Annons:
Etikettoff-topic
Läst 641 ggr
LBB
1/19/20, 9:33 AM

Rätten att säga nej.

Artisten Matilda Årestad uppmanar sin publik att "knulla " Jimmie Åkesson.  Och att man ska rösta rött.  Som tur är så har vi väl en samtyckeslag numera..så jag tror nog att Åkesson väljer att säga nej till båda förslagen 😎 Och jag väljer att inte följa uppmaningen från scenen, vare sig den ena eller andra uppmaningen…

Annons:
Carmarino
1/19/20, 12:58 PM
#1

Hade det varit en manlig artist som sagt samma sak om t.ex. Ebba Busch så hade det blivit proteststormar och demonstrationståg. Så varför är det okej när en kvinnlig artist säger så om en manlig politiker?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LBB
1/19/20, 4:10 PM
#2

Reglerna är olika för olika aktörer.  Bara att kolla hur de röda agerar vad det gäller lik i garderoben…andras synas med mikroskop, deras egna göms ännu längre in i klädskåpet..😎

annia1
1/19/20, 10:51 PM
#3

Nja nu sa dom inte "knulla" jimmie åkesson utan dom sa fuck jimmie. Visst ordet fuck direkt översatt blir knulla. Men ordet fuck brukar normalt sett användas mer i betydelsen dra åt helvete eller liknande.  Tex fuck cancer.  Tror knappast att man då menar att man ska knulla cancer.  

Det är nog åtskilliga gånger som jimmie fått höra det endera direkt eller via nån sagt nåt i media. Och det gäller även andra politiker inkl kvinnliga.  Så det är inget häpnadsväckande i sig utan det är ju mer att det sas i direktsändning i tv under P3 guld-galan, som gjorde att media reagerade. Hade gruppen/artisten sagt i ett vanligt uppträdande så hade ingen reagerat.

En länk till expressen. Där finns en film (dom jag inte får upp)

.

LBB
1/20/20, 6:29 AM
#4

#3 så blir det när man blandar språken.  Men det ändrar inte det enkla faktumet att de flesta som har rätt att rösta , tackar nej till rött. Oavsett hur mycket de röda företrädarna än skriker och okvädar sina motståndare..  Fast det är ju mycket enklare och kravlösare att rapa upp ordet fuck istället för fak(ta)…..😎

annia1
1/21/20, 12:24 AM
#5

LBB #4 visst kan det bli tok när man blandar språk, men det finns ju vissa engelska ord/uttryck som även svenskar använder eftersom de "säger mer" eller vad jag ska kalla det.  Så enklast är att man inte översätter i alla fall inte när man citerar det i nåt annat sammanhang.

När det gäller vem man röstar på så är det väl så att rött minskar.

.

kamera0710
1/21/20, 5:59 AM
#6

Borde amerikanerna också sluta att använda uttrycket "fuck" i var och varannan mening?

Annons:
LBB
1/21/20, 1:36 PM
#7

Ja man kan ju ta reda på vad bodyshop står för.(a business where the outside parts of vehicles are repaired: )

..Skrynkliga bilar brukar ju åtgärdas där…här i Sverige är det skrynkliga kärringar som handlar där 😎

kamera0710
1/22/20, 5:55 AM
#8

Det bästa i det här spörsmålet kanske vore att pröva det rättsligt och låta domstolar avgöra om någon gjort något olagligt. Och då  naturligtvis med den för LBB så viktiga utgångspunkten "oskyldig tills motsatsen bevisats".

wildfire
1/25/20, 5:42 PM
#9

Oavsett hur när och var ordet används så är det brist på respekt och man använder sig inte av såna ord i dagligt tal oavsett det sker privat , på arbeten  eller offentligt så är det ett väldigt lågt  och fult  uttryck som har all saknad av vett och etikett.

Det spelar ingen roll om det är Jimmy Åkesson eller någon annan så här gör man bara inte och jag hoppas att artisten ( vem hon nu är jag vet inte har aldrig sett henne förr ) verkligen får stå till svars och att åtal väcks för så här uttrycker man sig inte oavsett det är i direktsändning eller annat  så använder man sig inte av så fula ord. Det finns en enda direkt översättning av ordet och ja den används av Amerikanare och andra länder men dom är inte bättre dom för man säger faktiskt inte  F åt folk 😕 det borde säga sig självt.

#1 Hade det varit en manlig artist som sagt samma sak om t.ex. Ebba Busch så hade det blivit proteststormar och demonstrationståg. Så varför är det okej när en kvinnlig artist säger så om en manlig politiker?

Håller med dig helt där 😎 bra skrivet 👍

Ordet F = K = Samlag hur kan man göra ett sånt ord så fult som skapar liv på vår jord det övergår mitt förstånd och dom flesta av dom som använder ordet har själva barn så vad tänker dom med när dom har samlag, är det något fult att skapa barn ? och skulle dom använda ordet F under en sån akt och om sina egna barn  ? jag tror inte det så nej det där var riktigt lågt och jag hoppas att Åkesson på allvar går vidare med saken.

kamera0710
1/26/20, 8:36 AM
#10

#9 Är amerikaner som använder uttrycket "fuck" också att se som respektlösa?

[Hayabusa]
1/26/20, 11:24 AM
#11

#10 Absolut! Undantaget amerikanska vänsteraktivister…de gör ju det av rätt anledning ❤️

wildfire
1/29/20, 5:30 PM
#12

#10  Är amerikaner som använder uttrycket "fuck" också att se som respektlösa?

Självklart  dom är, jag reser flera gånger om året till USA och det där ordet är ta mig tusan inte respekt i något som helst läge  det ska bort både ur deras språk och vårat.

Sen ska sägas att alla inte använder det språket i USA, tvärtom det finns dom som för ett normalt tal mellan människor .

LBB
1/29/20, 7:50 PM
#13

Säg mig vem du umgås med, så kan jag säga dig vem du är. Låt mig höra hur du talar, så kan jag säga dig vem du umgås med.  I USA men i framförallt England o Frankrike så avslöjar språket ovanligt mycket om en individs bakgrund och är en viktig del hur individen värderas och respekteras.

Annons:
Upp till toppen
Annons: