Annons:
Etikettoff-topic
Läst 903 ggr
LBB
12/5/19, 12:57 PM

Vad är kultur?

Ja, i mina ögon är det en enkel fråga att svara på.

Allt människan gör , som skänker henne välbefinnande  ökar hennes kunskap och är samhällsbyggande kan ses som kultur.

Att man sedan som kulturutövare ska ta hänsyn, så att andra inte tar anstöt av mitt kulturutövande säger sig egentligen självt.

Att förnedra/provocera män, kvinnor, religiösa grupperingar som exempel

Det kan vara allt från ex ecce homo utställningar till rondellhundar, de senare då utrustade med turbaner.

Nu har jag inget emot de ovan beskrivna företeelserna….om dessa inte framförs i provokativt syfte.

Vi har i Sverige sedan gammalt kulturyttringar som tydligen inte faller alla på läppen

Jakt, fiske till exempel. Fick nyligen på näsan skrivet att jakt inte var kultur.

För det förhärligade dödandet.  Tja då måste ju filmkonsten strykas den med, för de flesta filmer handlar ju om våld i olika former.

Kommentarer?

Annons:
[Hayabusa]
12/5/19, 1:03 PM
#1

*

kamera0710
12/5/19, 5:09 PM
#2

Nog får man väl säga att jakten är kultur, den har ju varit nödvändig för vår överlevnad.

LBB
12/5/19, 6:31 PM
#3

#2 de fornminnen som hittats 'är väl bla grottmålningarna i Frankrike som illustrerar jaktscener o bytesdjur..

Men som sagt, dem som vill filtrera mänskliga kulturyttringar kan ju söka på Hitlers sk."entartete kunst" där ngr individers smak förringade verk som idag betraktas som oersättliga…

kamera0710
12/6/19, 3:30 PM
#4

På tal om kulturyttringar som inte faller alla på läppen:

"Överallt ser vi den, den svenska folkuniformen, likadan på kvinnor och män: T-shirt eller linne. Jeans, gärna fransiga och med hål. Gympaskor, eller som det heter numera: ’sneakers’. Gärna en Fjällrävenryggsäck på ryggen.

Voila! Du anser dig vara fix och färdig att gå ut i det offentliga rummet och visa dig i vilket socialt sammanhang som helst. Du vill visa hur lite du bryr dig om vad andra tycker. Det är din RÄTTIGHET att klä dig slafsigt."

https://juliacaesar.blog/2019/09/02/ar-ratten-att-kla-oss-som-sopor-den-enda-frihet-vi-bryr-oss-om/

Känner delvis igen mig, jag har exempelvis haft Fjällrävenryggsäck i över 40 år. Kanske är den otrendig, men den är smidig och praktisk, det är viktigast för mig.

Å andra sidan, det kanske är en del av det svenska folkkynnet att anse att vi får klä oss som vi vill? En svensk kultur att värna helt enkelt?

LBB
12/6/19, 8:23 PM
#5

#4 Hur man uppträder och hur man är klädd i vissa sammanhang visar om och hur mycket man respekterar dessa sammanhang. Den som förstår lite hur kroppsspråk, agerande och det man har och säga interagerar anpassar sig.  Vill jag visa hur lite jag respekterar andra så kan jag ju "klä ner mig kraftigt" uttrycka mig provocerande och resultatet blir tyvärr ofta den den brist på respekt man uppvisar mot andra avspeglar sig i deras respekt för vad man har att säga.

Sedan när man kommit hem så säger man föraktfullt : Det är ingen som bryr sig.

G¨år man på ett möte, uppträder korrekt, är påläst och genom hela ens sätt visar att man respekterar mötet , har man betydligt större möjlighet att bli hörd och respekterad.  Det är kultur, dvs de regler som vi (oskrivna) brukar leva efter.

Näbbstövlar, lovika-vantar, stickade tröjor, färgglada yllemössor var på många möten förr anledningen till många förutfattade meningar och folk inte lyssnade på vad "tomten" hade att säga

kamera0710
12/6/19, 9:05 PM
#6

#5 Eller om det du tar upp i sista stycket är den svenska kulturen? Sedan kan man så klart ha invändningar mot denna kultur.

Annons:
LBB
12/7/19, 10:17 AM
#7

#5 jag har inte hävdat att det inte är kultur. Bara att det är en del i det sätt som vi kommunicerar med, medvetet eller omedvetet.

Och om jag, genom mitt klädval, mitt sätt att bete mig, uttrycka mig (medvetet eller ej) visar finger åt dem jag talar med..så blir ju ofta resultat det jag beskrev i #5

kamera0710
12/7/19, 11:06 AM
#8

#7 För min del ser jag det som viktigast att stå upp för allas rätt att klä sig som de själva vill inom lagens gränser. I en diskussion försöker jag se till argumenten först och främst. Om beteende och uttryckssätt i övrigt håller jag med.

LBB
12/7/19, 12:06 PM
#9

#8 Naturligtvis har alla rätt att klä sig som de vill.  Men vad jag pekar på är det faktum att kläder, uppträdande och hur man verbalt framför sina åsikter har inverkan på vad åhöraren  hör, av vad som verkligen sägs.

Och då uppstår frågan, är jag beredd att anpassa mina klädval, mitt beteende och mitt verbala framträdande för att verkligen nå fram med vad jag i sak har att säga?

Anser jag att mitt budskap är värt det priset?

Tja eftersom jag till del levt på att sälja in produkter och tjänster så är svaret för mig självklart. Jag visar min åhörare vederbörlig respekt med mitt uppträdande, mitt klädval och hyr jag verbalt framför mitt budskap, allt utifrån de sociala koder jag tror passar åhöraren.

Som här i forumet, där anpassar jag snabbt efter den nivå kontrahenten valt. Vilket naturligtvis retat gallfeber på en del 😃

kamera0710
12/7/19, 12:48 PM
#10

#9 Får mig att tänka på Hans Rosling, han framhöll ju själv att hans skor är jättefula. Inte desto mindre var han en uppskattad föreläsare och hans bok Factfulnes blev en storsäljare. Önskar att vi kunde ta detta med klädsel lite mer avslappnat. Har tidigare nämnt en bekant vars ursvenska grannar stördes väldeliga av att hon gick i bikini på den egna tomten. Jag föreslog att hon borde ordna ett naturistparty och reta dem ännu mer om de är så löjliga.

LBB
12/7/19, 4:38 PM
#11

#10 finns alltid undantag som bekräftar regeln.   Folk betalade för att höra honom tala eller läsa hans böcker, Han hade gjort sig ett namn, hade en plattform att stå på. Men ska man som liten okänd individ träffa och göra intryck hos andra okända individer gäller det att kunna dels det sociala språket och kunna spela efter det spelets regler..

Och detta språk och dessa reglar kan nog med fog sägas utgöra en viktig del av vår kultur.

kamera0710
12/7/19, 5:46 PM
#12

#11 Då kanske vi behöver ändra synen på klädsel i den svenska kulturen. Undrar om nationalisten Julia Caesar har stöd av andra nationalister på den punkten. Att bevara svensk kultur är som bekant viktigt för nationalister…

LBB
12/7/19, 6:35 PM
#13

#12 att bevara regional kultur ÄR viktigt. Sedan vad som är nationellt svensk  kultur, den frågan är rätt svår att besvara. Då Sverige genom århundradena alltid varit snabbt med att integrera  influenser utifrån. Man kan även se att nordisk kultur påverkat långt utanför Skandinaviens gränser.

Men den kultur man vuxit upp med dvs ens egen kultur bör man försöka bevara. Om inte annat så för ens eget välbefinnandes skull.

Att jaga tillsamman med goda vänner, en segeltörn i den svenska skärgården en septemberhelg eller en svinkall helg i en timmerstuga utan rinnande vatten eller el och en värmekälla bestående av en sprakande öppen eldstad..Det är delar av svensk kultur. Att få hålla i en 100 årig smidd kniv, för att bereda kvällens mat . Sedan lite skotsk kultur, en mångårig singel malt. Lite fransk kultur i form av vinet till maten och som avslutning lite italiensk kultur i form av musik och tysk kultur i form av en bra bok. 😎

Annons:
kamera0710
12/7/19, 9:00 PM
#14

#13 Ja, vad är Äkta Svensk Klädkultur?

LBB
12/8/19, 6:24 AM
#15

#14  Finns det en äkta svensk klädkultur? Min erfarenhet är att det mer existerar en västerländsk klädkultur men små nationella/regionala variationer. Sedan har du naturligtvis de olika regionala museiala folkdräkterna, men jag känner ingen representant/säljare/föredragshållare som skulle uppträda i en folkdräkt utanför de specifika tillfällen där detta är brukligt och accepterat. Vod som är typiskt svenskt är väl att man inte längre signalerar yrkestillhörighet på samma vis som fortfarande görs i stora delar av Europa. Du ser lätt ex om det är en skogvaktare, sjöman, eller präst di har framför dig eftersom man fortfarande bär delar av de för yrket typiska persedlarna - en kultur i sig.

kamera0710
12/8/19, 6:39 AM
#16

#15 Men svenskarna lever tydligen inte upp till denna västerländska kultur, om man ska tro nationalisten Julia Caesar?

kamera0710
1/28/20, 5:59 AM
#17

Årets svensk 2019 har också problem med hur somliga i den svenska kulturen/samhället väljer att klä sig (vid 17:00) och ser detta som ett bevis på att vi i Sverige har problem med yttrandefriheten.

Mest intressant är nog ändå att Henrik Jönsson, som kallar sig libertarian, sitter knäpptyst om detta istället för att försvara allas rätt att klä sig som vi vill. Är han månne inte libertarian eller är det åsiktsförtryck bland allt ryggkliande där i soffan?🤔

[Hayabusa]
1/31/20, 12:16 PM
#18

Kultur leder ibland till motsättningar. Hör bl a Jens Ganmans "wingman" Mustafa Panshiri tala om detta ämne. Jens skymtar faktiskt till i början - han serverar the till deltagarna.

kamera0710
2/3/20, 5:41 AM
#19

#18 Det där tycker jag var ganska intetsägande diskussion.

Men hur ser du på de som hänger upp sig på hur somliga väljer att klä sig? Borde vi i den svenska kulturen skärpa till oss när det gäller kläder? Eller ska svensk kultur vara att vi får klä oss som vi vill inom lagens ramar?

[Hayabusa]
2/3/20, 9:10 AM
#20

#19 Hamid Zafar nämner 3 L dvs "Language, Law & Loyalty".  Motsättningar uppstår när olika kulturers uppfattning om dessa 3 L inte går i takt. 

 Det handlar inte om något enskilt klädesplagg, frågan är mer övergripande än så. Motsättningar mellan kultur, livsåskådning, värderingar, rätt & fel mm. Samla allt under samma tak under föresatsen att dessa, av sig själv, ska integreras till… ja, vad? Och om det inte sker? Då får vi det Sverige vi ser idag.

Annons:
LBB
2/3/20, 11:25 AM
#21

Problem uppstår egentligen när olika grupper isoleras eller isolerar sig. Så länge man interagerar över kultur/språk/religionsbarriärer så bibehålls respekt och integritet .  När dessa kontakter uteblir så avhumaniseras alltför lätt grupperna inför varandra. Och det är då de verkliga problemen börjar. Det är därför viktigt att inte avskärma eller låta en grupp avskärma sig från samhället.  Att tillåta etableringen av religiösa eller språkliga enklaver inne i ett samhälle infekteras lätt till de problem vi ser idag.

Det första beslutet vi, enligt mig, bör ta. är att inte fylla på poolen med individer i den gruppen som idag inte har möjlighet att integrera sig. Beroende på språk och utbildning. Sätt en gräns hur stor den gruppen får vara , i antalet individer och släpp in så många varje år som lämnat gruppen. (med eget icke subventionerat arbete/bostad)

Sedan ska de som inte erhåller uppehållstillstånd antingen lämna landet, eller interneras i läger. Eftersom de som inte har uppehållstillstånd inte lagligt kan försörja sig.

Upp till toppen
Annons: