också felsägningarna. Grodorna hoppade ur partiledarens mun – hon blandade inte bara ihop Rumänien och Ungern, utan lovade också att ”motverka integration” och att ”temperaturhöjningen ska nås” i klimatfrågan.

Alla kan snubbla på orden, men en ledare som ska hålla linjetal för ett krisande parti borde ha övat och övat tills talet satt. Att oinspirerat läsa innantill är faktiskt nonchalant."

"När Svenska Dagbladets reporter inför landsmötet frågade vad Liberalerna är för parti, svarade Nyamko Sabuni: 'Vi behöver tänka närmare på det. Vi har varit så ängsliga att vi inte har utvecklat särskilt mycket politik. Vi måste bestämma oss. Att vi har en åsikt, oavsett vad den är.'

Det duger inte."

https://www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/nyamko-sabuni-har-gjort-l-luddigare-an-nagonsin/

Annons:
kamera0710
11/20/19, 11:53 AM
#1

Det ska i alla fall bli intressant att se kommande opinionsmätningar.

[Göstage]
11/20/19, 12:30 PM
#2

Är du mycket orolig för Liberalernas framtid? 

Själv drar jag mig till minnes en dikt av Nils Ferlin när jag tänker på det partiet och dess anhängare (vilket inte är så ofta), och ta nu inte det här personligt:

"Vi ser en liten lilleputt från lilleputtars land, ifrån lilleputtars land. Så sorgsen och så länge har han vankat här på strand, har han vankat här på strand- O, kommen I ej, o, kommen I ej herr Gulliver?

Ej vet han vad han längtar, bara tror att det finns fler, det finns kanske några fler, som längtar som han längtar och som önskar något mer än det futtiga som sker- O, kommen I ej, kommen I ej, herr Gulliver?"

(Ur "Barfotabarn" 1933)

Edit.

kamera0710
11/20/19, 3:24 PM
#3

Nej, jag bara konstaterar att de ligger risigt till och att det är kritiska röster också på liberala ledarsidor, nu när de haft sitt landsmöte. Kommer inte att sörja om de åker ur riksdagen.

kamera0710
11/21/19, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ny opinionsmätning på text-tv i dag. Ingen Sabunieffekt än så länge.

[Göstage]
11/21/19, 11:48 AM
#5

Hur många bryr sig? 3,4% av väljarna möjligen. Jag tycker att det hedrar väljarkåren att vi inte längre får några Westerbergeffekter (för att nämna en av Sabunis företrädare).

Som jag upplever det har det varit sega starter för Lööf, Busch Thor och Kristersson bland några exempel. Några har vänt på utvecklingen, andra  står och stampar. Sabuni är förmodligen bakbunden av januariöverenskommelsen, men hon gick ju in i rollen med vetskapen om vad som gällde, så hon är alls inget offer.

Sedan kan man ju spekulera i om Ullenhag hade gjort det bättre. Jag tror och hoppas inte det…

kamera0710
11/21/19, 11:55 AM
#6

Ja, visst kan det hända saker med väljaropinionen, det är ju tre år kvar till nästa val.

Annons:
[Hayabusa]
11/21/19, 12:15 PM
#7

#5 Förlorarna blir dagens regeringskonstellation, så S är nog de som bekymrar sig mest….

S + C + MP = 38,6%

M + KD + SD = 46,9%

kamera0710
11/21/19, 12:17 PM
#8

#7 Ja, kanske blir det M, KD och SD som bildar regering efter nästa val.

[Hayabusa]
11/21/19, 12:24 PM
#9

#8 Det får tiden utvisa.

Upp till toppen
Annons: