Annons:
Etikettoff-topic
Läst 866 ggr
LBB
2019-12-28 09:58

KD vill avkrimminalisera cannabis.

Vilket skulle kunna ge ett bra resultat, nämligen slå sönder motorn, den ekonomiska , för en stor del av gängkriminaliteten. Men för att det skulle fungera så skulle priset på laglig cannabis ligga under det pris som varan har på gatan idag. Först efter många år skulle då de logistiska vägarna och kontakterna som idag förser marknaden med cannabis ha försvunnit och en för Sverige normal beskattning skulle kunna införas,

Nackdelarna är uppenbara. och till dessa kommer de kostnader för materiel o utbildning som svensk polis kommer att få för att kunna genomföra rationella och snabba nykterhetskontroller.

Så på sikt så handlar det nog bara om röstfiske för KD:s del

Annons:
Lakritsstjärna
2019-12-28 15:22
#1

Förstår inte hur KD som kallar sig för ett konservativt parti nu vill se över att avkriminalisera cannabis. Att avkriminalisera cannabis kommer inte att bidra till en minskad kriminalitet det är bara missbruket som kommer att öka. Som kriminella kommer inte bli laglydiga utan hitta andra inkomstkällor. Många fler unga kommer att testa. Cannabis är ingen ofarlig drog då den hos unga kan ge bestående men.

LBB
2019-12-28 15:55
#2

Som allt annat i världen är frågan inte svart eller vit. Det finns flertal gråzoner. Eftersom substansen är användbar och verksamt i medicinskt syfte. Och läser man nedanför de braskande rubrikerna så säger väl KD att man vill se över lagstiftningen..inte släppa tjacket fritt.

vallhund
2019-12-28 16:35
#3

När blev cannabis tjack?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LBB
2019-12-28 22:37
#4

#3 du får ursäkta , men jag har inte samma sakkunskap vad det gäller gatu--terminologin som du verkar ha….😎 jag gick efter synonymordlista  och hasch o cannabis är väl klassade som narkotika..men som sagt , brukarterminologi är jag inte hemma på.

Synonymer till tjack

[Hayabusa]
2019-12-29 00:04
#5

#3 Svar: Aldrig

Draken
2019-12-29 11:26
#6

Cannabis hör väl inte till de absolut värsta drogerna, men är likafullt en drog och därmed olaglig. Man kan få stora men av att röka cannabis längre fram i livet.

Istället för att avkriminalisera Cannabis, så kanske man skall försöka forska kring hur man kan utvinna den aktiva substansen TCH (eller om det är THC) som har en positiv effekt på personer med ADHD bland annat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
LBB
2019-12-29 21:07
#7

KD talar väl inte om en avkriminalisering. man talar om att man ska se över lagstiftningen. Och möjliggöra en eventuellt ökad användning inom ex. sjukvården

KPD
2020-01-02 08:12
#8

#4 Varför alls använda ”gatuterminologin” i en serlös debatt? Dessutom är det fler än du som inte behärskar den.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

LBB
2020-01-02 10:44
#9

#8  varför klaga på användningen av ett ord, som enligt synonymlexikon visar att det inte var fel uttryck?  Hasch/cannabis är idag klassat som narkotika ergo är uttrycket jag använde adekvat  ;)  Det är ju som bekant inte tillåtet att ta en en

  "gås" och röka på….

Pyttelite
2020-01-02 11:52
#10

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


KPD
2020-01-02 14:09
#11

#9 Jag har inte klagat. Däremot ställde jag en fråga. Det var du själv som skrev, att du inte hade ”sakkunskap vad det gäller gatu--terminologin”. Enligt SAOL är det vardagligt och enligt SO starkt vardagligt.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

LBB
2020-01-02 16:44
#12

#11  sakkunskap kan vara fler än en sak. Det kan vara praktisk kunskap pga bruk (vilket jag erkände att jag saknade) sedan kan du ju  ha tillgång till sakkunskap, antingen direkt eller indirekt via faktakunskap.

#10 jag såg inget förslag om legalisering av cannabis. Vad jag såg var ett förslag om en översyn av lagstiftningen.

Hasch/cannabis har vissa gynnsamma effekter på en del sjukdomar. Och det vore, anser jag, inte en nackdel om dessa effekter kunde användas. Framförallt på patienter med cancer i långt framskridet stadium. Möjligheter till detta finns redan idag, men en översyn av lagstiftningen , en anpassning till den moderna medicinen och dess kunskaper vore inte helt fel

[Hayabusa]
2020-01-02 17:17
#13

Frågeställningen handlar om huruvida innehav & bruk av Cannabis ska vara kriminellt eller inte. Vilket i samma stund INTE innebär att drogen i sig blir legal att bedriva handel med. Frågan är inte ny utan har varit på tapeten i många år.  Personligen tror jag inte att en lagändring skulle innebära några dramatiska förändringar i praktiken.

Note: Nej, jag rör inte narkotika. Har aldrig testat, inte ens en spliff. Rör inget starkare än alkohol, men även där är jag minst sagt måttfull. Däremot har jag sett missbruk av allt möjligt på närmare håll än önskvärt. 

   https://www.hd.se/2019-12-28/kd-oppnar-for-avkriminalisering-av-eget-bruk

Annons:
Maria
2020-01-05 17:05
#14

Det finns ju en hel del medicin som är narkotikaklassat så att i medicinskt syfte tillåta cannabis vore väl inte så konstigt men att släppa det fritt är en annan fråga tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LBB
2020-01-05 17:21
#15

#14  Därför kan det ju vara lämpligt att se över lagstiftningen.  Så om det ex. hjälper en svårt cancersjuk, deprimerad individ att "tända på" så anser ja att det vore ok att lösa detta.

Pyttelite
2020-01-05 17:58
#16

#15 Utredningen handlar inte om medicinska tillämpningar. Det finns redan möjlighet att få det verksamma substansen på recept.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-01-05 19:23
#17

#16 man vill väl utreda huruvida missbruksberoende kan/ska betraktas som en sjukdom. Vi har ju liknande tankegångar vad det gäller alkohol och spelmissbruk…

Pyttelite
2020-01-05 19:46
#18

#17 När det gäller medicinsk tillämning har det inte med missbruk att göra. 

Jämför opium som traditionellt har varit en drog men är också en etablerad  medicinsk smärtlindring.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2020-01-05 20:06
#19

#16 Bara via licensansökan. Jag googlade och cirka 1200 hade fått recept 2018 så det är inte lätt att få.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2020-01-05 20:08
#20

#14 Det handlar oftast inte om deprssion eller att någon ska "tända på" utan behandling av svår neuropatisk smärta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Hayabusa]
2020-01-06 09:54
#21

"Medicinsk cannabis har ökat markant i Sverige under de senaste åren. Preparatet Sativex skrevs ut till 395 patienter 2018, att jämföra med 168 personer två år tidigare. Även förskrivningen av andra godkända cannabispreparat har ökat."

https://www.hd.se/2020-01-05/fler-far-cannabis-via-recept

Roslagen.
2020-01-07 07:30
#22
[Hayabusa]
2020-01-07 08:25
#23

#22 Fast frågeställningen (i Sverige) handlar INTE om att legalisera försäljning av Cannabis. En viktig skillnad.

[Hayabusa]
2020-01-07 10:27
#25

#24 Nej, det har jag heller aldrig påstått. Min kommentar (#21) var främst riktad till signatur "Pyttelite" & "Maria". För övrigt - se min kommentar #13.

Upp till toppen
Annons: